رمضان 1402-1_.mp3
16.97M
مجموعه صوتی #لاالهالاالله ۱
#استاد_شجاعی
#استاد_رنجبر
شاید خدایی که ما میشناسیم و از احکام او پیروی میکنیم،
خدای واقعی نباشد ...
نمیشود آدمی دهها سال خدایی را عبادت کند و عاشقش باشد،
ولی هنوز ترسهای گوناگون احاطهاش کرده باشند.
※ این رمضان، رمضانِ یافتنِ خدایِ حقیقی است.
👈دوستان وهمراهان عزیز حتما بشنوید
هدایت شده از طاهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️نقطه زنی و دقیقترین استدلال که اکبر عبدی با زبان سادهِ خود در مورد این گروه از سلبریتی ها بیان کرد. ❗️
#جشنپارهکن
:
🕊 تفسیر آیه ۲۷ سوره نحل 🕊
🍃 ثُمَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يُخْزِيهِمْ وَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَآئِيَ الَّذِينَ كُنتُمْ تُشَاقُّونَ فِيهِمْ قَالَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ إِنَّ الْخِزْيَ الْيَوْمَ وَالْسُّوءَ عَلَي الْكَافِرِينَ 🍃
ترجمه :
🍃 (به علاوه) خداوند در روز قيامت آنان را خوار و رسوا خواهد ساخت و مى گويد: شريكان من كه درباره آنها (با پيامبر و مؤمنان) ستيزه و مخالفت مى كردند، كجا هستند؟ (در اين هنگام) دانشمندان گويند: همانا امروز، ذلت و رسوايى بر كافران است. 🍃
در فرهنگ قرآن، علم و جهل معنايى گسترده تر از دانستن و ندانستن دارد.
عالم كسى است كه انديشه و عمل او بر اساس حق و حقيقت باشد، گرچه قدرت خواندن و نوشتن هم نداشته باشد و جاهل كسى است كه فكر و عمل او بر باطل باشد، گرچه همه ى علوم را نيز بداند.
قرآن، انديشه ى شرك و بت پرستى را نشانه ى جهل مى داند، چنانكه ريشه ى عمل زشتِ قوم لوط را جهل مى شمرد.
در اين آيه نيز، «اوتوا العلم» كسانى هستند كه در برابر كفر و شرك، قرار گرفته اند، يعنى علم واقعى، انسان را به توحيد و ايمان مى رساند.
📌 پیام ها
🌿 كيفر اصلىِ مجرمان، در قيامت است و هلاكت در دنيا مقدمه اى براى آن مى باشد. «ثم يوم القيمة يخزيهم»
🌿 آنان كه در دنيا مؤمنان را خوار مى شمردند، خود در قيامت خوار مى شوند.«يخزيهم»
🌿 به دنبال هر كس بروى، بايد در قيامت جوابگو باشى. «اَين شركائى»
🌿 در دادگاه قيامت، مشركان حرفى براى گفتن ندارند. «اين شركائى» خدا، پاسخى ندارد.
🌿 علم واقعى كه موجب ايمان و عمل مى شود، هديه اى الهى است. «اوتوا العلم»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
:
🕊 تفسیر آیه ۲۸ و ۲۹ سوره نحل 🕊
🍃 الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِي أَنفُسِهِمْ فَأَلْقَوُاْ السَّلَمَ مَا كُنَّا نَعْمَلُ مِن سُوءٍ بَلَي إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (۲۸)🍃
🍃 فَادْخُلُواْ أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا فَلَبِئْسَ مَثْوَي الْمُتَكَبِّرِينَ (۲۹)🍃
ترجمه :
🍃 آن كسانى كه فرشتگان جانشان را مى گيرند (در حالى كه) به خود ستم كار بوده اند، پس (در آن موقع آنان) سر تسليم فرو آرند (وبه دروغ گويند:) ما هيچگونه كار بدى انجام نداده ايم. چنين نيست، بلكه قطعاً خداوند به آنچه انجام داده ايد، آگاه است. 🍃
🍃 پس، از درهاى دوزخ وارد شويد كه جاودانه در آنجا خواهيد ماند، و براستى چه بد است جايگاه متكبران.🍃
كفار، به هنگام مرگ كه فرشتگان جان آنها را مى گيرند، هم اظهار اسلام و تسليم مى كنند و هم گذشته ى بد خود را انكار مى كنند. اما نه آن ايمان ارزش دارد، چون از روى اضطرار است نه اختيار، و نه اين انكار مورد قبول است چرا كه خداوند به كارهاى آنان آگاه است.
📌 پیام ها
🌿 مرگ، نابودى نيست، بلكه قبض روح و جداكردن روح از جسم است. «تتوفيهم»
🌿 سنت خداوند آن است كه كارها را باواسطه انجام دهد. «تتوفيهم الملائكة»
🌿 كفر و شرك، ظلم به انسانيت خويش است. «ظالمى انفسهم»
🌿 انسان روزى مجبور به تسليم است، امّا چه سود؟ «فالقوا السّلم ... فادخلوا ابواب جهنّم»
🌿 لحظه ى جان دادن، لحظه ى حساسى براى مؤمن و كافر است. در مورد كافر مى فرمايد: «تتوفيهم الملائكة ظالمى انفسهم» و در مورد مؤمن در آيه ى ۳۲ نحل مى فرمايد: «تتوفيهم الملائكة طيبين»
🌿 جهنّم درهاى متعددى دارد وهر خلاف كار از طريق خاصى، به دوزخ مى رود.«ابواب»
🌿 ريشه ى اصلى كفر، روحيه ى تكبرّ است. «الكافرين ...المتكبرين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
🕊 تفسیر آیه ۳۰ سوره نحل 🕊
🍃 وَقِيلَ لِلَّذِينَ اتَّقَوْاْ مَاذَا أَنزَلَ رَبُّكُمْ قَالُواْ خَيْراً لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ وَلَدَارُ الآخِرَةِ خَيْرٌ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِينَ 🍃
ترجمه :
🍃 وبه پرهيزكاران گفته شد: پروردگارتان چه نازل كرده است؟ گويند: خير (نازل كرده است) براى كسانى كه نيكى كرده اند در اين دنيا نيكى است و قطعاً سراى آخرت بهتر است و چه نيكوست سراى پرهيزكاران.🍃
در آغاز اسلام، آنانكه وارد مكّه مى شدند و نام قرآن و پيامبر را شنيده بودند، در برخورد با افراد مختلف، از آنها مى پرسيدند: «ماذا انزل ربّكم» خدايتان چه نازل كرده است؟ در پاسخ به اين افراد مشركان مى گفتند: «اساطير الاولين» و مؤمنان مى گفتند: «خيراً» آنچه را مايه خير و سعادت است نازل فرموده است.
آنكه در دعا از خدا حسنه مى خواهد، «ربّنا آتنا فى الدنيا حسنة» سزاوار است خود اهل احسان باشد، زيرا «للّذين احسنوا فى هذه الدنيا حسنة»
🌱 دو تابلوى زيبا و روشن (مقايسه آيات ۲۳ تا ۲۸ و ۳۰ تا ۳۲ همين سوره)*🌱
«مستكبرين»
«متقين»
✅ قضاوت:
«اذا قيل لهم ماذا انزل ربّكم قالوا اساطير الاولين»
«و قيل للّذين اتّقوا ماذا انزل ربّكم قالوا خيراً»
✅ نتيجه دنيوى:
«فاتى اللَّه بنيانهم من القواعد»
«للّذين احسنوافى هذه الدنيا حسنة»
✅ كيفر اخروى:
«ثمّ يوم القيمة نخزيهم ... فادخلوا ابواب جهنم»
«و لدار الآخرة خير ...جنات عدن يدخلونها»
✅ هنگام مرگ:
«تتوفاهم الملائكة ظالمى انفسهم»
«الّذين تتوفاهم الملائكة طيبين»
📌 پیام ها
🌿 قضاوت حق، نياز به روح پاك و پرهيزكار دارد. «للّذين اتّقوا ... قالوا خيراً»
🌿 قرآن در يك كلمه معرّفى مى شود، (خير، خوبى، مايه ى نيكى وسعادت. يك كلمه بجاى صد كلمه) «قالوا خيراً» دعوت قرآن، دعوت به خير و نيكى است.
🌿 نيكوكاران، در هر دو جهان به نيكى مى رسند.«للّذين احسنوا فى هذه الدنيا حسنة ولدار الآخرة خير»
🌿 پاداش الهى، متناسب با عمل انسان است. «للّذين احسنوا ...حسنة، للّذين اتّقوا... دار المتقين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
🎋🍃🎋🍃🎋نیایش شبانگاهی
🎋🍃خدایا!
🍃کمکم کن تا آرزوهایم شایسته و روا باشند.
🍃کمکم کن بهترین ها را آرزو کنم. من با آرزوهای خویش زنده ام.
🍃یاری ام کن آرزوهایم ارزش خواستن و با آنها زندگی کردن را داشته باشند.
🍃به من بیاموز چیزی را آرزو کنم که تو دوست می داری،
🍃چیزی را طلب کنم که مرا به تو نزدیک تر سازد.
🍃به من بیاموز در راه رسیدن به آرزوهایم صبور باشم و تن به قضا و قدر تو بسپارم.
🍃بیاموز که برای کسب نیکی ها، شکیبایی پیشه کنم.
🍃در راه استجابت دعاهایم، هرگز ناامید نشوم و هرگز در مهر تو تردید نکنم.
🎋🍃خدایا!
🍃مبادا ابلیس در آرزوهایم مرا راهبر شود.
🍃مبادا دل به وعده های دروغ او ببندم و وعده های راستین تو را از یاد ببرم.
🍃مباد هنگام دل بستن به لطف تو، او مرا از وعده هایت ناامید کند.
🍃مباد تأخیر در رسیدن به آرزوهایم، رشته الفت مرا از تو ببرد و دوستی ام را با شیطان محکم کند.
🍃کمکم کن خالق مهربان! ...
🍃هرگز صبر و امیدم را از دست ندهم
🍃و هرگز به درگاه تو جز با خوش بینی روی نیاورم .
🎋🍃سلام صبح اول هفته تون به خیر و نیکی و زندگیتون با نشاط و نگاه زیبای خدا همراه لحظه هاتون
ان شاءالله 🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸روزه هنگام سوال است و دعا
💖پر زدن با بال همت تا خدا
🌸شهر یڪرنگے و بے آلایشی
💖ماه تقصیر و گنه فرسایشی
🌸عاشقان معشوق خود پیدا ڪنند
💖تا سحر در گوش او نجوا ڪنند
🌸درد خود گویند با درمان خویش
💖با طبیب و یا انیس جان خویش . . .
🌸در ماه پر خیر و برڪت رمضان
💖براتون قبولے طاعات و عبادات
🌸را آرزومندم.
✅ برخی خواص علمی روزه گرفتن
✍️در شش روز نخست ماه مبارک رمضان: حرارت بدن 5/1 درجه پایین می آید که افرادی که دارای عفونت هستند، عفونت بدن کاهش پیدا می کند.
🔴 از روز ۶ ماه مبارک رمضان تا ۱۰: عفونت های بدن دفع پیدا می کنند و همچنین کلسیم مازاد از بدن خارج می شود، معده شروع به پاکسازی می کند و مواد زائد را خارج می کند.
🔴 از روز ۱۰ تا ۱۴ ماه مبارک رمضان: پاکسازی سیستم عصبی و تقویت سیستم عصبی انجام می گیرد.
🔴 از روز ۱۴ تا ۲۱ ماه مبارک رمضان: پاکسازی عروق و قلب انجام می گیرد. غلظت خون در این روز ها پاکسازی و تخلیه می شود.
🔴 از روز ۲۱ تا ۳۰ ماه مبارک رمضان: تمامی عفونتها و مواد زائد از بدن بیرون می رود. در پایان ماه مبارک رمضان: با بدنی سالم و تصفیه شده از مواد زائد روبرو هستیم،
❌ به شرط تغذیه ای صحیح در ماه رمضان👌
▬✧❁@hajbaba❁✧▬
💠 استفاده از شیاف برای روزه دار
آیا استفاده از شیاف دارویی در هنگام روزه موجب بطلان روزه میشود ؟
🔺🔺🔺🔺
✴️ آیت الله خامنه ای: استفاده از آن داروها به روزه ضرر نمىرساند. استعمال شيافهايى كه براى معالجه است اشكال ندارد و موجب بطلان روزه نمىشود.
✴️ آيت الله سيستانى : اشكال ندارد و موجب بطلان روزه نمىشود.
✴️ آیت الله وحید خراسانی : استعمال شیاف و بو کردن گیاهان معطر برای روزه دار مکروه است
✴️ آیت الله مکارم شیرازی : نقيه (اماله كردن) با مايعات روزه را باطل مى كند هر چند براى معالجه بيمارى و از روى ناچارى باشد، ولى استعمال شيافها براى معالجه اشكال ندارد و احتياط واجب آن است كه از استعمال شيافهايى كه براى تغذيه است خوددارى شود.
✅ نکته : اماله كردن كه مبطل روزه است آنست كه دواى روان يا آب مثلاً از طريق مقعد داخل شكم شود
➖➖➖➖➖
🔺 استفتاء از سایت مراجع عظام
📎 #ماه_مبارک_رمضان
📎 #رمضان_مهدوی
📎 #احکام_روزه
:
#هر_روز_یک_احکام_شرعی
🔻 پرسش:
حکم تزریق سُرُم تقویتی برای روزهدار چیست؟
✳ پاسخ:
▫️آیات عظام خمینی، سبحانی، خامنهای، خوئی، تبریزی، وحید:
احتياط واجب آن است كه روزهدار از استعمال سرم تقویتی خودداری کند.
▫️آیات عظام فاضل، زنجانی، بهجت:
باید از استعمال سرم خودداری کند.
▫️آیاتآ عظام اراکی، سیستانی، گلپايگانی، صافی، نوری، مظاهری:
استفاده از سرم اشکالی ندارد.
▫️آیةالله مکارم شیرازی:
اگر آمپول جنبه غذایى و تقویتى یا دوایى دارد، بنابر احتیاط واجب باید از تزریق آن خوددارى کرد ولى اگر عضو را بىحس می کند، تزریق آن اشکال ندارد.
📚 توضیح المسائل ۱۶ مرجع، مسأله ۱۵۷۶
💬پرسش: دختری که به سن_تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف_جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه_مبارک رمضان هم نمی تواند قضای آن را به جا آورد تا اینکه ماه رمضان سال بعد فرا می رسد، چه حکمی دارد؟
✅پاسخ:
🔹آیت الله خامنه ای: ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی شود، بلکه قضای روزه های ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است.بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعی دختران همان تکمیل نه سال قمری است که در این هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضی از عذرها جایز نیست، ولی اگر روزه گرفتن برای ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن برایشان همراه با مشقت زیاد باشد، افطار برای آنها جایز است.
🔹آیت الله مکارم: انسان نمى تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر به قدرى ضعف پيدا کند که تحمّل آن بسيار مشکل شود، مى تواند روزه را بخورد و همچنين اگر خوف بيمارى داشته باشد.
🔹 آیت الله سیستانی: چنانچه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای آنان ضرر قابل توجّه دارد و موجب مریض شدن آنان میشود یا میترسند مریض شوند، احکام مریض در مورد آنان جاری میشود؛
امّا اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی مثلاً به علّت طولانی بودن روز یا شدّت گرما، تمام کردن روزه برای آنان سختی فوق العادهای دارد که معمولاً چنین سختی قابل تحمّل نیست، باید به قصد قربت مطلقه روزه بگیرند و هنگامی که به علّت ضعف شدید یا احساس تشنگی زیاد، ادامه روزه ماه مبارک رمضان بر آنان فوق العاده سخت شد، میتوانند آب بیاشامند یا غذا بخورند؛ ولی بنابر احتیاط واجب در خوردن و آشامیدن، تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند و در بقیّه روز از انجام کاری که روزه را باطل میکند پرهیز نمایند؛ هرچند در هر صورت، با خوردن یا آشامیدن، روزه آنان، باطل میشود.
و اگر آنان میتوانند با استفاده از راههای معمول برای تقویت، مثل سحری مُقوّی خوردن یا کاهش فعالیت بدنی در طی روز یا استراحت بیشتر بدون داشتن ضرر و سختی فوق العاده روزه ماه مبارک رمضان را بگیرند، این کار لازم است.
📗 منبع: رساله مصوّر، جلد دو، صفحه ٢٣٨، سؤال ۴۴٣