الهی منش ععععع.mp3
28.9M
🎙حجةالاسلام محمد مهدی الهی منش
📆 ۶بهمن۱۴۰۲
🗓موضوع: رابطه معنویت و ولایت
✏️ برداشتی خلاصه:
➖ما یک توانایی و استطاعت فردی داریم و یک توانایی اجتماعی که برای کارهایی است که یک نفره نمیتوان آن را پیشبرد
➖برای کار جمعی باید افراد - چه بسا در طول نسلها - جمع شوند و اگر این کار انجام نگیرد همه ترک وظیفه کردهاند
➖کلانْ طرحِ جمعی خداوند، شکل گرفتن نظام توحیدی و عبودیت جمعی در کل عالم و استیلای دین و روش حق بر تمام مدلهای زندگی است ( هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ )
➖ فعالیتهای فردی هرکس باید نسبتی با آن کلان پروژه خدا داشته باشد و بخشی از آن را به پیش ببرد
➖این جمع بزرگ ولایت نام دارد و مدیر این جمع بزرگ، ولیّ/امام است
➖اگر قرار بود امام زمان(عج) این طرح را به تنهایی پیش ببرند رسولالله و ائمه همان زمان آن را انجام میدادند و دیگر احتیاج به بیش از ۱۱۰۰سال صبر نبود
➖بزرگی «ثواب/عذر داشتن» و «عقاب» به اندازه بزرگی«پیروزی» و «شکست» این طرح بزرگ است
➖حکومت فعلی ایران با تمام ضعفهایش قرار است قدمی برای این طرح بزرگ باشد لذا باید در ایستادگی این عَلَم و پیشبرد آن مشارکت داشت و فقط منتقد نبود
🔸 @Ensan_jari
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🌄 انقلاب و انتقال
✍🏻 عینصاد
❞ انقلاب با درک ارزش شروع مىشود و با دگرگون شدن ارزشها و نقشها، روابط دگرگون مىشود. و ديگر انتقال سرمايهها نيست كه كارگشاست؛ كه انتقال آدمها از جايگاههاى خويش و از زنجيرهاى خويش مىتواند راهگشا باشد.
📚 #بررسی | ص ۷۳
#️⃣ #عکس #عکس_نوشته #تربیت #دهه_فجر
▫️ @einsad
🔸 #جلسه_شنبه_شبها
📃 ادامه شرح و توضیح حکمت ۱۵۰ نهجالبلاغه➕ نکاتی از امام و انقلاب
🎤 در محضر: جناب آقای سید محمد موسوی
ساعت : ۱۹:۳۰
🔸 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
🔰 @ensan_jari
موسوی اممممم.mp3
14.39M
🔸 #جلسه_شنبه_شبها
🎤 جناب آقای سید محمد موسوی
🗓۱۴بهمن۱۴۰۲
📃 ➖بیان روایات و داستانهایی از رحمت خداوند و عشق به خدا به مناسبت ایام ماه رجب
➖بیانی از غربت نهج البلاغه
➖توضیحات و خاطرات نقل شده از امام خمینی(ره) و جنبه معنوی ایشان به مناسبت ایام دهه فجر
🔰 @Ensan_jari
💠 و ما أرسلناک إلا رحمهٔ للعالمین
📌مراسم جشن عید مبعث
👤سخنران: حجة الاسلام استاد مسعود پورسید آقایی
همراه با مدیحه سرایی حاج آقای تلافی
⏰ زمان: پنجشنبه ۱۹ بهمن، ساعت ۱۵:۳٠
📍مکان: خیابان بهار، بهار ۲٠، هویزه ۵ ؛پلاک ۵۹
کانـــون فرهنگــــی-تبلیغــــی انســــان جــــاری
🌱 @Ensan_jari
May 11
پورسیدآقایی تتت.mp3
24.96M
⚜ سخنرانی مراسم جشن عید مبعث رسول اکرم(صلیاللهعلیهوآله) و ایام الله دهه فجر ⚜
🗓 موضوع: انفجار نور زمینه ساز ظهور
🎙 حجة الاسلام استاد سید مسعود پورسیدآقایی
📆 ۱۹بهمن۱۴۰۲ / ۲۷ رجب
✳️ @ensan_jari | انسان جاری
🔸 #جلسه_شنبه_شبها
📃 موضوع: عوامل نارضایتی از خدا،دنیا،زندگی و مردم
🎤 در محضر: حجة الاسلام قربانی
ساعت : ۱۹:۳۰
🔸 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
🔰 @ensan_jari
قربانی 48.mp3
22.58M
🔸 #جلسه_شنبه_شبها
🎤 حجةالاسلام قربانی
🗓۲۱بهمن۱۴۰۲
📃 موضوع: عوامل نارضایتی از خدا ، دنیا ، زندگی و مردم
✏️ بحث برگرفته از نامه سوم از کتاب «نامههای بلوغ» استاد صفایی با عنوان: رضا و رضوان ؛ که این عوامل در ۸ زمینه بررسی میشود
➖ به طور کلی نوع نگرش ما به هستی و باورهایمان تعیین میکند که ما به چه چیزی رضایت یا از آنها ناراضی باشیم
➖ این نارضایتیها فرد را اذیت میکند و کمکم زمینهای برای برخی عصیانها و انکارها و نفرتها و تردیدها را در وجود فرد فراهم میکند
➖ و انتهای این اعتراضها به خدا برمیگردد منتها برخی رویشان نمیشود آن را به زبان بیاورند و به صراحت به خدا نسبت دهند
زمینه 1⃣ : اینکه خدا را با قهر و اقتدار احساس کنی، نه همراه رأفت و رحمت و محبت و زیبایی
↙️ زیبایی نگاه در:
رنج و بلاء [در انسان]
ظلم و ستم [در جامعه]
تبعیض و تفاوت [در خلقت]
زمینه 2⃣ : اینکه معاد و پاداش را انتقام بدانی، که اگر گناه کنی، میسوزاندت؛ نه اگر گناه کنی، میسوزی
🔰 @Ensan_jari
📌مراسم جشن اعیاد شعبانیه
👤سخنران: حجة الاسلام استاد علاءالدین اسکندری
همراه با مدیحه سرایی حاج آقای اسحاقی
⏰ زمان: سهشنبه۲۴ بهمن، ساعت ۱۸:۳۰
📍مکان: خیابان بهار، بهار ۲٠، هویزه ۵ ؛پلاک ۵۹
کانـــون فرهنگــــی-تبلیغــــی انســــان جــــاری
🌱 @Ensan_jari
اسکندری خخخ.mp3
16.94M
⚜ سخنرانی مراسم جشن اعیاد شعبانیه
🎙 حجةالاسلام علاءالدین اسکندری
📆 ۲۴بهمن۱۴۰۲ / ۳شعبان
🗓 مروری بر قدر انسان، امامت و انسان در حدّ ولایت امام
✂️ ➖استاد صفایی:« کار اساسی خود را دگذگون کردن تلقی تودهها از خود و دیگری به دست آوردن مهرههای کارساز میدانم» و این اشارهای است به کار انبیاء و ائمه
➖یکی از کارهای ما این است که نگاه ما به خودمان عوض شود و نگاه تودهها را هم نسبت به خودشان بالا بیاوریم واین رفعت باعث شرح صدر میشود و با شرح صدر مصیبتهای دنیا سبک میشود و هم میتوانند بار سنگین رسالت را به دوش بکشند
✳️ @ensan_jari | انسان جاری
📚 برشی از کتاب «انسان جاری»
✍نوشته: حجةالاسلام سیدمسعود پورسید آقایی
مرادم از انــســان جــــاری¹ ، موجودی است تزکیه² شده و تعلیم³ یافته؛ پالایشی⁴ از هواها، تعصبها، عادتها و تقلیدها و تعلیمی از احکام⁵ و قدر انسان⁶.
موجودی که با حکمت، فکرش و با موعظه، قلبش را به تسلیم رسانده⁷.
مرادم از انسان جاری، انسانی است که از سطح غرایز به حد وظایف و انتخاب⁸ رسیده و محرک او در خوردن، خوابیدن، نشستن، دوست گرفتن، ازدواج،صحبت کردن و... ، نه غریزه، که تکلیفش است. کسی که در وسعت دریای دلش، سنگریزهها _ دنیا، نفس، خلق، شیطان⁹ _ موجی ایجاد نمیکنند. ...
➖➖پینوشت➖➖
1⃣ این تعبیر، برگرفته از کلام حضرت ابراهیم(علیهالسلام) در قرآن است آنجا که میگوید: إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّي سَيَهْدِينِ(صافات ۹۹) من ذاهب و روندهام. من نمیتوانم بمانم که ماندن گندیدن است و در این رفتن، روی به سوی حاکم و پروردگارم دارم. سَیَهْدِینِ و او به زودی مرا هدایت میکند.
این هدایت(سیهدین) غیر از آن هدایتی است که ابراهیم از قبل به دست آورده بود و با پشتوانه آن بر قوم خود فریاد میزد و بر آنها حجت میآورد که: أَتُحَاجُّونِّي فِي اللَّهِ وَقَدْ هَدَانِ (انعام ۹۰) (تفاوت قد هدین و سیهدین) ...
2⃣ یزکیهم: تزکیه و آزادی دادن در بعضی آیات، مقدم بر تعلیم و در بعضی آیات، پس از تعلیم آورده شده است. سرّ این نکته شاید در این باشد که عوامل تزکیه و آزادی انسان، عواملی که انسان را میرهاند و وابستگیهای او را بر میدارد، متفاوت هستند. بعضی پیش از تعلیم در انسان هستند و به آموزش نیاز ندارند مانند کنجکاوی و حقیقتطلبی که با ذکر بارور میشوند و بعضی نتیجه آموزشها و شناختهای عظیم و عوامل زهد میباشد که با تعلیم پیامبر در او شکل میگیرند ...
3⃣ یعلمهم: تعلیم و آموزش دامنه گستردهای دارد. تعلیم آنچه نمیدانستیم و تعلیم آنچه خود نمیتوانستیم بدون رسول بیاوریم و بدانیم.
عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ(علق ۵) مربوط به گذشته است و
وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ(بقره ۱۵۱) مربوط به همیشه و شاهد ناتوانی انسان. خداوند آنچه را نمیدانستیم و آنچه را نمیدانیم و آنچه را نمیتوانیم بدانیم، به ما میآموزد ...
5⃣ یعلّمهم الکتاب: کتاب در این آیه همان دستورها و ﴿کُتِبَ عَلَیْکُم﴾ هاست چون تمام انبیا کتابی مثل تورات و انجیل و قرآن نداشتند در حالی که در آیه هست: أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ (حدید ۲۵) ...
6⃣ ﴿یعلّمهم الکتاب و الحکمة﴾ : حکمت و فکر محکم همان آگاهی و شناخت ارزش، و قدر خود انسان است ...
╭┅────────┅╮
@Ensan_jari | انسان جاری
╰┅────────┅╯
📚 برشی از کتاب «انسان جاری»(2)
✍نوشته: حجةالاسلام سیدمسعود پورسید آقایی
انسان جاری ... کسی [است] که در وسعت دریای دلش سنگریزهها _دنیا، نفس، خلق، شیطان⁹_ موجی ایجاد نمیکنند. این ماییم تشنه و لبریز و پر، تشنهٔ قدرت و لبریز شهوت و پر از هوا و هوس.
اما آنانی که از ایمان و عشق¹⁰ غیر حق رهیده و از عشق بالاتری¹¹ برخوردار شدهاند، و با او دیده و با او رفتهاند و پر از امر او و لبریز از محبت، و تشنهٔ خدمت به خلق اویند، این سنگها در فراخنای روحشان موجی ایجاد نمیکند هیچ، که قدرتی هم میسازد. پس نه فراری، که مشتاقند.
منظورم از انسان ذاهب، آنی است که این همه استعدادهای فردی و اجتماعی و عالیاش را به کار گِل نگماشته، به رشدی رسانده و از جهتی عالی برخوردار ساخته. آنی است که از حضیض ذلّت بودن، به اوج وسعت شدن راه یافته و سرود زیبای إِنّی ذاهِبٌ إِلَی رَبِّی¹² را سر داده.
مقصودم از انسان بالنده، انسانی است که انسان و هستی و نقش انسان در هستی را شناخته. انسانی که از دغدغههای مدام فکری رهایی یافته و تمامی پلهای پشت سرش را شکسته تا در لحظات بحرانی، مجبور به بازگشتن نگردد.
انسانی که در برخوردهایش، نه به خوشایندها، که به معیارها و میزانها دعوت میکند
و نه به یافتهها، که به روشها فرا میخواند. بسان چشمه میکاود، نه همچون استخر به آب ببندد؛ که جوشش بهتر از بخشش است.
انسان جاری، انسانی است که پس از تولدش به تولید میپردازد. انسانی که زندگی دیگران از باغ زندگی او به گُل مینشیند و در باغ دستهای او جوانه میزند¹³.
انسانی که مجهز به بینات و کتاب و میزان است.
انسانی که با آیه محکم، اعتقادش و با اخلاق، روحش و با احکام، روابطش را هماهنگ کرده است.
انسانی که در فکرش از بنیادها و در روحش، از ظرفیتهایی برخوردار است.
انسانی که به عبودیت رسیده و محرّکی کمتر از خدا و حرکتی کمتر از رشد ندارد.
انسانی که روش مبارزه با سؤالات را آموخته و با سه گام «طرح، تنظیم و تحلیل» همراه گشته است.
و بالاخره مرادم از انسان جاری، کسی است که اسوهای دارد و حجتی؛ اسوهای چون محمد(صلیاللهعلیهوآله) و حجتی چون علی(علیهالسلام).
╭┅────────┅╮
@Ensan_jari | انسان جاری
╰┅────────┅╯
🔸 #جلسه_شنبه_شبها
📃 نکاتی از ماه مبارک شعبان و نیمه شعبان
🎤 در محضر: جناب آقای سید محمد موسوی
ساعت : ۱۹:۳۰
🔸 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
🔰 @ensan_jari
موسوی ففففف.mp3
16.03M
🔸 #جلسه_شنبه_شبها
🎤 جناب آقای سید محمد موسوی
🗓۲۸بهمن۱۴۰۲
🗒 توضیحات و روایاتی راجع به ماه شعبان ➕مناجات شعبانیه
📝 ... قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ قَدْ تَذَاكَرَ أَصْحَابُهُ عِنْدَهُ فَضَائِلَ شَعْبَانَ فَقَالَ شَهْرٌ شَرِيفٌ وَ هُوَ شَهْرِي وَ حَمَلَةُ اَلْعَرْشِ تُعَظِّمُهُ وَ تَعْرِفُ حَقَّهُ وَ هُوَ شَهْرٌ تُزَادُ فِيهِ أَرْزَاقُ اَلْمُؤْمِنِينَ لِرَمَضَانَ وَ تُزَيَّنُ فِيهِ اَلْجِنَانُ وَ إِنَّمَا سُمِّيَ شَعْبَانَ لِأَنَّهُ يَتَشَعَّبُ فِيهِ أَرْزَاقُ اَلْمُؤْمِنِينَ لِرَمَضَانَ ...
روایت شده: رسول خدا(ص) در حالی که یارانش از فضیلت ماه شعبان سخن میگفتند فرمود: ماه شریفی است و آن ماه من است و فرشتگانی که حامل عرشند آن را بزرگ میدارند و حقش را میشناسند، و آن ماهی است که در آن روزیهای مؤمنان به خاطر ماه رمضان افزون میشود و بهشت زینت و آراسته میگردد
و به این جهت نامش را شعبان گذاشتهاند که روزیهای مؤمنان در آن تقسیم میشود ...
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ص۶۲
🔰 @Ensan_jari
🌸مراسم جشن عید نیمه شعبان🌸
👤سخنران: استاد جلیل معماریانی
همراه با مدیحه سرایی حاج آقای اسحاقی
⏰ زمان: شنبه ۵ اسفند، ساعت ۱۹:٠٠
📍مکان: خیابان بهار، بهار ۲٠، هویزه ۵ ؛پلاک ۵۹
کانـــون فرهنگــــی-تبلیغــــی انســــان جــــاری
🌱 @Ensan_jari
✳️ بیداری پیش از آفتاب ارزشمند است
🔻 امام صادق علیه السلام فرمود: هرکس دوست دارد از اصحاب #قائم باشد، #انتظار او را بکشد و #تقوا پیشه کند و به #محاسن_اخلاق پایبند باشد که در این حالت، او #منتظر_واقعی است.
🔸 زمان #تلاش و #تحرک، همین حالاست. قرآن آشکارا میگوید: کسانی که پیش از پیروزی، انفاق و جهاد میکنند، با کسانی که پس از پیروزی، جهاد و انفاق میکنند، برابر نخواهند بود؛ بلکه فضیلت گروه اول، بیشتر از گروه دوم است: «أُوْلَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِینَ أَنفَقُوا مِن بَعْدُ وَ قَاتَلُوا» (حدید، ۱۰)
🔺 امروز که روزگار پیش از #ظهور است، هنگام حرکت، کار و اقدام و قیام است. بیداری، امروز هنر است و ارزش دارد؛ وگرنه در فردای روزگار - که ایام با برکت ظهور است - همه اهل حرکت و تلاش خواهند بود. بیداری پیش از آفتاب، ارزشمند است و الاّ با آمدن آفتاب، همه بیدار میشوند و نماز، قضا خواهد شد.
👤 حجت الاسلام قرائتی
📚 از کتاب تمثیلات مهدوی؛صص۸۷و۸۸
➖➖➖➖
وقتى به ما مى گويند منتظر فرج باشيد، فقط اين نيست كه منتظر فرج نهايى باشيد، بلكه معنايش اين است كه هر بن بستى قابل گشوده شدن است. فرج، يعنى اين؛ فرج، يعنى گشايش. مسلمان با درسِ انتظار، فرج مى آموزد و تعليم مى گيرد كه هيچ بن بستى در زندگى بشر وجود ندارد كه نشود آن را باز كرد و لازم باشد كه انسان نااميد دست روى دست بگذارد و بنشيند و بگويد ديگر كارى نمى شود كرد؛ نه، وقتى در نهايتِ زندگىِ انسان، در مقابله ى با اين همه حركت ظالمانه و ستمگرانه، خورشيدِ فرج ظهور خواهد كرد، پس در بن بست هاى جارى زندگى هم همين فرج متوقَّع و مورد انتظار است. اين، درس اميد به همه ى انسانهاست؛ اين، درس انتظار واقعى به همه ى انسانهاست؛
لذا انتظار فرج را افضل اعمال دانسته اند¹ ؛ معلوم مى شود انتظار، يك عمل است، بى عملى نيست.
نبايد اشتباه كرد، خيال كرد كه انتظار يعنى اين كه دست روى دست بگذاريم و منتظر بمانيم تا يك كارى بشود. انتظار يك عمل است، يك آماده سازى است، يك تقويت انگيزه در دل و درون است، يك نشاط و تحرك و پويايى است در همه ى زمينه ها. اين، در واقع تفسير اين آيات كريمه ى قرآنى است كه: «و نريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثين» يا «ان الارض للَّه يورثها من يشاء من عباده و العاقبة للمتقين». يعنى هيچ وقت ملت ها و امت ها نبايد از گشايش مأيوس شوند.
👤رهبر انقلاب ۱۳۸۴/۰۶/۲۹
➖پانوشت➖➖➖
1- در روایات متعدد افضل یا محبوبترین عمل نزد خداوند انتظار فرج شمردهشده است
از جمله:
🔸از امام رضا(ع) از پیامبر اکرم(ص): أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِي اِنْتِظَارُ فَرَجِ اَللَّهِ .
عیون اخبار الرضا؛ج۲؛ص۳۶
🔸وَ اِنْتَظَرُوا اَلْفَرَجَ وَ لاٰ تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اَللّٰه فَإِنَّ أَحَبَّ اَلْأَعْمَالِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اِنْتِظَارُ اَلْفَرَجِ مَا دَامَ عَلَيْهِ اَلْعَبْدُ اَلْمُؤْمِنُ
منتظر گشایش باشيد و از رحمت خدا نوميد نباشيد كه محبوبترین اعمال نزد خداى عز و جل انتظار گشایش است مادامى كه بندۀ مؤمن بانتظار آن چشم دوخته است
خصال شیخ صدوق؛ج۲؛ص۱۰
💠 @Ensan_jari
May 11
مروری بر سرفصلهای کتاب
📖 تو میآیی(تبیینی کاربردی از حقیقت انتظار) ؛۱۲۰صفحه
✏️نوشته: استاد علی صفایی حائری
فهرست
مقدمه.......
انتظار.....
حقیقت انتظار......
ریشههای انتطار.....
ادب انتظار....
توجه.....
عهد.....
انس....
توسّل....
انتظار و آمادهباش...
اثر انتظار....
صبر....
ذکر.....
بصیرت.....
ای نزدیکتر از من به من...
عصر انتظار.....
حقیقت انتظار....
ای قامت بلند امامت....
ای قامت بلند امامت....
توضیح....
جایگاه امامت....
ضرورت امام....
عشقِ شکلگرفته.....
سرفصلهایی برای تحقیق....
امامت
ولایت
رابطه و تشکیلات
غیبت
فعالیت
علائم ظهور
زمینهٔ ظهور
دولت قائم
مسئولیتها
انتظار
سرودههای انتظار....
🔰 @Ensan_jari
🔸انتظار
شب ميلاد نور، شب طلوع حجّت، شب تولدمهدى، قائم آل محمّد است.
ما خود را از منتظران حساب كردهايم و جاى حرفى باقى نگذاشتهايم؛ در حالى كه حرفها بسيار است و مىتوانيم خود را دوباره ارزيابى كنيم. لااقل تا اين قدر كه اگر در متن عدالت و رفاه و حتى آزادى و آگاهى و عرفان نشستيم، آيا انتظارمان برآورده شده و ديگر مهدى را نمىخواهيم و انتظار قائم آل محمّد را نداريم؟ اگر مااز مهدى تااين مرحله انتظار داشته باشيم، ديگر انتظارى نخواهيم كشيد و توقعى نخواهيم داشت.
مناسب است كه با اين حساب، نگاهى ديگر به انتظار داشته باشيم و مفهوم و حقيقت انتظار، ريشههاى انتظار، ادب انتظار و اثر انتظار را دوباره ارزيابى كنيم.
🔸حقيقت انتظار
ميرفطروس در كتاب خود، انتظار را مذهب احتراز معرفى مى كند؛ مذهب كنارهگيرى و گوشهگيرى، مذهبى كه نمىتواند كارى صورت دهد، پس دهنكجى مىكند و كنار مىكشد.
دكتر شريعتى، انتظار را مذهب اعتراض مىدانست؛ مذهبى كه حرفى دارد و كارى مىتواند و به آنچه مىگذرد دل نمىبندد و همۀ ظلمها و بيدادها را با يك نهى بزرگ كه از سقيفه آغاز شد، پيش مىراند.
سؤالى كه در ذهن مىآيد، دو جلوه دارد:
#يكى اينكه اعتراض تا كجا ادامه دارد؟ آيا تا عدالت، تا آزادى، تا آگاهى و عرفان و يا تا شكوفايى و تكامل و يا...
#دوم اين كه اين اعتراض چه كارى رابه دنبال مىآورد و اين نفى با چه اثباتى همراه مىشود؟
در مورد اول بايد گفت كه آرمان دينى و هدف رسالت، بالاتر از تكامل و شكوفايى استعدادهاى آدمى است. چون اين وجود تكامل يافته و شكوفا، مىخواهد در چه جهتى و براى چه مقصدى مصرف شود؟ رشد و خسر، دو بعد تكامل انسانى است.
همين آرمان و همين مقصد، زمينهها و آمادگىهايى را مىطلبد؛
آمادگى در ذهنيت و روحيه و طرح و تدبير و تربيت نيروها و تشكل و سازماندهى آنها و جاسازى و جايگزينى مستمر و بى وقفۀ آنها.
و ناچار اين مقصود از #انتظار همراه #تقيّه و #قيام، مىشود سه گام اساسى انقلاب دينى و انقلاب اسلامى.
پس انتظار نه احتراز، نه اعتراض، كه آمادگى و سازندگى و تقدير و تدبير و تربيت و تشكّل جديد را در دامان خويش دارد.
برشی از کتاب :
📖 تو میآیی ؛ نوشته: استاد علی صفایی حائری
🔰 @Ensan_jari
معماریانی 48.mp3
22.37M
🌸سخنرانی مراسم جشن عید نیمه شعبان🌸
🎙 استاد جلیل معماریانی
📆 ۵ اسفند۱۴۰۲
🗒 نکاتی پیرامون خودآگاهی و انتظار و رابطه آندو
📝 اگر بخواهیم خود را اندازه بگیریم باید چهار توجه و ارزیابی را انجام دهیم:
1⃣ کارهایی که انجام میدهیم(وضع موجود)
2⃣ حالتها و ریشههای احساس در کارها
3⃣ محرکها و انگیزهها
4⃣ پیامد و جهت و غایت کار که به کجا میخواهد برسد
➖برای رسیدن به خودآگاهیِ کلّی، باید خودآگاهی و ارزیابی لحظهای و کوتاهمدت داشت
➖نرمافزار انتظار باید سیستم خودآگاهی مملکت وجودمان را منطبق با ولیّ کند
و برای این انطباق باید بازنگریهایی در اعمال داشته و پیمانهایی ببندیم
اَللَّهُمَّ اِنّي اُجَدِّدُ لَهُ في صَبيحَةِ يَوْمي هذا وَما عِشْتُ مِنْ اَيّامي، عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً لَهُ في عُنُقي(دعای عهد)
فکر ⬅️ شناخت ⬅️ تذکر و یادآوری ⬅️ عهد
➖ دفتری داشته باشیم و هر روز در حد ۵دقیقه نوع دغدغهها،دعاها و ارزیابی خودمان را بنویسیم و تاریخ بزنیم تا تغییر یا رکود وجودمان در طول زمان مشخص شود آن هم مستنداً ،نه مبهم
🔸من که در «هنگامه انتظارم» تمرین نکردم چه توقعی دارم که هنگام حضور امام خالصانه در خدمت او باشم و چرا باید امام روی ما حساب باز کند و ظهور کند؟
🌱 @Ensan_jari
📖 برشی از کتاب: انتظار (1)
✏️نوشته: استاد علی صفایی حائری
🔰 مديريت
1⃣ تمامى هستى يك سازمان بزرگ است و خداوند، مدير و پروردگار اين سازمان است.
...و مديريت و ربّانيت در مورد «پديدههاى آزاد» و در رابطه با انسان، انسانى كه با تركيب خاصش به آزادى رسيده و به خود آگاهى دست يافته، با هدايت؛ يعنى با بيّنات و كتاب و ميزان است و نتيجهى اين هدايت به پا ايستادن انسان است؛ يا بر پاى كفر و يا بر پاى شكر (إمّا شاکراً و إمّا کَفُورا) ...
2⃣ همين مديريت و رهبرى است كه در رابطه با انسان به رسولان واگذار شده و ولايت خدا در ولايت انبياء تجسم يافته است...
3⃣ [ امامت ]
و اين ولى آگاه و مهربان و اين ولى معصوم در شكل كار و در نوع مديريت و رهبرى مانند رسول است. كه امامت ادامهى رسالت است. در حالى كه فقاهت زمينهساز امامت است، نه ادامه آن. كه امامت قطع نشده و برچيده نشده كه امام هست در حالى كه ديگر رسالتى و رسولى نيست...
4⃣ غيبت ولىّ در هنگامى شروع شد كه مكتب به دست رسيده بود و راه رسيدن و معيار استنباط مطرح شده بود. و اصول و جوامعِ [روایی]، جمعآورى گرديده بود. و گذشته از تمامى اينها فقها و رواة، مرجع در حوادث آينده گرديده بودند.
با غيبت ولىّ معصوم، نوبت به #ولايت_فقيه رسيده بود...
و اين فقيه بهترين كسى است كه مىتواند زمينهى امامت معصوم را فراهم كند و مهرهها را بسازد و جمعآورى كند.
🔺شايد به گرفتارىها و مشكلات اشاره كنى، ولى با توجه مختصرى مىتوانى بفهمى كه اين نظامى كه امروز با تكيه بر خويش و با توجه به خدا اين گونه دارد راه مىپيمايد، پس از به بنبست نشستن تمام نظامها و تمام زدوبندها با قدرتهاى گوناگون، بر سر كار آمده است و دارد با تمام كارشكنىها، كارهايى را انجام مىدهد. كه آنها با تمام حمايتها از آن كارها افتاده بودند و به بنبست رسيده بودند. و چارهاى جز فرار نداشتند.
🪴 @Ensan_jari
📖 برشی از کتاب: انتظار (2)
صص ۱۴۹ - ۱۵۱
✏️نوشته: استاد علی صفایی حائری
... اين حرف كه ديگران در شرايط امروز ايران بهتر مىتوانند كارگشا باشند يك شعار و يك فريب است. ولى اين حرف كه همين مسئولان مىتوانند بهتر از اين كار كنند، اين مطلوبى است كه رهبرى هم از آنها مىخواهد. و حتّى راه انتقاد را هم نشان مىدهد.
و از اين دو حرف گذشته اين هم يك سؤال است :
🔺 كه من و تو در برابر كمبودها و نارسايىها چه بايد بكنيم❓، تضعيف كنيم، توجيه كنيم، يا به تكميل برخيزيم.
حقيقت اين است كه
▪️تضعيف، جنايت است.
▫️و توجيه حماقت [ است ]
🔸و تكميل رسالت ماست.
... و اين مسئولان گرچه بايد از اشتباههايشان تجربه بگيرند و بهتر گام بردارند. ولى ما نمىتوانيم موضع تضعيف و توجيه را داشته باشيم كه بايد تكميل كنيم. و كمبودها را پر كنيم هر چند اگر ما را نپذيرند و حتى كنار بزنند و حتّى اگر به چوب ببندند و به زندان بيفكنند.
📌كه ما نه با امر مسئولان كه با امر خدا مكلف هستيم. و نه در برابر اينها كه در برابر او مسئوليم.
بر فرض ما خود را حق بدانيم و ضعفها و كمبودهاى اينها را دليل بطلانشان بشناسيم. بايد از على درس بگيريم.
📐 آن گونه حق را تقويت كنيم، كه باطل تغذيه نشود.
📐 و آن گونه باطل را بكوبيم كه حق بهرهمند گردد نه باطل ديگر.
آنجا كه با تضعيف خلفا، مسلميه و سجاح حاكم مىشوند و تمامى اسلام از دست مىرود و يا شرق و غرب تورهايشان سنگين مىشود، نمىتوانى، حتّى حق خودت را مطرح كنى.
كه تو تمامى حق را به اين گونه، بر باد دادهاى. و راه را براى دشمن باز كردهاى.
🌍🌎 @Ensan_jari 🗳