eitaa logo
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
614 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
613 ویدیو
94 فایل
باسمه تعالی.این کانال با هدف انعکاس فعالیت های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه فعالیت خواهد نمود انشاالله. ارتباط با ادمین کانال: @markaz_rahbari
مشاهده در ایتا
دانلود
کارکرد تربیتی، ممیزه نظام مالیاتی اسلام ✳️خمس و زکات از واجبات مالی در دین اسلام و از شرایط التزام عملی فرد مسلمان به دین و احکام دین اسلام است. به خاطر همین نمی‌توان ادعا کرد امری داوطلبانه است. خداوند متعال در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه توبه به حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ». 🔹 به نظر می رسد در دوره صدر اسلام بخشی از موضوع خمس و زکات، بحث تأمین مالی حکومت برای فقر زدایی و انجام مسوولیت های اجتماعی بوده است. 🔹بر اساس آیه شریفه‌، خداوند به پیامبر دستور می‌دهد، برو و مالیات اسلامی و زکات را دریافت کن، البته نمی‌گوید که از آنها بگیر برای اینکه فقر زدایی کنی و یا مخارج دولت را تأمین کنی، بلکه می‌گوید "تطهرهم و تزکیهم"؛ برای اینکه انسان‌ها را پاک‌کنی. 🔹 این در واقع یکی از ممیزه‌های نظام مالیاتی اسلامی است، هدف این است که حرص و طمع افراد بر مال و اموال کنترل شود، چراکه انسان خواه، ناخواه، تعلق خاطری به اموال خود پیدا می‌کند، و اینکه انسان دچار تکاثر شود می‌تواند منشأ انحراف باشد. بنابراین اسلام سعی می‌کند، فیلترهای اخلاقی ایجاد کند تا افراد با بخشش مال خود به فقرا و مستمندان، ترجیحات و انگیزه‌های اقتصادی شان دچار انحراف نشود و این یکی از کارکردهای مهمی است که خمس و زکات می‌تواند در جامعه اسلامی داشته باشد. mehrnews.com/x34JRq •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷💠 باز نشر به مناسبت روز معلم|ماجرای دیدار استاد با مقام معظم رهبری (حفظه الله) ✅مقام معظم رهبری بر مدیریت و مشارکت مردم در عرصه اقتصاد تأکید داشتند. 🌺ضمن گرامی داشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری، روز معلم را خدمت همه اساتید ارجمند اقتصاد اسلامی تبریک عرض می نماییم. 🆔 @ah_yosefi 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🔰موضوع: نقد مقاله «حکم فقهی قیمت گذاری در بازار اسلامی» 🔹 نویسنده مقاله: حجت الاسلام محمد صادق فاضل (معاون پژوهش حوزه علمیه فیضیه مازندران) 🔻ناقد: فاضل ارجمند رضا نعیمی طوسی (طلبه سطح سه رشته تخصصی فقه و اصول مدرسه علمیه عالی نواب) 🔸ناظر علمی: حجت الاسلام مصطفی پیوندی (پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه) ♻️ لینک مقاله جهت مطالعه: https://ensani.ir/file/download/article/1637650082-10478-1400-118.pdf ⏰ زمان : چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 ساعت 13 🕌 مکان: مشهد، مدرسه علمیه عالی نواب، سالن کنفرانس ♻️لینک جلسه مجازی h-navvab.ir/webinar-p 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📘 فقه البنوک| تقریرات درس خارج فقه استاد محمدتقی شهیدی از جمله نظام‌های اجتماعی که بررسی آثار فقهای اعلام و مجاهد، حاکی از توجه ویژه به ابعاد آن می‌باشد، نظام اقتصادی است. نظام اقتصادی موجود در کشور تا حد بسیار زیادی متأثر از مبانی و ساختارهای نظام اقتصاد سرمایه‌داری و لیبرالیستی است. بدیهی است که تعیین حلال و حرام در این نظام اقتصادی مستلزم برخورداری از یک نگاه وسیع، نظام‌مند و ساختاری به فقه می‌باشد. در این میان، نظام پولی و بانکی نیز یکی از ارکان نظام اقتصادی غربی است که بررسی آن از منظر فقه اسلامی بسیار ضروری است. 🔹بررسی و ارزیابی نظام بانکداری متعارف از منظر فقه فردی نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت که یک نظام بانکی مبتنی بر عقود طراحی شود. اما کلیت آن عامل تداول ثروت در بین اغنیا و مولد بی‌عدالتی در جامعه اسلامی است. 🔹لازم به ذکر است که وضعیت موجود نظام بانکی با آنچه حتی در قانون بانکداری بدون ربا در سال ۱۳۶۲ مصوب گردید، فاصله زیادی دارد. و تصمیمات و رویه‌گذاری‌های انجام شده در سال‌های بعد، باعث شد تا حتی از قانون بانکداری بدون ربا نیز چیزی جز پوسته و اسم باقی نماند. ♻️کتاب حاضر نیز تلاشی است در این زمینه که در آن پدیده بانک به دو جزء سوددهی و سودگیری تقسیم شده و ابعاد این دو جزء مورد بررسی قرار گرفته است. البته بحث از بانک به این دو جزء خلاصه نمی‌شود. 🛒 سفارش کتاب: B2n.ir/q71498 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🔻بررسی طرح سیاست ارزی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی 🔹 حجت الاسلام والمسلمین استاد با حضور در دفتر دکتر سید نظام‌الدین موسوی در جلسه‌ای با حضور دکتر روح‌الله ایزدخواه و دکتر محسن زنگنه در مجلس شورای اسلامی طرح سیاست متمرکز ارزی را مورد نقد و بررسی قرار دادند. 🔸 در این جلسه پس از بررسی طرح سیاست متمرکز ارزی، با توجه به نیاز مبرم اقتصاد کشور در اصلاح سیاست وادادگی ارزی که توسط دولت و بانک مرکزی در حال اجرا است رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه اظهار داشتند: «از طرح سیاست متمرکز ارزی حمایت کامل خواهند نمود.» 🆔 @ah_yosefi •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه🔰 🆔 @emh_ismc_ir
☑️ پایگاه‌های مردمی که از صدر اسلام بنا نهاده شد در دوره امامین صادقین علیهما‌السلام شکوفا گشت امامت پیشوایان اهل بیت نهادی از نهادهای قدرت و نفوذ نبود که با وراثت از پدر به پسر منتقل شود و نظام حاکم از آن پشتیبانی نماید، مانند آن چه در پیشوایی خلفای فاطمی و خلافت عباسیان وجود داشت. امامت اهل بیت وفاداری پایگاه‌‌های گسترده مردمی خویش را از طریق نفوذ معنوی و اقناع فکری آن پایگاه‌‌ها نسبت به شایستگی این امامت برای پیشوایی و راهبری اسلام بر پایه‌هایی روحی و فکری، به دست می‌آورد. این پایگاه‌های مردمی از صدر اسلام بنا نهاده شد و در دوره امامان باقر و صادق علیهما‌السلام شکوفا گشت و گسترش یافت. مکتبی که این دو امام در دل این پایگاه‌های مردمی سرپرستی آن را بر عهده داشتند، جریان فکری گسترده‌ای را در جهان اسلام پدید آورد و صدها تن از فقیهان و متکلمان و مفسران و دانشوران رشته‌های گوناگون معرفت اسلامی و انسانی معروف در آن روزگاران را در بر گرفت تا جایی که حسن بن علی وشاء گفته است: «به مسجد کوفه پای نهادم و دیدم که ۹۰۰ عالم بزرگ همگی می‌گفتند: جعفر بن محمد برای ما حدیث گفته است». 🔸 فدک در تاریخ؛ پژوهشی درباره ولایت؛ پژوهشی درباره امام مهدی علیه‌السلام، ص ۳۲۰ 🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر: 🆔 @shahidsadr •┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
29.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ۱۰ اصل مکتب اقتصادی مرحوم دکتر 1️⃣ اقتصاد اسلامی تنها راه نجات اقتصاد ایران، 2️⃣ ریشه مشکلات اقتصادی و تورم در عمل به دستورالعمل های صندوق بین‌المللی پول، 3️⃣افزایش نرخ ارز عامل اصلی تورم در ایران، 4️⃣ اصلاح نظام بانکی مستلزم اجرای الگوی تفکیک، 5️⃣ نادرستی سیاست حذف یارانه پنهان موهومی، 6️⃣ دفاع از اقتدار بانک مرکزی نه استقلال آن، 7️⃣ وابستگی رشد اقتصادی واقعی به اخلاق و معنویت، 8️⃣ شفافیت اقتصادی اولین اولویت در اقتصاد ایران، 9️⃣ اصلاح نظام بانکی دومین اولویت در اقتصاد ایران، 🔟 اصلاح دانش اقتصاد مستلزم اصلاح مبانی فلسفی آن. توکلی https://eitaa.com/eqmoq2 •┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
❇️ اولین همایش ملی اصلاح ساختار حکمرانی و نظام سیاستگذاری اقتصادی 🔰محورهای همایش: 🔹 اقتصاد سیاسی قانون‌گذاری اقتصادی 🔸 اقتصاد سیاسی نظام پولی و ارزی (تعارض منافع موجود در نظام پولی کشور) 🔹اقتصاد سیاسی نظام مالی (تعارض منافع موجود در نظام مالی کشور) 🔸اقتصاد سیاسی برنامه‌های توسعه و آمایش سرزمین 🔹اقتصاد سیاسی اصلاح ساختار بانکداری مرکزی 🔸 آسیب‌ شناسی ساختار حکمرانی تصمیم‌گیری اقتصادی در کشور 🔹راهبردهای بهبود عملکرد ساختار حکمرانی تصمیم‌گیری اقتصادی 🔸الگوی تقویت نقش وزارت امور اقتصادی و دارایی در تنظیم سیاست‌های اقتصادی 🔹رویکرد سند تحول دولت نسبت به ساختار حکمرانی تصمیم‌گیری اقتصادی 🔸سند تحول ساختار حکمرانی ، شفافیت و تصمیم‌گیری اقتصادی 🔹 الزامات راهبردی در جهش تولید با نقش تعاون و مشارکت مردم 🔸 اولویت‌ها و پیشران‌های توسعه اقتصادی در کشور 🔹 الزامات پدافند اقتصادی و امنیت اقتصادی 🔸 مطالعات حکمرانی سیاستگذاری اقتصادی 🔹 سیاستگذاری و حکمرانی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی 🔸سیاستگذاری و حکمرانی در صندوق های بازنشستگی 🕰تاریخ برگزاری: 11 مردادماه 1403 🗓آخرین مهلت ارسال مقالات: 20 تیرماه 1403 زمان اعلام نتایج: 30تیرماه 1403 📥ارسال مقالات: info@andishkademasael.ir 📲دبیرخانه همایش: 09900257924 09333820630 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅تعاونی‌های تولید؛ مصداق مشارکت مردم در اقتصاد ✳️بدون شک تعاونی‌ها یکی از الگوهای مطلوب رشد تولید با مشارکت مردم هستند. با ایجاد هماهنگی در فرایندهای تولید و توزیع، تعاونی‌ها می‌توانند به بهره‌وری بیشتری در استفاده از منابع و کاهش هزینه‌ها کمک کنند. 📊از نظر تعداد تعاونی‌ها، پنج کشور نخست به ترتیب عبارتند از: ایران، آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلستان. مطابق آمارها ۱۲درصد کل جمعیت جهان دست‌کم در یکی از سه میلیون تعاونی ثبت شده در جهان عضو هستند. این سه میلیون تعاونی، برای ۱۰ درصد از جمعیت شاغلان جهان، فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند. ♻️مبتنی بر آمار ارائه شده، ۱۹۸ هزار تعاونی در کشور ثبت شده که ۴۳ درصد آنها غیر‌فعال و راکد هستند. این آمار حاکی از آن است که مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی تعاونی‌ها به درستی شناخته نشده و روند توسعه‌ی آن‌ها با برخی چالش‌ها مواجه است. مشکلات و آسیب‌های بخش تعاون اعم از مسائل حقوقی و قضایی، مسائل روابط انسانی، بودجه، کمرنگ شدن روح تعاون و حضور افراد غیرتعاونگر در لوای تعاونی، همگی برخاسته از دو محور کلی شامل مسائل قانونی و باورهای ذهنی نامولد درباره تعاونی‌ها است. http://khl.ink/f/56233 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🔰 همایش نظام پولی تمدن اسلامی 🔹 با حضور اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی ❇️ محورهای همایش : 🔸تاریخچه و ماهیت پول 🔹مبانی فقهی نظام پولی اسلام 🔸مبانی فلسفی نظام پولی تمدن اسلامی 🔹جایگاه پول در نظام اقتصادی اسلام 🔸حکمرانی پول در حکومت اسلامی 🔹پول حقیقی پول اعتباری 🕰 زمان : ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح الی ۵ بعد از ظهر 📍 مکان : شهر مقدس قم، بولوار محمد امین، نبش خیابان جمهوری، حوزه علمیه معصومیه جهت ثبت نام و حضور در همایش وارد گروه زیر شوید https://eitaa.com/joinchat/1169097493C9090c2f6a1 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلار زدایی چطور ممکنه؟ 💲چطور وابستگی اقتصاد به دلار را کاهش دهیم❓ ◽️اولین گام، تک‌نرخی شدن دلار است. ◽️در حال حاضر نظام تامین و تخصیص ارز به گونه‌ایست که ایجاد رانت می‌کند. 🗣دکتر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نوبت وعده صادق اقتصادی... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📊ملاحظاتی بر اطلاعات آماری فهرست 100 واردکننده برتر کشور 🔰گمرک ایران در هفته‌های اخیر داده‌های مربوط به 100 واردکننده برتر کشور را اعلام کرد. نگاهی به این داده‌ها چندین مورد اطلاعات قابل تامل را نشان می‌دهد: 🔸 اولین داده‌ها، سهم بالای تمرکز واردات در شرکت‌های واردکننده اقلام اساسی و کشاورزی است. پس از این گروه، بخش قابل‌توجهی از واردات کشور در دست خودروسازان و قطعه‌سازان بوده است. مورد‌ جالب توجه دیگر، سهم 100 شرکت برتر اول کشور از کل واردات است. داده‌های گمرک نشان می‌دهد در حالی 100 شرکت اول کشور حدود 56 درصد از وزن و 36 درصد از ارزش کالاهای وارداتی را در دست دارند که به‌لحاظ تعدادی، سهم این شرکت‌ها از 22 هزار و 834 شخص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه واردات کالا، کمتر از نیم درصد (دقیقا 0.44 درصد) است. http://fdn.ir/page/251578/ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🔸از منظر فقهی شرکت تعاونی از قبیل شرکت عقدی عنان (اموال) است ❇️ اقتصاد تعاونی در قالب شرکت های تعاونی، محقق و اجرا می شود. از منظر فقهی شرکت تعاونی از قبیل شرکت عقدی عنان (اموال) است. اگر اموری از قبیل بلوغ، عقل، اختیار و... که در عقود مالی اعتبار دارد، در شرکت های تعاونی رعایت شوند، شرکت تعاونی از منظر اسلام صحیح خواهد بود. در شرکت های تعاونی اگر مشارکین شرطی کنند که خلاف مقتضای عقد و نیز ناسازگار با موازین شرعی نباشد، آن عقد صحیح است. 🌿فقهاء انواع شرکت های صحیح و باطل را در مباحث فقهی مورد بررسی قرار داده اند. یکی از انواع شرکت ها، شرکت عقدی در اموال بین دو نفر یا بیشتر است؛ شرکت عقدی خود بر چهار نوع است: شرکت عنان (اموال)، شرکت ابدان (اعمال)، شرکت مفاوضه و شرکت وجوه. از منظر فقهی تنها شرکت عنان (اموال) صحیح است و سه نوع شرکت دیگر باطل است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
❇️ اقتصاد تعاونی در قالب شرکت های تعاونی، محقق و اجرا می شود. از منظر فقهی شرکت تعاونی از قبیل شرکت عقدی عنان (اموال) است. اگر اموری از قبیل بلوغ، عقل، اختیار و... که در عقود مالی اعتبار دارد، در شرکت های تعاونی رعایت شوند، شرکت تعاونی از منظر اسلام صحیح خواهد بود. در شرکت های تعاونی اگر مشارکین شرطی کنند که خلاف مقتضای عقد و نیز ناسازگار با موازین شرعی نباشد، آن عقد صحیح است. 🔴 در منابع فقهی انواع شرکت های صحیح و باطل به وسیله فقهای اسلام مورد بررسی فقهی قرار گرفته است. شرکت ها به دو دسته تقسیم می شوند: یکی شرکت قهری و دیگری شرکت اختیاری. شرکت قهری، شرکتی است که از امتزاج یا ترکیب غیر اختیاری اموال دو یا چند نفر یا جمع شدن حقوق آنان در چیزی، به جهت سببی مانند ارث به وجود می آید. شرکت اختیاری، شرکتی است که با اختیار مالک ها، امتزاج یا مخلوط شدن اموال اتفاق می افتد. یکی از انواع شرکت های اختیاری، شرکت عقدی در اموال بین دو نفر یا بیشتر است. شرکت های عقدی بر چهار نوع است که عبارتند از: 1️⃣ شرکت عنان (اموال): 🍀در این نوع شرکت دو یا چند نفر با هم قرارداد می بندند که با اموال مشترک خودشان فعالیت اقتصادی انجام دهند. شرکت عقدی تنها در اموال صحیح است و سه نوع دیگر شرکت که در ادامه توضیح داده می شوند، از نظر شرعی غیر صحیح و باطل است. 2️⃣شرکت ابدان (اعمال): در این نوع شرکت دو نفر یا بیشتر از دو نفر با هم قرارداد می بندند که هر چیزی را که با کار کردن به عنوان مزد یا اجرت به دست می آورند، با هم شریک باشند. در این نوع شرکت فرقی ندارد که عمل آنان یک نوع باشد؛ همانند اینکه دو نفر با هم خیاطی کنند یا عمل آنان تفاوت داشته باشد؛ همانند اینکه یک نفر بافتن پارچه را و دیگری خیاطی آن را عهده دار شود. این نوع شرکت از منظر فقهی باطل و غیر صحیح است. 3️⃣شرکت وجوه: این نوع شرکت بین دو نفر یا بیشتر از دو نفر که در میان مردم صاحب اعتبار و آبرو هستند، ولی مالی برای فعالیت اقتصادی و تجارت ندارند، اتفاق می افتد. به این ترتیب که با هم قرار می گذارند تا اموالی را به حسب اعتبار خود به صورت نسیه خریداری کنند و سپس در فرصت مناسبی آن را بفروشند و در سود و زیان حاصل شریک باشند. روشن است که در این نوع شرکت، تنها اعتبار و آبروی آنان، عنصر اصلی تحقق شرکت است. این نوع شرکت نیز از منظر فقهی غیر صحیح و باطل است. 4️⃣ شرکت مفاوضه: در این نوع شرکت دو نفر یا بیشتر از دو نفر با هم قرارداد می بندند که هر چیزی را که از راه سود تجارت، زراعت، ارث، وصیت و امثال اینها تحصیل می کنند با هم شریک باشند. همچنین، هر نوع زیان و خسارت وارد بر آنان، بر عهده همه آنان باشد. این نوع شرکت نیز باطل است. ✳️ شرکت تعاونی مانند شرکت عقدی عنان (اموال) محسوب می شود. اگر اموری مانند بلوغ، عقل، اختیار و ... که در عقدهای مالی اعتبار دارد، در شرکت های تعاونی رعایت شوند، شرکت تعاونی از منظر اسلام صحیح خواهد بود. در شرکت های تعاونی اگر مشارکین شرطی کنند که خلاف مقتضای عقد و نیز ناسازگار با موازین شرعی نباشد، آن عقد صحیح است. 🌿 به عنوان نمونه ای از الگوهای عملیاتی، در مرحله تأسیس شرکت تعاونی تلفیقی (اجمالی از دو نوع ساختار تعاونی را اینجا ببینید) ، هر یک از افرادی که خواستار عضویت در شرکت تعاونی هستند، حداقل به اندازه مبلغ یک سهم از سهام شرکت تعاونی را پرداخت می کنند و به این وسیله، عضو شرکت تعاونی محسوب می گردند و به میزان سهم خود، به صورت مشاع، مالک دارایی شرکت تعاونی می شوند و در اداره شرکت نقش خود را ایفا می کنند. 🌿اعضای شرکت تعاونی با آزادی کامل به عضویت تعاونی در می آیند و بر پایه قاعده «الناس مسلّطون علی اموالهم» حق دارند از دارایی خود برای سرمایه گذاری بهره مند شوند. از آنجایی که چنین قراردادی، ضرری، غرری، ربوی، اکل مال به باطل نیست، براساس قواعد «احل الله البیع» و «اوفوا بالعقود» مورد تأیید و امضای شارع می باشد. بنابراین، شرکت های تعاونی تلفیقی که به این صورت تأسیس می شوند، مشروع هستند. 📚نظام اقتصاد مقاومتی، ذیل بخش سوم: هدف های اقتصادی و طراحی ساختار(بخش های) نظام اقتصادی| اقتصاد تعاونی از منظر اسلام، ذیل فصل دهم: بررسی اصول اقتصاد تعاونی و تحلیل آنها از منظر اسلام. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روایتی از یک مصوبه تحول آفرین| طراح مصوبه "اضافه شدن حداقل دو دهم درصد از مساحت کشور (معادل ۳۳۰ هزار هکتار) به ظرفیت سکونتگاهی" 🔹مقصودی، مجری - کارشناس برنامه ثریا: این یک مصوبه انقلابی و تحول‌ آفرین در حوزه شهرسازی و تأمین مسکن مردم است. حدود ۳۰ نماینده داریم که مؤلف بوده و عملکرد آن‌ها مسئله محور و مؤثر در روند حرکت مجلس است. 🔹دکتر جهانبخش، کارشناس و استاد دانشگاه: یک نماینده پای این موضوع ایستاد و دیگران را اقناع کرد تا این پیشنهاد تبدیل به قانون بشود. 🇮🇷 نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس و رئیس کمیته بهره‌برداری عادلانه از اراضی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📚 «روایت تولید سیره‌ی اقتصادی ائمه‌ی معصومین(ع) در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدّظلّه‌العالی» ♨️ در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ 💠چاپ اول ۲۹۶ صفحه - رقعی نویسنده: حجت‌الاسلام حمید سبحانی صدر 📝 مرور بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) از ابتدای دوران مسئولیّت چه در جایگاه ریاست جمهوری و چه در جایگاه رهبری و علی‌الخصوص در پانزده سال اخیر نشانگر تأکید و توجّه ویژه‌ی معظّم‌لّه بر تصحیح و توسعه‌ی اقتصاد و راهبردهای حلّ چالشهای آن بوده است. اقتصادی که مبتنی بر اصولی اسلامی و عدالت‌محور بنیان شده باشد، یعنی همان که در اندیشه و سیره‌ی معصومین(سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین) از آن سخن به میان آمده است. 🔹ایشان معتقدند که اسلام فقط سبک زندگی شخصی و طریقه‌ی ارتباط با پروردگار را برای بشریّت ترسیم نمیکند بلکه برای همه‌ی ابعاد زندگی انسان همانند مسئله‌ی معیشت و اقتصاد نیز برنامه‌ای بخصوص دارد. ♻️کتاب «روایت تولید» به بیان نمونه‌هایی از این راهبردها و خطوط اقتصاد اسلامیِ مطرح شده در کلام رهبری میپردازد؛ راهبردها و چهارچوب‌هایی که با واکاوی تاریخ اسلام و دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی نبوی و سیره‌ی معصومین(علیهم‌السّلام) نشانه‌هایی از آنها را در بیان و شیوه‌ی زندگی پیامبر اکرم و اهل‌بیت(علیهم‌السّلام) می‌بینیم. این کتاب در ۶ فصل تهیّه و تنظیم گردیده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
♻️ساختار مردم بنیاد مالیات های حمایتی در فرهنگ شیعی|بخش دوم |بخش اول ❇️قوانین زمانی راحت تر اجرا می‌شود که افراد آن را به عنوان یک هنجار بپذیرند، به عنوان مثال در بحث مقررات راهنمایی و رانندگی، قوانین زمانی به خوبی اجرا می‌شوند که به شکل یک فرهنگ در زندگی نهادینه شوند. در فرهنگ شیعه هم ساختاری که برای خمس و زکات وجود داشته بیشتر مردم بنیاد بوده تا یک ساختار دولتی. این نشان می‌دهد که خود این سیستم و نهاد مالیات رسانی اسلامی، یک رویکرد نهادی جدید است که می‌شود به آن توجه کرد. 🔹الزاماً اینکه کسی خمس و زکات پرداخت می‌کند به این معنی نیست که از مالیات متعارف معاف باشد، چراکه دو مقوله متفاوتند با موارد مصرف متفاوت. در نظام مالیاتی کنونی، برای اینکه حکومت یا دولت بتواند آبادانی ایجاد کند، جاده بسازد، امنیت بیافریند، هزینه اش را تحت عنوان مالیات از جامعه می‌گیرد.اما در بحث خمس و زکات، بخش عمده مبالغ برای بحث فقر زدایی و عدالت صرف می‌شود. 💢چگونه می‌توانیم یک نظام مالیاتی براساس مالیات اسلامی داشته باشیم و از اصول حاکم بر آن بهره بگیریم. به عنوان مثال، در مالیات اسلامی، بحث مالیات بر مصرف وجود ندارد بلکه مالیات بر درآمد مطرح است، یعنی مازاد بر مؤونه باید به عنوان مالیات پرداخت شود. باید سیستم متوازنی طراحی کنیم که با اهداف ما سازگار باشد از جمله فقرزدایی و تولید کالای عمومی. mehrnews.com/x34MF5 مقاله: تمایز مالیات‌های حمایتی و خدماتی در نظام مالیاتی اسلام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
🔸۸۰ درصد طلافروش‌ها ماهانه ۱.۵ میلیون مالیات می‌دهند 📊 داده‌های مالیاتی نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ درمجموع حدود ۸۸۳ هزار تومان مالیات توسط اصناف پرداخت شده است. طبق این آمارها، در سال ۱۴۰۲ مالیات پرداختی حدود ۲۵.۷ درصد از طلافروشان صفر بوده است. 📮 مالیات ۲۳.۱ درصد از طلافروشان برای کل سال ۲.۳ میلیون تومان (ماهانه ۱۹۰ هزار تومان)، مالیات ۱۴.۳ درصد از طلافروشان ۷.۴ میلیون تومان (ماهانه ۶۱۶ هزار تومان)، مالیات ۹.۵ درصد از طلافروشان ۱۲.۴ میلیون تومان (یک میلیون و ۳۴ هزار تومان)، مالیات ۸.۲ درصد از طلافروشان ۱۷.۴ میلیون تومان (ماهانه معادل ۱.۴ میلیون تومان)، مالیات ۵.۹ درصد حدود ۲۲.۵ میلیون تومان (معادل ۱.۹ میلیون تومان ماهانه)، مالیات ۵.۱ درصد حدود ۲۷.۵ میلیون تومان (معادل ماهانه ۲.۳ میلیون تومان)، مالیات ۸.۳ درصد از طلافروشان نیز ۴۸ میلیون تومان (ماهانه ۴ میلیون تومان) بوده است. 📮درمجموع مالیات کل طلافروشان ۹.۹ میلیون تومان یا به عبارتی ماهانه ۸۲۴ هزار تومان بوده است. این رقم درحالی است که گفته می‌شود کارمندان در سال گذشته به طور میانگین بین یک تا ۲ میلیون تومان مالیات داده‌اند. http://fdn.ir/page/251682/ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️به مناسبت نکوداشت 19 اردیبهشت؛ سالروز ارتحال آیت الله سیدعبدالحسین لاری | استفتایی در مورد مصرف کالاهای خارجی از آیت الله عبدالحسین لاری ✅ آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری یکی از علمای مجاهد و مبارز علیه حکومت قاجار و همچنین استعمار انگلیس و روس بوده است. ایشان تلاش بسیاری برای احیای آموزه‌های اسلامی می‌کند تا جایی که موفق به تشکیل حکومت اسلامی در جنوب فارس می‌شود. 🔰ایشان تجارت استعمارگران روس و انگلیس را به زیان امت اسلامی می‌دانست؛ ازاین‌رو استعمال چای، قند، ادویه، خوراک و پوشاک‌ خارجی را تحریم کرد. از ایشان استفتایی در مورد مصرف کالاهای خارجی شده است. استفتا و جواب آن در ادامه آمده است: •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠 به مناسبت نکوداشت صدمین سالروز ارتحال آیت الله سید عبدالحسین لاری ⁉️ سؤال: استعمال مطعومات و مشروبات و ملبوسات و مصنوعات مجلوبه از بلاد كفره كه جميع يا اغلب اهالى آنها كفارند و منتشر در بلاد اسلاميه شده چه صورت دارد؟ ❇️جواب: «علاوه بر صريح کریمه «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ» و اجماع «كلّ سؤر طاهر إلَّا سؤر الكلب و الخنزير و الكافر» و مفهوم «ما غلب عليه المسلمون فلا بأس» و علاوه بر نهى صريح «لا تَعاوَنُوا عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوانِ» امروز آنچه پول از بلاد اسلاميه به بلاد خارجه می‌رود اعانت به اعداء دين و استعداد كفار است براى ريختن خون [از] اسلام و مسلمين [و] حرام است استعمال آنها سياسةً و ديانةً حفظا للإسلام و المسلمين مگر در صورت اضطرار و عدم وجود اشياء وطنى اسلامى به ‌هیچ ‌وجه من الوجوه آن هم پس از عدم علم به نجاست كه با علم به نجاست چنانچه الان علم عادى موجود است، واجب است اجتناب و احتراز از [آن] اكلاً و شرباً و لبساً فى الصّلاة و الطَّواف خصوص جلود و لحوم و شحوم كه اصل در اينها عدم تزكيه است و پس از حصول علم عادى چشم بر هم گذاردن، قاطع عذر و رافع تكليف نيست و اصالت طهارت در مورد شك است نه علم، و عسر و حرج اگر در بعضى از آنها فرض شود رافع تكليف است نه نجاست، با اینکه عسر و حرج در مواردش از باب رخصت است نه عزيمت و اعتبار يد و سوق منوط به غلبه صحت و اسلاميت است نه غلبه فساد و كفر؛ پس حرام است استعمال آنها و واجب بر جميع مسلمانان استعمال مطعومات و ملبوسات و مصنوعات بلاد اسلاميه و قطع علائق احتياج از كفره خارجه و فراهم‌نمودن وسايل قطع روابط احتياجات از كفار ... ». پاسخ آیت‌الله لاری حاوی نکات مهمی است. از نظر ایشان پولی که به واسطه خرید کالاهای خارجی توسط مسلمین از کشور اسلامی خارج می‌شود، کمک است به دشمنان دین در جهت ریختن خون مسلمانان؛ بنابراین از لحاظ سیاسی و دینی و برای حفظ اسلام و مسلمین، استفاده از کالاهای خارجی حرام است و در مقابل استفاده از کالاهای ساخت داخل واجب است. 📚درسنامه اقتصاد مقاومتی، فصل چهارم: نقش علمای گذشته در مقاوم سازی اقتصاد ایران؛ درس دوم: بیانیه ها و نامه های علما در حمایت از اقتصاد ایران، ص 179-177. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
❇️ائتلاف محققان اقتصاد اسلامی 🔰حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس دکتر دکتر 🔰حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو حجت الاسلام استاد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi