#پرونده_شنیداری
#مدار_اعتراض
💠برنامه مدار اعتراض
⏰زمان آبان ماه 1401
1️⃣دکتر علی اکبری معلم | عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📒موضوع:جامعه پذیری سیاسی و اعتراض
🌐 http://dte.bz/madare_eteraz01
2️⃣دکتر احمد اولیائی | عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📒 موضوع: اعتراض بر مدار ادراک عدالت
🌐 http://dte.bz/madare_eteraz02
3️⃣حجت الاسلام دکتر حسینی رامندی | عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📒 موضوع: اعتراض در آموزه های قرآن
🌐 http://dte.bz/madare_eteraz03
4️⃣دکتر رسول نوروزی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📒 موضوع: اعتراض مدنی؛ نظم منطقه ای
🌐 http://dte.bz/madare_eteraz04
5️⃣حجت الاسلام رضا اسلامی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📒 موضوع: نقدپذیری در حاکمیت دینی
🌐 http://dte.bz/madare_eteraz05
6️⃣ دکتر علیرضا زهیری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📒 موضوع: اعتراض و جنبش های اجتماعی جدید
🌐 http://dte.bz/madare_eteraz06
7️⃣ حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم ع
📒 موضوع: تفسیر الهیاتی از بحران های اجتماعی
🌐 http://dte.bz/madare_eteraz07
8️⃣.دکتر احمد شاکر نژاد عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📒 ارتباط اعتراض بانهاد ستیزی معنوی
🌐http://dte.bz/madare_eteraz08
#قرن_جدید
#روایت_تاریخ
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
کانون وقایع عالمیم
🔺ما ها معمولا قصه وقایع اخیر ایران را تا حد جنگ روایتها و جنگ شناختی و جهاد تبیین و جنگ گفتمان امید و یأس و امثالهم تحلیل میکنیم. اینها غلط نیست. اما ورود مهمتری را رهبری با تصویر ماهواره ای کلان خود انجام دادند که نباید از کنارش ساده عبور کنیم.
🔺صحنه عالم اولا بر اساس قدرت سامان میگیرد. صحنه قدرت در جهان امروز زیر و رو شده قدرت نظامی روسیه و قدرت اقتصادی چین در مقابل قدرت اروپا و آمریکا دیگر غیر قابل اغماض شده. اینها همه درست. اما جایگاه ایران در این صحنه آرایش جدید جغرافیای قدرت کجا است؟
🔺ایران محور مقاومت است. این یعنی چی؟ یعنی قطب انقلاب و تحول مردم. یعنی رهبری قدرت مردمی. رهبری واقعی و حقیقی که معنایش پیشرو بودن و الگو بودن است.
این منشا قدرت فوق العاده حیاتی است و آینده همین چینش فعلی را هم همین کانون قدرت رقم خواهد زد. اما ماجرا همین است فقط؟ نه.
🔺ایران توان هجمه به نرم افزار دنیای مدرن را دارد. ببینید یک وقت میگویید فلان حاکم ظالم است یا فلان کشور مستکبر است، اینها درست است. اما نرم افزاری که نخبگان و ملتها و حاکمان بر اساسش میاندیشند و محاسبه میکنند، مهمتر است. همه را هم که خراب کنیم این بشر از نو که میخواست شروع کند به ساختن با همین نرم افزار فکر میکرد و شروع میکرد.
🔺 این نرم افزار مدرن عامل صورتبندی دنیای پس از رنسانس است. قواعد و منطق طراحی ساختارهای کلان سیاسی اجتماعی پیش از رنسانسی با یک دین بشر ساز نو به چالش کشیده شد. لیبرال دموکراسی. با همه مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی و ارزش شناختی و چه و چه که محصول عقل جمعی بشر بود. بشر به ستوه آمده از دین بی ربط به زندگی ، دین بی ربط به مردم، دین بی ربط به مخاطب خاتم مخاطب جامعیت پسند. دین مستبد، دین بی ربط به علم بشری و تجربه او، و در یک کلام دین فرار کننده از دنیا.
🔺 انقلاب اسلامی دو ویژگی مهم دارد مثل پیامبری که هم هویت انسان ایده ال و پیشرو و الگو را دارد و بروز میدهد و هم کتابی در دست دارد. هم علم میآورد و هم هویت امام. ثقلین را به ظهور میکشد تا هم ساختار نرم حاکم بر اذهان را زیر و رو کند و هم خود در تحقق آنچه میگوید جلو دار باشد و اینگونه فقط نگوید «برو » بلکه صلا بزند که «بیا» و طرح بعثت و رستاخیز مردم را در عالم پیش ببرد. ایران امروز میتواند هم آن هویت مقاوم انقلابی در حال پیشرفت را بروز دهد و هم آن نرم افزار نوی بر محور خاتمیت را که یک چشمش کور نیست و صاحب دو چشم است نشان دهد. دو چشم یعنی چی؟ یعنی هم معنویت و هم سیاست. هم ظاهر و هم باطن. هم دین و هم مردم. این قدرت نرم همان است که بروزش انتقام اصلی شهادت سردار ما بود به نظر رهبری. یعنی بروز هویت سردار که همان هویت روح اللهی امام بود در بستر امتها، انتقام اصلی از تمدن مدرن باید گرفته شود.
🔺ایران به این معنا کانون وقایع عالم خواهد شد. دو کار باید انجام شود یکی« بروز» اراده و هویت مقاومتش که با پیشرفت حقیقی و زبان تبیین عمومی به ظهور میرسد. فریاد محکم «ما میتوانیم و توانستیم و خواهیم توانست». یکی نیز تفصیل و ترسیم و تبیین اندیشه نرم انقلاب اسلامی یعنی:مردمسالاری دینی. این حرف نویی است که میتواند آن نرم افزار غربی را خراب کند.
🔺دعوای با ایران یک معنای کلان تاریخی این چنینی دارد. تلاشهای آخر دشمن است. و نور فجر فوق العاده ای در حال ظهور میباشد. در حال برداشتن یک گام فوق العاده و معجزه گون به سوی ظهوریم.
@ali_mahdiyan
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
دکتر میرمحمدی
با همه ایراداتی که هست، خیلی کمتر از پنجاه کشور دنیا توانایی تولید خودرو دارند.
بله اگر ما خودمان با لکسوس و تویوتا و فورد و بی ام دبلیو مقایسه کنیم عقب هستیم.
اما از بیش از صد کشور دنیا هم جلو هستیم.
یک چیزی که خیییییییلی ازش لذت میبرم. مقایسه بچه های نسلهای 70 و 80 در کشورم در هر موضوعی با پیشرفته ترین کشورها هست.
مثلا دهه 70 دی در بهداشت در خودرو در هر چیزی ایران خودمان را با انگلیس و ژاپن و آمریکا مقایسه میکند. این جسارت و خود باوری خیلی برایم شیرین است. این جسارت و خود باوری را جمهوری اسلامی به فرزندانش داده.
باور بفرمایید ما دهه شصتیها در سن نوجوانی ایران خودمان را هنگامی که فیلمهای جنگی میدیم نهایتا با عراق مقایسه میکردیم. چون در آن فیلمها میدیدیم که رزمندگان ما کلاش و دست خالی جلوی ارتشی با انواع سلاح های پیشرفته و رادارهای فلان و... دارد میجنگد. در دل غبطه میخوردیم و آرزو میکردیم یعنی ممکن است ایران ما هم روزی مانند عراق همچین چیزهایی داشته باشد.
نسل شما با دکتر هندی و پاکستانی مداوا نشده.
همین خود من هنوز دکتر کومار هندی که تقریبا پزشک همیشگی بیمارستان میبد بود و دها بار پیشش مداوا شده بودم خاطرم هست. نسل شما تقریبا برای هر بیماری ای به متخصص در همین میبد مراجعه کرده. نسل شما مانند ما با هر بیماری کوچکی در آغوش پدر مادر سوار به مینی بوس برای یک ویزیت ساده پزشک متخصص عازم یزد نشده. مثلا برای یک تبی که علاج نمیشد پدر ما در زمستان، ظهر از اداره نیامده، با مادر ما را در ده روپوش جل پیچ میکردند و سوار بر مینی بوس یا تاکسی راهی یزد و کوچه برخوردار یا بیمارستان فرخی میشدیم. یازده شب به زور برمیگشتیم. هنوز تصاویر چند افطار پدر مادرم در زمستانی که شدید بیمار شده بودم در مطبهای یزد در خاطر دارم. نا شکر نباشیم.وقتی افقهای بلند داریم خوب است. اما اندکی هم به تولید ناخالص داخلی، جی دی پی و سایر سرانه ها و پتانسیلها و امکانات خود نگاه کنیم، بعد انتظار داشته باشیم در هر عرصه ای جزد ده کشور اول دنیا باشیم.
اما نهایتا من از اینکه جوانان الان در هر عرصه ای خودشان را با اولینهای دنیا مقایسه میکنند لذت میبرم، بدانید که به والله این جسارت و خود باوری را جمهوری اسلامی به شما داده
اونروزها توی سرمای سوزناک زمستون با فرغون بیست لیتری ها مبردیم توی صف نفت انتظار تا نفت بگیریم ببریم خونه.کوپن گوشت یخی برزیلی می بردیم در صف قصابی خدابیامرز پدر شهید حاج پنجعلی دهقانی در میبد ،بوی دود نفت چراغ اتاق چشامون میسوخت و سرمان درد مگرفت و گیج میزدیم.تازه این سختیای ما بچه های ده دوازده ساله اونوقت بوده که هنوز درک درست و کاملی از سختیهای خانواده نداشتیم.حالا ببینید پدر و مادرامون چه رنج و سختی کشیدند.و قبل ترهای ما(دهه پنجاه و چهل )
سال ۱۳۵۰ برق فقط از ابتدای غروب روشن میشد و حداکثر تا ساعت ۱۰ شب روشن بود و بقیه اش چراغ لامپا!!!
میبد ، تفت ، مهریز ، بافق ، ابرکوه ، هرات و مروست ،اشکذر و بهاباد هیچکدام بیمارستان نداشتند و امروز همه دارای بیمارستان هستند ، نه تنها بیمارستان در همه شهرستان ها داریم که استان یزد صاحب بخش پیوند کبد ، کلیه و مغز استخوان نیز شده است
علاوه بر این ، امروز یزد قطب درمان ناباروری کشور و قطب طب کار کشور است
هیچ جاده دو بانده در بین هیچکدام از شهرستان های استان وجود نداشت و امروز تقریبا عمده شهرستانهای استان دارای جاده دو بانده هستند اهمیت موضوع این است که به این دلیل ، مکرر تصادفهای مرگبار اتوبوس و مینی بوس همشهری های عزیزانمان را شاهد بودیم
استان یزد فاقد دانشگاه علوم پزشکی بود و امروز تقریبا تربیت کننده متخصص در همه رشته های دندانپزشکی و پزشکی هستیم و حتی در بعضی از رشته ها فوق تخصص را تربیت میکنیم
بیست و چند سال رتبه اول کنکور داشتیم
داستان دستاوردهای انقلاب داستانی حقیقتا بی انتهاست
کاش همه در حد توان خود این دستاوردها را تبیین و تشریح کنیم که حضرت آقا فرمود جهاد تبیین واجب و فوری است
موفق باشید.
دکترحمیدرضا مقصودی
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
اسلام زیبای قطری
🔺زمانی یکی از دوستانم میگفت من در سفرم به ترکیه، حجاب زیبای پذیرفته شده توسط بسیاری از دختران را دیدم، نمازهای جماعت منظم و فوق العاده ای را هم. این وضعیت دینی بهتری نیست تا آنچه در ایران محقق میشود؟
🔺این روزها بروزات اسلامی و دینی در قطر در حین جام جهانی مرا به یاد همان سخن دوستم انداخت. تبلیغ قرآن، تبلیغ نماز، تبلیغ حجاب، تقابل با نمادهای فرهنگی و تمدنی غرب مثل هم جنس گرایی. دیگر چه میخواهیم؟ اسلامی بهتر از این سراغ داریم؟ آنهم این میزان توسعه و رشد اقتصادی و ثروت که در این کشورها میبینیم. از این سادگی خنده ام میگیرد. چرا؟
🔺قطر، بزرگترین حامی بخش غربگرای جریان اخوان المسلمین است. جریان وسطیین یا میانه روها یا همان که در ایران به عنوان جریان اعتدال میشناسیم. شاخصه مهم آنها اولویت «مصلحت» بر «هویت» است. سبک ترکیه ای آن همین حزب عدالت و توسعه اردوغان است. مدل مصری آن نیز مرسی شکست خورده بود.
🔺قرضاوی از مهمترین رهبران فکری این جریان که برای پیشبرد اندیشه خود سبک دعوت(یعنی عقیده خالی از قدرت) را جانشین تشکیلات(یعنی قدرت ناشی از ایمان) در کار اخوان کرده بود و خود نیز از عربستان سعودی تا کشورهای غربی با همه حاضر بود همراه شود و اعتماد کند تا کار خود را پیش ببرد.
🔺تقابل این جریان با اراده غرب جدی نیست. البته هویت ایمانی و اسلامی را هم حاضر نیست کنار بگذارد یا به نحو رسمی در خدمت دشمن قرار دهد. اگر چه عملا کارش به اینجا میکشد. شکل ایرانی اش را در مرحوم هاشمی و جناب روحانی و امثالهم میتوان دید.
🔺این مدل اسلام وسطی به قول خودشان یا میانه رو، با ظواهر دینی، خلاهای ذاتی خود را میپوشانند. خلا ذاتی ناشی از زیر پا گذاشتن عزت و استقلالش به دلیل مصلحت. خلا نشتر زدن گاه و بیگاه به هویتش به پای منفعت.
🔺غرب برای عبور از اسلام گرایان هویتی و استقلال طلب، به این جریان بیشتر توجه میکند. برای به محاق بردن آن سبک از اسلام گرایی عزت محور، این مدل اسلام گرایی منفعت محور برایش ارزشمند تر است. چون به محض آنکه اراده کند میتواند سر این جریان را به زیر آب کند یا مجبورش کند به تبعیت محض. اینکه امروز بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه در قطر است و روابط جدی پشت پرده و گه گاه روی پرده حاکمان قطر با دستگاه امنیت اسراییل وجود دارد، همه نشانه است. این که برای حل اختلافات این کشور با عربستان و متحدانش، آمریکا پا در میانی میکند نیز یک نشانه دیگری است.
🔺به آن دوستم گفتم کلا بی خیال قدرت مستقل شو، با کل اسلامت کسی مشکلی ندارد. هر چقدر از این استقلال و آزادی مقابل قدرتهای دنیا کوتاه بیایی و عزت را و هویت را نفله کنی، دشمن مجال بیشتری به تو خواهد داد تا ظواهر را پیاده کنی. نفت بفروش و توسعه پیدا کن، زد و بند کن و رشد کن. اما به یک لحظه اراده غرب فروخواهی پاشید. اسلام بادکنکی و حبابی که به محض آنکه بخواهد باج ندهد و بر یکی از اصول بایستد، نفله اش میکنند.
علی مهدیان
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
سیاستپردازیِ حجاب الزامی در نسبت با معانی نوپدید.pdf
832.5K
🔻 مقالۀ تحقیقی:
سیاستپردازیِ حجاب الزامی در نسبت با معانی نوپدید
چکیده: در مقالۀ پیش رو به این مسأله پرداخته شده است که حجاب الزامی در دورۀ پسااغتشاش چه معانی تازهای یافته است و ما باید در نسبت با این معانی در چه موضعی قرار بگیریم؟ بهعبارتدیگر، پس از اغتشاشهای اخیر، باید چگونه سیاستی را دربارۀ حجاب الزامی که ضلعی از امنیّت اخلاقی است، انتخاب کرد؟ دو اشکال مهم دربارۀ مسألۀ مقاله، مطرح و پاسخ داده شده است. نخستین اشکال، این است که آیا باید در قلمرو حجاب الزامی، بر ابزارهای فرهنگی تکیه کرد و یا اینکه چنانچه معادلات اقتصادی در لایۀ حاکمیّت، اصلاح شوند، حجاب الزامی نیز از حالت مسألهوارگی خارج خواهد شد و تنشها و بیرونزدگی فرهنگی، برطرف خواهند شد؟ دوّمین اشکال، معطوف به این است که آیا میتوان برای تحقّق حجاب در عرصۀ عمومی، از روشهای حقوقی و سخت استفاده کرد و پارهای از کار را به قانون و مجازات و تحمیل سپرد، یا اینکه باید بهطور کلّی، از سازوکارهای فرهنگی برای اصلاح ارزشهای فرهنگی بهره گرفت؟ در بخش پایانی این مقاله، به کارنامۀ حضور و فاعلیّت نیروی انتظامی در این زمینه اشاره شده است و نسبت دو بند پیشین با آنچه که تحقّق یافته، مشخص شده است. این مناقشهها در هندسۀ چند دوگانه، ارائه شدهاند: «دوگانۀ دولت مادّهاندیش/ دولت معنااندیش»، «دوگانۀ تقدّم و علّیّت اقتصاد/ فضیلت و استقلال فرهنگ»، «دوگانۀ مواجهۀ قانونی- تحکّمی/ مواجهۀ اخلاقی- اقناعی» و «دوگانۀ چرخههای تکراری/ شدنهای تکاملی».
مهدی جمشیدی
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
📢 «حکمرانی مجازی دشمن» برای نوجوانان و جوانان، خطرناکتر از سند ۲۰۳۰ است.
💠 آیتالله #میرباقری (۱۳۹۹):
«مبارزه بین انقلاب اسلامی و تمدن غرب وارد یک عرصه جدیدی شده. یعنی غرب در شکست نرمی که از انقلاب اسلامی خورده یک تلاش جدی کرده که مقیاس درگیری را تغییر بدهد و جنگ را از عرصۀ عالم عینی به عالم حکمرانی مجازی و به تعبیر دیگر، به عالم خیال ببرد. دشمن بهشدت تلاش میکند که حکمرانی مجازی را در جهان گسترش بدهد.
اینکه مکرر من این را عرض کردم و حرف جدیدی هم نیست که حتی سوءاستفاده از گسترش این ویروس جدید کردند - پیشداوری نمیکنم که خودشان ایجاد کردند یا نه، در کنترل و مهارش دست دارند یا نه. ولی هرچه که هست - سوءاستفاده از این واقعه بهواسطه امپراتوری رسانهای خودشان [برای] کنترل جهان و ورود به حکمرانی مجازی است.
این حد از تصرف نیاز به یک مقابلۀ جدید دارد و ما باید سطح توان خودمان را ارتقاء ببخشیم. سازوکار مبارزه در حکمرانی مجازی با سازوکار مبارزه در عرصههای پیشین متفاوت است.
من سؤال میکنم: چه اتفاقی افتاده که با یک ویروس کرونا چهارده میلیون دانشآموز از طفل تا نوجوان و جوان ما را بیقیدوشرط وارد فضای مجازی میکنند و در اختیار حکمرانی مجازی دشمن قرار میدهند؟! به اسم آموزش از راه دور، به اسم آموزش الکترونیک. این بسیار مخاطرهآمیزتر از طرح ۲۰۳۰ است. چه اتفاقی در طرح ۲۰۳۰ در طول یک دورۀ دوازده سال میخواست بیفتد که در طول کمتر از یک سال برای بخشی از نسل جوان ما نیفتاده؟! من تعجب میکنم چرا جریان حزبالله در مقابل این اتفاق هیچ واکنش جدی نشان نمیدهد؟!
این معنایش این است که سطح مبارزه دشمن و میدانهای درگیری دشمن که دارد تغییر افق و مقیاس میدهد مورد مطالعۀ ما نیست.»
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
💢 تعطیلی مدارس اسلامی در اروپا
🔻 علیرغم اینکه مدارس اسلامی در رتبههای بالای تحصیلی در سوئد قرار دارند، دولت این کشور آنها را یکی پس از دیگری به بهانه "مبارزه با خصوصی سازی آموزش" تعطیل می کند.
🔻 در اوایل سال جاری، وزیر وقت آموزش و پرورش سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت او لایحهای را با هدف «ممنوعیت ایجاد مدارس مذهبی مستقل» ارائه کرده است.
🔻 به گفته فعالان حقوق بشر، هدف این قانون دقیقاً مدارس اسلامی است و انگیزه تعطیلی چنین مدارسی به هیچ وجه عملکرد ضعیف تحصیلی نیست - برعکس، مدارس اسلامی از نظر شاخص های تحصیلی جزو بهترین ها هستند. فعالان حقوق بشر بر این باورند که این لایحه دارای پیشینه اسلام هراسی است.
🔻 رئیس مدرسه مستقل مسلمانان در حومه راگسود استکهلم، به خبرگزاری آناتولی گفت: حدود ۲۰ مدرسه که خود را به عنوان اسلامی یا متعلق به مسلمانان طبقهبندی میکنند در حال بسته شدن هستند و تنها سه مدرسه فعال باقی مانده است.
🔻 تصمیم بازرسی برای تعطیلی این مدارس بر اساس گزارش سرویس امنیت داخلی سوئد (SAPO) با ادعای رابطه این مدارس با گروه اخوان المسلمین و برنامههای مخفیانه و تروریستی است.
▫️ islamnews.ru/2022/11/17/shvetsiya-zakryvaet-islamskie-shkoly-nesmotrya-na-vysokie-akademicheskie-rezultaty
------------------
💢 به گزارش آناتولی در فرانسه نیز رسانه های محلی فرانسه گزارش دادند دو مدرسه اسلامی و مسجد موجود در یکی از این مدارس در شهر مونپلیه در جنوب فرانسه تعطیل شدند.
🔻 به گفته فرماندار این منطقه، این مدارس "غیرقانونی" بودند و مسجد بدون مجوز فعالیت می کرد.
🔻 این در حالی است که حدود ۲۵ مسجد نیز در این کشور به دلایل مختلف تعطیل شدهاند.
🔻 گزارش اسلامهراسی اروپایی مربوط به سال ۲٠۲۱ که چند ماه پیش منتشر شد، میگوید قانون جدید «که قرار است پاسخی قوی علیه «تروریسم» و «اسلام رادیکال» ارائه کند، در واقع باعث سرکوب شدید مسلمانان شده است.
🔻 این گزارش فرانسه را به عنوان یکی از "نقاط اصلی نفرت ضد مسلمانان و حوادث اسلام هراسی" در این قاره معرفی کرده است.
🔻 در این گزارش آمده است: «اسلام هراسی در فرانسه در درجه اول نتیجه دولتی است که به دنبال ایجاد «اسلام فرانسوی» است که تعیین سرنوشت را از مسلمانان فرانسوی سلب می کند تا آنها را «مسلمانان بدون اسلام» بسازد.
▫️ aa.com.tr/en/europe/france-shuts-down-2-islamic-schools/2741445
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔻 عدالت و حجاب؛ معیشت یا سبک زندگی؟!
✒ مهدی جمشیدی
۱- در طول دهههای اخیر، آنچنان بر روی «عدالت اقتصادی» تکیه شده است که «عدالت»، منحصر به قلمرو اقتصاد شده است و چنانچه کسی از «عدالت فرهنگی» سخن به میان آورد، گویا نسبت ناموجّهی میان «عدالت» و «فرهنگ» برقرار کرده است. این در حالی است که عدالت، قلمروهای مختلفی را در بر میگیرد و از این جمله، فرهنگ است. انحصار عدالت به اقتصاد، خودش مصداق بیعدالتی و حاکی از «مظلومیّت فرهنگ» است.
۲- نهفقط عدالت، منحصر به اقتصاد نیست، بلکه «مهمترین» و «اساسیترین» قلمرو عدالت، قلمرو فرهنگ است؛ چراکه بر اساس نظریۀ «اصالت فرهنگ»، این فرهنگ است که باید «کانون» و «مدار» جامعۀ اسلامی شمرده شود و امر «زیرساختی» و «بنیادین» قلمداد شود. سیاست و اقتصاد و حوزههای دیگر، همگی در حکم روبنا هستند و متأثّر از فرهنگ. ازاینرو، گشودگی در حوزۀ فرهنگ و استقرار عدالت در آن، موجبات گشایش در حوزههای دیگر را نیز فراهم خواهد ساخت.
۳- روشن است که در دورۀ پسانقلاب با وجود گشایشهای بزرگ در زمینۀ عدالت اقتصادی، همچنان گرفتار «تبعیض» و «بیعدالتی» هستیم و سیاستهای دولتهای تکنوکرات و لیبرال نیز بر این عقبماندگی افزودند، بلکه علّت اصلی آن هستند. اگر در تفکّر نیروها و جریانهای سیاسیای که دولتها را در اختیار خویش گرفتند، عدالت همچون نقطۀ کانونی و امر صدرنشین بود و سیاستها بر اساس آن سنجیده میشدند، امروز بسیار پیشتر بودیم و شکافها و فاصلههای طبقاتی، کمتر بودند. ازاینرو، جامعۀ ما درگیر تبعیض و بیعدالتی است. برایناساس، برخی تحلیلگران نیز معتقدند که «نقطۀ شروعِ» اصلاح فرهنگی و بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگ، استقرار عدالت در اقتصاد است و اگر معضل بیعدالتیِ معیشتی برطرف شود، خودبهخود، بخش عمدهای از مسیر اصلاح و بازسازی فرهنگی پیموده خواهد شد و جامعه با ارزشهای اسلامی و انقلابی، بیش از گذشته، همراه و همدل خواهد شد.
۴- گفته شد که برخی تصوّر میکنند که کجیها و انحرافهای فرهنگی، برآمده از فقدان عدالت در حوزۀ اقتصاد هستند. این نظر، اگر «عام» و «کلّی» باشد، خطاست؛ زیرا بسیاری از لغزشها و خطاهای فرهنگی، برآمده از فقر و تبعیض اقتصادی نیست، بلکه حتّی شاید بتوان گفت که کجرویهای فرهنگی در میان «طبقۀ مرفه و اشرافی»، بسیار بیشتر از سایر طبقههای اجتماعی است. امّا چنانچه گفته شود که معضلات اقتصادی میتواند زمینهساز انحراف فرهنگی شود، ربط علّیِ معتبری برقرار شده است. چون ساحتها و عرصههای مختلف زندگی انسان بر یکدیگر اثر میگذارند و تنها «استقلال نسبی» از یکدیگر دارند، روشن است که تنگناهای اقتصادی و معیشتی میتوانند فرد را از ارزشهای رسمی گریزان کنند و از او یک هنجارشکن و جامعهستیز بسازند. دراینحال، باید بخشی از راهحلِ حوزۀ فرهنگ را در حوزۀ اقتصاد جُست و با «علاج معیشت»، ارزشهای فرهنگی را حاکم گردانید.
۵- در لایۀ نهفتۀ تحلیل اقتصاداندیش، این پیشفرض وجود دارد که هنجارشکنیهای فرهنگی، برخاسته از نوعی «لجاجتِ معیشتی» و «دهنکجی اقتصادی» هستند و آنان که به ارزشها پایبند نیستند، در حقیقت از «زبان فرهنگ»، در حال بازگوکردن «اعتراضِ اقتصادیِ» خویش هستند. امّا در این تحلیلها، رد پایی از «نفوذ سبک زندگیِ غربی در جامعۀ ایران» به چشم نمیخورد و این امر در نظر گرفته نمیشود که بخشهای از جامعۀ ایران، گرفتار «سبک زندگیِ تجدّدی» شدهاند و پارهای از ارزشها را برنمیتابند. این افراد، چهبسا نهفقط گرفتار «معضلات اقتصادی» نیستند، بلکه حتّی از نظر سیاسی نیز با نظام جمهوری اسلامی، موافق هستند و در پی «مخالفت سیاسی» نیستند؛ بلکه مسأله این است که از «لحاظ فرهنگی»، ارزشهای دیگری را پذیرفتهاند و تا حدّی و از جنبههایی، در جبهۀ مقابلِ ارزشهای فرهنگیِ نظام جمهوری اسلامی قرار گرفتهاند. بنابراین، مسأله را باید در «سبک زندگی» نیز جستجو کرد و از این زاویه هم به واقعیّت اجتماعی نگریست. تحلیلهای رقیب، نمیتوانند خلاءها و تناقضهای پیشگفته را توضیح بدهند و «معنای موجّه» برای کنشهای هنجارشکنانه بیافرینند.
۶- درعینحال، روشن است که اصلاح و بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگ، در شرایط «ثبات اقتصادی» و «گشایش معیشتی»، بهتر و بیشتر به سرانجام میرسد و از حجم «مقاومتها» و «مخالفتها» میکاهد. ازاینرو، باید هرچه در توان داریم را برای عبور از تلاطمها و نوسانهای اقتصادی به میدان بیاوریم و از این طریق، «زمینۀ بیرونی» و «بستر غیرفرهنگی» را برای بازسازیِ فرهنگی، فراهم گردانیم. البتّه نباید در انتظار آیندۀ آرمانی نشست و تصوّر کرد که باید شرایط معیشتی، بسیار مساعد و هموار باشند، بلکه باید نسبی نگاه کرد و در چهارچوب سطح و حدی از رونق و اطمینان معیشتی، دردهای فرهنگی را نیز علاج کرد.
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
هدایت شده از کانال نظرسنجی
نظرسنجی انتخابات مجلس 1402 کاشان
https://EitaaBot.ir/poll/2z75o0?eitaafly
♨️آیا چین میتواند موازنه در رابطه میان ریاض و تهران را برقرار کند؟
قسمت اول
🔺آسیا تایمز: در میان اخبار آژانسهای اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه چین به طور فعال به برنامه توسعه موشکهای بالستیک عربستان سعودی کمک میکند، هنوز شواهدی مبنی بر تأسیسات توسعه موشکی ریاض و نقش چین در راهاندازی آن وجود ندارد.
🔺بسیاری این سوال را مطرح می کنند که آیا این همکاری ادعایی نشان دهنده تغییر در تعامل چین با خاورمیانه از ایران به سمت سعودی است. همچنین مشخص نیست که آیا پکن می تواند استراتژی متعادل کننده ای را در قبال این قدرت های منطقه ای حفظ کند یا خیر.
🔺ریاض به سه دلیل در حال حرکت به سمت تولید موشک های بالستیک خود برای تکمیل خریدهای خود در بازار بین المللی تسلیحات است.
🔺نخست تیرگی روابط عربستان و آمریکا است و این موضوع اختصاصی به دمکرات ها ندارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری خواه ایالات متحده نیز در سال ۲۰۱۸ به ملک سلمان هشدار داده بود که حکومت او بدون حمایت آمریکا «دو هفته دوام نخواهد آورد».
🔺دوم، ریاض علیرغم داشتن نیروهای مسلح مجهز، سیستم دفاع هوایی ضعیفی دارد که حمله به تأسیسات نفتی آرامکو باعث افشای این ضعف شد.
🔺مورد سوم اینکه رقیب اصلی منطقهای عربستان سعودی، ایران، به توانایی موشکی قدرتمندی دست یافته است.
🔺از دیدگاه سعودی، تنوع بخشیدن به خرید تسلیحات و دستیابی به فناوری موشک های بالستیک برای تقویت قابلیت های بازدارندگی، کاهش وابستگی خارجی و حفظ برابری با ایران ضروری است.
🔺اینجاست که چین اهمیت پیدا می کند. پکن اولین بار در سال ۱۹۸۸ موشکهای DF-۳A خود را با سوخت مایع به پادشاهی تحویل داد. سعودی در سال ۲۰۱۴ به طور علنی اعلام کرد که DF-۳A را در اختیار دارد، زمانی که یک گزارش خبری فاش کرد که پادشاهی در سال ۲۰۰۷ ده ها موشک سوخت جامد DF-۲۱ از پکن خریداری کرده است.
🔺این همکاری نظامی رو به رشد ممکن است به عنوان تغییر وفاداری چین میان سعودی و ایران به نظر برسد. اما تغییر در سیاست متعادل چین بعید به نظر می رسد و انتقال فناوری موشکی به سعودی با سیاست امنیت انرژی چین مطابقت دارد.
🔺انتقال فناوری موشکی چین به ریاض از تعامل این کشور با تهران جدا است. بررسی دقیق سیاست چین در منطقه نشان می دهد که این کشور وضعیت موجود بین دو کشور را ترجیح می دهد. در اصل، پکن همچنان متعهد به بهره برداری از اهداف سعودی برای تنوع بخشیدن به سبد واردات و صادرات خود به دور از کشورهای غربی، در میان درخواست های عمومی برای حمایت پیش شرط از تلاش های پادشاهی برای حل مسائل داخلی است.
🔺اما هیچ چیز نشان نمی دهد که چینی ها سعودی را به جای ایران انتخاب می کنند زیرا هر دو کشور برای چین اهمیت دارند. تلاش سعودی برای پرورش متحدان آسیایی نیز مستقیماً از جستجوی بازارهای جدید برای محصولات انرژی خود ناشی می شود.
#عربستان
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
♨️آیا چین میتواند موازنه در رابطه میان ریاض و تهران را برقرار کند؟
قسمت دوم
🔺چین به عنوان بزرگترین کشور تولیدکننده و تشنه انرژی، بزرگترین خریدار انرژی ریاض است. چین بزرگترین شریک تجاری و مشتری انرژی سعودی با حجم تجارت دوجانبه ۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ است. بدین ترتیب از اهمیت بیشتری نسبت به فروش ۲۴۵ میلیون دلاری اسلحه و انتقال فناوری برخوردار خواهد بود.
🔺با وجود این، کمک فناوری موشکی چین به سعودی، نقش ایران به عنوان برجسته ترین شریک استراتژیک پکن در منطقه را کاهش نخواهد داد. همکاری تهران برای موفقیت طرح کمربند و جاده پکن حیاتی است. موقعیت ایران در محل اتصال آسیای مرکزی، جنوب آسیا و خاورمیانه برای دسترسی به استپ بزرگتر آسیای مرکزی که پکن قصد دارد در حوزه نفوذ خود تحکیم کند، حیاتی است.
🔺بسیاری از ایرانیان ممکن است خرید موشکی عربستان سعودی را خیانت چین بدانند. اما تهران ترجیح پکن را برای روابط غیر خصمانه - اگر نگوییم دوستانه - در سراسر خلیج فارس به رسمیت می شناسد و جامعه استراتژیک ایران نیز کاملاً از موقعیت ژئواستراتژیک خود آگاه است و ملاحظات پکن را درک می کند. تعهد چین به سرمایه گذاری بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران طی ۲۵ سال آینده آموزنده است. ایدئولوژی مستحکم ضد غربی تهران و بی اعتمادی به ایالات متحده، پکن را از قابلیت اطمینان آن در رقابت بزرگتر چین و آمریکا اطمینان می دهد. اگر چین به دنبال الحاق تایوان باشد، ایران از پکن حمایت خواهد کرد که به ناچار ایالات متحده را وارد صحنه خواهد کرد.
🔺از سوی دیگر، ریاض علیرغم وقفه در همکاری های اخیر، همچنان تحت نفوذ ایالات متحده است. ایالات متحده حتی عربستان سعودی و اسرائیل را در مورد برنامه هسته ای ایران آشتی داده است که نشان دهنده همکاری امنیتی نزدیک این کشور با ایالات متحده است. هرگونه همسویی مجدد با چین غیرمحتمل به نظر می رسد زیرا به معنای کنار گذاشتن چتر امنیتی ایالات متحده است.
🔺این یک عامل پایدار در سیاست خارجی عربستان از زمان قرارداد مشارکت استراتژیک آن با ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ بوده است. برای ریاض دشوار است که وابستگی خود را به سخت افزار نظامی ایالات متحده قطع کند و به دنبال جایگزین کردن باشد، زیرا تغییر موقعیت به معنای تنگنا برای نیروهای مسلح این کشور از تدارکات حیاتی به ویژه برای نیروی هوایی آن است.
🔺تا زمانی که ریاض برای امنیت خود به واشنگتن وابسته باشد، خواستگاری چین از ریاض به قیمت تهران بعید است. اهمیت استراتژیک عربستان سعودی برای چین نیز در مقایسه با تهران کمرنگ است. اگرچه عربستان سعودی بزرگترین تامین کننده انرژی پکن است، اما این یک زنجیره وارداتی است که چین قصد دارد به آن تنوع ببخشد.
🔺آنچه که میتواند عملکرد متعادل پکن بین عربستان سعودی و ایران را مختل کند، تغییر سیاست ایالات متحده به دلیل سیاستهای سرسختانه اوپک پلاس است. این تصور که ایالات متحده به تدریج از منطقه جدا می شود، نادرست است. واشنگتن تنها با عقب نشینی از افغانستان متعهد به کاهش تعاملات نظامی خود در منطقه می شود نه اینکه به طور کلی برتری منطقه ای خود را واگذار کند.
🔺به نظر میرسد که چین همچنان میتواند به موقعیت اقتصادی خود در منطقه با اتکا به انرژی خلیج فارس و دسترسی به بازار ادامه دهد.
#عربستان
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔻«خیلیها» مخالف بودند!
آن روزی که امام، این الزام را که زنها در محیط اجتماعی باید «حجاب» داشته باشند مطرح کردند، «خیلیها» مخالف بودند؛ حتّی افراد نزدیک به خود امام. یکی از نزدیکان امام آن روز آمد پیش من و گفت این چه حرفی است که امام دارند میزنند؟ و شماها بروید به امام بگویید منصرف بشوند. البتّه عقیدۀ خود ما هم عقیدۀ امام بود. بههرحال، «خیلیها» مخالف بودند، امّا نظر امام این بود و «بهطور قاطع»، مسئلۀ حجاب را مطرح کردند که حرف درستی هم بود(در سالگرد رحلت امام خمینی، 14/3/1400).
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
گویا امروز باید "بدیهیّات انقلاب" را برای برخی از نیروهای خودی که گاه، مؤثّر و تصمیمساز نیز هستند، تکرار کنیم، شاید متنبّه شوند و از "استدلالهای شبهلیبرالی" عبور کنند. دوستان میخواهند بر سر "احکام شرع"، معامله کنند و نام این اقدام خویش را نیز "مصلحت" و "حفظ نظام" و "جذب حداکثری" و "مدارای اجتماعی" بگذارند. دوستانِ عملزده و بیگانه با تفکّر اصیلِ اسلامی و انقلابی، سخت محتاج بازخوانیِ خطّ انقلاب هستند؛ چراکه در حال چرخشهای نظریِ خطرناکی هستند که به بیراهه میانجامد. سیاستورزیِ انقلابی، اقتضائی و موقعیّتزده نیست و در چهارچوب تفکّر امام خمینی و آیتالله خامنهای، نباید از "حقایق قدسی" عقب نشست و فساد را به "رسمیّت" شناخت. حرفهای گزندۀ فراوانی در سینه حبس کردیم تا مبادا گفتن، آتش اغتشاش را شعلهور سازد. اگر عنان در اختیار اینان باشد، چندی نخواهد گذشت که از "نظامِ انقلابی"، فقط پوستهای از "نظام" باقی خواهد ماند و "ارزشها"یش یکی پس از دیگری، از دست خواهند رفت. و مگر "استحاله"، چیزی جز تهیسازیِ انقلاب از ارزشهایش است؟! دیروز به دست نیروهای اصلاحطلب و اعتدالگرا، و امروز نیز به دست برخی از نیروهای محافظهکار و گرفتار بلای تعارض منافع.
مهدی جمشیدی
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
Hokmrani dar quran 0165.mp3
33.52M
سلسله نشست های علمی ( صد و شصت و پنجمین نشست)
📒حکمرانی در قرآن ( جلسه 165)
حکمرانی فرعونی؛ بازنمایی حکمرانی بد در قران کریم
👤ارائه دهنده: جناب آقای دکتر یونس فرقانی
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
*حیات طیّبه در نظام تربیتی و بزرگترین مانع تحقق آن*
نظام تربیتی در قالب رسانه و آموزش و پرورش مبتلا به سرگردانی و سطحینگری است.
اگر چه سالهاست که آموزش و پرورش سندتحول بنیادین دارد و هدف اعلامیاش رساندن متربّیان به "حیات طیّبه" است و آن را در قالب اهدافی مشخص در ۶ ساحت تربیتی میجوید اما حتی مدیران و مربّیان هم در فهم و اجرای آن ناکام بودهاند؛ وضعیت متربّیان دیگر جای سخن ندارد.
مولود نظام تربیتی موجود در موارد چشمگیری، تضادی ١٨٠ درجهای با هدف حیات طیّبه دارد اما علت چیست و راه حل کدام است؟!
مربّیان و متربّیان، بدانند یا ندانند ارزش گذاریها و اهداف زندگی فردی-شغلی و اجتماعیشان برگرفته از مفروضات انسانشناسی آنهاست.
شناخت ساختار وجودی انسان چنانچه بر اساس تعریفی کامل و واحد به جامعه داده نشده باشد، هریک از اعضای جامعه را به شناختی تصادفی و مبتنی بر تفسیر و تجربه شخصی یا برگرفته از انسان شناسیهای مُتشتّت علوم غربی میکشاند. به این ترتیب هر سند و دستورالعملی در نظام تربیتی مبتلا به سطحی نگری-فرمالیته کاری و شعارزدگی خواهد شد که خود از عوامل پمپاژ هیجانات منفی چون نفرت و خشم در بین مربّیان و متربّیان است.
ساحات تربیتی در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش زمانی قابلیت اجرایی و دستیابی به هدف حیات طیّبه می یابد که نخست با ساختار وجودی انسان در قرآن به عنوان ساختاری کامل و عینی تطبیق یابد و آنگاه به آموزش و اجرا درآید...
آن ساختار و نقشه عینی کدام است و آن تطبیق و تحقق چگونه صورت می گیرد؟!
✍️ زهراکیایی
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
IEJ_Volume 29_Issue 50_Pages 135-175.pdf
1.64M
🔸ساختار وجودی انسان در قرآن و کاربرد آن در ساحات تربیتی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
#پژوهش_در_مسائل_تعلیم_و_تربیت
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
دکتر توکلی.mp3
6.21M
📌 باستان گرایی در کتب درسی
🎙 استاد #یعقوب_توکلی
🔹 در کتب درسی، ایران باستان با بزرگنمایی و افتخار بیان شده اما تاریخ اسلام با یک شتر در بیابان❗️
🔻 تاریخ مشروطه یارشاطر را سازمان تبلیغات منتشر کرده است!
#باستان_گرایی #باستان
✍مدرسه انقلاب
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔻مواجهه با «شورش بر ضدّ پاکدامنی»
🖊مهدی جمشیدی
۱- در اغتشاش اخیر، لایههای بروناجتماعی عبارتند از لایۀ تمدّنی (دولتهای غربی) و لایۀ سیاسی (نیروها و گروهگهای ضدّنظام). لایههای دروناجتماعی نیز چنین است: خواص اغواگرِ زمینهساز (نیروهای فکری و رسانهای جریان اصلاحات و اعتدال)، طبقۀ معتقد به سبک زندگیِ غربی (مخالفانِ فرهنگیِ نظام) و هیجانزدگانِ تودهای (جوانانِ جوّزدۀ متأثّر از کجروایت).
۲- در این ماجرا، ما ناچار شدیم برای "کوتاهمدّت" از "کشف حجاب"، عقبنشینی تاکتیکی و موقتی و مصلحتی کنیم؛ چنانکه متأسّفانه اکنون بهراحتی کشف حجاب میشود ولی امکان برخورد از دست رفته است، امّا از آن سو، توانستیم یک "کوچ بزرگ به شبکههای اجتماعیِ ایرانی" ایجاد کنیم.
۳- باید چندی دیگر، با کشف حجاب "برخورد انقلابی و عالمانه" کنیم و هرگز حجاب اختیاری و آزادیِ کشف حجاب را نپذیریم، و با تداومِ انسدادِ شبکههای اجتماعیِ غربی، کوچ مجازی را "تثبیت و ماندگار" کنیم.
۴- اگر "مجرای نفوذ دشمن" را - که شبکههای اجتماعیِ غربی است- کور کنیم، میتوانیم در درون جامعۀ خویش، دست به "اصلاح و تصفیۀ فرهنگی" بزنیم.
۵- اگر دست شیطانیِ "اینستاگرام" و "واتسآپ" از سر جامعه قطع شود، دیگر "بازسازی فرهنگی" با "تلاطمهای اجتماعی" مواجه نخواهد شد. مسأله، "روایت منفی" است و این قبیل روایتها هم در فضای مجازی، ساخته و القاء میشوند.
۶- امّا اگر "حجاب اختیاری" و "ولبودن فضای مجازی" را بپذیریم، زنجیرهای از عقبنشینی و انفعال شکل خواهد گرفت و نظام، بهشدّت تضعیف و تحقیر خواهد شد. در اینجا، نظام باید به "اقتدار رندانه" رو بیاورد و "شرایط اِعمال قدرت" را بیافریند.
۷- در عین حال، باید برنامههای زیربنایی و بلندمدّت در "ساختار آموزشی" و "ساختار رسانه" در پیش گرفته شود. این بازسازیها باید در مدّت عمر یک دولت به مرحلۀ تحکیم برسند.
۸- از نظر "فردی" نیز باید در صورت وجودِ شرایطِ مساعد و آرام، باید نسبت به کشف حجاب، "نهیازمنکر" کنیم؛ دوستانه و مهربانانه، و چنانچه احساس کردیم تله است، بیدرنگ فاصله بگیریم.
۹- نباید واقعیّتهای فرهنگی را سیاه دید. وضعِ "عمق" جامعه با "سطح" آن، متفاوت است. ما گرفتار "بنبست فرهنگی" نشدهایم و رو به سقوط و فروپاشی فرهنگی نیستیم.
۱۰- نهادهای فرهنگی با وجود دستاوردهایی که داشتهاند، امّا بهطور عمده، گرفتار "کمکاری" و "بیعملی" و "انفعال" از یک سو، و "ندانمکاری" و "سیاستهای نادرست" از سوی دیگر بودهاند. این واقعیّت، قابلانکار نیست. ازاینرو، رهبر انقلاب، خواستار "بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی" شدهاند. این امر به آن معنی است که ساختارهای فرهنگی نتوانستهاند آنچنان که باید، به "نیروی پیشبرندۀ آرمانهای فرهنگیِ انقلاب" تبدیل شوند، از جمله دربارۀ حجاب.
۱۱- مطالعۀ سیاستهای حجاب در دهۀ گذشته و خروجی آنها نشان میدهد که ما از "گفتمانسازی" و "شناختدرمانی" و "آگاهیبخشیِ اجتماعی" غفلت کردهایم و کوشیدهایم با تکیه بر "قانون" و "سلب"، خلاء معرفتی و فکری را جبران کنیم. "باورهای متزلزلشده" را نمیتوان با "تحکّم"، تغییر داد، بلکه باید آنها را بازآفرینی و تقویّت کرد. حال پرسش این است که نهادهای فرهنگی در طول دهههای گذشته، هر یک چقدر در این زمینۀ خاص، بهصورت "مستقیم" و "جدّی" و "دامنهدار"، فعّالیّت داشتهاند؟ بهگمانم پاسخ، دلگرمکننده نخواهد بود. پس باید از همین نقطه نیز آغاز کرد. مواجهههای حقوقی و قانونی و سلبی به جای خود، امّا نهادهای فرهنگی، مسئولیّتهای "نرم" و "فرهنگی" و "فکری" و "محتوایی" بر عهده دارند.
۱۲- از سوی دیگر، نباید غفلت کرد که مسألۀ اغتشاشگران، "معیشت" و "فقر" و "اقتصاد" نیست؛ اینها اغلب "متوسط" یا "متوسط به بالا" هستند و از نظر "فرهنگی"، آسیبدیدهاند نه "اقتصادی". در واقع، "اراذل و اوباش فرهنگی" هستند: "بیاعتقاد" و "بیریشه". امّا این را نمیگویند. ارجاعشان به "فضای مجازی" و "مواد مخدر" و "هیجان" درست است، امّا روشن است که "بیاختیار" نبودند. اغلب چنین "شخصیّتی" دارند. همین شخصیّتها هم مستعد "جذبشدن" در فضای مجازی بودند. درعینحال، برخی از اینها در فضای مجازی، ارتباط جدّی با "گروهکها" داشتند. این جریان اگر "ریشۀ اقتصادی" میداشت، مردمی میبود یا میشد، ولی "ریشۀ فرهنگی" دارد. "سرگردانهای فرهنگی" در فضای مجازی، سازماندهی شدند.
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
#شبنشینی_بامقام_معظم_رهبری
🔰 نوجوان خردمند امروز را هدف گرفتهاند
👈🏻 حضرت آیتالله خامنهای: «جوانِ امروز، بر خلاف نوجوان قدیم، یک عنصر بالغ و عاقل است، یک عنصر خردمند است. زمان ما این جوری نبود؛ من به شما عرض میکنم. من خودم را میگویم؛ قضیّهی بیستوهشتم مرداد وقتی اتّفاق افتاد، ما به سنّ بعضی از شماها مثلاً فرض کنید چهارده پانزده سالمان بود؛ یک شبحی از قضایا جلوی چشممان بود، [امّا اینکه] دقّت کنیم که چه کسانی هستند، چه عناصری هستند، این طرف چه کسی است، آن طرف چه کسی است، هدف چیست، چرا میکنند، نه، اینها را ملتفت نبودیم. نوجوان امروزی این جوری نیست؛ نوجوان امروزی فکر میکند، تحلیل میکند، تحلیل را درست میفهمد، نکاتی به نظرش میرسد، جوان امروزی اهل تحلیل است؛ این خیلی نکتهی مهمّی است، این خیلی قابل توجّه است. بچّههای ما و جوانهای ما حرف دارند و این خاصیّت انقلاب اسلامی است.» ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
#سلامتی_فرمانده_صلوات
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
1_1557974276.pdf
2.03M
🗂بخوانید|عناصر همجنس گرایی در انیمیشن
🔸این بولتن با هدف آگاهی بخش به خانوادهها و دقت بیشتر در گزینش برنامههایی که در اختیار کودکانشان قرار میدهند، تهیه شده است.
#انیمیشن | #سینما
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
فانوس 72 - پاییز 1401.pdf
8.35M
📚 هنر روایت
▫️گفتاری از دکتر حسن رحیمپور ازغدی پیرامون تعامل صحیح با مخالفین در جهاد تبیین
🔹یکی از مهمترین عناصر ماندگاری هر جریانی، قدرت تبیین و اقناعسازی آن است. نهضت امام خمینی با تکیه برعنصر تبیین و بدون استفاده از حرکتهای مسلحانه توانست رژیم تا دندان مسلح ستمشاهی را به زیر آورد و به پیروزی رسید. همچنین پایداری و مانایی انقلاب اسلامی نیز با بهره گرفتن از عنصر تبیین بوده است. رهبر معظم انقلاب معتقدند که «اساس کار ما، تبیین است» و اصلاً روش اسلام، تبیین است و لذا همیشه و هرجا که لازم بوده به تبیین مسائل پرداختهاند.
📌یکی از الزامات جهاد تبیین، شنیدن سخنان طرف مقابل است، چرا که جهاد تبیین در واقع مصافدادن با کسانی است که ما را قبول ندارند و قرار است ما چیزی را برای آنها تبیین کنیم که ابهام دارد و محل سوءتفاهم قرار گرفته و مخاطب، منظور ما را درست متوجه نشده و یا دیگران مانع درک درست این مسئله شدهاند، لذا مسئله نیازمند تبیین شده است، بنابراین تبیینِ مسائل معرفتی حتماً منجر به نوعی تعارض و تنازع فکری با مخالفان میشود.
#جهاد_تبیین
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
💢 کشتار دانشجویان در روز ۱۶ آذر، افتخار پهلوی
🔻 پس از وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، سازمانهای سیاسی تشکیل دهنده جبهه ملی، برای دوره کوتاهی در یک ائتلاف ضعیف، تحت نام نهضت مقاومت ملی به مقاومت سیاسی دست زدند و تظاهراتها و اعتصابهای پراکندهای در پاییز همان سال در دانشگاه تهران و همچنین بازار، در اعتراض به محاکمه مصدق برگزار شد.
🔻 چند هفته پس از این وقایع، اعلام شد که روابط ایران و بریتانیا که در زمان نخستوزیری مصدق قطع شده بود از سر گرفته خواهد شد و ریچارد نیکسون نایب ریاست جمهوری وقت آمریکا برای دیدار رسمی به ایران خواهد آمد.
🔻 این موضوع بهانه لازم برای اعتراضات را فراهم کرد و در ۱۶ آذر به سفارش نهضت مقاومت ملی، دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاسها پرداختند و ناآرامی تمامی محوطه دانشگاه تهران را فرا گرفت.
🔻 محمدرضا پهلوی برای پیشگیری از هرگونه اقدام بعدی تصمیم به سرکوب اعتراضات گرفت.
🔻 سربازان و نیروهای ویژه ارتشی پس از هجوم به دانشگاه، به کلاسهای درس حمله کرده و صدها دانشجو را بازداشت و زخمی نمودند.
🔻 نیروهای امنیتی در دانشکده فنی، اقدام به شلیک تیر کردند که موجب مرگ سه دانشجوی این دانشکده به نامهای احمد قندچی، آذر (مهدی) شریعترضوی و مصطفی بزرگنیا شد.
🔻 فردای آن روز نیکسون به ایران آمد و دکترای افتخاری در رشته حقوق را در دانشگاه تهران که در اشغال مشهود نیروهای نظامی بود، دریافت کرد.
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
⭕️ میخواستند کردستان ایران🇮🇷 را تجزیه کنند
🔻اما:
1⃣ نیروی نظامی عراق🇮🇶 وارد اقلیم شد و خودمختاری اقلیم محو شد!
2⃣ نفوذ تروریستها به خاک ایران قطع شد!
3⃣ حمله زمینی ترکیه به اقلیم بر باد رفت!
4⃣ نفوذ ایران در اقلیم کردستان چند برابر شد!
5⃣ تمام نقشه های ترکیه برای کشیدن کریدور از اقلیم به مدیترانه نابود شد!
6⃣ نفوذ اسرائیل در اقلیم به شدت کاهش خواهد یافت!
7⃣ آمریکا راهی جز ترک خاک اقلیم ندارد و در محاصره ایران است!
8⃣ قدرت منطقه ای ایران افزایش یافت!
9⃣ تجزیه طلبی در نطفه خفه شد!
روحت شاد حاج قاسم، از تهدید فرصت ساختن یعنی این!
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
هدایت شده از 🚩 یاران اربعینی
Hamed_Zamani_Ft_Abdolreza_Helali_-_Nahelatal_Jesm_Yani_(320).mp3
7.99M
🔳 #ایام_فاطمیه
🌴روضه حضرت زهرا(س)
🎤 حامد زمانی _هلالی
⏯ #روضه
👌بسیار دلنشین
https://eitaa.com/joinchat/3149660360C7e9ec0d7d8
*حیات طیّبه در نظام تربیتی و بزرگترین مانع تحقق آن*
نظام تربیتی در قالب رسانه و آموزش و پرورش مبتلا به سرگردانی و سطحینگری است.
اگر چه سالهاست که آموزش و پرورش سندتحول بنیادین دارد و هدف اعلامیاش رساندن متربّیان به "حیات طیّبه" است و آن را در قالب اهدافی مشخص در ۶ ساحت تربیتی میجوید اما حتی مدیران و مربّیان هم در فهم و اجرای آن ناکام بودهاند؛ وضعیت متربّیان دیگر جای سخن ندارد.
مولود نظام تربیتی موجود در موارد چشمگیری، تضادی ١٨٠ درجهای با هدف حیات طیّبه دارد اما علت چیست و راه حل کدام است؟!
مربّیان و متربّیان، بدانند یا ندانند ارزش گذاریها و اهداف زندگی فردی-شغلی و اجتماعیشان برگرفته از مفروضات انسانشناسی آنهاست.
شناخت ساختار وجودی انسان چنانچه بر اساس تعریفی کامل و واحد به جامعه داده نشده باشد، هریک از اعضای جامعه را به شناختی تصادفی و مبتنی بر تفسیر و تجربه شخصی یا برگرفته از انسان شناسیهای مُتشتّت علوم غربی میکشاند. به این ترتیب هر سند و دستورالعملی در نظام تربیتی مبتلا به سطحی نگری-فرمالیته کاری و شعارزدگی خواهد شد که خود از عوامل پمپاژ هیجانات منفی چون نفرت و خشم در بین مربّیان و متربّیان است.
ساحات تربیتی در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش زمانی قابلیت اجرایی و دستیابی به هدف حیات طیّبه می یابد که نخست با ساختار وجودی انسان در قرآن به عنوان ساختاری کامل و عینی تطبیق یابد و آنگاه به آموزش و اجرا درآید...
آن ساختار و نقشه عینی کدام است و آن تطبیق و تحقق چگونه صورت می گیرد؟!
✍️ زهراکیایی
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
mirbagheri.mp3
32.88M
🔰 تحلیل وضعیت کنونی انقلاب اسلامی و چشمانداز پیشِ رو
⭕️ «انقلاب اسلامی» بزرگترین امر به معروف و نهی از منکرِ دوران ماست
💬 استاد سیدمهدی میرباقری
از منظر کلانروایت، انقلاب اسلامی در همۀ عرصهها به پیروزیهای بزرگی دست یافته و وضعیت بسیار خوبی دارد و در مسیر اهداف خود رو به پیش است. البته سختیهایی هم بر سر راه بوده و تهدیدهایی هم هست.
خط مقدم ما، مبارزه با «بدحجابی» است یا مبارزه با «الگوی توسعۀ غربی»؟
نگاه ما به فتنهها و سختیهای پیش روی حرکت انقلاب اسلامی چگونه باید باشد؟
در این ایام و در ایام فاطمیه، به تدبّر در «سورۀ عنکبوت، سورۀ حجرات و سوره مجادله» و به تفسیر آنها بپردازید.
#گام_دوم_منطقه_فرهنگی_کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4