شهيد صدر بنيانگذار اقتصاد اسلامي.pdf
608.2K
💠شهيد صدر بنيانگذار اقتصاد اسلامي
🌀چکیده: در دهههای اخیر، مباحثی پیرامون پایهگذار اقتصاد اسلامی مطرح شده است. برخی اندیشمندانی همچون ابوالاعلی مودودی (1903ـ1979) را بهعنوان پدر علم اقتصاد اسلامی معرفی کردهاند. مقالۀ حاضر با استفاده از روش تحلیلی ـ تاریخی بهبررسی چنین ادعاهایی میپردازد. بنابه فرضیۀ مقاله، شهید سیدمحمدباقر صدر (1935-1980) بهواسطۀ طرح نظاممند اندیشه اقتصاد اسلامی شایسته دریافت عنوان بنیانگذار اقتصاد اسلامی است. یافتههای مقاله نشان میدهد که شهید صدر ازجمله اولین متفکرانی بود که به معرفی نظام اقتصادی اسلام در برابر نظامهای اقتصادی سرمایهداری، سوسیالیستی و مختلط پرداخت. ایشان ضمن نقد مبانی فلسفی نظام اقتصادی سوسیالیستی و سرمایهداری، اندیشههای محوری آنها را نقد کرده و دیدگاه بدیل نظام اقتصادی اسلام را معرفی میکند. او از اولین محققانی بود که الگوی عملیاتی بانکداری بدون ربا را تدوین کرد. همچنین وی با معرفی روش کشفی، حوزۀ مطالعاتی فلسفه و روششناسی اقتصاد اسلامی را بهبود بخشید.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠 سند و پیوست مردمیسازی امور کشور تدوین شود
☑️ آیتالله #علیرضا_اعرافی در دیدار نوروزی استاندار قم با اشاره به اینکه مشارکت مردمی نقطه برجسته شعار امسال است، اظهار داشت: هر اقدامی که مردم در آن احساس نقش آفرینی داشته باشند باید رشد و تکثیر داشته باشد.
🔹 مشارکت مردم باید در عرصههای مختلف محقق شود؛ در این راستا یک سند و پیوست مردمیسازی در تمام امور تدوین شود.
🔹قم از قداست مکانی برجستهای در سطح جهان برخوردار است و بیش از یک هزار سال از قداست این شهر میگذرد. حرم مطهر، جمکران و حوزه علمیه اضلاع اصلی هویت قم هستند و تمام امور باید با محوریت این سه رکن قم انجام شود. عاشقان قم در تمام عالم وجود دارند و با استفاده از این ظرفیت میتوان جهش بزرگی در عرصه زیارت رقم زد./ تسنیم
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
9.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻سزای خیانت|کمک به دشمنان این مردم مظلوم حرام قطعی و جنایت واقعی است
🔷 رهبر انقلاب: کمک به دشمنان این مردم مظلوم (فلسطینی ها) حرام قطعی و جنایت واقعیست، از سوی هرکسی باشد.
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢قانون بانکداری بدون ربا هرگز به عنوان یک قانون جامع مطرح نشد
☑️ مهمترین اتفاق در حوزه نظام بانکی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را می توان تصویب و اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال های 62 و 63 دانست. اگر چه نگاه های متفاوتی درباره جایگاه و نقش این قانون وجود داشت؛ برخی آن را قانونی جامع و برخی دیگر آن را قانونی مکمل و موقتی می دانستند.
🔹ایرج توتونچیان که معاون اقتصادی و بین الملل وزیر وقت اقتصاد است، به واسطه مطالعات خود در حوزه اقتصاد اسلامی که سابقه آن حتی به سالهای قبل از پیروزی انقلاب مربوط می شود، به عنوان یکی از نمایندگان وزارت اقتصاد برای دفاع و پیگیری امور این لایحه به مجلس معرفی می شود. او بعدها به عنوان یکی از منتقدان اصلی قانون مذکور تبدیل شده و نظام بانکی ایران را فرسنگ ها دور از نظام بانکی و مالی یک جامعه اسلامی معرفی می کند. وی درباره جامع یا مکمل بودن این قانون معتقد است:
"قانون عملیات بانکی بدون ربا هرگز به عنوان یک قانون جامع مطرح نشد. وقتی ما از لایحه دفاع می کردیم و لایحه به صحن علنی رفت، عمده فکر و ذکر ما این بود که گیرنده و دهنده در سیستم جدید، ربا ندهند و ربا نگیرند؛ وگرنه بقیه شرح وظائف بانک مرکزی در آن قانون تغییر چندانی نکرده بود و قانون پایه همان قانون پولی بانکی مصوب سال 51 بود؛ ضمن اینکه آن زمان مسائلی چون بازار ثانویه، سفته بازی، بورس و خیلی از مسائل دیگر به شکل امروزی آن مطرح نبود یا گسترش نداشت بنابراین عمده مساله و دغدغه ما این بود که بین وام دهنده و گیرنده، ربا نباشد".
📚تاریخ بانکداری اسلامی در ایران، میثم مهرپور ص121.
🌐 @eghtesad_mardomi
9.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 سخنرانی قابل تامل "حاج قاسم سلیمانی"، زیر شلیک توپخانه:
وجوب دفاع از جمهوری اسلامی کمتر از دفاع از حرم امام حسین (علیهالسلام) و حضرت زینب (سلاماللهعلیها) نیست.
🌷 #روز_جمهوری_اسلامی 🇮🇷
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) به هنگام شهادت، در بیان علامه شهید سید محمدباقر صدر
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🌷 "وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ"🌷
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠جهش تولید نیاز به نهضت مردمی دارد
🔰سید احمد عبودتیان
✳️ مشارکت مردم در اقتصاد به این معنی است که هر سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی در اقتصاد کشور می بایست متناسب با هم حرکت کنند. جهش تولید (آن هم بعد از یک دهه توقف تولید در دهه 90)، با یک امر عادی جلو نمی رود و می بایست کار مضاعفی انجام شود. این جهش جز با افزایش تعداد کنشگرها و توده مردم میسر نیست.
🔹رهبر انقلاب سال ۱۳۹۸ فناوری حرکت عمومی را به مسئله حلقههای میانی گره زدند، حلقههای میانی داشت شکل میگرفت و زیاد میشد اما میخوردند به یک سدی به نام دولت. با مختصر ساختاری، شاید چند ده نفری، یک نهادی در ریاست جمهوری ایجاد شد تحت عنوان ستاد «مردمیسازی دولت»، اینها کارشان همین مانعزدایی است. اولاً جریان مردمی بتواند راحت اتصال پیدا کند. ثانیاً آن بدنه دولتی هم تقویت بشود به آن پشتیبانی مردمی.
📊 نمونه هایی از نقش آفرینی مردم در اقتصاد:
♻️در منطقه هیدج در ابهر استان زنجان، نزدیک ۲۰ هزار نفر، آن منطقه را به قطب تولید کفش تبدیل کردند.
♻️فعال شدن ۱۳۰۰ کارگاه تولید نخودچی در ممقان آذربایجان شرقی که هر کدام سه چهار کارگر دارد.
♻️اشتغال 5 هزار نفری نان سالم در یک منطقه اصفهان در ۲۵۰ کارگاه که با هم چرخه میشوند.
🔹هستههای شکلگیری بسیاری از این کارگاهها، مسجدی یا خانوادگی است. مثلاً جلسه قرآن بوده، سی نفر با هم فکر کردند، یک سرمایهی اولیه هم گذاشتند، دولت هم تسهیلات داده، یک تولیدی را درست کردند. این همان نگاه نهضتی است، توقع رهبر انقلاب این است که کسی خودش را بینسبت با تولید نداند.
گزارش کامل
🌐 @eghtesad_mardomi
💢 دستگاه فقه می تواند دو نوع رویکرد با موضوعات و مسائل داشته باشد: رویکرد منفعلانه و پاسخگو و رویکرد فعال و مطالبه گر
#بازنشر
✍️حجت الاسلام استاد #احمدعلی_یوسفی
1️⃣رویکرد منفعلانه و پاسخگو این است که منتظر باشد تا انواع رفتارها، روابط، اصول، ساختارها و نهادهای اقتصادی براساس مبانی غیر اسلامی و سکولار در زندگی عرف و عقلای عالم شکل بگیرند و به سمت دستگاه فقه هجوم بیاورند و دستگاه فقه را مواجه با پاسخگویی کنند. چه بسا ممکن است بسیاری از این پرسشها، پرسشهای دستگاه فقه ما نباشد. از باب مثال، اکنون دستگاه فقه ما با صدها پرسش درباره بانکداری موجود مواجه است. اخیرا حضرت آیتالله العظمی مکارم فتوا دادند که «خلق پول و اعتبار، اکل مال به باطل است». از سوی دیگر متخصصان اقتصادی هم معتقدند که بانک بدون خلق پول، ماهیت اصلی خود را از دست میدهد. این امر به این معنا است که نهاد و ساختار پولی در اقتصاد اسلامی ماهیتی شبیه بانک ندارد. پس چرا دستگاه فقه باید خود را ملزم به پاسخگویی به صدها پرسشی بداند که از نهاد پولی با چنین ماهیتی نشأت گرفته است؟! اصل این نهاد به لحاظ فقهی غیر موجه است.
2️⃣فقه فعال و مطالبهگر آن است که براساس فقه اکبر، به انواع رفتارها، روابط، اصول، ساختارها و نهادها برسد و آنچه به دست میآورد در اختیار دستگاه فقه اصغر قرار دهد تا براساس روش اجتهادی و منابع اجتهادی، تحلیل فقهی کند و حکم تکلیفی و وضعی آن رفتارها و روابط را بیان نماید. در این روش به هیچ وجه به جایگاه و منزلت فقه اصغر صدمهای وارد نمیشود.
متن کامل
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ترابط فقه اقتصادی، اقتصاد اسلامی و نظام اقتصادی اسلام|بخشی از اهم مطالب انتشاریافته
سطوح اصطلاحات اقتصاد اسلامی|حجت الاسلام کمیل قنبرزاده
روزگار غربت متن های اقتصاد اسلامی/رویکردهای چهارگانه به اقتصاد اسلامی| دکتر حسن سبحانی
فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی/ فقه پیشرو - فقه پیرو |حجت الاسلام محسن قنبریان
حضور کارشناس اقتصادی در کنار فقیه یک نظریه شکست خورده است|دکتر سید احمد عاملی
اگر به دانش اقتصاد اسلامی دست نیابیم نمی توانیم حکمرانی اسلامی داشته باشیم| حجت الاسلام علی نعمتی
از نفی اقتصاد اسلامی تا تقلید از فقه کینز و فریدمن|حجت الاسلام علی نعمتی
پروژه شهید صدر، در راستای تحقق بخشی به عدالت، پروژه اقتصاد اسلامی است|حجت الاسلام علی نعمتی
شهید صدر؛ بنیانگذار اقتصاد اسلامی| دکتر محمدجواد توکلی
تحلیل و اثبات کارآمدی نظام اقتصادی یکی از تکالیف علم اقتصاد اسلامی است| حجت الاسلام سیدحسین میرمعزی
نظام اقتصادی، نظام روابط در راستای اهداف است نه نظام احکام روابط|حجت الاسلام سیدحسین میرمعزی
باید دانش جدیدی برای استنباط نظام رفتارها و روابط اجتماعی تاسیس شود| حجت الاسلام سیدحسین میرمعزی
دستگاه فقه میتواند دو نوع رویکرد با موضوعات و مسائل داشته باشد: رویکرد منفعلانه و پاسخگو، و رویکرد فعال و مطالبهگر | حجت الاسلام احمدعلی یوسفی
روش شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام| حجت الاسلام احمدعلی یوسفی
...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
بیانیه شعار سال.pdf
241.5K
💠بیانیه تحلیلی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه در خصوص شعار سال ۱۴۰۳
✳️رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنهای شعار سال ۱۴۰۳ هجری شمسی را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری نمودند. درباره اهمیت این نامگذاری و چیستی، چرایی و چگونگی تحقق آن لازم است مطالبی به اطلاع مردم عزیز ایران، دولت محترم، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای تصمیمگیر برسد.
https://hawzahnews.com/xcM9G
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه🔰
🆔 @emh_ismc_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️روز قدس روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است
🔹تدوین فیلم از کانال مستضعفین تی وی
#روز_قدس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi