📋 یادداشتی از عباس سلیمی نمین
📌 «شناخت تاریخی» و جبران عقبماندگیها
💠 عباس سلیمی نمین پژوهشگر تاریخ و کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی به تحلیل #بیانیهی_گام_دوم از زاویهی شناختِ تاریخی و چارچوبگذاری کلان برای #پیشرفت_کشور پرداخته است.
متن یادداشت را در لینک زیر بخوانید👇
http://farhangesadid.ir/fa/news/1405
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری
📌 نکات کلیدی در تحلیل بیانیه گام دوم
💠 حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علیاکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در یادداشتی به تحلیل مهمترین مفاهیم و نکاتِ بیانیهی گام دوم انقلاب پرداخته است.
متن یادداشت را در لینک زیر بخوانید
http://farhangesadid.ir/fa/news/1406
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
🚩 «بند به بند با گام دوم»| انقلاب اسلامی و ۴ دهه حمایت از مستضعفان؛ از فلسطین تا بوسنی
🔹انقلاب اسلامی ایران در چهل سال گذشته از فلسطینیان، مسلمانان بوسنی و هرزگوین، مسلمانان میانمار، مردم لبنان، یمن، سوریه و عراق، شیعیان نیجریه، مردم افغانستان و شیعیان پاراچنار حمایت کرده است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🔗 hamandishi.ir/news/406164/
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
آقای رامین طیاری نژاد کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در یادداشتی به بررسی بند هفتم توصیههای رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی پرداخته است.
طرحِ «سبکِ زندگی» به عنوان توصیهی هفتم حضرت آیتالله خامنهای در بیانیهی گامِ دومِ انقلاب، تفاوتِ محسوسی با سایر توصیهها داشت؛ آن اینکه شرحی مفصلی مانند بندهای قبل ارائه نشد و تنها به خطر و زیانهای ناشی از ترویج سبکِ زندگیِ غربی و لزوم مقابلهی جهادی، همهجانبه و هوشمندانه با آن پرداختند. ایشان تشریح این توصیه را به دلیل اینکه «سخن لازم در این باره بسیار است»، به فرصت دیگری موکول کردهاند. از این رو، بنظر میرسد بحث و تبادل نظر درباره این آسیبشناسی، باید اولویت پیدا کند و شروع بحثهای مفید در این باره، بهتر است با بررسی مباحث مربوط به سبک زندگی اسلامی ایرانی در اندیشه و بیانات رهبر انقلاب اسلامی باشد. مطلب زیر به این مروری بر این مسأله خواهد پرداخت.
۱. سبک زندگی صحیح؛ عاملِ تداومِ انقلاب
قبل از انقلاب اسلامی، تمرکز اصلیِ آیتالله خامنهای بر «تجدید انقلاب اسلامی» پیامبراسلام صلیاللهعلیهوآله و تلاش علمی و عملی برای برانگیختنِ آگاهانهی مردم در جهت تحقق همین اصل بوده است.[۱] با وقوع انقلاب اسلامی ایران، طرح اساسی ایشان با توجه به عبرتهای تاریخ اسلام و وقایعِ رخداده برای انقلاب اسلامی پیامبراسلام صلیاللهعلیهوآله و ائمه هدی علیهمالسلام، بر «تداوم انقلاب» به عنوان مهمترین مسئولیتِ پس از انقلاب تمرکز یافت. انقلاب اسلامی در ساحتِ ایجاد خود، همچنانکه از اسلام منشأ یافته است، در عین حال متّکی به مردم بوده و از آنجا که عاملِ بقای آن همان عاملِ ایجاد کنندهی آن خواهد بود،[۲] لذا برخورداریِ مردم از سبکِ زندگیِ دینی و رواج ارزشهای اخلاقیِ اسلام در جامعه به نحوی که ارزشهایِ اصلیِ جامعه محسوب شود، یکی از ارکانِ تداومِ انقلاب اسلامی است.[۳] در این میان، سبکِ زندگی در ارتباط با جوانان از اهمیّت مضاعفی برخوردار است. چه آنکه «پیشرانِ حرکتِ انقلاب، جوانها هستند».[۴] همّت گماشتن آیتالله خامنهای قبل و حتی بعد از انقلاب اسلامی به تربیتِ نسلهای نوجوان و جوان با تکیه بر قرآن کریم، نشان میدهد ایشان از همان روزهای آغازین انقلاب اسلامی، به آیندهی انقلاب و تداومِ آن میاندیشیدند.
۲. بیّنه؛ حجّتِ ورود به وادی دینداری
در اندیشه رهبر انقلاب، ورود به وادیِ دینداری از طریق «معرفت ایمانی» امکانپذیر و کفایتکننده است بلکه این نوع معرفت از «معرفت استدلالی» کاراتر و برانگیزانندهتر به عمل هم هست.[۵] به همین دلیل «وقتی که ابوذر مسلمان شد، پیامبر اسلام نرفته بود برهان نظم و برهان خلف و برهان علّت اُولی را برای او بیان کند و بگوید به این دلیل خدایی هست و خدا یکی است و این بتها خدا نیستند. نخیر؛ با آن بیان پُرجاذبه خودش، ایمانی را در دل ابوذر انداخته بود. میدانید، آن بیانی که بر اثر نورانیّتِ ایمان در دل انسان به وجود میآید چقدر ارزشمند است.»[۶] تحقق چنین معرفت ایمانی که ظرف آن دل انسان است[۷]، میتواند از راههای مختلفی صورت بگیرد؛ یعنی «چه آن را پدر و مادر به انسان بدهند، چه یک بزرگتر دیگر، چه یک حادثه که گاهی آن ایمان ناب را به انسان میبخشد»،[۸] در هر صورت، «آن [معرفت ایمانی] برای انسان، خیلی بیشتر به کار میآید، تا آن استدلالها.»[۹] البته اهمیت و کارکرد معرفت استدلالی نفی نمیشود. معرفت استدلالی بهلحاظ استحکام ایمان و مقابله با شبهات و وسوسهها و خاصیت تردیدزداییاش هم لازم است.[۱۰] دقت در قرآن کریم، همین معنا را تأیید میکند؛ در فرهنگ قرآن به موجب آیات متعدد از جمله آیه «إِذْ أَنْتُمْ بِالْعُدْوَةِ الدُّنْیا وَ هُمْ بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوى وَ الرَّکْبُ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ لَوْ تَواعَدْتُمْ لاخْتَلَفْتُمْ فِی الْمِیعادِ وَ لکِنْ لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً کانَ مَفْعُولاً لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیى مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ إِنَّ اللَّهَ لَسَمِیعٌ عَلِیمٌ»[۱۱] اگر منظور از هلاکت و حیات یافتن را همان گراییدن به کفر و پذیرش ایمان بدانیم[۱۲]، آنچه در پذیرش دین و ورود به وادی دینداری معیار و حجت است، «بَیِّنه» است. بیّنه به معنای دلالت و راهنمایی آشکار است؛ و هر آنچه که موجب آشکار شدن حق از باطل گردد و بوسیله آن بتوان به آسانی و بدون مشقت به حق آگاهی پیدا کرد، بیّنه نامیده میشود.[۱۳] این بیّنه منحصر به براهین مشهور کلامی و فلسفی نیست، مشاهده یک کرامت و اعجاز از اولیاء الهی[۱۴] یا دریافت فطری[۱۵] یا مشاهده حادثه غلبه غیرعادی[۱۶] سپاه اسلام بر سپاه دشمن[۱۷] و یا حتی مشاهده تحقق وعدهای از وعدههای الهی[۱۸] نیز مصادیق بیّنه هستند. بر این اساس اصلِ تحقق انقلاب اسلامی یا پیروزی در هشتسال دفاع مقدس، خود مصادیق و مظاهری از بیّنات الهی هستند
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
آقای رامین طیاری نژاد کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در یادداشتی به بررسی بند هفتم توصیههای رهبر انق
۳. دلالتِ سبک زندگی بر نوع رفتارها
عبارت سبک زندگی را باید أخصّ از زندگی دید. با دقت در معنای واژهی «سَبک»، میتوان مراد از سبکِ زندگی را دقیقتر یافت. سَبک مترادف واژهی «سیره» بر وزن «فِعلَه» در زبان عرب است. در این وزن، واژه نه بر نفْس عمل که بر نوعِ عمل دلالت دارد و اهل لغت آن را همان طریقه، هیئت، رفتار و روش و حالتی دانستهاند که انسان و غیر انسان بر آن حالت باشند.[۱۹] شهید مطهری نیز «سیره» را نوع و سبک رفتار دانسته است.[۲۰] حضرت آیتالله خامنهای آنجایی که سخن از سبک زندگی به میان آوردهاند، همردیف آن عبارات «روشِ زندگی» و «عاداتِ زندگی» را نیز به کار بردهاند[۲۱] که میتواند حکایت از دلالتِ سبکِ زندگی بر رفتارهایی داشته باشد که به عادتِ یک فرد یا جامعه تبدیل شدهاند و از آنجا که در توضیح سبک زندگی، از عبارت «چگونگیِ مشیِ زندگی»[۲۲] استفاده نمودهاند، استفاده میشود که اساساً سبک زندگی، نه بر نَفس عمل و رفتار، بلکه بر کیفیت، شیوه و چگونگی رفتارها دلالت دارد. بر این اساس در سبک زندگی، چگونگی آن دسته از رفتارهای فردی و اجتماعی مورد نظر است که برای انسان به یک عادت یا حالتِ پایا تبدیل شده باشند و از نوعی تداوم برخوردار باشند.
۴. اثرِ قطعیِ سبک زندگی بر تلقیّات و تعلّقات
یکی از اصول تربیتی در نظام فکری آیتالله خامنهای، اصل تأثیرِ متقابلِ رفتارها، باورها و گرایشها است. بر این اساس، تعلّقات و تلقیّات انسان از رفتارهای خوب و بد او اثر میپذیرد. کار اگر بد باشد، «...روی دل ما اثر میگذارد، روی اخلاق ما اثر میگذارد، گاهی روی برداشتها و تلقیهای ما اثر میگذارد. دلبستگی که پیدا میکنیم، این دلبستگی روی ذهنیات ما اثر میگذارد» (رهبر انقاب: ۳ تیرماه ۱۳۸۸). در باب عملِ خوب هم همین اصل وجود دارد. چنانکه ایمان «انسان را مىکشاند و به عمل صالح دلالت مىکند...عمل صالح هم انسان را به ایمان دلالت مىکند. یعنى یک تأثیر و تأثر متقابل وجود دارد»[۲۳]. این اصل ما را به یک راهبرد مهم میرساند و آن اینکه اصلاح و تغییر تمایلات و اندیشهها میتواند بواسطهی همین رفتارهای ظاهری صورت بگیرد؛ پس باید مراقب عملِ جامعه و سبک زندگی جامعه بود. تأثیرِ عمل بر باور، قطعی و اجتنابناپذیر است: «عمل بد، به تغییر باورها منتهی میشود»[۲۴]. البته در منظومهی فکری معظمله، آنچه میتواند «مادهی خام» وجود انسان را به «شکلهای برتر» تبدیل بکند، استمرارِ عمل است[۲۵] و همین استمرار عمل است که میتواند ادراک و آگاهی را به ایمان که همان باورِ قلبی است تبدیل کند.[۲۶] در منطق قرآن نیز عملِ بد میتواند باور را ایجاد، متأثر و حتی متحول نماید: «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّواى أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ»[۲۷] همین اصل در سبکِ زندگی نیز جاری است. در سبک زندگیِ دینی، تداوم عمل با معرفت دینی توأم است: «مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ...»[۲۸] در این آیه، منظور از کلام طیّب همان عقاید حقّ است. علامه طباطبایی با عنایت به عبارت «الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ»، مرجع ضمیر در «یرفعهُ» را عقاید حقّ میداند و معتقد است به میزانی که عمل مکرر شود، اعتقاد راسختر، روشنتر و در تاثیرش قوىتر مىگردد.[۲۹] بر این اساس، سبکِ زندگی به عنوان راهبردی برای تغییر نگرشها و باورها مطرح است.
۵. راهبردِ مروّجان سبک زندگی غربی
خطرِ ترویجِ سبکِ زندگیِ غربی در توصیهی هفتم از بیانیهی گام دوم انقلاب گوشزد شد. آیتالله خامنهای قبلاً تصریح کرده بودند که عدهای در داخلِ کشور درصدد ترویج اخلاق و سبک زندگی غربی با هدفِ به انحراف کشاندنِ انقلاب اسلامی هستند.[۳۰] مروّجان سبک زندگیِ غربی تحت عناوینی چون «تحولِ شخصیّت ایرانی»، به هدفِ خود تصریح کردهاند. آنها با هدفِ پیوستن به جهانیشدن به عنوان یک فرایندِ غربی ـ آمریکایی، درصدد اصلاحِ حاکمیت ایران و تغییر مسیرِ انقلاب هستند. معتقدند راهِ اصلاحِ حاکمیت از تغییر باورها و تغییر باورها از طریقِ تغییر سبکِ زندگی و مطابقتِ نظمِ رفتاریِ مردم با نظمِ غربی میگذرد. در این صورت خواستِ مردم با خواستِ انقلاب متفاوت میشود و در نتیجه انقلاب اسلامی تابع خواستِ جامعه تغییر مسیر خواهد داد. واقعیت این است که دشمن فهمیده که راهِ اثرگذاری بر باورهای مردم، تغییر نظمِ رفتاریِ ظاهری و به اصطلاح تغییر سبکِ زندگی است. تدوین أسناد بینالمللی همچون سندِ آموزش ۲۰۳۰ و تولیدات و تبلیغاتِ بیشمار رسانهای را میتوان در همین چهارچوب تحلیل کرد.
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
۳. دلالتِ سبک زندگی بر نوع رفتارها عبارت سبک زندگی را باید أخصّ از زندگی دید. با دقت در معنای واژهی
۶. راهبردِ جریان فرهنگیِ انقلاب اسلامی
همچنانکه در سطور پیشین عرض شد، دشمن راهبردِ خود را بر تغییرِ سبکِ زندگی با هدفِ تغییر باورها متمرکز کرده است. این راهبرد البته از پشتوانهی نظری برخوردار است و آن اینکه «واقعیّتهای زندگی، در فکر انسان اثر میگذارد؛ رفتار روزانه در دل و روح انسان اثر میگذارد ـ هم روح خود انسان، هم روح مخاطبان و معاشران انسان ـ اینها میخواهند این [سبک زندگی] را تغییر بدهند».[۳۱] راهِ مقابله با این تهاجم نیز از ترویجِ سبکِ زندگیِ دینی و تعمیق و گسترش آن در متن جامعه میگذرد. علمای دینی در حوزهی تربیت نیز بر همین شیوه تأکید دارند. انسان موجودی است که نیازمند تربیتِ عقل، نفس، قلب و آداب ظاهریِ خود است. در این میان انسان اگر بخواهد عقل و نفسِ خود را تربیت کند، ابتدا باید از ادب ظاهری شروع کند. ادب ظاهری، اثرِ تربیتی خود را در نفس و قلبِ انسان خواهد گذاشت.[۳۲] همچنانکه رهبر انقلاب در توصیهی هفتم بیانیه هم تأکید کردند و قبلاً در دیدار دانشجویان هم خطاب به جوانانِ دانشجو گفته بودند[۳۳]، مسئولیتِ اصلیِ این جهاد، برعهدهی جوانان است. جوانان به مثابه پیشرانِ حرکتِ انقلاب، اگر خود به رعایتِ سبکِ زندگیِ دینی ملتزم باشند، جامعه را هم دنبال خود حرکت خواهند داد. تأکید حضرت آیتالله خامنهای بر مظاهرِ دینی در میانِ جوانان همچون اعتکاف، رونقیافتن فضاهای دینی، اردوهای جهادی، صحنههای عبادت، پیادهرویهای زیارت اربعین و... اهمیت همین مطلب را میرساند.
پینوشت:
[۱]. حضرت آیتالله خامنهای: دو امام مجاهد، صص۲۶۹ تا ۲۷۲
[۲]. حضرت آیتالله خامنهای: ۲۹ دی ماه ۱۳۸۸
[۳]. حضرت آیتالله خامنهای: ۲۶ مهرماه ۱۳۶۸
[۴]. حضرت آیتالله خامنهای: ۳ آذر ۱۳۹۵
[۵]. حضرت آیتالله خامنهای، گفت و شنود با جمعی از جوانان و نوجوانان، در تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۷۶
[۶]. همان
[۷]. حضرت آیتالله خامنهای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص۱۰۳
[۸]. حضرت آیتالله خامنهای، گفت و شنود با جمعی از جوانان و نوجوانان، در تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۷۶
[۹]. همان
[۱۰]. همان
[۱۱]. سوره أنفال، آیه ۴۲: «آنگاه که شما بر دامنه نزدیکتر [کوه] بودید و آنان در دامنه دورتر [کوه]، و سوارانِ [دشمن] پایینتر از شما [موضع گرفته] بودند، و اگر با یکدیگر وعده گذارده بودید، قطعاً در وعدهگاه خود اختلاف مىکردید، ولى [چنین شد] تا خداوند کارى را که انجام شدنى بود به انجام رساند [و] تا کسى که [باید] هلاک شود، با دلیلى روشن هلاک گردد و کسى که [باید] زنده شود، با دلیلى واضح زنده بماند و خداست که در حقیقت شنواى داناست.»
[۱۲]. محمدتقی مدرسی، من هدی القرآن، ج۴، ص۶۵
[۱۳]. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۱۱۴
[۱۴]. سوره طه، آیه ۲۲
[۱۵]. سوره روم، آیه ۳۰
[۱۶]. غیرعادی یا غیرطبیعی متفاوت است؛ مراد از غیرعادی، یعنی کاری که با عادات ظاهری و محاسبات معمولی مادّی جور در نیاید و در عین حال خلاف طبیعت هم نباشد.
[۱۷]. سوره أنفال، آیه ۴۲
[۱۸]. سوره أحزاب، آیه ۲۲
[۱۹]. طریحی، مجمعالبحرین، ۱۳۷۵، ج۳، ص۳۴۰ و راغب اصفهانی، مفردات ألفاظ القرآن، ۱۳۶۲، ص۲۴۷
[۲۰]. مرتضی مطهری، سیری در سیره نبوی، ۱۳۸۹، صص۴۵و۴۶
[۲۱]. حضرت آیتالله خامنهای: ۱۴ دی ماه ۱۳۹۴ و ۲۳ مهرماه ۱۳۹۱
[۲۲]. حضرت آیتالله خامنهای: ۵ مهرماه ۱۳۹۵
[۲۳]. حضرت آیتالله خامنهای: ۲۰ آبان ۱۳۸۳
[۲۴]. حضرت آیتالله خامنهای: ۲۳ خرداد ۱۳۹۰
[۲۵]. عبدالحسین خسروپناه، منظومه فکری آیتالله خامنهای، ۱۳۹۶، ص۳۸۳
[۲۶]. امام خمینی(ره)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ۱۳۹۱، صص۸۷ و ۸۸ و آیتالله خامنهای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ۱۳۹۳، ص۱۰۳
[۲۷]. سوره روم، آیه ۱۰: «آن گاه فرجام کسانى که بدى کردند [بسى] بدتر بود، [چرا] که آیات خدا را تکذیب کردند و آنها را به ریشخند مىگرفتند».
[۲۸]. سوره فاطر، بخشی از آیه ۱۰: «هر کس سربلندى مىخواهد، سربلندى یکسره از آنِ خداست. سخنان پاکیزه به سوى او بالا مىرود، و کار شایسته به آن رفعت مىبخشد...»
[۲۹]. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ۱۴۱۷، ج۱۷، ص۲۳
[۳۰]. حضرت آیتالله خامنهای: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
[۳۱]. آیتالله خامنهای: ۱۴ دی ماه ۱۳۹۴
[۳۲]. مجتبی تهرانی، ادب الهی(تربیّت مربی)، ص۷۷
[۳۳]. حضرت آیتالله خامنهای: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
منبع:
http://farsi.khamenei.ir
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
درختوارۀ بیانیۀ گام دوم.pdf
192.5K
📝 «گذشته، حال و آیندهٔ» انقلاب اسلامی
🔴 درختوارهٔ «بیانیهٔ گام دوم»
⏺ حدوث و بقای انقلاب اسلامی
1⃣ فتوحات گذشته انقلاب اسلامی
🔹 برکات و پیشرفتها
🔹پیشروی در مبارزه
2⃣ شرایط کنونی انقلاب اسلامی
🔹آسیبها و چالشها
🔹ظرفیتهای مهم
3⃣ مسیر آینده انقلاب اسلامی
تنظیم: ادمین کانال استادمیرباقری @norouzi313
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
🔰 اطلاعنگاشت| مصادیق کار عالمانه و مجاهدانه از نظر رهبر انقلاب
👆 اقتصاد چگونه شکوفا میشود؟
🔻این جمله از« بیانیه ی گام دوم انقلاب» را باید با طلا نوشت و سر درب همه #ارگانها و #سازمانها و #معابر و #مجالس و #شوراها نصب کرد:
🌼 "طهارت اقتصادی، شرط مشروعیت همهی مقامات حکومت جمهوری اسلامی است" 🌼
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
بسم الله الرحمن الرحیم
#رونق_تولید
#کالای_استراتژیک
شعار امسال یک شعار کاملا اقتصادی است و مساله فوری امروز ما نیز اقتصاد است با این وضعیتی که در ابتدای سال بر اثر کوتاهی های گذشته ما بر سر رحمت الهی آمد نیز فوریت و اضطرار ما در مساله اقتصاد و رونق تولید دو چندان شد. مساله ای که ما به واسطه سبک زندگی وارداتی درگیر آن هستیم این است که تلاش چندانی برای فعالیت در تولید نداریم و معمولا منفعل عمل می کنیم. این روحیه منفعل که مصادیق بسیاری دارد باید تبدیل به روحیه فعال شود تا این روحیه منفعل ما را در حالت انتظار نگذارد تا وقتی اتفاقی افتاد پس از آن از خواب غفلت بیدار شویم.
در این متن پیش رو قصد دارم به یکی از درس های عبرتی که این سیل می تواند برای ما داشته باشد با توجه به شعار سال اشاره کنم. در خبرها بسیار آمده بود که عدم لایروبی رود خانه ها و برخی ساخت و سازهای بی حساب و کتاب موجب شده بود آب از مسیر طبیعی خود خارج شود و همین خروج آب از مسیر طبیعی خرابی های گسترده به بار آورده بود. علاوه بر خرابی های گسترده معضل دیگری که پس از سیل شهرهای سیل زده درگیر آن هستند گل و لایی است که در شهر ها باقی مانده است و باید به مرور زمان از سطح شهر جمع آوری شود. این امر هزینه های فراوانی را بر ما تحمیل خواهد کرد.
این مساله تلنگری است که در عرصه های متعدد می تواند مفید واقع شود. آن وجهی که به نظر می رسد نیاز به تامل بیشتری دارد حوزه اندیشه و تفکر است. ما در عرصه اندیشه نیز دچار این رحمت الهی خواهیم شد و البته زمینه های آن با کار فکری که حضرت امام و شاگردانشان از جمله رهبری عزیز در این مدت انجام داده اند فراهم شده است و باید خود را هر چه زودتر برای آن روز آماده کنیم. کوچه پس کوچه های ذهن ما و خیابان های شهر فکری ما از پس ماندهای اندیشهی غربی که در قالب سبک زندگی و سیاست های اجرایی اجتماعی انباشته شده مسدود شده است و آن روزی که #محاصره_تبلیغاتی_دشمن علیه ما شکسته شود روزی خواهد بود که سیل نیازهای مردم (همان رحمت الهی) از اطراف و اکناف جهان به سمت ما سرازیر خواهد شد و اگر آن روز آنچه که ما می خواهیم به ایشان عرضه کنیم آلوده به آن چیزی باشد که خودشان داشته اند و از آن دلزده شده اند صورت خوشی نخواهد داشت.
ما در #عصر_جدید که امروز مرحله جدیدی از #خودسازی و #جامعهپردازی و #تمدنسازی پیش روی ما قرار گرفته است نیاز داریم خودمان را برای آن روز که به حول قوه الهی دیر نخواهد بود آماده کنیم. این آمادگی نیازمند نیازمند شناخت است. بدون شناخت مدیریت فرایند تحولات به سختی انجام می شود حتی شاید غیر ممکن باشد.
فرایند پیش روی ما اقتضائات جدیدی طلب می کند که اگر این بروزرسانی در ما رخ ندهد نمی توانیم آنگونه که مدعی هستیم به #یاری_ولی_خدا بشتایم. از جمله نیازمندی های عصر جدید #تولید_محتوا ست شاید درک آن امروز ساده تر شده باشد که این کالای استراتژیک چقدر حتی از طلای سیاه، حتی از طلای طلایی، ارزشمندتر است. لازم بذکر نیست که این محتوا باید با فرهنگ و اندیشه و عمل انقلاب اسلامی سنخیت داشته باشد که این امری است بدیهی و اگر ما بخواهیم برای ورود انقلاب اسلامی به #عرصه_بزرگ_جهانی آماده شویم باید برای همه انسان ها به همه زبان ها و برای همه نیازهایشان و در همه سطوح پاسخی متناسب با انقلاب اسلامی داشته باشیم که این پاسخ همان #کالای_استراتژیک ماست و در #شناخت و #تولید آن دچار کوتاهی هستیم.
پس لازم است پیش از آنکه سیل نیاز های دیگر مردم دنیا ما را از خواب غفلت بیدار کند خودمان متوجه کم کاری هایمان بشویم وسبک زندگی خودمان را اصلاح کنیم و در کنار تولید اقتصادی که ضرورت فوری جامعه امروز ماست خودمان را برای تولید کالای استراتژیک عصر جدید آماده کنیم.
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
Panahian-KelidAsasiHameGhoflha.mp3
2.99M
🍀 #صوت | امید؛کلید اساسی همه قفلها
🎙حجت الاسلام و المسلمین پناهیان
#گام_دوم_انقلاب
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
📋 حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی
📌 «با عزم راسخ، رسیدن به قله تمدنی امکان پذیر است»
💠 نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری، «آرمانگرایی واقعبینانه» را نگاه حاکم بر بیانیهی گام دوم دانست و محافل علمیِ حوزه و دانشگاه را به تعمق در این بیانیه و تبیین و بسط مفاهیم مطرح شده در آن فراخواند.
متن یادداشت را در لینک زیر بخوانید
http://farhangesadid.ir/fa/news/1408
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
⭕️« #انقلابیگری » لازمه تحقق گام دوم انقلاب(1)
🔹#گام_دوم و انقلاب مداوم
🔺عدهای انتظار داشتند رهبر انقلاب در شرایط کنونی کشور، با جنگ اقتصادی و ناکارآمدیهای بعضی نهادهای اصلی، ناامیدی بخشی از بدنه سیاسی کشور و چالشهایی نظیر آسیبهای اجتماعی، ساختارشکنانه ورود کنند، جمهوریت را کنار بگذارند، برخی مسئولین را برکنار کنند و خارج از چارچوبهای قانونی و مسیر رسمی تغییر ایجاد کنند.
🔺عدهای دیگر در انتظار این بودند که رهبر انقلاب، نظیر انقلاب چین بعد از مائو، هند در دههی هشتاد میلادی، حزب النهضه تونس بعد از بیداری اسلامی، حزب عدالت و توسعه ترکیه بعد از شکست حزب رفاه و فضیلت، اعلام عقبنشینی کنند؛ اعلام کنند بهسمت تنشزدایی با غرب، سرمایهداری در داخل، گذشتن از فتنهگران و تجدیدنظرطلبان و... میروند و در یک کلمه نظام از انقلاب و گذشته ابراز پشیمانی کند.
🔺این است که عدهای حرف نوی مانیفستِ انقلابیگری در گام دوم انقلاب را درنیافتند یا مستانه تیتر کردند انقلاب اشتباهات خویش را جبران میکند!
اما نظام برآمده از انقلاب چنین نیست؛ نه ساختاری است متحجر و فرسوده که محافظهکارانه بهدنبال حفظ وضع و نظم موجود باشد و نه جنبشی است التقاطی و صرفاً اقتضائی که مدام تغییر استراتژی بدهد. نظام انقلابی، همواره درون خویش تحولگرایی و تغییرگرایی را بازتولید میکند، هیچ وضع موجودی را وضع مطلوب برنمیشمارد، اما تغییر را بر اصول و جهتگیری تغییرناپذیر پیش میبرد. نظام انقلابی، برای تحقق اهدافش صفر و یکی عمل نمیکند، مرحلهای و مستمر آن را پیگیری میکند. لذا جمعبندی این انقلاب نیز چنین است.
🔹پیام استقامت به زبان دهه پنجم
🔺اگر رهبر انقلاب در پیام چهلمین روز رحلت امام خمینی (سلامالله علیه) آغاز حرکت را اعلام کردند، در پیام اولین سالگرد امام (رستاخیز شگفتانگیز یا دکترین جمهوری اسلامی) به بازخوانی اصول اصلی انقلاب پرداختند، در پیام بیستمین سالگرد پیروزی انقلاب به جمعبندی حرکت بیستساله و چالشهای این حرکت همت گماشتند؛ در بیانیهی #گام_دوم، جمعبندی چهار دهه و تعیین تکلیف برای گامهای اصلی آیندهی انقلاب را نشان دادند.
در این بیانیه رهبر انقلاب نشان داد ما از گذشته نادم و پشیمان نیستیم، توجه داریم از کجا آمدهایم، چه رؤیایی در سر داشتیم، به کجا رسیدهایم، چه دستاوردهایی داشتهایم و مشقهای نانوشته ما چیست و خطوط اصولی کلی انقلاب که باید در مسیر آینده انقلاب نیز دنبال شود به زبان روز کدام است.
🔺رهبر انقلاب برخلاف ناامیدانی که با نگاه صفر و یکی یا از سر طمع سیاسی یا از سر عقبنشینی از اصول و سردرگمی، وضعیت موجود را ازدسترفته میدانند و منتظر اقدامات ساختارشکنانه و عقبنشینی هستند و برخلاف امیدهای سطحی و حماقتباری که به موارد سطحی استناد کرده یا همهچیز را خوب ارزیابی میکنند، در تصویرسازی از گذشته و حال، هم ضعفها را دیدند و هم قوتها را و با استناد به سنتهای الهی، ظرفیتهای موجود و راه طیشده و پیروزیهای بهدستآمده از طیشدن باقی مسیر گفتند و نسلهای سوم و چهارم انقلاب را به در دست گرفتن این مسیر و پیگیری خطهای اصلی فراخواندند. لذا امیدی آرمانگرایانه، واقعبینانه و در مسیر عمل را تبیین کردند. در مورد آینده نیز از تمدن نوین اسلامی تصویرسازی کردند، تصویری مبتنی بر قدمهایی که در گام اول برداشتهشده و برخلاف رؤیای آمریکایی، بربادرفته نیست.
🔺این پیام را شاید بتوان با پیام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ امام خمینی (پیام استقامت) مقایسه کرد، منتها با مسائل جدید و با ادبیات دههی پنجم و با تفاوتهایی نسبت به وضعیت انقلاب که اینبار انقلاب اگرچه با چالشهایی خطیر همراه است، اما نه با تغییر استراتژی مبارزه که از موضع مقاومت و در مسیر فتح قله و برخورد با چالشهای آن، در حال سخن گفتن با دنیاست و برای آینده ریلگذاری میکند. ریلگذاریای که مبتنی بر اصول تغییرناپذیرِ گذشته است.
🔹مهم حرکت و مرزگستری در حوزههای اصلی گام دوم است
🔺طبیعتاً بازخوانی و تبیین ابعاد این پیام لازم است، اما نباید مانند نامگذاری سالها به کارهایی سطحی و نمادین محدود شود؛ مهمتر از آن حرکت و مرزگستری در این حوزههاست.
ادامه دارد...
✍ #محمد_صادق_شهبازی نویسنده و پژوهشگر انقلاب اسلامی
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
✅بیانیه #گام_دوم که برای پیمودن چهل سال پیش روی انقلاب نوشته شده است ؛ باید درکنار پیامها امام (ره ) که در شش سال ابتدایی دهه اول انقلاب خطاب به مردم ومسولین صادر کرده اند، بررسی کرد.
مهم ترین و محوری ترین نکته پیام های امام(ره)، تزریق اعتماد به نفس و تقویت اراده در تمامی قواها، سازمان ها؛ نهادهایی چون حوزه و دانشگاه، نیروهای نظامی و عناصر حقوقی چون ائمه جمعه و... برای اداره جامعه دانست.
🔹اما بیانیه #گام_دوم با همان نگاه ایدئولوژیک توسط یک رهبر اجتماعی براساس تحلیل او از واقعیت های جامعه خویش و محیط پیرامونی خود در عرصه ها بین المللی در راستای تحقق آرمان های نهضت با تکیه بر ثمرات انقلاب از ابتدا و محصول 30 سال مدیریت خویش نوشته است.
در دوران ده سال اول انقلاب، مرحله انقلاب ونظام اسلامی توسط امام محقق می شود. پس از فوت ایشان، آیت الله خامنه ای رهبر تحقق بخشیدن به ادامه این زنجیره منطقی می شود که مرحله سوم آن دولت اسلامی باشد.
🔹رهبر معظم انقلاب در طی این30 سال به دنبال تحقق دو سیاست کلان در راستای پیاده سازی سایر مراحل هدف گذاری شده پی می گیرند:
1⃣تربیت انسان انقلابی : دوران جنگ قسمت اعظمی از ظرفیت های انسانی که با نفس مسیحایی امام تربیت شده بودند ، در راه حفظ وصیانت از اصل موجودیت نظام فدا می شوند. لذا برای ادامه راه نیاز به تربیت انسان هایی که که فارغ از جریان های چپ وراست در بستر انقلاب اسلامی رشد و نمو کرده باشند. انسان هایی متناسب با ادامه مسیر معین شده.
2⃣گفتمان سازی ها وسیاست گذاری ها برای نهادها و سازمانها .. مختلف حکومتی که سعی بر آن دارند که در تحقق این اهداف جهت دهی شوند .
🔺این دو محصول که فراورده نظام امام وامت می باشد، در این نقطه از تاریخ به هم تلاقی کرده است تا علاوه بر بر طرف کردن ضعف دیوان سالار گامی بزرگ در تحقق دولت اسلامی برداشته شود و بیانیه گام دوم ماموریت و نقشه راه انسان هایی است که در آینده نه چندان دور و براساس اقتضائات زمان ، تصمیم سازان این جامعه خواهند بود.
✍ #محمد_امامی (طلبه سطح ۲ حوزه علمیه)
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
✅«خرمشاد» عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:
🔹بیانیه #گام_دوم یک بیانیه فکر شده، تأمل شده، عبارتپردازی شده، سازماندهی شده و هدفگذاری شده است.
🔹بیانیه درحقیقت متن کامل شده و به روز شده مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی است.
fna.ir/bs280h
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
💠 #گام_دوم_انقلاب
👤استاد #محمد_جواد_اخوان
🌿موضوع کلاس: بررسی و تبیین بیانیه #گام_دوم
✅ جلسه ششم: جمهوری اسلامی و فاصله میان باید ها و واقعیت ها
👈لینک فایل #تصویری در آپارات:👇👇
www.aparat.com/v/GFOuK
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
1_53846333.pptx
1.51M
📌 #پاورپوینت| بیانیه #گام_دوم_انقلاب
✅حجت الاسلام #محمد_صادقی
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
⭕️« #انقلابیگری » لازمه تحقق گام دوم انقلاب(1) 🔹#گام_دوم و انقلاب مداوم 🔺عدهای انتظار داشتند رهبر
⭕️«انقلابیگری» لازمه تحقق #گام_دوم انقلاب(2)
🔹تصویرسازی از آینده، ضرورت #گام_دوم
🔺در کنار این هفت حوزه که سرفصلهایی برای حرکت و اقدام است، ما احتیاج به تصویرسازی درست، روشن و دستیافتنی از آینده داریم. این کاری است که بیش از همه بر عهدهی فعالان فرهنگی است، تصویری که شوق ایجاد کند، مسیر را قابل پیمودن نشان بدهد و حرکتها را بهسمت آن هدایت کند، نظیر کاری که مرحوم امیرحسین فردی در دههی شصت و هفتاد در کیهان بچهها میکرد و از ایران ۲۰ سال و ۳۰ سال بعد برای نسل سوم تصویرسازی عینی کرد که امروز همهی آنها محقق شده است. آیندهبینی، آیندهپژوهی و آیندهسازی در کشور ما یا مورد بیتوجهی است، یا رؤیاپردازانه و مسئولیتگریزانه است یا در حصار گذشته و حال گرفتار آمده است.
🔹محور جواناناند، اما اصل جایگزینی انقلابیگری و محافظهکاری است
🔺رهبر انقلاب بیش از همه جوانان را مخاطب این پیام قرار داده است، یعنی فارغ از اینکه فلان مسئول یا فلان سازوکار و ساختار، مانع اصلاح و تحقق عدالت و پیشرفت در کشور است، جوانان خود احساس مسئولیت کنند، خود را مسئول پیشرفت و ساختن آیندهی کشور ببینند. قطعاً بخشی از این ماجرا از گذر مطالبه از مسئولین میگذرد، بخشی در تلاش برای اصلاح سازوکارها و ساختارها، بخشی از دل آستین بالا زدن مستقیم جوانان، بخشی هم از دل جوانگرایی در کشور. چنانکه امام دربند «م» وصیتنامهی خویش جوانان انقلابی را در قبال منکرهای بزرگ به مطالبه از مسئولین و در صورت عدم انجاموظیفه آنان، جلوگیری مستقیم، فراخوانده بودند.
🔺حتماً هم مدیران کشور باید راه را برای حضور جوانان در مدیریتها فراهم کنند، هم خود جوانان تلاش کنند صلاحیتهای لازم مسئولیتها را در خویش ایجاد کنند؛ اما این جوانگرایی نباید به تکالب بر سر قدرت، سوءاستفاده از رانتهای فامیلی، قدرتطلبی سیاسی و ارتباط با بعضی نهادها و چهرهها و رشد آسانسوری و بدون صلاحیت بینجامد. عرصههایی که انقلاب در آنها گامهایی اساسی برداشت، عرصههایی بود که جوانانی انقلابی، بدون مزد و منت، داوطلبانه وارد صحنه شدند و علیرغم همهی مشکلات و سختیها با تمرکز و مبارزهی بیامان، انقلاب را پیش بردند، نظیر کاری که شهید احمدیروشن در زمینهی هستهای انجام داد. حتی یک نفر از افرادی که با رابطه و رانت و قدرتطلبی به صحنه آمده و مسئولیت گرفتهاند نمیتوان یافت که انقلاب را در حوزهای خاص، جلو برده باشند.
🔺اساساً مشکل امروزِ انقلاب محافظهکاری است و نه جایگزینی محافظهکارِ پیر و جوان. انقلابیگری بهمعنای تغییرگرایی، بنبستشکنی و نماندن پشت سد وضع موجود است. انقلابی، مشکلات را میبیند و برای عبور از مشکلات برنامهریزی کرده و مبارزهی جهادی میکند و وضع موجود را علیرغم همهی مشکلات تغییر میدهد. چهبسا انقلابی هشتادساله مثل رهبر انقلاب و چهبسا محافظهکار بیست و سی و چهلساله!
✍ #محمد_صادق_شهبازی نویسنده و پژوهشگر انقلاب اسلامی
🔹متن کامل یادداشت در لینک زیر:
https://www.teribon.ir/archives/336139
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #فیلم|جوانان مسئولیت پذیر
🔸 #دکتر_باقری
#گام_دوم_انقلاب
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
⭕️ #گام_دوم کاملا جهانی است، چه کسی به این بعد می اندیشد!؟
🔹 بیانیه #گام_دوم با این نوع جملات آغاز می شود:
"درود... بر نسلی که اینک وارد فرآیند بزرگ و #جهانی چهل سال دوم می شود"
و تصریح می کند:
"برای همهچیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا #شعارهای_جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است"
و دعا می کند:
"این دامنهی #عمل_جهانی و منطقهای در کنار #مظلومان جهان، مایهی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد"
🔺 چون از تغییر نظام قدرت در جهان می گوید من حسرت می خورم که با این چشم های به ما دوخته شده چه کردیم:
"از سویی نگاه امیدوارانهی ملّتهای زیر ستم و #جریانهای_آزادیخواه جهان و برخی دولتهای مایل به استقلال، و از سویی نگاه کینهورزانه و بدخواهانهی رژیمهای زورگو و قلدرهای باجطلب عالم، بدان دوخته شد"
در حالی که فهم مردم رشد کرده و مستعد عمل میدانی بود:
"انقلاب... بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به #مسائل_بینالمللی را به گونهی شگفتآوری ارتقاء داد"
🔹 اینها در حالی است که رویارویی ما با استکبار جدی تر شده است :
"امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع #آمریکا از منطقه غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان #فلسطینی در قلب سرزمینهای اشغالی و دفاع از پرچم برافراشتهی حزبالله و #مقاومت در سراسر این منطقه است."
🔸 خوب می دانیم که ظرفیت های جهانی ما صرفا فرهنگی سیاسی نیست بلکه " بازار بزرگ #منطقهای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت" هم یکی از آن فرصت هاست. خصوصا وقتی معتقدیم که "استقلال نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود.. تعریف شود"
🔹 حال ما هستیم و عزتمندی و این همه فرصت و مسوولیت:
" تحرّک جدید نهضت #بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطهی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاستهای آمریکا در منطقه #غرب_آسیا و زمینگیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه.. "
🔺چه کسانی به ابعاد بین المللی #گام_دوم انقلاب بدرستی توجه دارند؟
✍ #علیرضا_کمیلی
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
♦️ #تقی_زاده_ها مانع تحقق #گام_دوم_انقلاب!
📌رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان اول فرودین ۹۸ خود به نقش تقی زاده ها اشاره و فرمودند:
«افراد و رسانه ها که نمیخواهند افکار عمومی متوجه باطن شرارتآمیز دولتهای ظاهر الصلاحی همچون انگلیس و فرانسه شوند، در واقع همان تقی زاده دوران پهلوی هستند که میگفت؛ باید از فرق سر تا نوک پا، غربی شد.»
📌حضرت آقا در ادامه، #آدرس تقی زادهها را برای افشاء چهره منافقانه آنان داده و فرمودند:
« کسانی که امروز در داخل بهطور پیوسته به دنبال پمپاژ سبک زندگی غربی، روشهای غربی و لغات غربی در ادبیات، دانشگاهها و مدارس هستند، در واقع تقی زادههای جدید هستند، همچنانکه مدافعان و حامیان سند 2030 نیز در واقع ادامه دهنده تفکر تقیزاده هستند.»
📌مسیر حرکت و اقدامات تقی زاده توسط روباه پیر #انگلیس ترسیم شد و لذا تقی زاده در دوران قاجار، جریان مشروطیت را از مسیر دین، اعتقادات و منافع ملت ایران به سمت منافع انگلیس تغییر و موجب شهادت شیخ #فضل_الله_نوری بر بالای دار شد.
📌شکست مشروطیت با توطئهی دیگ پلو و کیف انگلیسی، تاریخ غمبار ملت ایران است، که توسط ستون پنجم انگلیس یعنی روشنفکران غربزدهای، چون تقی زاده رقم خورده و لذا وقتی رهبری، "پمپاژ کنندگان سبک زندگی غربی" و "مدافعان و حامیان سند 2030 را تقی زادههای" این عصر معرفی میکند، تکلیف #عمارهای جریان انقلابی در افشاء چهرهی مارهای نفوذی، لانه کرده در مراکز تصمیمگیر و تصمیمساز انقلاب اسلامی، بسیار سنگین است.
آری، تقیزادههای عصر انقلاب اسلامی، مانع اصلی تحقق دولت اسلامی شده و لذا اجرای #گام_دوم_انقلاب" و "رونق تولید"، با حضور تقی زادههای غربزده لیبرال در قوای اجرائیه و مقننه، دشوار و شاید غیر ممکن باشد.
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
📌پرونده « #گام_دوم_انقلاب » (بخش اول)
✅سبک زندگی صحیح؛ عامل مهم تداوم انقلاب
🔸رهبر انقلاب اسلامی در بیانیهی «#گام_دوم_انقلاب » با مرور تجربهی ۴۰ سالهی انقلاب اسلامی اعلام کردند: انقلاب «وارد دوّمین مرحلهی خودسازی و جامعهپردازی و تمدّنسازی شده است». #گام_دومی که باید در چارچوب «نظریهی نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» بهسوی تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» برداشته شود.
🔹 به همین مناسبت پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR طی سلسله یادداشتها و گفتگوهایی در قالب پروندهی «#گام_دوم_انقلاب» به بررسی و تبیین ابعاد مختلف این بیانیه میپردازد. در ادامهی سلسله مطالب این پرونده، آقای #رامین_طیاری_نژاد کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در یادداشتی به بررسی بند هفتم توصیههای رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی پرداخته است.
* طرحِ «#سبکِ_زندگی» به عنوان توصیهی هفتم حضرت آیتالله #خامنهای در بیانیهی #گامِ_دومِ انقلاب، تفاوتِ محسوسی با سایر توصیهها داشت؛ آن اینکه شرحی مفصلی مانند بندهای قبل ارائه نشد و تنها به خطر و زیانهای ناشی از ترویج سبکِ زندگیِ غربی و لزوم مقابلهی جهادی، همهجانبه و هوشمندانه با آن پرداختند. ایشان تشریح این توصیه را به دلیل اینکه «سخن لازم در این باره بسیار است»، به فرصت دیگری موکول کردهاند. از این رو، بنظر میرسد بحث و #تبادل_نظر درباره این #آسیب_شناسی، باید #اولویت پیدا کند و شروع بحثهای مفید در این باره، بهتر است با بررسی مباحث مربوط به سبک زندگی اسلامی ایرانی در اندیشه و بیانات رهبر انقلاب اسلامی باشد. مطلب زیر به این مروری بر این مسأله خواهد پرداخت.
* ۱. سبک زندگی صحیح؛ عاملِ تداومِ انقلاب
قبل از انقلاب اسلامی، تمرکز اصلیِ آیتالله خامنهای بر «تجدید انقلاب اسلامی» #پیامبر_اسلام صلیاللهعلیهوآله و تلاش علمی و عملی برای برانگیختنِ آگاهانهی مردم در جهت تحقق همین اصل بوده است.[۱] با وقوع انقلاب اسلامی ایران، طرح اساسی ایشان با توجه به عبرتهای تاریخ اسلام و وقایعِ رخداده برای انقلاب اسلامی پیامبراسلام صلیاللهعلیهوآله و ائمه هدی علیهمالسلام، بر «تداوم انقلاب» به عنوان مهمترین مسئولیتِ پس از انقلاب تمرکز یافت. انقلاب اسلامی در ساحتِ ایجاد خود، همچنانکه از اسلام منشأ یافته است، در عین حال متّکی به مردم بوده و از آنجا که عاملِ بقای آن همان عاملِ ایجاد کنندهی آن خواهد بود،[۲] لذا برخورداریِ مردم از سبکِ زندگیِ دینی و رواج ارزشهای اخلاقیِ اسلام در جامعه به نحوی که ارزشهایِ اصلیِ جامعه محسوب شود، یکی از ارکانِ تداومِ انقلاب اسلامی است.[۳] در این میان، سبکِ زندگی در ارتباط با جوانان از اهمیّت مضاعفی برخوردار است. چه آنکه «پیشرانِ حرکتِ انقلاب، #جوانها هستند».[۴] همّت گماشتن آیتالله خامنهای قبل و حتی بعد از انقلاب اسلامی به تربیتِ نسلهای نوجوان و جوان با تکیه بر #قرآن_کریم، نشان میدهد ایشان از همان روزهای آغازین انقلاب اسلامی، به آیندهی انقلاب و تداومِ آن میاندیشیدند.
🔹 ادامه دارد...
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
📌پرونده « #گام_دوم_انقلاب » (بخش اول) ✅سبک زندگی صحیح؛ عامل مهم تداوم انقلاب 🔸رهبر انقلاب اسلامی
📌 پرونده #گام_دوم_انقلاب (بخش دوم)
* ۲. بیّنه؛ حجّتِ ورود به وادی دینداری
در اندیشه رهبر انقلاب، ورود به وادیِ دینداری از طریق «#معرفت_ایمانی» امکانپذیر و کفایتکننده است بلکه این نوع معرفت از «#معرفت_استدلالی» کاراتر و برانگیزانندهتر به عمل هم هست.[۵] به همین دلیل «وقتی که ابوذر مسلمان شد، پیامبر اسلام نرفته بود برهان نظم و برهان خلف و برهان علّت اُولی را برای او بیان کند و بگوید به این دلیل خدایی هست و خدا یکی است و این بتها خدا نیستند. نخیر؛ با آن بیان پُرجاذبه خودش، ایمانی را در دل ابوذر انداخته بود. میدانید، آن بیانی که بر اثر نورانیّتِ ایمان در دل انسان به وجود میآید چقدر ارزشمند است.»[۶] تحقق چنین معرفت ایمانی که ظرف آن دل انسان است[۷]، میتواند از راههای مختلفی صورت بگیرد؛ یعنی «چه آن را پدر و مادر به انسان بدهند، چه یک بزرگتر دیگر، چه یک حادثه که گاهی آن ایمان ناب را به انسان می بخشد»،[۸] در هر صورت، «آن [معرفت ایمانی] برای انسان، خیلی بیشتر به کار میآید، تا آن استدلالها.»[۹] البته اهمیت و کارکرد معرفت استدلالی نفی نمیشود. معرفت استدلالی بهلحاظ استحکام ایمان و مقابله با شبهات و وسوسهها و خاصیت تردیدزداییاش هم لازم است.[۱۰] دقت در قرآن کریم، همین معنا را تأیید میکند؛ در فرهنگ قرآن به موجب آیات متعدد از جمله آیه «إِذْ أَنْتُمْ بِالْعُدْوَةِ الدُّنْیا وَ هُمْ بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوى وَ الرَّکْبُ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ لَوْ تَواعَدْتُمْ لاخْتَلَفْتُمْ فِی الْمِیعادِ وَ لکِنْ لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً کانَ مَفْعُولاً لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیى مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ إِنَّ اللَّهَ لَسَمِیعٌ عَلِیمٌ»[۱۱] اگر منظور از هلاکت و حیات یافتن را همان گراییدن به کفر و پذیرش ایمان بدانیم[۱۲]، آنچه در پذیرش دین و ورود به وادی دینداری معیار و حجت است، «بَیِّنه» است. بیّنه به معنای دلالت و راهنمایی آشکار است؛ و هر آنچه که موجب آشکار شدن حق از باطل گردد و بوسیله آن بتوان به آسانی و بدون مشقت به حق آگاهی پیدا کرد، #بیّنه نامیده میشود.[۱۳] این بیّنه منحصر به براهین مشهور کلامی و فلسفی نیست، مشاهده یک کرامت و اعجاز از اولیاء الهی[۱۴] یا دریافت فطری[۱۵] یا مشاهده حادثه غلبه غیرعادی[۱۶] سپاه اسلام بر سپاه دشمن[۱۷] و یا حتی مشاهده تحقق وعدهای از وعدههای الهی[۱۸] نیز مصادیق بیّنه هستند. بر این اساس اصلِ تحقق انقلاب اسلامی یا پیروزی در هشتسال #دفاع_مقدس، خود مصادیق و مظاهری از #بیّنات_الهی هستند.
* ۳. دلالتِ سبک زندگی بر نوع رفتارها
عبارت سبک زندگی را باید أخصّ از زندگی دید. با دقت در معنای واژهی «سَبک»، میتوان مراد از سبکِ زندگی را دقیقتر یافت. سَبک مترادف واژهی «سیره» بر وزن «فِعلَه» در زبان عرب است. در این وزن، واژه نه بر نفْس عمل که بر نوعِ عمل دلالت دارد و اهل لغت آن را همان طریقه، هیئت، رفتار و روش و حالتی دانستهاند که انسان و غیر انسان بر آن حالت باشند.[۱۹] #شهید_مطهری نیز «سیره» را نوع و سبک رفتار دانسته است.[۲۰] حضرت آیتالله #خامنهای آنجایی که سخن از سبک زندگی به میان آوردهاند، همردیف آن عبارات «#روشِ_زندگی» و «#عاداتِ_زندگی» را نیز به کار بردهاند[۲۱] که میتواند حکایت از دلالتِ سبکِ زندگی بر رفتارهایی داشته باشد که به عادتِ یک فرد یا جامعه تبدیل شدهاند و از آنجا که در توضیح سبک زندگی، از عبارت «چگونگیِ مشیِ زندگی»[۲۲] استفاده نمودهاند، استفاده میشود که اساساً سبک زندگی، نه بر نَفس عمل و رفتار، بلکه بر کیفیت، شیوه و چگونگی رفتارها دلالت دارد. بر این اساس در سبک زندگی، چگونگی آن دسته از رفتارهای فردی و اجتماعی مورد نظر است که برای انسان به یک عادت یا حالتِ پایا تبدیل شده باشند و از نوعی تداوم برخوردار باشند.
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
✅ #اینفوگرافی|بیانیه #گام_دوم_انقلاب
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
📌 پرونده #گام_دوم_انقلاب (بخش دوم) * ۲. بیّنه؛ حجّتِ ورود به وادی دینداری در اندیشه رهبر انقلاب، ور
📌 پرونده #گام_دوم_انقلاب (بخش سوم)
* ۴. اثرِ قطعیِ سبک زندگی بر تلقیّات و تعلّقات
یکی از اصول تربیتی در نظام فکری آیتالله #خامنهای، اصل تأثیرِ متقابلِ رفتارها، باورها و گرایشها است. بر این اساس، تعلّقات و تلقیّات انسان از رفتارهای خوب و بد او اثر میپذیرد. کار اگر بد باشد، «...روی دل ما اثر میگذارد، روی اخلاق ما اثر میگذارد، گاهی روی برداشتها و تلقیهای ما اثر میگذارد. دلبستگی که پیدا میکنیم، این دلبستگی روی ذهنیات ما اثر میگذارد» (رهبر انقاب: ۳ تیرماه ۱۳۸۸). در باب عملِ خوب هم همین اصل وجود دارد. چنانکه ایمان «انسان را مىکشاند و به عمل صالح دلالت مىکند...عمل صالح هم انسان را به ایمان دلالت مىکند. یعنى یک تأثیر و تأثر متقابل وجود دارد»[۲۳]. این اصل ما را به یک راهبرد مهم میرساند و آن اینکه اصلاح و تغییر تمایلات و اندیشهها میتواند بواسطهی همین رفتارهای ظاهری صورت بگیرد؛ پس باید مراقب عملِ جامعه و سبک زندگی جامعه بود. تأثیرِ عمل بر باور، قطعی و اجتنابناپذیر است: «عمل بد، به تغییر باورها منتهی میشود»[۲۴]. البته در منظومهی فکری معظمله، آنچه میتواند «مادهی خام» وجود انسان را به «شکلهای برتر» تبدیل بکند، استمرارِ عمل است[۲۵] و همین استمرار عمل است که میتواند ادراک و آگاهی را به ایمان که همان باورِ قلبی است تبدیل کند.[۲۶] در منطق قرآن نیز عملِ بد میتواند باور را ایجاد، متأثر و حتی متحول نماید: «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّواى أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ»[۲۷] همین اصل در سبکِ زندگی نیز جاری است. در سبک زندگیِ دینی، #تداوم_عمل با #معرفت_دینی توأم است: «مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ...»[۲۸] در این آیه، منظور از کلام طیّب همان عقاید حقّ است. علامه #طباطبایی با عنایت به عبارت «الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ»، مرجع ضمیر در «یرفعهُ» را عقاید حقّ میداند و معتقد است به میزانی که عمل مکرر شود، اعتقاد راسختر، روشنتر و در تاثیرش قوىتر مىگردد.[۲۹] بر این اساس، سبکِ زندگی به عنوان راهبردی برای تغییر نگرشها و باورها مطرح است.
🔹 ادامه دارد...
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
📝 #مشق_فردا 1⃣ #بیانیه_گام_دوم #مقدمه: پیش از ورود به تحلیل متن بیانیه، لازم دانستم به سه سوال مق
📝 #مشق_فردا 2⃣
#بیانیه_گام_دوم
🔴سوال دوم: #چرا_گام_دوم؟
🔰اگرچه مراحل انقلاب اسلامی در بیان مشهوری از رهبر انقلاب، پنج مرحله است؛ یعنی :
1⃣ انقلاب اسلامی
2⃣ نظام اسلامی
3⃣ دولت اسلامی
4⃣ جامعه اسلامی
5⃣ تمدن اسلامی
🔰 اما برای رسیدن به مرحله پنجم دو گام اصلی و یک گام نهایی درنظر گرفته شده است:
✳️ گام اول: سرنگونی نظام طاغوت، استقرار نظام اسلامی و آغاز تلاش برای شکل گیری دولت یا حکومت اسلامی
✳️گام دوم: تکمیل تلاش برای تشکیل دولت اسلامی، ساختن جامعه اسلامی.
✳️ گام نهایی: تحقق تمدن جهانی اسلامی با محوریت ولایت عظمی ارواحنا فداه
✅ اینک وارد #گام_دوم انقلاب اسلامی شده و موظفیم اولا دولت اسلامی را بسازیم. سپس جامعه را اسلامی کنیم و در نهایت زمینه ظهور را با صدور الگوی دولت و جامعه اسلامی فراهم نماییم.
✅ منظور از دولت اسلامی، اسلامی شدن کل سیستم حکومت اعم از قوای مجریه و مقننه و قضائیه، نیروهای مسلح و اسلامی شدن قوانین، رویه ها، روش ها و کارگزاران و متصدیان امور حکومتی است.
✅ ومراد از جامعه اسلامی حاکم شدن اسلام در جمیع روابط اجتماعی و تشکیل امتی گسترده، یکپارچه و قوی و امین برای امام جامعه است...
🖊حمید رضا مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd