🕎 بنیاسرائیل و پیامبری (٣)
✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت اول
1️⃣ آلبر ماله، دربارهٔ سکنای اوّلیهٔ #بنیاسرائیل مینویسد:
✍️ ملّت یهود قوم کوچکی از بنیسام بوده و اصلاً از «کلده» آمده. قبایل آن، مدّتها در بیابانهایی که فیمابین «بینالنهرین» و «فلسطین» و «مصر» واقع شده، به حالت چادرنشینی، عمری به سر آورده بودند و به همان وضع چادرنشینان صحرای «آفریقا» زندگی میکردند. به این معنی که به درّههای پر آب و علف میرفتند و چون مراتع آنها رو به تمامی میگذاشت، تغییر جا میدادند و مخصوصاً در اطراف فلسطین و مصر میگشتند؛ زیرا زمین پربرکت آن صفحات، پسند خاطرشان افتاده بود موقعی هم که در فلسطین جاگیر شدند، باز به قبایل منقسم بودند و فقط حدود هزار سال قبل از میلاد، سلطانی برای خود برگزیدند.
2️⃣ «بنیاسرائیل» را #عبرانی نیز میخوانند. برخی دانشمندان معتقدند که نام «عبرانی» را «کنعانیان»، پس از ورود حضرت ابراهیم (ع) به سرزمین «کنعان» به ایشان دادهاند و وی را عبرانی خواندهاند که بعدها جزو القاب این حضرت شد و لقب یاد شده در خاندان وی باقی ماند. عبرانی از ماده «عَبَرَ» بهمعنای گذر کردن از نهر میآید، به اعتبار اینکه، حضرت ابراهیم (ع) از «رود فرات» عبور کرد و وارد «کنعان» شد، این لقب را به ایشان دادند.
3️⃣ بنا به گزارشهای تاریخی، زادگاه ابراهیم (ع) در «اور» کلدانیان بود، پس از مهاجرت جمعیِ قومش به «حرّان» و سپس به «فلسطین»، در آنجا سکنا گزید. فرزندان و نوادگان او، اسحاق و یعقوب نیز در کنعان ساکن بودند.
4️⃣ حضرت ابراهیم (ع) از تبار سام فرزند نوح (ع) بود و در حوالی سال ۱۹۰۰ق.م. در شهر «اور» بهدنیا آمد. او از اور، به «حرّان» و از آنجا، به کنعان مراجعت کرد.
✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
🕎 بنیاسرائیل و پیامبری (۴)
✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت اول
1️⃣ شریعت حضرت ابراهیم (ع) #دین_حنیف بود. حنیف از مادّه حنف بهمعنای برگشتن از گمراهی به استقامت و راه راست است.
2️⃣ خداوند متعال در سورهٔ «آل عمران» دربارهٔ حضرت ابراهیم (ع) میفرماید:
✍️ «ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی؛ بلکه بر دین حنیف (حقگرا) و تسلیم خدا بود و از مشرکان نبود.»
3️⃣ سخن دیگر این است که هرکس به امر خدا، تسلیم باشد و هیچ مخالفتی نکند، حنیف است.
4️⃣ در نزد عرب، هرکس بر دین ابراهیم (ع) بود، به او حنیف میگفتند و بتپرستان نیز در زمان جاهلیّت خود را حنیف و پیرو دین ابراهیم (ع) میانگاشتند؛ اما پس از بعثت پیامبر (ص) و مطرح شدن دین اسلام، پیروان اسلام، حنیف نامیده شدند؛ اما اینکه حنیف بر عربهای بتپرست نیز اطلاق میشد، به این دلیل بود که آنان از دستورهای آیین ابراهیمی فقط به دو سنّت ختنه و حجّ پایبند بودند و آن را برای حنیف بودن، کافی میدانستند.
5️⃣ واژههای «حنیف» و «حنفا» به کرّات در «قرآن کریم» آمده است. حنیف ده مرتبه و حنفا دو مرتبه ذکر شده است. مراجعه به آیات یاد شده نشان میدهد که حنفا به اشخاص با ایمان، پاک و حقجو گفته میشده که ایمان آنان با اخلاص به یکتاپرستی و دوری از شرک و اندیشه های فاسد همراه بوده است.
6️⃣ علامه طباطبایی (ره) در توضیح کلمهٔ حنیف بیان میکند که:
✍️ حنفا برگرفته از مادّهی حنف بهمعنای متمایل شدن و انحراف از دو حالت افراط و تفریط، بهسوی اعتدال است؛ لذا خداوند اسلام را بدین جهت حنیف خوانده است که به خلق دستور میدهد، در تمامی امور حدّ وسط را رعایت نموده و از انحراف بهسوی افراط و تفریط بپرهیزند.
✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
📚 منبع: کتاب «تاریخ فرهنگی قبیله لعنت»، جلد٣، بنیاسرائیل و پیامبری، نوشته: اسماعیل شفیعی سروستانی، صفحات ١٩-٢٨
هدایت شده از حکمت و حکایت
✡️ داستان آن پادشاه جهود که نصرانیان را میکشت از بهر تعصب!
🎯 تمثیلی از مکر #یهودیان_مخفی و وظیفهی ما
📚 مولوی » مثنوی معنوی » دفتر اول 🖋https://eitaa.com/hekmat66☕️
ميرزا حسينعلي نوري ملقب به بهاء الله: با دشمنان #بهائيت نشست و برخاست نکنيد و از آن ها چيزي نشنويد حتي اگر آيات خداوند را براي شما بخوانند!
بگو مبادا با دشمنان خداوند [مقصود دشمنان آيين جعلي بهائيت مي باشد] همنشيني کنيد و مبادا سخنان ايشان را بشنويد حتي اگر آيات خداوند عزيز و حکيم را بر شما بخوانند.
علي محمد باب: تدريس کتابي غير از کتاب «بيان» جايز نيست و آموختن علومي چون منطق و فقه و اصول حرام است!
تدريس کتابي به جز کتاب بيان جايز نيست مگر هنگامي که در آن ها از آن چه مربوط به علم کلام است وجود داشته باشد و علومي چون منطق و اصول و غير آن براي مومنان جايز نيست ... از علوم و مواردي چون اصول و منطق و قواعد فقهي و حکمي و علم مربوط به زبان هايي که کاربردي ندارند و مانند آن نهي شده است و در مورد علم صرف و نحو نيز در حدي که براي تشخيص فاعل و مفعول کمک کند کافي است و در غير اين صورت اگر کسي به اين علوم مشغول شود خداوند هرگز او را نخواهد بخشيد ...
شيرازي، علي محمد (باب) (متوفاي 1266 هـ)، بيان، ص130 (الباب العاشر من الواحد الرابع).
هدایت شده از تبسم و دیدنی
⭕️ادرارخوردنِ هندوها برای مبارزه با ویروسِ کرونا🙄
♦️رهبرانی از حزب ناسیونالیست هندو نارندرا مودی، نخست وزیر هند از استفاده از ادرار گاو به عنوان یک دارو برای درمان کرونا حمایت کرده اند!
🔹گفتنیاست که، همین کوفت و زهرمار هارو میخورن که مسلمانانِ مظلومِ #هند رو، به فجیعترین حالت میکُشند😐
🕎 توضیحی دربارهٔ ایام عُومِر در یهود
1️⃣ واژهٔ «عُومِر» بهمعنای پیمانهای است از محصول نوبرانه (جديد) جو كه در دوران آبادی مهبد سلیمان، در دومین روز #عید_پسح (عید فطیر) با برگزاری تشریفاتی خاص توسط نمایندگان #سنهدرین و با حضور جمعی از کشاورزان در يک مراسم جشن بهاره، بهعنوان هدیهٔ شکرگزاری و سپاس از زحمتهای الهی به خانهٔ خدا تقدیم میشد.
2️⃣ ضمن آنكه از همانروز (شانزدهم ماه نیسان) تا آغاز #شاووعوت یا عید نزول #تورات (ششم ماه سیوان)، یهودیان بهمدت ۴٩ شب يا ٧ هفته، طبق دستورات الهی درجشده در تورات ملزم به انجام روزشماری هستند.
3️⃣ در پايان شمارش #عومر رسم بود، تا حصول خرمن گندم، مجدداً دو پیمانه آرد گندم را بهعنوان پایان عُومِر و آغاز شاووعوت بهعنوان هدیه برای خداوند تقدیم میكردند.
4️⃣ ايام عُومِر و شمارش آن معروف به سفيروت هاعُومِر (ספירת העומר) است كه یادآور خروج قوم #بنیاسرائیل از مصر و ورودشان به بیابان، همچنین رسیدن آنان پس از ۴٩ روز در پای كوه سینا، و سپس دریافت الواح تورات میباشد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#️⃣ Is Zionism Good? Ask the Rabbi
✳️ یهودیان ارتدکس، نگاهشان در رابطه با صهیونیسم و پایان تاریخ چیست؟
🔹خاخام یهودی: هیچ دینی مخالف ایده صهیونیسم (برگزیده بودن قوم یهود) نیست ...
#یهودیت #پایان_تاریخ #منجی
🎦 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 استاد #رائفی_پور « احکام بهائیت » قسمت دوم
🔺 از سوزاندن کتابهای غیر بهائی تا جابهجایی قواعد زبان عربی
17.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ
📝 استاد #رائفی_پور « احکام بهائیت » قسمت سوم
🧾 حقوق شهروندی
🔺تصاحب املاک غیر بهائیان
🔺تخریب بقاع متبرکه غیر بهایی ها
🔺گردن زدن غیر بهائی ها
🔺حیوان و زنا زاده دانستن غیر بهائی ها
🔺توهین به سیاه پوست ها
🔺توهین به ترک زبانان
🔺عدم شرکت در مسائل سیاسی و حق رای برای بهائی ها