eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.6هزار عکس
12.6هزار ویدیو
672 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۸ سوره ( صفحه ۴۸۷) وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿۳۸﴾ و كسانى كه [نداى] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا كرده‏ اند و كارشان در ميانشان مشورت است و از آنچه روزيشان داده‏ ايم انفاق مى كنند. 🟢 منظور از «استجابوا لربهم» ، این اسـت كـه اعـمـال صـالحـى كـه خـدا از ايـشـان خـواسـته انجام مى دهند، و اگر بعد از آن در بين همه تـكـاليـف الهـى نـام نماز را به ميان آورد و فرمود و نماز بپا مى دارند، از باب ذكر خاص بعد از عام است وبه خاطر اهميت و شرافتى است كه نماز دارد و در ميان اوامر الهى مسائل بسيار مهمى وجود دارد كه مهمترين آنها «نماز» است ، نمازى كه ستون دين ، پيوند خلق و خالق ، مربى نفوس ، معراج مؤ من و نهى كننده از فحشاء و منكر است . بعد از آن مهمترين موضوع اجتماعى اصل شورى است كه بدون آن ، همه كارها ناقص است 🟠 يك انسان هر قدر از نظر فكرى نيرومند باشد نسبت به مسائل مختلف تنها از يك يا چند بعد مى نگرد، و لذا ابعاد ديگر بر او مجهول مى ماند، اما هنگامى كه مسائل در شورى مطرح گردد و عقلها و تجارب و ديدگاههاى مختلف به كمك هم بشتابند مسائل كاملا پخته و كم عيب و نقص مى گردد، و از لغزش دورتر است . 🟢 مـؤ مـنـين آنهايند كه هر كارى مى خواهند بكنند، در بينشان شورائى مى شود كه پـيرامونش مشورت مى كنند. و اشاره اى است به اينكه مـؤ مـنـيـن اهـل رشـدنـد، و كـارى مى كنند كه در واقع هم بايد بكنند، و در به دست آوردن و اسـتـخـراج رأی صـحـيـح دقـت بـه عـمـل مـى آورنـد، و بـه ايـن مـنـظـور بـه صـاحـبـان عـقل مراجعه مى كنند. و چه بسا آيه شريفه قريب المعنى با آيه شريفه «الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه» باشد. 🟠 و جمله «و مـمـا رزقـنـاهـم يـنـفـقـون » اشـاره اسـت که اهل ایمان، به مالکیت حقیقى خداوند بر امکانات دنیایى بشر توجه دارند و دعوت خداوند از اهل ایمان، به انفاقِ بخشى از دارایى هاى خود و نه همه آن میباشد، (برداشت یاد شده مبتنى بر این است که «مِنْ» در «ممّا» براى تبعیض باشد.) 🟢 در نتیجه میتوان از کل آیه اینطور برداشت کرد که 👈🏻اقدامات خردمندانه و حرکت هاى خیرخواهانه اجتماعى اهل ایمان، مکمل عبادت هاى فردى آنان است. «أقاموا الصلوة و أمرهم شورى بینهم و ممّا رزقنهم ینفقون» . 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۹ سوره ( ص۴۸۷) وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنْتَصِرُونَ ﴿۳۹﴾ و كسانى كه چون ستم بر ايشان رسد يارى مى ‏جويند [و به انتقام بر مى ‏خيزند] 🔺«الْبَغْیُ»: ظلم و تعدّی. 🔺«یَنتَصِرُونَ»: یاری می‌طلبند. به یاری یکدیگر می‌شتابند. 🟡 بنا بر این آیه، مؤ منين كسانى اند كه چون ببينند به يكى از مؤ منين ظلم شده از ديگران طلب نصرت مى كنند، و چون همگى بر سر حق متفق و چون يك تن واحـدنـد، قـهـرا اگـر بـه يـكـى از ايـشـان ظـلم شـود مـثـل ايـن اسـت كـه بـه هـمـه ايـشـان ظـلم شـده ، يـك دل و يـك جـهـت در مقابل آن ظلم مقاومت نموده ، نيروى خود را در يارى او بكار مى بندند. 🔴 در برابر وظيفه انتصار در مقابل ستم ، ديگران نيز وظيفه يارى كردن دارند، چرا كه يارى طلبيدن بدون يارى كردن لغو و بيهوده است ، 🟡 در حقيقت هم مظلوم موظف به مقاومت در برابر ظالم و فرياد بر آوردن است ، و هم مؤ منان ديگر موظف به پاسخگوئى او هستند. همانگونه كه در آيه۷۲ سوره انفال مى خوانيم : و ان استنصروكم فى الدين فعليكم النصر: (هر گاه آنها از شما براى حفظ دين خود يارى بطلبند بر شما است كه آنها را يارى كنيد). 🔴 اين برنامه مثبت و سازنده به ظالمان هشدار مى دهد كه اگر دست به ستم بيالايند مؤ منان ساكت نمى نشينند، و در برابر آنها بپا مى خيزند، و هم به مظلومان اعتماد مى بخشد كه اگر استغاثه كنند ديگران بيارى آنها مى شتابند. 🟡 «ينتصرون » از ماده «انتصار» به معنى يارى طلبيدن است ، ولى بعضى آن را به معنى «تناصر» یعنی «به يارى يكديگر شتافتن» هم تفسير كرده اند، ولى نتيجه هر دو با توجه به توضيحى كه داديم يكى است . 🔴 به هر حال وظيفه هر مظلومى اين است كه اگر به تنهائى قادر بر دفع ظلم و ستم نيست سكوت نكند، و با استفاده از نيروى ديگران به مقابله با ظلم قيام نمايد، و وظيفه همه مسلمانان است كه به نداى او پاسخ مثبت دهند. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۴۳ سوره (ص۴۸۷) وَلَمَنْ صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ ﴿۴۳﴾ و هر كه صبر كند و درگذرد مسلما اين [خويشتن دارى حاكى] از اراده قوى [در] كارهاست 💎 عزم در اصل به معنى تصميم بر انجام كارى است ، و به اراده محكم اطلاق مى‏شود ، تعبير به عزم الامور ممكن است اشاره به اين باشد كه اين از كارهائى است كه خداوند به آن فرمان داده و هرگز نسخ نمى‏شود ، و يا از كارهائى است كه انسان بايد نسبت به آن عزم راسخ داشته باشد ، و هر يك از اين دو معنى باشد دليل بر اهميت اين كار است . 💎 ذکر صبر قبل از غفران، مى تواند اشاره به این نکته داشته باشد که اگر روحیه شکیبایى نباشد، آتش انتقام در انسان شعله ور شده و مانع عفو و گذشت مى شود. چون زمام نفس از دست انسان بيرون مى‏رود ، و روى انتقام پافشارى مى‏كند. 💎 گذشت و عفو دیگران هم احتیاج به صبر دارد وهم نیاز به اراده برای انجام آن . و این، در گفتار آسان ودر عمل سخت است عفو به معنای گذشت از گناه و اشتباه و ترک کیفر آن است این واژه و مشتقات آن۳۴ بار در قرآن تکرار شده و ریشه آن به معنی محو و نابودی است که هم ‌بخشش را نشان داده و هم نابود کردن یاد آن اشتباه را می‌رساند. حافظ می‌گوید: وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافریست رنجیدن به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات بخواست جام می و گفت عیب پوشیدن 💎 در واقع بردباری در برابر ناروایی ها در ارتباطات انسانی کلید موفقیت در زندگی و رمز رسیدن به اهداف است. به‌گونه‌ای که خداوند به پیامبر اسلام تذکر می‌دهد که اگر رحمدل و نرمخو نبودی مردم از اطراف تو دور می‌شدند و به ایشان تأکید می‌فرماید که از اشتیاه دیگران بگذارد و حتی با همین افراد مشورت نیز بنماید: (۱۵۹ آل عمران) 🧊نظام حقوقى دین، طرفدار حاکمیتِ روحیه عفو و بخشش بر جامعه بشرى و روابط انسانیست. 🧊خویشتن دارى و گذشت به جاى انتقام جویى و مقابله به مثل، توصیه اکید خداوند به دادخواهان ستمدیده است و انسان هاى برخوردار از اراده قوى و اهل گذشت ، ارزشى والا دارند. 🧊عفو، گذشت و خویشتندارى در حال توانمندى بر انتقام، نشانگر اراده و تصمیم قوى انسان است. 🧊عزم و اراده قوى، پایه و اساس کمال و رشد آدمى و اصلاح اخلاق و رفتار اوست. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۴۸ سوره (صفحه۴۸۸) فَإِنْ أَعْرَضُوا فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا إِنْ عَلَيْكَ إِلَّا الْبَلَاغُ وَإِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ فَإِنَّ الْإِنْسَانَ كَفُورٌ ﴿۴۸﴾ پس اگر روى برتابند ما تو را بر آنان نگهبان نفرستاده‏ ايم بر عهده تو جز رسانيدن [پيام] نيست و ما چون رحمتى از جانب خود به انسان بچشانيم بدان شاد و سرمست گردد و چون به [سزاى] دستاورد پيشين آنها به آنان بدى رسد انسان ناسپاسى مى ‏كند ، 🌕 چند نکته ای که میتوانیم از این آیه شریفه برداشت کنیم : ✨- وظیفه پیامبر(ص)، تنها ابلاغ رسالت الهى است، نه ممانعت «قاهرانه» از کفر و حق گریزى مردم. ✨- از لحن آیه شریفه که در مقام دلدارى است و نیز پیام آیه (ما تو را حفیظ و نگهبان قرار ندادیم) استفاده مى شود که پیامبر(ص) «دلبستگى» شدیدى به هدایت و ایمان مردم داشتند. ✨- رهبران دینى، تنها موظف به تبلیغ عقاید و آرمان هاى مکتب اند، نه «تحمیل» آنها بر مردم. ✨- این که حتى پیامبر(ص) وظیفه اى جز تبلیغ دین ندارد و در فرض روى گردانى باید مشرکان را به حال خود واگذارد، نشان مى دهد که 👈🏻انسان در انتخاب عقیده آزاد است. ✨- آیه شریفه مى تواند در مقام بیان این نکته باشد که پیامبر(ص) مسؤول نافرمانى امت خویش نیست، بلکه هر کسى مسؤولیت تخلف خویش را «خود» ، برعهده دارد. ✨- وظیفه رهبران الهى، آگاهى دادن به مردم و فراهم ساختن زمینه هاى «انتخاب» صحیح است، نه تصمیم گیرى از قِبل آنان ✨-از مضمون آیه شریفه چنین استفاده مى شود که انسان، در حال رفاه و آسایش یادى از خدا نمى کند؛ گویى منشأ آن نعمت ها کسى غیر «خداوند» است! ولى زمانى که ناگوارى به او رو مى آورد، خدا را متهم کرده و ناسپاسى مى کند. ✨- نسبت دادن ناگوارى ها و سختى هاى زندگى به خداوند، 👈🏻کفران و ناسپاسى است. خداوند باتصریح به «بما قدّمت أیدیهم»، درصدد رفع این اندیشه باطل است که معمولاً انسان هاى سطحى، مشکلات زندگى خود را به او نسبت مى دهند و احتمال نمى دهند که نتیجه کارهاى خودشان باشد. ✨- پس در یک کلام ، رحمت‌ها از جانب خداست ولى مصیبت‌ها بازتاب عمل انسان است. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۵۱ سوره ( صفحه ۴۸۸) وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ ﴿۵۱﴾ و هيچ بشرى را نرسد كه خدا با او سخن گويد جز [از راه] وحى يا از فراسوى حجابى يا فرستاده‏ اى بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحى نمايد آرى اوست بلندمرتبه سنجيده‏ كار 💠 نزول وحى بر پیامبران سه راه دارد: ۱- القاى مستقیم به قلب پیامبر. ۲- شنیدن از وراى حجاب (مثل درخت طور). ۳- از طریق فرشته‌ى حامل وحى (جبرئیل). 🔶 هر سه نوع تكلمى كه در اين آيه ذكر شده ، يعنى وحى و تكلم از وراء حجاب و ارسال رسول ، نوعى از تكلم با بشر است ، اعم از حقیقی و مجازی.. 💠 مراد از قسم اول سخن گفتن خفى میباشد، سخن گفتنى كه 👈🏻هيچ واسطه اى بين خدا و طرف مقابلش نمیباشد. و اما دو قسم ديگر به خاطر اين كه قيدى زائد در آن آمده كه يا حجاب است و يا رسولى كه به وى وحى مى شود، سخن گفتنى است كه 👈🏻با واسطه انجام مى شود. چيزى كه هست در يكى واسطه رسول است كه وحى را از مبداء وحى گرفته به پيامبر مى رساند، و در ديگرى آن واسطه ، حجاب است كه خودش رساننده وحى نيست ، ولى وحى از ماوراى آن صورت مى گيرد. 🔶 آیه شریفه با منحصر کردن راه هاى وحى مى تواند ناظر بدین نکته باشد که پیامبران نیز تنها از این راه ها دریافت وحى مى کنند، 👈🏻نه آن که خدا را ببینند!. 💠 ارسال وحى از سوى فرشته وحى، تنها منوط به 👈🏻اذن و مشیت الهى است، و تعیین محتواى وحى، تنها در اختیار خداوند است و نه خواست غیر او 🔶 از پایان آیه نیز میفهمیم مشیت الهى در تعیین محتواى وحى، متکى به علو مرتبه و حکمت او است. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
ایه ۵۲ سوره ( ص۴۸۹) وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَكِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ﴿۵۲﴾ وهمين گونه روحى از امر خودمان به سوى تو وحى كرديم تو نمى‏ دانستى كتاب چيست و نه ايمان [كدام است] ولى آن را نورى گردانيديم كه هر كه از بندگان خود را بخواهيم به وسيله آن راه مى ‏نماييم و به راستى كه تو به خوبى به راه راست هدايت مى ‏كنى 🟣 تعبير به «كذلك» ممكن است اشاره به اين باشد كه تمام انواع سه گانه وحى( آيه قبل) براى پيامبر اسلام تحقق يافت ، گاه مستقيما با ذات پاك پروردگار ارتباط مى‏يافت ، و گاه از طريق فرشته وحى و گاه با شنيدن آوازى شبيه امواج صوتى گرچه «روح» در ساير آيات قرآن غالبا به معانى ديگرى آمده است ولى با توجه به قرائن(كذلك كه اشاره به مساله وحى است و تعبير به اوحينا )اين است كه روح در اينجا به معنى👈🏻 قرآن است.(به کارگیرى واژه «روح» به جاى «قرآن» یا «کتاب»، اشاره به جنبه حیات بخشى قرآن دارد.) و «من أمرنا» اشاره دارد به این که قرآن مخلوقى از جهان بالا و نازل شده از عالم امر است. 🟡 بعضى ديگر از مفسرين گفته اند: مراد از روح همان روح امرى است ، كه هميشه با ملائكه وحى بر انبياء نازل مى شود، همچنان كه خودش ‍ فرموده : «ينزل الملئكه بالروح من امره على من يشاء من عباده ان انذروا» 🟣 آنچه رسول خدا (ص) دارد، و مردم را هم بسويش مى خواند، همه از ناحيه خداى سبحان است ، نه از ناحيه خودش ، و آنچه خدا به وى موهبت فرموده به وسيله وحى بعد از نبوت بوده . 🟡 بعضى از كج‏انديشان چنين پنداشته‏اند كه جمله «مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ »نشان مى‏دهد پيامبر قبل از نبوت ايمان به خدا نداشت ! در حالى كه معنى آيه روشن است ، مى‏گويد : 👈🏻قبل از نزول قرآن ، قرآن را نمى‏دانستى ، و به محتوا و تعليمات آن آگاهى و ايمان نداشتى ، اين تعبير هيچ منافاتى با اعتقاد توحيدى پيامبر و معرفت عالى او و آشنائيش به اصول عبادت و بندگى اوندارد ، خلاصه عدم آگاهى به محتواى قرآن مطلبى است و عدم معرفة الله مطلب ديگر! چون آنچه در اين آيه نفى شده علم به تفاصيل و جزئيات معارفى است كه در كتاب آمده ، و نيز التزام اعتقادى و عملى به آن معارف 🟣 معلوم است كه نفى علم و التزام تفصيلى ملازم با نفى التزام اجمالى به ايمان به خدا و خضوع در برابر حق نيست . پس معناى آيه به گفتهٔ تفسیر کبیر المیزان ، چنين مى شود: 👈🏻تو قبل از وحى روح ، علمى به كتاب و معارف و شرايعى كه در آن است نداشتى ، و متصف به اين ايمان كه بعد از وحى دارا شدى نبودى ، و ايمان و التزام به يك يك عقايد و اعمال دينى نداشتى . و بنابراين آيه مورد بحث منافات ندارد با اينكه آن جناب قبل از بعثت هم ايمان به خدا داشته باشد و اعمالش همه صالح باشد، 🟡 در تفسیر نمونه منظور از ايمان را ایمان به محتواى اين كتاب آسمانى دانسته است ، نه ايمان به طور مطلق . بنا بر اين تضادى با آنچه گفته شد ندارد و نمى‏تواند دستاويزى براى بيماردلانى كه مى‏خواهند نفى ايمان به طور مطلق از پيامبر كنند و حقايق تاريخى را ناديده بگيرند ، بوده باشد . 🟣 در اينكه مرجع ضمير در جمله لكن جعلناه نورا ... ( ولى ما آن را نورى قرار داديم ) چيست ؟ گفتگو است : بعضى گفته‏اند منظور همان قرآن ، بزرگ كتاب آسمانى پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) است ، اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور از اين نور نور الهى ايمان باشد . ولى مناسبتر از هر دو اين است كه به 👈🏻قرآن و ايمان هر دو بازگردد ، و چون اين دو به يك حقيقت منتهى مى‏شود ، بازگشت ضمير مفرد به آن بى‏مانع است. پایان سوره مبارکه شوری 💛 پروردگارا ! قلوب ما را هميشه به نور ايمان روشن دار ، و ما را به لطفت به آنچه خير و سعادت ما است هدايت فرما. 💜 بارالها ! به ما آنچنان ظرفيت و شكيبائى مرحمتكن كه به هنگام نعمت طغيان نكنيم ، و در برابر مصائب و بلاها زانو نزنيم. 💛 خداوندا ! در آن روز كه ظالمان و مستكبران حيران و سرگردان و بى‏پناهند ، و مؤمنان در كنف حمايتت مصون و محفوظند ، ما را در صف مؤمنان مخلص قرار ده. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹۲۸ دی سالروزشهادت سردار شهید اسماعیل دقایقی (۱۳۳۳ - ۱۳۶۵) گرامیباد ♦️ اسماعیل دقایقی درسال ۱۳۳۳ در استان خوزستان و در شهر بهبهان در خانواده‌ای که به پاکدامنی و التزام به اصول و مبانی اسلام اشتهار داشت به دنیا آمد. ♦️وی در سال دوم هنرستان که با برپایی جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی مصادف بود ، در اعتصابی هماهنگ شرکت کرد و در همان سال با هدف منفجر کردن مجسمه رضاخان ملعون، که در خیابان 24 متری اهواز نصب شده بود، به اقدامی شجاعانه دست زد و قصد خود را عملی نمود، اما متاسفانه چاشنی مواد منفجره عمل نکرد. ♦️در سال 1353 دوبار به زندان افتاد و هربار پس از چند ماه که همراه با شکنجه بدنی و عذاب روحی بود، از زندان آزاد شد. ♦️پس از آزادی از زندان، از هنرستان نیز اخراج شد، اما در همان سال در رشته آبیاری دانشکده کشاورزی «دانشگاه اهواز» قبول شد و پس از دو سال تحصیل در این رشته، دوباره در کنکور شرکت کرد و به دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران که از لحاظ فضای مذهبی، سیاسی و علمی برای او مناسبتر از دیگر مراکز علمی و آموزشی بود ، وارد شد. ♦️در دانشگاه تهران برای مقابله با جریانات التقاطی و غیراسلامی موضع قاطعی داشت و در بحثهای آنان از مواضع اصلی اسلام دفاع می‌کرد و در جهت ملموس و عینی ساختن حقایق اسلامی برای همگان بسیار تلاش می‌کرد. ♦️وی در سال 1357 ازدواج کرد و با اوج‌گیری نهضت خروشان و توفنده مردم مسلمان ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) همچنان به مبارزه ادامه داد و در اعتصابات کارگران شرکت نفت نقش موثر و ارزنده‌ای را عهده‌دار بود و در ترور دو تن از افسران شهربانی بهبهان به طور غیرمستقیم شرکت داشت. ♦️اسماعیل دقایقی قبل از 22 بهمن به اتفاق یکی از دوستانش طبق برنامه‌ای که داشتند به تهران آمد و با حضور در مبارزات مردمی، در فتح پادگانها نقش موثری ایفا نمود. پس از آن نیز با تلاش و جدیت تمام، در جلوگیری از غارتگری گروهکها و به هدر رفتن اسلحه‌ها نقش به‌سزایی داشت. ♦️وی علاقه وافری به ادامه تحصیل داشت، اما با توجه به ضرورتی که در عرصه انقلاب و دفاع احساس می‌کرد دانشگاه و تحصیل را ترک کرد و در سال 1358با یک نسخه از اساسنامه جهاد سازندگی(سابق) که دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه‌ها آن را تنظیم کرده بودند؛ به «آغاجری» رفت و به اتفاق عده‌ای از دوستان، جهاد سازندگی را راه اندازی کرد. ♦️هنوز چند ماه از فعالیت و تلاش همه جانبه او در این ارگان نگذشته بود که طی حکمی(در اوایل مردادماه 1358) مسئول تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه« آغاجری» شد. ♦️یک سال از فرماندهی‌اش در این منطقه می‌گذشت که به دلیل لیاقت و شایستگی زیاد، برای تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوزستان شتافت و با عهده‌دار شدن مسئولیت دفتر هماهنگی استان، شروع به تشکیل و راه‌اندازی سپاه در شهرستانهای استان نمود ♦️قبل از تجاوز نظامی عراق، زمانی که از درگیری خرمشهر باخبر شد سریعا خود را به آنجا رساند و با انتقال سلاح و مهمات به اتفاق شهید جهان آرا نقش اساسی در آمادگی رزمی مردم منطقه ایفا کرد. ♦️به دنبال شروع جنگ تحمیلی،به عنوان نماینده سپاه در اتاق جنگ «لشکر92 زرهی اهواز»حضور یافت و در شرایطی که با کارشکنی‌های بنی‌صدر خائن مواجه بود در سازماندهی نیروها و تجهیز آنها تلاش گسترده‌ای را آغاز کرد ♦️در جریان محاصره شهر سوسنگرد توسط عراقی‌ها، با مشکلات زیادی از محاصره خارج شد. بعدها به همراه شهید علم‌الهدی در شکستن محاصره سوسنگرد دلیرانه جنگید ♦️در عملیات «فتح‌المبین»نیز در قرارگاه لشکر فجر با سردار شهید بقایی که در آن زمان فرماندهی قرارگاه فجر را به عهده داشت، همکاری کرد. ♦️در سال 1362،مسئول راه‌اندازی دوره عالی مالک اشتر (ویژه آموزش فرماندهان گردان) شد.در زمان اجرای طرح مالک اشتر، عملیات خیبر در منطقه عملیاتی جزایر مجنون انجام شد و شهید دقایقی نیز با حضور در این نبرد فراموش نشدنی، فرماندهی یکی از گردانهای خط مقدم را به عهده داشت بعد از عملیات خیبر به پشت جبهه بازگشت و دوره یاد شده را در تابستان 1363 به پایان رسانید. ♦️پس از مدتی در لشکر 17 علی‌بن ابیطالب(ع) در کنار شهیددلاور «مهدی زین‌الدین» قرار گرفت و در نظم بخشیدن و سازماندهی لشکر، یار دیرینه خود را کمک کرد و با پذیرش مسئولیت طرح و عملیات لشکر، خدمات ارزنده‌ای را به جبهه و جنگ ارائه کرد. ♦️هنگامی که فرماندهی«تیپ 9بدر» را پذیرفت، با تلاشی شبانه‌روزی، تمامی قدرت و امکانات خود را وقف انجام وظیفه الهی کرد و با توکل به خدا و پشتکار و جدیت در مدت کوتاهی موفقشد یگان رزم منسجم و قدرتمندی را پایه‌گذاری کند. ♦️اسماعیل دقایقی گردان «احرار» را از میان اسیران عراقی تشکیل داد. آنها به رغم آنکه اسیر بودند،با علاقه و اشتیاق در این گردان با ارتشی که خودشان سال‌ها در آن ارتش بودند، می‌جنگیدند و بسیاری از آنها هم به شهادت رسیدند. 🆔 @emamsadegh_ir
🌹 تصویری از در دوران دفاع مقدس و در کنار فرمانده خود سردارسرلشکر شهید فرمانده سپاه ۹ بدر 🌹گرامیباد ۲۸دی سالروز شهادت سردار دقایقی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸 ۱۰ نکته در خصوص سلامتی در قرآن 🌟۱- مسئله خوراک در قرآن، آن قدر مهم است که در آیه ۲۴ سوره عبس ، مستقیما فرمان داده شده است که انسان با دقت و تامل در غذایی که می خورد، بنگرد! یعنی این که یک انسان قرآنی، باید در نحوه تغذیه خود، نهایت دقت را داشته باشد . 🌟۲- اصل اول در سلامتی و صحت غذاها به فرموده قرآن، آن است که حلال و پاکیزه باشند . این گونه غذا، می تواند مقدمات سلامتی را در بدن انسان فراهم نماید; اما این که یک ماده خوراکی واحد با ترکیبات غذایی ثابت و مشخص، در اثر یا بودن، دارای آثار متفاوتی بر سلامت انسان گردد، بحث علمی بسیار عمیقی می طلبد; (۱۱۴نحل و ۱۶۸ بقره) . حلال یعنی چیزی که ممنوعیت شرعی ندارد و طیب یعنی چیزی که موافق طبع سالم انسانی باشد . 🌟۳- به فرمان قرآن، مؤمنان شایسته ترین افراد در استفاده از نعمت های الهی - مانند غذاهای پاکیزه - می باشند . خداوند می فرماید: چه کسی این غذاهای پاکیزه را بر شما حرام کرده است؟ این ها زیبایی های زندگی دنیاست که خداوند برای بهترین بندگانش خلق نموده است . پس از نعمت های خداوند استفاده کنید; (۳۲ اعراف و ۸۷-۸۸مائده) . به قول امیرالمومنین علیه السلام، خداوند همان قدر از حرام شمردن آن چه حلال نموده است، ناراحت می شود که حرام او را نادیده بگیرید و مانند یک امر حلال انجام دهید 🌟۴- بخورید و بیاشامید ; اما به اندازه کافی و لازم ; زیرا پرخوری و زیاده روی، سلامت شما را به خطر می اندازد; (۳۱ ) . 🌟۵- بهترین نحوه تغذیه برای سلامت انسان که مورد سفارش قرآن کریم است، خوردن صبحانه و شام است ; یعنی غذای روزانه در دو وعده اصلی در اول روز و آخر روز صرف گردد . این شیوه غذا خوردن بهشتیان است که در سوره مریم، آیه۶۲ آمده است . . 🌟۶- جالب است بدانید که خداوند مستقیما در قرآن به خوردن گوشت و ماهی و میوه اشاره می کند و آنها را از نعمت های زندگی بخش الهی برمی شمارد و از ما می خواهد که از آنها بخوریم که به ترتیب در سوره مائده آیات اول و ۹۶سوره مائده و آیه ۱۴ سوره ، و آیه ۱۹ سوره آمده است . 🌟۷- در فرهنگ قرآنی، این خداوند است که بیماری ها را شفا می دهد و دیگران، وسیله و واسطه اند ; (۸۰ ) . 🌟۸- همه دردها و ناراحتی های خود را می توانید با قرآن ریشه کن سازید; قرآن بخوانید و به آن عمل کنید و با روح قرآن مرتبط و همنوا گردید تا همه سیستم های روح و جسم شما در تعادل مطلوب خود قرار گیرند; (۵۷ و ۸۲ ) . 🌟۹- خداوند در قرآن کریم خواب را یکی از عوامل سلامت و آرامش روح انسان برمی شمارد و آن را نعمتی قابل ستایش و آیه ای از آیات اعجازآمیز الهی معرفی می کند; (۲۳ و ۴۷ ) . 🌟۱۰- آیا می دانید در فرهنگ قرآنی، سخت ترین و ناگوارترین بیماری ها چیست؟ قرآن مستقیما به این بیماری اشاره نموده، آن را نام می برد . این بیماری، مرض قلب یا بیماری دل نام دارد ؛ چون وقتی روح و دل فردی به این بیماری گرفتار شد، از شنیدن و دیدن و درک حقایق عاجز می شود و این بدترین وضعی است که یک انسان پیدا می کند; (۱۷۹ و ۱۲۵ )🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹آنقدر به فدائیان گفتند تروریست که مذهبی‌ها هم رویگردان شدند! ♦️امام خامنه ای: « محافل روشنفكرى آن روز نشان داد كه هيچ مرحوم نواب را قبول ندارند. وضع تبليغات عليه نواب را جورى حاد كرده بودند كه افراد مؤمن هم خيلى دوست نمى‌داشتند كه منتسب بشوند به جريان نواب؛ براى خاطر اين‌كه گفته مى‌شد آنها تروريستند و غير از يك حركت سياسى سازمان يافته است » 🕊شادی روح بلندش صلوات 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir