eitaa logo
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
614 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
613 ویدیو
94 فایل
باسمه تعالی.این کانال با هدف انعکاس فعالیت های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه فعالیت خواهد نمود انشاالله. ارتباط با ادمین کانال: @markaz_rahbari
مشاهده در ایتا
دانلود
پروفسور درخشان 14020122.mp3
38.3M
🎙 | نشست اصلاحات ساختاری در نظام بانکی کشور ❇️سخنران: پروفسور مسعود درخشان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 دومین شماره از دوفصلنامه علمی تخصصی آیین حکمرانی توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 🔰عناوین مقالات + دریافت: 1️⃣ جایگاه عدالت در ساخت شرعی حکمرانی قرآنی؛ منصور میراحمدی 2️⃣ اکتشاف و طراحی نظام اقتصادی اسلام (با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری در نظام سازی اسلامی)؛ مرحوم سیدعباس موسویان، حسین غفورزاده 3️⃣ روش‌شناسی استنباط گزاره‌های فقه امنیت؛ ابوالقاسم علیدوست، محمدحسین پورامینی، یاسین پورعلی 4️⃣ تحلیل فلسفی اصول عام تدبیری و راهبردی حکمرانی متعالی و تعالی‌بخش؛ مهدی غضنفری، موسی الرضا قائمی، حسین رمضانی حسین آباد 5️⃣ حکمرانی خوب و الزامات سازه‌ای شفافیت (با تأکید بر اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایران)؛ علیرضا زهیری 6️⃣ مقاومت مردم‌پایه در حکمرانی اسلامی (آثار و پیامدها)؛ محمد ملک زاده 7️⃣ مسئله حکمرانی اجتماعی (با تأکید بر نقش تشکل‌های اجتماعی)؛ حسین بایایی مجرد برای مشاهده صفحه مقالات نشریه کلیک کنید.
🗂علل تورم در ایران | ارائه دو طرح عملیاتی ❇️حجت الاسلام استاد محمد مادرشاهی در دیدار رمضانی رئیس جمهور با علما و روحانیون 🔹تنها کسانی به عمق شعار دقیق مقام معظم رهبری می رسند که از ضیق‌ بندهای تفکر نئولیبرالیستی نجات یافته و تصویری از نظام اقتصادی اسلام که نظام مردم سالاری اقتصادی دینی است، داشته باشند. 🔹شعار «مهار تورم و رونق تولید» از نگاه بسیاری از اقتصاددانانی که در مکتب نئولیبرال پرورش یافته اند یک شعار متناقض نماست؛ چرا که از دیدگاه این مکتب مهار تورم تنها با سیاست‌های انقباضی امکان پذیر است که اثر آن رکود و کاهش تولید و اشتغال می باشد؛ نه رونق و افزایش تولید.
🔰علت تورم در ایران را می توان سه عامل مهم زیر دانست : 1️⃣ وادادگی در ارز 2️⃣ خلق پول در ساختار عملیات بانکی و افزایش نقدینگی در کنار مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی 3️⃣ و انحصارات شدید و ظالمانه 🔹 مهمترین راهکار «افزایش تولید»، دخالت دادن عموم مردم و «اقتصاد مردمی» است که با اقتصاد بخش خصوصی متفاوت است. 🔹طرح "ساختار عملیات بانکی بر اساس مبانی اسلام و روش فقه نظام"، در پژوهشگاه فقه نظام طراحی و تدوین شده است که «اصول مطلوب بانکداری اسلامی» در آن تامین شده است و معضلات کنونی بخصوص مشکل «خلق پول از هیچ» را نه با نظارت پسینی (بعد از اضافه برداشت بانکها)، بلکه با اقدام پیشینی حل نموده است. 🔹راهکار عملیاتی دیگر، طرح بازار مردمی است. تشکیل «بازار های مردمی» اولین اقدام اقتصادی پیامبر اکرم به محض ورود به مدینه بود و مردم فقیر مدینه را - که مهاجرین از مکه هم به آنها هم اضافه شده بودند و اصحاب صِفّه را شکل داده بودند - به چنان توانمندی رساند که تا پنج سال بعد یعنی تا سال پنجم هجرت زمینه ساز جعل قانون زکات شد. 🔹در طرح بازار مردمی، پیامبر اکرم اقداماتی را انجام دادند از جمله این که بازارهایی را تملک کرده و آن را به رایگان در اختیار مردم قرار دادند تا تولید کنندگان بتوانند به راحتی کالاهای خود را بفروشند تا «رونق تولید» صورت بگیرد و هم چنین با «حذف اجاره بهاء مغازه» و «جلوگیری از انحصار ها»، و ایجاد «رقابت حاصل از حضور عموم مردم» به شدت قیمت ها کاهش پیدا کرد. (اشاره و استناد به احادیث ذیل موضوع) 🔹الان این طرح برای کاهش قیمت ها مخصوصا در کالاهای اساسی به سرعت قابل اجراست. مکان های مصلاهای نماز جمعه و اطراف آن بهترین مکان برای اجرای این طرح است که علاوه بر این که در بهترین مکان های شهرها قرار دارند در تمام طول هفته بی کار افتاده است. 🔹در پایان ایشان در پیوست صحبت های خود گفت: بنده خلاصه طرحی را آماده کرده ام که خدمتتان ارائه می دهم اما یک بسته کامل از طرح های اقتصادی که در زمینه های مختلف برای مشکلات اقتصادی راه حل های اساسی دارد ان شاء الله از طرف مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه خدمت حضرت عالی ارائه خواهد شد. 🌿گزارش کامل را در کانال پژوهشگاه فقه نظام مطالعه بفرمایید: https://eitaa.com/jiiss_ir/5199
باسمه تعالی ☘بیست و چهارمین جلسه شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی؛ پنجشنبه(۱۴۰۲/۱/۳۱)، ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ قم، مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی دستور جلسه: ۱. پیگیری مصوبات پیرامون شعار سال ۲. گزارش تشکل‌ها در سال ۱۴۰۱ ۳. برنامه اجرایی جبهه در سال ۱۴۰۲ ۴. ثبت شرکت جهت امور عملیاتی ۵. امور جاری @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِياءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ ... 🌺حلول ماه شوال و فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد.
📺 برنامه زنده 👈🏼 موضوع: مناظره‌ای مهم برای تاملی در باب نظام اقتصادی ایران 📌مهمانان: 🔶دکتر مسعود درخشان؛ استاد تمام اقتصاد داشگاه علامه طباطبایی، دکتری اقتصاد مدرسه اقتصاد لندن، برنده دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی، طرفدار اقتصاد اسلامی 🔷دکتر موسی غنی نژاد؛ هیات علمی دانشگاه صنعت نفت، دکتری اقتصاد دانشگاه سوربن فرانسه، رییس مرکز تحقیقات اقتصادی روزنامه دنیای اقتصاد، طرفدار اقتصاد لیبرال ✅ دوشنبه 4 اردیبهشت(امشب) 22:00 تکرار فردا 14:30 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💢مختصات موج دوم اقتصاد اسلامی| در حاشیه مناظره دکتر غنی نژاد - پروفسور درخشان 👤حجت الاسلام دکتر علی نعمتی، دبیر هیات اندیشه‌ورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان ✳️اگر موج اول اقتصاد اسلامی (در سپهر شیعی-ایرانی) و انعقاد آن را با کارهای اجتهادی، تاسیسی، فاخر و بسیار ستودنی شهید سید محمدباقر صدر، امام موسی صدر و شهید مطهری رضوان‌الله علیهم بدانیم، موج دوم آن با شهادت این بزرگواران و شروع به کار «دفتر همکاری‌های حوزه و دانشگاه» تحت رهبری فکری مرحوم حضرت آیت‌الله مصباح یزدی قدس سره رقم خورده است تا حال حاضر. 🔰تفاوتهای اجمالی دو موج: 1️⃣حرکت از مبادی عام فلسفی به سمت الگوی عملی اقتصاد در موج دوم، در مقابل حرکت از روبنا به زیربنا در موج اول و اندیشه شهید صدر 2️⃣ اعتبارگرایی و نامینالیسم موج دوم، در مقابل واقع‌گرایی موج اول 3️⃣مهندسی‌گرایی موج دوم، در مقابل فقه‌محوری موج اول. 🔹موج دوم اقتصاد اسلامی را باید دوره جنینی آن شمرد که با آزمون و خطا به دنبال یافتن هویت خود است. هنوز اندیشمندان این موج نتوانسته‌اند در سه ساحت بنیادین اقتصاد یعنی بازار، دولت و پول، نظریه‌ای بنیادین و منسجم و قابل دفاع ارائه دهند. 🔹همان‌طور که در مناظره هم عیان بود، اندیشه موج دوم اقتصاد اسلامی - در انشعابات مختلف خود در تهران و قم - همدلی زایدالوصفی با دولت و عدم حساسیت آشکاری نسبت به مداخله‌های آن در نظام اقتصادی دارد. شاید بی‌جا نباشد اگر بخشی از این واقعیت را تاثیر ناخودآگاه اندیشه ولایت فقیه در ذهن محققان اقتصاد اسلامی دانست؛ حال آنکه از منظر فقهی ادله ولایت فقیه در عین بداهت آن در ساحت سیاست، قاصر از اثبات چنین نقش‌هایی در ساحت اقتصاد برای دولتند. 🔹طرفه اینکه حرکت اقتصاد کشور پس از انقلاب به سوی الگوهای دولت‌گرا چنان شتابی داشت که در برهه‌ای حضرت امام(ره) نیز با تاکید بر این مضمون که امور اقتصادی مردم باید به آنها سپرده شود عدم رضایت خود از این روند را نشان دادند... حتی مقام‌ معظم‌ رهبری نیز مخالفت خود را با دولت میرحسین موسوی در این خصوص ابراز داشته و به‌ویژه با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ و در سال‌های اخیر نیز با طرح ایده اقتصاد مردم‌بنیان، بر نامطلوب بودن وضع به‌شدت دولتی موجود مهر تایید زده‌اند. 🔹اگرچه موج دوم اقتصاد اسلامی جریانی یکدست نیست اما دو جریان قابل توجه بیش از سایرین نقش‌آفرین بوده‌اند: جریان فکری علامه مصباح یزدی و جریان استاد درخشان. 🔰در عین تفاوت‌های متعدد، این دو جریان ویژگی‌هایی دارند که آنها را در یک جبهه قرار می‌دهد: رویکرد مبنامحور طیف علامه مصباح یک نوع سلب کلی نسبت به اقتصاد و علوم انسانی غربی را به دست می‌دهد که نیروی پژوهشگر را برای غور در موضوع‌شناسی می‌کاهد. در دیدگاه استاد درخشان نیز که قرابت‌هایی با برخی نگاه‌های فرهنگستان علوم اسلامی و مرحوم سید منیرالدین هاشمی دارد (در طول دوره انقلاب فرهنگی ارتباط علمی وثیقی میان این دو بزرگوار برقرار بوده است)، عموما یک نحوه سلب کلی نظام اقتصادی غرب به این استدلال که برآمده از اندیشه طاغوت و غیرالهی بوده است دیده می‌شود. با این نگاه تمرکز علمی بر نهادهای اقتصادی غرب و حلاجی فقهی آنها رنگ باخته و با از دست دادن توان نظام‌سازی فقهی به سبک شهید صدر و شهید مطهری رضوان‌الله علیهما، ناچار به «مهندسی نظام ولایی» با منطق اصالت فایده یا یوتیلیتارین و افتادن در دام نسبی گرایی خواهید شد؛ رویکردی فلسفه اخلاقی که بدون تحقیق در جای‌جای نظریات اقتصاد اسلامی موج دوم دیده می‌شود. 🔹نباید فراموش کرد که موج سوم اقتصاد اسلامی، برای اصلاح این کاستی‌ها نیاز جدی به بازگشت به روش فقهی نوین شهید صدر و ساختن زیربناهای «فلسفه اخلاقی» و «فلسفه علوم اجتماعی» خود با تاکید بر چالش واقع‌گرایی-اعتبارگرایی دارد. دوران تئوری همنشینی کارشناس و فقیه برای استنباط اقتصاد اسلامی به سرآمده و پژوهشگران جوان این عرصه نه‌تنها باید هر دو ساحت را در خود جمع کنند، بلکه نیاز مبرمی به مطالعه پژوهش‌های هترودکس و دگراندیشانه برای ساخت و توسعه دستگاه فقهی اقتصاد اسلامی خود دارند. متن کامل یادداشت: http://fdn.ir/79507
🗂اصول اقتصادی قانون اساسی چگونه تصویب شد ✳️ در بخش‌هایی از مناظره دکتر غنی‌نژاد و پروفسور درخشان، وقتی بحث به اصول 43 و 44 قانون اساسی رسید دکتر غنی‌نژاد مدعی شد این اصول ملهم از اندیشه‌های مارکسیستی است. سوال اینجاست که کجای گزاره‌های این اصول، کمونیستی است و به استناد کدام خروجی می‌توان الهام از کمونیسم را برداشت کرد؟ 1️⃣اولا بررسی محتوای اصول 43 و 44، چیزی غیر از ادعای طرح‌شده توسط غنی‌نژاد در مناظره مذکور را نشان می‌دهد. این اصول هم تمرکز ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص را رد می‌کند و هم تاکید می‌کند که نباید اجازه داد که دولت یک کارفرمای بزرگ و مطلق شود. واضح است که این عبارات نسبتی با کمونیسم ندارد. 2️⃣ ثانیا بخش مهمی از حاضران در مجلس خبرگان قانون اساسی فقها و مجتهدین بودند. افرادی نظیر آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله منتظری، ربانی‌شیرازی، ربانی‌املشی، جوادی‌آملی و... در این جلسات حضور داشتند و اینطور نیست که ظرفیت‌های فقهی در تصویب اصول قانون اساسی نقش نداشته باشد. خروجی نیز نشان می دهد اصل 44 تنها یک مخالف از 57 رای دارد. آیت‌الله مکارم‌شیرازی در موافقت این اصل صحبت کردند که سابقه مخالفت با چپ و آرای کمونیستی داشتند و هیچ نسبتی با چپ‌گرایی ندارند. اصل 43 هم با حداکثر آرا و نزدیک به مطلق آرا مثلا 60 موافق از 61 رای، مورد پذیرش قرار گرفته است. این نشان می‌دهد که قانون اساسی از این جهت مورد توافق جمع‌ کثیری از فقها و مجتهدین قرار گرفته است که نسبتی با اندیشه‌های چپ‌گرایانه ندارند. اقتصاد قانون اساسی
❇️ اندیشه اقتصادی امام و رهبری ✅ دکتر نژاد در مناظره اخیر عنوان کردند امام و رهبری چون متخصص اقتصادی نیستند، نباید به حرفشان استناد کرد. ✳️ امام و مقام معظم رهبری به عنوان دو اسلام شناس اقدام به کشف خطوط کلی اسلام نسبت به تدبیر اقتصاد جامعه اسلامی کردند، و تحلیلی علمی و بدیع نسبت به اقتصاد سیاسی بین‌الملل دارند. ایشان با ایده های ابداعی خود نظم اقتصادی بین‌الملل را به نفع کشورهای محروم بر هم زده اند ❇️ایشان دیدگاهی علمی نسبت به پیشرفت اقتصادی در چارچوب پارادایم اقتصاد اسلامی دارند ❇️ امام مشابه تحلیلی که ساختارگرایانی مثل پربیش در زمینه دلایل عدم توسعه دارند، تحلیل عمیقی از نقش استعمار در عقب‌ماندگی کشورهای اسلامی دارند. ❇️ رهبری تحلیل علمی دقیقی از شکنندگی اقتصاد ایران در فضای اقتصاد بین‌الملل دارند، و در تراز نظریه پردازان تاب اوری اقتصادی، نظریه و سیاستهای اقتصاد مقاومتی را ارایه می‌دهند، ایشان ایده حذف دلار از اقتصاد بین‌الملل را بیان کردند. ایشان مشابه نظریه پردازانی همچون فردریک لیست و چانگ، الگوی اقتصاد ملی گرایی ارزشی در حمایت از تولید داخلی را طرح کردند ✳️ امام و رهبری متخصصان اسلام‌شناسی هستند که همانند شهید صدر به گسترش اندیشه اقتصاد اسلامی کمک کردند،هم تحلیل علمی ارایه دادند و هم سیاست اقتصادی بر اساس خطوط کلی اقتصاد اسلامی برآمده از وحی، پیشنهاد دادند. ✳️ مشارکت ایشان هم در سطح تبیین ارزشهای محوری در اقتصاد اسلامی مانند عدالت اقتصادی است، هم در تبیین علمی در چارچوب پارادایم اقتصاد اسلامی و هم تجویز نسخه برای حل مشکلات اقتصادی ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
💠 سطوح اصطلاحات اقتصاد اسلامی | مدل اقتصاد در اسلام خارج از دوگانه دولتی و خصوصی است ❇️حجت‌الاسلام استاد ، عضو شورای سیاست گذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه در تحلیل مناظره اساتید اقتصادی برنامه جهان آرا 🔹متأسفانه برخی از متفکران دانشگاهی، اطلاعاتشان نسبت به دستاوردهای علوم حوزوی به‌روز نیست و هنوز افکارشان در حد نوشته‌‎های شهید صدر و شهید بهشتی باقی مانده است، در صورتی که در این ۴۰ سال دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های علمی، به ویژه اقتصاد اسلامی رقم خورده است. 🔹مدل اقتصاد در اسلام خارج از دوگانه دولتی یا خصوصی است. اساساً اسلام راه سومی را معرفی کرده و آن، اقتصاد مردم‌سالاری دینی، متکی بر اراده مردمی تحت ولایت ولی امر است. در حقیقت مردم‌سالاری دینی فقط نظام سیاسی اسلام را تشکیل نمی‌دهد بلکه نظام اقتصادی اسلام هم جزئی از مردم‌سالاری دینی است. یعنی قالب و شکل برعهده مردم است و محتوا در فضای نرم‌افزاری دینی شکل می‌گیرد.
💠 سطوح اصطلاحات اقتصاد اسلامی | مدل اقتصاد در اسلام خارج از دوگانه دولتی و خصوصی است ❇️حجة الاسلام استاد ، عضو شورای سیاست گذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه در گفتگو با خبرگزاری ایکنا ✳️به نظر من این مناظره‌ای که اتفاق افتاد یک مناظره علمی نبود و بیشتر به مناظره احساسی و سیاسی شباهت داشت و در جاهایی متأسفانه خط ‌مشی های اخلاقی به خوبی رعایت نشد. واقعیت این است ما یک ادبیات بسیار گسترده و غنی در مباحث مرتبط با اقتصاد اسلامی داریم که اساساً طرفین مناظره هیچ اشاره‌ای به محتواهای تولیدشده در این حوزه نکرده‌اند. 🔰وقتی در رابطه با اقتصاد اسلامی بحث می‌شود باید ابتدا مشخص شود کدام سطح اصطلاحی منظور است. عمدتاً نزاع‌هایی که وجود دارند حول این اصطلاحات است: 1️⃣ احکام اقتصادی: در اسلام از احکام اقتصادی، به عنوان فقه اقتصاد یاد می‌‎شود و تا کنون هیچ متفکر دانشگاهی و حوزوی آن را نفی نکرده است. 2️⃣مکتب اقتصادی اسلام: شهید صدر در کتاب "اقتصادنا" به صراحت از مذهب اقتصادی اسلام- که ما از آن به "مکتب اقتصادی" تعبیر می‌کنیم - به عنوان راه سوم در برابر نظام سرمایه‌داری و سوسیالیستی یاد می‌کند. مکتب اقتصادی اسلام یعنی اصول کلان راهبردی برای حل مشکلات اقتصادی موجود در جامعه و رسیدن به نقطه مطلوب. این اصول کلان راهبردی ستون فقرات نظامات است. در این رابطه هم می‌توان گفت اختلاف نظر جدی وجود ندارد. 3️⃣نظام اقتصادی اسلام: ساختارها، سازمان‌ها و نهادهای برآمده از اصول راهبردی متکی بر مبانی بینشی برای تنظیم رفتارها و روابط، به عنوان نظام اقتصادی اسلام قابل طرح و اثبات است. در این سطح چالش هایی وجود دارد؛ برخی از متفکران بر این باورند که اسلام، احکام اقتصادی و مکتب اقتصادی دارد ولی نظام اقتصادی ندارد. اما در مقابل برخی دیگر این ادعا را قویاً رد می‌کنند. در این زمینه اساتیدی مانند دکتر میرمعزی و دکتر یوسفی کتاب‌های بسیاری را در پژوهشکده فرهنگ و اندیشه به چاپ رسانده‌اند و در پژوهشگاه فقه نظام هم مقالاتی منتشر شده است. متأسفانه برخی از متفکران دانشگاهی، اطلاعاتشان نسبت به دستاوردهای علوم حوزوی به‌روز نیست و هنوز افکارشان در حد نوشته‌‎های شهید صدر و شهید بهشتی باقی مانده است، در صورتی که در این ۴۰ سال دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های علمی، به ویژه اقتصاد اسلامی رقم خورده ولی چون برخی از اساتید دانشگاهی بی‌اطلاع هستند از روی بی‌اطلاعی قضاوت‌های نادرست انجام می‌دهند.
4️⃣ علم اقتصاد اسلامی: در علم اقتصاد، اقتصاد را به دو بخش اثباتی و دستوری تقسیم می کنند. خلاصه عرض می کنم اقتصاد دستوری برخاسته از مکتب اقتصادی اسلام، که قطعا وجود دارد، اما حتی اقتصاد اثباتی که صرفا تحلیل اقتصادی است هم در اسلام وجود دارد و به شکل جدی به آن پرداخته شده و ادبیات آن ایجاد شده؛ یعنی اینکه اساساً تحلیل‌ واقعیت‌های صحنه اقتصاد براساس معارف اسلامی اتفاق بیفتد. 🔹 در ذهن این دو بزرگواری که با هم مناظره کردند دوگانه‌ای کاملاً مشهود بود که معتقد بودند اقتصاد یا باید دولتی باشد یا در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و این دو گانه به حدی شدید بود که گویا اصلاً راه سومی وجود ندارد. 🔹در حالی که مدل اقتصاد در اسلام خارج از دوگانه دولتی و سرمایه‌داری است. اساساً اسلام راه سومی را معرفی کرده و آن، اقتصاد مردم‌سالاری دینی، متکی بر اراده مردمی تحت ولایت ولی امر است. در حقیقت مردم‌سالاری دینی فقط نظام سیاسی اسلام را تشکیل نمی‌دهد بلکه نظام اقتصادی اسلام هم جزئی از مردم‌سالاری دینی است. یعنی قالب و شکل برعهده مردم است و محتوا در فضای نرم‌افزاری دینی شکل می‌گیرد. 🔹برای حل معضلات راه حل این نیست که اقتصاد را یا دولتی کنیم و یا به بخش خصوصی - که در اصطلاح منحصر به یک درصد جامعه می شود- واگذار کنیم بلکه اقتصاد را باید در اختیار عموم مردمی که به فعالیت اقتصادی علاقه دارند، قرار دهیم؛ یعنی باید اراده افراد بر سرنوشت اقتصاد حاکم باشد نه اینکه اراده افراد ثروتمند یا دولت حاکم شود. این موضوع هم در فرمایشات صریح امام (ره) و رهبری و هم در بیانات مرحوم شهید بهشتی و سایرین مطرح شده است. 🔹متأسفانه ۸۰ درصد جامعه ما یا در استخدام بخش دولتی است یا بخش خصوصی. وظیفه دولت در نظام اسلامی این است که نگذارد عده‌ای خاص به عنوان سرمایه‌دار حقوق همه ملت را به نفع خودشان مصادره کنند - «كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ»( ۷/ حشر)؛ این خط انقلاب و اقتصاد اسلامی است. 🔹ما در نظام سازی اقتصاد اسلامی با نقد روش های صرفا امضاء یا عدم مغایرت، توانسته ایم در طراحی مدلها و نهادها از جمله تامین مالی، بخش بیمه، نهاد گردش پول و ... تولید داشته باشیم.
💢سود علی‌الحساب منشأ انحراف قانون بانکداری بدون ربا ❇️حجت الاسلام ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 🔰قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط شورای نگهبان تایید شد اما بعد از آن، دیگر هیچگونه نظارتی بر مقررات بانکی صورت نگرفت و حال آنکه اصل 4 قانون اساسی که سخن از حاکمیت اسلام و نظام پولی اسلامی می‌کند، می‌گوید می‌باید قوانین و مقررات از نظر شرعی مورد تایید باشد. 🗂مصوباتی از سوی شورای پول و اعتبار به‌صورت دستورالعمل، آیین‌نامه و مقررات تصویب شده که با ماهیت قانون سازگاری نداشته است. یکی از این تصمیمات، این بود که بانک‌ها می‌توانند به سپرده‌گذاران وعده سود علی‌الحساب بدهند. 🗂سود علی‌الحساب مبدا یک رقابت در بین بانک‌ها، به‌خصوص پس از پیدایش بانک‌های خصوصی شد. چون تا وقتی بانک‌های دولتی بودند، به‌گونه‌ای تحت نظارت قوی‌تر بانک مرکزی یکسان عمل می‌کردند. اما وقتی بانک‌های خصوصی پدید آمدند، از ابتدا گفتند چون ما از نقطه صفر شروع می‌کنیم و در بازار بانکی ضعیف هستیم و باید موقعیت‌مان به‌تدریج شکل بگیرد، اجازه دهید 2 درصد بیشتر از سود سپرده بانک‌های دولتی بگیریم. این مجوز هم داده شد. این موجب شد که از آن به بعد بانک‌های خصوصی در سود علی‌الحساب رقابت کنند. 🗂خلق پول توسط نظام بانکی ما در چند دهه گذشته 20 درصد، 30 درصد و 40 درصد بود با وجود اینکه رشد اقتصادی نزدیک به صفر بوده است. معلوم است که اگر نقدینگی بیش از ظرفیت اقتصاد رشد پیدا کرد، چیزی جز اثر تورمی ندارد و نتیجه آن تضعیف سرمایه مردم و پول در دست مردم است. گزارش تفصیلی: http://fna.ir/1u8pdr
✅ نقدی بر سخنان آقای غنی‌نژاد در مورد نظرات ولی فقیه و تخصص اقتصادی 🔻صادق علیپور در یادداشتی نوشت؛ 🔹 آقای غنی‌نژاد در بخش‌های پایانی مناظره‌اش در برنامه‌ جهان‌آرا گفت اساسا چرا باید به سخنان امام و مقام معظم رهبری در بخش اقتصادی توجه کرد؟! مگر آنها در اقتصاد متخصص هستند؟! 🔹 اولا اظهار نظرهای ولی فقیه در رسمی‌ترین شکل خود در جمهوری اسلامی، بدین گونه است که پس از دریافت و مطالعه نظرات و گزارش‌های مسئولین و متخصصین(از جمله اقتصادی) در فرآیندی استیشاری با برخی از نهادها مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظریه «فقه حکومتی» خود را در مورد رویکرد و جهت‌گیری سیاست‌های کلان کشور (به عبارت دیگر ریل‌گذاری و تعیین راهبرد) بیان و ابلاغ می‌کنند. 🔹 چنین امری صرفاً در شأن یک فقیه در مقام رهبری و نه فرد دیگر خصوصاً کسی همچون غنی‌نژاد است! زیرا وی نه از باب به اصطلاح تخصص خود، شأنیت سیاست‌گذاری کلان برای یک کشور را دارد و نه علی الخصوص به لحاظ سابقه استیشاری خود و همفکرانش در تشدید اوضاع اقتصادی ایران، صلاحیت آن را داراست! 🔹 صد البته فارغ از روند رسمی ابلاغی ذکر شده در سیاست‌گذاری‌های کلان توسط ولی فقیه، باز هم انتقاد آقای غنی‌نژاد بی‌ربط و بی‌وجه است؛ زیرا اگر یک فقیه حق اظهار نظر در مورد انطباق یک مکتب اقتصادی با اسلام و معیارها و موازین فقهی را نداشته باشد آنگاه چه کسی چنین حقی دارد؟! 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32814 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com