eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
1.2هزار دنبال‌کننده
15.3هزار عکس
9.9هزار ویدیو
585 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆زنگ عبرت 🔴جهرمی وزیر سابق ارتباطات و فن آوری اطلاعات که شبانه روز توییت می زد! الان برای واقعه ارتباطی هیچی نداره بگه؟! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠سهم خدا در تربیت... ✳️در تربیت اولاد، آنچه را که در حد قدرتتان است، انجام بدهید و برای آن قسمتی که خارج از قدرتتان است، اصلاً نگران نباشید و کار را به خداوند بسپارید. 🗺گاهی مثلاً شما با برادرتان سر تخت را می‌گیرید و در تابستان آن را در حیاط می‌گذارید. اگر او آدم سالم و قوی و فعالی باشد، ❌شما نگران آن سرِ تخت که او گرفته، نیستید؛ 👈چون می‌دانید که او چاپک است و قشنگ می‌تواند ببرد؛ ⛔️بلکه نگران این طرفی هستید که خودتان گرفته‌اید که مبادا پایتان بلغزد و به زمین بخورید. ✅آن سرِ تربیت را خدا گرفته و هر قسمتی که شما نمی‌توانید و از عهده‌تان خارج است، سهم خداست. ⚠️شورِ آن قسمتی را نزنید که خدا گرفته؛ بلکه شورِ آن قسمتی را بزنید که خودتان گرفته‌اید. 📛نگران ناتوانی‌های خودتان نباشید؛ بلکه نگران توانایی‌های خودتان باشید. آن چیزی که می‌توانید و برایتان ممکن است را اگر نکنید، برایتان خطرناک است؛ 🔹اما آن چیزی که نمی‌توانید، جزء وظایف شما نیست. ⁉️اینکه خدای تعالی جزء وظایف شما نگذاشته یعنی چی؟ 🔰یعنی آن را جزء وظایف خودش گرفته و خودش عمل می‌کند: ((لا يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها)) 📚 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
مایه آبروریزی! مواضع سست وزیر خارجه در مورد واقعه خونین لبنان مایه شرمساری‌ست... این مواضع را با تصریحات و محکمات امام و رهبری در وقایع مشابه مقایسه کنید تا سیه روی شود هر که در او غش باشد! مسئله فقط محدود به فلان وزیر هم نیست بسیاری دیگر از کارگزاران اجرایی ارشد هنوز ساکت مانده‌اند یا مواضع انفعالی و سست از آنها می‌شنویم! آقایان! بدانید که دشمن عملکردها و مواضع‌تان را رصد می‌کند اگر یقین حاصل کند که دچار یا یا شده‌اید گام‌های بعدی را با اطمینان خاطر بیشتر برمی‌دارد! انگار نه انگار که وسط یک جنگ بزرگ هستیم! مواضع راهگشای در نماز جمعه فردا بسیار تعیین‌کننده است و دارد... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
قابل توجه برخی مسئولان و خواص ساده لوح ضربه ای که اسرائیل به حزب‌الله زد از طریق یک‌دستگاه ساده مثل پیجر بود. حالا تصور کنید از طریق پلتفرم‌هایی مانند تلگرام و اینستاگرام و واتساپ و... که اکثر مردم در آن‌ها حضور دارند چه ضربه های بزرگتری می‌تواند بزند!!! شما مسئولان و خواص ساده لوح همچنان مسئله را جدی نگیرید و این سکوهای اطلاعاتی را بعنوان بستر ارتباطی خود استفاده کنید تا دشمن به اسرار و اطلاعات مملکت دسترسی کامل داشته باشد.... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
💠 ماجرای ازدواج جویبر و ذلفا ❖ آنجا را «صفّه» می‌نامیدند و ساكنین آنجا كه هم فقیر بدودن و هم غریب، «اصحاب صفّه» خوانده می شدند. رسول خدا و اصحاب به احوال و زندگی آنها رسیدگی می كردند. ❖ یك روز رسول خدا به سراغ این دسته آمده بود. در آن میان چشمش به جویبر افتاد، به فكر رفت كه جویبر را از این وضع خارج كند و به زندگی او سر و سامانی بدهد. اما چیزی كه هرگز به خاطر جویبر نمی‌گذشت این بود كه روزی صاحب زن و خانه و سروسامان بشود. ❖ این بود كه تا رسول خدا به او پیشنهاد ازدواج كرد، با تعجب جواب داد: مگر ممكن است كسی به زناشویی با من تن بدهد؟! ولی رسول خدا زود او را از اشتباه خودش خارج ساخت و تغییر وضع اجتماعی را - كه در اثر اسلام پیدا شده بود- به او گوشزد فرمود. ❖ رسول خدا پس از آنكه جویبر را از اشتباه بیرون آورد و او را به زندگی مطمئن و امیدوار ساخت، دستور داد یكسره به خانه‌ی زیاد بن لبید انصاری برود و دختر «ذلفا» را برای خود خواستگاری كند. ❖ زیاد بن لبید از ثروتمندان و محترمین اهل مدینه بود. افراد قبیله‌ی وی احترام زیادی برایش قائل بودند. هنگامی كه جویبر وارد خانه‌ی زیاد شد، گروهی از بستگان و افراد قبیله‌ی لبید در آنجا جمع بودند. ❖ جویبر پس از نشستن مكثی كرد و سپس سر را بلند كرد و به زیاد گفت: «من از طرف پیغمبر پیامی برای تو دارم، محرمانه بگویم یا علنی؟». - پیام پیغمبر برای من افتخار است، البته علنی بگو. - پیغمبر مرا فرستاده كه دخترت ذلفا را برای خودم خواستگاری كنم. - پیغمبر خودش این موضوع را به تو فرمود؟! - من كه از پیش خود حرفی نمیزنم، همه مرا می‌شناسند، اهل دروغ نیستم. - عجیب است! رسم ما نیست دختر خود را جز به هم‌شأن‌های خود از قبیله‌ی خودمان بدهیم. تو برو، من خودم به حضور پیغمبر خواهم آمد و در این موضوع با خود ایشان مذاكره خواهم كرد. ❖ جویبر از جا حركت كرد و از خانه بیرون رفت، اما همانطور كه میرفت با خودش میگفت: «به خدا قسم آنچه قرآن تعلیم داده است و آن چیزی كه نبوت محمد برای آن است غیر این چیزی است كه زیاد می‌گوید». ❖ ذلفا دختر زیبای لبید كه به جمال و زیبایی معروف بود، سخنان جویبر را شنید، آمد پیش پدر تا از ماجرا آگاه شود. - بابا! این مرد كه همین الآن از خانه بیرون رفت با خودش چه زمزمه می‌كرد و مقصودش چه بود؟ - این مرد به خواستگاری تو آمده بود و ادعا میكرد پیغمبر او را فرستاده است. - نكند واقعا پیغمبر او را فرستاده باشد و رد كردن تو او را تمرد امر پیغمبر محسوب گردد؟! - به عقیده‌ی تو من چه كنم؟ - به عقیده‌ی من زود او را قبل از آنكه به حضور پیغمبر برسد به خانه برگردان، و خودت برو به حضور پیغمبر و تحقیق كن قضیه چه بوده است. ❖ زیاد جویبر را با احترام به خانه برگردانید و خودش به حضور پیغمبر شتافت. ❖ همین‌ كه آن حضرت را دید عرض كرد: «یا رسول الله! جویبر به خانه‌ی ما آمد و همچو پیغامی از طرف شما آورد، میخواهم عرض كنم رسم و عادت جاری ما این است كه دختران خود را فقط به هم‌شأن‌های خودمان از اهل قبیله كه همه انصار و یاران شما هستند بدهیم». - ای زیاد! جویبر مؤمن است. آن شأنیت‌ها كه تو گمان می‌كنی امروز از میان رفته است. مرد مؤمن هم‌شأن زن مؤمنه است. ❖ زیاد به خانه برگشت و یكسره به سراغ دخترش ذلفا رفت و ماجرا را نقل كرد. - به عقیده‌ی من پیشنهاد رسول خدا را رد نكن. مطلب مربوط به من است. جویبر هر چه هست من باید راضی باشم. چون رسول خدا به این امر راضی است من هم راضی هستم. ❖ زیاد ذلفا را به عقد جویبر درآورد. مهر او را از مال خودش تعیین كرد. جهاز خوبی برای عروس تهیه دید. از جویبر پرسیدند: «آیا خانه‌ای در نظر گرفته‌ای كه عروس را به آن خانه ببری؟ - من چیزی كه فكر نمی‌كردم این بود كه روزی داران زن و زندگی بشوم. پیغمبر ناگهان آمد و به من چنین و چنان گفت و مرا به خانه‌ی زیاد فرستاد. ❖ زیاد از مال خود خانه و اثاث كامل فراهم كرد، به علاوه دو جامه‌ی مناسب برای داماد آماده كرد. عروس را با آرایش و عطر و زیور كامل به آن خانه منتقل كردند.¹ ¹ كافی؛ ج ۵ ص ۳۴ 🆔 https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از گزارش خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی از ایجاد همبستگی ملی سراسری در لبنان پس از ترور کور صهیونیست‌ها تا وحشت وی از شکسته شدن دیوار صوتی در پخش زنده! نفیسه کوهنورد: حتی شخصیت‌های معروف ضد حزب‌الله پس از انفجارها با آن‌ها ابراز همبستگی کردند؛ مردم اهل سنت و حتی مسیحیان برای خون دادن به بیمارستان‌ها رفتند؛ در لبنان یک اتحاد ملی شکل گرفته است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
⚡️ كسی كه در محيط ولايت دشمنان نبی‌اكرم(ص) زندگی می‌کند، او اهل دنيا و اهل لهو و لعب است؛ چه «لهو و لعب قديم» (در جاهلیت اُولیٰ) و چه «لهو و لعب جدید» (در جاهلیت مدرن). 🔰 : «چه دنيای جاهليت اولی و چه جاهلیت مدرن، همه لهو و لعب است. لهو آن چيزی است كه انسان را از هدف بزرگ‌تر، يعنی از خدای متعال، بازمی‌دارد. اينكه می‌فرمايد: ای مؤمنين مال‌تان و فرزندتان، لهو شما نشوند، و شما را از ذكر الله باز ندارند («يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»)، به آن معناست که هرچه ما را مشغول كند لهو است. «وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ». انسان اگر در حيات دنيا بود، پير هم كه شود باز كودك است و مشغول بازی و لعب است؛ ولو مشغول مهم‌ترين امور مثل مديريت دنيا در قرن بيست و يكم باشد؛ هم لهو است و هم لعب. (قبلاً تیله‌اش کوچک بود، حالا تیله‌اش کره زمین است.) انسان بايد از دار دنيا بيرون برود و به دار آخرت وارد شود؛ «وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ». در روايت ذيل آيه سوره أعلي («بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا؛ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏») فرموده‌اند: حيات دنيا، ولايت دشمنان ماست و آخرت ولايت ماست. پس، كسی كه در محيط ولايت دشمنان نبی‌اكرم(ص) است او اهل دنيا و اهل لهو و لعب قديم و لهو و لعب جدید است؛ فقط بازيچه‌ها عوض می‌شود و اشتغالات و دلمشغولی‌ها فرق می‌كند! انسان تا وارد محيط ولايت نشود، به فضای نور و حيات و بندگی خدای متعال و به دارالحيات نمی‌رسد؛ كأنّه دار دنيا، دار مردگی است، لذا اهل دنيا به حيات طيبه و به آن چيزی كه آنها را از لهو و لعب نجات می‌دهد و به خدای متعال می‌رساند، رو نمی‌آورند.» 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
💢 امام صادق (علیه السلام) وحدت عملی بین شیعه و سنی را چگونه ترویج میداد؟ 🔹 امام صادق عليه‌السلام: 🔺 «صَلُّوا عَشَائِرَهمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ». 🔻 در نماز جماعت اهل سنّت حاضر شويد و از بيمارانشان عيادت کنيد و بر تشییع جنازه‌ آنها حاضر شويد. 📙 شیخ صدوق، الهدایه، ج 2، ص 53. 🎀🌸 هفته وحدت بر همه مسلمانان و آزادی‌خواهان گرامی باد🌸🎀 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆زنگ عبرت 🔺 نتانیاهو و دلقک ضد انقلاب فهمیدند ولی سینمای ایران (جواد هاشمی) نفهمید ! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چسباندن اسامی شهدای غزه در ورودی کلاس های دانشکده علوم سیاسی پاریس ♦️دانشجویان دانشکده علوم سیاسی پاریس "سیانس پو/ Sciences Po" بعد از ظهر امروز اسامی فلسطینی‌ هایی را که به دست اشغالگران اسرائیل ترور شده‌ اند، از جمله شیرین ابو عاقله، در ورودی کلاس های دانشکده چسباندند. ♦️ آنها با این اقدام به شهدای غزه ادای احترام کردند و نشان دادند اسامی این افراد و داستان زندگی آنها در حافظه جهانیان حک شده است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_4736721017.mp3
4.52M
⁉️بشنوید؛ چگونه می توان کشف را کاهش داد؟! ♦️قوانین متعددی برای برخورد با کشف حجاب وجود دارد: ♦️یکی از بهترین آنها بند (ب)ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی است که تصریح می‌کند: کسی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق نموده یا موجبات آن را فراهم نماید، می توان او را به یک تا ده سال زندان محکوم کرد... ♦️اگر فقط چند نفر از مشوقان کشف حجاب که در میان سلبریتی های سیاسی وفرهنگی هستند را بر اساس این قانون محاکمه ومجازات کنند، سفره کشف حجاب تا حدود زیادی برچیده می شود... ♦️اگر به این قوانین عمل نشود، در آینده و مخصوصا در انتخابات آتی، نظام با چالش‌های سختی روبه رو خواهد شد ... +توضیحاتی در خصوص مواد ۶۳۷؛۶۳۸؛۶۳۹ قانون مجازات اسلامی. ♦️درماده ۶۳۷ می گوید اگر دو نفر نامحرم درانظار عمومی همدیگر را ببوسند تا ۹۹ ضربه شلاق دارد ♦️در ماده ۶۳۸ برای کسیکه کشف حجاب کرده مجازات زندان تعیین کرده است ♦️ برخی می گویند در زمان پیامبر(ص) چنین مجازاتی نبوده ما می گوییم شرایط فرق می کند در آن زمان برای حمل و نگهداری مواد مخدر واسلحه هم مجازات تعیین نشد 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📆برگی از تاریخ 🔻بدون تعارف و پرده‌پوشی تا آنجا که ما در فارس و بنادر مشاهده می‌کنیم ... مردم در روز تنها به دو گرده نان خشک و دو فنجان چای قانع هستند خدا شاهد است که مردم در اغلب دهات آرزوی خوردن علوفه صحرا را دارند آنهم به دستشان نمی‌رسد. پیک خجسته- شماره 527- اردیبهشت /49 🔻بر اثر خشکسالی از فارس تا خراسان عده زیادی از گرسنگی جان خود را از دست دادند. مزارع مردم سوخت، دام‌های آنان تلف شد، دامداران حیوانات خود را در بیابان‌ها رها می‌کردند تا دست‌کم شاهد مرگ دلخراش آنان نباشند. فارس 1351/2/25 🆔 https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فرمانده سابق لشکر غزه رژیم‌ صهیونیستی به نیویورک تایمز گفت: از هر نقطه‌ای که عقب‌نشینی می‌کنیم، یک ربع بعد حماس آنجا را در دست می‌گیرد 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴یدیعوت آحارنوت: پس از حملات حزب‌الله به شهرک المطله برق و آنتن موبایل قطع شده است 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ ﴿۵۸ ﴾ و زمین پاک است که گیاهش به اذن پروردگارش بیرون می آید، و زمینی که ناپاک است، جز گیاهی اندک و بی سود از آن بیرون نمی آید؛ این گونه نشانه ها را برای گروهی که سپاس گزارند [به صورت های گوناگون] بیان می کنیم.﴿۵۸اعراف﴾ ✅ این آيـه در حقيقت اشاره به يك مساله مهم است و آن اين كه تنها (فاعليت فاعل) براى به ثمر رسيدن يك موضوع ، كافى نيست بلكه استعداد و (قابليت قابل) نيز شرط است. از دانه هاى باران حياتبخش تر و لطيفتر تصور نميشود، اما: ♻️ باران كه در لطافت طبعش خلاف نیست‏ در باغ لاله روید و در شوره زار، خس .!! ♻️ زمین شوره سنبل بر نیارد در او تخم و عمل ضایع مگردان ✅ از این بیان ، می توان نتیجه گرفت كه مردم گر چه در قبول فيض پروردگار اختلاف دارند، و ليكن اين اختلافشان از ناحيه خود ايشان است ، وگرنه رحمت الهيه عام و مطلق است . ✅ اگر با دید وسیع به این آیه بنگریم، شاید بتوان یكى از مصادیق سرزمین پاك را كه محصول پاك مى‏ دهد، 👈🏻خانواده‏ ى پاك بدانیم. ♻️ گوهر پاك بباید كه شود قابل فیض‏ ورنه هر سنگ و گلى لؤلؤ و مرجان نشود! ✅ آیات قرآن، مثل بارانِ رحمت است، هنگامى كه بر افراد آماده تلاوت شود، شناخت و عشق و ایمان و تلاش در پى دارد، ولى نااهلان را جز لجاجت و دشمنى نمى‏ افزاید:👈🏻 «و ننزّل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین و لایزید الظالمین الاّ خساراً» (۸۲ إسرا) 💚بارالها از فضل خود استعداد و ظرفیت ما را افزون کن تا قابلیت رضای تو را بدست آوریم .. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔸🔹ماجرای قوم ثمود در قرآن 🔷🔶 يكى از قوم هاى قديمى عرب بوده كه در سرزمين يمن در احقاف مى زيسته اند، این قوم بعد از قوم عاد پدید آمده و تمدنی داشته اند که زمین را آباد می کردند و در زمین هموار قصرها و در شکم کوهها خانه هایی ایمن می ساختند (۷۴ ) ویکی از مشاغل آنان زراعت بوده، یعنی چشمه هایی به راه انداخته و نخلستانها و باغها وکشتزارها پدید آوردند. (۱۴۸ شعراء) بعد از آنکه آنها پروردگار خود را فراموش کرده وفساد کاری را از حد گذراندند، خدای عز و جل حضرت صالح را به سوی آنان مبعوث کرد و او همچنان به امر دعوت قیام می نمود و مردم را به حکمت و موعظه حسنه نصیحت می کرد و در برابر آزار و اذیت آن قوم سرکش ، در راه خدا صبر می نمود تا شاید دست ازلجبازی برداشته، ایمان بیاورند ولی به جز جماعتی اندک از مستضعفین قوم، کسی ایمان نیاورد، (۷۵ اعراف) 🔸طاغیان مستکبر و عامه مردم که همیشه دنباله رو طغیانند ، همچنان بر کفر و عناد خوداصرار ورزیدند و ایمان آورندگان به صالح را خوار شمردند و جناب صالح را به سفاهت و جادوگری متهم ساختند. (۶۶ اعراف) 🔹و هنگامى که تقاضاى معجزه اى کردند، خداوند «ناقه» (شتر ماده اى) را به طریق اعجازآمیز و خارق العاده از دل کوه برآورد، ولى براى این که آنها را در این مورد بیازماید، دستور داد: که شما از آب چشمه، یک روز استفاده کنید و یک روز دیگر را به این ناقه اختصاص دهید تا آن حیوان از آن چشمه بنوشد، و نیز فرمود او را آزاد بگذارید تا در زمین خدا هر جور که می خواهد بچرد و زنهار که به او آسیب برسانید که اگر چنین کنید عذابی دردناک و نزدیک شما را خواهد گرفت (۷۲ اعراف). حتى در بعضى از روایات آمده: در آن روز که از آب محروم بودند، از شیر بهره مى گرفتند. 🔸ولی قوم طغیان را به این حدرساندند که نقشه کشتن ناقه را طرح کرده و شقی ترین فرد خود را وادار کردند تا آن ناقه را به قتل برساند و به گفتند: حالا اگر از راستگویان هستی آن عذابی که ما را به آن تهدید می کردی بیاور، صالح در پاسخشان فرمود: تنها سه روز مهلت دارید که در خانه هایتان از زندگی برخوردارباشید و این وعده ای است که تکذیب پذیر نیست (۶۵ هود). 🔹بعد از این تهدید آنها نقشه از بین بردن صالح(ع)را طرح کردند و در بین خود سوگندها خوردند که ما شب هنگام، بر سر او و خانواده اش می تازیم و همه را به قتل می رسانیم و آنگاه به صاحب خون او می گوییم ما هیچ اطلاعی از ماجرای کشته شدن او و خانواده اش نداریم و ما به یقین راستگویانیم.آری این نقشه را طرح کردند و خدای تعالی نیزنقشه ای داشت که آنها از آن خبر نداشتند، (۵۰ نمل) چیزی نگذشت که صاعقه آنان را گرفت در حالی که آمدنش را تماشا می کردند. (۴۴ ذاریات) و همچنین رجفه(زلزله بسیار شدید)آمد و قوم ثموددر خانه هایشان هلاک شدند(۷۸اعراف) 🔸حضرت صالح روی از آنان برتافت و به آن جسدهای بی جان خطاب کرد که ای قوم!چقدر به شما گفتم دست از این بتها بردارید و چند بار رسالت پروردگارم را به شما ابلاغ نموده در باره شما خیرخواهی کردم و لیکن شما خیرخواهان خود رادوست نمی داشتید (۷۹ اعراف). و خدای تعالی صالح و آنهایی که ایمان آورده و از عذاب خدا پروا داشتندرا نجات داد (۵۳ النمل) و بعد از آنکه همه از بین رفتند منادی الهی ندا در داد: "الا ان ثمود کفرواربهم الا بعدا لثمود(۶۸ هود) - آگاه باشید که قوم ثمود به پروردگارشان کفر ورزیدند و از رحمت خدا دور گشتند". 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸 کلمه «» که مفرد آن، اِلْی (بر وزن حبر و فرس و عنب) است (اقرب الموارد) به صورت جمع 34 بار در قرآن مجید آمده است .و در اصل به مفهوم نهایت احسان و رسیدن در اظهار رحمت و کوتاهی نکردن در آن است.. از آن‌جا که «نعمت» بازگشتش به ظهور رحمت و نهایت عطوفت و مهربانی است، این کلمه به جای نعمت استعمال شده است. ولی كلمه‏ ى «آلاء» جامع‏تر از مى‏ باشد و شامل هر نعمت ظاهرى و باطنى، مادّى یا معنوى مى‏ شود، چنانكه در سوره الرّحمن مكرّر آمده است، و حتّى شامل عقاب و جهنّم كه لازمه‏ ى عدل الهى است، نیز مى‏ شود.🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
ماجرای قوم در سوره 🔹🔸در آيات ۸۰ تا ۸۴ ، قرآن ، صحنه عبرت انگيز ديگرى از سرگذشت پيامبران را بازگو مى كند و هدف آيات پيشين را تعقيب و تكميل مى نمايد، و آن سرگذشت پيامبر بزرگ خدا (لوط) و قوم او است . 🔹اين ماجرا در چندين سوره قرآن از جمله سوره هود و حجر و شعراء و انبياء و نمل و عنكبوت آمده است . در اينجا در ضمن پنج آيه ، به فشرده گفتگوهاى لوط و قومش اشاره شده است و چنين بر مى آيد كه در اين سوره (اعراف ) عصاره اى از درگيريهاى اين پيامبران و گفتگوهاى آنان با جمعيتهاى سركش ، منعكس شده ، ولى شرح كامل سرگذشت آنان به سوره هاى ديگر قرآن موكول شده است .. 🔸با توجه به آنچه در این آیات آمده ، هر داور منصفى مى تواند حكم محكوميت چنين قوم و ملتى را صادر كند زیرا كه آن قوم سرکش در برابر پند و اندرز منطقى و نصيحت و خيرخواهى يك مصلح بزرگ اجتماعى ، تنها متوسل به زور و تهديد و تهمت شده اند، لذا خداوند مى فرمايد👈🏻 (چون كار به اينجا رسيد ما لوط و پيروان واقعى و خاندانش را كه پاكدامن بودند نجات بخشيديم جز همسرش كه او را در ميان قوم تبهكار رها ساختيم ، زيرا او نیز از نظر عقيده و آئين و مذهب با آنان هماهنگ بود👈🏻 (فانجيناه و اهله الا امراءته كانت من الغابرين ). 🔹بعضى گفته اند كلمه (اهل ) گرچه معمولا به خويشاوندان نزديك گفته مى شود، ولى در آيه ۸۳ به پيروان راستين او نيز اطلاق شده يعنى آنها نيز جزء خانواده او محسوب شده اند، ولى بطورى كه از آيه۳۶ سوره ذاريات👈🏻 (فما وجدنا فيها غير بيت من المسلمين ) بر مى آيد هيچكس از قوم لوط جز خانواده و كسان نزديك او ايمان نياوردند، بنابراين (اهل ) در اينجا به همان معنى اصلى يعنى 👈🏻بستگان نزديك است 🔸از آيه۱۰ سوره تحريم استفاده مى شود كه همسر لوط راه خيانت را در پيش گرفت و دشمنان لوط را جرأت بخشيد. 🔹در آيه ۸۴ اشاره بسيار كوتاه و پر معنى به مجازات شديد و وحشتناك اين قوم كرده مى گويد: ما بارانى بر آنها فرستاديم كه آنها را در هم مى كوبيد و نابود مى كرد👈🏻 (و امطرنا عليهم مطرا) . گرچه در آيه فوق نوع اين باران بيان نشده است اما از ذكر كلمه مطراً (بارانى ) به طور سربسته روشن مى شود كه از بارانهاى معمولى نبوده بلكه بارانى از سنگ بوده چنانكه در آيه۸۳ سوره هود آمده است .🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔹🔸ماجرای حضرت در قرآن 🔹شعيب علیه السلام ريشه و تبارش به ابراهيم خليل مى رسید و از مادر نيز از لوط، آن پيامبر ضد فساد نسب داشت. شعيب، دوبار و دوجا از سوى پروردگارش به رسانيدن پيام ، فرمان يافت: يك بار به سوى مردم «مدين» رفت و بارديگر به سوى مردم «ايکه» 🔸«» نام يكى از فرزندان ابراهيم بود كه بر آن قبيله بزرگ و يا شهر آنان نامگذارى شد، و بقولی منظور از مردم «مدين» همان اصحاب «» مى باشند. 🔹شعیب(ع)از اهل مدین بوده(و مدین شهری بوده در سر راه شام، راهی که ازشبه جزیره عربستان به طرف شام می رفته)و آن جناب با موسی بن عمران(ع)معاصربوده و یکی از دو دختر خود را در برابر هشت سال خدمت به عقد موسی در آورد. 🔸قوم شعیب مردمی برخوردار از نعمت های الهی بودند.امنیت و رفاه و ارزانی قیمت ها و فراوانی نعمت داشتند ولی فساد در بینشان شیوع یافت مخصوصا کم فروشی و نقص در ترازو و قپان (۸۴ هود) ، لذا خدای تعالی شعیب را بسوی آنها مبعوث کردو دستور داد تا مردم را از پرستش بت ها و از فساد در زمین و نقص کیلها و میزانها نهی کند و آن جناب مردم را بدانچه مامور شده بود دعوت کرد، اندرزشان داد، بشارتشان داد،و مصایبی که به قوم نوح، قوم هود، قوم صالح و قوم لوط رسیده بود به یادشان آورد، و در احتجاج علیه کارهای زشتشان و در موعظه و اندرزشان سعی بلیغ کرد اما جز بیشتر شدن طغیان و کفر و فسوق درآنان نتیجه ای نگرفت. مردم مدین بجز چند نفر به وی ایمان نیاوردند بلکه در عوض شروع به اذیت او و مسخره کردن و تهدیدش نموده، مردم دیگر را از پیروی آن جناب بر حذر داشتند، بر سر هر راهی که به جناب شعیب منتهی می شد می نشستند و رهگذران را از اینکه نزد شعیب بروند می ترساندندو کسانی که به وی ایمان آورده بودند را از راه خدا كه همان دين فطرت است منع می کردند، همواره راه خدا را کج و معوج نشان می دادند و می خواستند هر چه بیشتر این راه را زننده در نظرها جلوه دهند. (۸۶ ) 🔹سپس شروع کردند به تهمت زدن، گاهی او را ساحر خواندند و زمانی کذابش معرفی کردند (۱۸۵ شعرا) و خود آن جناب را تهدید کردند که اگر دست از دعوتت برنداری سنگسارت خواهیم کرد و بار دیگر او و گروندگان به او را تهدید کردند که از شهر بیرونتان می کنیم مگر اینکه به کیش بت پرستی ما برگردید. (۸۶ اعراف) و به این رفتار خود همچنان ادامه دادند تا آنکه آن حضرت ازایمان آوردنشان بکلی مایوس گردید و بناچار رهایشان کرده به حال خودشان واگذار نمود (۹۳ هود) 🔸و درآخر دعا کرد و از خدای تعالی درخواست فتح نموده، عرضه داشت:👈🏻 "ربنا افتح بیننا و بین قومنا بالحق و انت خیر الفاتحین" (۸۹ اعراف). 🔹دنبال این دعا خدای تعالی عذاب الظله را نازل کرد، روزی که ابر سیاه همه جا راتاریک کرد و بارانی سیل آسا ببارید ، اهل مدین آنجناب را مسخره می کردند که اگر ازراستگویانی قطعه ای از طاق آسمان را بر سر ما ساقط کن (۱۸۹ شعرا) ، پس صیحه آسمان آنها را بگرفت (۹۱ اعراف) در نتیجه در خانه هایشان صبح کردند در حالی که به زانو در آمده و مرده بودند و خدای تعالی شعیب و مؤمنین به وی را نجات داد (۹۴ هود) 🔹🔸آرى سنت پروردگار بر اين جريان يافته كه انسان زندگى خود را بر اساس تعقل بنا كند، و اگر غير اين كند و راه فساد و افساد را پيش گيرد، طبع عالم و اسباب جارى در آن با او بناى ضديت و دشمنى را مى گذارد و او هر قدر هم نيرومند باشد در بين دو سنگ آسياى طبيعت له و نابود مى شود.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸نفوذ هر گونه و در امر پايه هاى اطمينان و اعتماد عمومى را كه بزرگترين پشتوانه اقتصادى ملتها است متزلزل و ويران مى سازد و ضايعات غير قابل جبرانى براى جامعه به بار مى آورد. 💥نمونه هایی از فروشی : ⚡️-در آب گذاشتن مرغ یا سبزیجات برای اینکه وزن آنها بیشتر شود. ⚡️- بیشتر گذاشتن چربی و استخوان همراه گوشت. ⚡️- سبک کشیدن کالاها. ⚡️- کم گذاشتن از کیفیت کالا همچون: رنگ، بو، شیرینی، دوخت و... ⚡️- دست کاری کردن ترازو یا تنظیم نبودن ترازو. ⚡️- کم کاری مسئولین و کارکنان در هر رده ی صنفی ⚠️⚠️از نظر فقهی و حقوقی کم فروشان در برابر خریداران ضامن و بدهکارند و لذا توبه آنها جز با ادای حقوقی که غصب کرده اند ممکن نیست حتی اگر صاحبانش را نشناسند باید معادل آن را به عنوان از طرف صاحبان اصلی به مستمندان بدهند..🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir