eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
2هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
69 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پرس لاین دوشنبه ۲۸/آبان ماه https://survey.porsline.ir/s/8lJvWMG کلاس دستاوردهای ماندگار👆 ------------------------------------------- https://survey.porsline.ir/s/MJIdAq1 کلاس راهکارها👆 ------------------------------------
🔆 *دعای صبحگاهی روز سه شنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت فرمایید: 🌐 https://emamraoof.com/?p=34987
💠 *باسلام و احترام خدمت كاربران گرامی* 🍃 *به اطلاع مي‌رساند با همراهي شما بزرگواران براي سلامتي كامل و عافيت دائم مقام معظم رهبري تاکنون شش رأس گوسفند و دو نفر شتر قرباني و در ميان خانواده‌هاي مؤمن كم‌معيشت استان قم و تهران توزيع شده است*. 🍃 *موسسه علميه السلطان علي‌بن‌موسي‌الرضا عليه‌السلام از همراهي شما در اين امر خداپسندانه تشكر وقدرداني مي‌كند*. 🌐 * روابط عمومی موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه‌السلام*
💠 *«خطبه‌های غرّا و بلیغ فاطمه علیهالسلام»* ⬜️ *خطبۀ چهارم* ◻️ این خطبه در نکوهش پیمان‌شکنان و مردمان بی‌تفاوت و ساکت ایراد شده است. در بخشی از آن می‌خوانیم: 🔸 «... و چه بد نظریه و رأیی دادید که حق را از اهلش گرفتید و به دست نااهلان دادید، و چه بد گناه و ستمی را که کردید، گران خواهید یافت و در آن روز که پرده از کار شما برداشته شود، سرانجامش را سخت و دشوار خواهید دید... .» ◻️ *خطبۀ پنجم* 🔸 خطبه پنجم در مقابل مهاجمان بیت وحی ایراد شده است که در بخشی از آن آمده است: 🔆 *«اَیُّهَا الضّالُّونَ الْمُکَذِّبُون ماذا تَقُولُون؟ وَاَیُّ شَی ءٍ تُرِیدُون؟ یا عُمَرُ اَما تَتَّقِی اللّه؟ تَدْخُلُ عَلی بَیْتی؟...»* *«شما ای گمراهان و دروغگویان! چه می‌گویید و چه می‌خواهید؟ ای عمر! آیا از خدا پروا نداری که داخل خانه من می‌شوی؟... .»* 🔸 این خطبه‌ها و همین طور روایات فراوانی که از حضرت نقل شده است، همگی نشان‌دهندۀ آگاهی و دانش ژرف آن بانوی بی‌همتاست. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *«وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ»* 🔆 *«خدایا! شیرینی ساخت و ساز آنچه را که من درخواست کردم، به من بچشان.»* 📙 صحیفه سجادیه، دعای هفتم ❇️ ساخت‌و‌ساز الهی انبساط‌آور است. وقتی امیدوار به رحمت الهی هستیم و یقین به اجابت حاجات خود داریم، بهجت و سرور هم خواهیم داشت. ⬅️ *هرگاه ظرف انسان آماده شد و حكمت و مصلحت الهی هم مقرر شد، پرداخت هم صورت می‌گیرد.* ❇️ حتی در معنویات هم نمی‌توان به‌اجبار، امری را دریافت كرد. شاید اگر زودتر از ظرفیت به من داده شود، عُجب و کبر عارض شود. خدا حکیم است و هر وقت مصلحتش اقتضا کند، حاجات ما را به اجابت می‌رساند. ⬅️ *وظیفۀ بنده، بندگی است و اقتضای بندگی، درخواست است. اگر زمان اجابت را من تعیین كنم، با بندگی ناسازگار است.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *«وَ إِذا جاءَكَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ»* 🔆 *«هرگاه آنان که به آیات ما می‌گروند نزد تو آیند بگو: سلام بر شما باد، خدا بر خود رحمت و مهربانی را فرض نمود، که هر کس از شما کار زشتی به نادانی کرد و بعد از آن توبه کند و اصلاح نماید البته خدا بخشنده و مهربان است.»* 📗 سوره انعام، آیه ۵۴ 🔶🔸 علامت ایمان اصلی این است که انسان: 🔸 ۱. دائم به ولیّ و رسول رجوع دارد. باید با میل و اختیار سوختگیری کند. نه به‌اجبار. 🔸 ۲. خیلی امیدوار است. هم به وظایفش عمل می‌کند و هم امیدوار است که رب برای او سند رحمت را زده است. دائم از ناحیۀ فیاض بارش فیض است هر چه بیشتر مراجعه کند بیشتر دریافت می‌کند. 💢 گاهی اوقات فکر می‌کنیم اگر نسبت به آینده ناامید باشیم خیلی غیرت دینی داریم. اتفاقا اگر ‌می‌خواهید ببینید ایمانتان اصلی است، باید دقت کنید چقدر به اولیای الهی رجوع دارید. ⬅️ *وظیفۀ شما این است که در هر رجوعی، خود را اصلاح کنید.خداوند سفرۀ رحمتش را برای همه پهن کرده است.* ⬅️ *اگر دینم اصلی باشد، نمی‌گویم کارنامۀ من خراب است! بلکه هم‌‌اکنون به دنبال اصلاحم.* 🌀 اگر افرادی که این چند روز در خانۀ خود را به روی دختر پیامبر بستند، جواب سلام امیرالمؤمنین را ندادند و صدای دختر پیامبر را نشنیدند، درصدد اصلاح بودند و شرمندگی خود را اعلام می‌کردند، حتماً دینشان اصلاح می‌شد. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 *«غلفت از توانمندی‌ها»* 🔆 *«مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ هَلَكَ فِيهِمَ»* 🔆 *«و هر كه به تباهى دنيا و آخرت تن در دهد، هم در دنيا هلاك شود و هم در آخرت.»* 📙 نهج البلاغه، حکمت۳۱ 🔷🔹 همیشه در وجود انسان، بین حق و باطل نبرد وجود دارد؛ اما باید همیشه توان مبارزه با باطل را داشته باشد. 💢 کسی‌که بپذیرد توان تغییر و مقابله با معصیت و نفسانیات را ندارد و خود را تسلیم کند، در دنیا و آخرت هلاک خواهد شد. 💢 *اشتباه این است که انسان تسلیم هلاکت شود.* صد و بیست و چهار هزار پیغمبر آمدند تا انسان را از هلاکت و مهلکۀ دنیا و آخرت نجات دهند. شریعت آمده است تا انسان هلاک نشود. پیغمبران مبعوث شده‌اند تا انسان را به زندگی دعوت کنند. 💢 وقتی انسان تسلیم و اسیر جذابیت‌های ظاهری دنیا می‌شود، دنیا او را گرفتار بلا و نابودی می‌کند. 💢 به عبارت دیگر وقتی انسان اسیر معصیت، اسیر مخالفت با حق، اسیر هوی و هوس و ... شد،‌نه دنیا را دارد و نه آخرت را. ✅ وقتی طبق برنامۀ صحیح در زندگی عمل کنیم، رهاشدگی نداریم. اسلام انسان را رها نکرده و برای سراسر زندگی او قانون وضع کرده است. اگر این قوانین رعایت شود، رهاشده نیستیم. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي مَلَأْتَ أَرْكَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ»* 🔆 * «خدایا به عظمت خودت قسم، به عظمتی که ستون‌های هر چیز را پر کرده و همه جا را گرفته است، عظمت وجود می‌خواهم.»* 🔰 در دعای جوشن کبیر می‌خوانیم: 🔆 *«يَا مَنْ‏ تَوَاضَعَ‏ كُلُّ شَيْ‏ءٍ لِعَظَمَتِه‏»* 🔆 *«ای کسی که همه موجودات در مقابل اسم عظیم تو تواضع و خضوع دارند.»* 🔷 از تو معرفی اسم عظیمت را خواهانم؛ چراکه بین شناخت عظمت خداوند و بندگی تلارم وجود دارد؛ به میزان شناخت عظمت الهی، سیر در جاده بندگی هموار می‌شود. ⬅️ مسلماً قصور در بندگی از نداشتن معرفت به اسم عظیم خداوند حکایت می‌کند. 🔷 ذکر «سُبْحَانَ‏ رَبِّيَ‏ الْعَظِيمِ‏ وَ بِحَمْدِهِ» در رکوع از عظمت خداوند حکایت می‌کند؛ یعنی مصلی با خم شدن در مقابل خداوند اعلام می‌کند که توان ایستادگی در مقابل او را ندارد. ✍🏼 در تعریف عظیم بیان شده است: 🔆 *«الْعَظِيم هُوَ الَّذِي جاوزَ قَدْرُه»* 🔆 *«عظیم آن کسی است که ارزش او از هر محدوده‌ای عبور کرده است.»* 🔷 عظیم خیلی بزرگ‌تر از آن است که عقل توان درک او را داشته باشد و همۀ عقول در مقابل عظمت او متحیرند. 🔆 *«يَا مَنْ‏ فِي‏ السَّمَاءِ عَظَمَتُهُ»* 🔆 *«ای خدایی که جلوه عظمت تو در آسمانها نمایان است.»* 🔹 نمونۀ عظمت خداوند کثرت ملائکه در آسمانهاست. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *دعای صبحگاهی روز چهارشنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت فرمایید: 🌐 https://emamraoof.com/?p=34995
💠 *«بزرگداشت ابونصر فارابی»* ✴️ ظهور اسلام و تعالیم روح‌بخش آن، تحول شگرفی در سیر تفکرات و اندیشۀ دانشمندانی که در حیطۀ فلسفه قدم نهاده‌اند، به وجود آورد. ❇️ فیلسوفان اسلامی، با تحقیق و نقد آثار بزرگان فلسفۀ یونان نظیر ارسطو، نقش به‌سزایی در پویایی فلسفه داشتند. شاید بتوان بر پایۀ مستندات تاریخی گفت فارابی، اولین کسی است که مکتب فلسفی را در جهان اسلام بنا نهاد. ❇️ ابو نصر فارابی، فلسفۀ یونان را نیک می‌دانست و در مباحث اسلامی، سرآمد همگان بود. او با احاطۀ بر این مباحث و تلفیق آن با برهان‌های عقلی، گامی بلند در مباحث معرفتی برداشت. از این رو، مرور زندگی این حکیم شهیر ایرانی، ارج نهادن به مقام شامخ این فیلسوف و پوییدن راهی است که این حکیم برای ما تصویر کرده است. ❇️ ابو نصر فارابی را «معلم ثانی» نامیده‌اند؛ چراکه او یکی از مهم‌ترین شارحان آثار معلم اول، ارسطوست. در اصطلاح فلسفه، معلم به کسی گفته می‌شود که در علوم و فنون عصر خود، استاد و دارای نظریه و عقیده باشد. به گواه تاریخ یونان، تنها کسی که از بزرگان و فیلسوفان شایستگی این لقب را دارد، ارسطو، حکیم یونانی است. گفته‌اند پس از طلوع اسلام، این لقب بزرگ به فارابی داده شد که دارندۀ دانش‌های فراوان و کمالات معنوی بسیار بود. ❇️ فارابی توانست دیدگاه‌ها و نظرات ارسطو و افلاطون را گردآوری کرده و بررسی کند و بین مباحث این دو فیلسوف مشهور و بزرگ، وحدت برقرار سازد. ❇️ ابن سینا، او را استاد خود شمرد و ابن‌رشد و دیگر حکیمان اسلام و غرب، شاگرد او به شمار می‌آیند. فارابی سی سال از عمر خویش را به فلسفه پرداخت. او از بغداد به دمشق هجرت کرد و در هشتاد سالگی، در آن جا از دنیا رفت. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔰 *در دعای وداع حضرت عرض می‌کنیم:* 🔆 *«أَقَالَ عَثْرَتِی بِحُبّکمْ»* 🔆 *«به محبت شما لغزشم را نادیده بگیرد.»* 🍃 زائر در این عبارت اظهار می‌کند که گرچه به وسیلۀ خطایای بسیار عقد بندگی و اطاعتی را که با خدای سبحان در «عهد الست» بسته بود، شکسته و دچار لغزش شده است؛ اما می‌خواهد با وساطت خاندان عصمت لغزش او در پیشگاه الهی نادیده گرفته شود. ❇️ سلطان بی‌بدیل! عشق دیرینم به شما را واسطۀ میان خود و خالق قرار دادم و با تمسّک به آن، خواستار مرتفع شدن خطاها و بخشودگی لغزش‌هایم هستم. ✨ *تا گشت سر کوی مغان منزل من حل گشت به یمن عشق هر مشکل من* 🔆 *«وَ أَعْلَى کعْبِی بِموالاتکم»* 🔆 *«و به دوستی شما مقامم را بلند گرداند.»* 🔷 قرار گرفتن در حریم امن حضرات آل الله علیهم‌السلام و وساطت دوستی با ایشان، انسان را طالب قرار گرفتن در مقامات رفیع می‌کند. 🔷 زیارت چنان افق دید والایی نصیب زائر کرده است که دست از دلخوشی به مقامات دنیوی شسته و طالب قرار گرفتن در رفیع‌ترین درجات معنوی شده است، چراکه دنیا و هرآنچه در آن است، در چشم او بلندمرتبه نخواهد بود. 🔷 بار دیگر نیز واسطۀ چنین درخواستی را دوستی و ولایت خاندان عصمت بیان می‌کند و گویی اظهار می‌کند: ✨ *من به سرچشمۀ خورشید نه خود بردم راه ذرّه‌ای بودم و مِهر تو مرا بالا برد* ❇️ مولایم! باور دارم که رفعت و عزت حقیقی تنها به واسطۀ ولایت و حبّ شما خاندان عصمت نصیبم می‌شود. پس به درگاه شما روی آوردم تا خدای سبحان به آبروی شما مرا نیز آبرومند و مقامم را بلند گرداند. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 *«بشارت به عبادالله»* 🔆 *«وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ»* 🔆 *«و هر گاه بندگانم از تو درباره من پرسند (بگو:) همانا من نزدیكم! دعاى نیایشگر را آن گاه كه مرا مى‏‌خواند پاسخ مى‏گویم.»* 📗 سوره بقره، آیه۱۸۶ 🔷 در این آیه به یکی از پیش‌نیازهای دریافت بشارت‌های الهی اشاره شده است. به بندگانی که درمحضر پیامبراکرم، اقرار به ربوبیت پروردگار و عبودیت خویش دارند، بشارت داده شده است که مشمول عنایت ویژۀ خدای سبحان قرار خواهند گرفت؛ بنابراین اولین پیش‌نیاز دریافت بشارت، «عبودیت» است. 🔶 عبادالله، با اختیار و رغبت پوشش طاعت و بندگی را به تن کرده‌اند و در این جاده، گوی سبقت را ربودند و در محضر مقتدای خود پیامبر اکرم آموخته‌اند که بندگی و اظهار نیاز به درگاه خدا را سرلوحۀ امتیازات خود بپندارند. 🔷 اینان از کیفیت ربوبیت و تدبیر الهی و چگونگی اجابت خداوند سؤال می‌کنند؛ به عبارت دیگر درخواست آنان از کیفیت ثواب یا عقاب الهی نیست؛ زیرا تنها خواستار خود خداوند هستند نه ورود در بهشت و رهایی از جهنم. 🔶 خداوند به پیامبر خویش می‌فرماید به درخواست و پرسش عبادالله با نهایت عطوفت پاسخ بدهد: «به راستی که من نزدیک هستم» 🔷 چه نویدی لذت‌بخش از این نوید که وجودی به بنده نزدیک است که جامع صفات جلالی و جمالی است و به موجب این نزدیکی، بنده با قدرت و عزم راسخ در جاده بندگی حرکت خواهد کرد. ✨ *دوست نزدیک‌تر از من به من است وین عجب‌تر که من از وی دورم!* ✨ *چه کنم با که توان گفت که او در میان من و من مهجورم* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
۸ 🔆 *«قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً لَئِنْ أَنْجانا مِنْ هذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرينَ. قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْها وَ مِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ»* 🔆 *«بگو: چه كسى شمارا از تاريكى‌هاى خشكى و دريا (به هنگام درماندگى) نجات مى‌دهد؟ وقتى كه او را آشكارا و پنهان مى‌خوانيد (و مى‌گوييد:) اگر خداوند از اين ظلمت ما را رهايى دهد، از شكرگزاران خواهيم بود. بگو: خداوند شما را از اين ظلمت‌ها و از هر ناگوارى ديگر نجات مى‌دهد، باز شما (به جاى سپاس)، شرك مى‌ورزيد.»* 📗 سوره انعام آیه ۶۴ و۶۳ 🔷 اعتقادات، اعلام ارادت، شکرگزاری، ادب و عمل، تقلبی و اصل دارد. ما همه قدرت خرید اصل را داریم. قابلیت داریم که مشتری اصل بشویم. اگر مشتری تقلبی هستیم؛ به‌دلیل دون همتی و پستی اراده است. 💢 اصل و تقلب هر دو در دسترس است. می‌توانستم اصلش را بخرم؛ اما گاهی آنقدر ذائقه‌ام تغییر می‌کند که تقلبی را بر اصل، ترجیح می‌دهم و انتخاب اولیه‌ام همان تقلبی است. 🔷 در هنگامۀ گرفتاری مادی و معنوی، همه سراغ اصل می‌روند، هیچکس سراغ تقلبی نمی‌رود؛ چون همه می‌دانند از تقلبی کاری نمی‌آید. با اصل قول و قرار می گذارند، به اصل وعده می‌دهند. ‼️ خدا وعده می‌دهد که از اصل کار بر می‌آید؛ ولی شما خیلی با اصل نمی‌مانید. اصل را می‌خواهید؛ اما سراغ تقلبی می‌روید. میلتان به تقلب و به بودن با مَجاز خیلی زیاد است! 💢 همۀ ما اصل‌شناسیم؛ همۀ گرفتارهای عالم، هنگام گرفتاری می‌گویند: «یا علی»؛ اما وقتی مشکلشان حل شد، سراغ جانشینان غاصب می‌روند! 🔷 این خطر برای همۀ ما وجود دارد که بر اصل پایدار نمانیم و ذائقۀ ما تغییر کند. وقتی گرفتاری تمام شد می‌خواهیم راحت و بدون تقیدات زندگی کنیم! 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام