#حدیث_روز
#رحلت_پیامبر
🍃 🔳 قلبش ارام بود و مطمئن و ضمیرش شاد. صدای اذان که به گوشش میرسید، بوی همت و مردانگیاش در کوچههای مدینه میپیچید؛ اما چه کسی میداند در عمق نگاه نگرانش، خاطرات شعب ابیطالب بود یا شکستن دندان مبارکش؟ ولی نه، هیچ کس، هیچ کس از انصار و مهاجرین ندانست که حضرت نگران *علی* علیهالسلام بود.
🍃 🔳 سکوت مدینه، بوی رفتن میدهد. انگار همه دارند میروند! پیش از تو انگار در این شهر زندگی نبود، انگار محبت و مهربانی و همدلی نبود! تو آمدی و نزدیک خانۀ مستمندی خانه گزیدی؛ مسجدی ساختی برای پرستش و برای همدلی مسلمین با تو. علی آمد، فاطمه آمد و سلمان آمد و ابوذر؛ و پس از تو، همه میروند. *بی تو، مدینه دیگر مدینه نیست.*
◻️ چشم مبند! بگذار چشمانت نگران امت بماند!
◻️ ببخش اگر نمیتوانیم باری از غمهایت برداریم و با خیال راحت، بدرقهات کنیم!
🍃 🔳 *تو وقت رفتن هم دست از رسالت برنمیداری.* دست به درگاه کبریا گشادهای و با اشکی که پهنای صورتت را پوشانده، شفاعت روسیاهی ما را می کنی...
🍃 🔳 *خیلیها مثل تو پیامبر بودند؛ اما وقتی عرصه تنگ آمد، یا امتشان را نفرین کردند و یا ترکشان کردند؛ اما تو با تمام جهالتی که ما به خرج دادیم، پدر امت شدی و دست از هدایتمان برنداشتی. تنها ما نبودیم که عزیز شدیم؛ بوی هدایتت در گوش تمام تاریخ پیچیده است... .*
📚 «حوزه.نت»
🌐 emamraoof.com
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
*#ثبتنام_مرحله_دوم_سال_تحصیلی
موسسه علميه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام*
💠 با سلام و احترام به اطلاع میرساند مهلت مرحله دوم ثبت نام ترم اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از ۴ تا ۲۵ شهریور ماه میباشد.
💢 ویژه بانوان
🗓️ مدت زمان ترم اول سال تحصیلی از ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ تا ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ میباشد.
🔹 شنبه
🔸 تفسیر سوره فتح
🔸 عوامل شادکامی (صحيفه سجاديه)
🔹 دوشنبه
🔸 مدیریت بحران ٢ ( نهج البلاغه)
🔸 اسرار و آداب نماز
🔹 سهشنبه
🔸 شرح مثنوی معنوی
🔹 چهارشنبه
🔸 زندگی سالم
🔸 (دو هفته یکبار) امام زمانشناسی بر مبنای زیارت جامعه / شرح زيارت امین الله
✳️ کلیه کلاسها توسط استاد زهره بروجردی برگزار میشود.
جهت ثبت نام و دریافت توضیحات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید:
🔗 http://emamraoof.com/class-order
باتشكر 🌸
#مهارتهای_ارتباطی ۵۷
💠 *«اسوه بودن»*
🔆 *«وَ اجْعَلْنِي أُسْوَةَ مَنْ قَدْ أَنْهَضْتَهُ بِتَجَاوُزِكَ عَنْ مَصَارِعِ الْخَاطِئِينَ، وَ خَلَّصْتَهُ بِتَوْفِيقِكَ مِنْ وَرَطَاتِ الْمجْرِمِينَ»*
🔆 «مرا نمونه و سرمشق کسانی قرار ده که با گذشت خود، آنها را از مهلکههای خطاکاران بیرون کشیدهای و به توفیق خویش از ورطههای مجرمان برآوردهای»
📗صحیفه سجادیه. دعای ۳۹
❇️ خدایا! از تو میخواهم *در ارتباط با دیگران، مرا الگو و سرمشق و اسوه قرار دهی.* اسوۀ کسانی که در لغزشگاه خطا افتادند، اما تو خطای آنها را نادیده گرفتی.
✳️ خدايا! نمیخواهم اسوهای باشم که اصلاً خطا نکنم.
🔷 بالاخره عالم ماده است و خطا پیش میآید. *مرا الگو قرار بده برای کسانی که در خطا باقی نماندند؛* بلکه لطف تو شامل حالشان شد و اجازه ندادی در گودال سقوط كنند.
❇️ خدايا! مرا جزو کسانی قرار بده که *با توفیق تو از ورطۀ هلاکت مجرمین خلاص شدند.*
🔶 بالاخره من گودالهایی در زندگی داشتهام که در آن گرفتار گناهان مختلف بودم؛ اما تو كمك كردی و نگذاشتی در آن گودالها اقامت همیشگی داشته باشم.
🔷 حال میگویم: مرا برای همۀ این افراد الگو قرار بده. یعنی، همۀ افرادی که گرفتار جرم شدند، وقتی لطف تو را به من ببیند، *باور کنند که امکان رهایی از این مهلکه برایشان وجود دارد.*
❇️ خدایا! مرا اسوه قرار بده تا افرادی که گرفتار بدی شدند، با دیدن من بفهمند که میشود در این بدی نمانند.
🔶 بهعنايت تو آنقدر تحولات عجیب در من وجود داشته باشد که آدمها با مشاهده من، توفیق دریافت تحولات خاص را داشته باشند.
⬅️ *نكته: اسوه بودن، یکی دیگر از سلامتیهای ارتباطی است.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#زیارت_امین_الله ۱۹۳
🔆 *«وَ اَصواتَ الدّاعِینَ اِلیکَ صٰاعِدَة»*
🔆 *«خدایا صدای دعاکنندگان به سوی تو بلند است.»*
✍🏼 مرحوم آیت الله محمدی گیلانی از نقل اهل معرفت، دعا را به *سه قسم* تقسیم کردند:
🔹۱.دعای استعجال و عجولانه؛
🔹۲.دعایی که بر پایه احتمالات بیان می شود؛ یعنی انسان احتمال میدهد که این درخواست خیر و برکتی در زندگی او جاری میکند؛ از این رو این دعا براساس فکر و تفکر بیان میشود و در گمان او این دعا دارای منافع و مصالح خاصی است؛
🔹۳. دعاید امتثال که در واقع اجرای امر مولاست.
🔆 «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِين»
🔆 «ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ﻣﺮﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﻨﻢ ، ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﻦ ﺗﻜﺒّﺮ ﻭﺭﺯﻧﺪ ، ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺭﺳﻮﺍ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﺩﺭﺁﻳﻨﺪ»
📗 سوره غافر. آیه ۶۰
◀️ این افراد، دعا را حلقه وصل بین خالق و مخلوق میدانند و بهعنوان بهانهای برای پیوست به مولا، دست به دعا بلند میکنند.
🍃 گفتنی است *نفس دعا برای آنان موضوعیت دارد* و در مقام شکر برآمدند که خداوند اذن دعا کردن را عطا کرده است و یقین به اجابت دارند؛ اما *منتظر اجابت نیستند* و زمان اجابت را هم تعیین نمیکنند؛ از این رو *خود دعا برای آنان بسیار لذتبخش است؛چون نفس دعا را یک نوع اطاعت میدانند.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز چهارشنبه* را میتوانید در لینک زیر قرائت نمایید:
🌐 http://emamraoof.com/?p=12133
#حدیث _روز
📌«۲۲ شهریور، روز وقف»
💠 *«وقف، یادگاری ماندگار»*
❇️ عشاق دلباخته، دلباختگان جگرسوخته، فراسوی زماناند که در انتهای صمیمیت، مأوا دارند؛ از کژیها بیزارند و جز بذر نیکویی نمیکارند.
🍃 نیکوکاران چون سروهای سرافراز ایستادهاند بر قلههای عشق و ایمان و مرگ در دیدههاشان، پیوستن به پروردگار مهربان و تولدی ناگهان است؛ چه آن که میراثی جاودان اندوخته و تنها به «باقیات صالحات» چشم دوختهاند؛
🍃 چنان که نخستین واقفان و واپسین پیامبران آنان را ستود و فرمود: «رشتۀ عمل آدمی با مرگ، قطع میشود، جز صدقۀ ماندگار، دانشی سودمند و فرزند نیکوکار.»
❇️ و نیکوکاران و واقفان ـ که خود بر «اسوه حسنه» تأسّی کردهاند ـ چه بسیار نیکیها پدید آوردهاند. جان و دل خویش از غبار گناهان پیراسته و روح و روانشان به گوهر محبت آراستهاند.
🍃 *آرامش روحی، دیگر دوستی، الفت مردمان و... همه و همه در پرتو «وقف» هرگز به رکود نمیگرایند. دیوارهای فاصله میشکنند، استعدادها میشکفند، هنرهای گونهگون پیدایی میگیرند و نشانههای مانایی، از مساجد تا بازارهای وقفی، آشکار میشوند.*
📚 «حوزه.نت»
🌐 emamraoof.com
#واقعیتهای_تلخ_و_شیرین ۵۹
💠 *«سازگاری مرگ با فطرت؛ واقعیتی شیرین»*
🔆 «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ»
🔆 «هر کسی مرگ را میچشد.»
📗 سوره آل عمران، آیه ۱۸۵
🔷🔹 *واقعیت شیرین این است که مرگ یکباره سراغ ما نمیآید؛* بلکه لحظهبهلحظه مرگ را میچشیم. با شنیدن اسم مرگ میترسیم! در حالیکه با مرگ، زندگی میکنیم.
🔹 *به جای اینکه از مرگ فرار کنیم، آن را باور کنیم.* اصلاً بدون مرگ میمیریم؛ چون مرگ قوت ماست و چیزی که دائم آن را میخوریم، عامل زندگی است.
🔹 فطرت ما به مردن و انتقال از این عالم به عالم دیگر نیاز دارد. فطرت ما نیاز به شکستن قفس دنیا دارد. مرگ با ما سازگار است. نه مرگ از ما گریز دارد نه ما از مرگ گریز داریم.
✍🏼 آیتالله بهجت میفرمود: «تعجب میکنم، با وجود این که خواب، برادر مرگ است، چرا افراد خواب را دوست دارند؛ اما از شنیدن نام مرگ میترسند؟!»
✍🏼 آیتالله آملی در عبارت فوقالعاده زیبایی میفرماید: «انسان مرگ را میمیراند؛ یعنی آنقدر مرگ را میخوریم تا تمام میشود و پس از آن زندگی شروع میشود:
🔆 *«إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ»*
🔆 *«زندگی واقعی سرای آخرت است.»*
✅ *پُرواضح است چیزی که دائم میخوریم و هیچگاه از آن خسته نمیشویم، لذیذ است.این که فطرت ما دائم پذیرای مرگ است، نماد آن است که طعم مرگ برای فطرت، گواراست.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com