#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
🔖 نظارت مردمی
۱. امام خامنهای در روز ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳ فرمودند: «مجلس صرفاً یک نهاد پرسشگر نیست، بلکه یک نهاد پاسخگو هم هست.»
از آنجایی که مجلس یکی از ارکان مهم و تصمیمگیرنده و اقدام کننده است، باید پاسخگوی تصمیمات و اقدامات خود در پیشگاه خدای متعال و بعد از آن در نزد مردم باشد. اما متاسفانه نه قانون نظارت بر عملکرد نمایندگان به خوبی اجرا شده است و نه نمایندگان در مقام مسئولیتی که دارند قانونی وضع کردهاند که چنانچه مردم از مجلس یا یک نمایندهای یک امر نادرست و خلاف انتظار ببینند، بتوانند «یقهی مجلس» بگیرند. چرا؟ «چون سازوکار قانونیای برای این کار وجود ندارد». برای همین عدم پاسخگویی، مردم با رفتار و سخن و واکنش خود رضایت و یا عدم رضایت از نمایندگان مجلس را نشان میدهند و به روشنی مشارکت حداقلی در انتخابات مجلس گواه این قضیه است. مشکل بعدی که بدتر از واکنش مردم به عدم پاسخگویی نمایندگان است، این است که اگر نمایندهای از روی غفلت یا به هر انگیزهای یک حرکتی و یا عملی انجام دهد که با مبانی و وظایف نمایندگی تعارض داشته باشد، تمام نمایندگان زیر سؤال میروند و کل مجلس با سیاهنمایی دشمنان داخلی و خارجی از چشم مردم میافتد. برای حل این مشکل باید قانونی محکم و متقن پیشبینی شود.
۲. وضع قانون نظارت مردم بر نمایندگان مجلس میتواند اثرات مهمی داشته باشد مانند: نظارت مردم بر رکن مهم مجلس، سبب حس مشارکت در امر قانونگذاری شده و با ارائه مشکلات و مسائل کشور از طریق خود مردم به نمایندهی خود، این حس شکوفا شده و همدلی بیشتری بین وکیل و موکل برقرار شود. بنابراین نظارت مردمی، میتواند امر مشارکت مردم در انتخابات مجلس را بالا برده، پشتوانهای برای نظام اسلامی، افزایش امید در میان مردم و سبب راهیابی نامزدهایی در تراز مجلس انقلابی شود. اثر دیگر وضع قانون برای نظارت مردم بر مجلس، ناتوانی دشمنان و نفوذیها از سیاهنمایی نسبت به تمام مجلس در اثر ناکارآمدی یا ضعف و غفلت یک یا چند نماینده خواهد شد. از سوی دیگر جدّ و جهد نمایندگان برای کارایی بیشتر و گوش شنوا شدن برای مردم خواهد شد. دیگر اینکه پاسخگویی امر رایجی در بین مسئولان گردیده و باعث میشود نماینده همواره در میان موکلین خود باشد تا هم مسئله را پیدا کند و هم به دنبال حل آن از طریق مجاری قانونی در کل مجموعه نظام باشد. و صد البته اثرات بیشماری در این همدلی و همگرایی بین مردم و نمایندگان به وجود خواهد آمد. و اینگونه، اصل مهم و تأثیرگذار «امر به معروف و نهی از منکر» در جامعه جاری میشود و لکههای سیاه و نقاط ضعف کشور شناسایی و روز به روز کمتر و کمتر خواهد شد و در نتیجه رسیدن به تمدن نوین اسلامی را سرعت بخشیده تا هرچه زودتر شاهد آن باشیم.
✍ خالقی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
🔖 پشتوانهای در مذاکره
[۱]. قرارداد برجام با تمام تلخیهایش در تاریخ (۲۳تیر۱۳۹۴) توسط دولت یازدهم (آقای حسن روحانی) امضا شد و جز «خسارت محض» چیزی عاید ملت بزرگ و نجیب ایران نکرد؛ زیرا ما بر این اصل درست و تجربهشده که به دشمن نمیتوان اعتماد کرد و در مذاکره با او باید بنا را بر بدعهدی و نقض پیمان او قرار داد، پایبند نبودیم. بههرصورت دولت یازدهم با بیتوجهی به هشدار رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم خوشبینی به مذاکره با آمریکا، همچنین با زیرپاگذاشتن شروط نهگانهی ایشان در این مذاکره، این قرارداد را امضا کرد و در اقدامی عجیب و یکطرفه شروع به اجرای سریع تمام تعهدات خود نمود و بدینترتیب بخشی از منافع هستهای ایران را که حاصل مجاهدت علمی جوانان دانشمند و شهید این سرزمین و سایر خدمتگزاران این مملکت بود از بین برد و بسیاری از ظرفیتهای اقتصادی و تولیدی را با معطلکردن آنها به روشنشدن عاقبت نافرجام برجام به تعطیلی و توقف کشاند؛ این درحالی صورت گرفت که هم تحریمها که دلیل مذاکره بود برداشته نشد و هم بر میزان تحریمها افزوده گشت و هم آمریکا با خیال راحت در تاریخ (۱۸ اردیبهشت۱۳۹۷)، یکطرفه از برجام خارج شد و عبرتی دیگر برای تاریخ ایران برجای گذاشت؛ چون دشمن نهتنها به هیچکدام از تعهداتش عمل نکرده بود؛ بلکه خیالش هم کمی آسوده شده بود که ایران بهطور کامل به تعهداتش عمل کرده است؛ بنابراین، غربیها نهتنها دلیلی برای کمکردن فشارهای خود بر ایران نمیدیدند؛ بلکه این ضعفنمایی دولت وقت، فرصت جدیدی را برای افزایش فشارها که همواره یک ابزار مهم دشمن برای نابودی جمهوری اسلامی ایران بوده، برای آنان فراهم نمود.
[۲]. پس از تشکیل مجلس یازدهم، نمایندگان محترم مجلس انقلابی، برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت بزرگ و عزتمند ایران و جلوگیری از خسارات بعدی، قانونی را با عنوان «قانون اقدام راهبردی» که مشتمل بر نهماده و دوتبصره است در تاریخ (۱۲آذر۱۳۹۹) به تصویب رساندند و شورای محترم نگهبان نیز آن را تأیید نمود. رهبر معظم انقلاب هم در (۳۱تیر۱۴۰۳) در دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم در توصیف این قانون فرمودند: «یک نمونه از کارهای خوب، همین «قانون اقدام راهبردی» در مجلس قبل بود؛ این یکی از کارهای بسیار خوب [بود]. البتّه بعضیها اعتراض کردند و عیبجویی کردند؛ مطلقاً این عیبجویی وارد نیست و کار بسیار درستی بود».
همچنین در (۳خرداد۱۴۰۲) فرمودند: «قانون اقدام راهبردی... یک قانون اساسی است، یک قانون مهمّی است. این [قانون]، کشور را از سرگردانی در قضیّهی هستهای نجات داد؛ یعنی آن حالت حیرت و حالت ندانمکاری [را از بین برد]. وقتی ندانمکاری و حیرت هست، انسان به مقتضای هر قدمی یک تصمیمی میگیرد و گاهی تصمیمهای متعارض! این قانون کاملاً مشخّص کرد که باید چه کار کنیم، الآن هم داریم نشانههایش را در دنیا مشاهده میکنیم».
چنانکه اتخاذ رویهی متفاوتی که دولت سیزدهم درجهت خنثیسازی تحریمها پیش گرفت؛ منجر به تقویت اقتصاد درونزا شد، همچنین گسترش ارتباطات اقتصادی با بعضی از کشورهای جهان، بهویژه کشورهای همسایه، هزینهی اِعمال فشار بر ایران را برای دشمنان، افزایش و حجم رفتارهای قلدرمآبانهی آنان با جمهوری اسلامی ایران را کاهش داد.
[۳]. سیاستهای کلّی، جهت حرکت را معیّن میکند؛ اما قانونگذاری مشخصکنندهی راهها و جادّههای حرکت بهسمت آن جهت است؛ ازاینرو قانون اقدام راهبردی براساس سیاستهای کلی نظام تصویب شد تا دیگر معیشت و مصالح این ملت مظلوم دستمایهی زورگویی و کینتوزی استکبار جهانی قرار نگیرد و آب و نان و سلامت و عزت مردم به تصمیمهای غیرقابلاعتماد بیگانگان گره نخورد. ازاینرو، براساس اصل ۱۲۳ قانون اساسی، همهی دولتها، ازجمله دولت چهاردهم ملزم به اجرای این قانون «راهبردی» است؛ یعنی قانونی که «موضعی» و «مقطعی» نیست.
✍ مریم عفتی مطلق
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
🔖 الگوی حسنه
در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ شخصیتی را از دست دادیم که هنوز بعد چند ماه از رفتنش، دلها عزادار او هستند. منش و روش این فرد برجسته و بندهی صالح خدا، به گونهای بود که زن و مرد و پیر و جوان، در غم از دستدادنش, قطرات اشک بر گونههایشان، میلغزد. در مورد روش و منش «شهید رئیسی» باید بگوییم که «همیشه وسط میدان کار» بود و از «کار جهادی» خسته نمیشد. به «تواناییهای داخلی معتقد» و کار را برای «رضایت خدا» انجام میداد. شهید جمهور در «اعلام مواضع انقلابی و دینی»، «صراحت» داشت. و از «زخمزبانها» «مأیوس» نشد. او «خدمت به مردم» را «وظیفهی» خودش میدانست و «نیازهای» آنها را «محور برنامههایش» قرار داده بود. شهید رئیسی «اهتمام» به «طرحهای بزرگ» داشت و اهل «تعامل» همراه با «عزتمداری» و «عزتمندی» بود. بسیار «متواضع» و «اهل ذکر» و «توسل» و «دعا» بود.
اینها جزئی از خصوصیات اخلاقی و رفتاری مردی است که سران برجسته و درجه یک دنیا، از او به عنوان یک سیاستمدار برجسته تمجید کردند. «سید ابراهیم رئیسی» کشور را به قله نزدیک کرد. بنابراین از رئیسجمهور جدید خواستاریم تا الگو و روش «خداپسندانهی» «شهید خدمت» را سرلوحهی برنامههای خود قرار دهد. مجموعهای از این خصوصیات «عملی»، «فکری» و «قلبی» را در برنامههای آینده خود بگنجاند و ایران عزیز را به قله رفیع عزت و سربلندی برساند. همانطور که در روز تحلیف در برابر «خدا» و «ملت ایران» سوگند یاد کرد که پایبند به «محور همگرایی»، «التزام به قانون اساسی»، «سند چشمانداز» و «سیاستهای کلی ابلاغیه» مقام معظم رهبری خواهد بود. و «پیشرفت» و «توسعهی عادلانه» و «همهجانبه» ایران و «بهبود زندگی مردم» را پیگیری خواهد کرد. ملت ایران به وعدهها و قولهایی که داده شد، چشم امید دارند.
✍ چمنخواه
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
🔖 در جستجوی هویت _ ۱
برخی از جوانان و نوجوانان دههی هشتادی و نودی در فضای خیالی اینستاگرام، ساعتها از وقت خود را صرف گشتوگذار در صفحاتی میکنند که شاید اگر از آنها بپرسیم به دنبال چه هستند؟ جوابی نخواهند داشت.
بهراستی این نوجوانان و جوانان در چنین فضایی به دنبال چه میگردند؟ گمشدهی آنها چیست که ساعتها بیوقفه در پی آن، سرگردان از این صفحه به صفحهی دیگر میروند؟
اینان به دنبال هویت گمشدهی خویش هستند تا بهواسطهی آن، خویشتنِ خویش را یافته و با آن به سرمنزل مقصود برسند؛ غافل از اینکه این فضا نه تنها هویتی برای آنها تعریف نکرده بلکه آنها را غوطهور در توهماتی میکند که آنان را روز به روز و ساعت به ساعت از خود دور میکند.
روزی جوان ایرانی هویتش را از سرداران بیادعای جبههها میگرفت؛ اما امروز هویتش را از فلان بلاگر اینستاگرامی، آنروز جوان ایرانی مقاومت را مشق میکرد اما امروز مدِ لباس و مو را مشق میکند. آنروز بزرگترین انتخاب جوان و نوجوان ایرانی انتخاب بین مرگ و زندگی بود برای پیشبرد اهداف اسلام و انقلاب اما امروز بزرگترین انتخابش پوشیدن یا نپوشیدن شلوار پارهای است که برایش زیبا جلوه دادهاند و...
آری نظام سلطه چه خوب دهکدهی جهانی خود را با جوانانی بیهویت یا باهویت پوشالی که در فضای اینستاگرام تربیت شدهاند، مدیریت میکند و اهدافش را در اقصی نقاط کرهی خاکی پیش میبرد.
حال با این گروه از جوانان و نوجوانان چه باید کرد؟
خروج هرچه سریعتر آنان از فضای خیالی اینستاگرام و شناساندن قهرمانان ملی و دینی به جوانان و نوجوانان و تعریف فضاهای جدید درون گفتمانی برای حضور فعال جوانان و نوجوانان در این فضاها
حواسمان باشد ناگهان خیلی زود، دیر میشود.
✍ امانی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
🔖 در جستجوی هویت _۲
خلأ هویتی در بین جوانان و نوجوانان روز به روز آنان را به سمت فضای مجازیِ آکنده از تصاویر دروغین و به سمت "قتلگاه" هویتی سوق میدهد.
راه بازگشت این جوانان و نوجوانان بازسازی هویتی آنان از طریق ارائهی الگو و پیوند آنان با پیشینههای دینی، ملی و انقلابی است.
الگوهایی که به ذهن و عمل جوانان و نوجوانان جهت داده و آنها را در مسیر تعالی و رشد کمک کنند.
اما بستر ارائهی الگوها و همچنین عرصهی واکنشها و عملِ نشأت گرفته از این الگوها کجاست؟
از اصلیترین بسترهای ارائهی الگوها؛ خانواده، آموزش و پرورش و مساجد و هیئات میباشند.
خانواده اولین بستریست که با ارائهی الگوهای دینی، ملی و انقلابی میتواند هویت از دسترفتهی فرزند خود را بازآفرینی کند.
متاسفانه در سالهای اخیر
"انتقال نسلی مفاهیم دینی و انقلابی" در خانوادهها بسیار کمرنگ شده و عمدتاً این مهم به مدارس سپرده شده در حالی که همیشه خانواده اولین نهاد در شکلگیری هویتی فرزندان است.
دومین بستر هویتبخشی به جوانان و نوجوانان آموزش و پرورش است؛ اما متأسفانه آموزش و پرورش با ارائهی متون و محتواهای "ضددینی و تقلیدی"، خود بستری است برای بیهویت شدن دانشآموزان و این در حالیست که وظیفهی آموزش و پروش در درجهی اول هویتبخشی به منظور رشد و تعالی دانشآموزان است.
لذا یکی از اصلیترین اقدامات در ارائهی الگوهای هویتساز، ورود این الگوها در متون دینی و تغییر محتواهای "ضددینی و تقلیدی" متون درسی است.
دانشآموزان باید در مدارس الگوهای دینی، ملی و مذهبی خود را بشناسند تا بتوانند با آنان همزادپنداری کرده و در مسیر و هدف آنها گام بردارند.
بستر سوم در ارائهی الگو مساجد و هیئات هستند. مساجد و هیئات به عنوان یک واحد بزرگ اجتماعی باید محل ارائهی الگوهای مذهبی و دینی به جوانان و نوجوانان باشند و به نقش تبیینی خود دربارهی این الگوها بپردازند.
✍ امانی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
🔖 در جستجوی هویت _۳
کنشگری جوان و نوجوانِ بیهویتِ تربیتشده در بستر فضای مجازی "یله و رها" چیزی نیست جز انفعال و تنبلی و خودباختگی اما در مقابل، کنشگری جوان و نوجوانِ با هویت دینی و ملی و انقلابی، با بهرهگیری از الگوهای تعریف شده، تمام عرصههای زیست اجتماعی او را دربرمیگیرد.
جوان و نوجوان با هویت ایرانی انقلابی نه تنها منفعل نیست بلکه خود را محور تغییر و تحول دانسته و با ورود به عرصههای مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی و... سعی در نقشآفرینی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی دارد.
جوان و نوجوان با هویت ایرانی و انقلابی با الگوگیری از الگوهای هویتساز ملی و انقلابی تنها چشم به دولت برای رفع مشکلات ندوخته و خود با ورود به مشکلات و معضلات اجتماعی و اقتصادی سعی در رفع آنها میکند.
آنان مساجد را سنگر و محراب را محل حرب با دشمن نفس و طاغوت دانسته و هیچگاه این سنگرها را خالی نمیکنند.
چنین جوانان و نوجوانانی عرصهی جنگ بینالمللی را خوب شناخته و با الگوگیری از الگوهای شهادت و شهامت، در خط مقدم جهاد علمی و اقتصادی به مبارزه پرداخته و تا رسیدن به نقطهی مطلوب یعنی شکست نظام سلطه و برافراشتن پرچم توحید "از مبارزه خسته نمیشوند."
آری هویت؛ اصلیترین عنصر قوام و حرکت جوانان و نوجوانان هر جامعهای است.
✍ امانی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
🔖 جراحی جامعه بشری
فرصت به دست آمده را غنيمت دان كه ضايع كردن آن غصه است".(نهچ البلاغه حکمت ۱۱۸)
دشمن داریم آن هم "باند جنایتکار صهیونیست"، بیپاسخ گذاشتن جنایت یا پاسخ نامتناسب موجب تکرار آن میشود.
دشمن ما، یک کشور نیست، یک باند جنایتکار و یک تروریست آدمکش جانی است، بنابراین در نحوه مواجهه و مقابله، این مهّم باید مدّنظر قرار گیرد. این که ملت ایران از ابتدای پیروزی انقلاب گفتهاست:«اسراییل این "غده سرطانی" باید از بین برود» دلیلش همین است که اگر از بین نرود، منطقه هرگز روی آرامش بهخود نخواهددید.
مهلت دادن به غده سرطانی تبعات جبران ناپذیری دارد. هم اکنون که رژیم صهیونیستی جنایتکار و تروریست با به شهادت رساندن "هنیه میهمان" زمینه "مجازات سخت" را برای خود فراهم ساخت، فرصت مناسب برای جراحی جامعه بشری از این غده سرطانی فراهم شده است. پس باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد که: "التّثبّت خير من العجلة الّا فى فرص البرّ." درنگ كردن بهتر از شتاب است، مگر در فرصتهاى كار خير.(غررالحکم ۱۹۴۹و۱۹۵۰) چه خیری بالاتر از نجات جامعه بشری از این غده سرطانی.
و "الفرصة سريعة الفوت و بطيئة العود". فرصت سريع از دست میرود و به كندى باز میگردد.(غررالحکم ۲۰ و۱۹)
✍ فلاحزاده
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی