فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦اصولاً رسانهها مبنای #القایی و باورسازی دارند و همین نکته باعث میشود به راحتی #مخاطب_منفعل را با واقعیتهای ساختگی خود فریب دهند!
🔸یادگیری #سواد_رسانه_ای و به ویژه مجهز شدن به دانش #تفکر_انتقادی کمک می کند تا برابر رسانهها زودباور نباشیم!
🆔👉 @emlaee
✍️ حرف دوست داشتنِ تو
نقل امروز و دیروز نیست...
هزار سال است،
که داستان نبودن تو را، همین فاصلۀ بین حرف و عملمان دنبالهدار کرده است!...
ولی امروز دنیا به شوق آمدن تو
دست بر زانوان همت گرفته . . .
یاعلی میگوید ✨!
#امام_زمان عج
🆔👉 @emlaee
C__Documents and Settings_Administrator_Local Settings_Application Data_Opera_Opera_cache_g_0038_opr00UVN.pdf
2.01M
📕 دانلود کتاب " #نهم_ربیع_جهالت_ها_و_خسارت_ها "
نویسنده: مهدی مسائلی
◽️البته استفاده از کتاب تنها جهت تحقیق و پژوهش جایز می باشد.
http://eitaa.com/joinchat/2691956738Cec06dd8967
🌼🍃یا صاحب الزمان …🍃🌼
دل آمده از غمت به جان ادرکنی🌼
جان آمده بر لب ، الأمان ادرکنی🌼
ترسـم کـه بمیـرم و نبینـم رویـت🌼
«یا مهدی صاحب» الزمان ادرکنی🌼
💚تعجیل در ظهور پنج #صلوات
#امام_زمان عج
🆔👉 @emlaee
👌 داستان کوتاه پند آموز
💭 کسى مىخواست زیرزمین خانهاش را تعمیر کند . در حین تعمیر، به لانه مارى برخورد که چند بچه مار در آن بود . آنها را برداشت و در کیسهاى ریخت و در بیابان انداخت .وقتى مادر مارها به لانه برگشت و بچههایش را ندید ، فهمید که صاحبخانه بلایى سر آنها آورده است ؛ به همین دلیل کینه او را برداشت .
💭 مار براى انتقام ، تمام زهر خود را در کوزه ماستى که در زیرزمین بود ، ریخت .از آن طرف ، مرد ، از کار خود پشیمان شد و همان روز مارها را به لانهشان بازگرداند . وقتى مار مادر ، بچههاى خود را صحیح و سالم دید، به دور کوزه ماست پیچید و آن قدر آن را فشار داد که کوزه شکست و ماستها بر زمین ریخت.
شدت زهر چنان بود که فرش کف خانه را سوراخ کرد .
💭 این کینه مار است ، امّا همین مار ، وقتى محبّت دید ، کار بد خود را جبران کرد ، امّا بعضى انسانها آن قدر کینه دارند که هر چه محبّت ببینند ، ذرّهاى از کینهشان کم نمىشود.
امام علی علیه السلام:
دنيا كوچك تر و حقير تر و ناچيز تر از آن است كه در آن ازكينه ها پيروى شود.
📚غررالحكم، ج۲، ص۵۲
#حدیث
#تلنگر
🆔👉 @emlaee
برنامه ریزی برای تفریح
✍امام رضا(ع) در حدیثى مى فرماید:
؛ سعی کنید اوقات خود را به چهار قسمت تقسیم کنید:
1⃣ ساعتی براى راز و نیاز با خدای بی نیاز. مناجات کوچکترین با بى نهایت بزرگ.
2⃣و ساعتی برای کسب و کار و پیدا کردن خرجى حلال برای اداره کردن زندگی. رسول خدا(ص) کار را عبادت دانسته اند و فرموده اند: ؛ زحمتکش برای خانواده همچون مجاهد در راه خداست.
3⃣ و ساعتی برای دوستی و همنشینی با افراد مؤمن مورد اطمینان. رفیق دلسوزی که انتقاد کند و مایه اصلاح انسان شود؛ دوستی که علاقه اش به شما باطنی و واقعی باشد.
4⃣ و ساعتی هم برای رسیدن به تفریحات سالم؛ لذت های حلال، ورزش و گردش و استراحت.
💥جالب این است که امام رضا(ع) در ادامه مى فرماید: اگر خواستید به آن سه مورد برسید، باید اول به این مورد برسید. تا لذت و تفریحى در کار نباشد، نشاطى در کارهاى دیگر نخواهد بود. این حدیث، دلیل بر اهمیت تفریح است؛ به خصوص برای نوجوان. برادران یوسف(ع) وقتى مى خواستند یوسف را از پدر بگیرند، به عنوان تفریح گرفتند. گفتند: ؛ برادرمان را بده که او را ببریم ورزش. و حضرت یعقوب(ع) نگفت که انسان به ورزش نیاز ندارد؛ یعنى نیاز به ورزش چنان قوى است که نتوانست پیشنهاد بچه ها را رد کند.
📚 کتاب خنده و #گریه در آثار استاد قرائتی
#حدیث
🆔👉 @emlaee
غیبت کوتاه یا غیبت صغری
مدت غیبت صغری بیش از هفتاد سال طول کشید ( از سال 260هجری تا سال 329 ) که در این مدت نایبان خاص ، به محضر حضرت می رسیدند و پاسخ نامه ها و سؤالات را به مردم می رساندند . نایبان خاص که افتخار رسیدن به محضر امام را داشتند چهار تن بودند که به " نواب خاص " یا " نایبان ویژه " معروف هستند .
نخستین نایب خاص حضرت مهدی عثمان بن سعید اسدی است . که ظاهرا بعد از سال 260هجری وفات کرد ، و در بغداد به خاک سپرده شد . عثمان بن سعید از یاران و شاگردان مورد اعتماد امام دهم و امام یازدهم بود و خود در زیر سایه امامت پرورش
یافته بود .
دومین سفیر و نایب امام ( ع ) محمد بن عثمان بن سعید فرزند عثمان بن سعید است که در سال 305هجری وفات کرد و در بغداد بخاک سپرده شد . نیابت و سفارت محمد بن سعید نزدیک چهل سال بطول انجامید .
سومین سفیر، حسین بن روح نوبختی بود که در سال 326 هجری فوت کرد .
ابوالحسن علی بن محمد سمری چهارمین سفیر و نایب امام حجت بن الحسن است که در سال 329 هجری قمری درگذشت و در بغداد دفن شد . مدفن وی نزدیک آرامگاه عالم و محدث بزرگ ثقة الاسلام محمد بن یعقوب کلینی است .
غیبت بلند یا غیبت کبری یا نیابت عامه
این دوره بعد از زمان غیبت صغری آغاز شد و تا امروز ادامه دارد که دوران امتحان و سنجش ایمان و عمل مردم است .
در زمان نیابت عامه ، امام ضابطه و قاعده ای به دست داده است تا در هر عصر، فرد شاخصی که شرایط و ویژگیها در همه ابعاد بر او صدق کند، نایب عام امام عصر باشد و به نیابت از سوی امام ، ولی جامعه باشد در امر دین و دنیا .
به همین دلیل در هیچ دوره ای پیوند امام با مردم گسیخته نشد
💠 توصیه ویژه پیرو #کتاب کار باید تشکیلاتی باشد
🔘 کتاب «کار باید تشکیلاتی باشد» حاوی مجموعه بیانات امام خامنهای درباره تشکل و کار تشکیلاتی است که گرهگشای فعالیتهای گروهی و جمعی میباشد.
👤 امام خامنهای: هیچ کاری در دنیا بدون تشکیلات پیش نمی رود . . .
♦️ تشکیلات یعنی نظم، یعنی تقسیم وظائف، یعنی ارتباط و اتصال، و زنجیره ای کارکردن؛ این معنای تشکیلات است. این چیزی است که نه فقط بد نیست، بلکه یک چیز خوب و بلکه یک چیز ضروری است. هیچ کاری در دنیا بدون تشکیلات پیش نمی رود؛ انقلاب اسلامی ایران هم بدون تشکیلات پیش نرفت و پیروز نشد. [1]
♦️ طبیعی است که اساس کار، تشکیلات است. شکی نیست که تا تشکیلاتی نباشد، هیچ چیزی بر اساس آن نمی شود بنا کرد؛ لیکن در ایجاد تشکیلات نباید خیلی معطل ماند. [2]
♦️بدون سازماندهی، بدون تشکیلات، مدیریت امکان ندارد و کار هم پیش نمی رود. نخیر، بنده معتقد به نظم سازمانی هستم؛ اما معتقدم که این نظم سازمانی نباید ما را از هویت خودمان خارج کند. [3]
1- مصاحبه با روزنامه اطلاعات 1360/11/27.
2- بیانات در دیدار اعضای شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) 1370/07/04.
3- بیانات در دیدار اعضای نمایندگی رهبری در دانشگاه ها 1389/04/20.
🆔👉 @emlaee
فرق ان شالله و انشالله
برخی از الفاظ رایج به دلیل عدم مشروعیت و مخالفت آنان با اعتقادات ما می تواند خطراتی به همراه داشته باشد. از بین این الفاظ (ان شاء الله) در بعضي اوقات انشاء الله نوشته مي شود,با كمي دقت به معانی این دو متوجه می شویم که این دو لفظ با هم تفاوت دارند إنشاء مصدر فعل أنشأ و به معناي (ايجاد کردن ,به وجود آوردن , خلق کردن )است. طبق این آیه ((إِنَّا أَنشأْنَهُنَّ إِنشاءً))(35.واقعه)ما آنان را به وصفي ناگفتني ايجاد كرديم . پس نوشتن (انشاءالله) العياذبالله يعني ما خداوند را ايجاد كرده ايم. إن در (ان شاء الله) حرف شرط و به معناي اگرو فعل شاء به معنای خواستن و مقدر كردن است. و ما با نوشتن إن شاء الله به اين صورت مي گوییم( اگر خداوند مقدر فرمود, به خواست خدا). كه در اين آيه معنا مشخص است . وَ مَا تَشاءُونَ إِلا أَن يَشاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً(30.انسان) و شما ( اولياي حق ) چيزي جز آنچه خدا بخواهد نميخواهيد ( و كار را به او تفويض ميكنيد كه ) البته خدا به احوال خلق دانا و به صلاح بندگان آگاهست. اصل این مطلب که تلفظ اشتباه یا غیر صحیح بعضی الفاظ موجب تغییر معنا می شود، صحیح است اما شاهد مثال شما اشتباه است و مطلبی که در مورد إن شاء الله نوشتید، صحیح نیست. اولا بحث شما درباره الفاظی است که بر زبان جاری می کنیم نه نوشتار ثانیا در نوشتار هم، انشاء الله چه به صورت متصل نوشته شود (إنشاء الله) و چه به صورت منفصل (إن شاء الله)، در هر دو صورت به یک شکل تلفظ می شود یعنی إن شاء الله تلفظ می شوند (به کسر همزه إن) و هیچکس أنشاء الله تلفظ نمی کند(به فتح همزه إن) بنابراین در هر دو صورت تغییری در معنا ایجاد نمی شود. در هر دو حالت، همزه در إن شرطیه، با کسره تلفظ می شود اما همزه اول در أنشأ (به معنای ایجاد کردم)، با فتحه تلفظ می گردد. أنشأ باید به فتح همزه اول و ضم همزه آخر تلفظ شود تا معنای «ایجاد کردم» بدهد. ضمن اینکه در این فعل یک همزه در آخر کلمه وجود دارد که با عث می شود هم از نظر معنا و هم از نظر تلفظ و هم از نظر نوشتار با کلمه إنشاء الله فرق داشته باشد. اگر طبق یک احتمال، انشاء در«انشاء الله» را مصدر فرض کنیم،به ترجمه ای مبهم می رسیم! (ایجاد خدا یا ایجاد کردن خدا)! می بینید که معنای عبارت ناتمام است و ناقص؛ تصدیق یا تکذیب ناظر به یک قضیه کامل است که موضوعی دارد و محمولی و بعد متکلم محمول را بر موضوع حمل می کند و بدان استناد می دهد، آنگاه شما می توانید بگویید: این استناد و حمل، صحیح است یا نه. در انشاء الله، اگر انشاء را مصدر فرض کردیم، موضوع داریم اما محمولی در کلام وجود ندارد لذا استنادی وجود ندارد لذا تصدیق یا تکذیبی نمی توان بدان نسبت داد لذا یک ترکیب اضافی با معنای ناقص می شود. نکته دیگر اینکه انشاء الله (به معنای ایجاد خدا) و ان شاء الله (به معنای اگر خدا بخواهد)، به یک صورت تلفظ می شوند لذا اگر اشکالی هم وارد باشد، دست کم به بخش خواندن و تلفظ آندو وارد نیست چون هر دو یکجور تلفظ می شوند؛ پس اشکال را به بخش نوشتار وارد نموده اید اما به یک بیان، این اشکال بر نوشتار هم وارد نیست چون قرینه مقامیه و سیاق کلام متکلم، دال بر معنای مورد نظر اوست و توهم اشکال را برطرف می کند. البته اصل این فرمایش دوستان که ان شاء الله (به معنای اگر خدا بخواهد) را جدا بنویسیم، خوبست و بنده منکر قواعد درست نویسی نیستم چون إن در اینجا، حرف شرط است و شاء فعل است و دو کلمه اند و قاعدتا باید جدا نوشته شوند و انشاء (به معنای مصدری) چون یک کلمه است، قهرا باید به صورت متصل نوشته شود اما خواستم عرض کنم که استدلال ها و اشکالات دوستان، وارد نیست که توضیح دادم.
آخرین رویداد نادر قرن فردا رخ می دهد/ گذر عطارد از قرص خورشید
به گزارش خبرنگار مهر، دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ سیاره عطارد از مقابل قرص خورشید میگذرد. گذر سیاره از مقابل قرص خورشید اتفاق نسبتا نادری است. از دید زمین تنها گذر عطارد و زهره امکانپذیر است. در هر قرن حدود ۱۳ گذر عطارد رخ میدهد و گذرهای زهره به صورت جفتی رخ میدهد که بین هر جفت بیش از یک قرن فاصله است.
علی آزادگان کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مهم ترین رویداد نجومی قرن گفت: گذر سیاره عطارد فردا رخ می دهد و این گذر، آخرین گذر قرن محسوب می شود.
وی در خصوص مراحل گذر عطارد از قرص خورشید گفت: این رویداد بسیار شبیه به مراحل کسوف حلقوی است؛ گذر با تماس اول آغاز میشود که قرص سیاره درست مماس با قرص خورشید میشود. کمی پس از تماس اول، سیاره مانند ناخنی بر لبه قرص خورشید دیده میشود. کل قرص سیاره برای اولین بار در تماس دوم مشاهده میشود که در این زمان قرص سیاره از داخل بر قرص خورشید مماس میشود.
کارشناس نجوم با بیان اینکه این رویداد مهم را فقط با تلسکوپ میتوان رصد کرد، افزود: این رویداد از حدود ساعت ۱۶ تا زمان غروب خورشید در تمام ایران قابل رویت است .
آزادگان ادامه داد: در چند ساعت بعدی قرص سیاه سیاره به آهستگی از مقابل قرص درخشان خورشید عبور میکند. در تماس سوم سیاره به نقطه مقابل قرص خورشید میرسد و دوباره از داخل با قرص خورشید مماس خواهد شد.
وی با بیان اینکه این گذر مهم ۵ساعت و نیم طول می کشد، ادامه داد: بالاخره در تماس چهارم سیاره دوباره از خارج بر قرص خورشید مماس میشود و گذر پایان مییابد.