اندیشکده "امتداد"
✓#استاد_دکتر_محمدرضا_قائمی_نیک
📌 "گفتارهایی پیرامون پیشرفت وتوسعه"
(( #فاعلــیت_مــردم در سنــت فـقهی شیعه))
🕰: زمان مطالعه ۲دقیقه
ما در آغازغیبت¬کبری یک رساله خیلی مهم از سید مرتضی علم¬والهدی (رسالة فی العمل مع السلطان) داریم و آنجا ابتدای غیبت کبری هم هست و فقهای شیعه تکلیف خودشان را با سلطنت معلوم می¬کنند و می¬گویند سلطنت، حکومت فقاهتی ما نیست اما به جهت شرایط، تحت شروطی ما می¬توانیم با سلطان جائر همکاری کنیم مثلا اینکه خود فقیه منحرف و فاسد نشود و بتواند احکام الهی را احیا کند و همکاریش منجر به ضرر اسلام نشود و ... .
لذا جریان گذشته ما در عین حالی که فقها در دوره¬ی آل¬بویه و دوره صفویه حتی در حکومت اهل سنت یا شیعه با سلاطین همکاری می¬کنند، با همین شروط است و به خاطر همین شروط است که وقتی در دوره قاجار این همکاری در حال تهدید شدن است و به همکاری با اجنبی کشیده می¬شود میرزا شیرازی آن را قطع می¬کند و می¬گوید تا حالا ما بودیم و در جنگ¬های ایران و روس فتوا دادیم و مردم آمدند وجنگیدند اما اینجا وارد بازی جهان کفر و اسلام می¬شوید پس ما مقابلت می¬ایستیم لذا نظام گذشته ما سلطنتی نیست، نظامی است که تحت شروطی با سلطنت کار می-کند. این یک مرز حساسی است که نظام سلطنتی گذشته ما نباید به پای فقها گذاشته شود چون رساله ای نوشته شد و با سلطنت همکاری شد و بقیه هم دلیل همکاری را تایید کردند.
حضرت امام(ره) کاملا میگویند که سلطنت مشروع نیست و گویا در سطح جهان اسلام اتفاقی در حال وقوع است که امام قدرت تغییر رویه فقها در تعامل با سلطنت موجود را پیدا میکند، در این فضا ابداع توجه امام به مردم خیلی اهمیت پیدا می¬کند چون ماجرای مشروطه اینگونه بود که مردم پیش علما می آیند و به سبک هزار ساله خودشان از دست شاهان شکایت کنند مثلا میگویند این شاه مسلمان است اما فاسد است و چه کار بکنیم؟ تاسیس عدالت خانه و تحصن علما. یک سری از نیروهای اجتماعی که عمدتا از ماجرای دارالفنون ظهور کردند، می-گویند بجای این که با علما تحصن کنید، در سفارت انگلستان تحصن کنید و لفظ مشروطه از سفارت انگلستان وارد شد چون نظام سلطنتی انگلستان نظام مشروطه است، و علمای سامرا و نجف میگویند، مشروطه خوب است و فتوا می¬دهند که مخالفت با مشروطه در حکم محاربه با امام زمان است، شبیه فتوای میرزای شیرازی و از طرفی شیخ فضل الله نوری که در تهران است می¬گوید این مشروطه، غربی است و بساط اسلام را جمع میکند و بعد ماجرای مخالفت پیش می آید و این اتفاق می افتد.
لذا این که حضرت امام(ره)، جریان مردم را وارد جریان دین و فقه سیاسی می کند یک ظرافت این چنینی دارد که در سنت قدما اصلا چنین امکانی نبوده است چون با نظام سلطنتی ای که با آن به این شروط تعامل میکردند، اصلا این معنا برایش وجود نداشته است و این یک ماجرای پیچیده ای در فقه سیاسی است.
_گفتارهای منتشر شده مختص #مدعوین است و نظر قطعی اندیشکده امتداد نخواهد بود.
🆔 @emtedad_iri
__✓
اندیشکده امتداد____:::::
امتدادی از نظریه پیشرفت انقلاب اسلامی
میبینید که شما در #فلسطین یک عده محدودی از این صهیونیست ها، از این یهودی ها ... این قدر ممالک عربی را بیش از صد میلیون جمعیت، طوری کرده است که *بعضی شان تسلیم او شدهاند، بعضی شان هم نمیتوانند هیچ کاری بکنند.*
الآن چقدر سال است که اسرائیل آمده و غصب کرده است این اراضی فلسطینیها را و این همه جمعیت عرب و ممالک عربی، این قدر عُرضه نداشتهاند که این فلسطین را رد بکنند.
*میگویند امریکا پشت سرش است. خیر، بیعرضه هستید! بیعرضهاند.*
امام خمینی(ره) ۹ آبان ۵۷ ؛ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج
🔸اندیشکدهای امتداد و تبار با همکاری خانه اندیشه ورزان برگزار میکنند:
🔰اولین کارگاه ازمجموعه کارگاه های فناوری زبان مردم با موضوع:
«زنان و زبان پیشرفت»
(مهارت افزایی گفتمانی پیرامون نحوه ایجاد حرکت و اراده مردمی در راستای تحقق حل مسائل اولویت داربادر نظر گرفتن توانمندی جریان ساز زنان)
💠امت جایگاه مهم در پیاده سازی الگوی پیشرفت
صرف اینکه دولت حاکم بر جامعه، الگویی را بپذیرد و آن را دنبال کند، نمیتواند آن الگو را درجامعه محقق سازد بلکه رشد اقتصادی و مبارزه با عقب ماندگی تنها زمانی میتواند نقش خود را ایفا کند که امت در وهله اول به جای آن که با ایده و راهکار نخبگان مواجه شود با فهم هماهنگ و ساده از مسئله روبرو شود.
به عبارت دیگر حاکمیت از جایگاه راه حل و به کارگیری و به کار گماری مردم وارد شده نه از موضع ترجمه مسائل به زبان مردم و ایجاد بستر متناسب برای کنش گری و حل مسائل توسط آحاد مردم.
با حضور:
زهرا میرزائی، مدیراندیشکده تبار
موضوع: توسعه یا پیشرفت زنان
رضا عظیمی، پژوهشگر مطالعات پیشرفت وهیئت موسس اندیشکده امتداد
موضوع: فناوری زبان مردم
سیده فرشته حسینی، شاعروپژوهشگر ادبی
موضوع: زن وزبان شعر(همراه با بررسی برخی اثار زنان شاعرمعاصر)
زمان و مکان: پنج شنبه ۲۷اردیبهشت ساعت ۹:۳٠تا ۱۳
تهران_چهارراه ولیعصر_نرسیده به برادران مظفرشمالی_خانه اندیشه ورزان پلاک ۹۰۷
جهت ثبت نام در کارگاه عدد ۱را به شماره زیر ارسال نمایید.
۰۹۱۹۹۱۸۱۹۰۵
✅امکان ادامه همکاری با شرکت کنندگان فراهم است.
https://eitaa.com/emtedad_iri