eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
1.2هزار دنبال‌کننده
15.2هزار عکس
9.9هزار ویدیو
579 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
📆۶۰ سال پیش در چنین روزی 📌‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۴۳ 🔹آیت‌الله خمینی امروز در نامه‌ای به حجت‌الاسلام فلسفی، وی را به قبول دعوت مردم سیرجان برای عزیمت به آن شهر و وعظ ایشان ترقیب کردند. در این نامه آمده است: تلگرافی از طرف اهالی محترم سیرجان رسید که از جنابعالی تقاضا شود دعوت آنها را بپذیرید. مقتضی است برای جبران گذشته و خفقان موجود پذیرفته شود. ایشان در این نامه خطاب به اهالی سیرجان و عموم مردم گوشزد کرده‌اند که امروز در مقابل دستهای ناپاک اجانب که خطر عظیم بر اسلام و مسلمین متوجه است، لازم است با وحدت کلمه و اعتصام به حبل‌الله به شعائر مذهبی اهمیت بیشتر بدهید و جمعیت‌های خود را فشرده‌تر و انبوه‌تر فرمایید و در مقابل استعمار و دستگاه جبار به صفوف خود در جماعات و اجتماعات مذهبی برای احقاق حق و ابطال باطل بیفزایید. 🔸ایشان افزوده‌اند: هرگز در مقابل اظهار حق و ترویج احکام اسلام از ارعاب و ارهابهای بی مغز نهراسید و در عین کمال آرامش و بهانه ندادن به دستگاه جبار، حقوق حقه خود را که عمل به احکام اسلام و آزادی خطبای محترم و نویسندگان معظم است، مطالبه نمایید و دولتها را از خطر اسرائیل و عمال اسرائیل آگاه نمایید و قطع ید دشمنان اسلام را از ذخایر ملت و دسترنج کارگر و رعیت با کمال جدیت مطالبه نمایید و دولت را از اینکه اجازه داده است اوراق ضاله از قبیل کتاب « انتقاد و طرح قانون خانواده » منتشر شود استیضاح کنید و از خلافکاریها و قانون‌شکنیهای دستگاه در مجامع عمومی یادآوری نمایید و مظالم دولتها را هر چه بیشتر و با هر وسیله انتشار دهید و برای عظمت اسلام و ممالک اسلامی و قطع ید اجانب خصوصا اسرائیل که در حال جنگ با مسلمین و اسلام است، در مجامع عمومی دعا کنید. و از گناهان خود توبه کنید و به ولی‌عصر و ناموس دهر (عج) برای رفع گرفتاریها پناه ببرید. 📚 صحیفه امام، ج1، 1378، ص353-354. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴انتقاد شریعتمداری به دعوت صداوسیما از ظریف ♦️مدیرمسئول روزنامهٔ کیهان: دعوت از آقای ظریف یک اقدام نامتعارف است و فاقد توجیه منطقی و قانونی است. کاش صداوسیما از جناب پزشکیان برای حضور در سیما دعوت می‌کرد. ♦️مخصوصاً اینکه کنفرانس خبریِ از قبل اعلام‌شدهٔ ایشان به تعویق افتاده و معلوم نیست چرا هنوز انجام نشده است. ♦️آقای ظریف مسئولیت رسمی ندارند و جایگاه کنونیِ ایشان یک جایگاه درون‌حزبی است و از این روی دعوت از آقای ظریف نمی‌تواند توجیه قابل‌قبولی داشته باشد. ♦️به اعتقاد بنده، جناب ظریف قبل‌از حضور یک‌طرفه در تلویزیون باید به چند سؤال دربارهٔ عملکرد خود توضیح بدهند و کاش برادر عزیزمان جناب آقای جبلی قبل‌از دعوت از آقای ظریف برای حضور یک‌طرفه، از برخی کارشناسان برای پرسش چند سؤال راهبردی از ایشان هم دعوت به عمل می‌آوردند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔰واسپاری، نقض غرض است دولت، برنامه می‌خواهد نه باب! 🔸ما در این ۴۵ سال، دو گونه رئیس جمهور داشته‌ایم؛ آنها که خود مستقیماً با مردم تعامل می‌کردند، و آنان که باب پیدا کرده بودند و آن باب‌ها جای رئیس‌جمهور حرف می‌زدند و موضع می‌گرفتند و اعمال قدرت می‌کردند! 🔸بنی‌صدر در مقابل دیگر قوا و نهادها، خیلی ادعای قلدری داشت و شاخ و شانه می‌کشید؛ اما در واقع، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با ریاست مسعود رجوی، همه کاره او و دفتر وی بودند و جای رئیس‌جمهور فضاسازی می‌کردند. 🔸شهید رجایی، دوران کوتاهی رئیس‌جمهور بود و پس از وی، آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور شد که تعامل مستقیم و بی‌واسطه با مردم داشت. مرحوم هاشمی نیز، خود با افکار عمومی تعامل داشت؛ هر چند که به مرور، برخی دولتمردان اطراف وی با تشکیل حزب، نقطه ثقل دومی را هم بر ساختند. 🔸پس از آن، حزب کارگزاران در کنار حزب مشارکت و سازمان مجاهدین (انقلاب)، نفوذ پر قدرتی در دولت خاتمی پیدا کردند و بنابراین، به گفتمان‌سازی مستقل در کنار خاتمی پرداختند. هر جاها هم که خاتمی نتوانست یا نخواست پا به پای تندروی های بی حد و مرز آنها حرکت کند، او را به پیاده نمودن از قطار اصلاحات تعدید نمودند. 🔸آقای احمدی‌نژاد در ابتدا با عبور از احزاب و تاکید بر هویت مستقل سر کار آمد، اما در دولت دوم، بشدت تحت تاثیر برخی اطرافیان به ویژه اسفندیار رحیم مشایی قرار گرفت و نسبت به وی کاملا منفعل بود. همین هم، دولت موفق او را در سال های پایانی، تبدیل به دولتی ناموفق کرد. 🔸آقای روحانی، خود را فراتر از احزاب ائتلافی و حامی می دید و حتی مرحوم هاشمی، از برخورد از موضع بالای روحانی گله داشت؛ با این وجود، برخی اصلاح طلبان، روحانی و دولت او را نامزد و دولت و رحم اجاره ای خود نامیدند. 🔸شهید رئیسی (ره) در زمره روسای جمهوری بود که کاملا استقلال رای داشت و با وجود تعامل سازنده با احزاب و محافل و شخصیت های مختلف، شخصیت مستقل خود را حفظ کرد و شخصا، بیشترین تعامل مستقیم با مردم و صاحب نظران را داشت. 🔸آقای پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور، کدام رویکرد را در پیش می گیرد؟ مستقل از احزاب و محافل حامی، و بالا دست آنان، یا زیر دست و تابع آنها؟ قرار است مستقیما با مردم تعامل کند، یا باب و واسطه داشته باشد؟! 🔸بیش از ده روز از انتخاب آقای پزشکیان می گذرد. روز اول پس از انتخاب، اعلام شد که او کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران خواهد داشت، اما ساعتی بعد، برنامه لغو شد که تا امروز هم ادامه دارد. 🔸پزشکیان در این قریب دو هفته، هیچ تعامل رسانه ای مستقیمی با مردم نداشته و امثال آقای ظریف و آذری جهرمی، جای او با مردم حرف زده و در واقع به جای باب و واسطه رئیس جمهور منتخب ظاهر شده اند! 🔸این در حالی است که مردم و کارشناسان از شص آقای پزشکیان و نه دیگران توقع دارند که بگوید درباره برنامه و اولویت های حاکم بر دولت جدید چگونه فکر می کند و بر مبنای آن برنامه، ترکیب دولت را چگونه می چیند و کار را تا کجا پیش برده است؟ 🔸در حالی که طرف غربی حتی از گفتن تبریک خشک و خالی به آقای پزشکیان دریغ کرد و مقامات بی سر و پای آمریکایی، انتخابات ایران را زیر سوال بردند، منطقی این است که دولت به مسیرهای دیگری در داخل و خارج (به جای تکرار فرصت سوزی چند ساله روحانی) بیاندیشد و این همه، نیازمند تحرک مستقیم و دو چندان آقای پزشکیان در سر و شکل دادن به دولت و برنامه ها و اولویت آن است. این مهم، قطعا از امثال ظریف بر نمی آید و واسپاری مسئولیت به آنان، نقض غرض است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📌آیا مجلس روضه، صرفاً محفل اشک است یا محفل عبرت نیز می‌باشد؟ ✍پاسخ 1⃣اشک بر امام حسین علیه‌السلام قیمتی دارد که قابل اندازه‌گیری نیست. مجالس اشک اباعبدالله الحسین علیه السلام، محبوب خدا و اهلبیت علیهم‌السلام هستند. 2⃣در عین حال، مجلس روضه، بیش از آنکه محفل اشک باشد باید محفل عبرت باشد. عبرت درباره این نکته اگر هدف قیام عاشورا دانسته نشود و مدنظر عزاداران نباشد، ممکن است تبدیل به عزادارانی شویم که کاری به کار امام حسین علیه‌السلام نخواهیم داشت و فقط در پی گریه بر او هستیم. 3⃣امام حسین علیه‌السلام را کوفیانی کشتند که در کوفه ماندند و بعد از شهادتش، در عزایش گریستند. 4⃣امام را اهل مدینه ای کشتند که وقتی کاروان بازگشته به مدینه را بدون او دیدند، شیون به پا کردند. 5⃣این مهم نشان می‌دهد که اولاً اشک برای امام حسین علیه‌السلام آنگاه از ارزش بالاتری برخوردار است که از روی معرفت باشد. 6⃣هدف از قیام عاشورا، اصلاح در امت اسلام است. اصلاح آنگاه لازم است که فساد و انحراف در جامعه است. کسی که الگویش، امام حسین علیه‌السلام است، نمی‌تواند نسبت به فساد و انحراف در جامعه بی‌تفاوت باشد. عزادار، اگر نسبت به آنچه امام حسین علیه‌السلام برایش جان داد، بی‌تفاوت باشد، همان کسی است که میگوید: کاری به کار حسین علیه‌السلام ندارم، فقط گریه کردن برایم مهم است!!! 7⃣اگر امام زمان علیه‌السلام بنا بود با تکیه بر عزاداران امام حسین علیه‌السلام قیام جهانی خود را برپا کند خیلی وقت پیش قیام می‌کرد. بنابراین، هرچند عزاداران در برپایی مجالس اهلبیت علیهم‌السلام نزد خدا پاداش می‌گیرند، ولی هر عزاداری نمی‌تواند یار حسین و مهدی علیهماالسلام شود. ✅کانال یادداشت‌های اعتقادی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📌آیا قیام امام حسین علیه‌السلام برای تشکیل حکومت در کوفه بود یا شهادت در کربلا؟ ✍ پاسخ 1⃣وقتی در جامعه اسلامی، ظلم فراگیر و دین به فراموشی سپرده می‌شود، تکلیف و وظیفه‌ی مسلمانان، اعتراض به چنین وضعیتی است. 2⃣بر اساس این تکلیف، امام حسین علیه‌السلام حرکت اصلاحی خود را آغاز می‌کند. به تصریح امام حسین علیه‌السلام، هدف از این حرکت و قیام، اصلاح در امت پیامبر است. اعتراض ایشان این بود که حق فراموش شده و از باطل نهی نمی‌شود. 3⃣اصلاح در امت پیامبر، مراتب مختلفی دارد. بالاترین مرتبه ی اصلاح، آنجاست که فرد مصلح، بتواند حکومتی تشکیل دهد و بدین ترتیب بستر اصلاح عمومی را در جامعه فراهم سازد. به دیگر سخن، اقامه دین، آنگاه ممکن است که حکومت دینی تشکیل شود. 4⃣ امام حسین علیه‌السلام به عنوان فرد مصلحی که خداوند حق حکومت به او داده، وقتی نامه های متعدد کوفیان را دریافت کرد، نماینده ی خود، مسلم بن عقیل را روانه ی کوفه کرد تا در صورت مهیا بودن شرایط برای تشکیل حکومت به کوفه رود. 5⃣بنابراین، خروج امام از مکه، برای تشکیل حکومت در کوفه بود‌ تا بالاترین مرتبه ی اصلاح در جامعه را انجام دهد. 6⃣تحقق این مرتبه از اصلاح، نیازمند همکاری امت بود. اگر امت پای کار امام می‌ماند، امام حسین علیه‌السلام به کوفه می آمد و حکومت تشکیل می‌داد، ولی چون مردم با امام همکاری نکردند، ایشان به کوفه نرسید و قیام ایشان در برابر ظلم، به شهادتش در کربلا خلاصه شد. ✅کانال یادداشت‌های اعتقادی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
الصحيفة السجادية الکاملة مع الدليل الموضوعي و المعجم اللغوي و الفهارس - تحقيق علي أنصاريان.pdf
15.09M
📚 الصحيفة السجادية الکاملة مع الدليل الموضوعي و المعجم اللغوي و الفهارس ✏️تحقیق: علی انصاریان 🇮🇷 ناشر: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دمشق ⏳تاریخ نشر: نامشخص 🔆 توضیح: در انتهای دعاهای صحیفه هم فهرست موضوعی دعا وجود دارد و هم معجم المفهرس الفاظ این کتاب. (شبیه این کار را مرحوم دشتی در آخر نهج البلاغه انجام داده است). #️⃣ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
صحیفه سجادیه، ترجمه استاد شیخ حسین انصاریان.pdf
2.95M
📚 صحیفه سجادیه ✏️مترجم: حسین انصاریان 🇮🇷 ناشر: مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی ایران ⏳تاریخ نشر: 1392 ه.ش/ چاپ دوم #️⃣ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
مفتاح الفلاح، في عمل اليوم والليلة - الشيخ البهائي محمد بن الحسين الحارثي العاملي، تعليق المحقق محمد إسماعيل الخواجوئي.pdf
19.78M
📚 مفتاح الفلاح ✏️نویسنده: بهاء الدین عاملی (شیخ بهائی) 📖 تحقیق: سید مهدی رجائی 🇮🇷 ناشر: جامعه مدرسین/ قم ⏳تاریخ نشر: ۱۴۳۲ ه.ق / چاپ چهارم 📣 زبان: عربی 📄 تعداد صفحه: ۸۰۹ صفحه #️⃣ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
ترجمه مفتاح الفلاح - شیخ بهایی.pdf
15.71M
📚 مفتاح الفلاح (ترجمه) ✏️نویسنده: بهاء الدین عاملی (شیخ بهائی) 📖 ترجمه: علی بن طیفور بسطامی 🇮🇷 ناشر: حکمت/ تهران ⏳تاریخ نشر: ۱۳۸۷ ه.ش/ چاپ هشتم 📣 زبان: فارسی 📄 تعداد صفحه: ۴۸۳ صفحه #️⃣ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
المراقبات.pdf
12.11M
📚 المراقبات ✏️نویسنده: میرزا جواد ملکی تبریزی 🇮🇷 ناشر: دار الاعتصام/ قم ⏳تاریخ نشر: ۱۴۱۶ه.ق / چاپ اول 📄 تعداد صفحه: ۴۷۳ 🔆 توضیح: کتاب المراقبات از مشهورترین کتبی اخلاقی و سیر و سلوک است که آموزه های آن به ترتیب اعمال ماه‌های قمری تنظیم شده است. #️⃣ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
almoragebat.pdf
1.91M
📚 ترجمه المراقبات ✏️نویسنده: میرزا جواد ملکی تبریزی 📖ترجمه: ابراهیم محدث 🇮🇷 ناشر: موسسه فرهنگی الامامین الحسنین ⏳تاریخ نشر: نامشخص 📄 تعداد صفحه: ۴۶۵ #️⃣ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
_lml_-_lsyd_ly_bn_mws_bn_twws.pdf
36.5M
📚 اقبال الاعمال (الإقبال بالأعمال الحسنة) ✏️نویسنده: سید بن طاووس 📖 تحقیق: شیخ حسن اعلمی 🇱🇧 ناشر: موسسه مطبوعات اعلمی / بیروت ⏳تاریخ نشر: ۱۴۱۷ ه.ق /چاپ اول 📣 زبان: عربی 📄 تعداد صفحه: ۸۷۲ 🔆 توضیح: کتاب گران‌سنگ «إقبال‌الأعمال» تألیف عالم ربانی، سید رضی‌الدین ابوالقاسم علی‌بن‌موسی معروف به «سید ابن‌طاووس» می‌باشد که دربارۀ اعمال سال قمری است. #️⃣ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
البلد_الأمين_والدرع_الحصين_الشيخ_تقي_الدين_ابراهيم_العاملي_الكفعمي.pdf
27.11M
📚 البلد الأمين ✏️نویسنده: تقی الدین ابراهیم کفعمی 📖 تحقیق: علاء الدین اعلمی 🇱🇧 ناشر: منشورات اعلمی / بیروت ⏳تاریخ نشر: ۱۴۱۸ ه.ق/ چاپ اول 📣 زبان: عربی 📄 تعداد صفحه: ۷۳۵ 🔆 توضیح: البلد الامین که نام کامل آن "البلد الأمين و الدرع الحصين من الادعیة و الأعمال و الأوراد" می باشد، از کتب مشهور ادعیه و زیارات شیعه است که از قدیم مورد توجه بوده و یکی از منابع اصلی مفاتیح الجنان است. #️⃣ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📌چند روایت از تظاهرات عاشورای ۵۷ در تهران 🔻از «شعار مرگ بر شاه» تا  «نذری زنان با حجاب و بی‌حجاب» 📝شب عاشورا، شهر تهران در تاریکی مطلق فرو رفته بود و از بام‌ خانه‌ها فریاد «الله اکبر» و «لا اله الا الله» برمی‌‌خاست. گاهی به طعنه شعاری نیز به بعضی خانواده‌هایی که به پشت‌بام نیامده بودند و یا به گونه‌ای از همراهی خودداری می‌کردند، داده می‌شد: «سکوت هر مسلمان، خیانت است به قرآن». شماری از جوانان و نوجوانان بی‌توجه به حکومت نظامی و مقررات منع رفت‌وآمد، در کوچه و خیابان به شعاردادن مشغول بودند. مردم خطاب به سربازان شعار می‌دادند: «توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد، حتی اگر شب و روز برما گلوله بارد»، «ارتشی ارتشی، تا کی برادر کشی؟» بدین ترتیب مردم تهران شب عاشورای ۵۷ را تا دیروقت در پشت‌بام‌ها گذراندند. 🔗این‌جا بخوانید: https://irdc.ir/0002N7 ‌🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری (1).pdf
5.69M
📚 مناجات‌نامه ✏️ نویسنده: خواجه عبدالله انصاری 🇮🇷 ناشر: اقبال ⏳تاریخ نشر: ۱۳۶۸ ه.ش 📄 تعداد صفحات: ۹۰ 📣 زبان: فارسی #️⃣ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فراموش نکنیم کربلا نتیجه غفلت از غدیر بود❗️❗️❗️ 📜تاریخ بهترین عبرت و معلم 🆔 https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آقای پزشکیان گفت: من حزبی نیستم، اصلاح طلب نیستم و چرا به من تهمت میزنید. ولی چینش اعضای شورای راهبردی حاکی از چیز دیگری است؛ آیا رئیس‌جمهور منتخب می‌تواند برخلاف خروجی این شورا وزرای خود را انتخاب کند؟! اعضای شورای راهبردی دولت چهاردهم: 🔹علی شکوری (محکوم فتنه ۸۸) 🔹هادی خانیکی (مشاور فرهنگی خاتمی) 🔹محسن رنانی (استاد دانشگاه و همراه با اغتشاشات ۹۸ و ۱۴٠۱) 🔹فاطمه مهاجرانی (سخنرانی انتخاباتی و حمایت از کشتگان ۱۴٠۱) 🔹جواد ظریف (وزیر خارجه روحانی) 🔹محمدجواد جهرمی (وزیر ارتباطات روحانی) 🔹علی عبدالعلی زاده (عامل گرانی مسکن دولت خاتمی) 🔹محمد قائم پناه 🔹سیدرضا صالحی (وزیر ارشاد روحانی) 🔹علی ربیعی (سخنگوی دولت روحانی) 🔹الیاس حضرتی (نماینده مجلس سابق اصلاح طلب) 🔹حسین مرعشی (برادر زن رفسنجانی / محکوم فتنه ۸۸) 🔹محمد صدوقی 🔹شهیندخت مولاوردی (معاون امور زنان ریاست جمهوری روحانی) 🔹حسین عبده تبریزی (اصلاح طلب و مخالف مسکن ملی) 🔹نورالدین آهی (اصلاح طلب) 🔹عباس عبدی (منتقد اصلاح طلب) 🔹علی تاجرنیا (محکوم فتنه ۸۸) 🔹فیاض زاهد (محکوم فتنه ۸۸) 🔹 محمدرضا جلایی پور (محکوم فتنه ۸۸ و ۹۸ و ۱۴٠۱) 🔹علی طیب نیا (وزیر اقتصاد روحانی) دبیران: 🔸محمد رهبری (نویسنده چپ روزنامه اصلاح طلب شرق) 🔸امین عارف نیا (مسئول مرکز ارتباطات شهرداری تهران زمان نجفی) 🔸محمد کبیری (معاون وزیر کار روحانی) 🔸 سمیه توحیدلو (محکوم فتنه ۸۸) 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مداحی مسیر عشق با نوای محزون "حسین" مداح: محمد الجنامی به محمدالجنامی گفتن ملودیِ نوای «حسین» اربعین رو با مشورت کدوم آهنگساز ساختی؟ خندید و گفت «آهنگساز؟!» اون شب شدیدا سرما خورده بودم، یهو چشمم سرخط شعر رو گم کرد، برای اینکه نظم مجلس بهم نخوره بصورت بداهه یک نوای «حسین» رو شروع کردم و تا دقایقی ادامه دادم، مولا پسندید و بالا برد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴امام سجاد ( علیه السلام ) فرزند سومین امام شیعیان جهان، حسین بن على(علیه السلام)، مادرش«شهر بانویه»، مشهورترین لقبش«زین العابدین» و«سجاد» است. ▪️امام سجاد(علیه السلام) در سال سى و هشت قمرى دیده به جهان گشود و دوران کودکى خود را در شهر مدینه سپرى کرد. حدود دو سال از خلافت جدش امیر مومنان(علیه السلام) را درک نمود و پس از آن مدت ده سال شاهد حوادث دوران امامت عموى خویش امام مجتبى(علیه السلام)که تنها در شش ماه آن عهده دار خلافت اسلامى بود. ▪️پس از شهادت امام مجتبى(علیه السلام) در سال 50 هجرى، به مدت ده سال در دوران امامت پدرش حسین بن على(علیه السلام) که در اوج قدرت معاویه با او در ستیز و مبارزه بود، در کنار او قرار داشت. ▪️در محرم سال 61 هجرى در جریان قیام و شهادت پدرش حسین(علیه السلام) در سرزمین کربلا حضور داشت. پس از فاجعه کربلا که امامت به او رسید، همراه دیگر اسیران اردوگاه حسینى به اسیرى به کوفه و شام برده شد، و در این سفر سر پرست و تکیه گاه اسیران در کوران مصایب و گرفتاری ها بود. او در این سفر با سخنرانی هاى آتشین خود حکومت یزیدرا رسوا ساخت و پس از باز گشت از شام، در شهر مدینه اقامت گزید تا آنکه در سال 94 یا 95 هجرى به شهادت رسید و در قبرستان معروف «بقیع» در کنار قبر عمویش امام حسن(علیه السلام) به خاک سپرده شد. ▪️امام على بن الحسین در دوران امامت خود با زمامداران یاد شده در زیر معاصر بوده است: 1 - یزیدبن معاویه(61 - 64 ق). 2 - عبد الله بن زبیر(61 - 73) 3 - معاویه بن یزید(چند ماه از سال 64). 4 - مروان بن حکم (نه ماه از سال 65). 5 - عبد الملک بن مروان (65 - 86) 6 - ولید بن عبد الملک (86 - 96). 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
⚫️کاروان اهل بیت به سرپرستی امام زین العابدین علیه السلام پس از واقعه کربلا و اسارت، سرانجام به سوی مدینه حرکت کردند. نزدیک مدینه مردم شهر گریه کنان و ناله زنان به استقبال کاروان آمدند. فضا یکباره غرق شیون و ناله شد. امام زین العابدین علیه السلام با اشاره دست مردم را ساکت کردند. آن گاه لب به سخن گشودند و فرمود:«سپاس خدای را که پروردگار جهانیان است. مهربان، فرمانروای روز جزا و خالق همه موجودات است. خداوندی که از ادراک عقل ها دور و در عین حال نزدکی، و رازهای نهان نزد او آشکار است. ما در برابر گرفتاری روزگار، دردهای جانسوز، مصیبت های دلخراش و حوادث تلخ و دردناک خدا را سپاس می گوییم. ای مردم، خداوند، که سپاس او می گوییم، ما را به مصیبت های بزرگ و سهمگین و ضربه بزرگی که بر پیکر اسلام وارد شد، آزمایش کرد». ⚫️امام سجاد علیه السلام که در دوران امامت‏ خویش در محدودیت‏ شدیدی به سر می‏ برد و حاکمان مستبد اموی سایه شوم خود را بر شهرهای اسلامی گسترده بودند و اهل ایمان از ترس مال و جان خود مخفی می‏ شدند، با اتخاذ صحیحترین تصمیم ها و موضعگیری های مناسب و بجا و با استفاده از مؤثرترین شیوه ‏ها توانست از فرهنگ عاشورا و دستآوردهای ارزشمند آن -که همان عزت و افتخار ابدی برای اسلام و مسلمانان و بلکه برای جهان بشریت‏ بود- به صورت شایسته‏ای پاسداری کرده و راه حماسه آفرینان کربلا را تداوم بخشد و یاد و نام و خاطره سالار شهیدان حضرت حسین بن علی علیهما السلام را جاودانه ساخته و بر بلندای تاریخ ابدی نماید. ⚫️از بهترین روشهای امام سجاد علیه السلام برای پاسداری از فرهنگ عاشورایی اسلام، که حکایت از بینش عمیق و زمان‏شناسی آن حضرت دارد، عرضه نیایشهای عرفانی و روشنگر می ‏باشد . ⚫️دعاهای حضرت سیدالساجدین علیه السلام که در مجموعه‏ های ارزشمندی همچون صحیفه سجادیه، مناجات خمسة عشر، دعای ابو حمزه ثمالی، نیایشهای روزانه و . . . گرد آمده است، دل هر شنونده عارف و اندیشمندی را می‏ لرزاند و توجه به معانی بلند و با شکوه آن، تشنگان وادی کمال و معرفت را سیراب می‏ سازد. ⚫️امام زين العابدين(ع) پس از بازگشت به مدينه، به مدت 34 سال امامت شيعيان را بر عهده داشت و در اين مدت نيز با حوادث و رويدادهاي بزرگي روبرو گرديد ولي به حول و قوه الهي از همه آن ها با سربلندي و سرافرازي عبور كرد. اين امام همام پس از پنجاه و هفت سال زندگي، در محرم سال 95 قمري، بر اثر زهري كه به دستور وليد بن عبدالملك اموي به آن حضرت خورانيده شد، در مدينه منوره به شهادت رسيد و در قبرستان بقيع در جوار قبر مطهر عمويش امام حسن مجتبي(ع) به خاك سپرده شد. ⚫️درباره تاريخ شهادت امام زين العابدين(ع)، گرچه تمامي مورخان و سيره نگاران، اتفاق دارند كه اين واقعه عظيم در ماه محرم واقع شد، ولي در تعيين روز و سال وقوع آن، اتفاق نظر و ديدگاه واحدي وجود ندارد. برخي از آنان، روز دوازدهم محرم، برخي هيجدهم محرم و برخي ديگر بيست و پنجم محرم را روز شهادتش مي دانند. هم چنين درباره سال شهادتش با اين كه اكثر مورخان، سال 95 را ذكر كرده اند، برخي سال 94 قمري را بيان نموده اند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
◼️ حماسه‌ای که امام زین العابدین علیه السلام در مجلس یزید آفرید! ▪️در روز جمعه‌اى در شام نماز جمعه است. ناچار خود یزید باید شرکت کند. اول آن خطیبى که به اصطلاح دستورى بود، رفت و هرچه قبلا به او گفته بودند گفت؛ تجلیل فراوان از یزید و معاویه کرد، هر صفت خوبى در دنیا بود براى اینها ذکر کرد و بعد شروع کرد به سبّ کردن و دشنام دادن على(ع) و امام حسین(ع) به عنوان اینکه اینها -العیاذباللَّه- از دین خدا خارج شدند، چنین کردند، چنان کردند. ▪️زین العابدین(ع) از پاى منبر نهیب زد: «ایهَا الْخَطیبُ! اشْتَرَیتَ مَرْضاةَ الَمخْلوقِ بِسَخَطِ الْخالِق» تو براى رضاى یک مخلوق، سخط پروردگار را براى خودت خریدى. بعد خطاب کرد به یزید که آیا اجازه مى‌دهى من بروم بالاى این چوب‌ها دو کلمه حرف بزنم؟ یزید اجازه نداد. ▪️آنهایى که اطراف بودند، از باب اینکه على بن حسین(ع)، حجازى است، اهل حجاز است و سخن مردم حجاز شیرین و لطیف است، براى اینکه به اصطلاح سخنرانى‌اش را ببینند، گفتند: اجازه بدهید، مانعى ندارد. ولى یزید امتناع کرد. پسرش آمد و به او گفت: پدرجان! اجازه بدهید، ما مى‌خواهیم ببینیم این جوان حجازى چگونه سخنرانى مى‌کند. گفت: من از اینها مى‌ترسم. این‌قدر فشار آوردند تا مجبور شد؛ یعنى دید دیگر بیش از این، اظهار عجز و ترس است؛ اجازه داد. ▪️ببینید این زین العابدین(ع) که در آن وقت از یک طرف بیمار بود (منتها بعدها دیگر بیمارى نداشت، با ائمّه دیگر فرق نمى‌کرد) و از طرف دیگر اسیر، و به قول معروفِ اهل منبر چهل منزل با آن غُل و زنجیر تا شام آمده بود، وقتى بالاى منبر رفت چه کرد! چه ولوله‌اى ایجاد کرد! یزید دست و پایش را گم کرد. گفت الآن مردم مى‌ریزند و مرا مى‌کشند. ▪️دست به حیله‌اى زد. ظهر بود، یک‌دفعه به مؤذّن گفت: اذان! وقت نماز دیر مى‌شود. صداى مؤذّن بلند شد. زین العابدین(ع) خاموش شد. مؤذّن گفت: «اللَّهُ اکبَرُ، اللَّهُ اکبَرُ»، امام حکایت کرد: «اللَّهُ اکبَرُ، اللَّهُ اکبَرُ». مؤذّن گفت: «اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ، اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ»، باز امام حکایت کرد، تا رسید به شهادت به رسالت پیغمبر اکرم(ص). تا به اینجا رسید، زین العابدین(ع) فریاد زد: مؤذّن! سکوت کن. رو کرد به یزید و فرمود: یزید! این که اینجا اسمش برده مى‌شود و گواهى به رسالت او مى‌دهید کیست؟ ایهاالناس! ما را که به اسارت آورده‌اید کیستیم؟ پدر مرا که شهید کردید که بود؟ و این کیست که شما به رسالت او شهادت مى‌دهید؟ تا آن وقت اصلا مردم درست آگاه نبودند که چه کرده‌اند. ▪️آن‌وقت شما مى‌شنوید که یزید بعدها اهل بیت پیغمبر(ص) را از آن خرابه بیرون آورد و بعد دستور داد که آنها را با احترام ببرند. نعمان بن بشیر را که آدم نرمتر و ملایمترى بود، ملازم قرار داد و گفت: حداکثر مهربانى را با اینها از شام تا مدینه بکن. ▪️این براى چه بود؟ آیا یزید نجیب شده بود؟ روحیه یزید فرق کرد؟ ابداً. دنیا و محیط یزید عوض شد. شما مى‌شنوید که یزید، بعد دیگر پسر زیاد را لعنت مى‌کرد و مى‌گفت: تمام، گناه او بود. اصلا منکر شد و گفت من چنین دستورى ندادم، ابن زیاد از پیش خود چنین کارى کرد. چرا؟ چون زین العابدین(ع) و زینب(س) اوضاع و احوال را برگرداندند. 📚 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج1، ص294-293 (با تلخیص) 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📜 🚦زمان و نحوه دفن شهدای کربلا استاد دکتر محمد حسین 🔹ویژه ماه 🚦 : زمان و نحوه دفن پیکر شهدای کربلا و مشخص کردن قبور مطهر آنها چگونه بوده است؟ ♦️ : طبق نقل‌های صحیح، پس از شهادت یاران امام حسین علیه‌السلام و نهایتاً وجود مقدس حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، این جنایتکاران شروع کردند به بریدن سرهای مطهر شهیدان. 📍عمرسعد لعنه‌الله سر مقدس امام حسین علیه‌السلام را به خولی داد که همراه با که وقایع‌نگار لشکرخود بود، به سرعت به کوفه نزد عبیدالله ببرند و خبر پیروزی خود و شکست و شهادت امام حسین علیه‌السلام را به اطلاع او برسانند. 📍اما چون دیر وقت بود و به شب رسیدند، این جنایتکاران پس از غارت خیمه‌های عزاداران و مصیبت‌زدگان امام حسین علیه‌السلام شب را به صبح رساندند و صبح روز یازدهم تا ظهر به غسل دادن و دفن کشته‌های منحوس خود پرداختند و بعدازظهر روز یازدهم در حالی که پیکر مقدس شهیدان را دفن نشده روی زمین رها کردند، عمرسعد لعنه‌الله دستور داد که آماده حرکت بشوند و به سوی کوفه بازگردند. 📍وقتی که لشکر عمرسعد لعنه‌الله همراه با اسیران آل الله منطقه را ترک کردند و از کربلا دور شدند، قبیله بنی‌اسد که در غاضریه در نزدیکی کربلا زندگی می‌کردند و از حادثه خبر داشتند، عصر روز یازدهم خود را به کربلا رساندند و امر تدفین پیکر مقدس شهدا را بر عهده گرفتند. منابع تاریخی که عمدتاً اهل تسنن هستند به این صورت آورده اند. یعنی قبیله بنی اسد در عصر روز یازدهم آمدند و پیکر مقدس شهدا را دفن کردند. 📍اما در منابع شیعی و عمدتاً در احادیث ما اینگونه آمده است که چون بر مبنای اعتقاد شیعه امام معصوم را جز امام معصوم نماز نمیخواند و دفن نمیکند، امام سجاد علیه‌السلام که در اسارت به سوی کوفه برده می‌شدند با قدرت امامت و به اذن الهی از همان اسارت به کربلا باز گردانده شد و امام سجاد علیه‌السلام است که بنی‌اسد را راهنمایی دفن شهدا می‌کند. چون سر شهدا همه بریده شده بود و پیکر‌های آنها قابل شناسایی نبود و این مهم فقط از امام معصوم برمی‌آمد. 📍لذا امام سجاد علیه‌السلام پیکر مقدس پدر خود را شناسایی کردند و خود این پیکر مقدس را دفن فرمودند سپس پیکر مطهر برادر خویش حضرت علی اکبر علیه‌السلام را هم شناسایی کردند و آن پیکر مطهر را در مقابل پدر دفن کردند. بعد امام سجاد علیه‌السلام به بنی‌اسد دستور دادند که در پایین‌تر از پای امام علیه‌السلام یک قبر بزرگی حفر شود و پیکر مطهر همه شهدا را در این قبر جمعی دفن کنند، جز وجود مقدس حضرت عباس علیه‌السلام که در کنار شریعه به خاک افتاده بود و در همان‌جا پیکر مقدسش دفن شد. 📍برخی نقل‌ها حاکی از آن است که حر هم که با فاصله‌ای از منطقه درگیری به شهادت رسیده بود را هم در آنجا دفن کردند. برخی از نقل ها البته نه در نقل‌های معتبر اصلی، حاکی از این است که چون قبیله بنی اسد از خویشاوندان حبیب‌بن‌مظاهر بودند پیکر او را هم شناسایی کردند و وی را جداگانه در کنار امام حسین علیه‌السلام دفن کردند که امروز هم ضریحی منسوب به حبیب بن مظاهر در نزدیکی قبر مطهر سیدالشهدا علیه‌السلام وجود دارد... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir