eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.3هزار عکس
12.3هزار ویدیو
666 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
برای کسب ایمان و ایجاد ایمان در روح، به یک پاکسازی، تطهیر و نیاز است. چون یک‌سری درجات ایمانی به دست نمی‌آید اِلا اینکه انسان خودش را تزکیه و پاک کند. یک‌سری درجات، در طول مراحل تزکیه و با تزکیه نفس، تا رسیدن به عبودیت و ایجاد روحیه‌ی بندگی، به انسان داده می‌شود، انسان خود‌به‌خود درجه می‌گیرد و بالا می‌آید. ولی اگر انسان بخواهد به درجات بالای ایمان دست پیدا کند و پیش برود، آن درجاتی که باعث رستگاری و سعادت حقیقی انسان می‌شود، «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»📚(مومنون/١) این مؤمنونی که به فلاح رسیدند، مومنینی هستند که حداقل مراحل تزکیه نفس را درخودشان پیاده کرده‌اند، گذرانده‌اند و ایجاد نموده‌اند. چون خدای تعالی در سوره‌ی شمس بعد از یازده قسم می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا»📚(شمس/٩)، به تحقیق کسی رستگار است که تزکیه نفس کند. لذا وقتی این دو آیه را بر هم انطباق می‌دهیم به این نتیجه می‌رسیم که «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» این ایمان، نتیجه‌ی تزکیه نفس است. یعنی تا ما تزکیه نکنیم به آن فلاح نمی‌رسیم. وقتی به آن فلاح رسیدیم به ما می‌گویند مؤمن حقیقی. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
7.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☺️ زیبایی ببینید 🎙 استاد 📜 سوره مبارکه ✍ ترجمه آیه: ﮔﻔﺖ : [ ﺍﻱ ﻣﻮﺳﻲ ! ] ﺗﻮ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﺑﺮ ﻫﻤﺮﺍﻫﻲ ﻣﻦ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻭﺭﺯﻱ .(٦٧) ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﺑﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺣﺎﻃﻪ [ ﻋﻠﻤﻰ ]ﻧﺪﺍﺭﻱ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻭﺭﺯﻱ ؟(٦٨) ﮔﻔﺖ : ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ، ﻣﺮﺍ ﺷﻜﻴﺒﺎ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﻳﺎﻓﺖ ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﻛﺮﺩ .(٦٩) 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 .✨ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
سلام و درود بر همراهان عزیز 🌹 آیه ۷ سوره (ص۷۸) لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيبًا مَفْرُوضًا ﴿۷﴾ براى مردان از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان [آنان] بر جاى گذاشته‏ اند سهمى است و براى زنان [نيز] از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان [آنان] بر جاى گذاشته‏ اند سهمى [خواهد بود] خواه آن [مال] كم باشد يا زياد نصيب هر كس مفروض شده است (۷)نساء 🔷 اين آيه در حقيقت گام ديگرى براى مبارزه با عادات و رسوم غلطى است كه زنان و كودكان را از حق مسلم خود محروم مى ساخت ، زيرا اعراب با رسم غلط و ظالمانه اى كه داشتند زنان و فرزندان خردسال را از حق ارث محروم میساختند.. 🔹كلمه (نصيب ) به معناى بهره و سهم است و اصل آن از (نصب ) است كه به معناى بپا داشتن است و بهره و سهم را به اين مناسبت نصيب خوانده اند كه هر سهمى هنگام تقسيم از ساير اموال جدا مى شود تا با آن مخلوط نگردد . 🔹كلمه (تركه ) به معناى مالى است كه بعد از مرگ يك انسان از او باقى مى ماند و ميت آن را ترك مى كند و سپس از دنيا كوچ مى نمايد. 🔹 كلمه (اقربون ) به معناى خويشاوندان است كه نسبت به انسان قريب و نزديك هستند و دلالت بر این دارد که اگر وارث ، ارث مى برد به خاطر نزديك بودن به ميت است ، در نتيجه هركس كه نزديك تر است در بردن ارث مقدم تر است 🔷 عبارت : (ممّا قل منه او كثر) را اضافه كرد تا بيشتر توضيح داده باشد و بفهماند: (به صرف اينكه ارث فلان مسلمان اندك است نبايد باعث شود كه در تقسيم آن مسامحه كنند). تقسیم عادلانه ‏ى میراث، مهمّ است ،نه مقدار آن. 🔹نصیباً مفروضا به ما میفهماند که سهم ارث، تغییر ناپذیر است. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیات ۱۳و۱۴ سوره ( ص۷۹) تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ﴿۱۳﴾ اينها احكام الهى است و هر كس از خدا و پيامبر او اطاعت كند وى را به باغهايى درآورد كه از زير [درختان] آن نهرها روان است در آن جاودانه‏ اند و اين همان كاميابى بزرگ است وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ ﴿۱۴﴾ و هر كس از خدا و پيامبر او نافرمانى كند و از حدود مقرر او تجاوز نمايد وى را در آتشى درآورد كه همواره در آن خواهد بود و براى او عذابى خفت ‏آور است 🌐 كلمه (حد) به معناى ديوار و حائل بين دو چيز است و منظور از حدود خدا در اين جا احكام ارث و فرائض و سهام معين شده است كه خداى تعالى در اين دو آيه با ذكر ثواب بر اطاعت خدا و رسول در رعايت آن حدود و تهديد به عذاب خالد و خوار كننده در برابر نافرمانى خدا و تجاوز از آن حدود امر آن را بزرگ داشته است. نکات آیه های ۱۳ و ۱۴ سوره نساء 💠 احكام ارث، از حدود الهى است، پس نباید از مرز آن گذشت.👈🏻«تلك حدوداللّه» 💠اطاعت از رسول خدا به منزله‏ ى اطاعت از خداست.👈🏻 «یطع اللَّه و رسوله» 💠 سعادت و رستگارى، در گرو حركت در مسیر الهى است، نه كام‏ گیرى بیشتر از ارث. «ذلك الفوز» 💠 آنان كه به وصیّت‏ نامه عمل نمى‏ كنند، یا بدهى متوفّى را نمى‏ پردازند، یا با انكار حقّ یا ندادن سهم بعضى وارثان، سعى در تصاحب اموال مى‏ كنند، براى همیشه در عذاب و قهر الهى ‏اند. 👈🏻«تلك حدود اللّه... تعدّ حدود اللّه» 💠 ملاك سعادت وشقاوت، اطاعت یا نافرمانى نسبت به خدا و رسول اوست، نه چیز دیگر.👈🏻 «من یطع ‏اللّه ... و من یعص‏ اللّه» 💠 نافرمانى رسول خدا، نافرمانى خداست.👈🏻 «یعص اللَّه و رسوله» 💠 نافرمانى مستمرّ، سبب خلود است. «من یعص‏ اللّه... یدخله ناراً خالداً فیها» «یعص» 👈🏻فعل مضارع و رمز استمرار است. 💠 همنشینى و مؤانست بهشتیان در بهشت و تنهایى جهنّمیان در جهنّم* (خالدین فیها ... خالداً فیها) جمع آوردن «خالدین» براى بهشتیان و مفرد بودن «خالداً» براى جهنّمیان، مى تواند گویاى مطلب فوق باشد. 💠 متجاوزان به حقوق دیگران، در ردیف كفّار، گرفتار عذاب جاویدان مى‏ شوند. «خالداً فیها» 💠 قهر خدا، هم عذاب جسمى دارد، هم خوارى روحى.👈🏻 «عذاب مهین» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌐 امتيازات قانون ارث اسلامى : 1️⃣ در نظام ارث اسلامى هيچ يك از بستگان متوفى با توجه به سلسله مراتب از ارث محروم نمى شوند. 2️⃣ اين قانون به نيازهاى فطرى و مشروع انسان پاسخ مثبت مى دهد زيرا افراد بشر همواره مايلند كه حاصل دسترنج خود را در دست كسانى ببينند كه پاره تن آنها محسوب مى شود، و حيات آنها در حقيقت ادامه حيات و زندگى خود آنان مى باشد. 3️⃣ اين قانون افراد را به تلاش و كوشش بيشتر در راه توليد ثروت و گردش چرخهاى اقتصادى تشويق مى كند زيرا وقتى انسان حاصل زحمات عمر خود را نصيب افراد مورد علاقه خويش مى بيند، در هر سن و شرايطى كه باشد به كار تشويق مى گردد و وقفه و ركودى در فعاليتهاى او ايجاد نمى شود. 4️⃣ قانون ارث اسلامى از تراكم ثروت جلوگيرى مى كند زيرا در اين نظام بعد از هر نسل ثروت بطور عادلانه در ميان افراد متعددى تقسيم مى گردد و از اين راه به توزيع عادلانه ثروت كمك مى كند. 5️⃣ قانون ارث اسلامى تنها بر اساس چگونگى ارتباط متوفى تنظيم نشده بلكه نياز واقعى وارثان نيز در نظر گرفته شده است ، مثلا اگر مى بينيم ارث پسران در ظاهر دو برابر دختران است و يا ارث پدر در پاره اى از موارد بيش از ارث مادر است ، به خاطر اين است كه مردان در قوانين اسلامى مسئولیت های مالى فراوانى دارند و هزينه زندگى زنان بر دوش آنها است ، و لذا نياز مالى آنها بيش از زنان مى باشد. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۷ سوره (ص۸۰) إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولَئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿۱۷﴾ توبه نزد خداوند تنها براى كسانى است كه از روى نادانى مرتكب گناه مى ‏شوند سپس به زودى توبه مى كنند اينانند كه خدا توبه‏ شان را مى ‏پذيرد و خداوند داناى حكيم است 🔷گناهكارى دو جور است : ۱- از روى جهالت و ندانستن عواقب گناه و کنه معصیت ۲-از روى عنادو استکبار 🔷توبه هم دو جور است: ۱- بدون درنگ و فوری بعد از انجام گناه ۲-پس از ديدن نشانه هاى مرگ 🔵اين آيه به گوشه‌اى از شرايط قبولى توبه اشاره مى‌كند: الف: گناه، از روى نادانى وبى‌ توجّهى به عواقب گناه باشد، نه از روى كفر و عناد. ب: گنهكار بايد زود توبه كند، پيش از آنكه گناه او را احاطه كند، يا خصلت او شود، يا قهر و عذاب الهى و مرگ او فرا رسد. 🔹درست است که توبه بعد از زمان طولانى نیز پذیرفته مى‏شود ، اما توبه کامل نیست . .تا گناه زياد نشده، توبه آسان است. 🔹در اين آيه مى‌ خوانيم: «يَعْمَلُونَ السُّوءَ» كه مراد انجام يك گناه است، ولى در آيه‌ ى بعد (آیه۱۸)مى‌ خوانيم: «يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ»، مراد گناهان زياد مى‌ باشد كه توبه كردن از آن مشكل است. 🔵 توبه «بنده »به دو توبه از جانب خدا احاطه شده است : توضیح آنکه خدای ارحم الراحمین توفیق توبه کردن رابه بنده اش می دهد، یعنی اسباب آن را فراهم می کند تا بنده موفق به توبه شود و بتواند ازفرورفتگی در لجنزار گناه بیرون آید و بسوی پروردگارش باز گردد،و وقتی که این موفقیت برای بنده حاصل شد ،آنگاه نیازمند این است که خدای متعال با یک رجوع دیگر با رحمت و لطف و عفو و مغفرتش دل او را از لوث گناه پاک کند وتوبه او را پذیرا شود همانطور که در آیه ۱۱۸ سوره توبه فرموده 👈🏻ثم تاب علیهم لیتوبوا ،(آنگاه به سوی ایشان رجوع نمود تا توبه نمایند). 🔷 توبه همه توبه كاران قبول است مگر دو نفر: يكى توبه گنه كارى كه در توبه كردن امروز و فردا مى كند، تا لحظه مرگش فرا رسد و دوم توبه كافر بعد از مردنش 🔹خداوند به جهت علم و حکمتش فریب ظواهر را نمی خورد،بلکه از باطن و قلوب بندگان محاسبه می کند ،بنابراین بندگان باید از توبه ظاهری بپرهیزند و با توبه حقیقی و قصد ترک گناه به درگاه خدا روی آورند. 👈🏻(و کان الله علیماً حکیما) 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۲ سوره ( ص۸۱) وَلَا تَنْكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُمْ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا ﴿۲۲﴾ و با زنانی که پدرانتان با آنان ازدواج کرده اند ازدواج نکنید، مگر آنچه [پیش از اعلام این حکم] انجام گرفته باشد. یقیناً این عمل، عملی بسیار زشت و منفور و بد راهی است. 🔶 در زمان جاهليت معمول بود كه هر گاه كسى از دنيا مى رفت و همسر و فرزندانی از خود به يادگار مى گذاشت ، در صورتى كه آن همسر، نامادرى فرزندان او بود، فرزندانش نامادرى را همانند اموال او به ارث مى بردند، به اين ترتيب كه آنها حق داشتند با نامادرى خود ازدواج كنند و يا او را به ازدواج شخص ديگرى در آورند! 🔸این آيه خط بطلان به این عمل ناپسند دوران جاهليت مى كشد و مى گويد: با زنانى كه پدران شما با آنها ازدواج كرده اند ازدواج نكنيد👈🏻(و لا تنكحوا ما نكح آبائكم من النساء). اما از آنجا كه هيچ قانونى معمولا شامل گذشته نمى شود، اضافه مى فرمايد: مگر ازدواجهايى كه پيش از اين انجام شده است 👈🏻(الا ما قد سلف ). 🔶 سپس براى تأکید مطلب ، سه تعبير شديد درباره اين نوع ازدواج بيان مى فرمايد: نخست اين كه مى گويد: اين عمل ، كار بسيار زشتى است 👈🏻 (انه كان فاحشة ). و بعد اضافه مى كند: عملى است كه موجب تنفر در افكار مردم است يعنى طبع بشر آن را نمى پسندد👈🏻 (و مقتا). و در پايان مى فرمايد: روش نادرستى است 👈🏻 (و ساء سبيلا). 🔸حتى در تاريخ مى خوانيم كه مردم جاهلى نيز اين نوع ازدواج را (مقت )👈🏻 (تنفرآميز) و فرزندانى كه ثمره آن بودند (مقيت ) 👈🏻(فرزندان مورد تنفر) مى ناميدند! 🔸روشن است كه اين حكم به خاطر مصالح و فلسفه هاى مختلفى مقرر شده ، زيرا ازدواج با نامادرى ، از يك سو همانند ازدواج با مادر است چون نامادرى در حكم مادر دوم محسوب مى شود. و از سوى ديگر تجاوز به حريم پدر و هتك احترام او است . 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
👆دختره کشف حجاب کرده با خیال راحت، وسط خیابان تهران تنبک میزنه و فیلمش هم از اکانت های اسرائیلی سردرمیاره!!! واقعاً چه کسی میخواهد با این ها برخورد کند؟! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir