#مناجات
💠 «مناجات المریدین» ۷
🔆 *«وَهُمْ مِنْ هَیْبَتِكَ مُشْفِقُونَ»*
🔆 «آنها که از حرمت و ارجمندیات در هراسند.»
✅ ترس بر دو نوع است:
1⃣ ترس بابت افراط و تفریط
2⃣ ترس بابت هیبتِ ادراک حضور
🔳🍃 ادراک حضور، ترس دارد. چنانچه وقتی رعیت در مقابل مالک و ارباب قرار میگیرد، میترسد. صابرین چون در حضور هستند صبوری میکنند و همه چیز خود را در راه حق خرج میکنند.
🔷 در این فراز عرض میکنیم: *«خدایا! مرا به بندههایی ملحق کن که حیای حضور و ادراک هیبت دارند.»*
✳️ در نماز توصیه شده حیای حضور داشته باش؛ یعنی سرت را به زیر انداز؛ اما بعد از نماز و طواف میگوید: «سرت را بالا بگیر! به خانهام نگاه کن! دیگر سربلند شدی!»
🍃 *خدا در خانۀ خودش با سربلند کردن عبد، او را اکرام میکند و اجازه نمیدهد در خانهاش کسی سرافکنده باشد.* ترسی که به آن اشاره شده همراه با امید و دوست داشتن است.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز یکشنبه* را میتوانید در لینک زیر قرائت فرمایید:
🌐 http://emamraoof.com/?p=12086
#حدیث_روز
🏴🏳🏴🏳🏴
💠 *«قیام برای خدا»*
🔳🍃 قیام برای خدا از اخلاص و پاکی نیات سرچشمه میگیرد. آنان که برای خدا قیام میکنند، تمام عزم خود را جزم میکنند و هرگز با تنها ماندن و بیوفایی، اطرافیان خسته نمیشوند و میدان را خالی نمیکنند و خللی به عزم و ارادهشان وارد نمیشود.
🔲 قرآن کریم قیام فردی برای خدا را ضروری میداند و میفرماید:
🔆 «قُلْ إِنَّمَآأَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی»
🔆 «بگو شما را به یک امرسفارش میکنم و آن اینکه دو به دو یا[حتی] تک تک برای خدا قیام کنید.»
📗 سوره سبأ، آیه۴۶
🔷🍃 در واقع خداوند متعال سفارش می کند برای رضای او و در راه او ابتدا به طور گروهی (مثنی) و در غیر اینصورت، بهتنهایی (فرادی) برای او قیام کنید. همانگونه که امام حسین علیهالسلام قیام خود را در ابتدا علنی ساخت؛ اما حتی آن گاه که تنها شد، از ادامۀ قیام دست برنداشت و تسلیم دشمن نشد.
☑️ *قیام برای خدا، عامل عظمت قیام عاشوراست.* امام حسین علیهالسلام تا آخریننفر و آخرین نفس برای خدا قیام کرد.ا و به برادرش محمّد حنفیه فرمود:
🔆 «یااَخِی وَاللّهِ لَوْ لَمْ یَکُنْ فِی الدُّنْیا مَلْجَأٌ وَلا مَأْویلَمَا بایَعْتُ یَزِیدَ بْنِ مُعاوِیَة»
🔆 «ای برادرم! به خدا قسم اگر در دنیا هیچ پناهگاهی هم نداشته باشم، هرگز با یزیدبنمعاویه بیعت نخواهم کرد.»
📚 حوزه.نت
🌐emamraoof.com
*#شکر_از_دیدگاه_قرآن ۳۹*
💠 «سوالات بیجا؛ نماد ناشکری»
🔆 «قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا هِيَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ»
🔆 «باز گفتند: از خدایت بخواه چگونگی آن گاو را کاملا برای ما روشن گرداند که هنوز بر ما مشتبه است و (چون رفع اشتباه شود. البته به خواست خدا راه هدایت پیش گیریم.»
📗 سوره بقره، آیه ۷۰
✍ داستان گاو بنیاسراییل است که از آیۀ 67 شروع شده است. شخصی از قوم بنی اسراییل کشته شده بود و آنها برای پیدا کردن قاتل و کشف حقیقت از حضرت موسی کمک طلبیدند. موسی گفت: «خدا میگوید یک گاو ذبح کنید.» از اینجا سؤالات پیدرپی و بیجای قوم موسی آغاز میشود.
❓ذبح گاو چه ربطی به تشخیص مقتول دارد؟! ذبح گاو چه ربطی به درخواست ما دارد؟! چه گاوی؟! چه شکل؟! چه رنگ؟! چه چیز؟! چه سن؟!
حتی وقتی موسی پاسخ میگوید نیز اظهار نفهمی میکنند: «إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا».
✅ *گاهی اوقات پرسوجوها و کنکاشهای بیجا، ناشکری است.* مثل انواع طالعبینی، حتی تحقیق و تفحص و استخارۀ بیجا و بیمورد نیز در همین طیف قرار دارد، البته تحقیق و تفحص عاقلانه لازم است؛ اما نباید در این موارد گرفتار افراط و تفریط شد.
🍃 *آسان گرفتن امور، نعمت است.* وظیفۀ انسان، بندگی حق و اطاعت از خداست و کنکاش دربارۀ قبول طاعات و عبادات در درگاه حق از او خواسته نشده است.
❇️ عاقبت انسان، خوب یا بد است. اطلاع از عاقبت خوب در دنیا و قبل از قیامت، مانع انجام اعمال خیر میشود؛ زیرا انسان خود را کامل فرض میکند و نگران آخرت نیست و اگر از سوءعاقبت خویش مطلع شد ناامید و از ادامۀ عمل خیر منصرف میشود.
✳️ ملکوت آیه این است که انسان باید نفْس خویش را قربانی و از منیتها عبور کند. کنکاش و پرسوجوهای بیجا، سختگیریهایی است که نماد ناشکری است. با ادبیات دیگر، *بعضی از وسواسهای انسان ناشکری است.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#محرم
🏴🏳🏴🏳🏴
💠 *«طلیعۀ ورود به محرم بازنگری در سخن است»*
◼️🍃 با نگاهی به خطبۀ حضرت زینب سلاماللهعلیها و بررسی روانشناسی مردم کوفه که چرا گرفتار این ننگ ابدی شدند، به ادامۀ بحث میپردازیم. اما قصدمان فقط شناخت نیست، بلکه نگران خودمان هستیم. هرچقدر تاریخ را بیشتر بشناسیم، درواقع خود را بهتر واکاوی کردهایم.
🔳🍃 سخنان بیهوده آنقدر مخرب است که در نهایت آدمی را در مقابل امامش قرار میدهد. قرآن در وصف مؤمنین میفرماید:
🔆 «الَّذین هُم فی صَلاتِهِم خاشِعُون. الذین هُم عَنِ اللَّغوِ مُعرِضُون»
سوره مومنون، آیات ۲ و۳
🔆 یکی از آثار ابتدایی و اولیۀ نماز پرهیز از گفتار بیهوده است.
🔲🍃 مشکل این است که وقتی حرف بیهوده میزنیم درواقع شخصیت خود ما بیهوده شده است. شخصیتی که اعتبار پیدا کند برای امامش خرج میشود، منفعت دینی دارد، اعتبار دارد و کجفهمی ندارد.
✍ عالمی میفرمود: «اگر میخواهید با حضرت ابالفضل ارتباط برقرار کنیم باید صاحب فضل باشیم. باید صاحب کرامت باشیم تا بتوانیم در معیت او قرار گیریم.»
🍃 *سخن بیهوده، در نهایت انسان را بیاعتبار میکند.* کوفیها خود را ناچیز میدانستند که پای فساد و ظلم و امامکُشی را باز کردند. *وقتی روی قول و قرارمان حساب میکنیم، حرفهای بیهوده بر زبان نمیرانیم.* در واقع حضرت زینب سلاماللهعلیها به مردم کوفه میگوید، شما بیهودهگو هستید و متوجه نیستید که تمام حرفها حساب و کتاب دارد. باور نکردید محاسبه میشوید و کلمات در زندگی اثر وضعی میگذارد.
ناشکری، شکر و ... اثرگذار است؛ بنابراین باید روی کلمات خود بازنگری داشته باشیم.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#عبرتها ۵۴
🔆 *«وَإِخْوَانُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِي الْغَيِّ ثُمَّ لَا يُقْصِرُونَ»*
🔆 «ﺷﻴﻄﺎﻥﻫﺎ ﺑﺖﭘﺮﺳﺖﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ، ﺑﻪ ﮔﻤﺮﺍﻫی میﻛﺸﻨﺪ ﻭ ﺫﺭﻩﺍی ﻫﻢ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻧﻤﻲﺁﻳﻨﺪ!»
📗 سوره اعراف، آیه ٢٠٢
🔷🍃 در جلسۀ قبل بیان شد که *تقوا قلعهساز است و مانع از تأثیر عمیق شیاطین، بر فرد میشود؛* بنابراین اگر گاهی اوقات شیطان بر انسان اثر گذار است، بهعلت کم شدن قوۀ تقواست؛ چون تقوا مانع تأثیرگذاری در عمق انسان میشود؛ بنابراین غفلت جدی و زخم عمیق نیست؛ بلکه فرد بلافاصله اهل یقظه میشود.
💢 اخوان شیاطین، افرادی هستند که با شیاطین طرح اخوت میریزند؛ درنتیجه شیاطین آنان را در پیمودن راه خلاف کمک میکنند و در این امداد و کمکرسانی خسته نمیشوند.
✴️ بی تردید، کمکرسانی شیاطین به همۀ افراد صورت نمیگیرد، بلکه این کمکرسانی آنان فقط به اخوانشان است و تداوم دارد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#زیارت امین الله ۱۸۰
🔆 *«وَ أَفْئِدَةَ الْعَارِفِينَ مِنْكَ فَازِعَةٌ»*
🔆 «و قلوب عارفان از شهود جلالت هراسان.»
🔷🍃 *عرصۀ عبودیت، عرصۀ بندگی است که دائماً انسان با گام معرفت در آن سِیر میکند و همۀ امور خود را به خداوند میسپارد.* حضرت موسیبنجعفر علیهالسلام میفرماید:
🔆 *«لَيسَ بَينَهُ و بَينَ خَلقِهِ حِجابٌ غَيرَ خَلقِهِ»*
🔆 «ميان او و آفريدگانش حجابى جز خود آنان وجود ندارد.»
📘 التوحید، شیخ صدوق، ص ۱۷۹
🔹🍃 انوار الهی همواره درحال درخشش است و *هیچ مانعی برای دریافت معارف الهی وجود ندارد؛ مگر منیت انسان.* از طرف خداوند مانعیتی وجود ندارد.در زیارت شعبانیه میخوانیم:
🔆 *«وَ اَنِر اَبصارَ قلوبِنا بِضِیاءِ نَظَرِها اِلیکَ حَتّی تَخرِقَ ابصارَ القلوبِ حُجُبَ النّور»*
🔆 «خدایا! چشم قلب ما را نورانی کن تا قدرت تماشای ربوبیت تو را داشته باشد و از تمام خیرات عبور کند و به خیرآفرین برسد.»
یعنی از تمام اسباب خیر گذر کند تا به مسببالاسباب برسد. زائر در این فراز به این حقیقت واقف میشود که:
1⃣ امکان عارف شدن برای هر زائری وجود دارد؛
2⃣ توجه به خداوند در وجود عارف درخشش خاصی دارد؛
3⃣ به میزانی که معارف الهی در قلوب جایگزین شود، جلالت الهی را بیشتر ادراک میکند که مانع گستاخی اوست.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز دوشنبه* را میتوانید در لینک زیر قرائت نمایید:
🌐 http://emamraoof.com/?p=12089
#حدیث_روز
🏴🏳🏴🏳🏴
🔳🍃 *مرور تاریخ اسلام نشان میدهد که دین مبین اسلام یک همزاد تاریخی با خود دارد به نام «مقاومت».* از اولین روزهای بعثت، نبی گرامی اسلام بر اساس دستورات وحیانی، مقاومت و ایستادگی در برابر مشرکان را سرلوحۀ رسالت خود قرار داد.
🔲🍃 مقاومت و ایستادگی ائمه معصومین علیهمالسلام در برابر زور و ستم حاکمان زمان خویش در تمام طول حیات آن بزرگواران جریان داشته است و ما اوج ایثار و مقاومت را در طول تاریخ بشری در واقعۀ عاشورا میتوانیم بهوضوح مشاهده کنیم، که نهتنها درس آزادگی و مقاومت برای پیروان اهل بیت بلکه یک درس انسانی برای تمامی انسانهاست.
🔷🍃 در ایران اسلامی مقاومت جزو فرهنگ و هویت تاریخی ملت ایران است. ایرانیان در درازنای تاریخی خود پیوسته از هویت ملی و دینی خود دفاع کردهاند و نتیجۀ آن، حیات عزتمند یک ملت بزرگ در فراز و فرودهای تاریخ جهان بوده است به طوری که امروز ایران اسلامی صاحب یکی از اصیلترین تمدنهای جهان است که از روزگاران پیش از تاریخ به صورت ناگسسته تحت نام ایران و ایرانی به حیات خود ادامه داده است و دربرهههای سرنوشت ساز، تاریخ زنجیرهای هویت فرهنگی ملی و دینی ملت ایران را به روزگار امروز متصل ساخته است.
📚 حوزه.نت
🌐emamraoof.com
#محرم
🏴🏳🏴🏳🏴
💠 *«طلیعۀ ورود به محرم خیرخواهی با وساطت حسین است»*
🔳🍃 یکی از دعاهای متعارف، طلب خیر برای دیگران است که دعایی است جامع و کامل.
پشت پردۀ این دعا انواع کمالات نهفته است. در روایتی میفرماید:
🔆 *«مَن اَرادَ اللّه بِهِ الخَیر قَذَفَ فی قَلبِه حُبّ الحُسَین علیهالسلام وَ حُبَّ زیارَتِه»*
🔆 «اگر خدا برای بندهای ارادۀ خیر کند در اعماق قلب او حب اباعبدالله و حب زیارت اباعبدالله را قرار میدهد.»
🍃 با توجه به این روایت معنای دعای خیر برای دیگران را درمییابیم. گویا برای همدیگر دعا میکنیم خدا عشق به اباعبدالله را در اعماق وجودمان قرار دهد تا با طوفان حوادث از بین نرود و آسیبی نبیند.
☑️ خدای سبحان دفینهای در قلب یکایک ما قرار میدهد و این دفینه نماد لطف خاص خدا به بنده است و آن *حبالحسین* است.
🍃 *بدون درخواست ما حبالحسین به همۀ ما عطا شده است.* بنابراین از سوی حق ارادۀ پرداخت انواع کمالات به ما شده، فقط باید گیرندۀ خوبی باشیم و کمالات را در خودمان جای دهیم.
🔲 این روزها وقتی به دل خود سر میزنیم، متوجه میشویم با محبت اباعبدالله مزرعۀ وجودی ما مستعد رویش انواع فضائل است. در این ایام دوست داریم در تمام عالم جار بزنیم که هر آنچه خیر است، هرآنچه برکت است، هر آنچه رحمت است، هر آنچه لطف و مرحمت است با وساطت اباعبدالله است.
✍ *ای کاش همه متوجه جایگاه اباعبدالله در نظام عالم میشدند و میفهمیدند با وساطت اباعبدالله چه اکرامی نصیبشان شده است.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#کعبه_مستور ۴۵
💠 *«گفتگو با چاه»*
🔷🍃 میثم تمّار از یاران با وفای امیرالمؤمنین نقل میکند: یکی از شبها که توفیق همراهی با حضرت را داشتم با ایشان از کوفه خارج شدم و به مسجد جعفی رسیدیم. حضرت چهار رکعت نماز خواند، تسبیح گفت و مشغول مناجات و دعا شد:
🔆 *«إِلَهِی کیفَ أَدْعُوک وَ قَدْ عَصَیتُک وَ کیفَ لَا أَدْعُوک وَ قَدْ عَرَفْتُک وَ حُبُّک فِی قَلْبِی مَکینٌ مَدَدْتُ إِلَیک یداً بِالذُّنُوبِ مَمْلُوَّةً وَ عَیناً بِالرَّجَاءِ مَمْدُودَةً إِلَهِی أَنْتَ مَالِک الْعَطَایا وَ أَنَا أَسِیرُ الْخَطَایا وَ مِنْ کرَمِ الْعُظَمَاءِ الرِّفْقُ بِالْأُسَرَاءِ وَ أَنَا أَسِیرٌ بِجُرْمِی مُرْتَهَنٌ بِعَمَلِی إِلَهِی مَا أَضْیقَ الطَّرِیقَ عَلَى مَنْ لَمْ تَکنْ دَلِیلَهُ وَ أَوْحَشَ الْمَسْلَک عَلَى مَنْ لَمْ تَکنْ أَنِیسَهُ...».*
🔹سپس حضرت آهستهآهسته راز و نیاز کرد و سپس به سجده رفت و «العفو العفو» میگفت.
مدتی مشغول این راز و نیاز عاشقانه بود سپس برخاست و راه صحرا را در پیش گرفت، پس از پیمودن مسافتی رو به من کرد روی زمین خطّی کشید و فرمود:« میثم! از این خط دیگر تجاوز نکن.»
🍃 اما خود، به راه ادامه داد و من دیگر ایشان را ندیدم. ساعاتی طولانی به همین منوال گذشت. از تنهایی حضرت در تاریکی شب نگران شدم که مبادا خطری جان ایشان را تهدید کند؛ پس به خود جرأت دادم و به جستجوی حضرت به راه افتادم. ایشان را کنار چاهی یافتم. سر، در دل چاه فرو برده بود و سخن میگفت.
🔹حضور من مانع خلوت ایشان شد. سر از دلِ چاه بیرون آورد و علّت آمدنم را جویا شد. عرض کردم: «تنها علّت تخلّف از فرمان شما نگرانی من بر جانتان بود.» سپس پرسید:«آیا سخنان مرا هم شنیدی؟!» عرض کردم:« نه مولای من!» فرمود:
✍ *« درون سینهام حرفها و رازهایی است که هرگاه تنگ میشود اینگونه آنها را درون خاک قرار میدهم و زمین آنها را در خود نگه میدارد. هر گیاهی که از زمین میروید گویا اسرار و سخنان مرا با خود به همراه دارد.»*
📘 بحار الأنوار ، ج۹۷،ص۴۴۹
🍃 مولای مهربانم! جانم فدای غربت آن سینهای که به هنگام تنگی، گوش هیچیک از یاران را تاب شنیدن اسرار آن نبود، نه میثم نه کمیل نه حارث و نه هیچکس دیگر. تنها این دل چاه بود که اسرار آن سینۀ تنگ را تاب میآورد.
📚 «گزیدهای از کتاب کعبه مستور، اثر استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#راهکارها_در_نهج_البلاغه ۴۴
💠 *«همانند شدن با بردباران؛ راهکار بردباری»*
🔆 «إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِیماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ یكُونَ مِنْهُمْ»
🔆 «اگر بردبار نیستى خود را به بردبارى وادار كه كم میشود كسى خویش را به گروهى شبیه کند و از ایشان نشود.»
📘 حکمت ۱۹۸
🔷🍃 اگر در ابتدا انسان بهطور نمایشی خود را شبیه انسانهای حلیم کند؛ در نهایت در جرگۀ ایشان درمیآید. کمتر کسی را خواهید یافت که خود را شبیه به گروهی کند؛ ولی شبیه آنها نشود. برای مثال فرد از صبح تا ظهر با خود قرار میگذارد تا برای هر امری حتی مکروه نیز خشم خود را کنترل کند.
◀️ *اگر آدمی بداند صبر و تحملش در مقابل مسائل تا چه میزان ساختوساز و رشد بههمراه دارد؛ خود را وادار میکند تا آنجا که ممکن است خود را به افراد صبور و حلیم شبیه کند.*
🔶 نسل جدید خواهان اصلاح و ترمیم خود نیست؛ بلکه خواهان تعویض و نوگرایی است؛ در صورتیکه نسل قدیم اقدام به ترمیم و اصلاح خود میکردند.اسلام در بحث حُسنخلق و گشادهرویی در ظاهر، بسیار سفارش کرده است.
✅ *از راهکارهای اِتِّصاف به همۀ کمالات انسانی آن است که خود را شبیه و مانند انسانهای کامل در بیاوریم.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#مناجات
💠 *«مناجاتالمریدین» ۸*
🔆 «الَّذِینَ صَفَّیْتَ لَهُمُ الْمَشَارِبَ، وَبَلَّغْتَهُمُ الرَّغائِبَ»
🔆 «خدایا! مرا به بندگانی که آبشخورها را برای آنان زلال کردی و به خواستههایشان با کامیابی رساندی، ملحق کن.»
🔷🍃 ما دائما شراب معرفت و محبت و علم مینوشیم. حال اگر علم را برای مقبول بودن نزد مردم، بیاموزم ناخالصی دارد.اگر محبت به اهلبیت برای محبوبیت نزد متدینین باشد، این محبت خالصانه نیست.
✅ *باید محبت ما به اهلبیت به این انگیزه باشد که خدا آنان را شایسته دوست داشتن قرار داده است.*
✳️ از خدا میخواهیم ما را به بندگانی ملحق کند که دوست دارند نزد خدا در بهشت خانهای داشته باشند و اساسا هر چه خواستند و میلشان بود برایشان فراهم شده است.
✍ خدایا! ما را با کسانی همراه کن که وصال را تو برایشان فراهم کردی نه اینکه خود رسیده باشند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#دعای_صبحگاهی
🔆 دعای صبحگاهی روز سه شنبه را در لینک زیر میتوانید مطالعه نمایید:
🌐 http://emamraoof.com?p=12024
#حدیث_روز
🔳🍃 توکل بر خدا و تکیه داشتن برنیروی الهی و یاری او، رمزی ناگشوده از ایمان سرشار اولیای خداست. *توکل، اکسیری روحافزا و نیرویی کمالبخش در دل مؤمن است.*
🍃 امام حسین علیهالسلام از ابتدای حرکت خویش و در تمامی مراحل قیام خونین خود، بر پروردگار توکل کرد و هر گامی را با توکل بهسوی گسترۀ کربلا برداشت و آنگاه که غریبه و آشنا او را نصیحت کردند و بسیاری از نزدیکان، وی را تنها گذاشتند، با قلبی سرشار از توکل بر پروردگار بهسوی فردای روشن خود حرکت کرد.
🔷🍃 او حتی بر تعداد سربازان و یاران خویش هم تکیه نداشت و شب عاشورا همگان را آزاد گذاشت تا هر که میخواهد باز گردد؛ چرا که از ابتدای سفر، شعار او این بود:
🔆 *«ما تَوْفِیقِی اِلاَّ بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَاِلَیْهِ اُنِیبُ»*
🔆 «هیچ توفیقی برای من نیست؛ مگر به خواست خدا. به او توکل میکنم و بهسوی او پناه میآورم.»
📗 سوره هود، آیه ۸۸
🔲🍃 در گرماگرم نبرد، هرگاه فرصتی مییافت برای اتمام حجت با لشکر دشمن و نیز به منظور بشارت و دلگرمی یاران خود خطبهای ایراد و رو به اصحاب خود میکرد و میفرمود:
🔆 *«اِنِّی تَوَکَّلْتُ عَلَی اللّهِ رَبِّی وَرَبُّکُمْ»*
🔆 «من بر خدایی که پروردگار خودم و پروردگار شماست توکل میکنم.»
📚 حوزه.نت
🌐emamraoof.com
#محرم
🏴🏳🏴🏳🏴
💠 *«طلیعه ورود به محرم عباسشناسی است»*
🔳🍃 ابالفضلشناسی جزو واجبات زندگی ماست. در زیارت حضرت ابالفضل آمده است:
🔆 «لَعَنَ اللّه مَن جَهِلَ حَقَّکَ»
🔆 «خدا از رحمتش دور کند هرکس حق تو را نمیشناسد.»
❓کدام یک از ما میخواهیم ملعون و از رحمت خدا دور باشیم ؟!
🍃 شاید به همین دلیل کلاس مقدماتی عاشورا، تاسوعاست. اول باید ابالفضلشناس شویم. مهمترین کاری که حضرت ابالفضل برای ما میکند گرهگشایی از مشکلات و باب الحوائجی او نیست. گرچه حوائجمان را هم میدهد؛ اما مهمترین کاری که حضرت ابالفضل انجام میدهد، معرفی حسین علیهالسلام است. *او وقتی میخواهد در پذیرایی برای ما سنگ تمام بگذارد ما را حسینشناس
میکند.*
🔲 گویا عباسبنعلی میگوید: «اگر میخواهید مرا بشناسید بدانید با تمام لطف و کرم و فضلی که خدا نصیبم کرده تسلیم محض حسینم!»:
🔆 «اَشهَدُ لَکَ بالتَّسلیم وَ التَّصدیقِ و الوَفاءِ وَ النَّصیحَه لِخَلَفِ النَّبیِ المُرسَل»
🔷🍃 یکی از آموزشهای حضرت ابالفضل که باید یاد بگیریم و در زندگی مثل نهر جاری باشد، *حدیث نفس* است. حضرت در آن شرایط به خود میفرماید:
🍃«يا نَفسُ لا تَخشَي مِنَ الكُفّارِ
🍃وأبشِري بِرَحمَةِ الجَبّارِ
🍃مَعَ النَّبِيِّ السَّيِّدِ المُختارِ
🍃قَد قَطَعوا بِبَغيِهِم يَساری
🍃فَأَصلِهِم يا رَبِّ حَرَّ النّارِ»
🌱 «اى جان! از كافران مترس و به رحمت خداى جبران كننده، بشارتت باد. همراه با پيامبر، سَرور برگزيده، با سركشىشان، دست چپم را قطع كردند، پروردگارا ! آنان را به داغىِ آتش برسان.»
⬅️ ما هم وقت بگذاریم روزی چند دقیقه با خود حرف بزنیم. دامنۀ حرف زدن با خود وسیع است.
هر کار حسابی که به صحتش یقین داریم، انجام دهیم و از هیچکس نترسیم.
نگران کثرات نباشیم. نگران افرادی که در مقابل ما قرار گرفتند نباشیم. *وقتی با نَفْسمان حرف میزنیم نفس را در انجام خیرات کمک میکنیم.*
✅ مورد دیگری که از حضرت ابالفضل آموزش میگیریم این است که روزی چند بار خود را مُرده حساب کنیم! خود برای خودمان تلقین بخوانیم! بهروزرسانی اعتقادات را به گوش دل برسانیم! به حول و قوۀ الهی خود را تقویت کنیم! به بصیرت حضرت توجه کنیم.
سپاه ِمقابل، قاری قرآن داشته، حافظ قرآن داشته؛ اما با بصیرت حضرت ابالفضل، کفر همه برملا شد.
☑️ نکته سوم اینکه همیشه امام را نزدیک خود ببینیم. ماه منیر بنیهاشم با این که بین او و امام فاصله افتاده است؛ اما خود را به امام نزدیک میبیند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#شرح_زیارت_جامعه_کبیره ۱۳۱
🔆 *«وَ طَهَّرَكُمْ مِنَ الدَّنَسِ»*
🔆 «خدای سبحان شما معصومین را از آلودگیها تطهیر کرد.»
🔷🍃 تطهیر به معنی منزه کردن است، یعنی منزه از هر نجاستی و از هر آلودگی. «دَّنَسِ» لفظی است که عرب آن را برای هر امر خبیثی به کار میبرد میتواند نجاست ظاهری باشد یا نجاست باطنی و میشود اصلاً نجاست نباشد، بلکه کدورت باطنی باشد، نجاست نیست امّا «دَّنَسِ» است. دنس در زبان عرب به معنای چرکی است که بعد از کیسه کشیدن از تن جدا میشود؛ به همین جهت هر چیزی که نجس نیست، امّا کثیف است عرب «دَّنَسِ» میگوید.
◀️ نجاست ظاهری مشخص است؛ امّا نجاست باطنی چون در قلب جای دارد معلوم نیست. آلودگیهای قلبی مثل انواع رذائل اعتقادی و اخلاقی. شخصی که گرفتار رذیلۀ بخل است و یا حسود است هر چند ظاهراً آراسته است؛ امّا باطنش گرفتار نجاست است؛ به همین دلیل چنین شخصی محبوب همگان نیست.
🔶 حتی گاهی درون افراد گرفتار معصیت نیست؛ امّا تنگنظرند. تنگنظری حرام نیست؛ امّا یک کدورت است. جهل یک نجاست است هر چند که جهل، نجاست رسمی نیست؛ امّا کدورت است،
اگر نور و ظلمت تقسیمبندی شود جهل در خانوادۀ ظلمت جای میگیرد.
✅ *نکته جالب اینجاست که کدورت درون بر ارتباطات بیرونی اثر میگذارد و ارتباطات را آلوده میکند و سلامت آن را تحت الشعاع قرار میدهد.*
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#مهارتهای_ارتباطی ۵۴
🔆 *«اللَّهُمَّ إِنِّي أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِي فَلَمْ أَنْصُرْهُ»*
🔆 «خدایا! من از تو عذرخواهی میکنم از اینکه در حضور من به فردی ظلم شد و من او را یاری نکردم.»
📘صحیفه سجادیه، دعای ۳۸
🔷🍃 در ارتباط سالم، هر فردی باید توانا باشد و اين توانمندی در تمام امور لازم است. آدم ناتوان، نمیتواند ارتباط سالمی با ديگران برقرار كند. اگر در مقابل فرد ناتوان به كسی ظلم شود، او نمیتواند جلوی ظلم را بگيرد.
❇️ گرچه نگاه ما این است که چنانچه ظالمی رسماً به مظلومی جسارت و توهین کند، وظیفۀ ما کمک به این مظلوم در مقابل آن ظالم است، اما در یک نگاه عمیق، گاهی فردی خودش به خودش ظلم میکند و او هم ظالم است و هم مظلوم، از این جهت ظلم میکند که گرفتار منیّت، عُجب، خودبزرگبینی، کبر و فخرفروشی شده است.
*نفس او به عقل و قلب او ظلم میکند.* ما متوجه این امر هستیم؛ اما هیچگونه کمکی به او نمیکنیم تا او را از این مخمصه خلاص کنيم و از این مهلکه نجاتش دهیم.
💢 گمانمان این است که قابل اصلاح نیست؛ لذا او را رها میکنیم. در اینجا هم ما با او ارتباط صحیحی برقرار نکردیم و هم به نحوی به او ظلم کردهايم که اجازۀ ماندگاری رذايل را به او دادهايم.
✳️ در ارتباط سالم، به مظلوم کمک كنيم تا از مظلومیت رها شود؛ یعنی به فردی که گرفتار سلطۀ نفس اماره شده، کمک شود تا از این تسلط جدا شود. *بايد قدرت الهی را به رخ او بکشیم تا به حول و قوّۀ الهی در رفتارش بازنگری داشته باشد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com