eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
131 دنبال‌کننده
285 عکس
108 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷️معرفی کانال 🔸️این کانال حاوی مطالب، یافته ها و نگاشته های گروهی از طلاب حوزه علمیه قم، در جهت پیش برد اندیشه های انقلاب اسلامی هست. 🔸️حوزه فعالیت این کانال علوم متداول دینی و امتداد های علوم انسانی آن است. 💠دیدگاه دین پژوهی ما مبتنی بر دنباله ای از جریان مجدّدین حوزوی است یعنی مرحوم حائری بزرگ و شاگرد صالحشان امام خمینی (ره). از این رو خود را نو مجدّدین می خوانیم و حال وظیفه تعریف، ترویج و دفاع از بنیان های نظری انقلاب اسلامی را بر دوش خود می بینیم اکنون نیز ملزم به ولایت فقیه و پایبند به آرمان های انقلاب اسلامی تحت رهبری امام خامنه ای بوده و ان شاءالله ما کسانی هستیم که به‌ هدایت الهی و عنایت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تمدن نوین اسلامی را رقم خواهیم زد. و من الله توفیق
یادداشت📃 فهم ما از زندگی آن است که همواره در حال زیانیم. ما در انتخاب خیلی مواقع میان بد و بد تر انتخاب می کنیم و یا با قبول امری خود را از دیگری محروم می سازیم. از طرفی خیلی از انسان ها با نوع انتخاب هایشان روی هم اثر می گزارند و از آنجا که نظام علت و معلولی بر عالم حاکم است_ هم مکانیکی (ساختاری) که ماشین را تعیین می بخشد و هم به صورت غایی_ که همین تداخل اهداف موجب می شود ما از خیلی چیز ها محروم شویم. اساسا با این حساب ما انسان ها همواره در حال زیانیم و زندگی یعنی زیان چرا که خدا نیز جز این نمی داند. حال بحث این است که آیا این حالت در آخرت هم باقیست؛ یعنی پس از محاسبه قیامت و قرار گرفتن در بهشت و جهنم آیا می توان چنین سوالی را مطرح کرد؟ (۱) @enegasht_ir
یادداشت📃 ادامه ..... این پاسخ با نگاهی درون دینی به عنوان محل ابتلا بودگی دنیا قابل پذیرش می نمایاند، اما روز جزا چطور؟ آیا بقای این زیان (یعنی محرومیت آدمی از بهترین انتخاب ها و افتادن میان انتخاب های سطح پایین تر) را در روز قیامت نیز شاهدیم؟ اگر پاسخ آری باشد یعنی خداوند بی در نظر گرفتن امکانات موجود (موقعیت) دست به حکم می زند و این حکم هر چه که باشد نتیجه اش نقض حقوق بشر (نادیده گرفتن او در موقعیت سختی که قرار داشت) است و این طبق اصل عقلی عدالت واجب الوجود (خدا) قابل پذیرش نیست. در آنجا خداوند متعال بایستی وضعیتی را بوجود آورد که در آن انسان ها آن زیان هایی را که دیده اند برایشان جبران شود. هر چند به هر حال تاریخ شکل گرفته و گذشته دیگر بر نمی گردد اما در عوض به عنوان انصاف در ارزیابی انسان باید تمام آن پیش فرض هایی که کارنامه اعمال وی را تشکیل داده در فرایند دادرسی منظور گرد تا حکم منصفانه تلقی گردد. این فرض بنا بر قبول اختیار انسان، آنچنان که ممکن است متضمن جبر نیست چرا که اگر جبر بر هستی حاکم بود، اصلا هرگز دارالامتحان بودن دنیا و غایت نگری به یوم الجزا معنایی نداشت. خداوند همه را در احسن وجه می آفرید و آن ها هم مثل گاو و گوسفند می زیستند. اراده، موهبتی است که به انسان ارزانی گشته تا او از این نعمت بهره ببرد که خودش، می تواند با اجازه خداوند، سرنوشت خود را دستکاری کرده و حتی در سرنوشت آیندگان و دیگران نیز دخیل باشد. او می تواند ادامه دهنده نیاکانش باشد یا مبدع وضعی نوین که این، شرور عالم و زیان کهن دنیا را قابل تحمل می گرداند. حال می ماند نکته اول یعنی زمان از دست رفته که در ظاهر قابل توجیه نیست مگر آنکه زمان به عنوان بعدی از دنیای فانی را هم جزئی از امتحان الهی بدانیم و بگوییم عوض آن به قدرت نامتناهی الهی پرداخت خواهد شد. (۲) @enegasht_ir
مقاله📃 فقه ثمره تمامی علوم اسلامی است که در طول حیات ۱۴۰۰ ساله خود از صدر اسلام تا کنون، عهده دار تبیین احکام عملی و چگونگی بایسته های الهی است. آنچه با نظری کلان به تراث گران‌سنگ تفقه بر می آید؛ تلاشی منسجم و ممتد از طرف فقیهان است که علی رغم استقلال رای هر کدام؛ در راستا و حفظ چهارچوبی یکسان به تکامل و غنا و دقت این فرایند افزوده اند. البته قبول چنین تحلیلی برای مخاطب امروزی قدری دشوار است. هجمه مکاتب حقوقی و فلسفی و روش های تفسیر متن (هرمنوتیک) شایع در غرب به جهان اسلام، اندیشه وی را متشتت ساخته و به نوعی میان درک او و اندوخته معرفتی سنت دینی قدری فاصله انداخته. متناسب با چنین فضایی شایسته می نمایاند که با باز تعریف فقه و روشنگری نسبت شارع و مکلف، با تقریری امروزین نسبت به اذهان جدید پاسخ گو باشیم. (۱) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... آنچه که عنوان نقطه ثقل تعاریف فقه را یدک می کشد فعل مکلف است که در آنسوی تطابق کنش با حرام و حلال الهی به رقم خوردن سعادت بندگان می انجامد. در مبانی اسلامی خصوصا شیعه هیچگاه رابطه انسان و معبود چون برخی تلقی های دئیستی و الهیاتی مدرن و سنتی یک جانبه و ناقص دیده نمی شود. یک سوی این ارتباط شأن آفرینش انسان و امر هدایت اوست که به خلاصه آن را ربوبیت می نامیم. به موجب چنین تلقی احکام خداوند جز صلاح بنده و رستگاری او را در نظر نداشته. در سوی دیگر پذیرش فرامین الهی و تقید به آنها را عبودیت می دانیم. (۲) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... برای آنکه مناقشه های سخن بالا را محدود سازیم لازم است بدانیم هر کدام از طرفین نسبت [عبودیت و ربوبیت] در دو محل جدا مورد برسی قرار گرفته اند‌. عمده نگاه های سنتی دینی بحث از ربوبیت را از ابواب توحید و شئون حق تعالی می دانستند که محل نزاع چنین بحث هایی محدود به کلام و فلسفه بود. از طرفی نوع احکام ایجاب می کرد که حیرت مکلف در باب عمل مطابق شارع بر طرف گردد یعنی احکام؛ تنها شکل عبادی و ملحقّاتی جهت جلب نظر شارع پیدا می کردند. چنین دیدی در تقسیم بندی علوم میان متاخرین مخصوصا پس از سلطه اخباری گری و فاصله گرفتن از قرآن بر مجامع دینی حاکم شد. این نگاه در سال‌های منتهی به انقلاب که جز فقه و اصول دیگر علوم را به حاشیه راند شدند ادامه یافت و با پیروزی انقلاب و تهی گردیدن طلاب علوم دینی از حدیث بیش از پیش قوت گرفت و همین تلقی ناقص محل شبهات گوناگون شد. با تمام اینها آنچه که زیر سوال نرفت حیث دانشی فقه بود. در تقسیم موضوعی بالا نسبت به هر جایگاه [عبودیت و ربوبیت] روش و محتوای استنباط مخصوص به خود معین گردید هر کدام در نوع خود حیث دانشی خاص خود را ایجاد نمودند. بحث ما در فقه نسبت به موضوع، غرض، فایده، روش، تعریف و.... مشخص است که موجب انسجام فقه به عنوان علم می شود. آنچه که مقوم بحث ماست قدمت موضوعی و تداوم پایبندی به انسجام داخلی یاد شده در رئوس ثمانیه فقه است، چرا که چنین سیر مشخصی در هر علم، هر تغییر و تبدل درون دانشی را به منزله تکاملی می انگارد که هر چه پیش می آید حیث کاشفیّت آن علم را (که از ارکان مشروعیت هر علم هست) استحکام می بخشد. از تعاریف اصولی شیخ طوسی تا شیخ انصاری و فقهای مُعاصر و از من لا یحضره... تا جواهر و تحریر الوسیله، ما مویدات فراوان بر اثبات این مطلب داریم چنان همین اصطلاح فعل مکلف که در قدمت هزار ساله اش بر اجماع کاربست آن در آثار متقدمین و متاخرین فقیهان و اصولیین تردیدی نیست. از هر آنچه که گفته شد (تحلیل موضوعی، نسبت شناسی خدا و انسان و معلوم ساختن وحدت موضوعی در فرایند سنت فقهی) بر می آید که ما با فقه به عنوان دانش مواجهیم که در طول تاریخ هزار و چهارصد ساله اش عهده دار کشف فرامین الهی از منابع وحیانی بوده و مجموع دگرگونی هایی که فقیهانی چون شیخ مفید، شیخ طوسی و ابن ادریس و شیخ اعظم در فرایند آن انجام داده اند، تصرف در موضوع و غرض و حیث های دیگر آن نداشته که انسجام آن را بر هم زند یا کاشفیّت آن را خدشه دار کند. (۳) @enegasht_ir
هدایت شده از پونز
🔸 سناریوی پیچیده برای ذبح فاطمیون ▪️ جنگ سوریه سرمایه‌های عظیمی را برای انقلاب اسلامی در منطقه ایجاد کرد که یکی از این سرمایه‌ها لشکر عزیز بود و انقلاب اسلامی را نه یک جغرافیا بلکه به مثابه ایدئولوژی می‌دانستند و پا به رکاب ایستاده بودند. ▪️ بر کسی پوشیده نیست که اشرف غنی به شدت وابسته به آمریکا است، تاجایی که در اوج روزهای ابتدایی حمله طالبان به افغانستان به آمریکا سفر می‌کند و اتفاقاتی که در این سفر رخ می‌دهد که قابل تامل است. ▪️ طالبان نیز با مرگ رهبر اسبق خود، یک فرد نزدیک به ایران مدیریتش را دست گرفت، اما مدتی بعد ترور شد و حالا رهبری طالبان به دست جریان آمریکایی افتاده و کسی جرات مخالفت با سیاست‌های آمریکا در طالب را ندارد. ▪️ با این دو لبه قیچی، برآورد می‌شد تا با یک برنامه‌ریزی، جنگ نیابتی پیش از موعد رقم بخورد و فاطمیون به صورت حماسی به میدان بیاید و سناریوی حزب الله را دوباره پیاده کنند تا از این طریق فاطمیون را ذبح کنند. ▪️ جمهوری اسلامی نیز با هوشیاری هنوز در حال برآورد اوضاع است تا نسبت به این بازی پیچیده برنامه داشته باشد. گذر زمان در افغانستان به نفع ماست اما فعلا زمین بازی افغانستان نخواهد بود و محکوم به شکست می‌شویم. شرط اول ورود به نبرد است. 📌 @ponezs
⏺ادبیات عاشورا 🖤دلی محرم را چه می خوانند؟ یک روضه سیه پوشی مرا هم خود به یاد خود ندارد از فراموشی 💠💠💠 چرا دنیا شده بازی پوچ سود نااهلان به زهری کام مردان تلخ نامش هم شفا نوشی 💠💠💠 ندارد یوسف کنعانی از عصمت به دل نوری زلیخا ها چه سرگرم اند کین عیش است و خوش نوشی 💠💠💠 مجنونی نمیبینم در سوزی سر لیلی نمی لرزاند هم فرهاد با هر ناله اش گوشی 💠💠💠 ندارم شکوه ای دیگر از این دنیای آلوده دلم را ضربه یارم شکاند از رسم پاپوشی 💠💠💠 خدا آموزگارم بود و خود پرداخت حالم را و الّا خرمن ایمان این دیوانه را هم خورده بود موشی @enegasht_ir
⏺ترجمه|حدیث انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي (ص) اريد ان امر بالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيرة جدي و ابي علي ابن ابي طالب (ع) همانا من قیام کردم به جهت اصلاح امت جدم، اراده کرده ام به امر به معروف و نهی از منکر و سیره ام سیره جدم رسول خدا و علی ابن ابی طالب هست بحار، ج۴۴، ص۳۲۹ @engasht_ir
باسلام 🔶️با خبر شدیم که استاد حسن رحیم پور [ازغدی] مبتلا به کرونا شدند و چند روزی هست ریه هایشان درگیر است و کورتون مصرف می کنند. برای بهبودی ایشان در این ایام الله مبارک دعا بفرمایید. با تشکر🙏🏻 @enegasht_ir
هدایت شده از 🏁چــپـگرام🏁
ردپایی که چنین دور خودش چرخیده حال و روز پدری است که حیران شده است! 💔🖤
‏بصیرت یعنی اینکه بدانی: تاریخ تکرار می شود نه با جزئیاتش، بلکه با خطوط کلی اش! 👤حبیب خان @enegasht_ir
مقاله📃 از موضوعات متداول تحلیل های تاریخی، برسی اندیشه ها، وجوه اشتراک و تفاوت و تضارب ایشان با یکدیگر هست. در این میان تاریخ بشر اولویت این کشاکش های گفتمانی را دین می داند. اهمیت دین به متعلَق آن (یعنی علت غایی و نحوه تفسیر آن) بر می گردد. اینجاست که اسلام، با تاریخی متفاوت از دیگر ادیان بواسطه مدعای خاتمیت و انحصار گروی ذاتی اش؛ تعیینی خاص داشته که از اساس دیگر جوامع، بقای استقلال هویتی خود را در نبردی مستقیم و همه جانبه با آن دیده اند. ترور شخص و شخصیت رهبران، معلوم ساختن تناقضات تئوریک و ضعف های پراتیک در رأس چنین حملات مداومی بوده. از این رو اقتضای وراثت سنت اسلامی ایجاب می کند که ما، با رویکردی مبنا گرایانه به مطالعه تطبیقی رویارویی اسلام و دیگر مکاتب پرداخته تا با تبیین داد و ستد های محتوایی دو سویه این افکار؛ پی به خوانش نوینی از ظرفیت گفتمانی اسلام در برابر دیگر گفتمان ها ببریم. (۱) @enegasht_ir
با سلام 💠شما به کانال "انگاشت" دعوت شدید. 🔷️نشریه فضای نخبگانی جریان حزب الله 🔶️تبیین مبانی نظری انقلاب اسلامی و امتداد های اجتماعی آن 🔷️حاوی یاداشت ها، مقالات، سخنرانی ها و.... در باب اسلام شناسی، انقلاب اسلامی، تمدن نوین اسلامی و نقش روحانیت در پیشبرد اندیشه اسلام و انقلاب و موضوعاتی چون عقلانیت سیاسی اسلام و .... 🔶️ارتباط مستقیم و مستمر با مدیران کانال جهت ارائه پیشنهاد ها، انتقادات و آماده به همکاری در ارائه محتوای مناسب و غنا بخشی به ظرفیت دانشی اسلام ناب محمدی (صل الله علیه و آله) و..... با ما همراه باشید🙏🏻 لینک عضویت👇👇👇 @enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نظر استاد فقید مرحوم حجت الاسلام در باب فعالیت علمی_فرهنگی انقلابی. 🔶️پول و علم با هم جمع نمی شود..... @enegasht_ir
🔶️ پیام صفحه توییتر استاد حسن رحیم پور از بستری شدن ایشان در بیمارستان به دلیل ابتلای استاد به ویروس کرونا. @enegasht_ir
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
moarrefi ketab-kamel3.doc
238.6K
🔹 کاری از مرحوم 🔅 ليست کتب و منابع مفيد مطالعاتي ساده و متوسط براي جوانان بر اساس موضوع 🖋 این فایل بی‌نهایت با ارزش است. ضمن قرائت فاتحه‌ای به روح جاویدالاثر محمدحسین فرج‌نژاد، این فایل را ذخیره و به دوستان خود برسانید. 🆔 @darseenghelab
⏺ترجمه|حدیث الناس عبيد الدنيا والدين لعق علي ألسنتهم يحوطونه مادرت معايشهم ، فاذا محصوا بالبلاء قل الديانون مردم بندگان دنیایند. دین از زبانشان آویزان است. گرد آن هستند تا هنگامی که زندگی‌شان بگذرد. پس هنگامی که با گداخته شدن در امتحان خالص گردند دین داران اندک می شوند سفینة البحار، ج۱، ص۲۵۷ بحار الانوار، ج۴۴، ص۳۸۳ @engasht_ir
مقاله📃 ادامه..... مکتب مکتب مجموعه ای متشکل از دانسته ها، شایسته ها و بایسته هاست. مکاتب در نوع خود می توانند جامع این سه حوزه یا منحصر در برخی از این ها باشند. چنین چیزی بستگی به مدعای بنیادینی دارد که بواسطه نظم در ارائه، توجیه مقبول و وحدت کلی آموزه ها با هسته مرکزی مستعد مکتب بودگی می گردد. در نتیجه کشف سرّ پیداش، جامعیت و پایداری مکاتب در گرو درک غنای باور پایه و ارتباط دیگر معارف امتداد یافته از آن فرض نخستین با آن است. (۲) @enegasht_ir
27.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶️کلمه حقی است که از آن اراده باطل شده. ⚠️مواظب باشیم که چه کسانی ممکن است با قبضه کردن نیکو ترین سخن ها و جلب فطرت های پاک انسانی چه مقاصد شومی را پیش ببرند. @enegasht_ir
شب تاسوعاست امشب/ کربلا غوغاست امشب ......التماس دعا🙏🏻 @enegasht_ir
💠تا خود مان نخواهیم نمیشود. @enegasht_ir