eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
2.1هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
86 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۵ 💠 *وجه تسميه امیرالمؤمنین* 🍃‌از امام باقر علیه‌السلام سؤال ‌شد: «جُعِلْتُ فِدَاكَ لِمَ سُمِّيَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ»؛ «چرا امیرالمؤمنین را امیرالمؤمنین نامیده‌اند؟» 🍃 امام فرمود: «لِأَنَّهُ يَمِيرُهُمُ الْعِلْمَ»«زیرا او به مؤمنين علم و معرفت می‌رساند.» و در ادامه فرمود: «أَمَا سَمِعْتَ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ :«وَ نَمِيرُ أَهْلَنا» «مگر قول خدا را نشنیده‌ای: (برادران یوسف گفتند:) می‌خواهیم خانواده‌های خودمان را تغذیه کنیم.» 📘 بحار الأنوار ، ج‏ ۳۷ ،ص۲۹۳ 💎 *گرچه امیرِ هر قوم وگروهی به معنای سرپرست و پیشوای آنهاست؛ اما با این فرمایش گهربار دریافتم: *هر رزق معرفتی و اطعام علمی که به مؤمنین می‌رسد، از ناحیۀ وجود مقدّس علی بن ابیطالب علیه‌السلام است.* 🍃 همچنین روایت نبوی است: «طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَة» طلب علم و دانش هیچ شرط زمانی، مکانی و سنّی ندارد و از اعمال واجب هر مسلمان ( مانند نماز و روزه ، حج، زکات و ...) محسوب می‌شود. ✨ علی جان مولای مهربانم! 🔹 اگر در جستجوی علم نباشم و در طلب آن نکوشم گویا از جرگۀ مؤمنین خارج شدم و تحت ولایت و سرپرستی شما نیستم؛ چرا که وجود مقدّس شما، تغذیه کنندۀ مؤمنین به اطعام علمی است و قطعاً این رزق خاص معنوی باید در پی طلب از جانب مؤمن باشد. ✨ مولای مهربانم! 🔹 دستان مهربانت را نشناختم آنگاه که رزق علم و معرفت بر سفرۀ روزی‌ام می‌نشاند. *توفیق بهره‌مندی از خوان گستردۀ علم و معرفت خود را از ما و نسل ما دریغ مدار.* 📚«گزیده‌ای از کتاب کعبۀ مستور، اثر استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۲۱ 💠 *راهکار دوری از تنهایی* 🔆 «لَا قَرِينَ كَحُسْنِ الْخُلْق» 📘 نهج البلاغه، حکمت ۱۰۹ ✅ راهکار تنها نماندن و نیروی کمکی داشتن، خوش‌اخلاقی است. خوش‌اخلاقی مصاحبی دائمی است که هیچ‌گاه ما را تنها نمی‌گذارد. همراهی است که از او دل‌زده و ملول نمی‌شویم و از مصاحبت با او خوشنودیم. ❇️ کسی که خوش‌اخلاق است جاذبۀ عجیبى دارد که همه را به‌سوى خود جلب و جذب مى‌کند. 💢 *افراد بداخلاق، از داشتن دوستان صمیمى محروم‌اند* در حالى که همه به دوستی با افراد خوش‌برخورد و صاحب حُسن‌خلق افتخار مى‌کنند. 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
هدایت شده از انسیه کرابی
۱۹ 💠 *مناجات الشاكين* 🔆 *«وَ بِمَعاصیک مُولَعَهً»* 💢 *خصوصيت سوم نفس اماره اين‌ است كه آدمي براي انجام معصيت ولع دارد.* 🔺 *نفس اماره* كار دائم و ثابتش آن است كه نسبت به عصيان ولع دارد و هرچقدر عصيان كند خسته نمي‌شود. 🔆 *«وَ لِسَخَطِکَ مُتَعَرِّضهً»* 💢 *ويژگي چهارم* نفس اماره اين است كه دائم خود را در معرض غضب الهي قرار مي‌دهد. 🔹 صبح تا شب چندين بار مي‌خوانيم: 🔆 «غَيرِ المَغضُوب عَليهِم» 🔆 «خدايا! نمي‌خواهم در زمرۀ كساني باشم كه مورد غضب تو واقع شده‌اند.» 🔺 يكي از اموری كه موجب غضب خدا به انسان می‌شود، دنياطلبی است. ◀️ *به اندازه‌اي كه انسان دنياطلب «مغضوب عليهم» است و به اندازه‌اي كه آخرت‌طلب باشد، «ضالين» است؛ زيرا درهر دو صورت «خداطلب» نيست.* وقتي نفس اماره در انسان حالت دنيا‌طلبي ايجاد مي‌كند، نمی‌خواهد انسان در معرض رحمت خدا قرار گيرد. در اينجاست که بحث زهد مطرح می‌شود. ✍🏼 *زهد یعنی کناره‌گیری از شبهات.* *شبهات اموری است که خلال و خرام بودن آن بر ما معلوم نیست.* 🍃 خواجه عبدالله انصاري مي‌گويد: «با ارتکاب شبهات، شبيه فساق مي‌شویم و با ترك زياده‌هاي زندگي شبيه به اولياي حق.» 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🔆 *دعای صبحگاهی روز سه شنبه* در لینک زیر می‌توانید مطالعه نمایید: 🌐 http://emamraoof.com?p=12024
🔶🔸 در آیات متعددی از قرآن کریم، از برخی پیامبران الهی با عنوان «محسنین» یاد شده است به عنوان نمونه: 🔸الف) 🔆 *«وَنَادَیْنَاهُ أَنْ یَا إِبْرَاهِیمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» 🔆 «و ندایش دادیم که ای ابراهیم رؤیایت را به حقیقت باور داشتی، ما بدینسان نیکوکاران را جزا می‌دهیم.» 🔰 آیات بالا جزو آیاتی است که داستان رؤیای حضرت ابراهیم دربارة ذبح فرزندش و درصدد جامۀ عمل پوشاندن این رؤیا که یک فرمان الهی بود، از سوی او را بیان می‌دارد و بعد از این اطاعت بی‌چون و چرای ابراهیم از فرمان الهی بود که از زمرة «محسنین» شمرده می‌شود. 🔸ب) 🔆 «سَلامٌ عَلَی مُوسَی وَهَارُونَ. إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ. إِنَّهُمَا مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِینَ» 🔆 «سلام بر موسی و هارون، ما بدینسان نیکوکاران را جزا می دهیم که آن دو از بندگان مؤمن ما بودند». ✅ *مسلماً خداوند به خاطر رفتار صالح بسیار فراوان حضرت موسی و هارون آن دو را به وصف «محسنین» توصیف نموده است.* 📚حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
◀️ *نتیجه:* 🔷🔹 از مجموع مباحث گذشته این نتیجه به دست می‌آید که *واژۀ احسان در قرآن کریم دارای سه معنی و کاربرد است:* 🔹١. خوبی و نیکی به دیگران؛ 🔹٢. انجام و سر و سامان دادن امر و کاری به نحو نیکو و کامل؛ 🔹٣. انجام عمل صالح و رفتار نیک. ◀️ از مجموع آیاتی که در آنها واژه احسان در معنی سوم به کار رفته است می‌توان این استنباط را داشت که احسان در این معنی و کاربرد تقریباً مطابق رعایت تقوای الهی و انجام اعمال صالح با هدف سالم و نیت مقدس است. 🔶🔸 *دربارۀ واژه «محسن» و مشتقاتش، این نتیجه به دست می‌آید* که در استعمالات قرآنی، این واژه دارای دو معنا و کاربرد است: 🔸١. خیر و یاری رساننده به دیگران. 🔸٢. انجام دهندۀ اعمال صالح و به جای آورندۀ رفتارهای نیک. ✅ «متقی» ممکن است هنوز به مرحلۀ عمل و اجرا نرسیده باشد؛ اما «محسن» شخصی است که به مرحلۀ عمل و انجام رفتارهای صالح رسیده است؛ بنابراین مقام محسنان از برخی از مقامات متقیان بالاتر است. ✅ مضافاً بر اینکه از بررسی مجموع آیاتی که در آنها مشتقات واژه «محسن» به کار رفته است و نیز از توصیف برخی از پیامبران بزرگ الهی مانند ابراهیم(ع) و نوح(ع) و یوسف(ع) به عنوان «محسن» این نتیجه نیز بدست می آید که * در اصطلاح قرآن عنوان «محسن» بیشتر در حق کسانی به کار رفته است که از ایمانی راسخ، ثبات قدم در راه حق، انجام تکالیف الهی و اعمال و رفتار صالح برخوردار بوده‌اند.* 📚 حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
۳۲ 💠 *سير و حركت توأم با نورانيت* 🔆 «وَ هَبْ لِي نُوراً أَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ، وَ أَهْتَدِي بِهِ فِي الظُّلُمَاتِ» 🔆 «خدایا! به من نوری عطا كن که به وسیله این نور در میان مردم سیر داشته باشم ودر تاریکی‌ها راه خود را پیدا نمایم.» 📘 صحیفه سجادیه دعای ۲۳ 🔶🔸 این فراز دو نكتۀ قابل توجه دارد: 🔸 اولاً، من اهل عزلت نباشم. و در میان مردم قرار بگيرم. (فِي النَّاس) 💢 *در واقع هر زمان که حوصلۀ مردم را نداریم، به نوعي بیماری روحی دچار شده‌ايم که خودمان متوجه نیستیم و اگراين امر پيشروي كند به افسردگی منجر می‌شود.* 🔸 ثانیاً اينكه در میان مردم بودن هم به تنهایی هنر نیست. مهم این است که انسان با نور الهی در میان مردم باشد. ✍🏼 «اَمْشِي»، یعنی مردم مانع سلوک من نشوندو زندگی اجتماعی من مانع زندگی عبادی ام نشود. *در عین اینکه زندگی اجتماعی داریم، سلوک سالمی نيز داشته باشیم.* ✅ باید از خدای سبحان نوری طلب کنیم که گرفتار هیچ‌چیز و هیچ‌کس نشویم؛ نه تعریف‌ها و نه تشویق‌ها و نه تکذیب‌ها. این نور ما را سیر بدهد و هیچ چیز باعث به‌دام انداختن ما نشود. 💢 گاهی اوقات در زندگی اجتماعی، گرفتار تعریف می‌شویم سپس موانعی مثل غرور و يا منيت و یا… در سلوک‌ِ ما مشکل ايجاد می‌کند. ❇️ در ارتباطات سالم بسیاری از چیزها را نمی‌توانیم گزینشی انتخاب کنیم. دوست صمیمی‌ را می‌توانیم برگزينيم؛ اما عموم ارتباطات در جمع‌ و اجتماع، گزینشی نیست. مهم این است که سیر را ادامه بدهیم و با وجود انواع روحیات مختلف، گرفتار نشویم. 📚 «برگرفته از بیانات استاد بروجردی» ‏ ‏🌐emamraoof.com
🟥💢🟥💢🟥💢 ♦️توجه توجه 🍃باسلام و احترام 🔹قابل توجه کاربران محترم تهرانی با توجه به سردشدن هوا ونیازمندی قشر آسیب دیده اجتماعی به لباس گرم ، در صورتیکه لباس گرم مرتب و تمییز وشایسته هدیه دادن دارید روز چهارشنبه ۳۰/آذر ماه به موسسه تحویل نمایید. باتشکر:روابط عمومی موسسه 🍃آدرس:تهران، خیابان شهید کلاهدوز(دولت)بلوار شهیدکاوه، خیابان شهید اخلاقی شرقی، خیابان بهرام، کوچه محبوبه دانش غربی، پلاک ۱۲ - موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا (ع) 🟥💢🟥💢🟥💢