eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
148 دنبال‌کننده
246 عکس
84 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
حکایت اسرائیل مثل کسیه که به دیوار یه سد بزرگ آب با تیشه ضربه می زد.... اون نمی دونست که خراب شدن دیوار سیل راه میندازه. اونقدر به کارش ادامه داد که سد شکست. آب پشت سد سرازیر شد و سیل اون مرد رو با خودش برد و غرق کرد. اسرائیل تو سیل خونی که از فلسطینی را راه انداخته غرق میشه! @enegasht_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ویژه 🎙گفتاری پیرامون تحلیل سیاسی_ حقوقی منازعه فلسطین و اسرائیل در روند سیاسی بین الملل! 💠به مناسبت و عزای عمومی بخاطر جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه. 💠این صوت را امروز صبح برای جمعی از جوان هایی پر کردم که به روند مقاومت و ضعف اسرائیل انتقاداتی داشتند. 💠وقف در نشر. @enegasht_ir
🔸در جهان چند قطبی کوانتوم سیاسی تبیین گر عدم قطعیت عناصر است. 🔹اسرائیل و غرب صاحبان میدان نیستند پس دیگر هیچ اقدامی در چهارچوب های سابق تعیّن نخواهد داشت و هر مهره استقلال عملی کم سابقه دارد. 🔸اینها یعنی هر چرخش نابجا از سوی غرب جنگ جهانی چهارم را به پایان آخرالزمانی خود نزدیک تر خواهد کرد. @enegasht_ir
🔹بالاخره بعد از مدتی طولانی این دو کتاب استاد علیرضا قائمی‌نیا به دستم رسید. 🔸کتاب الهیات سایبر ایشان در اسفند سال ۱۴۰۰ رونمایی شد. کتاب دین و مدل‌های فرهنگی نیز اثر اخیر ایشان در امتداد نگاه فرهنگی استاد در اثر پیشین ایشان انتشار یافت. 🔹پایه‌های اصلی این دو اثر برگرفته از تلفیق حوزه های فلسفی، دینی و علوم شناختی و شاخه‌های مرتبط میان این ها چون انسان شناسی، زبان شناسی و کلام است. 🔸هرچند هنوز نتوانستم این دو اثر را کامل بخوانم اما در اینجا قصد ندارم تا با فشردگویی محتوای این دو اثر را ذبح کنم. بنابراین تنها به این دو نکته موجز بسنده می‌کنم: ۱. استاد قائمی‌نیا در الهیات سایبر جامعه امروز را نه صنعتی بلکه اطلاعاتی فهم می‌کنند جامعه اطلاعاتی جامعه چند فرهنگی است و جریان‌های اطلاعاتی در بستر دیجیتال بینش اصیلی به انسان نمی‌دهند. همین مسئله باور دانش و حتی ایمان را به مخاطره می‌اندازد. ۲. ایشان در اثر جدید خود بر همان پایه به تحلیل فرهنگی جامعه می‌پردازند. استاد در تحلیل‌های خود از جامعه شناسی کلاسیک که جهان را صنعتی فهم می‌کند گذر کرده‌اند و به نوعی به بدیل آن یعنی مطالعات فرهنگی گرایش دارند. در همین پایه به نسبت دین و تحلیل مدل‌های فرهنگی می‌پردازند. @enegasht_ir
📢خبر مباحث الهیات اصلاح از این پس در این کانال بارگذاری می شود: https://eitaa.com/theologyofreform_ir الاهیات اصلاح پروژه اخیر من در طول دو سال اخیر بود. اما حجم مطالب، روند بحث و خروجی آن من را بر آن داشت تا در مشورتی که با استاد قائمی نیا داشتم این طرح را در عنوانی مجزا از انگاشت پیش ببرم. مسلما از این پس کانال انگاشت به مسائل روز و اخبار کلی و دیگر موضوعات متمرکز خواهد شد. الاهیات اصلاح نیز عهده دار رهیافت های الهیاتی با فرهنگ و موضوعات مبنایی و دیگر اخبار مرتبط با آن-هر چند تحت چهارچوب انگاشت- خواهد بود. @enegasht_ir @theologyofreform_ir
موضوعاتی که در انگاشت بحث خواهند شد: علوم شناختی فلسفه دین حقوق و سیاست محتوای چند رسانه ای و...‌ دیگر موارد مشابه در همان روال سابق کانال خواهد بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نوشته بود بچه‌های دیگه کتکش زده بودند داشت گریه می‌کرد، وقتی این پسر رسید فکر کرد اینم می‌خواد بزنتش اما... انسانیت... @enegasht_ir
⁉️آیا نظریه وجود ذهنی با اتکا به خداوند، تجرد مفاهیم در دوگانه گرایی جوهری و تشکیک وجود؛ نحوه علم خداوند بر صور و مواد را اثبات نمی کند؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‏لنفسك عليك حق ‏وأهمها أن تهجر كل من لا يعرف قيمتها. «خودت هم نسبت به خود حقی داری و مهم‌ترینش این است که هر کسی که قدر تو را نمی‌داند، ترك كنی.» @enegasht_ir
و لو سألوني عنكَ سأقولُ : وطنٌ كجمالِ يوسُف و حُزنَ أباهُ حيثُ أكونُ بعيداً عنه بعيداً جداً… و اگر از من درباره ی تو بپرسند خواهم گفت : وطنی به زیباییِ یوسُف  و اندوهِ پدرش ؛ که بسیار از آن دور  افتاده ام... @enegasht_ir
این نظر بر وجهی دیگر از متافیزیک معرفت دلالت دارد که علم الهی هم می توان نامیدش. در این جا نحوه فیض علم بر عالم از طرف عقل فعال است. عقل فعال نیز از واهب الصور صورت علم را به حضور عقل می رساند. در اصل نحوه وجودی صور ذهنی همان تشکیک وجود است که در علم نیز رسوخ کرده. در این بیان همان نحوه علم الهی به بندگان نیز تعلق می گیرد. منتها یکی استقلال در علم دارد و دیگری از فیض وجود صور ذهنی را داراست. در مجموع وجود ذهنی نحوه اتصاف علمیت خدا از اشیاء حتی در امور جزئی چونان بنده است که در جریان وجود در عالم به اراده الهی به انسان داده شده و خداوند نه تنها عالم اصیل به آن هاست؛ بلکه ضامن صدق معرفت عالم بر معلوم نیز می باشد. @enegasht_ir
العدلُ الإنصافُ و الإحسانُ التَّفَضُّلُ دادگری انصاف است و احسان نیکی 👤علی (علیه السلام) @enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
28.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢حقایق رو نشر بده اما حکم نشر اکاذیب بگیر! 💢 ⭕️ فرماندار قزوین، به جرم نشر "یک‌سری چیزها" روانه‌ی زندان شد... ‌ ‌ 🔻کاشف به عمل اومده برای روشن کردن نقاط تاریک🔺 ‌ 🌐کاشف در بله | ايتا | تلگرام| اینستاگرام| روبیکا | یوتیوب
شروع نشست چهل و دوم از سلسله نشست‌های تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران با ارائه جناب آقای دکتر میرخلیلی تا دقایقی دیگر https://vroom.ut.ac.ir/farabi1
امیدوارم از این جلسه استفاده برده باشید. صوت این جلسه در همین کانال تخصصی تجربیات پژوهشی اساتید و... بارگذاری خواهد شد.
وضعیت جامعه ایران در مرز بندی های مشخص است. گویی اکنون ما چیزی به اسم قشر خاکستری نداشته بلکه طیف خاکستری داریم. در این متن حقیقت میان شعار زدگی و خشونت دو سوی درگیری گم می شود. هر گروه نیز وارد منطقه امن خود و جدا از دیگری می شود. مثلاً ایتا در اختیار طیف خاصی از باور ها قرار دارد. این طیف هم خوراک کم عمقی می نوشد که البته در این فضا اشباع شده است. حال اگر یک کانال دو روز درباره فلسطین یا هر موضوعی که خواهان دارد صحبت نکند از طرف مخاطبان طرد می شود. همین رفتار در تلگرام نیز نمود دارد. آنجا اگر فضای اجتماعی ورود به مسائل سیاسی کند یا به نحوی حمایت نظام را طرح کند شدید ترین بازخورد ها را می یابد. این دو جا برای صحبت علمی گنجایشی ندارد. جامعه ما البته نه ایتا هست و نه تلگرام. شاید پلتفرم مطلوب جامعه ما گسسته شده و فاقد هویت جمعی مشخص است. همین است که ما در کلنی های جدا بافته زیست می کنیم. امروز کمتر پلتفرمی مثل روبیکا جامعیت کاربر دارد. اگر اوضاع همین باشد ما راهی جز دیالوگ های شخصی مان با خارج نداریم. طبعاً زیان هم می دهیم. همین است که امروز چیزی به اسم قشر خاکستری نداریم. @enegasht_ir
اگر آیینه در چشمان یک غمدیده بارانی نمی بیند؛ نشان دارد که آن دل دیگر از شادی به خود رنگی نمیگیرد 👤 قاضی @enegasht_ir
مقاله📃 مقدمه این عنوان تلاقی نظر گاه های کلامی، حدیثی و تفسیری است. هر چند جامعیت تحقیق مطلوبیت پیش فرض شده دارد اما نگاه الهیاتی و کلامی در مقوله رفتار خدا انبوه پرسش ها را به خود می گیرند. رفتار الهی امری الوهی است که در خلقت عنوانش ناظر بر تمام شئون زندگی آدمیان است. رفتار خدا انسان را به پذیرش وا می دارد. همینطور تزاحم های عالم که به شر مشهور است نیز سوالاتی در شر عالم، معاد، تفاوت تکوین و تشریع و عدالت خداوند را طرح می کند. تحلیل رفتار خدا به عنوان متعلق امر مجرد (ذات خداوند) اما از دایره حس یا گزارش های کلی خارج است. در این صورت روش تحلیل عقلانی وارد عمل می شود. از این رو تحلیل کلامی اولویت و سازگاری بیشتری از دو حیث دیگر دارد. ما نخست به شناخت اراه الهی و ملاحضات بنیادین خداوند در وجوب ممکنات می پردازیم. سپس سوالات مرسوم پیش گفته را با انطباق بر مسئله فلسطین پاسخ می دهیم. رفتار الهی رفتار ترجیح اراده به تحقق و عدم ماهیتی در موضوع است. در این صورت رفتار الهی ترجیح وجودی خدا به وجود و امنتاع یک امر امکانی است. این کار به آفرینش می انجامد. رفتار الهی در خصوص آفرینش دو مرحله منطقی دارد. مرحله نخست فعلیت یک ممکن است. این جا اولین تصور از علیت مطرح می شود. مرحله بعدی فیض الهی به تداوم این وجوب بالغیر است. از آن جا که خداوند صفت فیض دارد فیّاض علی الاطلاق است. این صفت نیز در کنار سرمدیت ذات قدسی، ما را به قِدَم عالم باور مند می کند. بنابراین خداوند دو تجلی در ممکنات می کند؛ تجلی اول خلقت آن هاست و تجلی دوم تداوم خلایق است. (۱) @enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا