eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
2هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
73 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳🍃 امام سجاد علیه‌السلام به فردی که از بیماری نسبتاً طولانی بهبود یافته بود، فرمود: 🔆 «يَهْنَؤُكَ الطَّهُورُمِنَ‏ الذُّنُوبِ‏ إِنَّ اللَّهَ قَدْ ذَكَرَكَ فَاذْكُرْهُ وَ أَقَالَكَ فَاشْكُرْهُ» 🔆 «گوارا باد بر تو پاک شدن از گناهان همانا خداوند تو را یاد کرده پس تو نیز او را به یاد داشته باش وگناهان تو را بخشیده پس شکر او را بجا آور.» 📘 بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۳۸ ◼️ بااین فرمایش، حضرت توجه می‌دهد که هر بیماری انسان را از گناه پاک می‌کند و او را مورد توجه خاص خدای سبحان قرار می‌دهد؛ پس *وظیفۀ فرد پس از دوران‌ بیماری، ذکر و یاد خدا و شکر و سپاس از اوست.* 🍃 بنابراین پس از بیماری باید ذاکر و شاکر خدای سبحان باشیم تا طهارت پس از بیماری برای ما محفوظ بماند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
سجاد_علیه‌السلام 🏴🏳🏴🏳🏴 💠 *«حق صدقه»* 🔷🍃 صدقه گرچه از افعال انسان به شمار می‌رود؛ اما حضرت امام سجاد علیه‌السلام در رسالۀ حقوق، آموزش می‌دهد که *افعال نیز دارای حقوقی نسبت به فاعل خود هستند و انسان نیز متقابلاً نسبت به آن‌ها وظیفه‌ای دارد.* 🔹 اصلاح نگرش و روش صحیح انجام یک عمل با توجه به علم و آگاهی، قطعاً با عملی که از روی ناآگاهی انجام می‌شود از حیث آثار و نتایج متفاوت خواهد بود. 🔳🍃 امام سجاد علیه‌السلام دربارۀ صدقه ابتدا آموزش نگرش صحیح به فرد می‌دهد، سپس به اصلاح روش می‌پردازد و می‌فرماید: 🔆 «وَ أَمَّا حَقُ‏ الصَّدَقَةِ فَأَنْ‏ تَعْلَمَ‏ أَنَّهَا ذُخْرُكَ‏ عِنْدَ رَبِّكَ‏ وَ وَدِيعَتُكَ الَّتِي لَا تَحْتَاجُ إِلَى الْإِشْهَادِ» 🔆 «اما حق صدقه این است که بدانی آنچه پرداختی؛ برای تو نزد پروردگارت ذخیره شده و امانتی است نزد خدایی که هیچ نیازی به شاهد ندارد» 📗 صحیفه سجادیه، رساله حقوق» ✅ *بنابراین؛ اولین حق صدقه دانستن این مطلب است که پرداخت فرد، پس‌اندازی برای اوست.* سپس حضرت‌ متذکر می‌شود که *صدقه مانند امانت است؛ بنابراین گویا از ملکیت فاعلِ خود؛ خارج نمی‌شود، بلکه نزد پروردگار قادر و امینی که «خیر الشاهدین» است به امانت سپرده شده است.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🏴🏳🏴🏳🏴 🔲 *«طلیعۀ ورود به محرم یقین به دعای حسین علیه‌السلام است»* 🔆 «السَّلامُ عَلیکَ یا وارِثَ نوحٍ نَبیّ الله» 🍃 حضرت نوح برای هر کسی که به او رجوع کرده، دعا می‌کند: 🔆 «رَبِّ اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَيَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً» 🔆 «‌پروردگارا، من و پدر و مادرم و هر کس را که با ایمان به خانۀ من در آمد، بیامرز.» 📗 سوره نوح، آیه ۲۸ 🔳🍃 حال ما به مولایمان حسین علیه‌السلام به‌عنوان وارث حضرت نوح سلام عرض می‌کنیم و با وساطت حضرت از خدای سبحان، بخشش تمام‌ افرادی را که وارد مجلس اباعبدالله شدند، خواهانیم. ◀️ حضرت برای کسانی که وارد حریمشان شده‌اند دعا می‌کند تا غفلت‌ها و گستاخی‌ها و بی‌ادبی‌ها نادیده گرفته شود. همۀ ما به دعا نیازمندیم. 🍃 مگر صاحب دلی روزی ز رحمت 🍃 کند در حق درویشان دعایی 🔳 آرزو داریم یک ولیّ خدا دعایمان کند. *برای جاری شدن نَفَس ولیّ خدا باید راهی خیمۀ ارباب شویم.* وقتی وارد مجالس اباعبدالله می‌شوید التماس دعا لازم نیست، وارث نوح دعایتان کرده است، بر خود واجب می‌داند به‌عنوان میزبان، میهمانان را دعا کند. پس حق داریم نسبت به این مجالس ارادت داشته باشیم و خیلی طبیعی است که پس از ورود به این ضیافت‌ها احساس سبکی کنیم. 🍃 بارِ غمی که خاطِر ما خسته کرده بود 🍃 عیسی دمی خدا بفرستاد و بر گرفت ☑️ *با وساطت اباعبدالله، انبساطی شگرف در زندگی ما حاصل می‌شود.* مگر می‌شود دعای اباعبدالله در زندگی ما جاری باشد و در ضلالت بمانیم؟ 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
💠 «مناجات المریدین» ۷ 🔆 *«وَهُمْ مِنْ هَیْبَتِكَ مُشْفِقُونَ»* 🔆 «آنها که از حرمت و ارجمندی‌ات در هراسند.» ✅ ترس بر دو ‌نوع است: 1⃣ ترس بابت افراط و تفریط 2⃣ ترس بابت هیبتِ ادراک حضور 🔳🍃 ادراک حضور، ترس دارد. چنانچه وقتی رعیت در مقابل مالک و ارباب قرار می‌گیرد، می‌ترسد. صابرین چون در حضور هستند صبوری می‌کنند و همه چیز خود را در راه حق خرج می‌کنند. 🔷 در این فراز عرض می‌کنیم: *«خدایا! مرا به بنده‌هایی ملحق کن که حیای حضور و ادراک هیبت دارند.»* ✳️ در نماز توصیه شده حیای حضور داشته باش؛ یعنی سرت را به زیر انداز؛ اما بعد از نماز و طواف می‌گوید: «سرت را بالا بگیر! به خانه‌ام نگاه کن! دیگر سربلند شدی!» 🍃 *خدا در خانۀ خودش با سربلند کردن عبد، او را اکرام می‌کند و اجازه نمی‌دهد در خانه‌اش کسی سرافکنده باشد.* ترسی که به آن اشاره شده همراه با امید و دوست داشتن است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🔆 *دعای صبحگاهی روز یکشنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت فرمایید: 🌐 http://emamraoof.com/?p=12086
🏴🏳🏴🏳🏴 💠 *«قیام برای خدا»* 🔳🍃 قیام برای خدا از اخلاص و پاکی نیات سرچشمه می‌گیرد. آنان که برای خدا قیام می‌کنند، تمام عزم خود را جزم می‌کنند و هرگز با تنها ماندن و بی‌وفایی، اطرافیان خسته نمی‌شوند و میدان را خالی نمی‌کنند و خللی به عزم و اراده‌شان وارد نمی‌شود. 🔲 قرآن کریم قیام فردی برای خدا را ضروری می‌داند و می‌فرماید: 🔆 «قُلْ إِنَّمَآأَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی» 🔆 «بگو شما را به یک امرسفارش می‌کنم و آن اینکه دو به دو یا[حتی] تک تک برای خدا قیام کنید.» 📗 سوره سبأ، آیه‌۴۶ 🔷🍃 در واقع خداوند متعال سفارش می کند برای رضای او و در راه او ابتدا به طور گروهی (مثنی) و در غیر اینصورت، به‌تنهایی (فرادی) برای او قیام کنید. همانگونه که امام حسین علیه‌السلام قیام خود را در ابتدا علنی ساخت؛ اما حتی آن گاه که تنها شد، از ادامۀ قیام دست برنداشت و تسلیم دشمن نشد. ☑️ *قیام برای خدا، عامل عظمت قیام عاشوراست.* امام حسین علیه‌السلام تا آخرین‌نفر و آخرین نفس برای خدا قیام کرد.ا و به برادرش محمّد حنفیه فرمود: 🔆 «یااَخِی وَاللّهِ لَوْ لَمْ یَکُنْ فِی الدُّنْیا مَلْجَأٌ وَلا مَأْویلَمَا بایَعْتُ یَزِیدَ بْنِ مُعاوِیَة» 🔆 «ای برادرم! به خدا قسم اگر در دنیا هیچ پناهگاهی هم نداشته باشم، هرگز با یزیدبن‌معاویه بیعت نخواهم کرد.» 📚 حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
* ۳۹* 💠 «سوالات بیجا؛ نماد ناشکری» 🔆 «قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا هِيَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ» 🔆 «باز گفتند: از خدایت بخواه چگونگی آن گاو را کاملا برای ما روشن گرداند که هنوز بر ما مشتبه است و (چون رفع اشتباه شود. البته به خواست خدا راه هدایت پیش گیریم.» 📗 سوره بقره، آیه ۷۰ ✍ داستان گاو بنی‌اسراییل است که از آیۀ 67 شروع شده است. شخصی از قوم بنی اسراییل کشته شده بود و آنها برای پیدا کردن قاتل و کشف حقیقت از حضرت موسی کمک طلبیدند. موسی گفت: «خدا می‌گوید یک گاو ذبح کنید.» از اینجا سؤالات پی‌درپی و بیجای قوم موسی آغاز می‌شود. ❓ذبح گاو چه ربطی به تشخیص مقتول دارد؟! ذبح گاو چه ربطی به درخواست ما دارد؟! چه گاوی؟! چه شکل؟! چه رنگ؟! چه چیز؟! چه سن؟! حتی وقتی موسی پاسخ می‌گوید نیز اظهار نفهمی می‌کنند: «إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا». ✅ *گاهی اوقات پرس‌وجوها و کنکاشهای بیجا، ناشکری است.* مثل انواع طالع‌بینی، حتی تحقیق و تفحص و استخارۀ بیجا و بی‌مورد نیز در همین طیف قرار دارد، البته تحقیق و تفحص عاقلانه لازم است؛ اما نباید در این موارد گرفتار افراط و تفریط شد. 🍃 *آسان گرفتن امور، نعمت است.* وظیفۀ انسان، بندگی حق و اطاعت از خداست و کنکاش دربارۀ قبول طاعات و عبادات در درگاه حق از او خواسته نشده است. ❇️ عاقبت انسان، خوب یا بد است. اطلاع از عاقبت خوب در دنیا و قبل از قیامت، مانع انجام اعمال خیر می‌شود؛ زیرا انسان خود را کامل فرض می‌کند و نگران آخرت نیست و اگر از سوءعاقبت خویش مطلع شد ناامید و از ادامۀ عمل خیر منصرف می‌شود. ✳️ ملکوت آیه این است که انسان باید نفْس خویش را قربانی و از منیت‌ها عبور کند. کنکاش و پرس‌وجوهای بیجا، سخت‌گیری‌هایی است که نماد ناشکری است. با ادبیات دیگر، *بعضی از وسواس‌های انسان ناشکری است.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🏴🏳🏴🏳🏴 💠 *«طلیعۀ ورود به محرم بازنگری در سخن است»* ◼️🍃 با نگاهی به خطبۀ حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و بررسی روانشناسی مردم کوفه که چرا گرفتار این ننگ ابدی شدند، به ادامۀ بحث می‌پردازیم. اما قصدمان فقط شناخت نیست، بلکه نگران خودمان هستیم. هرچقدر تاریخ را بیشتر بشناسیم، درواقع خود را بهتر واکاوی کرده‌ایم. 🔳🍃 سخنان بیهوده آنقدر مخرب است که در نهایت آدمی را در مقابل امامش قرار می‌دهد. قرآن در وصف مؤمنین می‌فرماید: 🔆 «الَّذین هُم فی صَلاتِهِم خاشِعُون. الذین هُم عَنِ اللَّغوِ مُعرِضُون» سوره مومنون، آیات ۲ و۳ 🔆 یکی از آثار ابتدایی و اولیۀ نماز پرهیز از گفتار بیهوده است. 🔲🍃 مشکل این است که وقتی حرف بیهوده می‌زنیم درواقع شخصیت خود ما بیهوده شده است. شخصیتی که اعتبار پیدا کند برای امامش خرج می‌شود، منفعت دینی دارد، اعتبار دارد و کج‌فهمی ندارد. ✍ عالمی می‌فرمود: «اگر می‌خواهید با حضرت ابالفضل ارتباط برقرار کنیم باید صاحب فضل باشیم. باید صاحب کرامت باشیم تا بتوانیم در معیت او قرار گیریم.» 🍃 *سخن بیهوده، در نهایت انسان را بی‌اعتبار می‌کند.* کوفی‌ها خود را ناچیز می‌دانستند که پای فساد و ظلم و امام‌کُشی را باز کردند. *وقتی روی قول و قرارمان حساب می‌کنیم، حرفهای بیهوده بر زبان نمی‌رانیم.* در واقع حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به مردم کوفه می‌گوید، شما بیهوده‌گو هستید و متوجه نیستید که تمام حرفها حساب و کتاب دارد. باور نکردید محاسبه می‌شوید و کلمات در زندگی اثر وضعی می‌گذارد. ناشکری، شکر و ... اثرگذار است؛ بنابراین باید روی کلمات خود بازنگری داشته باشیم. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۵۴ 🔆 *«وَإِخْوَانُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِي الْغَيِّ ثُمَّ لَا يُقْصِرُونَ»* 🔆 «ﺷﻴﻄﺎﻥ‌ﻫﺎ ﺑﺖ‌ﭘﺮﺳﺖ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ، ﺑﻪ ﮔﻤﺮﺍﻫی می‌ﻛﺸﻨﺪ ﻭ ﺫﺭﻩ‌ﺍی ﻫﻢ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻧﻤﻲ‌ﺁﻳﻨﺪ!» 📗 سوره اعراف، آیه ٢٠٢ 🔷🍃 در جلسۀ قبل بیان شد که *تقوا قلعه‌ساز است و مانع از تأثیر عمیق شیاطین، بر فرد می‌شود؛* بنابراین اگر گاهی اوقات شیطان بر انسان اثر گذار است، به‌علت کم شدن قوۀ تقواست؛ چون تقوا مانع تأثیرگذاری در عمق انسان می‌شود؛ بنابراین غفلت جدی و زخم عمیق نیست؛ بلکه فرد بلافاصله اهل یقظه می‌شود. 💢 اخوان شیاطین، افرادی هستند که با شیاطین طرح اخوت می‌ریزند؛ درنتیجه شیاطین آنان را در پیمودن راه خلاف کمک می‌کنند و در این امداد و کمک‌رسانی خسته نمی‌شوند. ✴️ بی تردید، کمک‌رسانی شیاطین به همۀ افراد صورت نمی‌گیرد، بلکه این کمک‌رسانی آنان فقط به اخوانشان است و تداوم دارد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
امین الله ۱۸۰ 🔆 *«وَ أَفْئِدَةَ الْعَارِفِينَ مِنْكَ فَازِعَةٌ»* 🔆 «و قلوب عارفان از شهود جلالت هراسان.» 🔷🍃 *عرصۀ عبودیت، عرصۀ بندگی است که دائماً انسان با گام معرفت در آن سِیر می‌کند و همۀ امور خود را به خداوند می‌سپارد.* حضرت موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام می‌فرماید: 🔆 *«لَيسَ بَينَهُ و بَينَ خَلقِهِ حِجابٌ غَيرَ خَلقِهِ»* 🔆 «ميان او و آفريدگانش حجابى جز خود آنان وجود ندارد.» 📘 التوحید، شیخ صدوق، ص ۱۷۹ 🔹🍃 انوار الهی همواره درحال درخشش است و *هیچ مانعی برای دریافت معارف الهی وجود ندارد؛ مگر منیت انسان.* از طرف خداوند مانعیتی وجود ندارد.در زیارت شعبانیه می‌خوانیم: 🔆 *«وَ اَنِر اَبصارَ قلوبِنا بِضِیاءِ نَظَرِها اِلیکَ حَتّی تَخرِقَ ابصارَ القلوبِ حُجُبَ النّور»* 🔆 «خدایا! چشم قلب ما را نورانی کن تا قدرت تماشای ربوبیت تو را داشته باشد و از تمام خیرات عبور کند و به خیرآفرین برسد.» یعنی از تمام اسباب خیر گذر کند تا به مسبب‌الاسباب برسد. زائر در این فراز به این حقیقت واقف می‌شود که: 1⃣ امکان عارف شدن برای هر زائری وجود دارد؛ 2⃣ توجه به خداوند در وجود عارف درخشش خاصی دارد؛ 3⃣ به میزانی که معارف الهی در قلوب جایگزین شود، جلالت الهی را بیشتر ادراک می‌کند که مانع گستاخی اوست. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🔆 *دعای صبحگاهی روز دوشنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت نمایید: 🌐 http://emamraoof.com/?p=12089
🏴🏳🏴🏳🏴 🔳🍃 *مرور تاریخ اسلام نشان می‌دهد که دین مبین اسلام یک همزاد تاریخی با خود دارد به نام «مقاومت».* از اولین روزهای بعثت، نبی گرامی اسلام بر اساس دستورات وحیانی، مقاومت و ایستادگی در برابر مشرکان را سرلوحۀ رسالت خود قرار داد. 🔲🍃 مقاومت و ایستادگی ائمه معصومین علیهم‌السلام در برابر زور و ستم حاکمان زمان خویش در تمام طول حیات آن بزرگواران جریان داشته است و ما اوج ایثار و مقاومت را در طول تاریخ بشری در واقعۀ عاشورا می‌توانیم به‌وضوح مشاهده کنیم، که نه‌تنها درس آزادگی و مقاومت برای پیروان اهل بیت بلکه یک درس انسانی برای تمامی انسان‌هاست. 🔷🍃 در ایران اسلامی مقاومت جزو فرهنگ و هویت تاریخی ملت ایران است. ایرانیان در درازنای تاریخی خود پیوسته از هویت ملی و دینی خود دفاع کرده‌اند و نتیجۀ آن، حیات عزت‌مند یک ملت بزرگ در فراز و فرودهای تاریخ جهان بوده است به طوری که امروز ایران اسلامی صاحب یکی از اصیل‌ترین تمدن‌های جهان است که از روزگاران پیش از تاریخ به صورت ناگسسته تحت نام ایران و ایرانی به حیات خود ادامه داده است و دربرهه‌های سرنوشت ‌ساز، تاریخ زنجیره‌ای هویت فرهنگی ملی و دینی ملت ایران را به روزگار امروز متصل ساخته است. 📚 حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
🏴🏳🏴🏳🏴 💠 *«طلیعۀ ورود به محرم خیرخواهی با وساطت حسین است»* 🔳🍃 یکی از دعاهای متعارف، طلب خیر برای دیگران است که دعایی است جامع و کامل. پشت پردۀ این دعا انواع کمالات نهفته است. در روایتی می‌فرماید: 🔆 *«مَن اَرادَ اللّه بِهِ الخَیر قَذَفَ فی قَلبِه حُبّ الحُسَین علیه‌السلام وَ حُبَّ زیارَتِه»* 🔆 «اگر خدا برای بنده‌ای ارادۀ خیر کند در اعماق قلب او حب اباعبدالله و حب زیارت اباعبدالله را قرار می‌دهد.» 🍃 با توجه به این روایت معنای دعای خیر برای دیگران را درمی‌یابیم. گویا برای همدیگر دعا می‌کنیم خدا عشق به اباعبدالله را در اعماق وجودمان قرار دهد تا با طوفان حوادث از بین نرود و آسیبی نبیند. ☑️ خدای سبحان دفینه‌ای در قلب یکایک ما قرار می‌دهد و این دفینه نماد لطف خاص خدا به بنده است و آن *حب‌الحسین* است. 🍃 *بدون درخواست ما حب‌الحسین به همۀ ما عطا شده است.* بنابراین از سوی حق ارادۀ پرداخت انواع کمالات به ما شده، فقط باید گیرندۀ خوبی باشیم و کمالات را در خودمان جای دهیم. 🔲 این روزها وقتی به دل خود سر می‌زنیم، متوجه می‌شویم با محبت اباعبدالله مزرعۀ وجودی ما مستعد رویش انواع فضائل است. در این ایام دوست داریم در تمام عالم جار بزنیم که هر آنچه خیر است، هرآنچه برکت است، هر آنچه رحمت است، هر آنچه لطف و مرحمت است با وساطت اباعبدالله است. ✍ *ای کاش همه متوجه جایگاه اباعبدالله در نظام عالم می‌شدند و می‌فهمیدند با وساطت اباعبدالله چه اکرامی نصیب‌شان شده است.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۴۵ 💠 *«گفتگو با چاه»* 🔷🍃 میثم تمّار از یاران با وفای امیرالمؤمنین نقل می‌کند: یکی از شب‌ها که توفیق همراهی با حضرت را داشتم با ایشان از کوفه خارج شدم و به مسجد جعفی رسیدیم. حضرت چهار رکعت نماز خواند، تسبیح گفت و مشغول مناجات و دعا شد: 🔆 *«إِلَهِی کیفَ أَدْعُوک وَ قَدْ عَصَیتُک وَ کیفَ لَا أَدْعُوک وَ قَدْ عَرَفْتُک وَ حُبُّک فِی قَلْبِی مَکینٌ مَدَدْتُ إِلَیک یداً بِالذُّنُوبِ مَمْلُوَّةً وَ عَیناً بِالرَّجَاءِ مَمْدُودَةً إِلَهِی‏ أَنْتَ‏ مَالِک‏ الْعَطَایا وَ أَنَا أَسِیرُ الْخَطَایا وَ مِنْ کرَمِ الْعُظَمَاءِ الرِّفْقُ بِالْأُسَرَاءِ وَ أَنَا أَسِیرٌ بِجُرْمِی مُرْتَهَنٌ بِعَمَلِی إِلَهِی مَا أَضْیقَ الطَّرِیقَ عَلَى مَنْ لَمْ تَکنْ دَلِیلَهُ وَ أَوْحَشَ الْمَسْلَک عَلَى مَنْ لَمْ تَکنْ أَنِیسَهُ...».* 🔹سپس حضرت آهسته‌آهسته راز و نیاز کرد و سپس به سجده رفت و «العفو العفو» می‌گفت. مدتی مشغول این راز و نیاز عاشقانه بود سپس برخاست و راه صحرا را در پیش گرفت، پس از پیمودن مسافتی رو به من کرد روی زمین خطّی کشید و فرمود:« میثم! از این خط دیگر تجاوز نکن.» 🍃 اما خود، به راه ادامه داد و من دیگر ایشان را ندیدم. ساعاتی طولانی به همین منوال گذشت. از تنهایی حضرت در تاریکی شب نگران شدم که مبادا خطری جان ایشان را تهدید کند؛ پس به خود جرأت دادم و به جستجوی حضرت به راه افتادم. ایشان را کنار چاهی یافتم. سر، در دل چاه فرو برده بود و سخن می‌گفت. 🔹حضور من مانع خلوت ایشان شد. سر از دلِ چاه بیرون آورد و علّت آمدنم را جویا شد. عرض کردم: «تنها علّت تخلّف از فرمان شما نگرانی من بر جان‌تان بود.» سپس پرسید:«آیا سخنان مرا هم شنیدی؟!» عرض کردم:« نه مولای من!» فرمود: ✍ *« درون سینه‌ام حرف‌ها و رازهایی است که هرگاه تنگ می‌شود اینگونه آنها را درون خاک قرار می‌دهم و زمین آنها را در خود نگه می‌دارد. هر گیاهی که از زمین می‌روید گویا اسرار و سخنان مرا با خود به همراه دارد.»* 📘 بحار الأنوار ، ج‏۹۷،ص۴۴۹ 🍃 مولای مهربانم! جانم فدای غربت آن سینه‌ای که به هنگام تنگی، گوش هیچ‌یک از یاران را تاب شنیدن اسرار آن نبود، نه میثم نه کمیل نه حارث و نه هیچ‌کس دیگر. تنها این دل چاه بود که اسرار آن سینۀ تنگ را تاب می‌آورد. 📚 «گزیده‌ای از کتاب کعبه مستور، اثر استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۴۴ 💠 *«همانند شدن با بردباران؛ راه‌کار بردباری»* 🔆 «إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِیماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ یكُونَ مِنْهُمْ» 🔆 «اگر بردبار نیستى خود را به بردبارى وادار كه كم می‌شود كسى خویش را به گروهى شبیه کند و از ایشان نشود.» 📘 حکمت ۱۹۸ 🔷🍃 اگر در ابتدا انسان به‌طور نمایشی خود را شبیه انسان‌های حلیم کند؛ در نهایت در جرگۀ ایشان درمی‌آید. کم‌تر کسی را خواهید یافت که خود را شبیه به گروهی کند؛ ولی شبیه آن‌ها نشود. برای مثال فرد از صبح تا ظهر با خود قرار می‌گذارد تا برای هر امری حتی مکروه نیز خشم خود را کنترل کند. ◀️ *اگر آدمی بداند صبر و تحملش در مقابل مسائل تا چه میزان ساخت‌وساز و رشد به‌همراه دارد؛ خود را وادار می‌کند تا آن‌جا که ممکن است خود را به افراد صبور و حلیم شبیه کند.* 🔶 نسل جدید خواهان اصلاح و ترمیم خود نیست؛ بلکه خواهان تعویض و نوگرایی است؛ در صورتی‌که نسل قدیم اقدام به ترمیم و اصلاح خود می‌کردند.اسلام در بحث حُسن‌خلق و گشاده‌رویی در ظاهر، بسیار سفارش کرده است. ✅ *از راه‌کارهای اِتِّصاف به همۀ کمالات انسانی آن است که خود را شبیه و مانند انسان‌های کامل در بیاوریم.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com