eitaa logo
کانال انقلابی
872 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
2.5هزار ویدیو
39 فایل
من یک انقلابی با بصیرت هستم
مشاهده در ایتا
دانلود
960322 ویژه شب قدر - آنچه که مهم است بیدار شدن است، نه بیدار ماندن - @KHADEM_AL_ZAHRA.pptx
11.77M
✳️ پاورپوینت سخنرانی ویژه شب قدر با موضوع بیدار شدن در شب قدر ،مهمتر از بیدار ماندن ◀️ همراه با صوت سخنرانی اجرا شده توسط حجت الاسلام و المسلمین نظری در مشهد مقدس 📚کانال بانک پاورپوینت👇 @bankpowerpoint ✳️برای دوستان خود فوروارد کنید. https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
960322 ویژه شب قدر - آنچه که مهم است بیدار شدن است، نه بیدار ماندن - @KHADEM_AL_ZAHRA.mp3
31.52M
✳️ صوت سخنرانی اجرا شده مربوط به پاورپوینت بیدار شدن در شب قدر،مهمتر از بیدار ماندن 📚کانال بانک پاورپوینت👇 @bankpowerpoint ✳️برای دوستان خود فوروارد کنید. https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 خانه عنکبوت در سراشیبی فروپاشی ⭕️ چرا امروز تحقق آرمان آزادی قدس شریف بیش از هر زمان دیگری در دسترس جریان مقاومت قرار گرفته است؟ 1⃣ 🔹«مستعد ضربه!» این عبارت دو کلمه‌ای عصاره حرف‌های بسیاری از تحلیلگران سیاسی و امنیتی است که این روزها اوضاع رژیم صهیونیستی را در سرزمین‌های اشغالی رصد می‌کنند. ارتباطی هم ندارد که این تحلیل‌گران همراستای با رژیم صهیونیستی باشند یا مخالف با آن. حجم سنگین واقعیت در حال تحمیل آوار نتایج خود روی تحلیل‌هاست. حدود یک ماه قبل بود که رئیس رژیم صهیونیستی سخنانی بر زبان راند که برای خیلی‌ها شاید به معنای رقابت‌های سیاسی و حزبی درون رژیم تعبیر شد. حالا با گذشت نزدیک به ۴۰ روز از آن سخنان، معنای جملاتی که بر زبان اسحاق هرتزوگ جاری شده بود بیشتر نمایان می‌شود: ▪️«ما در سخت‌ترین لحظات تجربه شده در اسرائیل زندگی می‌کنیم و همه ما از ته قلب می‌دانیم که این بحران برای ما یک محسوب می‌شود. این بحران تهدیدگر استحکام داخلی و همبستگی اسرائیلی است که بسیار بسیار خطرناک است.» هرتزوگ با اشاره به اتفاقاتی که رژیم با آن دست به گریبان است و باعث به خیابان آمدن صدها هزار نفر از ساکنان اراضی اشغالی شده، می‌گوید: ▪️«این امر می‌تواند ما را به پرتگاه سختی بکشاند یا اینکه در مقابل از طریق توافق به راهکاری دست یابیم.» این شکاف و اختلافات میان جریان‌های مختلف درون رژیم به حدی رسیده است که صدای اعتراض مسئولان سابق و فعلی امنیتی صهیونیست‌ها را هم به رسانه‎‌های عمومی کشانده است. تامیر پاردو از مسئولان پیشین موساد، اوضاع داخلی صهیونیست‌ها را چنان دیده که با همه محافظه‌کاری‌های مرسوم مسئولان و رسانه‌ای صهیونیستی آشکارا گفته است: ▪️«فروپاشی ما نیاز به ایرانی‌ها ندارد و ما هم اکنون در فاجعه درحال شکل‌گیری هستیم.» 🔹وضعیت نمی‌تواند بدتر از این باشد! این موضوع محدود به مسئولان فعلی و سابق رژیم نمانده و در رسانه‌ها و مطبوعات صهیونیستی نیز بحث‌های مبسوطی را به خود اختصاص داده است. 🔻روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اشاره به وضعیت این روزهای سیاسی و امنیتی رژیم، شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی را هم به آن اضافه کرده و می‌نویسد: ▪️«وضعیت اسرائیل نمی‌تواند بدتر از این باشد... اکنون، ما احتمالا با یک طوفان تمام عیار روبرو هستیم، طوفانی که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل ماه‌هاست درباره آن هشدار می‌دهند، درباره یک جنگ چند جبهه ای. برای تصور این که ایران، حزب الله و حماس باید با چه لذتی به هرج و مرج در اسرائیل نگاه کنند، نیازی به خلاقیت نیست.» اما ادامه این گزارش در نهایت به همان گزاره‌ای ختم می‌شود که این روزها از زبان بسیاری از تحلیلگران درون رژیم صهیونیستی درباره آینده آن بر زبان جاری است: ▪️«چرا از آن سوء استفاده نکنند؟ هر درگیری قدرت بازدارندگی اسرائیل را بیشتر تضعیف می‌کند و موجب فرسایش جایگاه بین‌المللی آن می شود.لذا باید گفت تنها رژیمی که احتمالاً به زودی در منطقه تغییر خواهد کرد اسرائیل است، نه تهران!» این اظهارات رسانه‌ای شده هرچند عمق اختلافات سیاسی درون رژیم را به تصویر می‌کشد اما وقتی در کنار بعضی واقعیات مانند معکوس شدن روند مهاجرت یهودیان نقاط مختلف دنیا به رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند، امواج معنادارتری از وضعیت متزلزل درون سرزمین‌های اشغالی ساطع می‌کنند. 🔹اوج گرفتن مهاجرت معکوس در چند سال گذشته مهاجرت یهودیان روندی معکوس در پیش گرفته و میزان یهودیانی که سرزمین‌های اشغالی را به قصد دیگر نقاط دنیا برای همیشه ترک می‌کنند نسبت به یهودیانی که وارد این سرزمین‌ها می‌شوند پیشی گرفته و حتی براساس برخی گزارش‌ها دو برابر شده است. این گزاره یعنی به ازای هر یهودی که وارد سرزمین‌های اشغالی می‌شود دو نفر از آن خارج می‌شوند. ناپایداری و تزلزل حکومت عنکبوت‌گونه حاکم بر سرزمین‌های اشغالی امروز بیش از هر زمان دیگری خود را به رخ تحلیلگران می‌کشد. 🔹در چنین نگاهی است که سخنان اخیر رهبر انقلاب اسلامی درباره وضعیت صهیونیست‌ها معنادارتر می‌شود: 🔺«و امّا رژیم صهیونیستی ــ که او هم دشمن دیگر ما است ــ در عمر ٧۵ ساله‌ی خودش هرگز گرفتاری‌های هولناکی مثل امروز نداشته. 1⃣ اوّلاً «تزلزل سیاسی»؛ در چهار سال، چهار نخست‌وزیر عوض کردند... یعنی آن‌قدر میشوند که مثل است. 2⃣ در سرتاسر رژیم جعلی وجود دارد؛ [اگر] الان ملاحظه کنید ــ بحث فلسطینی‌ها جدا است ــ بین خودشان دو قطبی است؛ این تظاهراتِ صدهزار نفری و دویست‌هزار نفری و بیشتر در تل‌آویو و در شهرهای مختلف دیگر، نشانه‌ی این است ... 3⃣ مقامات خودشان به طور مرتّب و پی‌درپی هشدار میدهند که فروپاشی نزدیک است. همه‌ آنها میگویند که فروپاشی ما نزدیک است؛ ما به ٨٠ سالگی نمیرسیم.» https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔰 خانه عنکبوت در سراشیبی فروپاشی ⭕️ چرا امروز تحقق آرمان آزادی قدس شریف بیش از هر زمان دیگری در دسترس جریان مقاومت قرار گرفته است؟ 2⃣ 🔹مقاومت سرفراز تضعیف و تزلزل داخل رژیم اما هنوز یک سمت ماجراست. سوی دیگر ماجرا گروه‌های پرشمار و کوچک و بزرگ مقاومت فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و در کنار همه اینها پشتیبانی ج. ا. ایران و نقش آفرینی منحصر به فرد آن در جبهه مقاومت است. قدرت جبهه مقاومت با چند دهه گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. در حال حاضر مجموعه گروه‌های این جبهه رژیم صهیونیستی را از سه طرف در محاصره خود قرار داده‌اند. 🔸رژیمی که روزی در یک جنگ شش روزه، نسخه ائتلاف ارتش‌های عربی را در هم پیچید حالا در برابر گروه‌های مقاومت مانند جهاد اسلامی یا حماس در غزه با نهایت محافظه‌کاری عمل می‌کند تا تعادل لرزان امنیتی حاکم بر رژیم بر هم نخورد. مقاومت امروز بجای سنگ به موشک مجهز است و فلسطین که روزگاری نظاره‌گر ننگ قراردادهایی چون اسلو بود، حالا شاهد عملیاتهای شیرمردان عرین‌الاُسود علیه دشمن غاصب است. 🔸حزب‌الله سرفراز در شمال سرزمین‌های اشغالی تبدیل به یک قدرت مهم شده است. ارتش عبری که ۴۰ سال قبل به محض اراده، طی چند ساعت به محلات مرکزی بیروت می‌رسید، حالا و به اذعان تحلیلگران صهیونیست به هیچ وجه توان درگیری با مقاومت لبنان را ندارد و در صورت پیش آمدن چنین رخدادی، رگ حیات رژیم برای همیشه قطع خواهد شد. 🔸نقشه‌ای که استکبار به رهبری آمریکا برای عراق و سوریه کشیده بود و در صورت موفقیتش، یک کشور ثالث بین سوریه و عراق ایجاد شده و عملا جغرافیای منطقه را به نفع صهیونیست‌ها تغییر میداد، بعد از یک دهه با تلاش جمهوری اسلامی ایران و فرماندهی میدانی شهید سلیمانی و اراده و همت جوانان کشورهای منطقه با شکست مواجه شده است. محور مقاومت نه تنها تضعیف نشده بلکه با اتکا به ظرفیت‌های درونی خود، منافع رژیم را بیش از هر زمان دیگری تهدید می‌کند. 🔹جمهوری اسلامی نیز با خنثی شدن همه‌جانبه عموم کلان‌پروژه‌هایی که برای مهار قدرت ایران طراحی شده بود از تحریم گرفته تا ترور، اقدامات پارتیزانی، ایجاد ناامنی و طراحی اغتشاشات میدانی و به میدان آمدن امپراتوری رسانه‌ای استکبار، حالا قدرتمندتر از ۱۰ سال گذشته به پشتیبانی جبهه مقاومت مشغول است با این تفاوت که برخلاف یکی دو دهه قبل، نظامیان آمریکایی هم در مرزهای شرقی و غربی‌اش حضور خارجی ندارند. حالا شاید بهتر بتوان عبارات دو گزاره‌ای ابتدا متن را درک کرد که چرا رژیم صهیونیستی بیش از گذشته «مستعد ضربه» شده است. 🔹آینده روشن مقاومت بدون شک «هم‌افزایی مسلمین بر محور قدس شریف، کابوس دشمن صهیونیست و حامیان آمریکایی و اروپایی آن است... [که]دو عامل مهم، تعیین‌کننده‌ی آینده است: اوّل ـ و مهم‌تر ـ تداوم مقاومت در داخل سرزمین‌های فلسطین و تقویت خطّ جهاد و شهادت، و دوّم، حمایت جهانی دولتها و ملّتهای مسلمان در سراسر جهان از مجاهدان فلسطینی.» ۱۴۰۰/۲/۱۷ 🔸امروز ضعف داخلی و گسل های سیاسی و فرسایش رژیم صهیونیستی و از سوی دیگر تجهیز روز افزون جریان مقاومت و حمایت آزادی خواهان جهان از مردم مظلوم فلسطین، نوید بخش روزهای روشن برای تحقق آرمان قدس شریف است. آرمانی که برای تحقق نیازمند وحدت جهان اسلام، عزم دولت‌های مسلمان در پشتیانی از ملت فلسطین، پیوند خوردن مجاهدت در غزه با کرانه غربی و یکپارچگی جهاد ملت فلسطین و تلاش برای افشای چهره کریه و جنایت کار رژیم صهیونیستی برای عموم مردم جهان است که برای تحقق این موارد مهم، روز قدس، نقش ویژه‌ای دارد. 🔸روز قدس «یک روزِ به معنای حقیقی کلمه، بین‌المللیِ اسلامی» ۱۳۹۰/۶/۲ «روز امت اسلامی... و نشان‌ دهنده‌ صف‌‌بندی حق و باطل، صف ‌بندی عدل در مقابل ظلم است.» ۱۳۸۸/۶/۲۹ https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
📌معمّای کاهش فروش و افزایش درآمد! ⚠شرکت فولاد مبارکه در بهمن ماه ۱۴۰۱، ۶۱۴ هزار تن از محصولات خودش را به فروش رسانده است که این مقدار نسبت به میزان فروش دی ماه ۱۴۰۱(۶۳۵ هزار تن)، حدود 3 درصد کاهش داشته است. ⛔اما درآمد این شرکت از ۱۱ هزار و ۴۳۸ میلیارد تومان دی ماه ۱۴۰۱، به ۱۲ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان در بهمن ماه ۱۴۰۱ رسیده است! یعنی ۷ درصد افزایش داشته است. ✨به بیان ساده تر، میزان فروش فولاد مبارکه از دی ماه تا بهمن ماه، ۳ درصد کاهش داشته ولی درآمد آن، ۷ درصد افزایش داشته است! ❌چی شد؟! ❗برای حل این معمّا سراغ نمودار تغییر قیمت دلار از دی ماه تا بهمن ماه میرویم. همانطور که در نمودار مشاهده می کنید، نرخ دلار از 39 هزار تومان در یکم دی ماه، به ۴۵ هزار تومان در ۳۰ بهمن رسیده است! 〽باتوجه به اینکه فروش محصولات فولاد مبارکه مانند تمام شرکت های فولادی و پتروشیمی و پالایشی دیگر به داخل، دلاری می باشد، این معمّا حل می شود! 📎یعنی افزایش درآمد فولاد مبارکه از دی ماه تا بهمن بخاطر افزایش فروش نبوده و بخاطر افزایش نرخ دلار بوده است! 💡حال سوال اینجاست! شرکتی که مواد اولیه اش را ریالی میخرد و در بازه زمانی مذکور، افزایش فروشی نداشته است، چرا باید محصولاتش را دلاری بفروشد و با افزایش نرخ دلار، از جیب مردم، کسب سود کند؟! 📎آیا نام این کار، دزدی سازماندهی شده و قانونی نیست؟! 🚨آیا منطقی این نمی باشد که همانند اینکه مواد اولیه اش را ریالی میخرد، فروشش نیز به ریال باشد و از مسیر افزایش فروش، کسب درآمد کند؟! ! https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
اندکی مانده که این ماه به پایان برسد آخرمغفرت ورحمت وغفران برسد جمع شد سفره احسان ووداع نزدیک است رفت تاسال دگر نوبت احسان برسد ای خوش آن بنده که باتوبه به درگاه خدا بعدیک ماه عبادات به سامان برسد حمد وتسبیح سزاوار خداوندکریم میزبانی که به دلداری مهمان برسد درشب قدربه درگاه خداناله زدیم طلبیدیم ،خدایا!شَه خوبان برسد گریه کردیم زدلتنگی بین الحرمین تابرات ازطرف شاه خراسان برسد چه مبارک سحری بود وچه احوال خوشی حیف این شام وسحرزود به پایان برسد دردمندیم وکویراست فضای دلمان کاش الساعه خودحضرت باران برسد درفراقش همگی کلبه احزان داریم به امیدی که مگریوسف کنعان برسد ان‌شاءالله که خداوند متعال عیدی ما را تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد صلواتی ختم نماییم https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
هوالحکیم ماه رمضان، ماه تمرین بندگی است و عید فطر، گشایش فصلی جدید در زندگی است. ماه رمضان، ماه تصمیم‌سازی و عید فطر روز یک تصمیم‌گیری بزرگ است؛ این که فصلی نو را در زندگی آغاز کنیم. فطر یعنی گشایش. عید فطر، جشن گشایش قلب از حال بد قدیم به حال خوش جدید است. عیدتان مبارک باد 🌱✨ https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
⭕️ چرا نمی شود هر چیزی را به رفراندوم گذاشت؟ ⁉️ چرا تلاش برای «همه چیز را به رفراندوم گذاشتن» در جمهوری اسلامی ایران که تنها نظام روی کار آمده با رأی مردم در جهان است عملا خلاف دموکراسی و مردم سالاری و عقلانیت است؟ 1️⃣ اگر همه مسائل قابل رفراندوم بود و همه مردم قدرت تحلیل داشتند که راجع به همه مسائل نظر بدهند آیا دیگر نیازی به مجلس یا نهادهای مشورتی مشابه که نماد دموکراسی و مردم سالاری هستند بود؟! مردم به نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی رای می دهند که این ها بروند مسائل را در کمیسیون های تخصصی و در صحنه‌های مختلف به تبادل نظر گذاشته و پس از ساعت ها تحقیق و بررسی و پژوهش به یک موضوع رای بدهند یا ندهند و اساساً نماینده یعنی همین حالا کسی که می گوید می شود همه چیز را به رفراندوم گذاشت عملاً مخالف با نهادهای دموکراسی و مخالف با عقلانیت و کار کارشناسی حرف زده است و به دنبال فضای پوپولیستی و مردم فریب برای ایجاد هیجان های کاذب است. 2️⃣ میشود با بیان گزاره های طنز و پیشنهاد رفراندوم درباره بعضی مسائل بدیهی که حتی فکر کردن به رفراندوم آن مسخره به نظر می‌رسد این موضوع را بهتر برای افکار عمومی تبیین کرد مثلاً آیا میشود تجزیه کشور را به رفراندوم گذاشت یا مثلاً قدرت دفاعی کشور را به رفراندوم گذاشت؟ بنابراین مخالفت با این جمله که «نمی شود همه چیز را به رفراندوم گذاشت» مخالفت با عقلانیت و منطق است. 3️⃣ عمده کسانی که از رفراندوم حرف میزنند واقعاً قصد آنها و نیاز آنها برگزاری رفراندوم نیست بلکه نیازشان ایجاد دو قطبی و فضای غبارآلود و هیجانی است در غیر اینصورت نظام اسلامی و جمهوری اسلامی ظرفیت برگزاری هر رفراندومی که به صورت یک ضرورت و یک نیاز واقعی مطرح شود را دارد بنابراین میشود در رسانه و فضای مجازی اعلام کرد هر کسی که ادعا دارد نیاز به رفراندوم در یک موضوع وجود دارد به جای هوچیگری رسانه‌ای برود و مسیر قانونی رسیدن و تایید و برگزاری رفراندوم را برای مصداق مشخص و روشن طی کند در غیر این صورت او را فردی هوچیگر و پوپولیست خواهیم شناخت نه فردی دغدغه مند و عاقل! 4️⃣ یکی از دلایلی که با بهانه رفراندوم به دنبال ایجاد چالش برای کشور هستند این است که می دانند تنها نظامی که قابلیت و فهم امکان رفراندوم در آن وجود دارد جمهوری اسلامی است! جمهوری اسلامی تنها نظامی است که با رأی مستقیم مردم بر سر کار آمده و در منطقه ای مملو از نظامات متحجر به صورت میانگین سالانه یک انتخابات با درصد های بسیار بالا و رکوردهای تاریخی حضور مردم برگزار کرده است. وگرنه در کشوری مثل آمریکا که کمتر از ٣٠ نفر، آنهم ٣٠٠ سال پیش برای آن قانون و مقررات و نظامات حاکمیتی تعیین کرده اند چه درکی از رفراندوم وجود دارد؟ 5️⃣ همانطور که با سفر رضا پهلوی به اسرائیل عیان شد، پشت پرده اتفاقات اخیر کاملا با هدایت رژیم صهیونیستی و موساد در ایران اتفاق افتاده است. وقتی القابی مانند رژیم کودک کش! یا نواقصی مثل عدم برگزاری رفراندوم در سرزمین های اشغالی و غصب نظامی فلسطین با کار رسانه ای و عملیات روانی به جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها رژیم مردم سالار منطقه نسبت داده می شود، بیشتر مشخص است که اسرائیل در حال دست و پا زدن برای انتقام دیرینه از مردم ایران است. ♻️ بنابراین وقتی یک چهره سیاسی که سالها کشور را با معطل کردن عامدانه به اراده ی غرب، دچار تنگناهای اقتصادی و امنیتی کرده از رفراندوم حرف می زند کار سختی نیست که بفهمیم چطور تحت تاثیر سرویسهای جاسوسی قرارگرفته است. https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
قصه پر غصه اقتصاد ایران.pdf
96.8K
📌قصه پر غصه اقتصاد ایران! ✨داستانی از زبان یک شرکت انحصارگر خیالی اما واقعی! ⚠اگر این متن مختصر پنج صفحه ای A5 را بخوانید: 1⃣متوجه می شوید؛ مشکل واقعی اقتصاد ایران چیست! 2⃣متوجه می شوید؛ بازیگران واقعی اقتصاد ایران، چه کسانی هستند! 3⃣متوجه می شوید؛ قیمت ارز غیر رسمی چگونه بالا می رود! 4⃣متوجه می شوید؛ چرا ایران با داشتن این همه منابع خدادادی، چرا در سال های اخیر، دچار این مشکلات اقتصادی شده است! 5⃣متوجه می شوید؛ برای شما مردم ایران، فرقی ندارد که مواد اولیه تولیدتان را خودتان در کشور داشته باشید و یا به کشور وارد کنید! 6⃣متوجه می شوید؛ حاکمیت چه باید بکند! ⛔حتما این متن کوتاه را بخوانید! خیلی چیزها برایتان آشکار می شود! https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روضه خوانی یکی ازشاگردان اسپانیایی «شیخ قمی» در حسینیه خمینی شهر سال 1387 برای ایشون خیلی خصوصی کلاس گذاشتیم و متن روضه هاش را تنظیم می کردیم و البته خیلی مداح خوبی بود... الان هم استاد دانشگاه شده و کلا تبلیغ اسپانیایی را رها کرده!! ▪️▪️▪️ یکی از مهارتهایی که مبلغین در این مرکز تخصصی آموزش میدیدند «روضه خوانی به زبان اسپانیایی» بود. ➖➖➖ که البته با تعطیلی این مرکز تخصصی این دوره های روضه خوانی هم تعطیل شد. نکته جالب این که خیلی پیگیری کردیم ولی همه مسولین محترم فقط از تعطیلی مرکز ابراز تاسف می کردند و برخی هم برای همدلی می گفتند شما تنها نیستیدخیلی دیگه از جاهای فرهنگی، علمی، مذهبی، هسته ای، خلاصه هر جایی که ظرفیتی برای اقتدار ایران اسلامی بوده به دنبال برجام تعطیل شده... همین!! حالا فهمیدید چرا حضرت آقا فرموده آتش به اختیار در حوزه فرهنگ! چون با این آقایان مسولین دلسوز فرهنگی نمیشه کار انقلاب را با آن اهداف بزرگ پیش برد. پس حضور مردم در عرصه فرهنگ با قوت لازم هست... ➖➖➖➖ کانال سخنرانی جهاد تبیین | حمایت مالی 🆔 @Tablighgharb https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تبلیغ فرزند آوری در آنسوی مرزها 🔺نه ۵ تا، نه ۱۰ تا بلکه بیش از ۲۰ بچه‼️ اونوقت ما بچه شیعه ها... https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
درباره مناظره اقتصادی در جهان‌آرا ابوالفضل اقبالی مناظره یک ساحت علمی و نظری دارد که افراد با سطح سواد خود در آن قضاوت می‌شوند و یک ساحت رسانه‌ای دارد که رفتار و گفتار افراد در آن تعیین کننده است. در مناظره دیشب بلاشک دکتر موسی غنی‌نژاد پیروز رسانه‌ای مناظره بود و دکتر مسعود درخشان عملکرد بسیار بدی داشت. اما در صحبت‌های دکتر غنی‌نژاد چندتا نکته قابل مناقشه وجود داشت که عرض می‌کنم. سه محور مهم در صحبت‌های دیشب دکتر غنی‌نژاد وجود داشت که عبارتند از: ۱. چپ‌انگاریِ اقتصاد اسلامی دکتر غنی‌نژاد در ابتدای سخنان خود، علت‌العلل چالش‌های اقتصادی کشور را ابتنای اصول اقتصادیِ قانون اساسی کشور(به‌ویژه اصل ۴۳) بر رویکردهای مارکسیستی و چپ در اقتصاد دانست. ایشان در اینجا عامدانه و با هوشمندی برای مخاطب تلویزیونی یک ساده‌سازی در تقسیم‌بندی رویکردهای موجود در اقتصاد انجام می‌دهند. به این ترتیب که هرکس برای دولت(حاکمیت) شان مداخله در اقتصاد در نظر می‌گیرد تبار مارکسیستی دارد! و هرکس مخالف مداخله دولت در اقتصاد است تفکر لیبرالی دارد. و لذا براساس این دوگانه‌ی بسیط و نادقیق، اصل ۴۳ قانون اساسی کشور را سوسیالیستی دانسته و با یک تحریف تاریخی، تنظیم این اصول را به چپ‌های اول انقلاب نسبت می‌دهد و از جزوات حزب توده به عنوان رفرنس سخن خود استفاده می‌کند! چنین تقسیم‌بندی بسیط و تقلیل‌گرایانه از نظریه‌های اقتصادی توسط دکتر غنی‌نژاد صرفا کارکرد سیاسی و رسانه‌ای برای برچسب‌زدن به طرف مقابل دارد و فاقد مبنای علمی است. رویکردهای موجود در اقتصاد در نسبت به مقوله مداخله دولت‌ها، طیفی از نظریه‌های مارکسیستی، لیبرالیستی و اسلامی را شامل می‌شود که تفاوت‌های دقیقی با یکدیگر دارند و به این سادگی نمی‌توان آنها را یک کاسه کرد. ۲. علم‌انگاریِ(به‌معنای ساینس) اقتصادِ مدرن دکتر غنی‌نژاد اصرار داشت که به صحبت‌های دکتر درخشان برچسب ایدئولوژی و شعار بزند و سخنان خودش را علمی جلوه دهد. در حالیکه خود ایشان بهتر از هر کسی واقف هستند که اقتصاد، فلسفه‌ای است که گاهی امتداد ریاضیاتی نیز پیدا کرده است. همین نظریه اقتصاد بازار که ایشان از آن دفاع می‌کنند بیشتر از آنکه ماهیت علمی(scientific) داشته باشد، ایدئولوژی محض است و بنیان‌های فلسفی و الهیاتی دارد. تمام بحث‌های فون هایک درباره مفاهیمی چون آزادی، قانون، نظم و... ایدئولوژی است. حال اگر کسی چون پروفسور مسعود درخشان با آن سوابق علمی و تئوریک، از کسی چون امام خمینی(ره) نقل قول بیاورد متهم به شعرخوانی می‌شود، اما اگر دکتر غنی‌نژاد که خودشان مدت‌ها از مدافعان رویکردهای مارکسیستی در اقتصاد بودند، الان از لیبرال‌هایی چون فون هایک نقل قول بیاورد، می‌شود بحث اصولی و علمی! کسی هم نمی‌پرسد که اعتبار و مشروعیت گزاره «قانون نظم خودجوش است» با کدام محک علمی سنجیده شده است؟ ۳. جداانگاریِ قلمرو دین و اقتصاد دکتر غنی‌نژاد در پایان مناظره یک پرسش مشهور و فراگیر در فضای عمومی جامعه را از پرفسور درخشان مطرح می‌کنند که شما چرا در مباحث اقتصادی از امام خمینی(ره) یا مقام معظم رهبری رفرنس می‌آورید؟ ایشان بلاشک فقیه و دین‌شناس هستند اما چون تخصص اقتصادی ندارند، نظرشان در این عرصه قابل استناد نیست! حال سوال من از آقای غنی‌نژاد این است که شما چه درک و شناختی از دین دارید که براساس آن قلمرو اقتصاد را از قلمرو دین جدا کردید؟ این که همان شبهه رایج سکولاریسم در دهه 70 است که فقه و دین را محصور در ارتباط فردی ما با خدا می‌دانست و معتقد بود کار سیاست و اقتصاد و علم را باید به متخصصان خودش واگذار کرد و دین و روحانیت باید مشغول نماز و روزه مردم باشند! پس احکام اجتماعی و اقتصادی اسلام که اتفاقا حجم وسیع‌تری از احکام فردی را به خود اختصاص داده چه می‌شوند؟ حرمت ربا، قاعده نفی سبیل، انفاق، خمس و زکات، الگوی مصرف و... اینها ناظر به اقتصاد نیستند؟ جالب است که خود ایشان در ابتدای مناظره صراحتا می‌گویند در قانون اساسی ما ردپایی از اصول اقتصادی اسلام نیست! یعنی می‌دانند که در اسلام ابواب متعدد و اصول بسیاری ناظر به ساماندهی وضعیت اقتصادی جامعه داریم. خب پس اگر کسی دین‌شناس باشد به این امور نیز واقف است و نظراتش درباره اقتصاد مسموع است. https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
نقطه آغاز مبارزه فرهنگی میان اقتصاد لیبرال و اقتصاد اسلامی بالاخره صداوسیما پس از ۳۳ سال، از لاک تغافل نسبت به کودتای اقتصادی تکنوکراتها درآمد و مجال داد تا مبارزه فکری و فرهنگی میان سردمداران اقتصاد وارداتی رایج در کشور با چهر‌ه‌های مهجور و مظلوم منادی اقتصاد انقلابی، علنی شود و در مقابل چشم مردم قرار بگیرد. این شروع جانانه را به فال نیک میگیریم و از مدیران عدالتخواه صداوسیما می‌خواهیم با همین دست فرمان ادامه دهند تا بالاخره معلوم شود زیربنا و روبنای نسخه‌های اقتصادی فلج‌کننده انقلاب اسلامی چه بوده است. دکتر ایزدخواه https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
final1.mp3
51.17M
🎧صوت کامل مناظره جنجالی دکتر مسعود درخشان و دکتر موسی غنی نژاد در برنامه جهان آرا ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ عضو کانال شوید 🔻 https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
انحراف اینگونه میشه👇 1⃣ یکی ۸ سال رئیس جمهور بوده،. 25 میلیون هم رای آورده به رهبری اعتراض کرده که مردم را برای رای دادن ازاد نمیگذارید 2⃣ یکی دیگه با دروغ و فریب ۸ سال رئیس جمهور بوده ۲۵ میلیون هم رای آورده حالا میگه باید رفراندم بشه البته تودهنی محکمی از رهبر خورد 🔴 خدایا منحرفین و کینه توزان به ولایت فقیه و نمک نشناس ها که نان انقلاب را خوردند و ضد انقلاب شده اند را رسوا کن https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔻نقد روش‌شناسانۀ تحلیل آیت‌الله علیدوست: لطایف مصلحت‌اندیشی در بازسازی اجتماعی 🖊 مهدی جمشیدی ۱. آیت‌الله علیدوست در مصاحبه با تمارنمای جماران، مطالبی را دربارۀ مداخلۀ حاکمیّت در ماجرای کشف حجاب مطرح کرده‌اند که به نظر این قلم، دربردارندۀ این مضامین هست: الف. لازمۀ «حجاب قانونی»، «اجبار به حجاب» است. ب. نتیجۀ اجبار به حجاب نیز در شرایط کنونی، ایجاد «لجاجت» بلکه «بی‌اعتقادی» در جامعه است. ج. این وضع، نقض غرض شارع است. د. چون عمل حاکمیّت در این ‌باره، مصداق نهی‌ازمنکرِ مفسده‌انگیز است، این تکلیف از حاکمیّت ساقط می‌‌شود. هـ . پس در موقعیّت کنونی، اقتضای «مصلحت فقهی» این است که تحقّق حجاب در جامعه به‌صورت «اجباری» نباشد، بلکه از «سازوکارهای فرهنگی» استفاده شود. ۲. از ایشان که نظریه‌پرداز و مؤلّف «فقه مصلحت» هستند، انتظار می‌رفت که بسیار فراتر از معادله‌های گفته‌شده و تکراری، استدلال کنند و متغیّرها و عنصرهای بیشتر و دیگری را وارد سنجش فقیهانۀ خویش سازند تا محاسبۀ مصلحت‌اندیشانه‌شان، «بخشی» و «بُرشی» نباشد. مصلحت‌بینی ایشان تنها بر «یک متغیّر» تکیه دارد و آن «تولید لجاجت در مکشفه‌ها» است، حال‌آن‌که مصلحت از سنجش مبتنی بر «برآیند همۀ متغیّرها» به دست می‌آید. تنها آن‌هنگام می‌توان سخن ایشان را پذیرفت که تمام یا بیشتر متغیّرهای حاضر در این عرصۀ اجتماعی و حاکمیّتی، گرد آورده شوند و «منافع» و «مضار» مترتّب بر آنها، در کنار یکدیگر دیده شوند. حتّی در فقه فردی، «معادله‌سازی‌های تک‌متغیّره»، موجب «ساده‌سازی نابجا» می‌شوند و ازاین‌رو، رهزن طریق صواب در فهم و تدبیر هستند؛ چه رسد به فقه اجتماعی که در هر لایه از آن، ده‌ها متغیّر حاضر هستند و هر یک به گونه‌ای در صورت‌بندی مسأله، مدخلیّت دارند. این وضع آنچنان غلیظ و برجسته است که باید گفت مسأله‌های اجتماعی، نقطۀ اوج «پیچیدگی» در جهان انسانی هستند و پیچیدگی‌شان نیز برخاسته از «تراکمِ» متغیّرها و همچنین «مناسبات تودردتو»ی آنها نسبت به یکدیگر است. این جهان را جز با منطق «تحلیل شبکه‌ای» نمی‌توان فهم کرد و سیاست اجتماعی نیز مدّت‌هاست از عهد آغازین ربط‌های علّیِ خطّی و تک‌بُعدی عبور کرده است. یکی از دلایل پدید آمدن اختلاف‌ها و پراکندگی‌های فراوان در مسأله‌های اجتماعی نیز همین امر است که احصای همۀ متغیّرها و یافتن مناسبات و تعاملات آنها، دشوار است و داوری‌ها و آراء، برآمده از «فهم‌های موردی» و «بینش‌های تکّه‌ای» هستند. ۳. از این گذشته، همۀ متغیّرها نیز «وزن» و «اعتبار» یکسان ندارند و چه‌بسا یک متغیّر آنچنان مهم و تعیین‌کننده باشد که متغیّرهای دیگر را به حاشیه براند. این امر نیز در تحلیل ایشان به چشم نمی‌خورد؛ گویا فقط پای یک متغیّر در میان است و باید بر اساس همان نظر داد و حکمرانی کرد. در محاسبه‌های مصلحت‌اندیشانۀ اجتماعی، هم متغیّرهای متعدّدی حضور دارند و هم این متغیّرها، وزانت و منزلت یکسانی ندارند. چه‌بسا اگر پای متغیّرهای دیگری به این تحلیل باز شود و «ضریب واقعی» به آنها داده شود، ایجاد لجاجت در مکشفه‌ها آنچنان اهمّیّت نیابد و صدرنشین نباشد. «روند فزایندۀ کشف حجاب به کشف نقاط دیگر بدن»، «احتمال گذار زنانی از مرحلۀ ضعف حجاب به مرحلۀ کشف حجاب»، «پیدایی چرخۀ ساخت‌شکنی در عرصه‌های دیگر»، «سست‌شدن انگیزۀ بدنۀ انقلابیِ مردم»، «وقوع نزاع‌های در لایۀ مردمی»، «رقیق‌شدن اقتدار نظام در روایت‌ها» و ... از جملۀ متغیّرهای بنیادین و سرنوشت‌ساز در معادله‌سازی‌های معطوف به کشف مصلحت اجتماعی هستند. ۴. از سوی دیگر، ایشان میان الزام قانونی به حجاب و ایجاد لجاجت در فرد، «ربط علّیِ قطعی» برقرار کرده است؛ حال‌آن‌که این سخن، اثبات‌نشده و در حد یک «فرضیه» است. هیچ‌گونه پیمایشی، این نظر را تأیید نمی‌کند و این گفته، بسیاری از یک گمان قیاسی و حدس پیشینی، اعتبار ندارد. ایشان امر «محتمل» را «مفروض» انگاشته‌اند و بر اساس آن، قضاوت کرده‌اند، درحالی‌که این احتمال، فقط «یکی از مسیرهای ممکن» است. فارغ از این نقص روشی، هرگز نمی‌توان حکم کرد که میان الزام قانونی به حجاب و لجوج‌شدن فرد، «تلازم ذاتی» برقرار است و خواه‌ناخواه، همه یا بیشتر از افراد چنین خواهند شد، بلکه شاید تنها «برخی» مبتلا به کینه و لجاجت شوند و «بقیه» یا موضع خنثی داشته باشند و یا حتّی به‌تدریج، متنبّه شوند و پس از مدّتی در اثر غلبۀ فضای اجتماعی، همراه گردند. تمام این فرضیه‌ها در متن این واقعیّت، ممکن و محتمل هستند و هیچ‌گونه مسیر منحصربه‌فردی و مطلقی وجود ندارد. جهان اجتماعی، جهان «تنوّع‌ها» و «تکثّرها» است، نه جهان «یکنواختی‌ها» و «همگونی‌ها». ازاین‌رو، باید برای فهم و تدبیر آن، «منطق پیوستاری» را به کار گرفت و طیف‌ها و طبقه‌ها را دید و مراتب و درجات را ملاک قرار داد. https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
امام جمعه سابق زاهدان و کاشان در بابلسر به قتل رسید معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان مازندران از قتل آیت‌الله عباسعلی سلیمانی عضو مجلس خبرگان رهبری در بابلسر خبر داد. روح الله سلگی روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: آیت‌الله سلیمانی صبح امروز در حمله مسلحانه توسط یک فرد مسلح به قتل رسید و ضارب نیز دستگیر شده است. عباسعلی سلیمانی اسبوکلائی (زاده ۱۳۲۶ در اسبوکلا سوادکوه) نماینده مجلس خبرگان رهبری است. ایشان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان از تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ تا ۹ فروردین ۱۴۰۱پس از آیت الله عبدالنبی نمازی بود. وی نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه شهر زاهدان نیز بوده‌است. https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
رهبر انقلاب شهادت حجت‌الاسلام عباسعلی سلیمانی را تسلیت گفتند 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی شهادت حجت‌الاسلام‌ عباسعلی سلیمانی را در حادثه سوء قصد به وی تسلیت گفتند. متن پیام به شرح زیر است: بسم الله الرّحمن الرّحیم حادثه‌ی سوء قصد به مرحوم حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ عباسعلی سلیمانی رحمةالله علیه را که به شهادت ایشان منتهی شد به خانواده‌‌ی گرامی و دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم. ایشان عضو مجلس خبرگان و سالها امام جمعه‌ی زاهدان و کاشان و همواره در خدمت نظام جمهوری اسلامی بودند. از خداوند متعال علوّ درجات و قبول خدمات آن مرحوم را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای نیز این ضایعه جانگداز را خدمت خانواده ی گرامی و دوستداران این عالم گرانقدر تسلیت عرض می نماید. 🔷بی شک عمر با برکت ایشان در خدمت به اسلام و مسلمین منشا اثرات فراوان بوده و در مدت نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه کاشان با مردمداری و زیست مجاهدانه سعی در نزدیک کردن جریان های مختلف مذهبی، سیاسی، اجتماعی شهر را داشتند و جریان گام دوم کاشان نیز بر اساس ارشادات داهیانه ایشان شکل گرفته و تداوم یافت. ◼️خداوند روح ایشان را در اعلی علیین از رحمت واسعه خود مشحون نماید. انشالله جریان گام دوم منطقه فرهنگی کاشان https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔰شهردار کاشان برکنار نشد،پاسخ وی به سوال اعضا به رای گذاشته شد 🔰 یکی از اعضای شورای شهر کاشان گفت:شهردار کاشان برکنار نشده و پاسخ وی در خصوص اسکان وی در کاشان به رای گذاشته شد. 🔰وی در این خصوص گفت:۶نفر از اعضا از پاسخ شهردار قانع نشده و دو نفر رای ممتنع داده و یک نفر نیز از پاسخ وی قانع شد. 🔰گفتنی است قرار است پاسخ شهردار و نظر اعضا به کمیته تطبیق فرستاده شود تا پس از نیز جهت تصمیم گیری به وزارت کشور ارسال شود. ✍خبرنگار:سعیدغلامی https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
⭕️ در برابر نسل جوان چه باید کرد؟ / دو نگاه نادرست درباره نسل جوان چیست؟ 🔹باید نسل جوان را بشناسیم و بفهمیم دارای چه مشخصات و ممیّزاتی‏ است؟ درباره این نسل دو طرز تفکر شایع است و معمولا دو جور قضاوت می‏شود: از نظر 1⃣ طبقه اینها یک عده مردمی هستند خام، مغرور، گرفتار هوی و هوس، شهوت‏پرست، دارای هزار عیب. این طبقه همیشه به این نسل دهن‏ کجی می‏کنند و ناسزا می‏گویند. اما 2⃣ از نظر خود نسل جوان درست به عکس است. آنها در خودشان عیب‏ نمی‏بینند، خودشان را مجسمه هوش، مجسمه زیرکی، مجسمه آرمان های عالی‏ می‏دانند. 🔸نسل کهن اینها را تکفیر و تفسیق می‏کند و این ها را تحمیق و تجهیل. آنها به اینها می‏گویند شما کافرید، شما شهوت پرستید، اینها به‏ آنها می‏گویند شما نادانید، شما نمی‏فهمید. البته از نظر کلی یک نسل نسبت به نسل پیش ممکن است صالح باشد و ممکن است منحرف باشد. 🔹نسل جوان ما 1⃣ مزایائی دارد و 2⃣ عیب هائی. زیرا این نسل یک نوع ادراکات و احساساتی دارد که درگذشته نبود و 👈 از این جهت باید به او حق داد.👉 در عین‏ حال یک انحرافات فکری و اخلاقی دارد و باید آنها را چاره کرد. 🔸چاره‏ کردن این انحرافات بدون در نظر گرفتن مزایا یعنی ادراکات و احساسات و آرمان های عالی که دارد و بدون احترام گذاشتن به این ادراکات‏ و احساسات میسر نیست. 👈 باید به این جهات احترام گذاشت. 👉 🔹رو در بایستی‏ ندارد. در نسل گذشته فکرها این اندازه باز نبود، این احساسات با این‏ آرمان های عالی نبود. 👈 باید به این آرمان ها احترام گذاشت. 👉 اسلام به این‏ امور احترام گذاشته است. اگر ما بخواهیم به این امور بی‏اعتنا باشیم‏ محال است که بتوانیم جلوی انحراف های فکری و اخلاقی نسل آینده را بگیریم. 🔸روشی که فعلا ما در مقابل این نسل پیش گرفته‏ایم که روش دهان کجی و انتقاد صرف و مذمت است و دائما فریاد ما بلند است که سینما اینطور، تئاتر اینطور، مهمانخانه‏های بین شمیران و تهران اینطور، رقص چنین، استخر چنان، و دائما وای وای می‏کنیم درست نیست. باید فکر اساسی برای‏ این انحراف ها کرد. 🔹مهمتر از اینکه طرحی برای رهبری این نسل تهیه کنیم اینست که این فکر در ما قوت بگیرد که مسأله رهبری و هدایت، از لحاظ و کیفیت‏ عمل در های متفاوت و در مورد متفاوت، فرق می‏کند و ما باید این خیال را از کله خود بیرون کنیم که نسل جدید را با همان متد قدیم رهبری کنیم. ✍ استاد شهید مطهری (ره) 🔺برگرفته از: رهبری نسل جوان https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ «اولوا بقیه» چیست؟ 💬 حجت الاسلام محسن قنبریان 🔹آیه ۱۱۶ هود می پرسد: چرا اولوا بقیه نیستید! اولوا بقیه، رهسپار بقیه الله اند! و اینها فقط به یک وصف توصیف میشوند: «نهی از فساد در زمین!» 🔸امام خمینی ما را پای این آیه آورد! حالا بگو دینداری مردم ایران بهتر شده یا پسرفت کرده؟! 🔹امام همه آن را در دو کلمه خلاصه کرد: «مبارزه با آمریکا و اسلام آمریکایی!» اسلام آمریکایی یعنی چه؟! 🔸هیچ جمکران و مسجد سهله ای بیشتر از این اولوا بقیه شدن تورا به امام زمان(عج) نمی رساند! 🔺فایل صوتی را اینجا بشنوید. 🔻چکیده بحث را اینجا بخوانید. https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
عدالت خواهی واقع گرا.mp3
26.67M
🔰 عدالتخواهی واقع گرا بحثی مهم در مبانی شب نیمه شعبان۱۴۰۱ هیات الزهرا دانشگاه شریف تَمَّت کَلِمَتُ ربِّکَ صدقاً و عدلاً... ❓کلمه رب چیست؟ تمامش به صدق و عدل یعنی چه؟! ❗️دو دیگری این مکتب: واقع گرایی تنزیل یافته/ آرمان گرایی بدون کلمه رب! ❓ آرمان عدالت در مکتب اسلام چگونه مبتنی بر واقعیت است؟! ❗️خروج از واقعیات خط عدالت، فساد است و به ظلم و اتراف می کشد. • فلولا کان من القرون من قبلکم اولوا بقیة ینهون عن الفساد فی الارض... ❓اولوا بقیه چه کسانی اند؟! چه نسبتی با بقیة الله دارند؟! ❗️وجه اصلی آنها: نهی از فساد در زمین! ❓با شاخص این آیه، جامعه ایرانی از سده های قبل بهتر شده است؟! * چکیده این بحث را اینجا بخوانید * گوش دادن این فایل صوتی را به دوستان انقلابی و عدالتخواهان توصیه می کنیم چکیده بحث اینجا m_ghanbarian https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔘 عدالتخواهی واقع گرا چکیده ای از بحثی مهم شب نیمه شعبان۱۴۰۱/ دانشگاه شریف حجت الاسلام قنبریان ▫️ دو آیه کلیدی و ارزیابی 1⃣ آیه ۱۱۵ انعام: وَ تَمَّت کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدقاً و عَدلاً لامُبَدِّلَ لِکَلِماتِه وَ هُو السَّمیعُ العلیم ❓کلمه رب چیست؟ اتمامش چیست؟! ❓تمام شدن کلمه به صدق و عدل یعنی چه؟! • کلمه چیزی است که از مکنون و منظوری پرده بردارد. گاهی سخن و فرمان است گاهی هم یک موجود عینی! قرآن، عیسی(ع) را (کلمه منه) کلمه ای از پروردگار می خواند! چون آن نحوه خلقت، تمثال کلمه وجودیِ "کُن فیکون" بود. • کلمه رب در این آیه: - روایات می گویند: ائمه اطهار(ع) - مفسرینی مثل علامه طباطبایی: دعوت اسلامی، آیین ایندو قابل جمع اند. دین و آیین از آدم تا خاتم به حسب اقتضاء و نیاز بشر تکمیل شد؛ دین اسلام اتمام و اکمال آن است. در عین حال رهبران معصوم این دین، مجسمه و تمثال آنند پس درست است آنان هم کلمه رب خوانده شوند. چنانچه آنها را در زیارات "کلمه التقوی" هم می خوانیم. • تمامیت به صدق: یعنی آنچنان که گفته شده، تحقق پذیرد. این آیین حاکی از حقیقت تکوین و بنیادی ترین حقیقت (یعنی توحید و شعب آن) و مراتب واقعیت عالم است. ⬅️ پس از این حیث متصف به صدق می شود. صدق، معیار سنجش اخبار است. در حکمت نظری این آیین درباره قوس نزول (انا لله) و قوس صعود (انا الیه راجعون) هر چه لازم بوده، تمام و کمال گفته است پس اتمامش متصف به صدق می شود. • تمامیت به عدل: عدالت گزاره بنیادین حکمت عملی و حوزه باید ها و بایسته هاست. بخلاف هست ها، باید ها متصف به صدق و کذب نمی شوند چون انشاء و ایجادند نه خبر و حکایت. متصف به عدل و ظلم می شوند. "برو" مثل "رفت" نیست. برو، انشاء و ایجاد رفتن است نمی پرسند راست است یا دروغ می گویند: این دستور عدل بود؟! ⬅️ دستورات و تشریع دین از این حیث متصف به عدل می شود. یعنی از حیث تشریع و بایسته، متکی به عدالت و رعایت حق و شأن هاست. • جمع بندی: آیه می فرماید کلمه رب و این آیین هم "واقع گراست" (چون متکی به اصیل ترین واقعیات است و صدق دارد) و هم "آرمانگراست" (چون بایسته ها و درخواست هایش متکی بر اصیل ترین آرمان یعنی عدالت است) ❗️ دو دیگری این کلمه رب: الف) یکی جانب "واقعیت" ایستاد و واقع گرایی را برگزید! لکن حقیقت و واقعیت اصیل عالم یعنی خدا و توحید را لحاظ نکرد! به واقعیت های دانی و پست بسنده کرد! نگفت خدا نیست؛ گفت قابل بحث علمی و عقلی نیست! یعنی صدق و کذب بردار نیست! کانت این ضربه جبران ناپذیر را زد که بحث از مبدأ و معاد را از سنجش علمی و بررسی صدق و کذب خارج کرد! پوزیتویست ها بعدا تصورش را هم زیر سؤال بردند و گفتند اصلا معنای روشنی هم ندارد! - این رئالیست و واقع گرایی در غرب به "واقعیت طبیعت" تنزل کرد چون هیچ واقعیت برتری از آن را قابل بررسی علمی و اتصاف به صدق و کذب ندانست! - "طبیعت" هم دو فرد اصلی دارد: طبیعت انسان و طبیعت بی جان! واقعیت شد همین طبیعت ها! علوم شد بررسی و سنجش و پیش بینی این طبیعت ها! طبیعت حرص و طمع در انسان، کنش اقتصادی او را می سازد. انسان اصلا در بستره بازار معنا شد. تنبل و بی کار است مگر برای گرسنگی یا غذای چرب تر! پیش بینی آماری و ریاضی این کنش ها علم (اقتصاد و...) شد! - آرمان در این واقع گرایی تنزل یافته، "آزادی طبیعت انسان" است. طبیعتی که واقعیت است، تغییر برنمی دارد؛ همان را آزاد بگذار! ب) دیگری جانب آرمان ایستاد! ریشه ایده ها و آرمانها و بایسته ها، عدالت بود. شعار عدالت داد لکن چون آرمان و عدالتش مبتنی بر واقعیت نبود از حقیقت اصیل توحید نمی آمد، به یک ایده آلیست پوچ انجامید. وقتی توحید و خدا را خرافه و افیون خواند، عدالت و آرمانش هم متکی بر واقع و صدق نشد... ادامه در بخش دوم m_ghanbarian https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4