نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۶
#نهضت_روایتگری
🔖 حوزه ی دینی یا سکولاریستی!!!
📌 جناب آقای محقق داماد، با مطالعه نقطه نظرات شما در نشست صدسالگیِ حوزه علمیه و جامعه ایران در قم، به یاد این سخن رهبر معظم انقلاب میافتیم که فرمودند: همانطور که تز انقلاب از قم برآمدهاست، دشمنان سعی دارند آنتیتز انقلاب را هم از قم درست کنند؛ و این به عقل دشمنان نمیرسید بلکه کارشناسهای ایرانی این راه را در جلوی دشمنان باز کردند. چون فقط آنها میدانستند که هر رخدادی در قم به وسعت ایران امتداد پیدا میکند. پس ثواب است که جامعه قم و روحانیون و حوزههای علمیه در کشور همیشه نسبت به این هدف دشمنان هوشمندانه عمل کنند، هوشمندانه بیان کنند و هوشمندانه قلم بزنند.
🔷 در سخنانتان صحبت از جایگاه و تحبیب روحانیون به میان آمدهاست؛ شکی نیست که طبیعتاً بین محبوب بودن اسلام و علمای آن رابطه برقرار است؛ اما آیا در سیره اولیای الهی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)گرفته تا آخرین امام، احدی از آنها به دنبال جایگاه و محبوبیت خودشان بودهاند یا اینکه همیشه برای محبوبیت اسلام قدم برداشتند و جان و مال و آبرویشان را همیشه فدای اهداف نظام اسلامی کردند؟! قطعاً آنچه باید در قلب مردم جامعه جایی گیرد، روحانیون نیستند؛ بلکه باید اسلام، محبوبِ قلبِ مردم جامعه اسلامی باشد تا مردمِ آن جامعه، از فتنهها در امان بمانند. کم در تاریخِ اسلام نداریم علمای بزرگ و به نامی که عاقبتبخیر نشدند و به دنبالِ خودشان عده عظیمی را از خط اسلام منحرف کردند. از زبیرِ هزاروچهارصد سال پیش گرفته تا زبیرهای امروز. بهتر است جامعه روحانی برای اینکه محبوبِ قلب مردم قرار گیرد، به دنبال تطبیق رفتار و گفتارِ خود بر اساسِ اسلام ناب محمدی باشد، نه آن که علتِ تاسیس حوزهی علمیه را محبوبیتِ قشر روحانی اعلام کند، یا برای راحتطلبیها یا محافظهکاریهای غیرمعقول نظریهی جدایی اسلام از سیاست را بیان کند که اجرای این نظریه، آرزویِ دشمنان اسلام بوده و هست و خواهد بود. این کائنان معابد و راهبان مسیحی بودند که هر کاری میکردند(از تحریف کتب الهی گرفته تا خرید و فروش بهشت و... ) تا محبوب مردم باشند؛ چون قدرت و نفوذ خود را اصل میدانستند نه تبیین و اجرایِ دین خدا را.
✍ درفکی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۷
#نهضت_روایتگری
🔖 اسلام ناب محمدی یا اسلام التقاطی
♨️ فرمایشات جناب محقق داماد، دین حداقلی را بیان میکند. دینی که فقط برای احکام فردی برنامه دارد و از راهکار در برنامههای اجتماعی عاجز است!
✅ موضوع مهم و قابل بررسی در مورد اسلام در همهی ادوار توجه به همین نکتهی جدایی دین از سیاست است. حقیقت مطلب این است که حذف این آیین الهی که ریشه در عقل و فطرت انسان دارد، امکانپذیر نیست.
⚠️ متاسفانه در هر برههای از سوی دشمنان دانا یا دوستان نادان، تحریف یا التقاط در اسلام ناب محمدی دیده شده و میشود.
وقتی خوب بررسی میکنیم در دوران همهی پیامبران و ائمه، اختلاف بین آنها و حکام ظالم بر سر این مسئله است. حاکمان کاری به عبادات فردی افراد نداشتند ولی وقتی احکام دین، تسری پیدا میکرد به سطح اجتماع، برایشان دردسرساز میشد. تمام ائمهی ما به مبارزهی حاد سیاسی مشغول بودند. داشتن حاکمیت اسلامی مبنای تلاش همهی انقلابیون بود.
این موضوع مورد توجه رسول اکرم (صلیاللهعلیه و آله وسلم) هم بود. بهمحض اینکه توان اینکار برایشان مهیا شد، بلافاصله بنای جامعهی اسلامی و تشکیل حکومت دادند.
زیرا هدف غایی مورد نظر اسلام ایجاد قسط است و این امر ممکن نمیشود مگر، با ایجاد حکومت اسلامی. مگر میشود هدفهای میانی و نهایی اسلام که با امری سیاسی همراه است را از آن جدا دانست!
❇️ از دیدگاه حضرت امام خمینى(رحمت الله)، سیاست عبارتست از هدایت جامعه، در جهت مصالح دنیوى و اخروى. ایشان معتقدند كه این امر مختص به انبیاء و علماى آگاه است. (صحیفه نور/ ج ۱۳). از منظر ایشان، سیاست ـ در اصطلاح عامش ـ بر سه نوع است:
۱. «سیاست شیطانى» كه در آن خدعه، نیرنگ، دروغ و استفاده از هر وسیله ممكن در جهت دستیابى به هدف، مجاز شمرده مىشود.
۲. «سیاست حیوانى» كه طى آن، حاكم صرفاً در جهت تحقق نیازهاى مادى جامعه و البتّه به دور از ابزار شیطانى، تلاش مىكند.
۳. «سیاست اسلامى» كه در آن به دو بعد مادى و معنوى انسان توجه شده، تلاش مىشود هر دو بعد انسان شكوفا گردد( صحیفه نور/ ج ۱۳).
💠بنابراین «سیاست در تفكر دینى» عبارت است از امامت و رهبرى جامعه، بر اساس مصالح مادى و معنوى که همان حیات طیبه است.
📌 علت بیان جدایی دین از سیاست، بر سر امامت و رهبری جامعه است.
📖 در قرآن کریم اشارات زیادی به این مطلب است که《 اطیعواالله و اطیعوالرسول لعلکم ترحمون》
در واقع اطاعت واقعی خدا، بدون اطاعت ولی امر ممکن نیست.
ولیِامر چه به نام و چه به نشان مشخص شده و واجب الاطاعه است.
در واقع حذف حکومت و سیاست دینی، حذف ولی جامعه است و از برنامههای استعمار است.
🔷 طبق فرمایش آیتاللهخامنهای؛《یکی از توصیههای اساسیای که هیئتهای اندیشهورز آمریکایی و انگلیسی دُور هم مینشینند، فکر و طرّاحی میکنند، دارند ارائه میدهند و به فعّالان مطبوعاتی و رسانهای و اینترنتی و سیاسی و غیره تعلیم میدهند، این است که میگویند با دینِ سیاسی باید مخالفت کرد؛ یعنی تبلیغِ جدایی دین از سیاست و زندگی.》۱۳۹۵/۱۰/۱۹
📌 مخلَص کلام اینکه باید مراقب باشیم، آب به آسیاب دشمن نریزیم و جهتگیریمان با دشمنان اسلام یکی نشود.
✍جعفرینژاد
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۸
#نهضت_روایتگری
🔖 دردمند یا درد من!!
⚜نقل به مضمون، اخیرا در نشستی به مناسبت صدسالگی حوزه قم مطرح شدهاست که اگر آخوند، در سیاست دخالت نداشته باشد، محبوب خواهد بود.
شیخ اجل سعدی در بوستان باب اول، در عدل و تدبیر و رای روایت کردند که؛
«شبی دود خلق آتشی برفروخت...
شنیدم که بغداد نیمی بسوخت
یکی شکر گفت اندران خاک و دود...
که دکان ما را گزندی نبود
جهاندیدهای گفتش ای بوالهوس...
تو را خود غم خویشتن بود و بس؟
پسندی که شهری بسوزد به نار...
اگر چه سرایت بود بر کنار؟»
✅فارغ از اینکه اسلام یعنی چه؟ رسالت انبیا چیست؟ وظیفهی علمای دینی چیست؟ فرقشان با پاپ و واتیکان در چیست؟ چرا حکم اجتماعی در اسلام آماده است؟ مجری این احکام کیست؟ قیام انبیا بر علیه طواغیت برای چیست؟
🔰تنها سیری در وادی انسانیت، ما را به این میرساند که آیا معیار عمل، تحبیب ما است و وجاهتتراشی برای خودمان؟
❌ آیا اومانیسم و اصالت فرد، آموزهی صدسالهی حوزهی علمیه قم بودهاست؟ اگر پاسخ به این سوال منفی است، پس دلیل این گفته چیست؟
❓آیا درد دین و مردم، محبوبیت آخوند است؟ این محبوبیت قرار است، صرف چه امری شود؟
❗️اگر محبوبیت اصل است، چرا بعد از سقیفه، آلالله خانه به خانه به دنبال انصار و مهاجرین رفتند، آیا نعوذ بالله این دونِ شأن ایشان نبود و برای محبوبیتشان مضر نبود؟
اگر محبوبیت اصل است، چرا حوزه علمیه قم، محلِ تدریس به شیعیان است؟ در صدر اسلام، ابوبکر و عمر محبوبتر بودند و با آنها بیعت شد؛ بنابر این استدلال، چرا شیعه عصای مسلمین را شقه کردهاست؟
✅ با مرور این صحبتها، به این قول امام خمینی (قدس ره) میرسیم که:« نگویید من، این من از شیطان است.»
✍ خلیلی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۹
#نهضت_روایتگری
🔖 حکومت اسلامی ⬅️حضور فعال علما در جایجای حکومت⬅️ دولت کریمه
💠 «دیانت ما، عین سیاست ماست و سیاست ما، عین دیانت ما…
منشأ سیاست ما، دیانت ما است، باید توازن عدمی را نسبت به همه مراعات کرد نه توازن وجودی یعنی شما برای خودتان، ما هم برای خودمان. قومیت قوم از حفظ جامع آن قوم است. باید جان انسان، از هرگونه قید و بندی آزاد باشد تا مراتب انسانیت و آزادگی خویش را حفظ نماید».
با تأمل در این گفتار شهید مدرس مشخص میشود که نظریه سیاسی موازنه عدمی دارای مبنایی دینی و اعتقادی است و آن این است که منشأ سیاست ما، دیانت ماست.
✅ سیاست و دیانت دو مقولهای هستند که هیچگاه از هم جدا نخواهند بود. دینداری و اجرای احکام دین، در گروه "سیاست و برپایی حکومت اسلامی" است.
مگر نه این است که رسول گرامی اسلام، برای اجرای احکام دین و قوانین اسلامی در سطح گسترده بشری، دست به تشکیل حکومت زدند و فرزند عزیزشان امام حسین (علیه السلام) وقتی دیدند دین دارد به گوشهای رانده میشود و قوانین اسلامی اجرا نمیشود، برای تشکیل حکومت اسلامی، دست به چنین قیامی زد و جان شیرین خود و عزیزانش را به قربانگاه برد. این، خود نشان از اهمیت حکومت اسلامی و چنگزدن دین در سیاست دارد.
📌 اگر نگاهی به دوران مشروطیت کنیم، خوب متوجه میشویم که عالمان دین، برای ایجاد "عدالت" که خمیر مایه اصلی دینداری و اجرای قوانین اسلامی است، دست به تشکیل عدالت خانه زدند. آنها میخواستند یک دستگاه قانونی باشد، که بتواند پادشاه و همه سلسله مراتب حکومتی را تحت کنترل و نظارت خودش قرار بدهد. تا اینها ظلم نکنند تا عدالت تامین شود. مخاطب اینها دقیقا حکومت بود.
📌 پس تا حکومت اسلامی نباشد، اجرای عدالت تحقق نخواهد یافت. و معمار کبیر انقلاب، این حرکت عدالتخواهانه را از حوزههای علمیه شروع کردند. و علما را بیدار کردند و به برکت و تلاش آنها و آگاهی دادن آنها به مردم، حس کنشگری مردم را بیدار کردند که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.
☑️ آقای محقق داماد خوب میداند که جدایی حوزه از سیاست، یعنی جدایی دین از سیاست و جدایی دین از سیاست یعنی سکوت عالمان دین. و این یعنی آگاهی ندادن به مردم، و اگر آگاهی در کار نباشد که منجر به کنشگری مردم شود، تحقق عدالت اجتماعی هم محقق نخواهد شد.
و چه زیرکانه این طرح بیان میشود تا عالمان دین، گریز از چالش را که به اشتباه عافیتطلبی معنا شدهاست را برگزینند.
و به گوشهای رانده شوند تا عدالت اجتماعی که هدف همه ادیان به خصوص اسلام بودهاست، تحقق نیابد.
🔺 این بیداری، بیش از بیش عالمان دین را میطلبد که از صحنه خارج نشوند و پای آرمانهای انقلاب بایستند و مدام به مردم آگاهی بدهند تا مردم را کنشگر نگاه دارند. ان شاء الله.
✍ صابری
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۰
#نهضت_روایتگری
🔖 حوزه سکولار= اسلام آمریکایی
💠 «این را که دیانت باید از سیاست جدا باشد و علمای اسلام در امور اجتماعی و سیاسی دخالت نکنند، استعمارگران گفته و شایع کردهاند. این را بیدینها میگویند. مگر زمان پیغمبر اکرم(صلیالله علیه وآله) سیاست از دیانت جدا بود؟ مگر در آن دوره، عدهای روحانی بودند و عدهای دیگر، سیاستمدار و زمامدار؟! مگر زمان خلفای حق یا ناحق، زمان خلافت حضرت امیرالمؤمنین(علیهالسلام) سیاست از دیانت جدا بود؟! دو دستگاه بود؟ این حرفها را استعمارگران و عمّال سیاسیِ آنها، درست کردهاند تا دین را از تصرف امور دنیا و از تنظیم جامعه مسلمانان برکنار سازند و ضمناً علمای اسلام را از مردم و مبارزان راه آزادی و استقلال جدا کنند. در این صورت میتوانند بر مردم مسلط شده و ثروتهای ما را غارت کنند. منظور آنها همین است.»
سید روحالله خمینی (رضوان الله تعالی علیه)
کتاب ولایت فقیه، متن، ص: 22
♨️ آقای محقق به شما توصیه میکنم خود را از صف بیدینها جدا کنید. اگر علمای حوزه صرفاً به اخلاق و معنویات بپردازند و از سیاست دور باشند، دیگر چه فرقی با پاپها و راهبهها دارند؟
مگر نه اینکه اسلام با سیاست عجین شدهاست و اصلاً اولین کاری که پیامبر اکرم بعد از ورود به مدینه انجام داد مگر تشکیل حکومت اسلامی نبود؟
نظر شما چیست ما هم مساجد را کلیسا کنیم و طلبهها را مأمور به اقرار به گناه گرفتن از مردم؟
⚠️ شما با این صحبتی که کردید یا اسلام را درست نشناختهاید یا شناختهاید ولی نمیخواهید به همهی آن عمل شود. چون آن اسلامی که سیاست را از آن جدا کنی، دیگر اسلام نیست!
تا کی قرار است از این نقشه تکراری برای به انزوا کشیدن و بر زمین زدن حوزه استفاده شود...؟
✍ قدمی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۱
#نهضت_روایتگری
🔖 جنگ روایتها
حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامعه ایران» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت:
حاج شیخ عبدالکریم حائری به دلیل آنکه جایگاه روحانیت در جامعه را رو به تباهی دید، در قم ماند و تاکید داشت تا حوزهای مبتنی بر عقلانیت، علم و اخلاق شکل دهد. او بر جدایی حوزه از سیاست تاکید داشت و توانست بار دیگر روحانیت را در قلب مردم جای دهد.
✅ولی ایشان نگفت: آقاى حائرى، بنیانگذار حوزه قم، مسئولیتنشناسى علما را از یک سو و سست شدنِ پیوند مردم با علماى مکتب را از دیگرسوى، از بسترهاى دینگریزى و گسترش انحرافهای اجتماعى و ستم پذیری میدانست. بر علما و فضلا واجب میشمرد: پرچمدار دین باشند؛ در باروهاى مکتب به پاسدارى از اندیشهها و باورهاى جوانان بپردازند و با چشمان تیزبین خود، افقهای اندیشهها را از نظر دور ندارند و در برابر بدعتها و کژرویها، سینه سپر کنند.
🔰حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد گفت:
قم هیچگاه جای افراد تندرو نبوده است. این شهر محل درس و اعتدال بودهاست. حتی کسانی که در زمان آیتالله بروجردی تندروی داشتند، توسط ایشان از قم اخراج شدند.
✅ولی ایشان نگفت به مضمون حدیث شریف: اذا ظهرت البدع فلیظهر العالم علمه.
بر دانشمندان اسلامى این عصر لازم است؛ با کمال جدیّت و تمام وسائل ممکنه در مقام ارشاد برآمده و از تزلزل[عقاید] سادهطبعان و تشویش آنان جلوگیرى نمایند؛ زیرا وقتى علما و فضلا در گوشه عزلت بنشینند، در متن تحولات فرهنگى و اجتماعى نباشند و نتوانند خطرها را از پیش احساس کرده و با آنها به رویارویى برخیزند و سخنگویان دین از دسترس مردم و جوانان دور باشند؛ دگراندیشان، فرقهسازان، مذهبتراشان، بیکار ننشسته، در فکر و اندیشه و فرهنگ عمومى رخنه میکنند و اندک اندک شرایط، فضا و رسانههای تبلیغى را به خدمت میگیرند.
ازاینروی، حاج شیخ عبدالکریم حائری از آغاز هجرت به ایران، شناساندن دین را به مردم، در دستور کار خود قرار داد. تربیت جوانان بر مبناى اعتقاد و اخلاقى درست، تحریفزدایى از فرهنگ دینى، مبارزه با خرافات، رو کردن دست فرقهسازان رسوا و… رویهاى بود که با تمام توان در پیش گرفت. ازاینروی و براى رسیدن به این هدف، به میان مردم آمد و با توده مردم کوچه و بازار، شهر و روستا، جوان و پیر، پیوندى ژرف و مهرورزانه برقرار ساخت.
✍ فیروزی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۲
#نهضت_روایتگری
🔖 دینگرایی یا دنیاگرایی
📌دکتر محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی در نشست بررسی کتاب 100 سالگی حوزه قم فرمودهاند: شرط تحبیب روحانیت، جدایی از سیاست است.
🔹خداوند در قرآن میفرماید:
* قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ * آیه٣۱، سوره آلعمران
🔹به نظر میرسد پیروی از خداوند و برگزیدگان او از شرایط محبوب شدن باشد.
🔹وقتی در سیره پیامبر اعظم نظر بیافکنیم، سنت و رویه ایشان تشکیل حکومت بوده؛ چرا که اولاً خودشان حکومت تشکیل دادند و تاریخ نیز بر آن گواهی میدهد. دیگر اینکه برای پس از خود، به فرمان خدا تعیین حاکم کردهاست به این معنی که حکومت پس از رحلت رسول اکرم نیز لازم است.
📌دین و سیاست پیوندی مستحکم باهم دارند و این را میتوان از آیات و روایات به دست آورد.
📌انبیای الهی فقط به موعظه و نظارت بسنده نمیکردند و تا آنجا که میتوانستند زمامداری جامعه را نیز به دست میگرفتند. مانند حضرت یوسف که خواستار خزانهداری مصر گردید و حضرت سلیمان که از خداوند حکومت جهانی را طلب کرد.
📌پیامبر گرامی اسلام نیز مسئله خلافت و رهبری سیاسی مسلمانان را ناگفته نگذاشته و پس از خود، امامان دوازدهگانه را شایسته رهبری و زعامت مسلمانان دانستهاست.
📌از آنجایی که در دوران امامان معصوم، شیعیان دسترسی چندانی به پیشوایان معصوم نداشتند و همچنین با وجود حکومتهای خلفای جور و قاضیان ناحق، طبیعی است که معصومان کسانی را برای رسیدگی به امور اجتماعی مردم منصوب کنند که این گروه همان فقیهان اسلامشناساند که در زمان غیبت امام معصوم نیز بتوانند مسئولیت رهبری سیاسی مسلمانان را بر عهده بگیرند.
📌 هدف اصلی نظام اسلامی، تقرب انسان به پیشگاه خداوند و آرامش و آسایش جاودانه او میباشد.
🔹در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: " هدف از حکومت، رشد دادن انسان در حرکت به سوی نظام الهی است تا زمینه بروز و شکوفایی استعدادها، به منظور تجلی ابعاد خداگونگی انسان، فراهم آید."
🔹اهداف فرعی نظام سیاسی اسلام هم اقامه قسط و عدل، برقراری نظم و امنیت، ارتقای فرهنگ و تامین رفاه عمومی میباشد.
📌مقام معظم رهبری میفرمایند: "نه فقط پیغمبر ما، بلکه عیسی و موسی و ابراهیم و همهی پیغمبران الهی برای سیاست و برای تشکیل نظام اسلامی آمدند. آن وقت یک عدهای از روی مقدسمآبی عبایشان را جمع کنند و بگویند: ما به سیاست کاری نداریم! مگر دین از سیاست جداست؟! آن وقت تبلیغات خباثتآمیزِ غربی هم دائم دامن بزنند به این حرف، که: دین را از سیاست جدا کنید؛ دین را از دولت جدا کنید. اگر ما مسلمانیم، دین و دولت به یکدیگر آمیختهاست؛ نه مثل دو چیزی که به هم وصل شده باشند. دین و دولت یک چیز است." ۱۳۸۵/۰۵/۳۱
📌دنیاگرایی یا سکولاریزاسیون، یک پدیده اساساً مسیحی و مختص غرب و پیامد صنعتی شدن است. هستند مسلمانانی که از سکولاریسم جانبداری میکنند و تشکیل حکومت به دست پیامبر را امری انکارناشدنی میبینند.
📌افرادی که طرفدار این نظریه هستند لحظهای خلوت و سیری در تاریخ برایشان لازم است؛ که اگر سیاست از دین جدا بود این همه اتفاقات در طول زمان و تاریخ رخ نمیداد. حتی علمای طراز اول ما هم دست به تاسیس حوزه نمیزدند تا بخواهند افراد دینی تربیت کنند.
📌ببینید چگونه میخواهید محبوب باشید، خودتان، خودتان را محبوب کنید یا این محبوبیت را از خداوند میطلبید.
✍ حقشناس
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۳
#نهضت_روایتگری
🔖 دین، از سیاست جداست؟؟!!
⁉️ابتدا دو سوال دارم برای این ادعای شما که برگرفته از یک سری مفاهیمی هست که پذیرفتهاید، و با آن مفاهیم، در رابطه با وضع موجود، نقد جدایی دین از سیاست را بیان کردهاید.
1⃣سوال اول => تعریف شما از دین چیست؟
2⃣سوال دوم => تعریف شما از سیاست چیست؟
⏪طبق نقد شما، تعریف شما از دین، رابطهی شخصی انسان با خداست، و تعریف شما از سیاست، مدیریت اجتماعی انسان برای رسیدن به عدالت و سعادت است. این تعریف، جز برای عموم ناآگاه از معارف اسلام ناب و جز برای زاویهداران دین، قابل قبول نیست.
ظهور این اندیشه که دین از سیاست جداست، به حکومتهای جهان غرب برمیگردد، که خود را تابع مقررات دینی در اجتماع، سیاست داخلی و امور خارجی نمیدیدند، و با شیوع این اندیشه در کشورهای اسلامی، بسیاری از این کشورها یا دارای حکومتهای سکولارند و یا شیوه لائیکیِ اعمالِ حکومت را دارند.
و حالا شما در این جنگ فرهنگی و گسترش اندیشههای غلط غرب در فرهنگ ما، جهتدهی شما به کدام سو هست؟ دشمن چهکار میکند؟ خوشش میآید یا بدش میآید؟ انقلاب اسلامی، از این حرف شما منفعت میبرد یا ضرر میکند؟
📌 دین اسلام، مکتبی توحیدی است. این مکتب، در تمامی شئون زندگی انسانها دخالت مطلق دارد و کلیه امور را در برمیگیرد، و به تمامی نیازهای فردی و اجتماعی انسانها جهت میدهد.
📌 ابعاد سیاسی و اجتماعی مربوط به اصلاح زندگی دنیوی نه تنها در احکام حقوقی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اسلام ملحوظ است، بلکه حتی احکام عبادی اسلام که همانا وظایف خاص بندگان خدا در قبال آفریدگارشان است، نیز عاری از عنصر سیاست نیست.( امام خمینی، شئون و اختیارات ولی فقیه، ص۱۹)
♨️ احکام، در عین حالیکه قوانین نظام حکومتی اسلام را تشکیل میدهند، وسایل و ابزاری هستند که در جهت تحقق اهداف حکومت اسلامی و گسترش قسط و عدالت در جامعه به کار گرفته میشود.(امامخمینی، شئون و اختیارات ولی فقیه، ص۳۵).
بدین ترتیب مفهوم سیاست از مفهوم دین، تجزیهناپذیر است و در هر جزئی از اجزای دین اسلام، میتوان رنگی از سیاست را دید.
✅ سیره و شخصیت امام علی (علیهالسلام) گواه آن است که ایشان در کوچکترین مساله زمامداری، با مسامحه برخورد نکرد و از سیاست به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف دین مبین اسلام بهره گرفت.
⚠️ در پایان، وقتی ما یک عملکرد سیاسی را نقد میکنیم، پیامدهای آن را باید بررسی کنیم. چه پیامدهای فردی و روانشناختی باشد و چه پیامدهای جمعی و جامعهشناختی باشد. پیشنهاد بنده این است که پیامدهای این نقد غلط را بررسی کنید و به اشتباه خودتان پی ببرید.
✍ قنبرینیک
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۴
#نهضت_روایتگری
🔖 اندر حکایات دیانت و سیاست
در ابتدای عرائضم، به دو مورد فقط جهت نمونه اشاره میکنم:
📌 فرمایشات امام خامنهای، نماز جمعه چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی🔻
« دین مقدّس اسلام، نیامدهاست تا انسانها در کنج معبدها، فقط به عبادت مشغول شوند. بلکه صحنه زندگی مردم، صحنه سیاست و عرصه مسائل عظیم اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، در قلمرو احکام مقدّس اسلامی است. این، مسأله اوّل است. این، مهمترین خصوصیتی است که استکبار با آن مخالفت میکند. هرکس که طرفدار دین مقدّس اسلام باشد، اگر دین را از سیاست جدا کند، استکبار جهانی با او کاری ندارد. آنجایی که دین وارد میدان سیاست میشود و به زندگی مردم و امور اساسی حیات جهان و امور دنیوی مردم کار دارد، استکبار جهانی ظاهر میشود. چون میداند که در چنان وضعی، دین جلوِ زورگوییها و سوءاستفادههای آنها را میگیرد و مانع چپاولهای آنها از منابع طبیعی و انسانی جهان اسلام میشود.»
📌دوم فرمایش امام خمینی (رحمةالله علیه) چند روز قبل از پیروزی انقلاب در دیدار جمعی از روحانیون با ایشان، که فرمودند:
«آنقدر آیه و روایت که در سیاست وارد شدهاست، در عبادت وارد نشدهاست؛ شما اگر از پنجاه و چند کتاب فقه را ملاحظه کنید، هفت، هشت تایش کتابی است که مربوط به عبادت است، باقیش مربوط به سیاسات و اجتماعات و معاشرات و این طور چیزهاست... اسلام را بد معرفی کردهاند به ما، که ما هم باورمان آمدهاست که اسلام به سیاست چه؟
سیاست، مال قیصر و محراب، مال آخوند.»
⚠️ جناب آقای محقق داماد! حتما شما میدانید که علت انزوای دین مسیحیت، همین جدایی دین، از سیاست و تضاد بین علم و دین بود. امروز تحجر و جمود فکری مدرن شما به شکل پیچیدهای تلاش میکند تا تفسیر و تعریف مورد نظر خود را جانشین چهرهای از دین کند.
✳️ کجایند مدرسها و سید جمالالدین اسدآبادیها تا ببینند که از متن حوزه علمیه، طرح جدایی دین از سیاست مطرح میشود، آنهم، درست در زمانی که در دنیای مسیحیت، جنبشی به نام جنبش «الهیات رهایی بخش» شکل گرفته و معتقدند که زندگی حضرت عیسی، سراسر مبارزه با ظلم و ستم بوده و چرا پاپ و کلیسا مبارزه با حکومتهای ظالم را منع میکند. این جنبش، مداخله در سیاست را وظیفه کلیسا و مسیحیت میداند و مبارزه با استعمارگران را وظیفهی همه مسیحیان میشمارند.
⚠️ جناب آقای محقق داماد! آیا میدانید که در چنین شرایطی یک طرف دست بلوک غرب، و یک طرف دست بلوک شرق گرفتهاید. در بلوک غرب، فساد سبب شده که مردم ندانند اصلاً برای چه به دنیا آمدهاند و وظیفه انسان چیست و حکومتها بهطور مطلق، به امور زندگی و مادی مردم میپردازند و بهطور خودکار، حکومت دین را کاملاً از سیاست جدا میکند، و در بلوک شرق هم حکومتهای دیکتاتوری همواره اعلام میکنند که دین، افیون تودههاست و مخرب پیشرفت ملل.
❇️ بهتر نیست در چنین شرایطی، دست از غرب و شرق کشیده و آموزههای دین مبین اسلام را بهیاد بیاورید که هدف دین عبارت است از برقراری عدل و قسط و حاکمیت احکام الهی در روی زمین و باور کنیم که نظام سلطه میداند آنچه که در برابر ظلم میایستد و علیه نظامهای فاسد، قد علم میکند، همین دین است و برای خنثی کردن حرکتی به ضد، خود آن را در قالب جریانی اجتماعی نفی میکند و دین را از صحنه سیاست کنار میزند.
آیا در چنین شرایطی، محبوبیت روحانیت آنهم نه در پیشگاه خدا که در نزد مردم مهم است که بخاطر آن پا روی اینهمه بدیهیات باید گذاشت.
✍ آلادین
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۵
#نهضت_روایتگری
🔖 نظام سیاسی اسلام و کنشگریِ مردم جهان
✳️ از آنجا که ضرورت شکلگیری زندگی اجتماعی، در درجه نخست مستلزم ضرورت قانونگذاری برای رفع اختلافات در جامعه و در درجه بعد، ضرورت تشکیلات حکومتی برای اجرایی شدن قوانین است.
حکومت برای تحقق اهداف متعالی اسلام و زمینهسازی برای اجرای احکام و موازین الهی و اداره زندگی جوامع بشری، نیازمند سیاستگزاری است. لذا انبیای الهی و ائمه معصومین علیهم السلام در این عرصهها ورود جدی داشتند؛ بویژه، برخلاف سکولارها، شخص رسول اکرم( صلی الله علیه و آله) تشکیل حکومت دادند و برای پیشرفت و رشد جامعه اسلامی و عرضه داشتن فرهنگ اسلام به جهانیان، تمدنسازی کردند که این تمدنسازی برای حیات طیبه شکل میگیرد. اسلام برای تامین حیات طیبه، معطوف به اجرای مسایل دینی و سیاسی و اجتماعی است.
💠 پرواضح است دین، امری قدسی است و جایگاه رفیعی دارد. بنابراین لازمه حفظِ قداستِ دین آن است که احکام آن به شکل جامع به اجرا درآید و تشکیل حکومت و ورود در سیاست، زمینه این امر را به شکل مناسبتری فراهم میسازد.
قداستِ جایگاهِ روحانیت و بزرگان دین درصورتی است که آنان، در آن جایگاه، به وظیفه خود عمل نمایند که از اهمّ وظایف آنان، اجرای احکام اجتماعی، سیاسی و حکومتی اسلام است. بدیهی است اگر این بزرگان به بهانهی از دست رفتن قداست و جایگاهشان، از اجرای احکام سیاسیِ اسلام سرباز زنند، آیا آن جایگاه، قداستی خواهد داشت؟!
💬 ما بهدنبال قداست برای روحانیت نیستیم که اگر بدنبال تحبیب و تطهیر جایگاه خود باشیم قداست دین اسلام ناب رو هدف قرار دادیم. وظیفه ما تبیین قداست اسلام ناب است که به دنبال مسلمانی و مسئول بودن و کنشگری جامعه و ایجاد حیات طیبه و پاکیزه برای تمام انسانهاست.
📌 آقای محقق داماد! لازم به توجه و بیان دارد که ما دین منزوی نمیخواهیم که ما را به قبرستاننشینانِ عاداتِ سخیفِ جاهلیتِ مدرن، تبدیل کند. ما، اسلامی مقتدر دارای سیاستِ حکومتداریِ قوی میخواهیم که از ما، انسانهای مقتدر بسازد. اسلامی که دارای نظریه سیاسی در زمینه سیاستگزاری کلان و جامع برای اداره کشور و جهان داشته باشد. اسلامی که شما معرفی میکنید اسلام آمریکایی، اسلام لیبرال، اسلام سکولار و اسلام متحجرانه و اسلام رحمانی است که ما از این اسلام برائت میکنیم. اسلام ناب، تحولخواهِ تحولآفرینِ انسانساز است.
⚠️ تصور و خوف اینکه دینِ دارای سیاست، ما را از تحبیب و تطهیر کنار زند، نشان از عقبماندگی و عقبافتادگی از محتوای غنی اسلام ناب دارد.
⚠️ آدم منفعل و بدون تبیین مواضع را به چه کار آید، جز اینکه کامِ دشمنانِ اسلام را شیرین میکند.
✍ پاکنفس
طلبه انقلابی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۶
#نهضت_روایتگری
🔖 حاکمیت اسلام بر پایه ولایت فقیه
💠 هدف اصلی و اساسی ادیان الهی، رشد و تکامل بشر بر مبنای توحید از طریق دعوت به مبارزه با کفر و شرک و الحاد بودهاست. قدرتهای استکباری جهان، برای چپاول دسترنج تودههای محروم، نغمهی «جدایی دین از سیاست» را مطرح کردند و با این توطئه توانستند بر جنبههای فکری، فرهنگی، دینی و ملی جوامع اسلامی استیلا یافته، منابع مادی و ذخایر زیرزمینی آنها را به غارت ببرند و عجز و یأس را بر جوامع اسلامی حاکم گردانند.
📌 پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بر چنین عقیده و نغمهای خط بطلان کشید و نهضت اسلام را با اصل مقدس «ولایت فقیه» و با « سرنگونی استبداد ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در ایران» تبدیل به پدیدهای منسجم و جهانی نمود.
✅ از دیگر سیاستهای داخلی انقلاب اسلامی؛
ارتقای مشارکت سیاسی و آگاهیهای مردم و کسب استقلال و آزادی است.
اصل نه شرقی و نه غربی و مبارزه با غول استعمارگر یعنی آمریکا هم همواره یکی از اصول عمده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بودهاست.
❇️ بدانید کسانی که نغمهی شوم جدایی دین از سیاست را سر میدهند، سیاست را از اخلاق نیز جدا میدانند و در فعالیتهای سیاسی، خود را به هیچیک از بایدها و نبایدهای اخلاقی پایبند نمیدانند. نخستین خونی که بر زمین ریخت، از رذیلهی اخلاقی «حسد» سرچشمه گرفت؛ جنایتکارانی چون فرعون، چنگیز، هیتلر، صدام و... جملگی به اخلاق پشت کردهاند و تراژدیهایی چون هیروشیما، ناکازاکی، هفده شهریور، جمعه سیاه و... به دست کسانی اتفاق افتاد که اخلاق را پشت دروازهی سیاست جا گذاشته بودند.
📌 پیامبر اسلام در خطبهای که در «حجه الوداع» ایراد کردند، به مسلمانان توصیه کردند که همواره باید صلابت، استواری، عزت و غیرت خود را به رخ دیگران بکشند.
⚠️ پس مسلمانان باید همواره هوشیاری و آگاهی خویش را نسبت به مسائل سیاسی، آن هم سیاست الهی و با رعایت اخلاق حفظ کنند و حال که در آستانهی ایجاد تمدن اسلامی در جهان هستیم، جای بسی تأسف است که گروهی در داخل، همنوا با جریان استبدادی، نغمهی «جدایی دین از سیاست» را سر میدهند.
✍ کامران
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۷
#نهضت_روایتگری
🔖 تحبیب الله؛ سیاست عین دیانت
🔰رابطه دین و سیاست در دو سطح مفهومی و نهادی قابل بررسی است. از منظر حضرت امام (رحمتالله) اسلام مکتبى است که برخلاف مکتبهاى غیرتوحیدى، در تمام شوون فردى، اجتماعى، مادى، معنوى، فرهنگى، سیاسى، نظامى و اقتصادى دخالت و نظارت دارد. آیت الله مصباح(رحمتالله) در تعریف سیاست می فرمایند: سیاست، «آیین كشور دارى» است و به تعبیر دقیقتر، سیاست در این بحث به معناى «اداره امور جامعه به صورتى است كه مصالح جامعه - اعم از مادى و معنوى ـ را تأمین كند؛ با وجود وضوح مفهوم دین و سیاست، منظور از نهاد دین روحانیت و کارشناسان دین و منظور از نهاد سیاست حکومت است که بر مبنای قرآن و تعبیر امام (رحمتالله) هدف دین برپایی حکومتی است که هدفش تدوین و اعمال سیاستی در جهت اجرای عدالت است؛ سیاست عادله.
🔰نظام جمهوري اسلامي ايران، براساس اصل چهارم قانون اساسي، بر محور تفكرات اسلامي بنا شده و بر محور بينشهاي اسلامي، احكام و مقررات الهي بايد اداره شود. بدون ترديد اين مسؤليت بزرگ را بايد حوزههاي علميه و عالمان ديني بر عهده گيرند و براساس منابع اصيل اسلامي به استنباط بپردازند و خط مشي نظام را مشخص كنند و در حلّ معضلات فقهي و فرهنگي و نيازهاي نظري نظام بكوشند؛ زيرا استكبار با تمام قوا درصدد نشان دادن عدم توانایی اسلام در اداره زندگي بشر امروز است.《نقش حوزه، غیر از جنبههای فرهنگی در ادارهی جامعه است. ما نباید از نقش سیاسی حوزه و شخصیتهای حوزوی در ادارهی جامعه غافل شویم. این، چیز مهمی
است.》(رهبر انقلاب ۱۳۶۸/۰۹/۰۷)
🔰 ایشان در دیدار با حوزویان در سال ۶۶ نیز بیان کردند که براساس قانون اساسي، همه نهادهاي اين نظام براساس اسلام بايد اداره شوند. بنابراين حوزههای علميه و عالمان ديني نميتوانند نسبت به حكومت اسلامي بيتفاوت و يا با آن موضعي خصمانه داشته باشند. حوزه، استقلال داشته باشد اما همراه باشد و از نظام جمهوری اسلامی پشتیبانی کند.
🔰نویسنده در بیانات خود،اشاره کرده است: 《شرط تحبیب روحانیت جدایی از سیاست است. اینگونه عبارات سالیان سال است که به روش های مختلف شنیده و یا برنامه هایی در جهت اجرایی کردن آن در عرصه فرهنگی مشاهده شده است. اینکه قلمرو دین و سیاست در تفکر سکولاریسم با یکدیگر متفاوت است، بر مبنای قرآن و سنت، تفکری مضمحل است.
✅ با استناد به آیات قرآن، اسلام همانگونه كه مطالبى راجع به عبادات و اخلاق فردى دارد، براى زندگى و روابط خانوادگى، ازدواج، طلاق، معاملات و تجارت، تربیت فرزند، پیروى و اطاعت از «اولوالامر»، قرض، رهن، جنگ و صلح، حقوق مدنى، حقوق جزایى، حقوق بینالملل و مسائل نظیر آنها دستورالعمل دارد و چندین برابر آنها در احادیث و روایات منقول از پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) وارد شدهاست.
🔰آیتالله مصباح (رحمتالله) اشاره دارند که اسلام، سیاست و رفتارهاى سیاسى را همچون رفتارهاى اجتماعى و اعمال فردى روى یك خط و مسیر و به طرف هدفى واحد مىداند. آن هدف، رسیدن انسان به سعادت و كمال نهایى، یعنى قرب به خداوند متعال است. اهمیت این نکته از آنجا پدیدار میشود که گاهى عمل كردن به واجبات سیاسى و اجتماعى اسلام اساس ایمان و شرط قبولى سایر اعمال است.
📌 علامه مجلسی(رحمتالله) در بحارالانوار آورده اند: امام رضا(علیه السلام) در حدیث معروف به «سلسله الذهب»، از قول خدای تعالی میفرمایند: «کَلِمَۀُ لا اِلهَ الَّا اللهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشَرطِها وَ شُرُوطِها وَ اَنَا مِن شُرُوطِها»؛ کلمه «لا اله الا الله» دژ و حصار محکم من است، پس هر کس داخل حصار من شود، از عذاب من در امان است، امّا به شرطی و شروطی که من از شروطش هستم. در این حدیث گرانبها کلمه توحید، دژ و قلعهای امن معرفی شده که مهمترین شرط ورود به این قلعه، قبول ولایت و امامت امامان معصوم معرفی شدهاست. لذا اصل ولایت، اصلی مهم و به عنوان امری سیاسی و اجتماعی مبنای صحت و پذیرش سایر اعمال و طاعات بندگان و از مبانی اثرگذار مکتب اسلام است.
🔰اینکه بعد از چهل سال، مبنای فکری حقیقی حوزه و شرط تحبیب آن، جدایی روحانیت از سیاست بیان شده؛ جز این را به ذهن نمیرساند که به دنبال کدامین تحبیب هستند؟!!
✍ خانبابازاده
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۸
#نهضت_روایتگری
🔖 حوزه دولتی، آخوند درباری
♨️ عدهای معتقدند که حوزه و فضای آن، باید از دولت و سیاست جدا باشد و اصلاً بنای حوزه علمیه توسط حاج شیخ عبدالکریم حائری، بر همین اساس بودهاست؛ حال، باید دید که در چه زمانی اصرار ایشان به جدایی حوزه از حکومت بوده و هدف، جدایی از کدام حکومت است؟
✅ حوزه علمیه قم در زمان حکومت شاهنشاهی تاسیس شده و روشن است که وابسته بودن حوزه به حکومت و همراهی با آن، مهر تاییدی به سلطنت پهلوی و حکومت طاغوتی بود و موجب تربیت آخوندهای سطحی و درباری میشد. بنابراین، چنین دستورالعملی برای جدایی حوزه از حکومت منطقی است اما آیا این دستورِ کار، در حال حاضر که حکومت و نظام اسلامی در جامعه مستقر شدهاست؛ باید اجرا شود؟ روشن است که برای پیشرفت تفکر اسلامی در حکومت و بدنه حاکمیتی جامعه لازم است حوزه وارد عمل شده و سیاستمداران معتقد به اسلام و فرهنگ اسلامی-انقلابی تربیت کند. در چنین شرایطی حمایت دولتی از حوزه غیر منطقی نیست؛ بلکه دولت در حقیقت بر روی آینده کشور سرمایهگذاری میکند. بهشرط آنکه حوزه در امانت خیانت نکند و در راستای اهداف بلند نظام اسلامی، طلاب ترار انقلاب تربیت کند.
📌 در کلام رهبر انقلاب، حوزه به عنوان قاعده انقلاب اسلامی، لازم است سه عنصر را در خود بپروراند:
🔹اولین عنصر، فقاهت است یعنی ترکیبی از متد علمی و دقیق فقاهتی و به تعبیر امام، فقه جواهری به معنای دقت و اتقان کامل در قواعد فقهی و استنتاج منظم فروع از همان قواعدی که در فقه و اصول مشخص شده است.
🔹عنصر دوم، تهذیب و اخلاق است. ما اگر مهذب باشیم، خواهیم توانست هستی خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامی قرار دهیم.
🔹عنصر سوم، آگاهی سیاسی است. آگاهی سیاسی به مثابه چشمی است که اگر نداشته باشیم آن دو عنصر دیگر در حرکت به ما کمک نخواهد کرد.(۱۳۶۸/۳/۲۲)
🔷 اداره نظام و مردم و ساختن و پرداختن و جمع و جور کردن مجموعه زندگی انسانها براساس اسلام، کار بسیار پیچیده و ظریف و دشواری است که در این زمان(تشکیل نظام بر مبنای شریعت و فکر اسلام) بر دوش ما و علما در جامعه اسلامی است.(۱۳۶۸/۴/۲۰)
💠 براساس همین بیانات میتوان فهمید که روش کار حوزه باید از شکل قبلی به سمت مشارکت حداکثری در ساختن جامعه و تأمین سیاستهای صحیح حرکت کند و دیگر جدایی حوزه از حکومت معنا ندارد.
از طرفی، حوزه خود را از حکومت طاغوتی جدا کرده بود، نه از سیاست و نظام اسلامی؛ چرا که سیاست در اسلام عین دیانت است.
✍تقوی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۹
#نهضت_روایتگری
🔖 اهمیت ایجاد روابط سالم اجتماعی و ایجاد عدالت بین انسانها،عامل اصلی سیاسی بودن دین
🍃روابط بین انسانها،اجتماعی است نه فردی. یک انسان نمیتواند خودش را از جامعه جدا بداند و در غار تنهایی خود، فرو رود و به دیگران کاری نداشته باشد.
🍃به قول شهید مطهری:
«اسلام دین اجتماع است».
🍃هر انسانی برای رفع نیازهای مادی و معنوی خود، به دیگر افراد جامعه نیاز دارد. اگر این نیازها در تعارض و تزاحم با هم باشد، فقط با ایجاد قسط و عدالت میتوان آن نیازها را در راستای هم و در نهایت ساختن جامعهی سالم و صالح قرار داد.
🍃شاید یکی از علل مخالفت افراد با سیاسی بودن دین، این باشد که سیاست را یک چیز عجیب و دور از ذهن میدانند یا سیاست را فقط بهکار بردن خدعه و نیرنگ در برابر افراد جامعه و همچنین در سطح بینالمللی در برابر دیگر کشورها میدانند. در حالیکه سیاست، اعم از این مسائل است و به اتخاذ تصمیم تخصصی، پیادهسازی بهترین راه و روش، برای منافع فردی یا گروهی و جمعی در برابر چالشهای احتمالی یا پیشرو میباشد.
🍃اگر طبق آیه ۲۵ سوره حدید، قبول داشته باشیم که بعثت انبیاء، جهت اقامه قسط وعدل است که هم امام خامنهای و هم آیتالله مکارم شیرازی بر این امر تأکید دارند، اهداف بزرگ انبیاء بدون داشتن حکومت امکانپذیر نیست و با جدایی دین از سیاست، بازوان اجرائي دین که همان سیاست است؛ از او جدا میگردد و سیاست، تبدیل به عامل خودکامگی و رسیدن به منافع شخصی میشود.
✍ افچنگی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی