eitaa logo
اندیشکده "امتداد"
395 دنبال‌کننده
22 عکس
5 ویدیو
5 فایل
امتدادی از نظریه پیشرفت انقلاب اسلامی... ارتباط با ادمین: @emtedad_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌"گفتارهایی پیرامون پیشرفت وتوسعه" ✓ _((تغذیه انقلاب اسلامی از دو )) چیزی که متوجه می‌شدم این بود که انقلاب از دو هویت تغذیه کرده است. _هویت شیعی ایران که اگر این را نگویید درتوبره جامعه‌شناسان می‌افتید و کار جامعه‌شناسان در این‌جا به شدت خراب می‌شود. اگر شما هویت شیعی را نشان دهید، خیلی از تئوری‌هایی که جامعه‌شناسان درباره انقلاب اسلامی دارند پنچر می‌شود. معمولاً نمی‌خواهند این هویت و انتخاب بزرگ تاریخی را ببینند. فلذا می‌خواهند این کلاه را در سر فیل بزارند،می‌گویید این به فیل نمی‌خورد ولی می‌گوید نه باید آن را بپوشد، این‌قدر خودشان را به زحمت انداختند که ما را غربی کنند. اصلاً نمی‌شود مردم ایران را غربی کرد، این‌ها انتخاب خودشان را کرده‌اند و یک هویت پرورده‌ای دارند. _دوم هویت علمی، ما هزاران پویش علمی داریم که نمی‌شود این‌ها را پنهان کرد. نمی‌شود ما را با خیزش‌های چگورا و فیدل کاسترو مقایسه کرد. آن‌ها تا پا روی دُمشان گذاشتند شروع به دادزدن کردند. در تاریخ،ما از آقا رسول اکرم و پیامبران این را گرفتیم و بعدکه اتفاق سقیفه رخ داد و نشستیم مدام گریه کردیم و همین‌طور هویت را شما دنبال کنید و بعد نیز پویش علمی و پویش علمی پشت سرهم رخ داد گفتند آقا این حدیث را باز نکنید و خاکش کنید که نکند آن را بگیرند و زمانی که خطری نبود آن را بردارید. رسماً یک زندگی حرفه‌ای علمی داشتیم و هزار سال جلو آمدیم. فلسفه داریم، عرفان داریم، حکمت عملی داریم و فقه داریم آن‌هم مفصلش و تازه انقلاب نیز داریم. و این عقلانیت آمده است پشت این قضیه که شهید مطهری از «گوستاو لوبون» نقل می‌کند که می‌گوید این‌ها که می‌گویند عرفان اسلامی از کجا آمده است حرفشان خیلی خنده دار است، شبیه این است که کسی کنار دریا است وپای او درآب هم هست یک لیوان آب نیز با اوست و بعد به او بگویید که آب این لیوان از کجا آمده است؟ بعد گفته شود که احتمالاً باران باریده یا یک کسی به او داده است. این خیلی حرف غیر منطقی‌ای است. شما قرآن را بخوانید متوجه می‌شوید که عرفان اسلامی از کجا آمده است، یکی از گزینه‌ها این است که این لیوان را زده است در این دریا و لیوان را پر کرده است. می‌گوید این چه مسخره‌بازی‌ای است که در آورده‌اید. عرفان اسلامی از کجا آمده است، خب درون این دریا زده و درآورده است. این از زندگی رسول اکرم وزندگی اصحاب نزدیک ایشان است و آن هم که قرآنشان است. این هم که دعاهایشان است. پس عرفان از کجاها آمده است؟چطور نمی‌بینیداز این‌جا آمده است. بنابراین این دو (شیعی ایران وعلمی) را نباید در پرداختن به عرصه پیشرفت نادیده گرفت و مدام باید به آن رسیدگی کرد. _گفتارهای منتشر شده مختص مدعوین است و نظر قطعی اندیشکده امتداد نخواهد بود. 🆔 @emtedad_iri ✓ اندیشکده امتداد__::::: امتدادی از نظریه پیشرفت انقلاب اسلامی
فهرست و نتیجه‌گیری کتاب فقه پیشرفت .pdf
2.01M
✓معرفی کتاب 🔷نظریه «فقه پیشرفت» 🔶متن فوق، فهرست و نتیجه گیری کتاب «ماهیت و الزامات فقه پیشرفت» است که توسط جناب حجت‌الاسلام دکتر عابدی نژاد نوشته شده است. 🆔 @emtedad_iri ______________✓ اندیشکده امتداد____::::: امتدادی از نظریه پیشرفت انقلاب اسلامی
📌 "گفتارهایی پیرامون پیشرفت وتوسعه" _((شاکله کلی بادیگر نظریات پیشرفت و توسعه ۱)) الان چالش اصلی ای که داریم، چالش مسئلۀ تولید و سرمایه‌داری است. عمدۀ مدل‌هایی که در تولید می‌آید مبتنی بر تمرکز سرمایه است. شما نمی‌توانید با این مدل جلو بروید این پیشرفت شما رامخدوش می‌کند. الان عمدۀ ایده‌هایی که در معادن و در مثلاً گنج‌ها و خیلی چیزهای دیگر داریم عمدتاً مبتنی بر احتکار است. حِما را پذیرفتیم، قرق کردن را پذیرفتیم. یک کسی هست فرض کنیدمعدنی را تصاحب کرده دَه سال است که بهره‌برداری نمی‌کند، نه کار می‌کند و نه میتوانید آن را از چنگش بیرون بیاورید. این ایده‌ای که به شما می‌دهد اصلاً نمی‌تواند منتهی بشود به حرکت پیشرفت، پیشرفت وقتی می‌خواهید باید یک حرفی در وزان مثلاً حق پَتِنت شهیدمطهری بزنید، که با تحلیلی که در جامعه‌شناختی داشت حرف کلی او این بود که در جامعۀ اسلامی با تحلیلی که ما از فناوری داریم، فناوری ملک شخصی کسی درنمی‌آید، اختراعات مال مخترع نیست؛ چرا، چون اختراع و این نبوغ‌ورزی بیش از آن‌که مستند به خلاقیت شخصی باشد مستند به است. تقریباً اگر بخواهم چهارپنج تا پیشران اصل تمدن غرب را بگویم یکی از آن ها حق پتنت است که به تو اجازه می‌دهد یک اختراعی کنی و آن را ثبت کنی و حق بهره برداری سی تا پنجاه سال را برای خودت محفوظ بداری، این به تو امکان می‌دهد از یک فناوری و یک اختراع سودآوری داشته باشی تا چند سال، تا سی سال، تا پنجاه سال انحصار دارد، به همین خاطر می‌ارزد که خیلی خرج اختراع کنی که بروی به سمت های‌تک (high tech) بروی به سمت فناوری‌های بسیاربسیار ویژه که در مقام توسعه و تحقیق، می‌ارزد. بنابراین همین یک‌دانه حقی را که ما امضاء می‌کنیم یا امضاء نمی‌کنیم شکل جامعۀ شما را دگرگون می‌کند. پیشرفت باید این را توصیح بدهد که این را امضاء می‌کند یا امضاء نمی‌کند. _گفتارهای منتشر شده مختص مدعوین است و نظر قطعی اندیشکده امتداد نخواهد بود. 🆔 @emtedad_iri ✓ اندیشکده امتداد__::::: امتدادی از نظریه پیشرفت انقلاب اسلامی
📌 "گفتارهایی پیرامون پیشرفت وتوسعه" ((جــانــمایـــی درافـــق ۱)) شخصاََیک تبیین نظری از نسبت امام و امت داشتم که با الگوی مردم‌سالاری دینی حضرت آقا احساس کردم شفاف‌تر می‌توانم توضیح بدهم؛ مثال نسبت امام و مردم را این‌جوری توضیح داده بودم؛ گفته بودم شما تصور می‌کنید مثلاً یک دارید و این آهن ربا یک خصلت ذاتی دارد به‌نام جذب که طبعا یک میدان مغناطیسی درست میکند، مثلا اگر آهن ربا اندازه یک خودکار باشد اگر من یک براده آهن را تا یک وجبی هر یک از اضلاع این آهن ربا قرار بدهم احتمالاً جذب آهن ربا میشود، اما اگربراده را دو وجبی آن نگه دارم جذب نمی شود، ولی اگه به آهن ربا یک تکه آهن نیم متری وصل کنم، چون رسانا است، خصلت جذب از آهن ربا به آهن هم انتقال پیدا میکند و آن وقت اگه من در منتهی‌الیه این آهن نیم متری دوباره یک براده آهن قرار بدهم که نسبت آن با این آهن‌ربای اصلی سه‌چهار وجب باشد، باز هم جذب می‌شود. اینجا اتفاقی که افتاده این است که در وصل شدن آهن با آهن‌ربا انگار ویژگی ذاتی آهن‌ربا دارد توسعه پیدا می‌کند در بستر وجود آهن. گمان من این است که مثل این آهن ربا است و که تولی می‌ورزند به ولایت امام از جنس آن آهنی هستن که به این آهن ربا وصل می‌شوند. وقتی مردم به ولی وصل می‌شوند دو اتفاق می‌افتد: _یک؛ مردم از جنس ولی می‌شوند و خصلت جذب پیدا میکنند و مبانی روایی ما پر از این مضامین است. شاید آشناترین آن برای ذهن دوستان آن روایت "شیعتنا خلق من طینتا" و مضامینی از این دست باشد. _ثانیاً اتفاق دومی که می‌افتد این است که با تولی مردم به ولی، خود ولی بسط وجودی پیدا میکند؛ یعنی در ارتباطی که حضرت آقا دارد با نخبگان می‌گیرد خود آقا عقلانیتش، حلمش، درکش و همه‌ شئونش دارد توسعه پیدا میکند. این را در یک مقیاس کوچک‌تری برای خودم اینطور فهم ‌می‌کنم؛ من در موسسه امام‌خمینی(ره) کنار مرحوم آقای مصباح این را حس کرده بودم. مرحوم آقای مصباح مثلاً یک ایده‌ای طرح می‌کرد، شاگردهایش ایده را می‌گرفتن هر یک در تخصص خودشان آن ایده را بسط می دادند؛ در جلساتی که کانون طلوع داشت یکی از این بزرگواران می‌آمد و نظریه خودش را می‌گفت و نظریه‌اش البته در مبنا متأثر از آقای مصباح بود، آقای مصباح هم حضور داشت و دستاوردها و یافته‌های تحقیق آن استاد ظاهرأ برای خود آقای مصباح ارزش افزوده دانشی داشت و یاد می‌گرفت و استفاده می کرد. دوباره اقای مصباح یک ماه بعد، شش ماه بعد یک چیز دیگری می آورد که برآمده از همین دانش ترکیبی که در رتبه قبل تحصیل کرده بود. و ما می‌توانیم نسبت امام و امت را این‌جوری فهم کنیم وبرای این که یک ولی با این فرمول بتواند جامعه را رشد بدهد و خودش هم رشد کند. _گفتارهای منتشر شده مختص است و نظر قطعی اندیشکده امتداد نخواهد بود. 🆔 @emtedad_iri ____✓ اندیشکده امتداد____::::: امتدادی از نظریه پیشرفت انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 🎙 مــی‌خواهــیم به چــگونه جــامعه‌ای برسیم؟ _ _ 🆔 @emtedad_iri __________✓ اندیشکده امتداد____::::: امتدادی از نظریه پیشرفت انقلاب اسلامی
📌 "گفتارهایی پیرامون پیشرفت وتوسعه" (( در سنــت فـقهی شیعه)) 🕰: زمان مطالعه ۲دقیقه ما در آغازغیبت¬کبری یک رساله خیلی مهم از سید مرتضی علم¬والهدی (رسالة فی العمل مع السلطان) داریم و آنجا ابتدای غیبت کبری هم هست و فقهای شیعه تکلیف خودشان را با سلطنت معلوم می¬کنند و می¬گویند سلطنت، حکومت فقاهتی ما نیست اما به جهت شرایط، تحت شروطی ما می¬توانیم با سلطان جائر همکاری کنیم مثلا اینکه خود فقیه منحرف و فاسد نشود و بتواند احکام الهی را احیا کند و همکاریش منجر به ضرر اسلام نشود و ... . لذا جریان گذشته ما در عین حالی که فقها در دوره¬ی آل¬بویه و دوره صفویه حتی در حکومت اهل سنت یا شیعه با سلاطین همکاری می¬کنند، با همین شروط است و به خاطر همین شروط است که وقتی در دوره قاجار این همکاری در حال تهدید شدن است و به همکاری با اجنبی کشیده می¬شود میرزا شیرازی آن را قطع می¬کند و می¬گوید تا حالا ما بودیم و در جنگ¬های ایران و روس فتوا دادیم و مردم آمدند وجنگیدند اما اینجا وارد بازی جهان کفر و اسلام می¬شوید پس ما مقابلت می¬ایستیم لذا نظام گذشته ما سلطنتی نیست، نظامی است که تحت شروطی با سلطنت کار می-کند. این یک مرز حساسی است که نظام سلطنتی گذشته ما نباید به پای فقها گذاشته شود چون رساله ای نوشته شد و با سلطنت همکاری شد و بقیه هم دلیل همکاری را تایید کردند. حضرت امام(ره) کاملا میگویند که سلطنت مشروع نیست و گویا در سطح جهان اسلام اتفاقی در حال وقوع است که امام قدرت تغییر رویه فقها در تعامل با سلطنت موجود را پیدا میکند، در این فضا ابداع توجه امام به مردم خیلی اهمیت پیدا می¬کند چون ماجرای مشروطه اینگونه بود که مردم پیش علما می آیند و به سبک هزار ساله خودشان از دست شاهان شکایت کنند مثلا میگویند این شاه مسلمان است اما فاسد است و چه کار بکنیم؟ تاسیس عدالت خانه و تحصن علما. یک سری از نیروهای اجتماعی که عمدتا از ماجرای دارالفنون ظهور کردند، می-گویند بجای این که با علما تحصن کنید، در سفارت انگلستان تحصن کنید و لفظ مشروطه از سفارت انگلستان وارد شد چون نظام سلطنتی انگلستان نظام مشروطه است، و علمای سامرا و نجف میگویند، مشروطه خوب است و فتوا می¬دهند که مخالفت با مشروطه در حکم محاربه با امام زمان است، شبیه فتوای میرزای شیرازی و از طرفی شیخ فضل الله نوری که در تهران است می¬گوید این مشروطه، غربی است و بساط اسلام را جمع میکند و بعد ماجرای مخالفت پیش می آید و این اتفاق می افتد. لذا این که حضرت امام(ره)، جریان مردم را وارد جریان دین و فقه سیاسی می کند یک ظرافت این چنینی دارد که در سنت قدما اصلا چنین امکانی نبوده است چون با نظام سلطنتی ای که با آن به این شروط تعامل میکردند، اصلا این معنا برایش وجود نداشته است و این یک ماجرای پیچیده ای در فقه سیاسی است. _گفتارهای منتشر شده مختص است و نظر قطعی اندیشکده امتداد نخواهد بود. 🆔 @emtedad_iri __✓ اندیشکده امتداد____::::: امتدادی از نظریه پیشرفت انقلاب اسلامی
می‌بینید که شما در یک عده محدودی از این صهیونیست ها، از این یهودی ها ... این قدر ممالک عربی را بیش از صد میلیون جمعیت، طوری کرده است که *بعضی شان تسلیم او شده‌اند، بعضی شان هم نمی‌توانند هیچ کاری بکنند.* الآن چقدر سال است که اسرائیل آمده و غصب کرده است این اراضی فلسطینی‌ها را و این همه جمعیت عرب و ممالک عربی، این قدر عُرضه نداشته‌اند که این فلسطین را رد بکنند. *می‌گویند امریکا پشت سرش است. خیر، بی‌عرضه هستید! بی‌عرضه‌اند.* امام خمینی(ره) ۹ آبان ۵۷ ؛ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج