⭕️#خلق_پول
✳️ مروری بر اهم مطالب انتشار یافته پیرامون خلق پول
🔷مساله خلق پول و نقدینگی
(مقام معظم رهبری)
🔶حکم خلق پول توسط بانکهای تجاری
(آیت الله مکارم شیرازی)
🔷خلق پول بدون پشتوانه یعنی دروغ
(آیت الله جوادی آملی)
🔶خلق پول، صد در صد ضد اسلامی است
(آیت الله اراکی)
🔷بانکها در خلق پول شعبده بازی می کنند
(نشست وضعیت بانکداری اسلامی: حجج اسلام استاد کمیل قنبرزاده و دکتر احمدرضا صفا)
🔶سی تی اسکن ناقص از اقتصاد ایران
(دکتر محمد جواد توکلی)
🔷خطوط قرمز سهگانه شورای بانکی حوزوی نسبت به طرح قانون بانک مرکزی
(حجت الاسلام دکتر میرمعزی)
🔶ممنوعیت خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی/ انواع خلق پول
(حجت الاسلام استاد یوسفی)
🎥 مستند داستان خلق پول بانکها و اثرگذاری آن بر بخش واقعی اقتصاد [1] [2]
🎥 خلق پول از هیچ
(آن روی سکه)
🎥 انواع پول در اقتصاد
(آن روی سکه)
🎥چه چیزی خلق پول بانکها را محدود می کند؟
(آن روی سکه)
🎥در کتابهای دانشگاهی چه چیزهایی درباره خلق پول گفته میشود؟
(آن روی سکه)
🎥و سایر موضوعات پیرامون خلق پول در دیدگاه اقتصاد متعارف با پیگیری هشتک #آن_روی_سکه
🔷شرایط سه گانه خلق پول توسط بانک مرکزی
(پیش نویس قانون بانک مرکزی؛ طرح پیشنهادی مرکز راهبری و مرکز تحقیقات مجلس)
🔶ملاحظات رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس درباره خطوط قرمز
(حجت الاسلام دکتر بحرینی - حجت الاسلام استاد یوسفی)
🔷خلق پول بانکهای خصوصی از عوامل اصلی فساد و ضد عدالت است
(حجت الاسلام دکتر معصومی نیا)
🔶بانکهای خصوصی با کنترل خلق پول و رسیدن به محو پول باید به تدریج از بین بروند.
(حجت الاسلام دکتر معصومی نیا)
🔷تفکیک خلق پول عمومی و خلق پول خصوصی
(دکتر مجتبی غفاری)
🔶شهید صدر برای بانک یک ماهیت واقعی و یک ماهیت اعتباری قائل است/ خلق پول نباید در اختیار بخش خصوصی باشد
(دکتر عادل پیغامی)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
♊️ الگوهای تعاملی میان عوامل تولید - بخش 1
✳️مقوله چگونگی ترتیبات نهادی و قراردادی بین عوامل تولید، ریشه بسیاری از منازعات نظری در میان مکاتب اقتصادی است.
🔰طرح این بحث مستلزم توجه به دو مقدمه زیر است:
1️⃣ تولید مشتمل بر مجموعه ای از نهاده هاست که به عنوان ورودی، وارد فرایند تولید می شوند (نهاده های تولید). در عموم کتابهای اولیه اقتصاد سیاسی و آثار کلاسیک اقتصاد اسلامی، نوعا شامل سه عامل زمین (مشتمل بر تمام منابع طبیعی)، سرمایه (فیزیکی) و عامل (کارگر) می شود.
2️⃣ سطوح توزیع درآمد بر اساس طبقه بندی شهید صدر:
💠 سطح فرصتها: توزیع پیش از تولید (ناظر بر منابع طبیعی تولید)
- بوجود آوردن شرایط تازه در ثروت طبیعی و انتفاع مستمر از آن، منشا اصلی حق در ثروتهای طبیعی است.
💠سطح فعالیت مولد: توزیع پس از تولید (توزیع درآمد میان عوامل تولید)
- در بررسی نظریه توزیع پیش از تولید، هدف بررسی حقوق فردی در مقام توزیع ثروتهای خام است و چون کار منشا حقوق مزبور است، بحث متوجه تعیین نقش کار در ثروتهاست. ولی در نظریه توزیع پس از تولید، با آرایش عوامل تولید کار داریم و از سهم بری عوامل پس از تولید سخن گفته می شود.
💠سطح باز توزیع درآمد (مداخله حاکمیت پس از پایان کار برای تامین حداقل نیازهای افراد)
- نمونه آن در فقه اسلامی، مقوله زکات و خمس است.
💢مکاتب اقتصادی در پاسخ به این سوال که توزیع درآمد در سطح دوم چگونه باید صورت گیرد دیدگاههای مختلفی ارائه نموده اند (جدول فوق).
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ الگوهای تعاملی میان عوامل تولید- بخش2
🔰در زمینه نحوه تعامل میان عوامل تولید (سطح دوم توزیع)، دو نوع چینش مطرح شده:
1️⃣ الگوی تعاملی عمودی: روابط بالادستی - پایین دستی (الگوی مبتنی بر عاملیت: مالک - عامل)
2️⃣ الگوی تعاملی افقی: مشارکت بین عوامل تولید
🔹الگوی تعاملی افقی بر مبنای روابط افقی فاقد هر گونه رئیس یا مالک در فرایند تولید بوده و در آن خبری از روابط بالا دستی نیست. الگوی معروف به تعاونی برآمده از این الگوست.
🔹 اما الگوی دوم بر مبنای روابط سلسله مراتبی بین رئیس و عاملان اجیر شده او می باشد. این الگو از تعاملات در تاریخ روابط انسانی بسیار معمول بوده. نظاماتی همچون ارباب - رعیت، رئیس - مرئوس و سرمایه دار - کارگر از این قبیل هستند.
🔰به نظر می رسد از مباحث صدرین در باب نظریه توزیع، بتوان دو اصل را در نگاه اسلامی استنباط کرد:
1️⃣ اصل عدم تساوی و همگنی میان عوامل تولید
2️⃣ اصل عدم همگنی محصولات: شهید صدر در اقتصادنا تاکید می کند که در تولید اولیه، محصول تحت مالکیت عامل (کارگر) است و کارگر در نقش مالک فرایند تولید نمی تواند نیروی خود را اجاره دهد و در نقش اجیر صاحب سرمایه فیزیکی و مالی باشد. اما در تولید محصولات ثانوی، یا خودش تولید می کند یا اجیر می شود یا بر اساس عقودی همچون جعاله، در تولید ثانوی شریک می شود.
✳️ از منظر فقه امامیه، بیشتر عقود و به تبع آن تعاملات، متناسب با شرایط واقعی تنظیم می شود. در برخی موارد الگوی تعاملی افقی و گاهی الگوی تعاملی عمودی پذیرفته شده است. در مرحله بعد، تعیین رئیس یا مالک فرایند تولید متناسب با فعالیت تولیدی متفاوت خواهد بود.
✍️ بیانیه محققان اقتصاد اسلامی به مناسبت سال «مهار تورم و رشد تولید»
💢 درحالیکه ما در جنگ تمامعیار اقتصادی قرار داریم، نظام اجرایی ما از فقدان اقدامات متناسب با اقتصاد مقاومتی و نبود اتاق جنگ منسجم و مبتنی بر اندیشه بومی (اسلامی ـ ایرانی) رنج میبرد.
🔰 بخشی از پیشنهادها:
🔹یک نرخ، و تنها یک نرخ برای واردات کالاهای اساسی، ضروری، مواد اولیه و کالاهای سرمایهای، حداکثر ۲۸.۵۰۰ تومان (البته با مدیریت دقیق، میتواند کمتر هم بشود) توسط بانک مرکزی تعیین و به شکلی سختگیرانه اعمال شود.
🔹مدیریت عرضه و نظارت دقیق بر بازگشت بهموقع و ۱۰۰ درصدی ارز مؤسسات و نهادهای صادرکننده، بهویژه پالایشگاهها، پتروشیمیها، فولادیها و شرکتهای بزرگ به چرخه اقتصاد کشور با پیمانسپاری ۱۰۰ درصدی ارزی صورت گیرد، بهگونهای که حتی یک درصد از ارز حاصل صادرات، خارج از سیستم مذکور توزیع نشود.
🔹دلار به صورت تدریجی در ساز و کار تبادل مالی و تسویه حسابهای مالی کشور با کشورهای دیگر حذف و تلاش شود پول ملی کشورها یا ارز دیگری غیر از دلار و یورو جایگزین آن شود.
🔹زمینه قانونی جلوگیری از خلق پول بانکهای خصوصی با اعمال سیاستهایی همچون افزایش نرخ ذخیره قانونی سپردههای بانکهای خصوصی نزد بانک مرکزی و جلوگیری از اضافهبرداشت آنها فراهم و اجرائی شود؛
🌿متن کامل بیانیه + اسامی:
https://hawzahnews.com/xcbr9
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
7.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️هشدار مقام معظم رهبری نسبت به دلاری شدن هزینه تولید
💠 رهبر انقلاب، در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام:
✳️ از این شرکتهای بزرگ اینجوری ما داریم تعدادی، شرکت بزرگ، پر درآمد با مواد اولیهی داخلی این قیمت محصول خودش را با دلار تلگرامی، همین دلارهای جعلی، این قیمتهای جعلی دلار که هدایت میشود از طرف دشمن، با او تطبیق میکند. چرا؟
⁉️چرا شما به دلار حاکمیت میدهید؟ چرا برای ریال رقیب را تقویت میکنید؟ یکی از وظائف عمدهی ما این است که ما رقیب ریال را تقویت نکنیم در داخل.
🔹 یکی از گرفتاریهای کشور ما مسئلهی آویزان شدن به دلار است، در بخشهای مختلف اقتصاد ما. گفتم من در مشهد؛ بعضی از کشورها خودشان را از دلار جدا کردند و معاملاتشان را از طریق دیگری، حتی از سوئیفت اینها را خارج کرده بودند، اینها ارتباطاتشان را با سوئیفت هم قطع کردند، آنها قطع کرده بودند، اینها هم قطع کردند، وضعشان بهتر شد. کشورهایی هستند الان که وضعشان بهتر شد. ۱۴۰۲/۱/۱۵
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
❇️🌷ولادت با سعادت کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) را تبریک عرض می نمائیم.🌺
🎞 امام حسن مجتبی (سلام الله علیه) فرمود می خواهید در دنیا سعادتمند باشید این دو تا کار را بکنید: در مسائل مادی پایین تر از خودتان را ببینید؛ خیلی ها هستند که وضع زندگی شان از ما ساده تر است، بنابراین ما آنها را ببینیم راحت هستیم؛ در مسائل معنوی خیلی ها هستند که از ما بالاترند عالم ترند آگاه ترند؛ فرمود در امور معنوی حتماً بالاتر از خود را ببینید در امور دنیا و مادی همیشه ساده تر از خود را ببینید... .
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🎥 تقریر دیدگاه فقه حکومتی شهید آیتالله سید محمدباقر صدر
✳️ فیلم کامل مصاحبه با حجت الاسلام خالد الغفوری
🔹بخش اول: تبیین جایگاه «مکلف جمعی» در فقه
🔸بخش دوم: تفاوت حکمِ ناظر به «مکلف جمعی» با حکم کلی انحلالی
🔹بخش سوم: جایگاه «تفسیر موضوعی» در فرآیند دستیابی به فقه النظریه در نسبت با استنباط احکام روبنایی و زیربنایی
🔸بخش چهارم: میزان قابلیت قاعدهمندی استنباط احکام متغیر در حیطه منطقة الفراغ براساس مؤشرات عامه
🔹بخش پنجم: بررسی دیدگاه شهید درباره روش علم توصیفگر و نحوۀ استفاده از آن در روش تفقه
🔸بخش ششم: سازوکارها و مدلهای اجراییسازی نظریات اسلامی در عینیت جامعه
📌تهیه شده در دبیرخانه هماندیشی فقه حکومتی و مرکز علوم نوین اسلامی ـ معنا
هدایت شده از احمدعلی یوسفی
13.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا تیم اقتصادی دولت، معتقد و ملتزم به اقتصاد مقاومتی است؟
گفت و گوی خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه و مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
✅ امروز دکتر درخشان در وزارت اقتصاد از دغدغه های خیرخواهانه اش برای اصلاح نظام بانکی سخن گفت.
✳️ نقطه کلیدی در بحث ایشان این بود که بدون اصلاح ساختار نظام بانکی نمیتوانیم به موفقیتی برسیم.
✳️ اصلاح ساختار مورد نظر ایشان این بود که باید بانکهای خصوصی را تعطیل کرد، باید از تعدد بانکها کاست و آنها را در یک بانک ادغام کرد، باید نهادهای سفته باز را تعطیل کرد، باید ربا را از نظام بانکی حذف کرد، باید تعاونیهای تولید را احیا کرد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi