eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
1.1هزار دنبال‌کننده
15.5هزار عکس
10هزار ویدیو
590 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
MOMENI-1403.6.17.mp3
23.65M
🌿دوره رسام(رشد سیاسی اجتماعی معلمان) 📣موضوع: بررسی جایگاه تاریخ تحولات سیاسی ایران معاصر در تحلیل مسائل سیاسی کنونی کشور 🎙تدریس: حجه الاسلام محسن مؤمنی 1403/6/17 . 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
هر چی بگویید این گاو نر است باز می گویند نه! بدوش. هرچی می گویید برجام ی دیگر وجود ندارد، باز می گویند از سر گیری مذاکرات برجام. ۱۲ تا فرمانده حزب الله با بمب های سنگرشکن کشور برادر امریکا دو طبقه زیر پارکینگ دفن شدند اینها باز می گویند مدیریت تنش در منطقه. خیلی عجیب است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
👆اعلام همبستگی تیم فوتبال بارسلونا با رژیم صهیونیستی 😏مگر فوتبال از سیاست جدا نبود؟! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📍 سرمستی یا سر خوردگی در جنگ، هر دو آسیب زا است، چرا که هر دو از جنود جهل در برابر جنود عقل است. 🔹‌آن روز که با نگرانی به امام (ره) خبر دادند خرمشهر سقوط کرد، بین دو نماز بود. خبر را که دادند، امام یک جمله بیشتر نگفت: «جنگ است دیگر». همین را گفت و قامت بست. «الله اکبر»! مدتی بعد هم که خبر فتح خرمشهر را دادند، با وقار تمام پیام داد: «خرمشهر را خدا آزاد کرد». 🔹‌در آغاز آن جنگ مهیب و نابرابر که ارتش صدام در حال پیشروی بود و همه نگران، امام فرمود: «دیوانه ای آمده و سنگی انداخته و رفته. نگران نباشید». 🔹‌اگر به یاس و ناامیدی و سرخوردگی بود، همان روز که سپاه مشرکان از تنگه اُحُد شبیخون زدند و جناب حمزه و بسیاری از رزمندگان را قتل عام کردند و دندان مبارک پیامبر اعظم (ص) شکست، مومنان باید پرچم مجاهدت را بر زمین می گذاشتند. 🔹‌اما پس از اُحُد، تازه جنگ سنگین احزاب و محاصره کامل مدینه در پیش بود. و چون خداوند پایمردی جبهه حق را دید، نصرت خود را در خیبر و فتح مکه نازل کرد. 🔹‌پیشروی جبهه حق، نه با ناکامی تلخ جنگ اُحُد متوقف شد، نه با ناکامی بزرگ جنگ صفین و نه با مصیبت روز عاشورا. خداوند اراده کرده بود که مسیر عزت و پیشرفت و سعادت از متن مجاهدت و شهادت بگذرد. 🔹‌دنیا عرصه تزاحمات و کامیابی‌ها و ناکامی‌هاست. سنت‌های الهی بر این است که ایام موفقیت را میان دوستان و دشمنان بگرداند: 🔹‌«إِن يَمسَسكُم قَرحٌ فَقَد مَسَّ القَومَ قَرحٌ مِثلُهُ وَتِلكَ الأَيّامُ نُداوِلُها بَينَ النّاسِ... اگر به شما آسیب و جراحتی رسید، به آن جمعیّت دشمن نیز آسیب و جراحتی همانند آن وارد شد. و ما این ایام (پیروزی و ناکامی) را در میان مردم می‌گردانیم؛ تا خداوند، افرادی را که ایمان آورده‌‌اند، معلوم کند و از میان شما، گواهانی بگیرد... آيا پنداشتيد كه داخل بهشت می‌شويد، در حالی که خداوند هنوز جهادگران و شكيبايان شما را معلوم نکرده است؟». 🔹‌و نیز فرمود: «وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ. إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللهِ مَا لَا يَرْجُونَ. و در تعقیب دشمن سستی نورزید؛ اگر شما رنج و دردی می‌بینید، آنان نیز مانند شما در رنج و درد می‌افتند، و شما امیدی را به خداوند دارید که آنان ندارند». 🔹‌سنت الهی بر این منطق استوار است که موفقیت، در متن مجاهدت مقابل دشمن (ضربه زدن و ضربه خوردن) اتفاق بیفتد: «... ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ. 🔹‌... این بدان خاطر است که هیچ تشنگی و خستگی، و گرسنگی در راه خدا به آنها (مومنان) نمی‌‌رسد و هیچ قدمی در جایی که کفار را خشمگین کند نمی‌گذارند، و ضربه ‌ای از دشمن نمی‌خورند، مگر اینکه به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته می‌شود. خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی‌کند». 🔹‌شهادت شماری از فرماندهان حزب الله لبنان، حتما خسارت بزرگی است؛ اما هیچ مومن مجاهدی را متزلزل نخواهد کرد. آنها در حالی به شهادت رسیدند که ضربات کمرشکن و بی نظیری به اسرائیل زدند. معبر مبارزه را گشودند و این معبر تا زوال کامل رژیم صهیونیستی، همواره گشوده تر خواهد شد. 🔹‌حزب الله، بارها ضربات بزرگی را متحمل شد و هر بار تنومندتر به میدان بازگشت. آنها طلایه دار لشکر الهی هستند و این لشکر بی تردید پیروز است، ان شاء الله. 🔹‌تاریخ، تازه در آستانه شکوفایی است. هر شهادتی، همچنان که پاداش مجاهدانی صادق الوعد است، قلب مومنان را به جوش و خروش می اندازد. و همین گداختن هاست که به مدد الهی آتشفشان خواهد شد. 🔹‌«محمد ایمانی» 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 میگه تو یه بازرس جنایات جنگی هستی که اهل اسرائیله! و روی پروژه اوکراین کار می‌کنه؟!😐 فکر کنم باید حواست به کشور خودت باشه! 🔺حتما ببینید؛ خیلی خوب بود😂 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیژن پیروز: آیفون بدون شناسنامه دست مقامات ما هم هست 🔺از مصرف‌کننده نباید انتظار داشت همه اصول امنیتی را رعایت کند، این یک نقش حاکمیتی است که باید در سطح وزارتخانه‌هایی مثل صمت اعمال شود و کالاهای وارداتی، شناسنامه داشته باشند، یعنی از جایی که تولید می‌شوند رصد شوند تا زمانی که به دست ما می‌رسند. 🔹آیفونی که مشخص نیست در کجا تولید شده و چه مسیری را طی کرده تا به ایران آمده، در دست مقامات ما هم هست. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 پاسخ یك محقق آلمانی در یك برنامه زنده تلوزیونی، كه توسط میلیونها نفر دیده می‌شد: از وی در باره‌ی « و » سوال شد. او گفت: 1- چه كسانی جنگ جهانی اول را شروع كردند؟ مسلمانان؟! 2- چه كسانی جنگ جهانی دوم را شروع كردند؟ مسلمانان؟! 3- چه كسانی 20 میلیون «بومی استرالیائی» را كشتند؟ مسلمانان؟! 4- چه كسانی در هیروشیما و ناگازاكی بمب اتم ریختند؟ مسلمانان؟! 5- چه كسانی 100 میلیون سرخپوست را در آمریكای شمالی كشتند؟ 6- چه كسانی 50 میلیون سرخپوست را در آمریكای جنوبی كشتند؟ 7- چه كسانی 180 میلیون آفریقائی را به عنوان برده اسیر كردند؟ كه 88 % آنان در راه انتقال به آمریكا مردند و به اقیانوس اطلس ریخته شدند مسلمانان ؟ [چه کسانی از سر ۱۷۰ هزار الجزایری موزه درست کردند؟ مسلمانان؟] خیر! آنها مسلمان نبودند! شما اول باید «تروریسم» را درست معنی كنید. اگر یك غیر مسلمان كار بدی انجام دهد، [نهایتاً] نامش می شود «جرم» ! اما اگر یك مسلمان مرتكب همان عمل بشود، او یك «تروریست» است! شما ابتدا این «قوانین تبعیض آمیز» را برچینید، بعد به موضوع برگردید. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 سومین انتصاب خانوادگی در وزارت نفت دولت چهاردهم ♦️وزارت نفت در دولت چهاردهم به محلی برای انتصابات فامیلی تبدیل شده است. طی یک ماه اخیر، ۳ انتصاب به واسطه روابط فامیلی در وزارت نفت صورت گرفته است. ♦️مورد اول، محمدصادق عظیمی‌فر بود که بدون سابقه و تجربه در صنعت پالایش، در سن ۳۵ سالگی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش شد. علت این انتصاب وی، را باید در چارچوب رویه نامبارک آقازاده‌سالاری در کشور جستجو کرد. ♦️دومین انتصاب فامیلی در وزارت نفت هم مربوط به انتصاب همسر رئیس دفتر وزیر نفت بود. مجید بوجارزاده، مدیرکل جدید روابط عمومی وزارت نفت طی حکمی «پرستو یونچی» را به‌ عنوان معاون نشریات، شانا و توسعه شبکه‌های اطلاع‌رسانی دیجیتال روابط عمومی وزارت نفت منصوب کرد. پرستو یونچی همسر کسری نوری، رئیس دفتر وزیر نفت است. ♦️در مورد سوم انتصابات فامیلی در وزارت نفت دولت چهاردهم هم نصرالله زارعی به عنوان مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (مهم ترین شرکت توسعه ای نفت با پروژه های بزرگ چندمیلیارد دلاری) منصوب شد. ♦️مهمترین دلیل انتصاب زارعی را هم باید در چهارچوب رویه نامبارک دامادسالاری که چند سالی است در کشور رایج شده جستجو کرد. زارعی، داماد غلامحسین نوذری از وزرای سابق نفت و از افراد نزدیک به وزیر نفت دولت چهاردهم است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مهدی کوشکی و همسرش محیا مهدی زاده در اکران مردمی فیلم لختگی آرام آرام فرهنگ جوانان و نوجوان ما را عوض میکنند. مسئولین هم هر ساله بجای برخورد با اینها معافیت های مالیاتی و .... براشون در نظر میگیرند !! ما مردم باید از جامعه خودمون مقابل این قوم بی فرهنگ و مروج دفاع کنیم.... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰 ⁉️ شهید آیت الله سید حسن مدرس از کدام مرجع تقلید انقلابی که ، به همتش در گنجانده شد، تقدیر کرد؟ ✍ شهید سید حسن مدرس که در پی صدور فرمان مشروطیت و تصویب طرح علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در نظارت پنج مجتهد بر قوانین مجلس، از مجتهدین مورد نظر و تأیید معظم له بود، در کوران حوادث پس از شهادت ایشان، طی نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس به عنوان اعلامیه علیه جمهوریت، با عنوان عقیده کلاه نمدی ها، جمهوریت [مورد نظر و نوکرانش رضا خان و سید ضیاء الدین طباطبایی] را مقدمه ای برای مبارزه با اسلام خوانده و از خدمات مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری برای حفظ اسلام از خطر بهائیان [و دیگر دشمنان] که را در قانون اساسی گنجانید، تقدیر کرده و از نمایندگان [مجلس] خواسته، که آنان نیز چون آن بزرگوار از فداکاری در راه خدا دریغ ننمایند! ‼️ دوری از مرکز حوادث مشروطه(یعنی تهران) و دریافت اطلاعات یکسویه مغرضانه، باعث شده بود که مدرس در ابتدا، نظرات علمای حامی مشروطه و بخصوص علمای ثلاث+۱ مقیم نجف، یعنی(محمدکاظم خراسانی، عبدالله دیوشلی مازندرانی، خلیل طهرانی+محمدحسین نائینی) را درست بداند! ولی پس از شهادت مرجع شهید علامه نوری(ره) و حضور در تهران، ماهیت واقعی مشروطه و مشروطه چیان، بر وی آشکار گردید و به منتقدِ علمای پشتیبانِ مشروطه بدل گردید🔰 شهید مدرس، سال ها پس از شهادت مظلومانه شیخ به دست مزدوران فراماسون انگلیس، این حقیقت تلخ و مهم تاریخی را در کتاب زرد افشا می کند که:🔰 ✍ کشتن شیخ فضل الله، که اعلم علمای وقت [زمان] بود، هم پیروزی بلشویک های [روس قزاق] اعزامی به ایران بود، هم پیروزی انگلیس، و هم ضایعه برای علمای [بازی خورده حامی جریان سکولار مشروطه در] نجف و ایران! 🔸 منابع: کتاب تنهای شکیبا علی ابوالحسنی ص۷۸۱، ۴۱۸، از مجله یاد، سال، ۶،ش۲۱ص۹۳، پراکنده نگاهی به کتاب زرد، علی مدرسی و اسناد، نامه ها، مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی، ۷۳ ش، ص۱۰۱ و... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
✅ نیویورک تایمز: لبنانی‌ها دیگر وسایل الکترونیکی را ایمن نمی‌دانند ✅ نماینده کره‌جنوبی: بمب‌گذاری پیجرها نقض حقوق بشر است ✅ نماینده سوئیس: نگرانی خود را از انفجارهای پیجرها در لبنان اعلام می‌کنیم ✅ نماینده اسلوونی: اسرائیل تجهیزات ارتباطی را به سلاح تبدیل کرده است ✅ الجزایر: انفجار پیجرها در لبنان جنایت جنگیِ اسرائیل است ✅ چین: انفجار پیجرها ما را شوکه کرد. این کارهای وحشیانه نقض آشکار حقوق بشر است. ✅ وزیر خارجه لبنان: پس از انفجار پیجرها توسط اسرائیل دیگر هیچ‌کس در جهان امن نیست ✅ سازمان عفو بین‌الملل: حمله به دستگاه‌های الکترونیکی در لبنان بی‌سابقه است و باید به عنوان جنایات جنگی مورد بررسی قرار گیرد ✅ رئیس‌جمهور ونزوئلا خطاب به مردم کشورش: مراقب تلفن و ابزارهای الکترونیکی خود باشید 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَى وَمَنْ مَعَهُ أَلَا إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِنْدَ اللَّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿۱۳۱ ﴾ پس هنگامی که رفاه و نعمت به آنان روی می کرد، می گفتند: این به سبب [شایستگیِ] خود ماست، و چون گزند و آسیبی به آنان می رسید، به موسی و همراهانش فال بد می زدند، آگاه باشید که [سررشته و] علت شومی و نحوست فرعونیان [که عکس العمل زشتی های خود آنان است] نزد خداست، ولی بیشترشان نمی دانند. ♦️«يطيروا»از ماده «تطير » به معنى👈🏻 فال بد زدن است ، و ريشه اصلى آن كلمه «طير» به معنى پرنده مى باشد. در قديم عربها با پريدن پرنده فال نيك و بد مى زدند، بعد به هر فال بدى تطيّر و طيره گفته شد. 🔻«طائر» فال بد و نيك. در اينجا منظور سرنوشت خوب و بد انسان است كه نزد خداست. ♦️قرآن مى گويد: بدانيد كه سرچشمه شوميها و ناراحتى هائى كه دامان فرعونیان را مى گرفت ، از ناحيه پروردگار بوده و خدا مى خواسته است كه آنها را گرفتار نتيجه شوم اعمالشان بكند، ولى اكثر آنها نمى دانند (الا انما طائرهم عند الله و لكن اكثرهم لا يعلمون ) ♦️ قابل توجه اينكه اين طرز تفكر، مخصوص به فرعونيان نبود، هم اكنون در ميان اقوام خودخواه و گمراه نيز اين موضوع به وضوح ديده مى شود كه براى قلب حقائق و گمراه ساختن وجدان خويش يا ديگران ، هر زمان پيروزى نصيبشان شود آنرا مرهون لياقت و كاردانى خويش مى دانند، هر چند لياقت آنها كمترين اثرى در آن پيروزى نداشته باشد، و به عكس هر بدبختى دامنشان را مى گيرد فورا به بيگانگان و دستهاى مرموز و يا آشكار دشمن نسبت مى دهند هر چند خودشان عامل اصلى بدبختى بوده باشند. 🔺 قرآن مجيد مى گويد: دشمنان پيامبر اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) نيز در برابر او چنين منطقى داشتند (سوره نساء آيه 78) و در جاى ديگر مى گويد انسانهاى منحرف اين چنين هستند (سوره فصلت آيه 50) و اين در حقيقت يكى از مظاهر بارز روح خودخواهى و لجاجت است. ♦️ هميشه در ميان انسانها و اقوام مختلف ، فال نيك و بد رواج داشته است ، امورى را به فال نيك مى گرفتند و دليل بر پيروزى و پيشرفت كار مى دانستند، و امورى را به فال بد مى گرفتند و دليل بر شكست و ناكامى و عدم پيروزى مى پنداشتند، در حالى كه هيچگونه رابطه منطقى در ميان پيروزى و شكست با اينگونه امور وجود ندارد و مخصوصا در قسمت فال بد، غالبا جنبه خرافى و نامعقول داشته و دارد. 🔺اينها اگرچه اثر طبيعى ندارند، ولى بدون ترديد اثر روانى مى توانند داشته باشند، فال نيك غالبا مايه اميدوارى و حركت است ولى (فال بد) موجب ياس و نوميدى و سستى و ناتوانى است . ♥️امام صادق فرمودند: الطيرة على ما تجعلها ان هونتها تهونت و ان شددتها تشددت و ان لم تجعلها شيئا لم تكن شيئا: 👈🏻فال بد اثرش به همان اندازه است كه آنرا مى پذيرى ، اگر آن را سبك بگيرى كم اثر خواهد بود و اگر آنرا محكم بگيرى پر اثر، و اگر به آن اعتنا نكنى ، هيچ اثرى نخواهد داشت . 🔻 نکته : ریشه‏ ى خرافات و فال بد، 👈🏻جهل است. «یطیّروا... لكن اكثرهم 👈🏻لا یعلمون» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
وَلَمَّا جَآءَ مُوسَى‏ لِمِيقَتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِ‏ّ أَرِنِى أَنظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَن تَرَينِى وَلَكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَينِى فَلَمَّا تَجَلَّى‏ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكّاً وَخَرَّ مُوسَى‏ صَعِقاً فَلَمَّآ أَفَاقَ قَالَ سُبْحَنَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ﴿ ۱۴۳﴾ و چون موسى به میقات و وعده‏ گاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، (موسى) گفت: پروردگارا! خودت را به من نشان ده تا به تو بنگرم! (خداوند) فرمود: هرگز مرا نخواهى دید، ولى به این كوه بنگر، اگر در جاى خود برقرار ماند، پس به زودى مرا خواهى دید. پس چون پروردگار موسى بر كوه تجلّى و جلوه نمود (و پرتوى از عظمت خود را بر كوه افكند)، كوه را متلاشى كرد و موسى مدهوش بر زمین افتاد. پس چون به هوش آمد گفت: (خداوندا!) تو منزّهى (كه دیده شوى)، من به سوى تو بازگشتم و من نخستین مؤمن هستم. 🔺«دَكّ»، به معناى زمین صاف و«جعله دكّا»، یعنى كوه متلاشى و ذرّه ذرّه شد تا به زمین هموارى تبدیل گشت. 🔺«خَرَّ»، به معناى ساقط شدن و افتادن است و «صَعِقَ»، به معناى بیهوشى بر اثر صداى مهیب است. ♦️دیدن خداوند، تقاضاى جاهلانه‏ ى بنى ‏اسرائیل بود كه از موسى مى‏ خواستند خدا را با چشم سر به آنان بنمایاند👈🏻 (و اذقلتم يا موسى لن نؤمن لك حتى نرى الله جهرة (بقره ۵۵) 🔺و آن كافران غافل بودند كه هرگز چشم توان دیدن خداوند را ندارد، 👈🏻«لاتدركه الابصار» [۱۰۳انعام] ، بلكه باید خدا را با چشم دل دید و به او ایمان آورد. ❤️چشم دل باز كن كه جان بینى‏ آنچه نادیدنى است، آن بینى 🔺براى همين است كه در آيات بعدى خواهيم ديد كه چون بنى اسرائيل به خاطر اين درخواست دچار صاعقه يا زلزله شدند موسى درخواست رؤيت را به جاهلان قوم خود نسبت داد و گفت: 👈🏻اتهلكنا بما فعل السفهاء منا (اعراف / 155) آيا ما را به خاطر كارى كه جاهلان ما كرده اند، هلاك مى كنى؟ ♦️در ادامه آيه مورد بحث، پس از آنكه ديدن خدا را به صورت «نفى ابد» نفى كرد👈🏻 (لن) و اينكه هرگز خدا را نخواهى ديد، براى اثبات اينكه بشر توانايى ديدن خدا را ندارد مى فرمايد: «ولى به اين كوه بنگر، اگر آن را ثابت يافتى مرا خواهى ديد». 🔺در همان حال خداوند به آن كوه تجلّى کرد. يعنى بعضى از آيات و نشانه هاى قدرت خود را در آن آشكار نمود، آن كوه منفجر شد و به صورت ريزريز درآمد، 👈🏻كوه تاب تحمل تجلى خدا را نداشت. با ديدن اين منظره موسى بيهوش افتاد و چون به هوش آمد زبان به تسبيح خدا گشود و گفت: «خدايا! تو منزّهى و من به سوى تو توبه كردم، و من نخستين مؤمنان هستم.» 🔺بدينگونه موسى از درخواستى كه كرده بود پشيمان شد و توبه كرد در واقع حضرت موسى علیه السلام با بیان جمله‏ ى «ارنى» و پاسخ «لن ترانى» خواست به مردم بفهماند كه خداوند براى من قابل رؤیت با چشم نیست، تا چه رسد به شما. ♦️حضرت على علیه السلام در پاسخ به این سؤال كه آیا تو خدا را دیده ‏اى؟ فرمود: خدایى را كه ندیده باشم عبادت نمى‏ كنم، امّا نه با چشم سر، كه با چشم دل. در جاى دیگر هم فرمود: چیزى را ندیدم، مگر آنكه خداوند را قبل و بعد و همراه با آن دیدم. ♦️آرى، چشم توان دیدن او را ندارد، 👈🏻«لاتدركه الابصار و هو یدرك الابصار» (۱۰۳ انعام)، امّا با چشم دل مى‏ توان خدا را دید، چنانكه قرآن مى‏ فرماید:👈🏻 «لقد رآه نَزلَة اُخرى عند سِدرة المنتهى» (۱۳-۱۴ نجم) پیامبر، در معراج، ایات عظمت الهى را دید.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَا يُؤْمِنُوا بِهَا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ ﴿ ۱۴۶﴾ وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَلِقَاءِ الْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿﴾ آیات ۱۴۶- ۱۴۷ به سه قسمت از صفات افراد متكبر و سركش و چگونگى سلب توفيق حق پذيرى از آنها اشاره كرده ميفرمايد: ✅آنها اگر تمام آيات و نشانه هاى الهى را ببينند، ايمان نمى آورند! (و ان يروا كل آيه لا يؤ منوا بها). ✅و نيز اگر راه راست و طريق درست را مشاهده كنند، انتخاب نخواهند كرد (و ان يروا سبيل الرشد لا يتخذوه سبيلا). ✅و به عكس اگر راه منحرف و نادرست را ببينند، راه خود انتخاب ميكنند (و ان يروا سبيل الغى يتخذوه سبيلا). ♻️ بعد از ذكر اين صفات سه گانه كه همگى حكايت از انعطاف ناپذيريشان در برابر حق ميباشد، اشاره به دليل آن كرده ميگويد: 👈🏻اينها همه به خاطر آن است كه آيات ما را تكذيب كردند و از آن غافل بودند (ذلك بانهم كذبوا باياتنا و كانوا عنها غافلين ). ❎ شك نيست كه تنها با يك يا چند مرتبه ، تكذيب آيات الهى ، انسان استحقاق چنان سلب توفيقى پيدا نخواهد كرد، و راه توبه و بازگشت ، هنوز به روى او باز است ، ولى بدون شك ادامه و اصرار در اين راه ، او را به جائى ميرساند كه 👈🏻حس تشخيص نيك و بد و راه راست و منحرف (رشد و غى ) از او سلب ميگردد. ✅ آيه بعد كيفر چنين اشخاصى را بيان كرده ميگويد: 👈🏻آنها كه آيات ما را تكذيب كنند و لقاى رستاخيز را منكر شوند اعمالشان به كلى حبط و نابود ميگردد (و الذين كذبوا باياتنا و لقاء الاخرة حبطت اعمالهم) ♻️حبط به معنى باطل و بی خاصيت نمودن عمل است ، يعنى اين گونه افراد حتى اگر كار خيرى انجام دهند، نتيجه اى براى آنها نخواهد داشت ✅ و در پايان آيه چنين اضافه مى كند، اين سرنوشت براى آنها، جنبه انتقامى ندارد، اين نتيجه اعمال خود آنها است ، بلكه عين اعمال آنها است كه در برابرشان مجسم شده ، آيا آنها جز اعمالى را كه انجام مى دادند، جزا داده ميشوند؟👈🏻 (هل يجزون الا ما كانوا يعملون ). حبط عمل، بر خلاف عدل الهى نیست، بلكه امرى قهرى و تكوینى و نتیجه ‏ى عملكرد خود انسان است. ✳️ اين آيه يكى ديگر از آياتى است كه دليل بر اعمال ، و حضور خود اعمال نيك و بد در قيامت مى باشد. ♻️پس كفر و تكذیب، سبب اعمال گذشته می باشد. ♻️پاداشها و كیفرهاى قیامت، تجسّم اعمال ماست. «هل یجزون الاّ ما كانوا یعملون» ♻️از فعل «كانوا یعملون» ، فهمیده میشود که آنچه بدتر از گناه است، 👈🏻اصرار بر آن است. ✅ حبط عمل و بى اجر بودن آن ، خود يك نحو كيفر است ، زيرا پاداش هر عمل ، نيكى خود عمل است و وقتى عمل نيك بى اجر باشد پس در حقيقت بى اجر كردن آن خود يك نحو كيفر است ، چون نتيجه بى اجر شدن حسنات كسى كه هم حسنات دارد و هم سيئات ، اين است كه چنين كسى جز كيفر سيئات پاداش ديگرى نداشته باشد. البته ممكن هم هست آيه را طور ديگرى معنا كرده و بگوييم : مراد از جزاء، پاداش نيك است و جمله (هل يجزون الا ما كانوا يعملون ) كنايه است از اينكه ايشان به هيچ عملى پاداش و ثواب داده نمى شوند، چون بعد از حبط، هيچ عمل صالحى ندارند، همچنانكه در آیه ۲۳ فرقان ، فرموده : 👈🏻(وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا 👈🏻 و به هر گونه كارى كه كرده‏ اند مى ‏پردازيم و آن را [چون] گردى پراكنده مى‏ سازيم) و دليل اينكه مراد از جزاء، پاداش و ثواب مى باشد اين است كه اين جزاء همان جزاى اعمال است كه قبلا در آيه ذكر شده بود، و قهرا به قرينه ذكر حبط، منظور از آن جزاى اعمال صالح خواهد بود. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
وَالَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ ثُمَّ تَابُوا مِنْ بَعْدِهَا وَآمَنُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۱۵۳ ﴾ و[لى] كسانى كه مرتكب گناهان شدند آنگاه توبه كردند و ايمان آوردند قطعا پروردگار تو پس از آن آمرزنده مهربان خواهد بود (۱۵۳) 🌐 حكم كلّى که در اين آيه آمده مربوط به توبه است و اين مطلب به مناسبت توبه بنى اسرائيل از گوساله پرستى در اينجا آمده و اشعار مى دارد كسانى كه كارهاى بد انجام مى دهند و خدا را نافرمانى مى كنند و پس از آن به سوى خدا باز مى گردند و توبه مى كنند، خدا آمرزنده و مهربان است; يعنى گناه آنها را مى آمرزد و آنها را داخل در رحمت خود مى سازد. 🌐 با اینكه تا ایمان نباشد توبه پذیرفته نمى‏ شود، امّا در این آیه ابتدا توبه آمده و پس از آن ایمان، شاید به این دلیل كه گناه، ایمان انسان را متزلزل كرده و فروغ ایمان را بى‏ اثر مى‏ كند و با توبه بار دیگر ایمان تجدید مى‏ شود. 🌐 يك حكم كلى است و شامل همه كسانى مى شود كه كار خلاف انجام مى دهند، حتى كسانى كه از گناه بزرگى مانند شرك، توبه كنند خدا آنها را مى بخشايد; ولى اين بخشايش ، مربوط به عذاب آخرت است و عواقب دنيوى معصيت، با توبه برداشته نمى شود. حتى كسانى كه به خاطر ارتكاب گناهى مانند زنا حدى براى آنها ثابت شده است، اگر پس از صدور حكم حاكم شرع توبه كنند ، حدّ ساقط نمى شود و فقط عذاب آخرت از او برداشته مى شود. همچنين اگر كسى گناهى كرده كه حق مردم را از بين برده است، با توبه كردن حقّ آن شخص ساقط نمى شود، بایستی جبران کرده شود. نکات : 💠راه توبه همیشه باز است، گرچه پس از مدّت‏ ها باشد. «ثمّ تابوا» («ثمّ» براى گذشت زمان طولانى است) 💠از رحمت خدا مأیوس نشویم، گرچه با گناهی عظیم. «كادوا یقتلوننى - ثمّ تابوا من بعدها» 💠توبه‏ ى هر خلافى، جبران همان است، توبه ‏ى گوساله‏پرستى، بازگشت به ایمان واقعى به خداست. «آمنوا» 💠براى دعوت به توبه باید زمینه ‏اى را فراهم آورد. «انّ ربّك من بعدها لغفور رحیم» 💠خداوند نسبت به توبه‏ كنندگان واقعى علاوه بر بخشش، رحمت خود را هم شامل آنان مى‏ سازد. «لَغفور رحیم» آرى، اسما و صفات الهى، جلوه‏ هاى حكیمانه دارند. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
در این صبح زیبا،یک دنیا لبخند، یک دل خرسند، و یک روز دلپسند،برایتان آرزو میکنم. درود صبحتون بخیر🌹 وَ اكْتُبْ لَنَا فِى هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِى الْأَخِرَةِ إِنَّا هُدْنَآ إِلَيْكَ قَالَ عَذَابِى أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَآءُ وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْ‏ءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَالَّذِينَ هُم بَِايَتِنَا يُؤْمِنُونَ‏﴿ ۱۵۶﴾ (خداوندا!) براى ما در این دنیا و در آخرت، خیر و نیكى مقرّر كن كه ما به سوى تو رهنمون و بازگشت كرده‏ ایم. (خداوند) فرمود: عذابم را به هر كس كه بخواهم (و مستحقّ باشد) مى‏ رسانم، و(لى) رحمتم همه چیز را فرا گرفته است، پس به‏ زودى آن (رحمتم) را براى كسانى كه تقوى دارند و زكات مى ‏دهند و آنان كه به آیات ما ایمان مى‏ آورند، مقرّر مى‏ دارم. 🔷چون مناجات و دعاى موسى تمام شد، از سوى خداوند خطاب رسيد كه عذاب خود را بر هر كس كه بخواهم مى فرستم; ولى رحمت من همه چيز را فرا گرفته است. از اين دو جمله فهميده مى شود كه اصل آفرينش بر اساس رحمت و فيض الهى است و اين رحمت همه چيز و همه كس را فرا گرفته است و اگر احياناً كسى مورد غضب خدا قرار مى گيرد و عذاب الهى بر او نازل مى شود، اين برخلاف اصل است و تنها كسانى را شامل مى شود كه از روى عمد و عناد و با كارهاى خلاف خود، خويشتن را در معرض عذاب الهى قرار مى دهند. اينكه مى فرمايد: عذاب خود را به هر كس كه بخواهم مى فرستم، معلوم است كه خدا تنها كسانى را براى عذاب كردن مى خواهد كه خود را مستحقّ عذاب كرده اند و بنابراين بايد خود را سرزنش كنند. توجه كنيم كه لطف و رحمت خدا دو گونه است; يكى لطف و رحمت عام اوست كه شامل همه كس و همه چيز مى شود و مؤمن و كافر از آن بهره مى برند، و ديگرى لطف و رحمت خاص اوست كه تنها شامل حال مؤمن مى گردد. براى همين است كه پس از اعلام رحمت عام خود مى فرمايد: «به زودى رحمت خود را براى كسانى كه تقوا داشته باشند و زكات دهند و به آيات ما ايمان بياورند، خواهم نوشت.» اين همان 👈🏻رحمت خاص است كه ويژه اين افراد است، و اينكه مى فرمايد: «به زودى رحمت خود را خواهم نوشت» به خاطر هدف خاصى است كه در آيه بعدى مى آيد. در آن آيه از گروهى ياد مى كند كه در عصر بعثت پيامبر اسلام خواهند آمد و به او ايمان خواهند آورد، آنها مشمول رحمت خاص خدا خواهند بود. 🔹پس با وجود تقوا و عمل به تكالیف، شمول رحمت الهى حتمى است، ولى با وجود گناه و معصیت، عذاب حتمى نیست، زیرا با توبه و استغفار، امكان مغفرت وجود دارد. 🔹رحمت الهى بى‏نهایت است، امّا شرط بهره‏ورى از آن، تقوا، پرداخت زكات و ایمان است. 🔹و آنچه سبب دریافت الطاف الهى است، ایمان به تمام آیات است، نه بعض آنها.👈🏻 «بآیاتنا یؤمنون» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿ ۱۵۷ ﴾ 🌼در اين آيه، اوصافى براى اسلام ذکر شده،که در واقع ترسيمى از اسلام و هدفهاى آن است و اگر بخواهيم اسلام را در چند جمله خلاصه كنيم، جملاتى بهتر از اين پيدا نخواهيم كرد: ⭐️۱ ـ او رسول و پيغام آورنده از سوى خداوند و فرستاده اوست. ⭐️۲ـ او است و پيغام خدا را به مردم مى رساند. مى توان گفت كه پيامبر در رابطه با خدا، بود و در رابطه با مردم، نبى. البته براى رسول و نبى فرقهايى گفته شده ، از جمله اينكه رسول، كسى است كه مأمور تبليغ پيغام است ، ولى نبى كسى است كه پيغامى به او داده شده، اگر چه مأمور به تبليغ آن نباشد و پيغام يك پيغام شخصى و مربوط به خود او باشد. ⭐️۳ـ او امّى است ، يعنى نزد استاد نرفته و درس نخوانده است. بعضى هم معتقدند كه كسى است كه اهل مكه باشد; چون يكى از نامهاى مكه «امّ القرى» است و در نسبت، به آن «امّى» گفته مى شود. ولى آيات و روايات و تكه هاى تاريخى، احتمال اوّل را تأييد مى كند. ⭐️۴ـ آنها نام و نشان پيامبر اسلام(ص) را در كتابهاى دينى خود ديده اند و مشخصات او در تورات و انجيل كه نزد آنهاست نوشته شده است. ⭐️۵ ـ آن پيامبر، آنها را به سوى نيكيها فرمان مى دهد (امر به معروف مى كند). ⭐️۶ ـ آن پيامبر، آنها را از بديها باز مى دارد (نهى از منكر). ⭐️۷ ـ آن پيامبر، چيزهاى پاك و پاكيزه را بر مردم حلال مى كند. اشاره به اينكه بعضى از چيزهاى پاك و طيّب كه بر بنى اسرائيل به خاطر گناهانى كه كرده بودند حرام شده بود، به وسيله پيامبر اسلام حرمت آنها برداشته مى شود، مانند حرام بودن بعضى گوشتهاى پاك و حرام بودن شكارماهى در روز شنبه ولزوم خودكشى در توبه از گناهان و موضوعات ديگر كه در آيات قرآنى به آنها اشاره شده از جمله: فبظلم من الذين هادوا حرّمنا عليهم طيبات احلت لهم (۱۶۰نساء)به سبب ستمى از يهود، بعضى از چيزهاى پاكيزه را كه بر آنان حلال شده بود بر آنان حرام كرديم. ⭐️۸ ـ آن پيامبر، چيزهاى پليد و خبيث را بر آنان حرام مى كند. اين منطق اسلام كه هر چيز پاك، و هر چيز پليد و زيان آور، است، يك اصل كلى است و با آن مى توان نظر اسلام را درباره موضوعات مختلف به دست آورد. ⭐️۹ ـ آن پيامبر، بار گرانى را كه بر دوش آنها و زنجيرهايى را كه بر دست و پاى آنها بسته شده بود، برمى دارد. منظور از اين تعبير آن قيد و بندهايى است كه آنها براى خود درست كرده بودند; مانند خرافاتى كه گرفتار آن بودند و يا رسوم سختى كه احبار و رهبان و سران يهود و نصارى به نفع خود براى مردم درست كرده بودند و انحرافهايى كه در دين به وجود آورده بودند. اين رسمهاى غلط و آزاردهنده بار سنگينى بر دوش مردم بود و مانند زنجير، دست و پاى آنها را بسته بود كه با آمدن رسول گرامى ا سلام آن بارها برداشته شد و آن زنجيرها از هم گسست.. 🌼سپس چهار صفت براى حضرت محمد(ص) بيان مى كند. 🌟۱ ـ آنها به پيامبر اسلام ايمان مى آورند و حقانيت دين او را مى پذيرند. 🌟۲ ـ آنها پشتيبان او مى شوند و در دفع شرّ دشمنان و رفع خطر از او پيشقدم هستند. 🌟۳ ـ آنها او را يارى مى كنند كه شامل هر نوع كمك مالى، جانى و تبليغى مى شود. 🌟۴ ـ آنها از احكام قرآن پيروى مى كنند. اينكه مى فرمايد: پيروى از نورى مى كنند كه با او نازل شده (معه) اشاره به همراهى هميشگى قرآن با پيامبر اسلام و ملازم بودن اين دو با يكديگر است. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir