eitaa logo
انقلابِ قَلم
377 دنبال‌کننده
625 عکس
137 ویدیو
48 فایل
✔️ مجالی برای نقد،تبیین و تحلیل ارتباط با ما: @Admin7181
مشاهده در ایتا
دانلود
«می‌گفتند باورمان نمی‌شود این قاریان عرب نباشند» من از این که جوانان ما به قرآن شوق و اقبال دارند، خیلی خوشحالم. کسانی را که شما ملاحظه می‌کنید، بعضی کارگر، بعضی کارمند و بعضی کاسبند و هیچکدام هم در این رشته حرفه‌یی نیستند؛ اما درعین‌حال شوق فراوانی که این آقایان به تعلّم قرآن دارند، آنها را به مقدار زیادی پیش آورده است. بعضی از آنان هم ماشاءاللَّه خیلی خوب شده‌اند، خیلی پیش رفته‌اند و گاهی هم که در این مسابقات جهانی شرکت می‌کنند، درجات بالا را حایز می‌شوند. بعضی از دوستانی که از کشورهای عربی می‌آیند، می‌گویند اینها به نحوی کلمات و حروف عربی را تلفظ می‌کنند که آدم باورش نمی‌آید اینها عرب نیستند. این، نشان می‌دهد که در ایران، زمینه‌ی شیوع آشنایی با قرآن خیلی زیاد است. بیانات در دیدار استاد محمد شحات انور و استاد محمد بسیونی،۱۳۶۹/۱۱/۲۰ #ما_و_قرآن
هدایت شده از انقلابِ قَلم
کانال مَنار در پیام رسان ایتا راه اندازی شد. ✅ آشنایی با اندیشه های امامین انقلاب ✅ ارائه تحلیل و تبیین بیانات امام و رهبری ✅ ترویج نگاه کلان و امید بخش در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی بر اساس منظومه فکری امام راحل و آیت الله العظمی خامنه ای با مَنار (معارف ناب امام و رهبری) همراه باشید. https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f
هدایت شده از انقلابِ قَلم
رهبر معظّم انقلاب: «نظریّه‌ی مقاومت در مقابلِ دشمنِ قوی‌پنجه را تبلیغ کنید، ترویج کنید. بعضی تصوّر نکنند که چون دشمن بمب دارد، موشک دارد، دستگاه‌های تبلیغاتی دارد و از این قبیل، ما عقب‌‌نشینی [کنیم]؛ نخیر، نظریّه‌ی مقاومت، یک نظریّه‌ی اصیل و درست است؛ هم در مقام نظر، هم در مقام عمل؛ از لحاظ نظری و از لحاظ عملی -از هر دو جهت- باید [ترویج شود]... هم در بین خودتان و هم محیطی که در آنجا قرار دارید و هم حتّی در ارتباط با کشورهای دیگر و جوانهای دیگر.» (۱۲ آبان ۱۳۹۷) کانون فرهنگی منار به مناسبت سالروز شهادت سردار شهید برگزار میکند: فراخوان یادداشت‌نویسی با موضوع 📣 از همۀ طلاب و دانشجویان فرهیخته و نویسنده دعوت میشود در موضوع اندیشۀ مقاومت و با محوّریت دیدگاه‌های رهبر معظّم انقلاب که در کتاب «اندیشه‌ی مقاومت» تشریح شده است، دیدگاه‌های خود را بنویسند و برای ما ارسال نمایند. به سه نفر از برترین نویسندگان (با معیارهای کمّی و کیفی) جوایزی به شرح زیر اعطاء میشود: نفر اول: ۵۰۰ هزار تومان نفر دوّم: ۴۰۰ هزار تومان نفر سوم: ۳۰۰ هزار تومان دیدگاه‌های خود را در قالب یادداشت و همچنین آفرینش‌های هنری (پادکست صوتی، نماهنگ تصویری، پوستر و...) برای ما ارسال کنید. 🔰 جزئیات بیشتر در مطلب بعدی توضیح داده می شود. 🆔@manaar_ir
معنای کلمات نماز را بدانیم همه‌ی آحاد نمازگزار باید سعی کنند که نماز را با توجه به معانی کلمات بخوانند، یعنی در نماز با خدای عزیز و رحیم سخن بگویند. این است آن سرچشمه‌ی فیضی که جان نمازگزار را سیراب میکند. البته این حقیقت نباید دستاویزی برای نفس بهانه‌گیر باشد که اگر توفیق چنین توجه و حضوری نیافت، نماز را ترک کنند. نماز در هر صورت واجب و فریضه است و تارکِ نماز بزرگترین فرصت ارتباط با خداوند سبحان را از دست میدهد. لازم است دست‌اندرکاران، اوراقی شامل ترجمه‌ی نماز در همه‌ی سطوح، فراهم و میلیونها نسخه از آن را در همه جا منتشر کنند. به هر کسی باید این امکان را بدهید که معانی کلمات نماز را بفهمد. ۱۳۷۷/۰۶/۱۸ البته کسانی که عربی نخوانده‌اند و معنای این جملات را نمیدانند، اگر در حال نماز همین اندازه توجه پیدا کنند که با خدا حرف میزنند و به یاد خدا باشند، این هم بهره خوبی است؛ ولی سعی کنید که معنای نماز را بدانید. یاد گرفتن معنای نماز، کار خیلی آسانی است؛ خیلی زود میتوانید ترجمه این چند جمله را یاد بگیرید. نماز را با توجه به معنای آن بخوانید. این نماز است که «قربان کلّ تقىّ» خواهد بود. نمازْ نزدیک‌کننده انسان به خداست اما نزدیک‌کننده انسان باتقوا. ۱۳۶۹/۰۲/۰۶ #ما_و_نماز
1359-10-13_064k_سخنرانى_در_جمع_سفيران_و_كارداران_ايران_(صدور_انقلاب_با_رشد_اخلاق_و_اسلام).mp3
11.84M
🔉 سخنرانی در جمع سفیران و کارداران ایران (صدور انقلاب با رشد اخلاق و اسلام)،صبح ۱۴ دی ۱۳۵۹/ ۲۷ صفر ۱۴۰۱،تهران، جماران 📚 جلد ۱۳ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۴۸۳ تا صفحه ۴۹۰ 🌐 متن کامل را از اینجا بخوانید.
هدایت شده از انقلابِ قَلم
13870808_7661_128k.mp3
346.9K
#دعای_پایانی
انقلابِ قَلم
او کلمات قرآنی را جان می‌داد قبل از انقلاب، من ممنوع‌السفر بودم؛ یعنی نمیتوانستم به خارج از کشور سفر کنم. مدتها در زندان بودم؛ وقتی هم که از زندان بیرون آمدم، در داخل کشور محصور بودم. در آن وقت، یکی از آرزوها و تصمیمهایم این بود - به خانواده‌ی خودم هم گفته بودم - که اگر بتوانم از کشور خارج بشوم، برای دیدن قرّاء - مخصوصاً شیخ مصطفی اسماعیل - به مصر میروم. اتفاقاً شیخ مصطفی اسماعیل تا بعد از انقلاب زنده بود؛ لیکن متأسفانه ما در آن سالهای اول انقلاب، به این فکری که حالا هستیم، نبودیم؛ والّا به هر طوری بود، من شیخ مصطفی اسماعیل را به تهران میآوردم. شیخ مصطفی اسماعیل، خیلی فوق‌العاده بود. چیزهایی در تلاوت او بود که انصافاً قابل تقلید است. منهای مسأله‌ی صدا و کیفیت ادای حروف و کلمات، او کلمات قرآنی را جان میداد. یعنی وقتی که او آیه را میخواند، آن احساسی به مستمع دست میداد که در آیه اقتضای آن احساس بود. مثلاً فرض بفرمایید که در سوره‌ی هود، آن‌جایی که راجع به قضیه‌ی پسر نوح آیات کریمه را میخواند: «انّ ابنی من اهلی و انّ وعدک الحق»، انسان پدری را احساس میکند که پسر کافرش دارد در مقابلش از بین میرود؛ یعنی هم احساس رأفت به خاطر بُنوّت او، و هم احساس نفرت به خاطر کفر او. او این را با خواندن خودش به انسان القا میکند. این، چیز خیلی مهمی است و آن تأثیر قرآنی را در خواننده مضاعف میکند. شبیه این را - نه به این شدت - من در خواندن شیخ عبدالفتاح دیدم؛ او هم تا حدودی این‌طور است. مرحوم منشاوی هم جزو آن چهره‌های برجسته‌ی قرآنی است. چند نفر از مقلدان ایشان الان در این‌جا هستند. بیانات در مراسم تودیع قاریان قرآن ۱۳۷۰/۰۲/۰۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برای حضور قلب در نماز تمرین کنیم نماز قالبی دارد و مضمونی؛ جسمی دارد و روحی. مواظب باشیم جسم نماز از روح نماز خالی نماند. نمیگوئیم جسم بیروح نماز هیچ اثری ندارد؛ چرا، بالاخره یک اثرکی دارد؛ اما آن نمازی که اسلام و قرآن و شرع و پیغمبر و ائمه (علیهم‌السّلام) این همه روی آن تأکید کردند، نمازی است که جسم و روحش هر دو کامل باشد. این جسم هم متناسب با همان روح فراهم شده؛ قرائت دارد، رکوع دارد، سجود دارد، به خاک افتادن دارد، دست بلند کردن دارد، بلند حرف زدن دارد، آهسته حرف زدن دارد. این تنوع برای پوشش دادن به همه‌ی آن نیازهائی است که به وسیله‌ی نماز بایستی برآورده شود که هر کدام رازی در جای خود دارد و مجموعه‌ی اینها، قالب و شکل نماز را به وجود میآورد. این شکل خیلی مهم است، لیکن روح این نماز توجه است؛ توجه. بدانیم چه کار داریم میکنیم. نماز بیتوجه - همان طور که عرض کردم - اثرش کم است. ۱۳۸۷/۰۸/۲۹ #ما_و_نماز
1358-10-15_128k_سخنرانى_در_جمع_انجمن_اسلامى_كاركنان_وزارت_صنايع_(وابستگى_اقتصادى).mp3
14.32M
🔊 سخنرانی در جمع انجمن اسلامی کارکنان وزارت صنایع (وابستگی اقتصادی)،۱۵ دی ۱۳۵۸/ ۱۶ صفر ۱۴۰۰،قم 📚جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۴۱ تا صفحه ۴۶ متن کامل را از اینجا بخوانید:
13870710_7693_128k.mp3
304.2K
#دعای_پایانی
مرد و زن مسلمان، کودکان مسلمان باید با قرآن انس پیدا کنید. قرآن را به معنای حقیقىِ مخاطب قرار گرفتنِ در مقابل خدا، بخوانید و در آن تدبر کنید و از آن بیاموزید. مرحله‌ی بعدش هم عمل است؛ اما من مرحله‌ی قبل از عمل را عرض میکنم: آموختن قرآن، فهم معارف قرآن، تدبر در آیات قرآن و کلمات قرآنی. بیانات در دیدار قاریان، 1386/06/22
انقلابِ قَلم
رهبر معظّم انقلاب: «نظریّه‌ی مقاومت در مقابلِ دشمنِ قوی‌پنجه را تبلیغ کنید، ترویج کنید. بعضی تصوّر
📋 پیشرفت و مقاومت/بخش اول ✍️مجتبی میرزایی، معاونت پژوهش حوزه علمیه انصار المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چرا مقاومت تنها راهبرد ممکن برای پیشرفت است؟ جامعه پردازان و سیاست‌گذاران و کسانی که تقسیم‌بندی‌های موضوعی را برای جهان در نظر می‌گیرند، برای عصر حاضر عناوین مختلفی وضع نموده‌اند. عصر فنّاوری، عصر تمدن و گفتگو و یا تعابیر مختلف دیگری که از زبان اقشار مختلف بشر شنیده می‌شود. اما به اعتقاد ما جدیدترین و درست‌ترین عنوان، عصر مقاومت است؛ زیرا اکنون شاهد نسلی از جامعه جهانی هستیم که دارای ذاتی گرگین و خبیث در ظاهری شیک و معطر است و مانند عصر جاهلیت قدرت و زورگویی را در بین خویش حکم‌فرما قرار داده است و اگر شما به خواسته‌هایش تن دهی-که تمامی هم ندارد- هیچ‌گونه پیشرفت و سعادتی در این دنیا و حتی در سرای ابد برایتان قابل پیش‌بینی نخواهد بود. برای اثبات ادعای خویش مبنی بر تلازم بین پیشرفت- در تمامی ابعادش- و مقاومت مطالبی را در ادامه بیان خواهیم کرد: الف) معنای مقاومت برخی به‌اشتباه در تعریف مقاومت از معانی همچون صبر، دفاع و جهاد استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که این معانی حقیقت معنای مقاومت نیستند، بلکه از آثار یا لوازم آن هستند. در قرآن کریم واژه مقاومت استعمال نشده است، اما الفاظی همچون اِستَقامُوا، فَاستَقِم، وَاستَقِم استعمال شده است که معنای مقاومت را داده و آن به معنای طلب قیام و اراده دائمی بودن این فعل است.۱ ب) فواید مقاومت ۱. نزول نعمت‌های مادّی: «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّریقَةِ لَأَسْقَیناهُمْ ماءً غَدَقاً». بی‌تردید اگر بر مسیر الهی استقامت ورزند حتماً آن‌ها را از آب فراوان سیراب سازیم. (سوره جنّ، آیه 16). ۲. عنایت‌های خاصّ الهی: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُون». به‌یقین کسانی که گفتند: پروردگار ما تنها خداست، سپس استقامت داشتند، (در عالم آخرت) نه ترسی بر آن‌هاست و نه اندوهی خواهند داشت. (سوره احقاف، آیه 13). ۳. پیشرفت مادّی و معنوی: «مَن کَانَ لِلّهِ کَانَ اللهُ لَه».۲ انسانی که خودخواه و خودبین است و به دنبال جلب منفعت برای خویش است و همیشه خواهان پیشرفت و طیّ مسیر در پلّه‌های ترقّی است، با معامله‌ای الهی، اگر خود را وقف مسیر الهی نماید و در این راه مقاومت نماید، به هرآن چیزی که می‌خواهد خواهد رسید، زیرا که خداوند برای او خواهد بود. ضرب‌المثل معروف هست که می‌فرماید: باخدا باش پادشاهی کن. پی نوشت: ۱. (التحقیق فی کلمات القرآن، ج 9، ص 380) ۲. (بحارالانوار،ج 79، ص 197) ادامه دارد...
انسان نماز را خوب بخواند، با توجه بخواند، حضور قلب داشته باشد. حضور قلب یعنی انسان از آنچه که میگوید و آنچه که در ذهنش میگذرد و بر زبانش جاری میشود، غافل نباشد؛ اینجور نباشد که نفهمد. مثلاً من که حالا دارم با شما حرف میزنم، خب، شما مخاطبید. انسان توجه دارد که یک مخاطبی دارد و دارد گوش میکند و دارد حرف میزند. در نماز هم همین جور باشد؛ یک مخاطبی داشته باشیم، با او حرف بزنیم. من حتّی عرض میکنم اگر کسی معنای نماز را هم نداند، اصلاً هیچ نداند معنای این عبارات چیست، اما همین قدر بداند دارد با یکی حرف میزند، دارد با خدا حرف میزند، این قضیه انسان را نزدیک میکند - «قربان کلّ تقىّ»- این خودش مقرب است؛ تا اینکه حالا مثل ماها که معنایش را میدانیم و تفسیرش را میدانیم و چندین کتاب درباره‌اش خوانده‌ایم، اما وقتی که نماز میخوانیم، بالمرّه یادمان میرود که چه کار داریم میکنیم.۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1358-10-16_128k_سخنرانى_در_جمع_فرماندهان_ارتش_(عمل_به_وظايف-_تبليغات_عليه_انقلاب_ايران).mp3
9.21M
سخنرانی در جمع فرماندهان ارتش (عمل به وظایف- تبلیغات علیه انقلاب ایران)،۱۶ دی ۱۳۵۸/ ۱۷ صفر ۱۴۰۰،قم 📚جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۵۳ تا صفحه ۵۵ متن کامل را از اینجا بخوانید. مَنار(معارف ناب امام و رهبری) @MANAAR_IR
13870710_7680_128k.mp3
372.7K
#دعای_پایانی
بیان قرآن، بیان فصیح و بلیغ و خیلی والائی است و هرکسی جزئیات این بیان را نمیفهمد. بلاتشبیه مثل گلستان سعدی که انسان آن را مثلاً در جمعی بخواند. خوب، گلستان سعدی فارسىِ بلیغ است، مردم هم میفهمند؛ اما دقائق و جزئیاتش را فقط ادبا، اهل ذوق و اهل درک بالا میفهمند. حالا این را هزاران برابر بکنید. قرآن اینجوری است. دقائق و لطائف و جزئیات را ممکن است مستمعِ عرب‌زبانِ معمولی نفهمد، اما بالاخره مفهوم این کلمات را میفهمد؛ لذا دلش رقیق میشود؛ لذا در شنیدن تلاوت قرآن اشک میریزد؛ چون موعظه‌ی الهی را درک میکند. این حجابی است که ما داریم و قابل حل هم هست. نبادا کسی خیال کند حالا چه کار کنیم، نمیشود؛ نخیر، این کاملاً قابل حل است. بسیاری از کلمات و لغات قرآنی در زبان فارسی متداول ما تکرار شده است و ما میفهمیم. بیانات در دیدار قاریان،۱۳۸۶/۰۶/۲۲ #ما_و_قرآن
حضور قلب و توجه، کاری است که به تمرین احتیاج دارد. کسانی که این کارها را کرده‌اند و بلدند، به ما یاد میدهند که انسان باید در حال نماز، خود را در حضور یک مخاطب عالیشأن و عالی‌مقام که خالق هستی است و مالک همه‌ی وجود انسان است، احساس کند. هر مقدار از نماز که توانست این حالت را داشته باشد، به تعبیر روایات این نماز، نمازِ مقبول است و آن خاصیت و اثر را خواهد بخشید. و دیگر آثار نماز - که نمیشود آثار نماز را در چند جمله یا در چند فقره‌ی کوتاه خلاصه کرد - بر این مترتب میشود. ۱۳۸۵/۰۶/۲۷ #ما_و_نماز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 انتشار برای اولین بار 📹 بازخوانی موضع رهبر انقلاب درباره جناح چپ در اوج فتنه ۸۸ 💻 @Khamenei_ir
1358-10-17_128k_سخنرانى_در_جمع_راهپيمايان_كفن_پوش_اليگودرز_(سياست_امريكا).mp3
9.59M
🔊 سخنرانی در جمع راهپیمایان کفن‌پوش الیگودرز (سیاست امریکا)،۱۷ دی ۱۳۵۸/ ۱۸ صفر ۱۴۰۰،قم 📚 جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۷۵ تا صفحه ۷۷ متن کامل را از اینجا بخوانید.
13861128_8579_32k.mp3
104.2K
#دعای_پایانی
انس با قرآن امیرالمؤمنین (علیه السّلام) میفرماید: ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیق؛(نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۱۸) «اَنیق» یعنی آن زیبایی شگفت‌آور، آن زیبایی‌ای که وقتی انسان در مقابل آن قرار میگیرد، به حیرت می‌افتد؛ زیبایی در قرآن این جوری است. البتّه ما فارس‌زبانها یعنی غیر عرب‌زبان‌ها و خیلی از عرب‌زبان‌ها این توفیق را ندارند که این زیبایی را درک کنند؛ [ولی] با اُنس زیاد با قرآن میشود درک کرد. وقتی انسان با قرآن اُنس بگیرد، زیاد تلاوت کند، زیاد بشنود، آن وقت میفهمد که غیر از جنبه‌ی معنوی، این زبان، این جملات، چقدر شیوا است، چقدر زیبا است. بیانات در محفل انس با قرآن کریم،۱۳۹۸/۰۲/۱۶ #ما_و_قرآن