#پندارهای_نادرست ۹
💢 *«پندار خدشهدار شدن ساحت مؤمنان»*
🔆 *«قَالَتْ فَذَٰلِكُنَّ الَّذِي لُمْتُنَّنِي فِيهِ ۖ وَلَقَدْ رَاوَدْتُهُ عَنْ نَفْسِهِ فَاسْتَعْصَمَ ۖ وَلَئِنْ لَمْ يَفْعَلْ مَا آمُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُونًا مِنَ الصَّاغِرِينَ»*
🔆 *«(همسر عزیز) گفت: این همان کسی است که بخاطر (عشق) او مرا سرزنش کردید! من او را به خویشتن دعوت کردم؛ و او خودداری کرد! و اگر آنچه را دستور میدهم انجام ندهد، به زندان خواهد افتاد؛ و مسلّماً خوار و ذلیل خواهد شد!»*
📗 سورۀ یوسف، آیه ۳۲
🔷 زلیخا بعد از حضور در مجلسی که ترتیب داده بود گفت: «اگر یوسف به خواست من بهایی ندهد، حتماً و قطعاً زندانی، ذلیل و بیچاره خواهد شد!» پندار نادرست این است که تصور کنیم، ولیِّ خدا از طریق ما ذلیل میشود یا ما میتوانیم یک مؤمن را خوار کنیم! درحالیکه:
🔆 *«وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ»*
🔆 *«عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است.»*
📗 سورۀ منافقون، آیه ۸
🔷 حتی اگر همۀ رسانههای بیگانه پشت سر یک ولیِّ خدا حرف بزنند، بهاندازۀ سر سوزنی از عزت وی کاسته نمیشود.
🔷 *علیرغم اینکه حضرت یوسف وارد زندان و در واقع یک تنگنا شد، آن جا را آباد کرد،* طوری که زندانیان احساس میکردند در قصر زندگی میکنند. ظاهراً حضرت در تنگنا قرار گرفت؛ اما باطناً ذلیل نشد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#زیارت_امین_الله ۲۷۵
🔆 *«جَوَائِزَ السَّائِلِينَ عِنْدَكَ مَوَفَّرَه»*
🔆 «جایزهها برای فردی که به تو اعلام نیاز کند، فراوان است.»
🔷🔹 سائلین به دو گروه تقسیم میشوند:
🔹 ۱. سائل تکوینی؛ یعنی وجود انسان از لحظۀ خلقت، فقیر الیالله است و فقر و نیاز به خداوند در وجود او نهفته شده است.
🔹 ۲. فردی که در اوج دارایی و توانایی خودش را سائل میداند.
🔰 حضرت اباعبدالله در بخش پایانی دعای عرفه به نیاز فطری انسان اشاره می کند:
🔆 *«أَوْقِفْنِي عَلَى مَرَاكِزِ اضْطِرَارِی»*
🔆 * «خدایا! مرا را به قسمتهای اضطرارم مطلع کن»*
⬅️ یعنی از این جهت که گام به هستی نهادم، همواره اضطرارم به نمایش گذاشته میشود، نه اینکه فقط در گرفتاریها نیاز خود را اعلام کنم.
🔶 ما ممکن الوجودیم است و در برابر واجب الوجود، نیاز مطلق که برای لحظهبهلحظۀ بودن، به او احتیاج داریم.
⬅️ *بیشک هر انسانی برای استفادۀ صحیح از موجودی به او محتاج است.*
🔶 در سائل تکوینی همواره محتاج بودن بنده، به ظهور میرسد؛ در نتیجه او را در معرض جایزۀ الهی قرار میدهد.
💢 برخی افراد از فقر و نیاز دائمی خود غافلاند؛ در نتیجه از کسب جوائز خداوند خود را محروم میکنند.
🔶 چقدر تفاوت است بین افرادی که دائماً فقر و نیاز خود را اعلام میکنند و افرادی که فقط در اوقات گرفتاری خود را نیازمند به خداوند میدانند؟!
⬅️ *تمام گرفتاریهای انسان به این علت است که خیالراحتی بر او حاکم میشود و از فقر و نیاز خود غافل میشود.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#حدیث_روز
🟩 *«بزرگداشت مقام معلم»*
💢 تصور کنید سرزمین و دنیایی را که در آن هیچ معلمی نباشد. هیچکس در کار یادگرفتن و یاد دادن نباشد. بیشک در چنین جامعهای، مردم همه سردرگماند و مغموم و بیتفکر.
💢 هیچکس به کار کسی کار ندارد، هیچکس برای کسی غیر از خودش نگران نیست، هیچکس نمیپرسد و پاسخی نمیگیرد. کمکم آدمیان هر آنچه را هم که میدانند، از یاد میبرند؛ چون کسی نیست که به جمعآوری دانستهها بپردازد، کسی نیست که در این راه، مردم را راهنمایی کند.
💢 پس از مدتی همه از هم فاصله میگیرند و به مردههای متحرک تبدیل میشوند؛ حتی هیچ انگیزهای برای زندگی باقی نمیماند. هیچ حرفی برای گفته شدن وجود نخواهد داشت. و چهبسا مردم تکلم را از یاد ببرند و آن وقت تاریکی و ظلمت همه جا را فرا میگیرد.
✅ زندگان، از علم و دانش ناگزیرند؛ همان طور که از آفتاب و هوا.
❇️ معلم، تولیت آستان دانش را برعهده دارد. او باید باشد تا راه و رسم در دست گرفتن چراغ دانستنیها را بیاموزد؛ وگرنه دانش، به شمع خاموشی میماند که هیچکس طریق روشن کردنش را بلد نیست.
💢 *شاید بیمعلم، حتی خدا را هم از یاد ببریم.معلمان وارثان پیامبران و پدران راستین علماند.*
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#راهکارها_در_نهجالبلاغه 72
💠 *«رضا به دادههای الهی، راهکار رسیدن به آسایش»*
🔆 *«وَ مَنِ اقْتَصَرَ عَلَى بُلْغَةِ الْکفَافِ فَقَدِ انْتَظَمَ الرَّاحَةَ»*
🔆 *«و هر كه بهآنچه به او رسیده است اكتفاء کند به آسودگى پیوسته و در آسایش فرود آمده است.»*
📙 نهج البلاغه حکمت ۳۷۱
🌀 اگر از توقعات خود کم کنیم و از زندگی راضی باشیم؛ در آسایش به سر میبریم و اگر به موجودی قناعت نکنیم و در مادیات افزونطلب باشیم، آسایش نخواهیم داشت.
✅ اعتقاد طُلّاب علوم دینی چنین است که خداوند امور معیشتی و زندگی طلبگی را تحت عنایات خود قرار می دهد؛ به همین جهت بسیاری از طلاب از داشته های خویش راضی اند واز زندگی خود لذت می برند.
⬅️ اگر میخواهیم در زندگی آسایش و آرامش داشته باشیم باید به داشته های خود اکتفا کنیم و در مادیات اهل قناعت باشیم.
💢 دنیا طلبی گروهی از افراد سبب می شود که برای رسیدن به دنیای بیشتر بسیار کار کنند تا درآمد بیشتری داشته باشند؛ اما در نهایت بدون آنکه از همه دارایی های خود استفادۀ بهینه داشته باشند، جهان را ترک میکنند و اموال شان برای وارث باقی می ماند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
📩شما برایمان ارسال کنید
❓کدام جمله از جلد ۱ برایتان تأثیرگذار بود؟
❓کدام مطلب از جلد ۱ برایتان تازگی داشت؟
❓کدام محتوا از جلد ۱ بیشتر به جانتان نشست؟
میتوانید پاسخ خود را
در پرسلاین
با ما در میان بگذارید:
https://survey.porsline.ir/s/ZMzhHpX