eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
140 دنبال‌کننده
282 عکس
107 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
✒ از ملزومات تداوم تشکیلات های معطوف به هدف؛ گفت و گوی سازنده میان اعضا است. این امر در حد اعلی خود به تدوین ایدئولوژی مقبول مجموعه می انجامد که کنش فردی_ جمعی افراد را موجه می سازد. از سوی دیگر صرف ارتباطات کلامی؛ کشف علقه ها و وجوه تفاوت و تشابه اشخاص را با خود داراست. کار بست این آگاهی در نوع خود با معلوم ساختن توانمندی هر عضو و تعیین مسئولیت متناسب با وی، به ظهور استعداد ها و رشد هویت افراد و دستیابی بهینه به هدف ختم می شود. بدین ترتیب چنین تلقی از دیالوگ های درون تشکیلاتی؛ به اتخاذ صحیح این مهارت به مثابه روشی سامان دهنده، در روند پایداری و تکامل این منظومه های انسانی منجر می گردد. @enegasht_ir
⏺کتاب تردیدی نیست که حضور تاریخی دین حاصل از تعامل متدینان و تلاش فکری آنان برای استقرار اصول و سنت‌های دینی در عرصه فرهنگی و تمدنی بشر بوده است و این تلاش بدون شک در رقابت با عوامل دنیوی رقیب و موانع فرهنگی و تاریخی موجود، همواره موفقیت ها و شکست هایی را به همراه داشته است. رنسانس دینی و سکولاریسم پنهان، حمید پارسانیا @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... بحران در روند تکوین امر مدرن اما پس از ۱۱۰۴ و سقوط اصفهان توسط افغان ها در ایران دچار خلل شد. افول صفویه دیگر دول رقیب هم تراز آسیایی و اروپایی را دچار حیرت کرد. آن ها هر چند از چنین رخداد مشابهی در امان ماندند اما شکست سلاطین ایران؛ درس عبرتی برای دیگر حکومت ها شد که با اتخاذ رویکرد بهتری چون عدم عقل گریزی، دوگانه انگاری در تفسیر رابطه دین و علم و حفظ یکپارچگی دولت_ملت؛ خود از گزند چنین عاقبتی مصون بدارند. به هر حال از اواخر حکومت سلطان حسین صفوی تا پایان جنگ های ایران روس در ۱۲۴۳ هجری، ما شاهد هرج و مرج بیش از صد ساله در ایرانیم. ما در اینجا دولت قدرتمندی را نمی‌بینیم اما؛ پیوند قوی دین و ملت موجب مقاومتی مردمی شد که تحت نام ایران شیعی به جلوگیری از فروپاشی بیش از پیش ایران انجامید. این مقاومت گرچه بی هزینه نبود و علاوه بر تمامیت سرزمینی، غرور ملی ما را خدشه دار ساخت ولی همین بحران؛ سبب جهشی در فکر ایرانی شد تا به نحوه جدیدی از حضور فعال در زیست جهان مدرن بپردازد. (۶) @enegasht_ir
هدایت شده از پویش
متأسفانه ظهر امروز قطعی برق غیرمنتظره در یکی از دیتاسنترهای ایتا در تهران، موجب آسیب سخت افزاری به برخی سرورها و قطع ارتباط کاربران گردید. بابت این اختلال که خارج از اراده ایتا به وجود آمد، از همه کاربران صمیمانه پوزش می‌طلبیم. @pooyesh
امروز صبح ابوالحسن بنی صدر در بیمارستان سالپتریه پاریس فوت کرد.
مقاله📃 ادامه..... محصول این مواجهه نابهنگام با ملل دیگر انزوای ملی بود. در سلسله صفوی و تا حدودی افشار و زند، ایران مولد و صادر کننده محصولات و در موازنه ای برابر و گاه دست بالا قرار داشت. این موازنه موجب شده بود تا دیگر دولت ها ناگزیر به تعامل ملایم با ایران باشند. تجربه های جنگ با پرتغال و عثمانی [مخصوصا رزم مشترک ایران_ بریتانیا علیه پرتغال]، وجه ای قدرتمند به ایران می بخشید اما در پس شکست قاجار از روسیه؛ دیپلماسی ایران سیری معکوس را تا سال های پایانی سلطنت پهلوی در پیش گرفت. در اینجا ایران نه ارتش فاتحی داشت و نه دیوانسالاری منظمی و نه دولت و شاه مدبری. تمامیت ارضی ایران تحت پیمان نامه های گلستان و ترکمنچای زیر سوال رفت. ملت دچار خود تحقیری شد و میان دولت و ملت انفصال رخ داد؛ از طرفی حیثیت ایران به عنوان کشوری پیشرفته و تاثیر گذار در میان ممالک مدرن مخدوش شد و در این بین هم بواسطه آشوب های صد ساله و ویرانی های آغا محمد خانی؛ ایران بنیه ای برای باز تولید زیرساخت‌های احیا گر کشور نداشت. همین عوامل سبب رخوت ایرانی و پدید آمدن روح کرنش گری در مقابل اندیشه و شئون حیات جهان اجتماعی بیگانه گردید. (۷) @enegasht_ir
پاسخی جامع به توییت مبهم رسول جعفریان.
◽این نامه تاریخی شهید باکری؛ حجت قدسیت انقلاب اسلامی مان را بر همه مسئولین در هر جایی از این مملکت اعم نظامی، دیوان سالاری، حوزوی و دانشگاهی و اقسام مدیریت ها تمام می کند. @enegasht_ir
🔶️خلاصه ای از یکسال و هشت ماه بازی رسانه ای و بمباران تبلیغاتی @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... مشروطه شکست ایران در جنگ با روسیه تزاری موجبات نوعی بازیابی هویت کنشگر در امر مدرن را برای ایران قاجاری به ارمغان آورد. اما این حرکت جدید از آنجا که ریشه ای در خود تحقیری داشت؛ از نطفه بیمار متولد شد. این بیماری روحیه ای از تقلید توام با سرسپردگی را در برخی شاهزادگان و صاحب منصبان و مزدوران دول خارجی پدید آورد که از جمله اولین تاثیر های این قشر را می توان در خلال همان نبرد یاد شده و عهد نامه های گلستان و ترکمنچای مشاهده نمود. در مقابل افرادی که بعد ها منور الفکر و غرب زده نامیده شدند دو گروه قرار داشت؛ یکی علما دینی و دیگر سیاستمداران استقلال خواه. این دو گروه که البته با دو شاخصه اسلام و ایران گرایی وحدت نظر و عمل داشتند از همان آغاز مناقشات قاجار و روسیه، در نبود قدرت سیاسی مدبر و موثر تحت مرجعیت علمای دین، به دفاع از ارزش های دینی و تمامیت سرزمینی ایران پرداختند. آنچه ایشان تا پایان استبداد صغیر و جنگ جهانی اول و اوایل رضاخان در انجام آن همت گذارده بودند، تثبیت همین دو اولویت مذکور بود. سر انجام ولی با دخالت بیگانه و خیانت مزدوران وطنی، این جریان آنگونه که باید به هدف نرسیدند و ایران در چنگال استبداد سلطنت وابسته پهلوی و انگلیس گرفتار گشت. نقطه عطف رویش این جریان در دوران ناصری و با ظهور سیاستمدارانی چون امیر کبیر و اندیشمندانی چون سید جمال بود. اصلاحات امیر کبیر شروع پیشرفتی بومی و البته بیشتر معطوف به تکنیک بود. این شکوفایی اما بیش از چهار سال دوام نیاورد و جریان منوالفکری، همگام با استعمار انگلیس و روس روند آن را در اختیار خود گرفتند. در اینجا جریان مصلحان وطنی چاره را در مقابله فکری دیدند و از طریق باز ساخت پایگاه اجتماعی ایرانی_اسلامی، سعی در جلوگیری از این انحراف ها داشتند. نخستین نمود قدرتمند این جریان در نهضت تنباکو و با راهنمایی های امثال شیخ فضل الله، جمال الدین و رأس ایشان رهبری آیت الله میرزای شیرازی بود. فتوای مرحوم میرزا چونان دمیدن روحی تازه بر پیکره رنجور جامعه ایران شد که ضمن خودباوری ملی؛ نسبت نیرومند دین_ملت را در سیاقی متفاوت با اروپا نشان می داد. این قضایا و تحولات اجتماعی_ فرهنگی ممتد از آن پس از مرگ ناصرالدین شاه به انقلاب مشروطه ختم گردید. (۸) @enegasht_ir
🔸 سلسله نشست‌های علمی Corona+X 📝 نشست دهم: عنوان: «عوارض مستند و علمی واکسن‌های کرونا در سایه‌ی بایکوت‌های علمی و پژوهشی» با سخنرانی دکتر علی‌رضا اصلانی زکریا - دکترای شیمی دارویی - متخصص نانوبیوتکنولوژی دبیر نشست: مهندس محمدعلی شکوهیان راد زمان: 📅 پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ⏰ ساعت ۱۸:۳۰ به وقت محلی تهران 🔻 محل برگزاری: تالار اجتماعات مجازی شماره ۲ دانشکده مهندسی: http://vroom.ut.ac.ir/farabi4 کارگروه بایوسایبرنتیک آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران 🌐 http://cysp.ut.ac.ir 🆔 @ut_cyber
نفری یه جُک منشن کنید بخندیم؛ +مجلس انقلابی... 👤حاج کمال @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... مشروطه وجه غالب و محقَق از دیگری سر سختش یعنی عدالت خانه بود. به طور کلی این نهضت بر خواسته از دو تلقی متضاد و معطوف به شیوه ای خاص در جهت اصلاح مملکت شمرده می شد. مشروطه خواهان متاثر روشنگری فرانسوی قوانین عرفی (قوه مقننه) و تئوریزاسیون آن توسط منورالفکران را می خواستند اما عدالت خانه؛ خواهان ضمانت اجرایی قانون و انضباط حقوقی جامعه را طلب می کرد. رهبران نهضت عدالت خانه (مشروعه خواهان) همان گروه علما و مصلحان مذهبی_ وطنی چون شهید شیخ فضل الله، مرحوم نائینی، صاحب کفایه و ستار خان و باقر خان شناخته می شدند. این دو طیف در تقابل با هم به مبارزه با استبداد قجری پرداختند. آنچه در این بین کفه پیروزی را به سود مشروطه خواهان برگرداند به دو عامل اصلی منحصر است. نخست خلأ پیش آمده به دلیل اعتصاب علما در قم بود. در آن مدت سفارت انگلیس لژنه غربگرایان شد تا با بار کردن دیگ های پلو، اعتصاب توده را به مرکزیت سفارت انتقال دادند و قرائت مشروطه را به مطالبه عمومی بدل گرداندند. دیگر اما نفوذ بریتانیا در لایه های حاکمیتی، نخبگانی و اجتماعی ایران فرصتی را ایجاد نمود تا آنها بتوانند با آسیب و از دست رفتن منافع کمتری این رویداد را پشت سر بگذارند. اینجا ولی روس ها و عثمانی که آرام آرام روند انحطاط و گذار از سلطنت را طی می کنند گویی میدان را به رقیب غربی خود واگذاشتند تا بریتانیا یکه تاز اجماع بخشی درون منور الفکران شود. این امر موجب گردید تا امثال شیخ فضل الله در وهله اول با شروط و قیودی مشروطه را پذیرفتند و به مبارزه پرداختند. (۹) @enegasht_ir
هدایت شده از پونز
آیت الله رئیسی: به شبهات کرونایی پاسخ علمی داده شود رییس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا: 🔹واکسیناسیون عمومی باید با قوت ادامه یابد. 🔹عادی‌انگاری و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی تبعات خطرناکی دارد 🔹بازگشایی‌ها با برنامه‌ریزی و نظارت دقیق باشد تا سلامت مردم به خطر نیفتد 🔹در مقابله با کرونا سیاست ما باید اقناعی باشد نه اجباری 🔹به شبهات درباره کرونا پاسخ علمی و منطقی داده شود 🔹کاهش محدودیت‌های کرونایی باید با ضوابط همراه باشد 🔹دانشگاهیان و صاحبان تریبون در ترغیب و تشویق مردم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و واکسینه شدن در برابر ویروس کرونا نقش بسزایی دارند. 📌 @ponezs
مقاله📃 ادامه..... پس از پیروزی مشروطه خواهان و فروکش تلاطم های منجر به سقوط استبداد صغیر و تثبیت انقلاب؛ ظهور و بروز حاکمیت روشنفکری از۱۲۸۴ تا تعیّن رسمی آن در ۱۳۰۴، شکل عریانی از واردات فرم و محتوای مدرنیته در برابر ظرفیت های بومی بود. در اینجا شیخ فضل الله بر دار می رود و میان غوغای جنگ اول جهانی نهضت جنگ، که عنوان نخستین جمهوری آسیا آنهم مبتنی بر فقه جعفری را بدوش می کشد شکست می خورد. ستار خان و باقر خوان هم بر اثر حواشی پسا مشروطه دوم خونشان پایمال می گردد. امثال مدرس نیز که باز مانده جریان بازنده عدالت خانه بودند نیز در برابر طوفان رضا خانی به کمترین هزینه از سر راه منورالفکران و بیگانه استعمارگر کنار گذاشته می شوند. درد اصلی هنگامی است که‌ با نوای بی پرده کنار گذاشتن دین، هیچ شکل منسجمی چون نهضت عدالت خانه نیست که مقابل تقلید بی قید از غرب صف آرایی کند که بالعکس، چنان تشتت در صفوف جریان های وطنی موج می زد که کوچک ترین اظهار مخالفت با این شبه تحولات از تفکیک قوای مونتسکیو تا قانون کشف حجاب با سرکوبی فرای تصور، از طرف استبداد متجددین پاسخ خود را دریافت می دارد. بدین ترتیب مدرنیزاسیون؛ پروژه بی رقیب حیات نوین ایران بریده از خویشتن با قوت هر چه تمام تر در میدان تکوین امر مدرن یکه تازی می کرد. (۱۰) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... انقلاب اسلامی حوادث دهه ۲۰ از سقوط رضا خان تا کودتا ۲۸ مرداد، زمینه های مبارزه منسجم داخلی علیه استبداد را مهیا می کرد. در نهضت ملی شدن صنعت نفت، تمامی صفوف به میدان آمدند تا دوباره ما شاهد ایرانی مستقل و موثر در جهان پسا استبداد باشیم. اين تلاش ها البته با یکه تازی های مصدق و کنار نهادن دین مداران در روند نهضت و بالتبع حمایت مردمی؛ عمکام با کوشش همه جانبه قدرت نو ظهور آمریکا و انگلیس پیر، به شکستی سنگین منجر گردید. جامعه ايرانِ پس از مشروطه؛ امید به استقلال را در سایه حرکتی مردمی به همبستگی جریان های روشنفکر ملی و مذهبيون در دل پرورانده بود و قصد داشت تا با ملی صنعت نفت، مقدمات استقلال نهایی و سرنگونی پادشاهی وابسته را ایجاد کند. سیر مختوم به شکست نهضت ولی روشنفکران دغدغه مند و گروه های مذهبی چون فدائیان اسلام و بزرگانی چون آیت الله کاشانی و طالقانی را منزوی گرداند. فدائیان و اشخاصی چون دکتر فاطمی بدست رژیم به شهادت رسیدند و دیگران هم تحت جو سنگین حاکمیت چون سابق یارای مبارزه را در خود نمی دیدند. اما نسل جوان تربیت شده با آرمان های رهایی بخش، هر چند اندک و پنهانی در دانشگاه ها و حلقات مذهبی به نشر مبانی و آماده ساختن نسل های بعدی مبارزین مشغول بودند. این امر همان چیزی بود که در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ سلطنت را از تلاش ها چند ساله اش جهت خفقان و سرکوب روحیه جهاد مأیوس ساخت. امام خمینی پس از رحلت علامه بروجردی زعامت شیعه را در ایران بر عهده گرفت. رژیم ستمشاهی اما سعی داشت تا با تماس با بزرگان نجف به نحوی مرجعیت را از ایران خارج کند که البته ناکام ماند. امام از همان آغاز با شاگردانی که در دهه ۳۰ به بلوغ کافی در بعد علمی و اجتماعی رسیده بودند به صورت منظمی بیش از پیش، به ساماندهی اقشار مذهبی جهت مقابله دوباره با رژیم وابسته پهلوی پرداخت. این کاری بود که تحت زعامت امام تا خود پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ ادامه یافت. شروع قیام امام خمینی در ۱۵ خرداد و طی اعتراض به پذیرش معاهده مصونیت قضایی اتباع هم‌پیمان ایران علی الخصوص آمریکا آغاز شد. اشکال اساسی این معاهده آن بود که ایران با توجه به موقعیت پایین نسبت به ابر قدرت غرب، نمی توانست دیگر حتی از استقلال قضایی و تمامیت ملی خود صیانت کند. این تجربه تلخی بود که بعد از جنگ های ایران روس توسط روسیه، امپراطوری چین و عثمانی نیز به ایران قاجاری تحمیل شده بود. با چنین تحلیلی از وضعیت ایران در مناسبات جهانی و پیشینه تاریخی این امر؛ امام خمینی پیامد های پسا معاهده را به نفع ایران ندید و در تاریخ مشهور در قم با لحنی تند علیه کاپیتولاسیون موضع گرفت. (۱۱) @enegasht_ir
محکمه خون شهدا محکه عدلی است که ما را در آن به محاکمه می کشند. 👤شهید سید مرتضی آوینی
مقاله📃 ادامه..... مبانی معرفتی قیام امام آنچه که به‌ پیروزی مبارزه امام خمینی از خرداد۴۲ تا بهمن ۵۷ انجامید، نوید تازه ایشان از روند مدرن بود. زمین بازی در این نهضت مبتنی بر تضارب تلقی های مختلف از امر مدرن فهم می شد. نخست جریان های خارجی بودند که از کره جنوبی و ژاپن تا آمریکای شمالی را ذیل مفهوم غرب در آورده بودند. آن ها این تلقی را با شاخصه های انسان مداری [و البته تکیه بر فرد]، تکنیک زدگی، اصالت عقل ابزاری منقطع از وحی، اصالت این جهانی (سکولاریسم)، اصالت سرمایه (اقتصاد)، عدم کمال غیر مادی_ مطلوب انگاری و حفظ وضع موجود به عنوان پایان پیشرف تاریخی_ در زیست بشر به عنوان نگاه حاکم بر تکوین مدرنیته تعریف کردند. از سوی دیگر روسیه پسا تزاری با اتخاذ بومی اندیشه سوسیال_ کمونیسم، گستره ای از کره شمالی تا آمریکای لاتین را ذیل عنوان بلوک شرق در آوردند. نگاه آنها با همتای غربیشان یکی در تفسیر از وضع مطلوب فرد بود و دیگر در شعارشان که نوعی آرمان هنوز دست نیافته را به انسان نشان می داد. در کشاکش فرد و ساختار نگاه سوسیال به انسان وی را اسیر ساختار می دید که باید با همبستگی افراد با هم و ایجاد سیکل (چرخه) پویا در جامعه؛ امراض فرد که ریشه در جامعه دارد در این گونه تعامل جدید درمان شده و جامعه مظهر بروز استعداد های فرد باشد. در شعار اما آن سیکل مذکور در نهایت به رکود در ساختار [در نظر ایشان] عادلانه کمونیسم می انجامد. در اینجا ما وحدت اصول و کثرت روش در هر دو نگاه شاهدیم. هر دو گونه اندیشه لیبرال و سوسیال به چیزی جز حیات مادی و نفی معنا از آدم عالم نمی پردازند. در این نگاه انسان سرانجامی جز ماده ندارد که تعارض امیال نامتناهی انسان چون جاودانگی و کمال با حصار محدود دنیای مادی، وی را جز به پوچی در سیلابی از احساسات منفی با نفی ارزش ها و هر آنچه برای تحصیلش کوچیده نمی رساند. هر دو ایدئولوژی با خلط بار معرفتی خاص و دلالت تاریخی این واژه، دست به مفهوم سازی و تسخیر عالم بواسطه آن مفهوم زدند. امام اما این انحصار را نپذیرفت. ایشان با تفکیک حیث تاریخی و حیث جهانبینی مدرنیته بدان بار معنایی توحیدی بخشید و شق سومی را در این مبارزه رو کرد. مبارزه ای که در آن سه ابر قدرت ایران، شوروی و آمریکا به مخاصمه با هم صف آرایی کرده اند. تلقی امام به عنوان شق سوم نیاز به شناخت اصول و بیان تفاوت آن با بار مفهومی تلقی اومانیستی پیش از خود دارد. شاخصه های تفکر توحیدی عبارت اند از: اصالت بر امر قدسی، معنا انگاری بر خواسته از همان امر قدسی، وحدت بینی انسان در امر قدسی مطابق با معنا، جهت دهی محتوا به تکنیک در خدمت رشد انسان و تحقق وحدت(اولی به عنوان علت مادی و دومی به عنوان علت صوری)، پذیرش و تناسب میان مراتب عقل در تشخیص حق و باطل، امتداد دو جهانی در بودن انسان که به‌ ابدیتی در حیات طیّبه می انجامد، پذیرش انسان و اختیار او در شأن مادی در ساختار و قبول ساختار در مرتبه صورت وقوع فرد. تفکر توحیدی حتی در خود واژه تفکر نیز نهادینه است. تفکر صرف حرکت مجهول به معلوم ذهن نیست بلکه در معنا با حالتی از مراقبه و خلوص قلب همراه است که آن را نیز بر خلاف معادل لاتینش قدسیت می بخشد. در این اندیشه انسان همواره در رشد است. او خود و کمال خود را محدود به دنیا نمی گرداند. در این حال پوچی برای او حیثی از وجود ندارد که بخواهد به امراض ناشی از دچار شود. او خود را غیر امر قدسی نمی گرداند که بخواهد چالش اصالت انسان و خدا در اندازد. انسان امر قدس را بازیچه و افیون استکبار خود نمی بیند که بوقتش هم آن را منکر شود. او حتی خود را زیر سایه مخوف موجودی قدرت مند له نمی کند که هر چه که انسانیت را تشکیل داده باید از آن دست کشد. بلکه او وجود خود را شأنی از شئون حق می انگارد. عالم امکان محل ابتلای اوست تا با تفوق بر آن به اصل خویش در حالتی از وحدت تمام عیار حقیقی با آن قرار گیرد و در پرتو نامتناهی اش کسب فیض کند. این نظر جهاد را حرکت مومن و نه سکون، در تزکیه تکوین امر مدرن هم در حیث معرفتی و هم در حیث تحقق دنیوی می انگارد. جهاد هم معطوف به سیاست است و هم اقتصاد؛ و اصلا در تمام شئون دنیایی آدمیان از ارزش های انسانی چون آزادی و عدالت تا معنویت و نظامات اجتماعی خواهان تحول به احسن است. این تحول در بُعد حاکمیتی از نفی ظلمه به ولایت فقیه و به صورت آرمانی حکومت عدل مهدوی در حرکت است. شق سوم مدرنیته با چنین چهارچوبی در بیان امام خمینی به نام انقلاب اسلامی امکان بروز یافت. (۱۲) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... امروز حال آنچه که آینده انقلاب اسلامی، ایران و پایان مدرنیته را رقم می‌زند تلاشی همگون با مفاهیم قیام از نسل های امروزین انقلاب است. این نسل ها با آنکه امام، جنگ و رفرم دهه هفتاد را تجربه نکردند از دو حیث می توانند موجبات تفوق ایران اسلامی را مهیا کنند. آنها به نوعی با واسطه با پدیده انقلاب اسلامی رو به رو شدند از این رو؛ استقبال ایشان از آن ارزش ها و تجربه تاریخی مبتنی بر دستگاه محاسباتی هست که بتواند این امر را هضم کرده حقانیت آن را از دیگر روایت ها مشخص گرداند. این نسل همگام تطور تکنولوژیک_ فرهنگی دو دهه اخیر رشد کرده که همین روحیه ای انتقادی را نسبت به سنت، باور و مقبولات اجتماعی مرسوم و وارداتی درونشان پرورانده. اینان چون گذشتگان از مراجع کلاسیک فرهنگی تغذیه فکری نمی کنند و حتی در تعامل با فرهنگ غربی نیز به عناصر الگو ساز آن چون هالیوود، روی تسلیم نشان نمی دهند یا در نظر به روابط پایدار (ازدواج و فرزند آوری) بسیار متمایل و آسان گیر تر از دهه های پیش از خود اند. در اصل ما نوعی استقلال خواهی و باز گشت به خویشتن در گروه های نوجوان و جوان می‌بینیم که اگر درست اقناع نگردند این موهبت؛ هیئت بمبی را به خود می گیرد که نهیلیسم، خودباختگی و انقطاع فرهنگی از جمله پیامد های بیشمار انفجار آن در آینده اند. از اینجا بر می آید که ما با مخاطراتی در این نسل مواجهیم که ثقل همه آنها ذیل بحران انتقال ارزش هاست. سیاست های جمهوری اسلامی در سال های پس از جنگ تا کنون تجربه نچندان رضایت بخشی را خصوصا در مسئله معیشت از خود نشان داده. وابسته گرداندن بازار ایران به استکبار ضربه های سهمگینی را بر پیکره جامعه وارد ساخت. افزون بر فشار های اقتصادی، ولنگاری فرهنگی توسط دستگاه های اجرایی و متولیان مذهبی؛ هرج و مرجی را در این حوزه نمایانده که اجین با معیشت نوعی رخوت ملی را در جامعه اپیدمی کرده. سرکوب گروه های انقلابی و بروکرات_تکنوکراتیزه کردن نهاد های اجتماعی_انقلابی چون جهاد سازندگی، حوزه علمیه و بسیج مستضعفین، با فاصله گذاری میان تشکیلات های ارزشی و مردم، خود به استهلاک بالایی از توان پیشبرد کشور در عرصه های گوناگون منجر شدند. از طرفی بدنه سیاست مدار در عمل به تضاد با نظام و رهبری آن برخاسته و علیرغم همسویی و علقه عمومی با انقلاب؛ جامعه دولت مردان و نخبگان سیاسی سه قوه را لایق جانشینی الگوهایی چون شهیدان رجایی و بهشتی نمی بیند. جامعه ایرانی امروز با تاسی به ارزش ها با طرح مطالباتی چون شفافیت، برخورد با مفاسد اقتصادی و.... خواهان اتحاد دوباره قوای سیاسی با امام جامعه و پایبندی دوباره به همان ارزش هاست. این عوامل در کنار هم تزلزل هویتی در نسل نوجوان و جوان ایرانی پدید آورده که با وجود تلاش های معطوف به باور اقشار جامعه، ما تلفات جبران ناپذیری را در گذار از بحران فاصله ارزشی میان نسلی متحمل شدیم. نتیجه آنچه که در چهل سال بعد انقلاب به گام دوم شناخته می شود؛ انتخاب و تلاش معطوف به تحقق آرمان هایی است که مبانی نهضت آنها را نوید می داد. اهمیت حس استقلال طلبی و نقش آفرینی فعال در جوامع به مثابه استعداد های ملی بایستی توجه در خور یابد. میراث اسلامی و بومی با حفظ، تعمیق و بازخوانی (اجتهاد) باید در شکلی نو از الگوی پیشرفت ایرانی_اسلامی ظهور یابند. گزاره ها اندیشه ای چون وحدت علم ودین و اختیار گرایی در قدسیت انسان و.... ظرفیت های اندکی در حل مسائل انسانی و امتداد های اجتماعی علوم انسانی نیست که بتوان به راحتی نادیده شان گرفت. توجه به نسل جدید و اقناع روحی آنها در معنا بخشی به زندگی و اهمیت به خلاقیت هایشان از دیگر کلید های تثبیت تلقی مدرنیته ایرانی است. و در آخر بازسازی تعامل جمهوری با نظام در اسلامیت و انقلابی بودگی، حل المسائل خیل قابل توجهی از معضلات ایران_ در پنج حوزه سیاسی، نظامی، اقتصادی.... قدرت_ است. در نتیجه ایران با چنان تاریخ درخشان و غنای فرهنگی و استعداد های اجتماعی امروزش؛ توانایی آن را دارد تا با تلاشی منظم و منطبق با اصول انقلاب به باز تعریف و تکوین امر مدرن با هویتی بومی در گستره ای جهانی دست یازد. (۱۳) @enegasht_ir
تشييع جنازه فرزند شهید یاسوجی که به علت خود سوزی کرد با حضور مسئولین! اگر تا ۱۰ سال دیگر نامی از انقلاب باقی ماند.....
🔶️اینگونه تناقض ها طنز تلخ این روز های است. 🔷️مطمئنا امام زمانی در کار است که در طوفان حوادث امت را رها نکرده و از خیلی از مدعیان پای کار تر است. 🔶️آنچه که ما را مصمم تر می کند نه نالیدن که کردن است. با قلم، با جان و با هر کاری که در توانمان است. 🔷️ما از درد ها نمی نالیم. سخن می گوییم تا با علم به سوال به جواب نیز علم پیدا کنیم. @enegasht_ir
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
احیای متافیزیک و فلسفه در محیط‌های علمی.mp3
45.43M
💥نشست احیای متافیزیک و فلسفه در محیط های علمی 🎤ارائه دهنده: پروفسور 👤دبیرعلمی: دکتر سید جواد میر خلیلی 🏢پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کانال فلسفه دین اسلامی https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion
آفت علم غرور است. غرور عاملی است که را از مسیرش باز می دارد و بدان چه کم و بیش آموخته گمراهش می کند. این که من و شما می نویسیم نه از ما که از سفره نعمت خدا است. این علم روزی ماست که باید زکاتش را بدهیم که به هیچ وجه با غرور نمی سازد. غرور جایی هست که فکر می کنیم چرخش و قلم سیاهی کاغذ از ماست که نه؛ هموست که قلم بدست ما می چرخاند و اگر بخواهد؛ خود دست و قلم از چرخش باز می دارد. یادآوری مسیر و صاحب مسیر، بن را از دل عالم می زداید و در هر مرحله از رشد و پیشرفت در راه میوه را جانشین آفت می کند.