بسم الله الرحمن الرحیم
✨ن و الْقَلَم و ما یَسْطُرُون✨
یادداشتهای بچه انقلابیها را از اینجا بخوانید🔻
https://eitaa.com/enqelabi_nevesht
#یادداشت
#هویت
🔖 هویّتی در امتدادِ تاریخ
[۱]. برخی انسانها، چه خوب میتوانند با فهم دقیق از هدف آفرینششان، از ظرفیت وجودی خود، برای ایجاد ظرفیتهای بزرگ استفاده کنند. گویی ظرف وجودشان از انعکاس صفات الهی پراست برای آفرینش جهانی که همگان به لطف نفسهای گرمِ او پای کارِ انقلابی شوند تا بنایی عظیم و استوار بیافرینند که تا به حال نظیرش را کسی ندیدهاست. کسیکه توانسته مردم را با پیوند دادنِ دلهایشان به اسلام به حرکتدرآورد تا اینچنین بخروشند و پایههای نظام شاهنشاهی را با سرپنجهٔ ایمانشان به لرزه درآورند، خواب استعمارگران را برآشوبند، و «مردمسالاری اسلامی» را تحقق بخشد. گویی این دریای آرام و راکد که مدّتها بود طعم غُرّیدن امواجش را نچشیده، نیازمندِ یک نهیبِ پرمعناست تا جزرهایِ به دریا کشیده را با ارادهای مصمم به مدّی بلند و خروشان برای مدفونکردنِ ویرانههای استکبار در اعماقِ بیامواجشان تبدیلکند. چنین خروشِ بااقتداری تنها از دل و جان کسی برمیخیزد که خود را در «محضر خدا» میبیند و متصل است به منبع قدرت الهی. او کسی نیست جز «امامخمینی».
[۲]. ایشان با توکل و اعتماد برخدا، اعتقاد به راه و هدف و اعتماد به مردم، نقشه راه خود را که برگرفته از «اسلامِ نابِ محمّدی» و تعالیم انبیا (علیهمالسلام) است با کمک «حلقات میانی» انقلاب، برای مردم «تبیین» کردند و با تشخیص «میدانِ مبارزه»، حضورِ دائمی در آن برای سرنگونی باطل و «هویّت دادن» به انقلاب و مردم، «ذوالفقارِ قاطعی» شدند برای حاکمیتِ حق و انقلابی اسلامی تا کشورِ ایران و جهانیان ذیلِ «فرهنگِ منحطِّ غربی» اداره نشود. او که از «خمین» است و در مدرسهٔ اراده، کارنامه تلاش و مجاهدتش به مُهر «قیام لِللّه» مزیّن است، هدفش در این راه به زبان گویای آیتاللهخامنهای (حفظهالله)، «اقامهٔ حق»، «قسط و عدل» و «ترویجِ معنویت» بودهاست.(۱۴خرداد۱۴۰۱)
[۳]. امام خمینی اقیانوس آرامی بود که با شعارِ «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» ، خروشی در جهان ایجادکردند که صدای امواجِ انقلابش سالهای سال بعد از رحلت جانسوزشان پایههای استکبار را که در لجنزارِ جاهلیتِ مدرن غوطهور است به لرزه درآورد و نام و یادش را در دلهای مردمِ جهان که مقاومت را با نام ایشان، مشق میکنند زنده نگهداشت. او با «انقلاب اسلامی» زلزلهای در نظامهای دنیا به وجود آورد و عصر جدیدی را اعلام نمود که با مطرح شدن ِدین و دنیا در کنار هم، نقشه سیاسی دنیا را عوض کرد، اسلام را دوباره به ذهن انسانها، به عملِ آنها و به صحنه جهان برگرداند؛ اسلام را بار دیگر زنده کرد. با ریشهکنکردنِ نظام فاسدِ وابستهٔ دیکتاتور، کار را به دست مردمی سپرد که مشتاق و عاشق حکومتی اسلامی بودند؛ چرا که راه امام قابل تحقق در میدان عمل بود.
[۴]. با ارتحال امام، نه تنها مردم ایران احساس یتیمی کردند، بلکه مسلمانهای دیگر کشورها که امام خمینی با «عظمتِ شخصیتِ خود» توانسته بود به آنها «هویت» و امید بدهد در این احساس شریک بودند. «امام با سخنان خود، با رفتارِ خود یک هدایت مستمری را برای امت خود به جای گذاشته است. یعنی دستِ امام، انگشت اشارهٔ امام در همهٔ پیچ و خمهای زندگی ما را راهنمایی میکند و یکی از قویترین و بهترین موارث معنوی امام همین وصیتنامهٔ اوست» .(آیةاللهخامنهای، ۱۴خرداد۱۳۸۷).
[۵]. امام خمینی مانند پیغمبران هویتش در امتداد تاریخ است که وجودشان بعد از رحلتشان در تعلیم و دین و راهشان ادامه پیدا میکند. شخصیت بزرگی مثل امام به فرمودهٔ آیةاللهخامنهای، نباید مثل اشیاء پُربها در «ویترین تاریخ» گذاشته شود که ما و دیگران آن را تماشا، تعریف و تمجید کنیم. بلکه «خطِّ امام»، پرچم هدایتگری است برای کسانی که به دنبال حفظِ هویت و استقلال خود هستند تا با تمسک به تفکرات و شیوهٔ او در مجرای زندگی، عمل و فکر، راه سعادت را بپیماید.
✍ فاطمه مباشرامینی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
🔖 همزیستی یا اعلامیۂ حقوق بشر
[۱]. در بینش توحیدی، تمام برنامههای الهی در جهان هستی مدبرانه است. یکی از تدابیر زیبا که به فرمودهی رهبر انقلاب، ستون زندگی بشر است و تمام ابعاد وجودی انسان را در برمیگیرد، آئین حج ابراهیمی است، که متعلق به همهی نسلها و اعصار بوده و تا ابدالدهر ادامه خواهد داشت. از زیباییها و بایستگیهای مناسک هزاران ساله «حج» که قدمت آن به زمان حضرت ابراهیم(علیه السلام) میرسد، همزیستی است.
[۲]. همزیستی با کسانیکه در نگاه اول شاید تعلق خاطری به آنها نداشته باشیم، چه بسا از نظر نژاد، فرهنگ، زبان و موقعیت جغرافیایی، نسبت به هم بیگانه باشیم؛ اما پروردگار عالم بین مسلمانان امر به صلح و صفا میکند که در این دیار غربت، همه در کنار هم، زندگی کردنِ دسته جمعی را تجربه کنیم، و از احوال هم خبردار و به کمک امت اسلام بشتابیم. در عین حال هرگونه ظلم و تعدی توسط فرمانبران امر خداوند متعال بر موجودات جهان هستی، حرام است و این یعنی «تمرین رسیدن به حیات طیبه». چه زیبا و با شکوه!!!
[۳]. از سویی دیگر، مرتجعان غربیِ زراندوزِِ مستکبر، که پیشۂ قتل و غارت دارند، بعد از جنگ جهانی اول و به صورت رسمی پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ اعلامیه حقوق بشر را مینویسند. عجیب است، غرب وحشیِ وحشی، با کشتن میلیونها انسان بیگناه، با عَلَم حقوق بشر، دَم از انسان دوستی، آزادی، عدالت، عدم تبیعض نژادی، نفی بردهداری و هزاران دروغ و فریب دیگر زده و ما را به خشونت طلبی و دیکتاتوری متهم میکند.
آیا زیبا نیست؟
✍کبرا خالقی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
#اطلاعیه
#فراخوان_نشریه
▫️با توجه به ضرورت و اهمیّت تولید رسانههای فراگیر در مسیر تحقق جهاد تبیین، مجموعۀ تبیین درصدد تولید یک نشریۀ اثرگذار میباشد. از افرادی که در بخشهای مختلفِ نشریه از قبیل:
هیئت تحریریه، ویراستار، ماشیننویسی(تایپیست)، صفحهآرایی، مصاحبهگری، گزارشگری و خبرنگاری، طنز و کاریکاتور، داستان و شعر و عکاسی، بهصورت حرفهای فعالیت داشته و علاقهمند به همکاری با مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری میباشند، طبق شرایط زیر دعوت به عمل میآورد🔻
۱. اهل فکر
۲. توانمندی در هریک از بخشهای نشریه
۳. داشتن فرصت کافی
۴. آشنایی با بیانات رهبری و روشهای جستجوی مطالب در سایت
توجه: اولویت با افرادی است که در بخشهای دیگرِ مجموعۀ تبیین مسئولیت نداشته باشند.
💢علاقهمندانی که دارای شرایط فوق میباشند، جهت همکاری، نام و نامخانوادگی و رزومۀ خود را به همراه شماره تماس به شناسه(آیدی) زیر ارسال فرمایید🔻
@EngelabiZ
------------------------
[واحد رسانۀ مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری]
@t_manzome_f_r
#یادداشت
#هویت_انقلاب
🔖 عاشقان ایستاده میمیرند.
[۱]. متاسفانه با گذشت چهار دهه از انقلاب، برخی حرف از مماشات با دشمن میزنند! همین اندیشههای زنگ زده، جریان نفوذ را رقم زدند؛ زیرا نفهمیدند اگر مرزمان با دشمن کمرنگ بشود و بین ما و دشمن مرزبندی جدی و برجستهای نباشد، نفوذ سر برمیآورد (۱۳۹۷/۱۲/۲۳). پنجهها و جراحتهای وارد آمده از این جریان بر پیکر انقلاب و کشور، حاصل همین جمودهای فکری است.
[۲]. انقلاب اسلامی به ما هویتی از جنس عاشورا و انتظار داد. عاشورا یعنی تجسم تلاطم غیرت در برابر طاغوتیان «وقتی علَم عباس بر بام خانهها برافراشته میشود، آن زمان است که قلب هر طاغوتی از شدّت خوف به لرزه در میآید».
[۳]. انقلاب لباس عزت را بر قامتمان پوشاند تا مردمان عباس بودن را تمرین کنند؛ عباس، عمار، مالک، ابوذر، سلمان و مقداد و میثم اینها واژه نیستند، حقایقی هستند که پشتِ دشمن را به لرزه در میآورند؛ میدانی چرا؟ زیرا در برابر دشمنی که قصد ربودن دارد تا پای جان که نه، به قیمت جانها ایستادند.
[۴]. حاشا اگر ما نتوانیم یا نخواهیم بنیانِ دشمنِ در مقابل را برکنیم. تاریخ دربارهی ما چه خواهد نوشت؟ وقتی دشمن تمام توانش را آورده دیگر از دیپلماسی، جز میدان جنگ چه میتوان نامید؟ و جز در قامت انقلابی چگونه میتوان در این صحنه جنگید؟ پیوند این دیپلماسی انقلابی شهید سلیمانی را به یادمان میآورد او که در چشمان خود نمک میریزد که پلکهایش جرات برهم آمدن نداشته باشد تا نکند در غفلتش دشمن به دشمنی مشغول شود.
[۵]. البته وقتی برخی مشغول دوگانهسازی دیپلماسی و انقلابیگری بودند و با تعاریف نادرست در پی ایجاد تعارض بین این دو، باز این رهبر انقلاب بود که توجه به ممشای انقلابی اسلامی را تحفظ مواضع انقلاب و اسلام و مرعوب دشمن نشدن بیان کردند. حال عبور از این دو مفهوم به معنای انفعال در برابر دشمنان و پذیرش حقانیت نظام سلطه است؛ یعنی همان که انقلاب از ابتدا برای مبارزه با آن شکل گرفت.
[۶]. ما به حکم تاریخ دریافتیم، هزینه تعامل به مراتب سنگینتر از تقابل است؛ انقلاب از سازشهایی که شما از آن دم میزنید، زخمها خورده است. یادمان نرفته اگر امروز در فقدان شهیدسلیمانی عزیزمان میسوزیم حاصل قدم زدن و لبخند با کَری است؛ بر همین اساس دیپلماسی انقلابی که به معنای برخورد فعال و موثر در دفاع از ارزشها و منافع ایران اسلامی است، خط مشی ماست.
[۷]. نکته پایانی به گواه تاریخ و سیره
ائمه معصومین باید فرق گذاشت بین دشمنیهای حاطببنابیبلتعه و عبداللهابناُبِی که کینه شخصی داشتند، با مخالفینی که سازمانیافته به دنبال ضربه زدن و براندازی جامعهی مسلمین هستند. به تمام کسانی که در پی تعامل و مذاکره با چنین دشمنی هستند باید یادآوری کرد اگر شما مانند عمروعاصها و عمرسعدهای تاریخ با چراغ سبز نشان دادن به دشمن آلاف و علوف میخواهید، بدانید! هویتی که انقلاب بر جانهای تشنۂ حقیقت ریخت حفظ ارزشها و آرمانهای انقلاب و حیات خویش را استقامت در شعب ابیطالبها و تنگۂ احدها میداند.
ای صبا!
از من به اسماعیلِ قربانی بگو:🔻
«زنده برگشتن ز کوی یار،
رسم عشق نیست/
عاشق دلداده آن باشد
که در کوی حبیب/
تن به خاک و سر به نیزه
سوی جانان میرود».(زهره شریعتی)
✍نرگس پیرایی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#هویتِ_انقلاب
🔖 هویتزدایی به سبک
ایدئولوژیزدایی
[١]. رهبر انقلاب میفرمایند: «نگذارید ضد انقلاب و دشمن از انقلاب شما هویتزدایی کنند».(١۴٠١/٣/١۴) این تأکید بر مبارزه با هویتزدایی، اولین باری نیست که از زبان ایشان شنیده میشود. کمی قبل از این، به مقابلهی با آرمانزدایی و هویتزدایی دانشگاه اشاره کردند. (١۴٠١/۲/۶) و پیشتر نیز، از برنامههای دشمن در زمینه ی آرمانزدایی و هویتزدایی، پرده برداشته بودند. (١٣٩٧/٧/٢۵) حال، این سؤال مطرح میشود؛ چطور از یک پدیده مانند انقلاب، هویتزدایی میشود؟ ایشان معتقدند؛ با «ایدئولوژیزدایی». یعنی با تحقیر مبانی، با تحقیر اندیشه، با تحقیر رویکردهای تاریخی و ملی، با تحقیر گذشته و انقلاب، با کوچکنمایی کارهای بزرگ، و بزرگنمایی برخی عیوب. (١۴٠١/٢/۶) بنابراين دشمن با این روشها، یعنی؛ «نفی،تغییر،تحریف و تخریبِ» مبانی، در صدد نابودی هویت یک ملت بر میآید. اکنون که در اینجا سخن از هویتزدایی از انقلاب است باید دانست، دشمن به دنبال استحالهی انقلاب یا براندازی و نابودی انقلاب از طریق ایدئولوژیزدایی از آن است.
[۲]. برای یافتن راه و روش مقابله با هویتزدایی و یا به عبارتی ایدئولوژیزدایی باید به دو روش«آفندی» و «پدافندی» عمل کنیم. در مقابلهی آفندی باید تأکید کرد؛ انقلاب، یک «حقیقت زنده» و دارای هویت است که برگرفته از مبانی، اندیشه، آرمان و ارزشهایی است. این مبانی باید در تمامی ابعاد زندگی افراد جامعه، ظهور و بروز داشته باشد تا تداوم یابد. یعنی باید شاخصهای انقلابیگری در افراد جامعه مشهود باشد. شاخصهای انقلابیگری نزد رهبر انقلاب ۵ عنصر دارد: ١. پایبندی به مبانی اسلام و انقلاب ٢. همت بلند برای رسیدن به آرمانها ۳. پایبندی به استقلال کشور ۴. حساسیت در برابر دشمن ۵. تقوای دینی و سیاسی. بنابراین، تقویت هر یک از این شاخصها در رشد و تقویت هویت انقلاب مؤثر خواهد بود.
[۳]. در روش پدافندی باید دانست؛ دشمن برای ایجاد اخلال درمسیر تداوم انقلاب، ابتدا به نفی این مبانی دست میزند و آن را بیخاصیت و یا پرهزینه میخواند. در مرتبهای دیگر، مبانی انقلاب را تحریف میکند. در واقع آنجا که دشمن نمیتواند از یک پدیده، نفیِ مبانی کند؛ به تحریف آن اهتمام میورزد. بدینترتیب افراد در ظاهر معتقد به اصول میمانند اما به آن عمل نخواهند کرد یا در جهت مخالف آن عمل خواهند کرد. مثل آنجا که برخی برای فرار از مبارزه با سلطهی جهانی، به تحریف «تقیه» میپردازند و آن را به گونهای تفسیر میکنند که نتیجهای جز انفعال در برابر دشمن نخواهد داشت. این در حالی است که تقیه، روشی فعالانه و راهبردی، به سبک «دور زدن دشمن» است نه سکوت و انفعال. ضمن اینکه تقیه تنها برای حفظ اسلام است، اگرچه با بذل جان، همراه باشد. یا در جایی دیگر با تغییر و ایجاد ابهام در تعریف «دشمن» به تحریف این مفهوم میپردازند و بدینگونه به دنبال اثبات پیش فرض خود هستند، که برآینده آن هم، اغلب این خواهد بود که: الف) انقلاب مبانیای دارد که دشمنساز است. ب) یکی از این مبانی ظلم است. ج) در چارچوب انقلاب، اکثر دولتها به خاطر ظلم و ستم، در تعریفِ دشمن میگنجند. د) از آن جهت که ما نمیتوانیم با همهی دنیا دشمن باشیم، پس باید از ظلم آنها چشمپوشی کرد، مسامحه ورزید، تقیه برگزید. در غیر این صورت منزوی شده و اصلا این انزوا، به نفع ملت ایران نخواهد بود. یا میگویند اگر دشمن به ظلمش شناخته میشود پس چرا فقط بر دشمنی با آمریکا تأکید میشود؟ مگر در دنیا ظلم فقط از جانب آمریکاست؟ این شبهه نیز در حالی مطرح میشود که دشمن به زعم انقلاب اسلامی، «سلطهگر» معنا میشود نه صرفاً ظالم. یعنی؛ ظلم یکی از وجوه دشمنیِ آمریکاست او به دلیل خباثتهای گستردۂ دیگری، دشمن درجه یک ملت ایران است. یکی دیگر از اقدامات دشمن بعد از نفی، تحریف و تخریب، القای حس ناامیدی و یأس نسبت به دستاوردهای انقلاب است. بدینگونه که با بیان بنبستهای موهوم یا بزرگنمایی چالشها و کوچکنمایی موفقیتها به تزریق احساس «نمیشود» و «نمیتوانیم» میپردازد.
📝 ادامه دارد...
✍زینب نجیب
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی