eitaa logo
نوشته‌های انقلابی
1.5هزار دنبال‌کننده
341 عکس
106 ویدیو
17 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 جوانِ انقلابی، موتورِ محرکِ انقلاب [۱]. اگر جامعه‌ای بخواهد در مسیر پیشرفت، توسعه و گسترش مردم‌سالاری حرکت کند، جوانان نقشی پررنگ خواهند داشت. از آنجاکه جامعه‌ متکثر از اقشار مختلف سنی است، نیازمند یک موتور محرکه است، یعنی قسمتی که وظایف جامعه را به دوش می‌کشد تا حرکت به سمت توسعه شکل گیرد و مردم‌سالاری نهادینه شود و امورات جامعه انجام شود.جوان امروز ما بیدار و هوشیار است. همو که امام خامنه‌ای او را «امید انقلاب» خوانده. او نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است که «مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور» بر عهده‌ی اوست، می‌داند که در این پیچ تاریخی و دوره‌ی مهم، آینده‌ی انقلاب در دست اوست. جوان امروز همان نیروی انسانی تمدنی است که هم صالح و هم مصلح است. صالح است یعنی خود رشد یافته‌ی مکتب انقلاب است و مراقبت لازم را دارد و هم مصلح است یعنی می‌داند امروز رسالت بزرگی بر دوش دارد که تنها با سرریزشدن خوبی‌های وجودی او در جامعه تحقق می‌یابد. رسالت اصلی جوان امروز تعهد به انقلاب اسلامی است که با عمل به هفت توصیه اصلی امام خامنه‌ای در بیانیه‌ی گام دوم به او عملی می‌شود؛ یعنی علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال، آزادی و عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی. [۲]. جوانی که بار رسالت تمدن خویش را بشناسد، می‌داند که نسبت‌ به جامعه‌ی پیرامونی خود مسئولیت بزرگی دارد و آن جهاد تبیین است. ایمان، عمل صالح، قدرت تفکر او می‌تواند سبک زندگی ایرانی اسلامی بیافریند. ازآن‌جاکه رهبر انقلاب جوانان را «محور تحقق نظام پیشرفته‌ی اسلامی» می‌خوانند و «امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده» را کلید اصلی همه قفل‌ها می‌خوانند، امروز جوانان باید با همت و هوشیاری، سرعت عمل و ابتکار به سوی آرمان بلند نظام جمهوری اسلامی حرکت کنند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گرفته و با بهره‌گیری از نگاه و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی، ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی الهی بسازند. همچنین با استفاده از دانش که آشکارترین وسیله‌ی عزت و قدرت کشور است، می‌تواند در حل عیوب اقتصادی کشور به دولت اسلامی همراهی کند و با تزریق قدرت و نشاط و احساس مسئولیت که ناشی از قوای رئیسه جوانی در اوست نقش خود را در نجات از اقتصاد ضعیف ایفا کند و نقشه‌ی دشمنان داخلی و خارجی را نقش‌برآب کند. [۳]. البته قطعاً این موارد فقط به عهده جوانان نیست و همه کنشگران انقلاب اسلامی در همه‌ی سطوح، باید با از بین بردن ترس و ناامیدی و پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران و جهاد برای ساختن ایران اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی، در راه صیانت و حفاظت از انقلاب اسلامی و عظمت آن بکوشند و با جلوگیری از سلطه مستکبران و تلاش برای استقرار عدالت و همچنین تلاش برای کاهش فاصله بین بایدها و واقعیت‌ها، رفع محرومیت، درس گرفتن از گذشته و بهره‌برداری از دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب، با ایجاد جهش در پیشرفت‌های مادی و معنوی کشور، برای بسط اخلاق و معنویت در کشور تلاش کنند. اما بنابر فرمایش رهبر انقلاب ، امروز نوبت نسل جدید است. چنانکه ایشان می‌فرمایند: «هرچه می‌توانید، خودتان را با علم و عمل بسازید. دوران جوانی شما مثل دوران جوانی نسل قبل از شما، دوران تعیین‌کننده‌ی سرنوشت تاریخی این ملت است. نسل قبل از شما اگر تنبلی می‌کرد، اگر در خانه می‌نشست و اگر لاابالیگری را پیشه‌ی خود می‌ساخت، ملت ما غرق در فساد وابستگی و ذلت فرودستی نسبت به امریکا باقی می‌ماند. آن نسل ایستاد، انقلاب را پیروز کرد، جنگ را پیروز کرد و از هویت ملی و شخصیت ملی دفاع جانانه‌ای نمود. امروز هم نوبت نسل جدید است. دشمن از جوانان ما می‌ترسد و می‌داند که اگر نسل جوان گسترده‌ی با ایمان ما با همین ایمان در صحنه بایستد، هیچ سلاحی، هیچ بمبی و هیچ موشکی نمی‌تواند این ملت را به زانو درآورد. هر گامی که شما برای ارتقای علمی و عملی و اخلاقی خودتان بردارید، مثل گلوله‌ای است که به سمت دشمن شلیک می‌کنید. این جنگ و این رزم، جهاد بزرگی است.» (بیانات در دیدار با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی ۲۲ اردیبهشت۸۲). 🖋آمنه عسکری منفرد @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔴 جهادی برای نظمِ جدیدِ جهان و آمادگی برای ظهور [۱]. امروز دنیا در حال تغییر است. «نظم نوین جهانی» در حال شکل گیری است. نظمی که در آن استکبار دیگر حرف اول آن را نمی زند، اسرائیل و آمریکا دیگر حاکمان این حکمرانی جدید نیستند. «جوانان» باید نقش خود را در مسیر این نظم جدید پیدا کنند و علاوه بر رسیدگی به مسائل کشور خود به «مدیریت جهانی» نیز فکر کنند. جوانان می‌توانند در نظم نوین حرف اول را بزنند به شرط اتصال به خدا و رسول خدا، امامان و نائب امام زمان. اگر این اتصال برقرار شد، قطعاً پیروز این میدان خواهند بود. که حِزبُ الله هُمُ الغالِبُون.(مائده:۵۶) [۲]. به فرموده امام علی(علیه‌السلام) بیشترین نسلی که در جریان ظهور اثر می‌گذارند، «نسل جوان» هستند. «أصحابُ المَهدِيِّ شَبابٌ لا كُهولٌ فيهِم إلاّ مِثلَ كُحلِ العَينِ وَالمِلحِ فِي الزّادِ وَأقَلُّ الزّادِ المِلحُ.»«ياران مهدى(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) جوان‌اند و كهن‌سالان، در ميان آنان، اندك‌اند، مانند سرمه در چشم و نمك در زاد و توشه، كه كمترين قسمت توشه، نمك است.» (الغيبة للطوسي : ص ۴۷۶ ح ۵۰۱ .). بشارت ظهور بقیه الله اعظم با درخشش جوانان مومن همراه است. نقش جوانان در این زمینه، نقش محوری و اساسی خواهد بود. امروز وقت آن است که هم در اندیشه و هم در قلب، «زندگیِِ جهادیِِ نوینی» را آغاز کنیم. شرایط را بشناسیم و دیگران را نیز متوجه کنیم. جوانان باید نقشه‌های دشمن را تشخیص بدهند و نحوه مقابله با دشمنان را یاد بگیرند. [۳]. یکی از نقشه‌های دشمن، برای دیرتر به ثمر نشستن این نظم جدید،کاهش نسل جوان مومن و انقلابی با سیاست کاهش فرزندان است. امروز یکی از راه‌های «مقابله با دشمن» تلاش برای فرزندآوری و تولد نسل امام زمانی است. امروز دیگر وقت آن رسیده است که فرزندانی متولد بشوند فقط به جهت یاری امام عصر نه صرفاً برای دلخوشی پدر‌ و مادر و یا شیرینی زندگی. [۴]. امروز جهاد ادامه دارد. نامش جهاد فرزندآوری است. هرکس در این میدان به اندازه وسعش باید قدم بردارد. بسیاری برای نپیوستن به این جهاد بهانه می‌آوردند. بهانه‌هایی مثل نبودن امکانات، شرایط اقتصادی، حرف مردم و... و به خیال خود دلیل موجهی دارند. بی‌خبر از اینکه در دوران دفاع مقدس نیز افرادی بودند که برای نپیوستن به جبهه‌ها دلیلی به ظاهر موجه داشتند. اما تنها کسانی برای یاری امام‌ زمان انتخاب شدند که سختی این جهاد را به جان خریدند و حضور پیدا کردند. [۵]. در دفاع مقدس عده‌ای در خط مقدم حضور داشتند و عده‌ای در پشت جبهه‌ها کمک می‌کردند و هرکس به طریقی خود را به این جهاد عظیم وصل می‌کرد. امروز نیز عده‌ای در خط مقدم فرزندآوری هستند و لازم است افرادی که دیگر نمی‌توانند در خط مقدم باشند در پشت جبهه با یاری رساندن به این عزیزان از رنج‌ها و سختی‌های این دوران بکاهند. از جمله کارها می‌تواند: نگهداری از کودکان آن‌ها در روزهای خاص برای استراحت مادران، کمک در امور خانه، کمک مالی برای تهیه لوازم کودک و... باشد. [۶]. جهاد بدون سختی و مشقت معنایی ندارد. دوران بعد ظهور، دوران تحول ناگهانی و استراحت نیست؛ آغاز جهاد تمام عیار است! برای استقرار حق در کل زمین... در طول تاریخ حکومت‌های حق دیگری هم در زمین بوده‌اند اما تنها حکومت حقِ عالم‌گیر، حکومتی که در سراسر ارض گسترش یابد و تمدن اسلامی را مستقر کند، حکومت مهدوی است. و این حکومت با معجزه و کن فیکون به دست نمی‌آید! با مجاهدت حاصل می‌شود؛ يعنی ظهور، آغاز کار سنگین‌تر و همه جانبه شیعیان حقیقی و مجاهدین واقعی است... از طرفی ظهور، با نشستن و گوشه‌گیری و دعا هم محقق نمی‌شود. يعنی برای نزدیک شدن به خود ظهور و آن مجاهدت عظیم هم، باید مجاهدت کرد! باید در جهت آن حرکت کرد! [۷]. باید با خودسازی، با مبارزه، آماده مبارزه با آن چیزی شد که حضرت حجت می‌خواهند. منتظران واقعی، و سربازان واقعی حضرت موعود، نه اکنون آرام و سکون دارند، نه بعد از ظهور. مهدی (علیه‌السلام)، بقیة‌الله است؛ ذخیره خدا... خدا ذخیره اش را به دعای مدعیانِ بی‌عمل، بی‌معرفت و بدون عزم مجاهدت، نمی‌دهد... بدان امروز هر اندازه در جهت خواست و مطالبه ولی امر مسلمین تلاش کنی در حکومت حضرت نیز به همان اندازه مطیع خواهی بود. مبادا از قافله‌ی یاران امام زمان جا بمانی. 🖋فائزه جعفری @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 متمتعان از جوانی جوانی در زمان حضرت خاتم مشمول دعای پیامبر اسلام شده بود، چنانکه ایشان در حقش چنین دعا کردند: «پروردگارا! او را از جوانی خود متمتع و بهره‌مند گردان.» (تهذیب الکمال نزی، جلد ۲۱ صفحه ۵۰۸). ادعای ما این است که شهدای جوان مدافع حرم و امنیت ایران اسلامی نیز متمتعان از جوانی هستند. حال باید دید این تمتع و بهره‌مندی از جوانی به چه معناست؟ بهره‌مندی از جوانی به‌معنای لذت بردن از شهوات مادی جوانی، سرگرمی‌ها و لهو و لعب و غرق شدن در نعمت‌های خاص این دوران نیست، بلکه طبق آموزه‌های دینی ما جوانی که دامن خویش را از شهوات مادی و دنیوی دور کند در نزد خدای متعال اجر هفتاد و دو صدیق را دارد. جوانی با قدر و قیمتی همراه است که مایه‌ی مباهات و افتخار پروردگار است. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «بهترین مردم نزد خدا جوان کم‌سن‌وسالی است که در زمان زیبایی و طراوت از راه منحرف نگردید و به فرمانبری پروردگار خویش درآمد. این همانند کسی است که خداوند فرشتگان را شاهد گرفته و می‌گوید نگاه کنید این بنده من است.»(میزان الحکمه، جلد ۵، ص۷). ما معتقدیم «شهید مظهر ایمان صادق، عمل صالح و جهاد در راه خدا است و هویت ملی را ارتقا می‌دهد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۸ آبان ۱۴۰۱). این یعنی شهدای جوان ما سرمایه‌ی خود را به نحو احسن در این دنیا استفاده کرده‌اند که با بصیرت، زمان‌آگاهی و کنش انقلابی در زمان و مکان مناسب، با شهادت در راه اهداف و آرمان‌های والای انقلاب و اسلام، با خدای متعال معامله کرده‌اند و کارنامه‌ی تاربخی خود را در دفتر انقلاب جاودانه ساخته‌اند. 🖋آمنه عسکری منفرد @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 سرابی برای زنان [۱]. بیایید از اول اول باهم سرنوشتِ این زن را همگام با تاریخ بخوانیم. از فلسفه یونان باستان شروع کنیم. جناب سقراط می‌فرمایند که «زن بزرگترین منشأ انحطاط بشریت است.» به به. جناب فیثاغورث اما نظر دیگری دارند و معتقدند که «اصلی خوب وجود دارد که نظم، نور و مرد را آفریده است و اصلی بد که آشوب، تیرگی و زن را آفریده است.» جناب ارسطو هم در افاضاتی گهربار فرمودند که «طبیعت آنجا که از آفریدن مرد ناتوان است، زن را می‌آفریند.» و زنان حاصل خطای طبیعت هستند، اما جناب ارسطو گویا لحظه‌ای درنگ نکردند که اگر طبیعت توصیفی ایشان کامل بود از خود ایشان خبری نبود؛ چرا که مادری برای ایشان در کار نبود. با همین دست فرمان بود که در سال ۵۶۸ میلادی، در کشور مدعی آزادی‌خواهی و آزادی‌طلبی یعنی فرانسه کنونی، کنفرانسی برگزار شد با این موضوع که «آیا زن انسان است یا خیر!» البته می‌دانیم که بنا بر نظریه ساختارگرایانه، مفاهیم در هر فرهنگی معنای خود را دارند. آزادی در فرانسه فعلی را می‌توان چیزی جز، بی‌قیدی، هوس‌بازی و انکار قانون‌های شریعت دانست؟ خوشحالم که با جواب خیر خود، با من هم‌نظر هستید. [۲]. دوباره به افت و خیز‌های زنِ دلخورِ غربی برگردیم. روزگار با هر فراز و نشیبی گذشت تا به آغاز قرن یازدهم رسید؛ جایی که فئودالیسم در سراسر اروپا مستقر شد و جامعه به دو طبقه رعیت و اربابان تقسیم شد. زنان نیز از این تقسیم‌بندی مستثنی نبودند. مرد رعیت که اعتباری نداشت، چه رسد به زن رعیت با آن پیشینه فکری مستقر در غرب؛ اما هنوز زنان فئودال بر قصر و زمین‌های خود نظارت داشتند، زنان اشراف در نبود همسر به اداره زمین‌ها مشغول بودند و مدیره‌های دیرها، شوالیه‌های خود را به جنگ می‌فرستادند و بر انتخاب پادشاه نظارت داشتند، ولی در پایان این قرن، جناب پاپ گرگور تصمیم گرفتند که دیرها را تعطیل و آموزش را هم برای زنان لغو کنند. در قرن اواخر دوزادهم، طایفه اصناف، قدرت یافتند و از آنجا که زندگی خرج دارد، فرصت پیشه‌وری را از زنان گرفتند. با افول فئودالیسم، موقعیت زنان فئودال و اشراف نیز مانند رعیت شد. روز به روز بدتر از دیروز، در قرن سیزدهم، آموزش برای همه زنان تنها محدود به خانه شد و نهایتا در قرن چهاردهم، در دوره‌ای که موضوع «قدرت مردم جای قدرت کلیسا» مطرح شد، زن جزو مردم نبود و حق رای از او ستانده شد. عجب سرنوشتی دارد این زنِ غربی. [۳]. شاید فکر می‌کنید با رنسانس وضع بهتر شد، نه هنوز در به همان پاشنه می‌چرخید، مصادف با قرن شانزدهم در انگلیس، حتی حرف‌زدن زنان به نام پُر حرفی در مکان عمومی ممنوع شد و به شوهران دستور داده شد، زن خود را در خانه نگه‌دارند. به همین راحتی، حق حرف زدن نیز گرفته شد! چرا که رنسانس بازگشتی به فرهنگ باستان بود؛ در ابتدا عرض شد که سقراط و ارسطو ... چگونه می‌اندیشیدند. اما از آنجا که هر شبی بالاخره طلوعی دارد؛ در قرن هجدهم، اولین بارقه‌های امید برای به‌دست‌آوردن شان اجتماعی بربادرفته زنِ غربی را کارخانه‌هاداران فراهم کردند؛ هر چند از این کار چنین هدفی نداشتند ولی بالاخره شد آنچه که نباید می‌شد. انقلاب صنعتی، به نیروی کار ارزان قیمت و سربه‌زیر به جای مردان نیاز بیشتری داشت. بدینسان، شان کارگری به زنان اعطا شد و آنان توانستند در اقتصاد تولیدی و عرصۀ عمومی که مختص مردان بود، راه یابند. [۴]. مدرنیته با بی احترامی تمام، بر سنت‌گرایی رنسانس خط بطلان کشید و فریاد زد فقط عقل. حال سوال این است که زن عاقل است؟ ژان ژاک روسو که به آزادی‌خواهی افراد شهره و از سردمداران تفکر لیبرالی است؛ در کتاب خود فرد را مساوی با مرد می‌داند و آورده است که «منشا حقوق طبیعی برای انسان خردمندی اوست و چون در خردورزی زن تردید است، نمی‌توان او را واجد این حقوق دانست». در باور مدرنیته، عقل با آموزش، روش تفکر و اندیشیدن را می‌آموزد و بدون آموزش، خرد آدمی از استقلال بی‌بهره است پس آموزش حیاتی است. اما جالب است همین جناب روسو در کتاب امیل آورده است که «زن فقط برای مرد وجود دارد؛ یعنی برای این خلق شده که مورد پسند او واقع شود... درنتیجه آموزش زنان باید برای رضایت مردان طراحی شود تا آن‌ها بتوانند عشق و احترام مردان را به دست آورند.» این افکارِ سردمداران غربی در همین سیصدسال پیش است؛ خیلی دور نیست. ✍ نسا خلیلی @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
📝 ادامه مطلب... [۵]. خب به زنِ غربی نباید حق داد که در این اوضاع آشفته، ماست‌ها را قاطی قیمه‌ها کند و از دل لیبرالیسم، فمنیسمِ برابری خواه را بیرون بکشد؟ اما فمنیسم و ما ادراک فمنیسم، حتی خود فمنیسمت‌ها. زمانی که فنری را برخلاف جهت خود فشرده کنید، بالاخره روزی در جهت دیگر در می‌رود. حال چنین غربی که در برهه‌های مختلف، دائما با افراط و تفریط خود از یک طرف بوم افتاده است؛ اکنون برای اسلام نسخه‌پیچی می‌کند و به ما می‌خواهد نداشته‌های خود را بفروشد. غرب می‌خواهد، زهر دوگانه مردواره‌کردن زنان و التذاذجویی بی‌حدوحصر مرد از زن را در زر ورق تزویر به ما بفروشد؛ در حالی که در سراسر تاریخ گذشته و فعلی او به زن ستم کرده است. حق زنِ غربی را ذره ذره گرفته است و نسخه‌های جعلی حقوق را با نام آزادی به او بخشیده است. لذت مادری و داشتن کانون گرم خانواده را با ازبین‌بردن این نهاد به واسطه افراط گذشته - تفریط اکنون و هوس‌ران کردن مردان از او گرفته است و حق او برای داشتن کار خارج خانه را نه در حالت امتیازی برای وی بلکه در قالب امری ضرروی برای امرارومعاش به زن فروخته است. زنِ غربی را تشنه نیاز فطری او گذاشته است و همچنان او را در پی سرابی می‌دواند. ✍️ نسا خلیلی @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم به نام خالق یکتا 🔖 قعود یا قیام؟ [۱]. یکی از مهمترین وظایف مسلمانان این است که برای تعجیل در فرج حضرت حجت( عجَّل‌اللهُ‌تعالی‌فرجه‌الشَّریف) دعا کنند و همیشه منتظر ظهورش باشند، چون به واسطه ظهور ایشان تمامی مشکلات حل می‌گردد و جهان از وجود ستمکاران پاک می شود و عدل و قسط، عالم‌گیر و اسلام ناب محمدی در سرتاسر گیتی منتشر می‌شود. بر همه مسلمانان واجب است که منتظر چنین روزی باشند و برای وقوع فرج لحظه‌شماری و دعا نمایند. امام جعفر صادق (علیه‌السَّلام) به هانی تمّار فرمود، "صاحب‌الزّمان را غیبتی است که در زمان غیبت وی بنده خدا باید تقوای الهی پیشه کند و دین خود را از کف ندهد." (بحارالانوار، جلد۵۱، صفحه ۱۴۵،حدیث ۱۳) [۲]. در عصر ظهور که مسلمانان انتظار فرج را  می‌کشند، گرفتاری‌ها و مشکلات از هر سو به مردم روی می‌آورد و به نظر می‌رسد که راه نجاتی برای مردم نباشد. امام صادق (علیه السَّلام) در این باره فرموده‌اند، «به زودی به شبهاتی برخورد می کنید بدون اینکه دسترسی به دانش و یا امام هدایت کننده داشته باشید، هیچ کس از این شبهه‌ها نجات نمی‌یابد مگر آن‌‌که دعا کند به دعای غریق.» (مهج‌الدعوات، صفحه ۳۶۹(، اما مردم به این‌که مشکلات از هر سو به مومنین روی می‌آورد، نباید بترسند و وظیفه خود را نسبت به مسئله ظهور فراموش کنند. [۳]. بیشتر از هزار سال است که برای ظهور دعا می‌کنیم، اما هنوز محقق نشده‌ است، چرا؟ چون جایی از کارمان می‌لنگد، جایی در دعاهای‌مان، در نگاه‌های‌مان به ظهور، جایی درخواست اصلی‌مان برای انقلاب جهانی حضرت و... می‌لنگد. دعای بدون عمل و اقدام مستجاب نمی شود. «دعای بدون عمل مانند تیر و کمان بدون زه است.»(نهج البلاغه، حکمت ۳۳۰) به میزان تلاشی که انجام داده‌اید، دعا مکمل، افزایش دهنده، اصلاح کننده، بزرگ کننده، به هدف رساننده و رفع نقص عمل است. دعا، نقص‌ها را برطرف و اثر کار انسانی که بعد از تلاش، از خدا کمک خواسته است را بزرگ می کند و الّا خداوند به هرکس به اندازه عملش بدون دعا هم عطا می‌کند به شرط آن‌که عملی وجود داشته باشد. [۴]. ما وظایف بسیار سنگینی را به عهده داریم که با وجود همه مشکلات باید به آن‌ها عمل کنیم، اولین وظیفه، تبیین و شناساندن اسلام ناب محمدی و معرفی گل سرسبدش، وجود مقدس حضرت حجت (عَجَّل‌الله تَعالی‌فرجه‌الشَّریف) است و از طرفی باید متوجه القائاتی که دشمنان امام و اسلام وارد می‌کنند، باشیم و خود را مانند فولاد آب‌دیده در کوره مشکلات و حوادث بیندازیم و از همه نظر آماده باشیم. در راستای تحقق این هدف، ابزارهای فرهنگی سهم عمده‌ای را دارند و در جهاد تبیین باید این‌ مسئله در راس امور قرار بگیرد تا به صورت گفتمان درآید. «انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور ان‌شاءالله تهیه بشود.» (صحیفه امام،جلد۶، صفحه ۲۵۵) [۵]. در یک نظر ابتدایی به نظر می‌آید که دنیا به سوی فاجعه‌ای پیش می‌رود که زاییده ترک عواطف، افزایش فاصله میان جوامع ثروتمند و فقیر، شدت گرفتن اختلافات،  سیر تصاعدی جنایات، نابسامانی‌های اخلاقی و روحی است، اما در برابر این همه عوامل بدبینی ابتدایی، مطالعات عمیق‌تر نشان می‌دهد آینده درخشانی در پیش است و این اندوه کشنده و طوفان مرگبار سرانجام پایان می‌پذیرد و اگر خوب به افق‌های دور دست بنگریم، نشانه‌های ساحل نجات به‌چشم می‌خورد، اما چگونه به این ساحل برسیم؟ آیا فقط بنشینیم و دعا کنیم یا علاوه بر دعا، به پا خیزیم و قیام کنیم وبه جهاد تبیین در این مورد بپردازیم و زمینه را برای ظهور مهدی موعود آماده کنیم؟ [۶]. ظلم زمانی خودش را نشان می‌دهد که حق ظاهر شود، پس جهان وقتی پر از ظلم و ستم می‌شود که عده‌ای بر محور حق و حقیقت اجتماع کنند و آن را بدون هیچ سازش و ترسی بیان نمایند که در این صورت صدای طبل رسوایی باطل به صدا درمی‌آید، مانند واقعه عاشورا. امام زمان بالاخره می‌آیند و جهان را پر از عدل و داد خواهند کرد، با کمک ما یا  بدون کمک ما؛ ولی مهم این است که آیا ما در بزرگترین واقعه تاریخ، نقش خواهیم داشت و به عنوان یاوران حضرت، محشور خواهیم شد؟ یا فرصت را از دست خواهیم داد و حسرتی ابدی خواهیم خورد؟ در این سوالات باید دقت و تامل کنیم و هر کسی وظیفه خود را برای مقدمات ظهور به صورت یک نقشه ذهنی برای خودش ترسیم کند و به آن عمل نماید. ✍ مرضیه عاصی @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
📝 ادامه مطلب... [۷]. ظهور امری ناگهانی نیست، یک انقلاب جهانی بدون تشکیلات، هدف‌گذاری، عزم ملی، سازماندهی و برنامه‌ریزی، امکان ندارد.یکی از علائم ظهور پر شدن جهان از ظلم و ستم است؛ نشانه‌ای که برداشت سطحی از آن می‌تواند به مخدری بزرگ برای هر جامعه تبدیل شود، این عقیده که با فراگیر شدن ظلم و ستم در جهان، حضرت تشریف می آورند و همه چیز را درست خواهند کرد و نباید دولت اسلامی تشکیل داد؛ این تفکر باطلی است. باید با تشکیلات، برنامه‌ریزی و عزم ملی زمینه را آماده کنیم تا آن بزرگوار بیایند و در آن زمینه آماده، اقدام فرمایند، چون نمی‌شود ایشان از صفر شروع کنند، جامعه‌ای می‌تواند پذیرای مهدی موعود باشد که در آن آمادگی و قابلیت باشد. ✍ مرضیه عاصی @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 زنِ ایرانی؛ گرداننده‌ی تاریخ در عصرِ ظهور [۱]. در طول تاریخ، شخصیت و جایگاه اجتماعی زن، از آن‌ دست موضوعاتی بوده که همواره در معرض آراء و تفاسیر گوناگونی قرار گرفته است. گاه کج‌اندیشی‌ها و عدم‌تعادل در این باب، دامن زن را گرفته و گاه دود افراط و تفریط، چشم زن را کور کرده است. جامعه ایرانی نیز از این امر کم، آسیب ندیده است؛ در دوران پیش از انقلاب، اغلب زنان یا در انزوای خانه و خانه‌داری و یا در جلوت خودنمایی و تبرّج به سر می‌بردند. خلآهای ذهنی در مردم به‌خصوص بانوان فرصت مناسبی برای بداندیشان فراهم آورد تا الگوهای فرهنگ صنعتی غرب را به صورت ذهنی و واقعی در جامعه مطرح و زن ایرانی را به سمت آنها سوق دهند. در چنین هیاهویی زن، خود را محتاج الگویی مجسّم دید، الگویی از جنس فطرت، روح و اندیشه خویش تا بتواند هویت گم شده خود را در او بیابد. اکنون و امروز نیز بدان محتاج است. [۲]. خداوند در قرآن، الگوهای خوب و بد را برای همه‌ی بشر از زنان معرفی می‌کند؛ این یعنی زن حرکت‌‌دهنده است. این میزان از توجه قرآن به ارائه الگو در قالب زن نشان‌دهنده آن است که زن از چنان قدرت روحی بلندی برخوردار است که می‌تواند خود و اطرافیان و حتی جامعه را به تعالی یا به سقوط، نه‌تنها نزدیک، بلکه دقیقا پرتاب کند. اینجاست که به یقین دریافت می‌شود که زن اگر فاسد شد، احتیاج نیست در جهت فساد مردها تلاش کند، مردها به خودی خود فاسد می‌شوند، زیرا زن تربیت‌کننده است، تربیت‌کننده انسان بافضیلت یا تربیت‌کننده انسانی در ضلالت. زن به همین معنا می‌تواند ضمن خودسازی، جهان‌سازی کند؛ تاریخ‌ساز و آینده‌ساز باشد، آینده‌ای درخشان را یا تاریخی رو به ضلالت. [۳]. استعمارگران در پیش از انقلاب و دشمنان اسلام در پس از انقلاب، قدر و اهمیّت جنس زن را به‌یقین دریافتند، نه از آن رو که او را تکریم کنند و مقام ببخشند، بلکه از آن‌رو که او را در جهت دستیابی به منافع خود خرج کنند. سلطه‌گران دریافتند که اگر بخواهند ریشه‌ی عزم و اراده و جدیّت را در ملّتی بخشکانند، باید روح غیرت، شجاعت، فداکاری و ایثار را از آن ملّت بگیرند. به این ترتیب، یکی از برّنده‌ترین حربه‌ها، بهترین بهره‌ها و کاری‌ترین ضربه‌ها را در استفاده ابزاری از «زن» و به دنبال آن، به فساد کشاندن آن جامعه دیدند. پیش از انقلاب، با خیانت خاندان پهلوی، سایه‌ی شوم این خواب ننگین، قدری تعبیر شد اما به برکت انقلاب اسلامی، زن مسلمان بیدار شد، با تنفّس در سرای انقلاب جانی دوباره یافت و با درک اندیشه‌های ناب درباره‌ی جنس خود، به رشد فکری رسید. اینک او خود به سدّ بلندی در برابر سیل بنیانکن فرهنگ خائن، مبتذل و بی‌ریشه‌ی استعمار غرب تبدیل شد. او برای استوار ماندن این سدّ به الگو نیاز داشت، پرجاذبه‌ترین، زیباترین، متعالی‌ترین و مقدّس‌ترین ترسیم از زن را در وجود زهرای اطهر(سلام‌الله‌علیها) و شجاعت، مقاومت، صلابت، عقل و متانت، صراحت و بلاغت به‌علاوه احساس عاطفی را در زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) دید و دریافت. [۴]. تا پیش از این، زن در تعریف غالب شرقی، عنصری «سربه‌زیر/بی‌نقش/بی‌حاشیه» در جامعه و تاریخ‌سازی، و در تعریف غالب غربی، موجودی که جنسیّتش بر انسانیّتش کاراتر است، معرفی می‌شد. اما زنان ایران در انقلاب اسلامی و بعدها در دفاع مقدّس، الگوی دیگری برای زن تعریف کردند؛ زنی که نه شرقی است و نه غربی است، او شیرزن ایرانی است. زن ایرانی با تآسی از حضرت زینب(سلا‌الله‌علیها) نشان داد که می‌توان با یک عظمت خیره‌کننده و درخشنده در عرصه ظاهر شد و دشمن را به زانو درآورد، می‌توان اداره‌ی عظیم‌ترین حوادث تاریخ را با حکیمانه‌ترین روش در سخت‌ترین شرایط به عهده گرفت؛ پس زن «ضعیفه» نیست. زن ایرانی با گرفتن شعاعی از خورشید وجود زهرای اطهر(سلام‌الله‌علیها) نشان داد که می‌توان حجب و حیای زنانه داشت و در عین حال، عزّتِ مجاهدانه به خرج داد و در متن حوادث مهّم تاریخی قرار گرفت؛ پس زن "درحاشیه"‌ی تاریخ نیست. حال نوبت زن ایرانی بود که با صلابت در میدان سیاست قدم بگذارد، در دفاع مقدّس جهاد کند، در دانشگاه حضور یابد و بر کرسی تدریس بنشیند و نسل‌ها تربیت کند برای فردای ظهور. ✍ راضیه شعبان @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
📝ادامه مطلب... [۵]. دشمنی استعمار و غرب، پیش‌تر از آن‌روی بود که تجسّم عینی قدرت زن ایرانی را ندیده بود، پس به‌راحتی جولان می‌داد، اینک که صلابت و شجاعت زن ایرانی را در حصار عفّت و عصمت و حجاب مشاهده کرد، در تلاش است تا با درهم شکستن این حصار، زن ایرانی را از پا دربیاورد، او را فلج کند و به وضع قبل از انقلاب برگرداند. آنان با نام ایجاد تحوّل اجتماعی و اقتصادی، الگوهای فاسد و پلید خویش را در نقابی از پیشرفت و تمدّن بر زنان جهان تحمیل می‌کنند. به دروغ شعار «آزادی زن» سر دادند، درحالی‌که می‌خواهند او را به اسارت فرهنگ مصرفی و مصرف فرهنگ منحطّ مخرّب بکشند، تا آسانتر بتوانند فرزندان و تربیت‌یافتگانِ سست‌عنصر چنین مادرانی را چون ابزاری بی‌اراده استثمار کنند»(در پیام به سمینار کوثر شیراز؛ ۱۳۶۶/۱۱/۲۰). اما هرگز نمی‌توانند. [۶]. امروز زن ایرانی الگوی مجسّمی از زن، همچون مادر شهید «محمد معماریان» دارد، او که در مرکز مبارزه قرار گرفت و علاوه‌بر حفظ کانون خانواده و تربیت فرزندی شایسته، مجاهدانه رهبری بخشی از جنگ را، در مقیاس خانه‌اش برعهده داشت. زن ایرانی، مادر شهید «سلیمانی» را پیش‌روی خود دارد، مادری روستایی و بی‌سواد که با دلی روشن و عظمتی درخشنده، فرزندی تربیت کرد که نه تنها دنیای ما که دنیای دشمنان را هم تکان داد. امروز زن ایرانی هوشیار است، استعدادها و ارزش‌های خود را دریافته است، می‌داند که «می‌تواند» و آن را برای کودکانش «هجی» می‌کند. او فهمید که می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز «سنگرسازی» و «سنگربانی» کرد. اینک زن ایرانی است که برای همه زنان جهان الگوست. زنان در کشورهای جهان بالاخص کشورهای اسلامی، به زن ایرانی نیاز دارند، انقلاب به زن ایرانی محتاج است. او رسالتی عظیم برعهده دارد و باید احساس شخصیّت زن را و پیام متعالی خود را به گوش جهانیان برساند؛ چراکه او گرداننده‌ی تاریخ و تعیین‌کننده‌ی بشری است. ✍ راضیه شعبان @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
🔰هشتمین دورۀ جامعِ آموزش منظومۀ فکری رهبر انقلاب این دورۀ آموزشی، شما را در عرصۀ جهاد تبیین، توانمند می‌سازد. 💢این دورۀ آموزشی، در سه بخشِ منظومۀ معرفتی، منظومۀ ارزشی و منظومۀ کنشی برگزار می‌گردد. 🔸مزایا: ۱. بهره‌مندی از اساتید برجسته ۲. بهره‌مندی از تخفیف جهت شرکت در دوره‌های آموزشی روش مطالعه، تندخوانی، مدیریت زمان و برنامه‌ریزی ۳. امکان شرکت در دوره‌های تخصصی سطح دو در رشته‌های مختلف ۴. اعطای گواهینامه 🔹زمان ثبت‌نام: یکم تا نوزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ 🔸هزینه ثبت‌نام برای هر بخش: شصت هزارتومان 🔹شروع دورۀ آموزشی: بیست و ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ ▫️ثبت‌نام از طریق پیوند زیر🔻 https://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab/maaref8 ▫️راه ارتباطی(ایتا): @manzome1 📌مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری @t_manzome_f_r
فقط یک‌روز باقیمانده تا پایان مهلت ثبت‌نام در لشکرِ دفاع از «حرمِ جمهوری اسلامی ایران» همۀ جوانان با غیرت را دعوت کنید.
ثبت‌نام در «هشتمین دورۀ جامعِ آموزش منظومۀ فکری رهبر انقلاب» تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۱ اسفند . این دورۀ آموزشی، شما را در عرصۀ جهاد تبیین، توانمند می‌سازد. 💢این دورۀ آموزشی، در سه بخشِ منظومۀ معرفتی، منظومۀ ارزشی و منظومۀ کنشی برگزار می‌گردد. 🔸مزایا: ۱. بهره‌مندی از اساتید برجسته ۲. بهره‌مندی از تخفیف جهت شرکت در دوره‌های آموزشی روش مطالعه، تندخوانی، مدیریت زمان و برنامه‌ریزی ۳. امکان شرکت در دوره‌های تخصصی سطح دو در رشته‌های مختلف ۴. اعطای گواهینامه 🔹زمان ثبت‌نام: یکم تا نوزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۱ اسفندماه تمدید شد. 🔸هزینه ثبت‌نام برای هر بخش: شصت هزارتومان 🔹شروع دورۀ آموزشی: بیست و ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ ▫️ثبت‌نام از طریق پیوند زیر🔻 https://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab/maaref8 ▫️راه ارتباطی(ایتا): @manzome1 📌مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری @t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثبت‌نام در «هشتمین دورۀ جامعِ آموزش منظومۀ فکری رهبر انقلاب» تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۱ اسفند . این دورۀ آموزشی، شما را در عرصۀ جهاد تبیین، توانمند می‌سازد. 💢این دورۀ آموزشی، در سه بخشِ منظومۀ معرفتی، منظومۀ ارزشی و منظومۀ کنشی برگزار می‌گردد. 🔸مزایا: ۱. بهره‌مندی از اساتید برجسته ۲. بهره‌مندی از تخفیف جهت شرکت در دوره‌های آموزشی روش مطالعه، تندخوانی، مدیریت زمان و برنامه‌ریزی ۳. امکان شرکت در دوره‌های تخصصی سطح دو در رشته‌های مختلف ۴. اعطای گواهینامه 🔹زمان ثبت‌نام: یکم تا نوزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۱ اسفندماه تمدید شد. 🔸هزینه ثبت‌نام برای هر بخش: شصت هزارتومان 🔹شروع دورۀ آموزشی: بیست و ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ ▫️ثبت‌نام از طریق پیوند زیر🔻 https://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab/maaref8 ▫️راه ارتباطی(ایتا): @manzome1 📌مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری @t_manzome_f_r
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 انتظار، حرکت است یا سکون؟                        [۱]. شعار پایداری و خط بطلان بر همه کفرها، نفاق‌ها و ظلم‌ها همان معنای «انتظار» است. تفسیرِ تَبَرِ ابراهیم برای پایان شرک، عصای موسی و بعثت حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم)، جنگهای سه‌گانه‌ی امام علی (علیه‌السلام)،  صلح امام حسن (علیه‌السلام)، خون سرخ امام حسین (علیه السلام) در عاشورا و جاری شدن جریان امامت تا غیبت امام عصر و ظهور انقلاب، مقاومت و حماسه، انتظار هستند. انتظار یعنی در درون تاریکی‌ها و سردی‌ها، به دمیدن سپیده‌دمان چشم داشته باشی و به امیدِ طلوعِ خورشید زندگی کنی، در جهان آکنده از ستم و بیداد از شادمانیِ طلوعِ طلیعه‌ی جهانِ سرشار از دادگری لبریز شوی، در زیر سیلابِ خروشان تباهی و فساد برای لحظه‌ای قد خم نکنی، آغوشت را برای تیغِ برّان تهمت‌ها و آشوب‌ها باز کنی و گاه برای حفظ ایمان راسخ در مقابل فتنه‌گران با خون سرخت، شهادت را در آغوش بگیری. انتظار یعنی شعار شورآفرین منتظران، پایداری مقاومان، صلابت پیشگان، شیعیان و مهدی جویانِ تاریخ... [۲]. از طرفی منتظران امام مهدی (علیه‌السلام) در طول تاریخ انتظار در طلب تحقق عدالت هستند، عدالتی که کمال بشریت را نوید می‌دهد؛ اما خود دعوت به حماسه، یک اقدام است. پس انتظار ظهور حماسه‌آفرین و حرکت‌زا است و با سکون مغایر است. «انتظار فرج، انتظارِ دستِ قاهرِ قدرتمند الهی ملکوتی است که باید بیاید و با کمک همین انسان‌ها سیطره‌ی ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند و عدل را در زندگی مردم حاکم کند و پرچم توحید را بلند کند و انسان‌ها را بنده‌ی واقعی خدا کند. انتظار حرکت است، سکون نیست. انتظار فرج یعنی کمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت برای آن هدفی که امام مهدی (علیه‌الصلوة‌و‌السلام) برای آن هدف قیام خواهد کرد آماده کردن. آن انقلاب بزرگ تاریخی برای آن هدف انجام خواهد گرفت و او عبارت است از ایجاد عدل‌وداد، زندگی انسانی، زندگی الهی، عبودیت خدا. این معنای انتظار فرج است.» (بیانات رهبر انقلاب در  ۸۷/۰۵/۲۷).  [۳]. همچنین در احادیث و تعالیم اسلامی اهمیت ایمان در عصر غیبت امری بسیار مهم و سخت نامیده شده و منتظران مؤمن را دارای مقام و منزلت شمشیرزن در رکاب پیامبر دانسته‌اند. از این بالاتر این‌که پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه) آنان را برادران خود خوانده و از نظر خردمندی و بصیرت و اعتقاد و اخلاص مورد ستایش قرار داده است، چراکه آنان پیامبر را ندیده‌اند، هم‌عصرِ امام نیستند اما ایمان قوی دارند. امام صادق (علیه‌السلام) نیز در مورد آنان فرموده: «یاران مهدی مردانی هستند پولاددل و همه‌ی وجودشان یقین به خداست. مردانی سخت‌تر از صخره‌ها، اگر به کوه‌ها روی آورند آن‌ها را از جای برکنند، درفش پیروزگر آنان به هر شهر و پایتخت بیرون نهد، آن‌جا را به سکوت وادار سازد، گویی آن مردان عقابان تیز چنگال‌اند که بر مرکب‌ها سوار شده‌اند.آنان امام خود را در میان می‌گیرند و جان خویش را در جنگ‌ها پناه او می‌سازند. هر چه را اشاره کند با جان‌ودل انجام می‌دهند. آن‌ها چونان مشعل‌های فروزانند و دل‌های منور آنان بسان قندیل‌های نور در سینه‌هاشان آویخته است.» (بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۰۸). [۴]. نکته‌ی مهم اینکه «قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت طلبی و عافیت نیست. در روایات «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است، به شدت امتحان می‌شوید، فشار داده می شوید. امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان می‌شوند. در کوره‌های آزمایش وارد می‌شوند و سربلند بیرون می‌آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفی مهدی موعود (ارواحنافداه) روزبه روز نزدیکتر می شود. این، آن امید بزرگ است.» (بیانات رهبر انقلاب، ۳۰بهمن ۷۰). این ایمان و باور باید در جامعه اسلامی وجود داشته باشد و تا زمان ظهور هرروز پررنگ‌تر شود که در عصر غیبت نیاز به شناخت و بصیرت، استقامت و پایداری و پیروی از خط امامت و رهبری دارد و برای تحقق آن، تبیین و روشنگری اهداف و آرمان‌های امام و انقلاب ضروری است تا در سایه‌ی این شناخت، طبق وعده‌ی الهی حکومت زمین به دست بندگان صالح باشد. «أنَّ الأرضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصالحون. حکومت زمین سرانجام به دست بندگان صالح خواهد افتاد.» (انبیا/ ۱۰۵). ✍ آمنه عسکری‌منفرد @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 یک ضرورتِ فرا مرزی امروزه، افرادی در جامعه، حکومتِ جمهوری اسلامی ایران را دیکتاتوری می‌پندارند که این اعتقاد یا ناشی از تحلیل خودشان است و یا ناشی از هجمه‌ی شدید رسانه‌های ضدانقلاب. البته با نگاهی به جامعه کاملاً آشکار خواهد شد که نه‌تنها اغلب پیروان چنین اعتقادی تحت‌تأثیر شدید امپراطوری رسانه‌ای هستند، بلکه آنان که ادعا می‌کنند با تحلیل خودشان به این نتیجه رسیده‌اند نیز، زخم‌خوردگانِ جنگ شناختی‌اند. جنگی که یکی از نتایجش تخریب نظام محاسباتی افراد است. بدین صورت که شاهد صدق یک پدیده است اما ناخودآگاه شهادت به کذب آن پدیده می‌دهد. یعنی به‌عنوان مثال، چیزی را کاملاً می‌بیند، اما آن را نفی می‌کند و یا بالعکس چیزی را نمی‌بیند اما به بودنش شهادت می‌دهد. حال مسئله اینجاست که آیا این افراد هرگز از خود سؤال پرسیده‌اند که اگر واقعا این حکومت، دیکتاتوری است پس این همه تأکید بر تحلیل درست و نگاه عمیق برای چیست؟ این همه تلاش در آموزش بصیرت‌آفرینی و تبیین‌گری از چه رو است؟ این مقدار از تأکیدات رهبر جامعه بر ضرورت تبیین‌گری و حتی جهاد، دانستن آن به‌ چه منظور است؟ نگارش انواع مقالات و يادداشت‌ها، برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌های تخصصی، ایجاد تشکلات و...با چه هدفی است؟ مگر نه‌اینکه صاحبان قدرت هر زمان که بخواهند در جهت منافع و قدرت خود اقدامی کنند، عامه مردم را به بی‌خبری و سرخوشی و سرگرمی دعوت می‌کنند تا در سایه‌ی غفلت مردم، مقاصد خود را عملی کنند؟ مگر نه اینکه سعی می‌کنند، چشمه‌ی بیداری را در همان آغاز، کور کنند و صدای هوشیاری را در دم خفه. اگر موفق شدند که هیچ، اگر موفق نشدند به‌سرعت روایتی دست‌و‌پا کرده و اذهان را با خود همراه می‌کنند و یا هزاران مکر و حیله‌ای دگر به کار می‌بندند تا انسان آن‌چنان سردرگم شود که در این سرگشتگی جایی برای سؤال نیابد. اما در جامعه‌ی مردم‌سالار دینی شاهد این حوادث نیستیم بلکه کاملاً برعکس، همه‌ی قشرهای مختلف جامعه در هر کسوت و جلوت به «بصیرت»، «هوشمندی»، «بینایی»، «قدرت فهم» و «تحلیل» دعوت می‌شوند و نه فقط دعوت بلکه آموزش می‌بینند، در کسب چنین مهارتی، تشویق می‌شوند و در صورت کوتاهی، مورد سرزنش و شماتت قرار می‌گیرند. آن که این بستر را برنمی‌تابد؛ یا تلاش می‌کند تا چهره‌ی آن را مخدوش کند و یا با کج‌روایت‌ها زخمی‌اش کرده و آن را از مسیر خود منحرف می‌سازد. گاهی از همان ابتدا آن را زیر تپه‌ای از اخبار و محتواهایی نامربوط و اغلب بی‌اهمیت مدفون می‌کند و یا با طرح پرسش‌ها و شبهات، آن را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد. آری ، دشمن همیشه در وهله اول درصدد نابودی حق قدم برمی‌دارد و اگر موفق نشد به تحریف آن مبادرت می‌ورزد. و اما دوست... دوست حقیقی همان حکومتی است که زخم زبان می‌شنود، زخم خنجر به تن می‌خرد اما باز ندای رسای جهاد تبیین سر می‌دهد. چراکه خواستار پرورش فهم آحاد جامعه است. حال، اگر این انقلاب که از تمام ظرفيت‌های خود برای رشد انسان به‌سود اندیشیدن و بهتر اندیشیدن بهره می‌برد دیکتاتور است پس امثال رضاخان که نه خود می‌اندیشید و نه اجازه‌ی آن را به کسی می‌داد نامش چیست؟ جالب‌تر این‌که آرمانِ انقلاب اسلامی، صدور این امر مهم، به فراتر از مرزهای جغرافیایی است. یعنی اصلاً تحقق آن را محصور در خانه‌ی خود نمی‌داند بلکه آرمان‌شهر او جایی است که انسان‌ها همگی بدون دخالت طواغیت عالم، بدون هوای مسموم اغواگری‌ها و بدون اسارت هوای نفس، آزادانه بیندیشند. آری، صحنه‌ی جنگ واضح است هرچند گاهی غبار فتنه به خود بگیرد. دنیایی که به‌دست ابرقدرت‌های مادی خلق شده است، این است: «نیندیش، ما به‌جای تو خواهیم اندیشید». این عبارت را آن‌چنان دلربا عرضه کرده‌اند که انسانِ امروز، تصوری زیبا از این زندگی در ذهن خود پرورانده است آن‌چنان‌که از آن تمام‌قد دفاع می‌کند. بنابراین، برماست که در این جنگ تمام‌عیارِضدبشری، بر قدرت تحلیل و تبیین خود بیفزاییم و ضرورت آن و سپس شیوه‌های صحیح آن را به‌عنوان محصولی ارزنده به جهان صادر کنیم تا دنیا از زنگار دیکتاتوری نجات یابد. ✍زينب نجیب @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 ستمی به‌نام «برابری جنسيتی» 📌. موضوع قدرت و توزیع عادلانۀ آن میان زن و مرد، از جمله موضوعات مهم و مناقشه‌برانگیز در عصر حاضر به ‌حساب می‌آید و توجه بسیاری از نظریه‌پردازان را به‌سوی خود جلب کرده است. یکی از جنبش‌هایی که چندین دهه خواستار برابری حقوق زن و مرد هست، جنبش ازادی جنسی یا فمنیسم است. ایدئولوژی آزادی جنسی یا فمینیسم مبتنی بر تعریف جامعه‌شناسی خود به معنای جنبش اجتماعی دفاع از حقوق زنان است که با تغییر شرایط زمان رویکرد، خط مشی متفاوتی را در جهت رسیدن به هدف خود انتخاب کرد و در هر زمان به لباس یک نحله از تفکرات رایج فلسفی زمان خود برآمد. فمینیسم برای جلوه کردن و پرچم دادن به جنبش خود به لباس‌های لیبرالیسم، مارکسیسم، سوسیالیسم، پسامدرنیته و پساساختارگرایی درآمد تا ذیل این تفکرات اومانیستی(انسان‌محوری) دم از حقوق زنان و برابری دوجنس بزند و گروهی به افراط در زن‌پرستی و مرد‌ستیزی روی آوردند و لباس زشت و بدقواره‌ی فمینیسم رادیکال را بر تن کردند. 📌. فمینیسم، گستره‌ای از جنبش‌های سیاسی، اجتماعی و ایدئولوژی‌ها است که به دنبال تعریف، برقراری و دستیابی به حقوق برابر جنسیتی در مسائل سیاسی، اقتصادی، شخصی و اجتماعی زنان است. درست است که به زنان اجازه داده می‌شود که در مشاغل تخصصی فعالیت کنند ولی بیشتر زنان درشبکه‌های تبلیغاتی کالاهای مصرفی و شبکه‌های مدگرایی به کار گرفته شده‌اند. جالب این است که اگر زنان جوامع آمریکایی و غربی را از جامعه آنها حذف کنیم، در سیاست، تجارت و فرهنگ آنها خلل ایجاد می‌شود؛ زیرا نمایش زنان در این کشورها درآمد بسیاری دارد و متأسفانه در بیشتر  کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هم وضع به همین منوال است. این جنبش از همان ابتدا مورد حمایت‌های مالی گسترده بنیادهای مختلف و نیز سیاست‌گذاران فمینیست و هم‌جنسگرا قرار داشت و توانست خود را به‌عنوان پدیده‌ای طبیعی مطرح کند و خواستار کسب به اصطلاح حقوقی شود که از آنها محروم بوده است. 📌. فمنیست‌ها از ابتدا با دامن زدن به آموزه‌های دروغینی چون بی‌نیازی زنان از مردان، در برآوردن نیازهای جنسی خود و ترویج استقلال زنان از طریق اشتغال و تقدم کار بر خانه و خانواده، همواره بر آتش هم‌جنسگرایی دمیده‌اند. این جنبش زنان را به طرف این اعتقاد می‌راند که این جامعه است که غرایز زنان را به آنها می‌آموزد و این غرایز، شیطانی هستند. این جنبش به آنها می‌آموزد که از مردان بترسند و با آنها رقابت کنند و رضایت را به جای خانواده، در اشتغال بجویند. این گروه، هم‌جنسگرایی را برای مستقر کردن یک نظم نوین جهانی فاشیستی ترویج می‌کنند و در حال انتقال قدرت از ملل کشورها به عوامل خود در سطح جهان است. هدف فمينيسم از بين بردن همه تفاوت‌های موجود در نقش‌های اجتماعی مبتنی بر تفاوت‌های جنسی است و همين نكته است كه فمينيسم را از ديگر نهضت‌های زنان متمايز می‌سازد. 📌. به نظر می‌رسد مفهوم قدرت در اندیشۀ فمینیستی و رویکرد اسلامی، دارای تفاوت‌های مبنایی و چشمگیری باشد. فمنیست‌ها قدرت را مفهومی انسان‌محور می‌دانند و برای آن اصالت ذاتی قائل هستند، اما بازخوانی اسلام از قدرت، معطوف به هدف الهی و توجه به وحی در شئون اجتماعی است. به بیان بهتر، در رویکرد فمینیستی، قدرت به‌مثابۀ امری انسانی، اما در رویکرد اسلامی به‌مثابۀ امری الهی است. نتیجۀ تفکر فمینیستی این است که زنان باید تا حد امکان از قدرت بیشتری برخوردار باشند، اما در رویکرد اسلامی با درنظرگرفتن تفاوت‌های ذاتی میان زن و مرد، جایگاه آنان در نظام قدرت مشخص می‌شود. تفاوت یا عدم تفاوت جنسی در حقوق زنان، مهم‌ترین اختلاف مکتب اسلام با فمینیسم است. روح این اختلاف که در مبانی وجود شناختی و معرفت شناختی هر دو مکتب آشکار می‌شود، ریشه در این امر دارد که مصلحت از جانب چه کسی تعیین گردد. اسلام این امر خطیر را از خداوند متعال طلب می‌نماید، اما فمینیسم بشر را تعیین‌کننده مصلحت خویش می‌داند. از این رو در اسلام، عدالت از یک واقعیت نفس‌الامری برخوردار است و بر این‌اساس تساوی حقوقی چون مخالف با مقتضیات وجودی زن است، خشونت علیه زنان محسوب می‌شود؛ ولی در این جنبش، عدالت کاملا امری نسبی است و برحسب تجربه‌های مختلف بشری، معنای آن نیز متغیر می‌شود و به تبع آن، معنای خشونت علیه زنان نیز تغییر می‌کند. ✍ چمن‌خواه @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
📝 ادامه مطلب... 📌. آیت‌الله خامنه‌ای در همایش بزرگ خواهران در ورزشگاه آزادی به مناسبت جشن میلاد کوثر فرمودند:«در حقیقت نهضت دفاع از زنان در غرب، یک حرکت دستپاچه، بی‌منطق و مبتنی بر جهالت بدون تکیه به سنت‌های الهی و بدون تکیه به فطرت و طینت زن و مرد بود و در نهایت به ضرر همه تمام شد؛ هم به‌ضرر زنان، هم به‌ضرر مردان و بیشتر به ضرر زنان، این قابل تقلید نیست»(۳۰مهرماه۱۳۷۶) متاسفانه حاصل تلاش فمنیست، چیزی جز ازدواج‌های فروپاشیده، مادران تحقیر شده و محجور مانده، زنان جوانی که نقش جایزه را برای مردانه موفق دارند، نیست. به‌دین‌ترتیب آموزه‌های فمینیست به جای آن‌که به نفع زنان باشد، در خدمت مردان قرار گرفت و حامیان این جنبش با پست شمردن همه جنبه‌ها و کارکردهای زندگی روزمره زنان را به تمسخر گرفتند. با همه این تفاسیر این جنبش با شکست روبروست و علت عمده این شکست، فراموش کردن تفاوت‌های بین دو جنس و به خصوص غفلت از پاکدامنی زنان بوده است. ✍ چمن‌خواه @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم یا مقلب‌القلوب‌ والابصار یا مدبرالیل و النهار یا محول‌الحول والاحوال حول حالنا الی احسن‌الحال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا