#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 مقابلهی مردم و مسئولین با دشمن
[۱]. دشمن برای «تحمیل اراده»ی خود از هر نوع ابزاری استفاده میکند مانند: ماهواره، فضای مجازی، نفوذ، فریب، ترس، تحریم اقتصادی، ابزار سیاسی و غیره.
در این چند ماه اخیر هم به گفتهی رهبر انقلاب:«دشمن جنگ ترکیبی را علیه کشورمان انجام میدهد.». (۱۱ آبان۱۴۰۱، دیدار با دانشآموزان) و از همهی ابزار خود در این «جنگ ترکیبی» استفاده کردهاست.
با راهپیمایی ۲۲ بهمن و حضور گستردهی مردم از اقشار مختلف، مشت محکمی بر دهان دشمن زدند و دشمن را در رسیدن به هدف خود ناامید کردند. به فرمودهی حضرت آقا: «دشمن در پیادهسازی نقشهی خود بسیار خوب عمل میکند، در دل دشمن را تحسین میکنم ولی محاسبهی دشمن غلط است.»(۲۲دیماه۱۴۰۱،دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام) چرا غلط است؟ به خاطر اینکه میخواست بین اقشار مختلف مردم شکاف ایجاد کند، مسئول مسئولین کشور را بترساند و در تصمیمگیریها دچار اشتباه شوند، ولی به اهداف خود نرسید. در راهپیمایی ۲۲ بهمن همینگونه بود، دشمن با جنگ رسانهای و بالا بردن نرخ دلار و کارهای دیگر ، سعی کرد مردم را ناامید کند و حضور مردم در ۲۲ بهمن را کمرنگ کند، ولی برخلاف «محاسبهی دشمن» «حضور حماسی» بینظیری که به گونهای شبیه معجزه بود صورت گرفت، دوستداران انقلاب امیدوار و دشمنان انقلاب ناامید شدند.
[۲]. این بدان معنی نیست که ما در «جهاد تبیین» کوتاهی کنیم، بلکه وظیفهی ما بعداز حضور مردم در میدان بسیار سنگینتر میشود. ما باید با تشکیل «اتاقهای فکر جهاد تبیین» با شیوههای گوناگون نقشههای دشمنان را خنثی کرده و از «حالت دفاعی» در «حالت هجومی» قرار گیریم و «دشمن» را در «حالت دفاعی» قرار دهیم. «و بیشترین انرژی خود را صرف کارهای عقب افتاده انقلاب کنیم.» از جمله؛ گسترش عدالت در جامعه، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی.
[۳]. در بعد دیگر باید «روحیه مطالبهگری» را در «مردم» به وجود بیاوریم ، «مسئولین» کشور احساس «امنیت شغلی» نکنند، بلکه باید «پاسخگو»ی وظیفهای که برعهده گرفتهاند باشند.
✍ زهره جهانگرد
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰هشتمین دورۀ جامعِ آموزش منظومۀ فکری رهبر انقلاب
این دورۀ آموزشی، شما را در عرصۀ جهاد تبیین، توانمند میسازد.
💢این دورۀ آموزشی، در سه بخشِ منظومۀ معرفتی، منظومۀ ارزشی و منظومۀ کنشی برگزار میگردد.
🔸مزایا:
۱. بهرهمندی از اساتید برجسته
۲. بهرهمندی از تخفیف جهت شرکت در دورههای آموزشی روش مطالعه، تندخوانی، مدیریت زمان و برنامهریزی
۳. امکان شرکت در دورههای تخصصی سطح دو در رشتههای مختلف
۴. اعطای گواهینامه
🔹زمان ثبتنام: یکم تا نوزدهم اسفندماه ۱۴۰۱
🔸هزینه ثبتنام برای هر بخش: شصت هزارتومان
🔹شروع دورۀ آموزشی: بیست و ششم فروردینماه ۱۴۰۲
▫️ثبتنام در پایگاه مجموعۀ تبیین با پیوند زیر🔻
https://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab/maaref8
▫️راه ارتباطی(ایتا):
@manzome1
📌مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
@t_manzome_f_r
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 حرکتِ هویتیِ انقلاب نیازمند آسیبشناسیِ هوشمندانه
[۱]. آسیبشناسی از جمله مفاهیمی است که از علم پزشکی به حوزه جامعهشناسی وارد شده است. از آنجاکه انقلاب اسلامی موجودی زنده است؛ مانند همه پدیدههای دیگر ممکن است دچار آفتزدگی شود؛ بنابراین نیاز به آسیبشناسی دارد تا انقلاب از آرمانهای خود منحرف نگردد. امام خامنهای در این باره میفرماید: «اگر جهتگیری به سمت هدفها در یک انقلاب، در یک حرکت اجتماعی صیانت نشود و محفوظ نماند، آن انقلاب به ضد خود تبدیل خواهد شد؛ در جهت عکس اهداف خود عمل خواهد کرد؛ لذا شما در قرآن ملاحظه میکنید که در سورهی مبارکهی هود، خدای متعال به پیغمبرش میفرماید: «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» (هود: ۱۱۲) پیغمبر را امر میفرماید به استقامت. استقامت، یعنی پایداری؛ راه را مستقیم ادامهدادن؛ در جهت درست حرکتکردن.» (۱۴ خرداد ۱۳۸۹، خطبههای نمازجمعه)
[۲]. جهتگیریهای اصلی هر انقلاب، نشانگر سیرت و هویت اصلی آن انقلاب است. تغییر جهتگیریها موجب عوض شدن راه و به هدف نرسیدنِ انقلاب میشود. تغییر جهتهای کلان نیز بیشتر بهصورت «تدریجی و نامحسوس» است؛ بهگونهای که تغییر ابتدا با زاویههای خیلی کوچکتر شروع شده و هرچه ادامه پیدا میکند، انحراف روزبهروز بیشتر میشود. همچنین کسانی که در پی تغییر هویت انقلاب هستند به طور معمول، با پرچم رسمی و با تابلو جلو نمیآیند؛ حتی گاهی بهعنوان طرفداری از انقلاب، موجب جهتگیری غلط و انحراف میشوند. در این باره رهبر معظم انقلاب اینگونه راهکار ارائه میدهند: «برای اینکه این جهتگیری غلط و این انحراف اتفاق نیفتد، احتیاج به شاخصهای معینی هست. باید سر راه، شاخصهایی وجود داشته باشد. اگر این شاخصها بود، روشن بود، واضح بود، در معرض دید مردم بود، انحراف اتفاق نمیافتد؛ اگر کسی هم در جهت انحراف کار کند، از نظر تودهی مردم شناخته میشود؛ اما اگر شاخصی وجود نداشت، آنوقت خطر جدی خواهد شد.» (۱۴ خرداد ۱۳۸۹، خطبههای نمازجمعه) بهترین شاخص برای پیشگیری از انحراف در انقلاب اسلامی، «امام و مکتبِ امام» است.
[۳]. در آسیبشناسی انقلاب، عوامل درونی و بیرونی گوناگونی نقش دارند که باید بدون افراطوتفریط به آنها پرداخته شود. عمده عوامل درونی که در خود انقلابیون ممکن است ایجاد شود؛ «ضعف ایمان»، «سوء عملکردها» و «دنیاطلبی» است، که اگر ما بتوانیم این سه چیز را علاج کنیم، خیلی از مشکلات، حل خواهد شد. هر دستگاه یا هر فردی که موجب سوق دادن مردم به این سه عامل شود، به انقلاب ضربه میزند. همچنین «اعتماد به دشمنان» و در دام لبخندها، وعدهها و حمایتهای آنان افتادن نیز آسیبِ بزرگ دیگری است که باید از آن حذر کرد. پنجهکشیدن بر چهرهی پیشرفتهای شگرف انقلاب در جهات گوناگونِ عدالتمحور و دمیدن روح یأس و ناامیدی در جامعه نیز آسیبزاست. آسیب مهم دیگر «ابهام و عدم شفافیت» در طرحهاست که این ابهام موجب عدم اعتمادِ مردم میگردد.
[۴]. عوامل بیرونی آسیبزا، «دشمنی دشمنان» با شیوههای گوناگون است. برخی از این دشمنیها عبارتاند از: فشارهای اقتصادی با تحریمهای ناجوانمردانه، فرستادن نیروهای نفوذی به داخل نظام برای فروپاشی آن از داخل، بهرهگرفتن از دیکتاتوری رسانهای و اختلافافکنی در بین مردم، دروغپراکنی، شایعهپراکنی، تردیدافکنی و ناامیدسازی، تحقیر نمودن ملت ایران، ایجاد جاذبههای کاذب از دنیای غرب برای جوانان، گسترش فساد از طریق تبلیغات در فضای مجازی «افسارگسیخته و رها». شهید مطهری یکی از آفات نهضت را نفوذ اندیشههای بیگانه دانسته و میگوید: «اندیشههای بیگانه از دو طریق نفوذ میکنند. یکی از طریق دشمنان. هنگامی که یک نهضت اجتماعی اوج میگیرد و جاذبه پیدا میکند و مکتبهای دیگر را تحتالشعاع قرار میدهد، پیروان مکتبهای دیگر برای رخنهکردن در آن مکتب و پوساندن آن از درون، اندیشههای بیگانه را که با روح آن مکتب مغایر است، وارد آن مکتب میکنند و آن مکتب را به این ترتیب از اثر و خاصیت میاندازند یا کماثر میکنند.» (مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۴، ص۱۸).
✍زهرا حاجیحسنی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
📝 ادامه مطلب...
[۵]. از آنجا که هر انقلاب و نظامی گرفتار چالشها و آسیبهایی است و انقلاب اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ برای پیشگیری بهترین راه، شناخت عوامل آسیبزا، چالشها و عیوبی است که انقلاب اسلامی ممکن است گرفتار آن بشود. چالشهای درونی و بیرونی که هرکدام میتواند انقلاب اسلامی را به مشکلاتی دچار کند؛ البته دشمنِ اصلی در درون افراد و جامعه خودی است. گرفتاری و آسیب اصلی از داخل آغاز میشود، اگر آفات درونی مانند: دنیاطلبی، اشرافیگری، سوءعملکرد، ضعف ایمان و فساد درمان نشود، دشمن بیرونی نیز با استفاده از همین آفات درونی میتواند برنامههای خود را پیش ببرد. ناگفته نماند تبیین و تشریح آسیبها الزاما به این معنا نیست که انقلاب اسلامی به آنها دچار شده است.
✍ زهرا حاجیحسنی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
هدایت شده از قرارگاهجهادیشهیدحاجقاسمسلیمانی
🌟 قربانی #نیمه_شعبان به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان(عجاللهفرجه)
👈 توزیع در میان خانوادههای کم برخوردار
❇️ شماره کارت:
💳 ۶۲۷۳۸۱۷۰۱۰۱۶۷۱۲۴
بانک سپه(انصار سابق)_ بهنام گروهجهادیشهیدحاجقاسمسلیمانی
🔻لطفاً پس از واریز وجه، فیش را به شناسۀ @mostafavi_h در ایتا ارسال فرمایید.
@sh_qasemsoleimani
قرارگاهجهادیشهیدحاجقاسمسلیمانی
وابستهبهمجموعۀتبیینمنظومۀفکریرهبری
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 رسالت حوزهی علمیهی تمدنساز
📌. حوزه علمیه در تاریخ اسلام و مذهب تشیع از جایگاه والایی برخوردار است که نقش اساسی آنها در عرف، تولید و ترویج علوم اسلامی و پاسداری از حریم دین اسلام و اعتقادات، معرفی شده است. اما باید توجه داشت؛ وظیفه و تکلیف حوزههای علمیه، تنها محدود به تولید و ترویج علوم و معارف اسلامی نیست بلکه رسالت اصلی آنها به استقرار این علوم در جامعه بازمیگردد.
📌. یعنی حوزه علاوه بر مرکز تعلیم اسلام باید مرکز تحقق اندیشهی ناب اسلامی در متن جامعه و در متن زندگی مردم باشد. به عنوان مثال، در بحث توحید، همزمان با تعلیم علم توحید با معرفت عرفانی و فلسفی، باید نقشهی راهی همهجانبه برای استقرار توحید در جامعه ترسیم و اجرایی شود. از آنجا که علماء، وارثان انبیاء هستند؛ باید مأمور به همان هدف انبیاء باشند. از این رو طبق آیه ۲۵ سوره حدید که میفرماید: «لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط»، همانطور که انبیاء برای اجرای قسط قیام کردند، جهاد نمودند و با دشمنان مقابله و مقاتله کردند؛ باید خود حوزه نیز به تأسی از اولیاء و انبیاء چنین کند و این یعنی هدایت.
📌. همان عهدی که خداوند با انبیا بست و تخطی از آن خروج از مأموریت آنها بود و امروز تخطی حوزهی علمیّه از این رسالتش همان نتیجه را خواهد داشت. بنابراین از آنجا که اقامهی قسط در جامعه، لوازمی دارد و یکی از آن لوازم، تشکیل حکومت اسلامی و اجرای حکمرانی اسلامی است، حوزه علمیه باید نقش اصلی را در این مسیر بهعهده گرفته و ایفا نماید.رهبر معظم انقلاب در این رابطه میفرمایند:«اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء».(الكافی، شیخ كلینی، ج ۱، ص ۳۲) را باید شما محقّق کنید. نمیگویم حتماً باید شما در رأس جامعه باشید... امّا شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفهی ما است. این کاری است که امام بزرگوار کرد. (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، بیانات در دیدار طلاب حوزههای علمیه)
📌. از سوی دیگر بهطورقطع به انجام رساندن چنین رسالتی، دشمنبرانگیز خواهد بود، از اینرو روحانیت باید منشی انقلابی داشته و پیوسته در حال مبارزه و مقابله با دشمنان باشد و شايسته است که راه و رسم و شیوه و ترفندهای دشمن را بداند و در این صورت است که به جایگاه واقعی خودش نزدیک خواهد شد. بنابراین، حوزه علمیه از یک سو به واسطه علممحور بودن به تولید و توزیع معارف دینی به شیوهی علمی میپردازد و از سوی دیگر به تحقق این علوم و اصول در جامعه مبادرت میورزد و در هر دو مشغول مبارزه و مجاهدت در برابر دشمنان این اهداف والا خواهد بود.
📌. حال سؤال این است که بهترین شیوه و روش برای به ثمر نشستن این اهداف کدام روش است؟
برای تشخیص راه از بیراهه باید به کدام سخن توجه داشت و حول کدامین محور چرخید؟
آیا میشود بدون هدایتگری و راهنمایی شخصی عالم، اندیشمند، شجاع و عادل، پا در این مسیر پر خطر نهاد؟
آیا میشود بدون هماهنگ بودن با ولایت، تمدنسازی کرد؟ ولو اینکه، تمامقد معتقد به او بود و برای مقام او، تقدسی قائل شد.
آیا در عصر غیبت که ولایت فقها تعیین کننده است نباید به تمام اندیشه و زوایای نگاه ولایت فقیه در رأس، بیش از پیش، عالِم و آگاه بود؟
📌. آری! غیر از توجه و تمسک به ولایت فقیه در زمان غیبت، آنچه بیش از همه مورد تأکید قرار میگیرد همنوایی و همراهی با ولایت است. ما تا زمانی که از نظر روحی و فکری با ولی فقیه، همقالب نشویم، نمیتوانیم عملاً با ایشان همسو باشیم. نمیتوانیم قدم به قدم ایشان را همراهی کنیم و بدینترتیب در کورهراهها از هدف فاصله گرفته و با ایشان زاویهدار میشویم. بنابراین از اوجب واجبات، آشنایی دقیق با منظومهی معرفتی، ارزشی و کنشی ایشان است تا آنجا که با خط مشیِ ایشان آنچنان آشنا شویم که قبل موضعگیری در بسیاری از موارد، موضعی همسو با ایشان داشته باشیم و این یعنی همان پاسداری از اهداف انقلاب اسلامی.
📌. بنابراین بر حوزهی علمیه است که بستر مطالعه و دقت و توجه نسبت به اندیشهی رهبر معظم انقلاب را بیش از پیش فراهم سازد تا با پیروی از ایشان و همسویی با نظراتشان در شکلی واحد و منسجم قدم در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی گذاشته و از موانع درونی و بیرونی آن به سلامت عبور کند. انشاءالله
✍ زینب نجیب
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
به نام خالق یکتا
🔖 یک روایت شفّاف از عدم شفّافیت
[۱]. یکی، دو هفته کلیپِ مربوط به خانم معلّم مازندرانی تمام شبکههای اجتماعیِ داخلی و خارجی و انقلابی و غیر انقلابی و... را درگیر کرده بود و عجیب این بود که هر یک به علل مختلف در حال انتقاد و تخریب بودند، اما بعد چه اتفاقی افتاد؟! کلیپ در پیج معلم و چند پیج و کانال دیگر به صورت غیرمنتظرهای منتشر شد، آموزش و پرورش با معلم و مدرسه برخورد کرد، صورت مسئله پاک شد و موضوع را خاتمه دادند، اما در ذهن مردم چه میگذرد و درگیریهای ذهن آنها را چگونه برطرف کنیم، مسئله مهمی است که کسی خود را مسئول و پاسخگو نمیداند.
[۲]. چرا با این معلم برخورد جدی شد؟ به خاطرِ پخش موسیقی در کلاس یا محتوای موسیقیای که در کلاس پخش شد؟ یا سوءاستفاده از فضای کلاس، مدرسه و بچهها؟ یا داشتن فعالیتی خارج از کتاب درسی؟ یا عمل غیرقانونی و غیراخلاقی ؟ و دهها سوال دیگر. سازوکار ما برای جلوگیری یا کمشدن این نوع رفتارها چیست؟ اگر آموزش و پرورش در برابر کاری که در رابطه با این خانم معلم انجام داد، یک بیانیه داده بود، آیا به همه این سوالات و دهها سوال دیگر پاسخ داده نمیشد؟ چرا این نهاد حاکمیتی یعنی آموزش و پرورش ذهنهای مردم را منتظر و سرگردان نگه داشته است؟ مردم واقعاً پیگیر هستند و علتجویی میکنند، چرا مردم را به خوبی قانع نمیکنید؟
[۳]. این یک رفتار متداول در برابر چنین موضوعاتی است. رفتاری که به صراحت میگوید، من خودم را با افکار عمومی و حساسیتهای آن تنظیم میکنم. در چنین مواقعی هم، صرفاً یک برخورد سریع و زودگذر انجام میدهم، اما حتی دلیل برخوردم را هم شفاف توضیح نمیدهم. همین که برخورد کنم کافی است، چون مردم همین را میخواهند، در حالی که حداقل توقع ما این است که روابط عمومی دستگاهی که برخورد میکند، یک بیانیه بنویسد و دلیل برخوردش را مطابق با قوانین و آییننامههایش به صورت واضح توضیح دهد. این موضوع مانع از برخورد سلیقهای میشود ولی چون مبهم است، عدم وضوح، این امکان را به وجود میآورد که هر کسی به همه چیز انتقاد کند و مثلاً آموزش و پرورش را زیر سوال ببرد.
[۴].اگر در کنش و واکنشهای حاکمیتی، به طور شفاف و صریح، علت کارهایشان را توضیح بدهند، برای ادامه مسیر، شاخص به جامعه میدهند و محدودیتها و خطقرمزها را دقیق مشخص میکنند و اگر ایراد و اشتباهی در کار دستگاه مسئول وجود داشته باشد، میتوان توقع داشت که به تدریج اصلاح شود، اگر در امور مربوط به مردم، شفافیت از سوی دولتمردان صورت پذیرد، جلوی بسیاری از بدگمانیها و اختلافها را خواهد گرفت. شفافیت، اعتماد مردم به حکومت را افزایش میدهد. در این رویکرد مردم جدای از حکومت نیستند؛ همهچیز باید با آنها در میان گذاشته شود؛ «هم به مردم اطّلاعرسانى کنید، خبر دهید و پیشرفتها را بگویید؛ هم اگر واقعاً موانعى وجود دارد، آنها را هم شفّاف با مردم در میان بگذارید.» (بیانات رهبری در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، ۴ شهریور ۸۱)، اما متاسفانه در بعضی مواقع یا اصلاً توضیح داده نمیشود و یا خیلی دیر و نابهنگام اقدام میکنند، یعنی زمانی که شبهات زیادی ذهن مردم را احاطه کرده و شک و تردید بر ذهنها حاکم شده است.
[۵]. در چنین مواردی باید کمبودها، نقصها و ضعفها را ببینیم و واقعنگر باشیم. ما توان این را داریم که کمبودها و ضعفها را برطرف کنیم و آنها را با صدای بلند چند برابر بزرگ نکنیم تا دشمنان داخلی و خارجی سوءاستفاده نکنند و از شاخصهای تعیینی ولایت خارج نشویم، ما باید در عین دیدن ضعفها و کمبودها در چهارچوب شاخصهای تعیینی ولایت هم در جهت برطرف شدن آنها اقدام کنیم، بیان شفاف مواضع سیاسی مهمترین رویکردی است که انقلاب اسلامی، بدان عامل است و مسئولان نیز باید مواضع انقلاب را شفاف بگویند. بنابراین شفافیت مسئولان در نظام اسلامی از مسائل ضروری است که اسلام دستور داده است و محدوده آن نیز به غیر از موارد نظامی و امنیتی، شامل همه مسائل مرتبط با مردم میشود. این مسئله که بیانگر جایگاه مردم در نظام اسلامی و نوع رابطه مسئولان با مردم است، مطالبه رهبر انقلاب از همه مسئولان نظام است، تا از این طریق بتوان به یکی از ابعاد الگوی شایسته دولت اسلامی دست یافت.
✍ مرضیه عاصی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 جوانِ انقلابی، موتورِ محرکِ انقلاب
[۱]. اگر جامعهای بخواهد در مسیر پیشرفت، توسعه و گسترش مردمسالاری حرکت کند، جوانان نقشی پررنگ خواهند داشت. از آنجاکه جامعه متکثر از اقشار مختلف سنی است، نیازمند یک موتور محرکه است، یعنی قسمتی که وظایف جامعه را به دوش میکشد تا حرکت به سمت توسعه شکل گیرد و مردمسالاری نهادینه شود و امورات جامعه انجام شود.جوان امروز ما بیدار و هوشیار است. همو که امام خامنهای او را «امید انقلاب» خوانده. او نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است که «مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور» بر عهدهی اوست، میداند که در این پیچ تاریخی و دورهی مهم، آیندهی انقلاب در دست اوست. جوان امروز همان نیروی انسانی تمدنی است که هم صالح و هم مصلح است. صالح است یعنی خود رشد یافتهی مکتب انقلاب است و مراقبت لازم را دارد و هم مصلح است یعنی میداند امروز رسالت بزرگی بر دوش دارد که تنها با سرریزشدن خوبیهای وجودی او در جامعه تحقق مییابد. رسالت اصلی جوان امروز تعهد به انقلاب اسلامی است که با عمل به هفت توصیه اصلی امام خامنهای در بیانیهی گام دوم به او عملی میشود؛ یعنی علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال، آزادی و عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی.
[۲]. جوانی که بار رسالت تمدن خویش را بشناسد، میداند که نسبت به جامعهی پیرامونی خود مسئولیت بزرگی دارد و آن جهاد تبیین است. ایمان، عمل صالح، قدرت تفکر او میتواند سبک زندگی ایرانی اسلامی بیافریند. ازآنجاکه رهبر انقلاب جوانان را «محور تحقق نظام پیشرفتهی اسلامی» میخوانند و «امید و نگاه خوشبینانه به آینده» را کلید اصلی همه قفلها میخوانند، امروز جوانان باید با همت و هوشیاری، سرعت عمل و ابتکار به سوی آرمان بلند نظام جمهوری اسلامی حرکت کنند، از تجربهها و عبرتهای گذشته بهره گرفته و با بهرهگیری از نگاه و روحیهی انقلابی و عمل جهادی، ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفتهی اسلامی الهی بسازند. همچنین با استفاده از دانش که آشکارترین وسیلهی عزت و قدرت کشور است، میتواند در حل عیوب اقتصادی کشور به دولت اسلامی همراهی کند و با تزریق قدرت و نشاط و احساس مسئولیت که ناشی از قوای رئیسه جوانی در اوست نقش خود را در نجات از اقتصاد ضعیف ایفا کند و نقشهی دشمنان داخلی و خارجی را نقشبرآب کند.
[۳]. البته قطعاً این موارد فقط به عهده جوانان نیست و همه کنشگران انقلاب اسلامی در همهی سطوح، باید با از بین بردن ترس و ناامیدی و پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران و جهاد برای ساختن ایران اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی، در راه صیانت و حفاظت از انقلاب اسلامی و عظمت آن بکوشند و با جلوگیری از سلطه مستکبران و تلاش برای استقرار عدالت و همچنین تلاش برای کاهش فاصله بین بایدها و واقعیتها، رفع محرومیت، درس گرفتن از گذشته و بهرهبرداری از دستاوردهای چهلساله انقلاب، با ایجاد جهش در پیشرفتهای مادی و معنوی کشور، برای بسط اخلاق و معنویت در کشور تلاش کنند. اما بنابر فرمایش رهبر انقلاب ، امروز نوبت نسل جدید است. چنانکه ایشان میفرمایند: «هرچه میتوانید، خودتان را با علم و عمل بسازید. دوران جوانی شما مثل دوران جوانی نسل قبل از شما، دوران تعیینکنندهی سرنوشت تاریخی این ملت است. نسل قبل از شما اگر تنبلی میکرد، اگر در خانه مینشست و اگر لاابالیگری را پیشهی خود میساخت، ملت ما غرق در فساد وابستگی و ذلت فرودستی نسبت به امریکا باقی میماند. آن نسل ایستاد، انقلاب را پیروز کرد، جنگ را پیروز کرد و از هویت ملی و شخصیت ملی دفاع جانانهای نمود. امروز هم نوبت نسل جدید است. دشمن از جوانان ما میترسد و میداند که اگر نسل جوان گستردهی با ایمان ما با همین ایمان در صحنه بایستد، هیچ سلاحی، هیچ بمبی و هیچ موشکی نمیتواند این ملت را به زانو درآورد. هر گامی که شما برای ارتقای علمی و عملی و اخلاقی خودتان بردارید، مثل گلولهای است که به سمت دشمن شلیک میکنید. این جنگ و این رزم، جهاد بزرگی است.» (بیانات در دیدار با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی ۲۲ اردیبهشت۸۲).
🖋آمنه عسکری منفرد
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
🔴 جهادی برای نظمِ جدیدِ جهان و آمادگی برای ظهور
[۱]. امروز دنیا در حال تغییر است. «نظم نوین جهانی» در حال شکل گیری است. نظمی که در آن استکبار دیگر حرف اول آن را نمی زند، اسرائیل و آمریکا دیگر حاکمان این حکمرانی جدید نیستند. «جوانان» باید نقش خود را در مسیر این نظم جدید پیدا کنند و علاوه بر رسیدگی به مسائل کشور خود به «مدیریت جهانی» نیز فکر کنند. جوانان میتوانند در نظم نوین حرف اول را بزنند به شرط اتصال به خدا و رسول خدا، امامان و نائب امام زمان. اگر این اتصال برقرار شد، قطعاً پیروز این میدان خواهند بود. که حِزبُ الله هُمُ الغالِبُون.(مائده:۵۶)
[۲]. به فرموده امام علی(علیهالسلام) بیشترین نسلی که در جریان ظهور اثر میگذارند، «نسل جوان» هستند. «أصحابُ المَهدِيِّ شَبابٌ لا كُهولٌ فيهِم إلاّ مِثلَ كُحلِ العَينِ وَالمِلحِ فِي الزّادِ وَأقَلُّ الزّادِ المِلحُ.»«ياران مهدى(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) جواناند و كهنسالان، در ميان آنان، اندكاند، مانند سرمه در چشم و نمك در زاد و توشه، كه كمترين قسمت توشه، نمك است.» (الغيبة للطوسي : ص ۴۷۶ ح ۵۰۱ .). بشارت ظهور بقیه الله اعظم با درخشش جوانان مومن همراه است. نقش جوانان در این زمینه، نقش محوری و اساسی خواهد بود. امروز وقت آن است که هم در اندیشه و هم در قلب، «زندگیِِ جهادیِِ نوینی» را آغاز کنیم. شرایط را بشناسیم و دیگران را نیز متوجه کنیم. جوانان باید نقشههای دشمن را تشخیص بدهند و نحوه مقابله با دشمنان را یاد بگیرند.
[۳]. یکی از نقشههای دشمن، برای دیرتر به ثمر نشستن این نظم جدید،کاهش نسل جوان مومن و انقلابی با سیاست کاهش فرزندان است. امروز یکی از راههای «مقابله با دشمن» تلاش برای فرزندآوری و تولد نسل امام زمانی است. امروز دیگر وقت آن رسیده است که فرزندانی متولد بشوند فقط به جهت یاری امام عصر نه صرفاً برای دلخوشی پدر و مادر و یا شیرینی زندگی.
[۴]. امروز جهاد ادامه دارد. نامش جهاد فرزندآوری است. هرکس در این میدان به اندازه وسعش باید قدم بردارد. بسیاری برای نپیوستن به این جهاد بهانه میآوردند. بهانههایی مثل نبودن امکانات، شرایط اقتصادی، حرف مردم و... و به خیال خود دلیل موجهی دارند. بیخبر از اینکه در دوران دفاع مقدس نیز افرادی بودند که برای نپیوستن به جبههها دلیلی به ظاهر موجه داشتند. اما تنها کسانی برای یاری امام زمان انتخاب شدند که سختی این جهاد را به جان خریدند و حضور پیدا کردند.
[۵]. در دفاع مقدس عدهای در خط مقدم حضور داشتند و عدهای در پشت جبههها کمک میکردند و هرکس به طریقی خود را به این جهاد عظیم وصل میکرد. امروز نیز عدهای در خط مقدم فرزندآوری هستند و لازم است افرادی که دیگر نمیتوانند در خط مقدم باشند در پشت جبهه با یاری رساندن به این عزیزان از رنجها و سختیهای این دوران بکاهند. از جمله کارها میتواند: نگهداری از کودکان آنها در روزهای خاص برای استراحت مادران، کمک در امور خانه، کمک مالی برای تهیه لوازم کودک و... باشد.
[۶]. جهاد بدون سختی و مشقت معنایی ندارد. دوران بعد ظهور، دوران تحول ناگهانی و استراحت نیست؛ آغاز جهاد تمام عیار است! برای استقرار حق در کل زمین... در طول تاریخ حکومتهای حق دیگری هم در زمین بودهاند اما تنها حکومت حقِ عالمگیر، حکومتی که در سراسر ارض گسترش یابد و تمدن اسلامی را مستقر کند، حکومت مهدوی است. و این حکومت با معجزه و کن فیکون به دست نمیآید! با مجاهدت حاصل میشود؛ يعنی ظهور، آغاز کار سنگینتر و همه جانبه شیعیان حقیقی و مجاهدین واقعی است... از طرفی ظهور، با نشستن و گوشهگیری و دعا هم محقق نمیشود. يعنی برای نزدیک شدن به خود ظهور و آن مجاهدت عظیم هم، باید مجاهدت کرد! باید در جهت آن حرکت کرد!
[۷]. باید با خودسازی، با مبارزه، آماده مبارزه با آن چیزی شد که حضرت حجت میخواهند. منتظران واقعی، و سربازان واقعی حضرت موعود، نه اکنون آرام و سکون دارند، نه بعد از ظهور. مهدی (علیهالسلام)، بقیةالله است؛ ذخیره خدا... خدا ذخیره اش را به دعای مدعیانِ بیعمل، بیمعرفت و بدون عزم مجاهدت، نمیدهد... بدان امروز هر اندازه در جهت خواست و مطالبه ولی امر مسلمین تلاش کنی در حکومت حضرت نیز به همان اندازه مطیع خواهی بود. مبادا از قافلهی یاران امام زمان جا بمانی.
🖋فائزه جعفری
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 متمتعان از جوانی
جوانی در زمان حضرت خاتم مشمول دعای پیامبر اسلام شده بود، چنانکه ایشان در حقش چنین دعا کردند: «پروردگارا! او را از جوانی خود متمتع و بهرهمند گردان.» (تهذیب الکمال نزی، جلد ۲۱ صفحه ۵۰۸). ادعای ما این است که شهدای جوان مدافع حرم و امنیت ایران اسلامی نیز متمتعان از جوانی هستند. حال باید دید این تمتع و بهرهمندی از جوانی به چه معناست؟
بهرهمندی از جوانی بهمعنای لذت بردن از شهوات مادی جوانی، سرگرمیها و لهو و لعب و غرق شدن در نعمتهای خاص این دوران نیست، بلکه طبق آموزههای دینی ما جوانی که دامن خویش را از شهوات مادی و دنیوی دور کند در نزد خدای متعال اجر هفتاد و دو صدیق را دارد. جوانی با قدر و قیمتی همراه است که مایهی مباهات و افتخار پروردگار است. پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: «بهترین مردم نزد خدا جوان کمسنوسالی است که در زمان زیبایی و طراوت از راه منحرف نگردید و به فرمانبری پروردگار خویش درآمد. این همانند کسی است که خداوند فرشتگان را شاهد گرفته و میگوید نگاه کنید این بنده من است.»(میزان الحکمه، جلد ۵، ص۷).
ما معتقدیم «شهید مظهر ایمان صادق، عمل صالح و جهاد در راه خدا است و هویت ملی را ارتقا میدهد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۸ آبان ۱۴۰۱). این یعنی شهدای جوان ما سرمایهی خود را به نحو احسن در این دنیا استفاده کردهاند که با بصیرت، زمانآگاهی و کنش انقلابی در زمان و مکان مناسب، با شهادت در راه اهداف و آرمانهای والای انقلاب و اسلام، با خدای متعال معامله کردهاند و کارنامهی تاربخی خود را در دفتر انقلاب جاودانه ساختهاند.
🖋آمنه عسکری منفرد
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 سرابی برای زنان
[۱]. بیایید از اول اول باهم سرنوشتِ این زن را همگام با تاریخ بخوانیم. از فلسفه یونان باستان شروع کنیم. جناب سقراط میفرمایند که «زن بزرگترین منشأ انحطاط بشریت است.» به به. جناب فیثاغورث اما نظر دیگری دارند و معتقدند که «اصلی خوب وجود دارد که نظم، نور و مرد را آفریده است و اصلی بد که آشوب، تیرگی و زن را آفریده است.» جناب ارسطو هم در افاضاتی گهربار فرمودند که «طبیعت آنجا که از آفریدن مرد ناتوان است، زن را میآفریند.» و زنان حاصل خطای طبیعت هستند، اما جناب ارسطو گویا لحظهای درنگ نکردند که اگر طبیعت توصیفی ایشان کامل بود از خود ایشان خبری نبود؛ چرا که مادری برای ایشان در کار نبود. با همین دست فرمان بود که در سال ۵۶۸ میلادی، در کشور مدعی آزادیخواهی و آزادیطلبی یعنی فرانسه کنونی، کنفرانسی برگزار شد با این موضوع که «آیا زن انسان است یا خیر!» البته میدانیم که بنا بر نظریه ساختارگرایانه، مفاهیم در هر فرهنگی معنای خود را دارند. آزادی در فرانسه فعلی را میتوان چیزی جز، بیقیدی، هوسبازی و انکار قانونهای شریعت دانست؟ خوشحالم که با جواب خیر خود، با من همنظر هستید.
[۲]. دوباره به افت و خیزهای زنِ دلخورِ غربی برگردیم. روزگار با هر فراز و نشیبی گذشت تا به آغاز قرن یازدهم رسید؛ جایی که فئودالیسم در سراسر اروپا مستقر شد و جامعه به دو طبقه رعیت و اربابان تقسیم شد. زنان نیز از این تقسیمبندی مستثنی نبودند. مرد رعیت که اعتباری نداشت، چه رسد به زن رعیت با آن پیشینه فکری مستقر در غرب؛ اما هنوز زنان فئودال بر قصر و زمینهای خود نظارت داشتند، زنان اشراف در نبود همسر به اداره زمینها مشغول بودند و مدیرههای دیرها، شوالیههای خود را به جنگ میفرستادند و بر انتخاب پادشاه نظارت داشتند، ولی در پایان این قرن، جناب پاپ گرگور تصمیم گرفتند که دیرها را تعطیل و آموزش را هم برای زنان لغو کنند. در قرن اواخر دوزادهم، طایفه اصناف، قدرت یافتند و از آنجا که زندگی خرج دارد، فرصت پیشهوری را از زنان گرفتند. با افول فئودالیسم، موقعیت زنان فئودال و اشراف نیز مانند رعیت شد. روز به روز بدتر از دیروز، در قرن سیزدهم، آموزش برای همه زنان تنها محدود به خانه شد و نهایتا در قرن چهاردهم، در دورهای که موضوع «قدرت مردم جای قدرت کلیسا» مطرح شد، زن جزو مردم نبود و حق رای از او ستانده شد. عجب سرنوشتی دارد این زنِ غربی.
[۳]. شاید فکر میکنید با رنسانس وضع بهتر شد، نه هنوز در به همان پاشنه میچرخید، مصادف با قرن شانزدهم در انگلیس، حتی حرفزدن زنان به نام پُر حرفی در مکان عمومی ممنوع شد و به شوهران دستور داده شد، زن خود را در خانه نگهدارند. به همین راحتی، حق حرف زدن نیز گرفته شد! چرا که رنسانس بازگشتی به فرهنگ باستان بود؛ در ابتدا عرض شد که سقراط و ارسطو ... چگونه میاندیشیدند. اما از آنجا که هر شبی بالاخره طلوعی دارد؛ در قرن هجدهم، اولین بارقههای امید برای بهدستآوردن شان اجتماعی بربادرفته زنِ غربی را کارخانههاداران فراهم کردند؛ هر چند از این کار چنین هدفی نداشتند ولی بالاخره شد آنچه که نباید میشد. انقلاب صنعتی، به نیروی کار ارزان قیمت و سربهزیر به جای مردان نیاز بیشتری داشت. بدینسان، شان کارگری به زنان اعطا شد و آنان توانستند در اقتصاد تولیدی و عرصۀ عمومی که مختص مردان بود، راه یابند.
[۴]. مدرنیته با بی احترامی تمام، بر سنتگرایی رنسانس خط بطلان کشید و فریاد زد فقط عقل. حال سوال این است که زن عاقل است؟ ژان ژاک روسو که به آزادیخواهی افراد شهره و از سردمداران تفکر لیبرالی است؛ در کتاب خود فرد را مساوی با مرد میداند و آورده است که «منشا حقوق طبیعی برای انسان خردمندی اوست و چون در خردورزی زن تردید است، نمیتوان او را واجد این حقوق دانست». در باور مدرنیته، عقل با آموزش، روش تفکر و اندیشیدن را میآموزد و بدون آموزش، خرد آدمی از استقلال بیبهره است پس آموزش حیاتی است. اما جالب است همین جناب روسو در کتاب امیل آورده است که «زن فقط برای مرد وجود دارد؛ یعنی برای این خلق شده که مورد پسند او واقع شود... درنتیجه آموزش زنان باید برای رضایت مردان طراحی شود تا آنها بتوانند عشق و احترام مردان را به دست آورند.» این افکارِ سردمداران غربی در همین سیصدسال پیش است؛ خیلی دور نیست.
✍ نسا خلیلی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
📝 ادامه مطلب...
[۵]. خب به زنِ غربی نباید حق داد که در این اوضاع آشفته، ماستها را قاطی قیمهها کند و از دل لیبرالیسم، فمنیسمِ برابری خواه را بیرون بکشد؟ اما فمنیسم و ما ادراک فمنیسم، حتی خود فمنیسمتها. زمانی که فنری را برخلاف جهت خود فشرده کنید، بالاخره روزی در جهت دیگر در میرود. حال چنین غربی که در برهههای مختلف، دائما با افراط و تفریط خود از یک طرف بوم افتاده است؛ اکنون برای اسلام نسخهپیچی میکند و به ما میخواهد نداشتههای خود را بفروشد. غرب میخواهد، زهر دوگانه مردوارهکردن زنان و التذاذجویی بیحدوحصر مرد از زن را در زر ورق تزویر به ما بفروشد؛ در حالی که در سراسر تاریخ گذشته و فعلی او به زن ستم کرده است. حق زنِ غربی را ذره ذره گرفته است و نسخههای جعلی حقوق را با نام آزادی به او بخشیده است. لذت مادری و داشتن کانون گرم خانواده را با ازبینبردن این نهاد به واسطه افراط گذشته - تفریط اکنون و هوسران کردن مردان از او گرفته است و حق او برای داشتن کار خارج خانه را نه در حالت امتیازی برای وی بلکه در قالب امری ضرروی برای امرارومعاش به زن فروخته است. زنِ غربی را تشنه نیاز فطری او گذاشته است و همچنان او را در پی سرابی میدواند.
✍️ نسا خلیلی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
به نام خالق یکتا
🔖 قعود یا قیام؟
[۱]. یکی از مهمترین وظایف مسلمانان این است که برای تعجیل در فرج حضرت حجت( عجَّلاللهُتعالیفرجهالشَّریف) دعا کنند و همیشه منتظر ظهورش باشند، چون به واسطه ظهور ایشان تمامی مشکلات حل میگردد و جهان از وجود ستمکاران پاک می شود و عدل و قسط، عالمگیر و اسلام ناب محمدی در سرتاسر گیتی منتشر میشود. بر همه مسلمانان واجب است که منتظر چنین روزی باشند و برای وقوع فرج لحظهشماری و دعا نمایند. امام جعفر صادق (علیهالسَّلام) به هانی تمّار فرمود، "صاحبالزّمان را غیبتی است که در زمان غیبت وی بنده خدا باید تقوای الهی پیشه کند و دین خود را از کف ندهد." (بحارالانوار، جلد۵۱، صفحه ۱۴۵،حدیث ۱۳)
[۲]. در عصر ظهور که مسلمانان انتظار فرج را میکشند، گرفتاریها و مشکلات از هر سو به مردم روی میآورد و به نظر میرسد که راه نجاتی برای مردم نباشد. امام صادق (علیه السَّلام) در این باره فرمودهاند، «به زودی به شبهاتی برخورد می کنید بدون اینکه دسترسی به دانش و یا امام هدایت کننده داشته باشید، هیچ کس از این شبههها نجات نمییابد مگر آنکه دعا کند به دعای غریق.» (مهجالدعوات، صفحه ۳۶۹(، اما مردم به اینکه مشکلات از هر سو به مومنین روی میآورد، نباید بترسند و وظیفه خود را نسبت به مسئله ظهور فراموش کنند.
[۳]. بیشتر از هزار سال است که برای ظهور دعا میکنیم، اما هنوز محقق نشده است، چرا؟ چون جایی از کارمان میلنگد، جایی در دعاهایمان، در نگاههایمان به ظهور، جایی درخواست اصلیمان برای انقلاب جهانی حضرت و... میلنگد. دعای بدون عمل و اقدام مستجاب نمی شود. «دعای بدون عمل مانند تیر و کمان بدون زه است.»(نهج البلاغه، حکمت ۳۳۰) به میزان تلاشی که انجام دادهاید، دعا مکمل، افزایش دهنده، اصلاح کننده، بزرگ کننده، به هدف رساننده و رفع نقص عمل است. دعا، نقصها را برطرف و اثر کار انسانی که بعد از تلاش، از خدا کمک خواسته است را بزرگ می کند و الّا خداوند به هرکس به اندازه عملش بدون دعا هم عطا میکند به شرط آنکه عملی وجود داشته باشد.
[۴]. ما وظایف بسیار سنگینی را به عهده داریم که با وجود همه مشکلات باید به آنها عمل کنیم، اولین وظیفه، تبیین و شناساندن اسلام ناب محمدی و معرفی گل سرسبدش، وجود مقدس حضرت حجت (عَجَّلالله تَعالیفرجهالشَّریف) است و از طرفی باید متوجه القائاتی که دشمنان امام و اسلام وارد میکنند، باشیم و خود را مانند فولاد آبدیده در کوره مشکلات و حوادث بیندازیم و از همه نظر آماده باشیم. در راستای تحقق این هدف، ابزارهای فرهنگی سهم عمدهای را دارند و در جهاد تبیین باید این مسئله در راس امور قرار بگیرد تا به صورت گفتمان درآید. «انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور انشاءالله تهیه بشود.» (صحیفه امام،جلد۶، صفحه ۲۵۵)
[۵]. در یک نظر ابتدایی به نظر میآید که دنیا به سوی فاجعهای پیش میرود که زاییده ترک عواطف، افزایش فاصله میان جوامع ثروتمند و فقیر، شدت گرفتن اختلافات، سیر تصاعدی جنایات، نابسامانیهای اخلاقی و روحی است، اما در برابر این همه عوامل بدبینی ابتدایی، مطالعات عمیقتر نشان میدهد آینده درخشانی در پیش است و این اندوه کشنده و طوفان مرگبار سرانجام پایان میپذیرد و اگر خوب به افقهای دور دست بنگریم، نشانههای ساحل نجات بهچشم میخورد، اما چگونه به این ساحل برسیم؟ آیا فقط بنشینیم و دعا کنیم یا علاوه بر دعا، به پا خیزیم و قیام کنیم وبه جهاد تبیین در این مورد بپردازیم و زمینه را برای ظهور مهدی موعود آماده کنیم؟
[۶]. ظلم زمانی خودش را نشان میدهد که حق ظاهر شود، پس جهان وقتی پر از ظلم و ستم میشود که عدهای بر محور حق و حقیقت اجتماع کنند و آن را بدون هیچ سازش و ترسی بیان نمایند که در این صورت صدای طبل رسوایی باطل به صدا درمیآید، مانند واقعه عاشورا. امام زمان بالاخره میآیند و جهان را پر از عدل و داد خواهند کرد، با کمک ما یا بدون کمک ما؛ ولی مهم این است که آیا ما در بزرگترین واقعه تاریخ، نقش خواهیم داشت و به عنوان یاوران حضرت، محشور خواهیم شد؟ یا فرصت را از دست خواهیم داد و حسرتی ابدی خواهیم خورد؟ در این سوالات باید دقت و تامل کنیم و هر کسی وظیفه خود را برای مقدمات ظهور به صورت یک نقشه ذهنی برای خودش ترسیم کند و به آن عمل نماید.
✍ مرضیه عاصی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
📝 ادامه مطلب...
[۷]. ظهور امری ناگهانی نیست، یک انقلاب جهانی بدون تشکیلات، هدفگذاری، عزم ملی، سازماندهی و برنامهریزی، امکان ندارد.یکی از علائم ظهور پر شدن جهان از ظلم و ستم است؛ نشانهای که برداشت سطحی از آن میتواند به مخدری بزرگ برای هر جامعه تبدیل شود، این عقیده که با فراگیر شدن ظلم و ستم در جهان، حضرت تشریف می آورند و همه چیز را درست خواهند کرد و نباید دولت اسلامی تشکیل داد؛ این تفکر باطلی است. باید با تشکیلات، برنامهریزی و عزم ملی زمینه را آماده کنیم تا آن بزرگوار بیایند و در آن زمینه آماده، اقدام فرمایند، چون نمیشود ایشان از صفر شروع کنند، جامعهای میتواند پذیرای مهدی موعود باشد که در آن آمادگی و قابلیت باشد.
✍ مرضیه عاصی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 زنِ ایرانی؛ گردانندهی تاریخ در عصرِ ظهور
[۱]. در طول تاریخ، شخصیت و جایگاه اجتماعی زن، از آن دست موضوعاتی بوده که همواره در معرض آراء و تفاسیر گوناگونی قرار گرفته است. گاه کجاندیشیها و عدمتعادل در این باب، دامن زن را گرفته و گاه دود افراط و تفریط، چشم زن را کور کرده است. جامعه ایرانی نیز از این امر کم، آسیب ندیده است؛ در دوران پیش از انقلاب، اغلب زنان یا در انزوای خانه و خانهداری و یا در جلوت خودنمایی و تبرّج به سر میبردند. خلآهای ذهنی در مردم بهخصوص بانوان فرصت مناسبی برای بداندیشان فراهم آورد تا الگوهای فرهنگ صنعتی غرب را به صورت ذهنی و واقعی در جامعه مطرح و زن ایرانی را به سمت آنها سوق دهند. در چنین هیاهویی زن، خود را محتاج الگویی مجسّم دید، الگویی از جنس فطرت، روح و اندیشه خویش تا بتواند هویت گم شده خود را در او بیابد. اکنون و امروز نیز بدان محتاج است.
[۲]. خداوند در قرآن، الگوهای خوب و بد را برای همهی بشر از زنان معرفی میکند؛ این یعنی زن حرکتدهنده است. این میزان از توجه قرآن به ارائه الگو در قالب زن نشاندهنده آن است که زن از چنان قدرت روحی بلندی برخوردار است که میتواند خود و اطرافیان و حتی جامعه را به تعالی یا به سقوط، نهتنها نزدیک، بلکه دقیقا پرتاب کند. اینجاست که به یقین دریافت میشود که زن اگر فاسد شد، احتیاج نیست در جهت فساد مردها تلاش کند، مردها به خودی خود فاسد میشوند، زیرا زن تربیتکننده است، تربیتکننده انسان بافضیلت یا تربیتکننده انسانی در ضلالت. زن به همین معنا میتواند ضمن خودسازی، جهانسازی کند؛ تاریخساز و آیندهساز باشد، آیندهای درخشان را یا تاریخی رو به ضلالت.
[۳]. استعمارگران در پیش از انقلاب و دشمنان اسلام در پس از انقلاب، قدر و اهمیّت جنس زن را بهیقین دریافتند، نه از آن رو که او را تکریم کنند و مقام ببخشند، بلکه از آنرو که او را در جهت دستیابی به منافع خود خرج کنند. سلطهگران دریافتند که اگر بخواهند ریشهی عزم و اراده و جدیّت را در ملّتی بخشکانند، باید روح غیرت، شجاعت، فداکاری و ایثار را از آن ملّت بگیرند. به این ترتیب، یکی از برّندهترین حربهها، بهترین بهرهها و کاریترین ضربهها را در استفاده ابزاری از «زن» و به دنبال آن، به فساد کشاندن آن جامعه دیدند. پیش از انقلاب، با خیانت خاندان پهلوی، سایهی شوم این خواب ننگین، قدری تعبیر شد اما به برکت انقلاب اسلامی، زن مسلمان بیدار شد، با تنفّس در سرای انقلاب جانی دوباره یافت و با درک اندیشههای ناب دربارهی جنس خود، به رشد فکری رسید. اینک او خود به سدّ بلندی در برابر سیل بنیانکن فرهنگ خائن، مبتذل و بیریشهی استعمار غرب تبدیل شد. او برای استوار ماندن این سدّ به الگو نیاز داشت، پرجاذبهترین، زیباترین، متعالیترین و مقدّسترین ترسیم از زن را در وجود زهرای اطهر(سلاماللهعلیها) و شجاعت، مقاومت، صلابت، عقل و متانت، صراحت و بلاغت بهعلاوه احساس عاطفی را در زینب کبری(سلاماللهعلیها) دید و دریافت.
[۴]. تا پیش از این، زن در تعریف غالب شرقی، عنصری «سربهزیر/بینقش/بیحاشیه» در جامعه و تاریخسازی، و در تعریف غالب غربی، موجودی که جنسیّتش بر انسانیّتش کاراتر است، معرفی میشد. اما زنان ایران در انقلاب اسلامی و بعدها در دفاع مقدّس، الگوی دیگری برای زن تعریف کردند؛ زنی که نه شرقی است و نه غربی است، او شیرزن ایرانی است. زن ایرانی با تآسی از حضرت زینب(سلااللهعلیها) نشان داد که میتوان با یک عظمت خیرهکننده و درخشنده در عرصه ظاهر شد و دشمن را به زانو درآورد، میتوان ادارهی عظیمترین حوادث تاریخ را با حکیمانهترین روش در سختترین شرایط به عهده گرفت؛ پس زن «ضعیفه» نیست. زن ایرانی با گرفتن شعاعی از خورشید وجود زهرای اطهر(سلاماللهعلیها) نشان داد که میتوان حجب و حیای زنانه داشت و در عین حال، عزّتِ مجاهدانه به خرج داد و در متن حوادث مهّم تاریخی قرار گرفت؛ پس زن "درحاشیه"ی تاریخ نیست. حال نوبت زن ایرانی بود که با صلابت در میدان سیاست قدم بگذارد، در دفاع مقدّس جهاد کند، در دانشگاه حضور یابد و بر کرسی تدریس بنشیند و نسلها تربیت کند برای فردای ظهور.
✍ راضیه شعبان
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
📝ادامه مطلب...
[۵]. دشمنی استعمار و غرب، پیشتر از آنروی بود که تجسّم عینی قدرت زن ایرانی را ندیده بود، پس بهراحتی جولان میداد، اینک که صلابت و شجاعت زن ایرانی را در حصار عفّت و عصمت و حجاب مشاهده کرد، در تلاش است تا با درهم شکستن این حصار، زن ایرانی را از پا دربیاورد، او را فلج کند و به وضع قبل از انقلاب برگرداند. آنان با نام ایجاد تحوّل اجتماعی و اقتصادی، الگوهای فاسد و پلید خویش را در نقابی از پیشرفت و تمدّن بر زنان جهان تحمیل میکنند. به دروغ شعار «آزادی زن» سر دادند، درحالیکه میخواهند او را به اسارت فرهنگ مصرفی و مصرف فرهنگ منحطّ مخرّب بکشند، تا آسانتر بتوانند فرزندان و تربیتیافتگانِ سستعنصر چنین مادرانی را چون ابزاری بیاراده استثمار کنند»(در پیام به سمینار کوثر شیراز؛ ۱۳۶۶/۱۱/۲۰). اما هرگز نمیتوانند.
[۶]. امروز زن ایرانی الگوی مجسّمی از زن، همچون مادر شهید «محمد معماریان» دارد، او که در مرکز مبارزه قرار گرفت و علاوهبر حفظ کانون خانواده و تربیت فرزندی شایسته، مجاهدانه رهبری بخشی از جنگ را، در مقیاس خانهاش برعهده داشت. زن ایرانی، مادر شهید «سلیمانی» را پیشروی خود دارد، مادری روستایی و بیسواد که با دلی روشن و عظمتی درخشنده، فرزندی تربیت کرد که نه تنها دنیای ما که دنیای دشمنان را هم تکان داد. امروز زن ایرانی هوشیار است، استعدادها و ارزشهای خود را دریافته است، میداند که «میتواند» و آن را برای کودکانش «هجی» میکند. او فهمید که میتوان سنگر خانواده را پاکیزه نگه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز «سنگرسازی» و «سنگربانی» کرد. اینک زن ایرانی است که برای همه زنان جهان الگوست. زنان در کشورهای جهان بالاخص کشورهای اسلامی، به زن ایرانی نیاز دارند، انقلاب به زن ایرانی محتاج است. او رسالتی عظیم برعهده دارد و باید احساس شخصیّت زن را و پیام متعالی خود را به گوش جهانیان برساند؛ چراکه او گردانندهی تاریخ و تعیینکنندهی بشری است.
✍ راضیه شعبان
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
🔰هشتمین دورۀ جامعِ آموزش منظومۀ فکری رهبر انقلاب
این دورۀ آموزشی، شما را در عرصۀ جهاد تبیین، توانمند میسازد.
💢این دورۀ آموزشی، در سه بخشِ منظومۀ معرفتی، منظومۀ ارزشی و منظومۀ کنشی برگزار میگردد.
🔸مزایا:
۱. بهرهمندی از اساتید برجسته
۲. بهرهمندی از تخفیف جهت شرکت در دورههای آموزشی روش مطالعه، تندخوانی، مدیریت زمان و برنامهریزی
۳. امکان شرکت در دورههای تخصصی سطح دو در رشتههای مختلف
۴. اعطای گواهینامه
🔹زمان ثبتنام: یکم تا نوزدهم اسفندماه ۱۴۰۱
🔸هزینه ثبتنام برای هر بخش: شصت هزارتومان
🔹شروع دورۀ آموزشی: بیست و ششم فروردینماه ۱۴۰۲
▫️ثبتنام از طریق پیوند زیر🔻
https://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab/maaref8
▫️راه ارتباطی(ایتا):
@manzome1
📌مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
@t_manzome_f_r
فقط یکروز باقیمانده تا پایان مهلت ثبتنام در لشکرِ دفاع از «حرمِ جمهوری اسلامی ایران»
همۀ جوانان با غیرت را دعوت کنید.
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
#تمدید_شد
ثبتنام در «هشتمین دورۀ جامعِ آموزش منظومۀ فکری رهبر انقلاب» تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۱ اسفند #تمدید_شد.
این دورۀ آموزشی، شما را در عرصۀ جهاد تبیین، توانمند میسازد.
💢این دورۀ آموزشی، در سه بخشِ منظومۀ معرفتی، منظومۀ ارزشی و منظومۀ کنشی برگزار میگردد.
🔸مزایا:
۱. بهرهمندی از اساتید برجسته
۲. بهرهمندی از تخفیف جهت شرکت در دورههای آموزشی روش مطالعه، تندخوانی، مدیریت زمان و برنامهریزی
۳. امکان شرکت در دورههای تخصصی سطح دو در رشتههای مختلف
۴. اعطای گواهینامه
🔹زمان ثبتنام: یکم تا نوزدهم اسفندماه ۱۴۰۱
تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۱ اسفندماه تمدید شد.
🔸هزینه ثبتنام برای هر بخش: شصت هزارتومان
🔹شروع دورۀ آموزشی: بیست و ششم فروردینماه ۱۴۰۲
▫️ثبتنام از طریق پیوند زیر🔻
https://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab/maaref8
▫️راه ارتباطی(ایتا):
@manzome1
#تمدید_شد
📌مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
@t_manzome_f_r