آستان مقدس امامزاده موسی و علی(علیهما السلام)
مراسم شب پنجم /محرم الحرام 99 🏴
📚 پوشیدن لباس مشکی
💠 سوال: برخی افراد از اول #محرم تا آخر #صفر به احترام #عزای_امام حسین (علیه السلام) #لباس_مشکی می پوشند، آیا این کار با اینکه دو ماه طول می کشد باز امر پسندیده ای بوده و کراهت ندارد؟
✅ جواب: پوشیدن #لباس_مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه، موجب ترتب ثواب الهی است.
#بصیرت_عاشورایی
#احکام_عزاداری #لباس_سیاه
🆔 @emamzadeh_sarab
سخنرانی حاج آقا سالک به همراه روضه و مداحی مداحان امامزاده ۵ محرم سال۹۹.mp3
14.89M
مراسم شب پنجم/محرم الحرام 99 🏴
🎤سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سالک
مداحی و روضه خوانی
📥زمان؛ ۶۲دقیقه
🕌حرم مطهر امامزاده موسی و علی (علیهماالسلام)
@emamzadeh_sarab
#بصیرت_عاشورایی
#مستشرقان
#عاشورا_در_نگاه_دیگران
شاید از آنجا که ما غرق در نعمنیم متوجه نیستیم ولی آنها که از بیرون به این سیاهی ها به این علم ها به این اتحاد به این عشق به این حرم ها نگاه می کنند راحتتر درک می کنند که #حسین(ع) فنا ناپذیر است.
چرا که او فانی در خدایی شده که فنا در آن راه ندارد
@emamzadeh_sarab
#فلسفه_عزاداری
#بصیرت_عاشورایی
#پرسش_و_پاسخ
. فلسفه سینه زنی چیست و حد و حدود آن چقدر است؟
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
سینه زنی، نوعی مراسم سنتی عزاداری برای سید الشهدا علیه السلام و دیگر ائمه مظلوم علیهم السلام، است. این مراسم معمولاً همراه نوحه خوانی با آهنگی خاص است.
اصل این سنت در میان عرب ها رواج داشته است. آنها هنگام وارد شدن مصیبت، دست ها را به صورت ضربدری -به گونه ای که کف دست ها به طرف صورت باشد- روی هم قرار داده و به نشانه عزا به سینه می زدند (کاری که اکنون نیز در میان زنان عرب بسیار رواج دارد). سینه زنی به مرور زمان، به صورت موجود در آمده است.
این گونه نوحه گری ابتدا به صورت فردی بوده، اما به مرور زمان به صورت گروهی و دسته های سوگواری در آمده است. همچنین رواج و توسعه این عمل مربوط به همان قرن های آغازین هجری در دولت آل بویه بود و در زمان صفویه گسترش یافت و در عصر قاجاریه، بر تجملات این مراسم افزوده شد.
لازم به ذکر است که بهترین راه برای زنده نگاه داشتن هر فاجعه ای - به ویژه فاجعه کربلا - کارهای عملی می باشد. این کارهای عملی وقتی با هنرنمایی همراه باشند، تأثیر عمیق تری بر جای خواهند گذاشت. سینه زنی یکی از این کارهای عملی همراه با هنرنمایی است و به همین دلیل، مورد استقبال همه قرار گرفت. بر سر و بر صورت و یا اعضای دیگر زدن هم تأثیر دارد؛ ولی مانند سینه زنی طبیعی و خود جوش نیست.
این کار، نوعی عکس العمل عاطفی است که افراد هنگام عزا و مصیبت انجام می دهند. برخی زنان حاضر در صحرای کربلا، پس از مشاهده آن فجایع، با زدن بر سینه خود به عزاداری پرداختند و می توان حدس زد که با به حرکت در آمدن کاروان اسرای کربلا و اقامه عزا از سوی آنان در شهرها و اقامتگاه های بین راه و همراهی برخی از مردم با آنان، این روش به مرور زمان به صورت یک سنت و شیوه در عزاداری امام حسین علیه السلام در آمده باشد.
@emamzadeh_sarab
#روضه_مصور
#بصیرت_عاشورایی
#حسینیه_مجازی
یاس حرم ز شاخه جدا از سه شعبه شد
کوچکترین شهید فدا از سه شعبه شد
بین گلو و تیر ، که سنخیتی نبود
تکخال عشق بود و دو تا از سه شعبه شد
شش ماه او تمام شد و در منای عشق
قربان سیدالشهداء از سه شعبه شد
وقتی پدر ز حنجر او تیر را کشید
زد دست و پا به خون و رها از سه شعبه شد
در پاسخ به شادی شرم آور عدو
در خیمه های تشنه عزا از سه شعبه شد
دیدی دلا به محشر کبرای کربلا
شور قیامتی که به پا از سه شعبه شد
آنجا که کاخ صبر و امیدش خراب شد
غمخانه ی رباب بنا از سه شعبه شد
(سید محمد میرهاشمی)
اشعار شب ششم محرم؛ حضرت علی اصغر(ع)
با چه رو خیمه بَرَم این سرِ آویزان را
چه کنم مشکلِ این حنجر خون ریزان را
به سفیدیِ گلوی تو کسی رحم نکرد
رسمِ کوفی است بگیرند هدف، مهمان را
دست و پایی زدی و باز تبسّم کردی
پس خدا بوسه زند این دو لب خندان را
بوسه بر این سرِ پاشیده ز هم مشگل نیست
من چسان دفن کنم پاره ای از قرآن را
مشگل اینجاست که سر نیزه امانت ندهد
اهل غارت نکند رحم ، گُلِ پنهان را
من دهم با چه زبانی خبرت را به رباب
آب دادَست سه شعبه گلوی عطشان را
بعد از این است که بر سینۀ من جا داری
نزد مادر ببرم آهِ دِلِ سوزان را
گریه بر معجرِ عمّه نرود از یادت
وسط هلهله ها بدرقه کن یاران را
تا به محشر ز غبار غم تو گریه بپاست
ای عجب داغ تو کردَست بپا طوفان را
سند مستند کرب و بلا حنجر توست
بُرد مظلومیِ تو آبروی عدوان را
عید قربان من است و تو همان ذبحِ عظیم
و خدا مُهر قبولی زند این قربان را
(محمود ژولیده)
@emamzadeh_sarab