#پندارهای_ناصحیح۲۱
💢 *«بیتأثیر بودن ادب در دریافت نعمات»*
🔆 *«فَلَمَّا رَجِعُوا إِلَى أَبِيهِمْ قَالُواْ يَا أَبَانَا مُنِعَ مِنَّا الْکيْلُ فَأَرْسِلْ مَعَنَا أَخَانَا نَکتَلْ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»*
🔆 *«پس چون بهسوى پدر خود بازگشتند گفتند: اى پدر پيمانه از ما منع شد برادرمان را با ما بفرست تا پيمانه بگيريم و ما نگهبان او خواهيم بود»*
📗 سوره یوسف، آیه ۶۳
🔷 برادران حضرت یوسف علیهالسلام ادب کردند و علیرغم اینکه به اندازۀ مطلوبشان دریافتی نداشتند، منع را به مَلِک نسبت ندادند. نگفتند او ما را منع کرد!
⬅️ *نتیجۀ این ادب توفیق بازگشت نزد حضرت یوسف علیهالسلام بود که نصیبشان شد و دفعۀ دوم دریافتی بیشتری نیز داشتند.*
🔷 گاهی یک رعایت ادب و احترام در گفتار، برکت زیادی را وارد زندگی ما میکند.
💢 *پندار نادرست این است که تصور کنیم گستاخیهای ما در کاستیهای زندگیمان تأثیری ندارد و ادب باعث فزونی نعمات ما نمیشود.*
⬅️ باید باور داشته باشیم که بیادبی، گستاخی، گله و شکایت از اولیای الهی باعث میشود خیرات دریافتی ما کاهش یابد. هر چقدر برخوردهای ما مؤدبانهتر باشد، دریافتیهای ما کاملتر و جامعتر خواهد بود. برعکس آن هم صادق است، یعنی هر چقدر در گفتار بیپروا و بیادب باشیم در نهایت آسیب آن به زندگی خودمان برمیگردد.
⬅️ *پس میان گفتار مؤدبانه و خیر و برکت تلازم وجود دارد.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شرح_دعای_کمیل۵
🔆 *«اِنِّی اَسئَلُکَ»*
🔆 *«خدایا! خودِ من درخواست میکنم.»*
🔰 در «اِنِّی اَسئَلُکَ» خودشناسی داعی مطرح میشود.
در «اِنّی» و «اَسئَلُ» ضمیر «اَناَ» مخفی است؛ یعنی داعی بیان میکند:
❇️ *«خدایا! با شناختی که به هویت خودم دارم؛ فقط فقر و نیاز محض از من هویداست.» فقیری که دست نیازش را نزد هر کسی دراز نمیکند؛ چرا که آبرو دارد و در مقابل خداوند منیتی ندارد.*
🔰 در «اِنّی» اعلام میکند: خدایا! وجودی که تحت رحمانیت و عنایت تو آفریده شده است، درخواست دارد!
❇️ خدایا! این منِ اولیه با پوشیدن لباس وجود، نمکخوردۀ سفرۀ تو شد؛ چون بزرگترین نعمت را به او عطا کردی که نعمتِ وجود بوده است.
🔷 خدایا! آن موجودی که به حول و قوۀ تو موجود شد:
🔹۱. اکنون نیاز فوری به موجودیت دوباره دارد؛
🔹۲. نیاز دائم برای وصال به کمالات را در خود مییابد؛
🔹 ۳.وجودش را فقر محض میبیند؛
🔹۴.این وجودِ فقیر فقط در خانۀ تو را میزند و از تو درخواست میکند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز دوشنبه* را میتوانید در لینک زیر قرائت فرمایید:
🌐 https://emamraoof.com/?p=34993
#حدیث_روز
🏴 *«آیین بزرگداشت محرم نزد ملل گوناگون»۶*
🔲 در کشور «برمه» (میانمار) اگرچه اکثریت مسلمانان اهل سنت هستند؛ ولی حدود ده هزار شیعه در آن سکونت دارند که در ماههای محرم و صفر به سخنرانی و عزاداری میپردازند، ازدواج نمیکنند، لباس نو نمیخرند، حتی تلویزیون هم نگاه نمیکنند. مردان لباس سیاه میپوشند و زنان از آرایش پرهیز میکنند.
🍃 دیگر کشور جنوب شرق آسیا مالزی است؛ مسلمانان بومی این سرزمین و مهاجران در کوآلالامپور جمع میشوند و مراسم عزاداری باشکوهی برگزارمیکنند.
🔲 تایلند نیز از جمله کشورهایی است که مراسم عزاداری حسینی در آن به زمانهای بسیار دور یعنی حدود چهارصد سال قبل بازمیگردد. شیعیان «بانکوک» حدود دو هزار نفرند که در دهۀ محرم به عزاداری میپردازند.
🍃 *عزاداری در این کشور از سال ۱۹۰۸ توسط «سید مازندرانی» به صورت رسمی در آمد.*
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#محرم_و_صفر
💠 *«بازاندیشی»۲۶*
🔆 *«أَ لَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَني إِسْرائيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ في سَبيلِ اللَّهِ قالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ أَلاَّ تُقاتِلُوا قالُوا وَ ما لَنا أَلاَّ نُقاتِلَ في سَبيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِيارِنا وَ أَبْنائِنا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ تَوَلَّوْا إِلاَّ قَليلاً مِنْهُمْ وَ اللَّهُ عَليمٌ بِالظَّالِمينَ»*
🔆 *«آیا ندیدی آن گروه بنیاسرائیل را که پس از وفات موسی از پیغمبر وقت خود تقاضا کردند که پادشاهی برای ما برانگیز تا (به سرکردگی او) در راه خدا جهاد کنیم؛ پیغمبر آنها گفت: اگر جهاد فرض شود مبادا به جنگ قیام نکرده، نافرمانی کنید! گفتند: چگونه شود که ما به جنگ نرویم در صورتی که (دشمنان ما) ما و فرزندان ما را (به ستم) از دیارمان بیرون کردند؟! پس چون (با درخواست آنها) جهاد مقرّر گردید به جز اندکی همه روی گردانیدند، و خدا از کردار ستمکاران آگاه است.»*
📗 سوره بقره آیه ۲۴۶
💢 ظلم این است که ادعا میکنیم؛ ولی هنگام عمل، پا پس میکشیم. مثل رفتاری که کوفیها با امام حسین علیهالسلام انجام دادند.
‼️ ادعا میکنیم اگر امام زمان ظهور کند، چنین و چنان میکنیم! و میخواهیم با همین چشمانمان شاهد ظهور باشیم و همۀ سرمایۀ خود را برای ایشان خرج کنیم؛ اما وقت اجرایی کردن تصمیمات، هیچ کاری نمیکنیم!
⁉️ یک تجدید نظری کنیم که به چه میزان اهل شعار و چقدر اهل عمل هستیم؟
🔷 *اگر اهل شعاریم باید باور کنیم شعار بیعمل، نفاق است. شعار بیعمل، دروغ است و فقط ظاهر ما را موجه نشان میدهد!*
🔷 تاریخ را که میخوانیم تعجب میکنیم که حضرت اباعبدالله آیه میخواند که خدا خبیث و طیب را از هم جدا میکند؛ اما آن ملعونین، العیاذ بالله، پسر فاطمه را خبیث و خود را طیّب میدانستند! باطل محض، خود را حق میداند!
⬅️ *نکند حرفهای ما هم شعار و ادعا باشد!*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی، محرم۱۴۰۳»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#پیش_ثبت_نام_سال_اول_طلبگی
🛎️🛎️🛎️🛎️
🔶🔸 * علاقمندان جهت دریافت اطلاعات و تکمیل فرم به لینک زیر مراجعه نمایند.*⤵️
.
https://survey.porsline.ir/s/BNKTcYi
#تفسیر_سوره_مریم۳۸
🔆 *«وَ إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ»*
🔆 *«و در حقيقت، خدا پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستيد كه راه مستقيم همين (بندگى او) است.»*
📗 سوره مریم، آیه ۳۶
🔷🔹 حضرت عیسی با تأکید مطرح میکند حتماً خدا، ربّ من و ربّ شماست؛ پس او را بندگی کنید که صراط مستقیم همین است، تا افراد هیچ تردیدی در ربوبیت و الوهیت خداوند نداشته باشند.
🔹 اسم« الله» اشاره دارد که در عرصۀ بندگی نیازی به معبودی غیر او نیست؛ یعنی معبود همه نیازهای عبد را مرتفع میکند.
🔹 حضرت عیسی اعلام میکند: خداوند سبحان مالک، صاحب، سید، پرورشدهنده و به کمالرسانندۀ من است و ربّ شما نیز هست. شما همگی تحت تربیت او قرار دارید و او مربوبِ خود را مرتب از نقص به کمال سوق میدهد.
🔹 حضرت عیسی با این گفتار صریح، خود را «عبد» معرفی میکند. در عین اینکه در چند آیۀ پیش فرمود: «اِنّی عَبدُ الله»؛ ولی به آن اکتفا نکرد و در این آیه اشاره میکند که عبودیت اقتضا دارد که انسان تحت تربیت ربّ خود دائماً در مسیر کمال سِیر داشته باشد.
🔷🔹 *نزدیکترین مسیر به حق و مسیری که انحرافی در آن نیست، همین مسیر عبودیت است.* با توجه به اینکه صراط از همین عالم شروع میشود؛ پس «صراط مستقیم» همان مسیر بندگی است که بنده لحظهبهلحظه در نهایت فقر و عجز باید طی کند تا دائم قدرت و توان خاصی از ناحیۀ مولا به او افاضه شود.
🔹 «ربّ» ظاهرترین اسم خداوند است. قانون خداوند هیچگاه مخفی نیست؛ بنابراین بنده نمیتواند ادعا کند که از تربیت الهی خبر نداشته است.
🔹 مربوب باید همواره بهعنوان عبد تسلیم بیچونوچرای ربّ خود باشد.
🔹 به میزانی که بندۀ خداوند باشیم، اصلاحات در کمال سهولت در زندگی ما انجام میگیرد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام