فلسفیان-شام عاشورا444.mp3
18.64M
🎙 حجةالاسلام فلسفیان
🗒 ۲۶تیر۱۴۰۳ /شام عاشورا
🗓با موضوع:نقش خدا در هستی
📝 خلاصه:
▪️نقش و اقدام خداوند در برابر ظلم در جامعه چیست؟(مانند واقعهٔ کربلا و وقایع غزه و شعب ابیطالب)
▪️از نقش انسان گفتگو شده که: ترکیب انسان نشان میدهد آدم برای حرکت آمده که ماندن گندیدن است⬅️حرکت جهت میخواهد که جهت باید عالی(خدا) باشد=رشد/ رشد انسان در عبودیت و مسئولیتپذیری است
▪️حق یعنی: امر هدفدار(مقابل باطل)، عدل(مقابل ظلم)، ثبات(مقابل تزلزل)
▪️خدا میخواهد در این عالم حق تحقق پیدا کند و تمام این حادثهها در پی همین تثبیت است؛
آن هم برای انسانی که اراده خداوند اینگونه است که جبراً باید آزاد باشد⬅️ چون آزاد است باید انتخاب کند⬅️ برای انتخاب باید دو راه وجود داشته باشد(هدیناهُ النَّجدَین) یک قله شر و یک قله خیر؛
بر خلاف خواست ما که دوست داریم همیشه پیروزی و حق باشد
▪️افراد باید این حق را با شناخت و معرفت انتخاب کنند/
سخن امام حسین(ع) در وقایع منتهی به کربلا: لِيَهلِكَ مَن هلك عن بيّنةٍ و يَحيىٰ من حيّ عَن بينة(انفال؛۴۲)
▪️همچنین عنایت خداوند برای سربرآوردن گروههایی در هر مقطع زمانی در مقابل اقلیت فاسد و مفسدی که میخواهد تک قطبی و تنها حاکم باشد، برای همین ارائه حق است
□ و لو کرِهَ المشرکون،کافرون،مجرمون (کسانی که پیوندهای انسانی و ارتباط افراد با منبع معنویت را قطع کردند)
□و لولا دفعُ اللهِ الناسَ بعضَهم ببعض...
▪️نقش ما هم این است که در هر دورهای
1⃣حق را بشناسیم(آمادگی فکری و معرفتی)
2⃣آمادگی روحی
3⃣طرح و برنامه
4⃣از حق دفاع کنیم(اقدام و عمل صالح)
و آماده شویم برای تحقق جهانی حق
🔳 @Ensan_Jari
انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
🔘 ادامه روایت و شرح استاد صفایی
2⃣ و لا تَتَعَرَّضْ لِما لا تُدْرَك
2⃣ و آنچه را كه بدست نمىآورى متعرّض نشو (به آن اقدام مکن)
◇ هدفها و خواستههاى آدمى گاهى دست يافتنى و گاه دور و دراز هستند.
كسانى كه براى هدفهاى دور زمينه فراهم كنند و مقدمات بسازند، موفق هستند و كسانى كه بدون مقدمه رو به راه مىگذارند نااميد و محروم مىشوند.
◇ دستور اين است كه متعرّض آنچه به دست نمىآيد مباش.
هر هدف نزديكى بدون مقدّمات و امكانات، دست نيافتنى است و هر هدف دورى با ايجاد زمينه وتأمين نيازها و امكانات، دست يافتنى است.
در اين خطاب دورى و نزديكى هدف مطرح نيست كه دست يافتن و زمينه فراهم كردن مطرح است.
نمىگويند كه هدفهاى بلند را نخواه، مىگويند هدفهاى بلند و نزديك را بدون مقدمات متعرض مباش كه به آن دسترسى نخواهى داشت.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 در محضر: حجةالاسلام محمدمهدی الهیمنش
🗓 با موضوع: «تربیت نسل مهدوی»
📌 ساعت : ۱۷:۳۰ 📌📌📌
🔹 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
🔳 @Ensan_Jari
.
#اطلاع_رسانی_یاد_آوری_ثبت_نام #یکشنبهها_کلاس_اعتکاف_علمی_بانوان
🎺🎺🎺توجه🎺🎺🎺
کلاسهای یکشنبه ۶ مردادماه تعطیل میباشد.
کانون فرهنگی - تبلیغی انسان جاری
@ensan_jari
.
انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
3⃣ و لا تَعْتَدّ بِما لا تَقْدِرُ عَلَيه
3⃣ و بر آنچه كه قدرت ندارى حساب باز نكن
🔸 آدمى گاهى امكانات ديگران و قدرتهاى آنان را قدرت خود مىداند و روى آن حساب مىكند و در هنگام عمل، تنها مىماند
و گاهى قدرتها و توانايىهاى خود را نفى مىكند و به حساب نمىآورد.
براى حركت بر امكانات خود تكيه داشته باش و بر آنچه كه خود قدرت ندارى و امكان ندارى حساب باز مكن و برنامه نريز.
كه مرغهاى كشتزار هم از امكانات همسايه و خويش واهمه ندارند و بلدرچينها هم فقط از تصميم و داس تيز تو مىترسند.
➖➖➖ 📌 توضیح :
بند آخر این شرح، اشاره به داستانی دارد که مرحوم استاد در صفحه۲۴۹ کتاب «مسئولیت و سازندگی» ذکر کردهاند :
... و [باید] به او نشان داد كه ما در انتظار بيرون نيستيم؛ كسانى كه در انتظار نشستهاند، حتى مرغها برايشان حسابى باز نمیكنند.
🔅در كتاب فارسى ما داستانى بود:
«بلدرچين و برزگر»،
اين داستان، داستان مرغى بود كه در يك كشتزار زندگى میكرد و جوجههايى آورده بود و روزها براى غذايشان بيرون میرفت و شامها كه باز میگشت، از داستان روز كشتزار مىپرسيد و آنها برايش شرحمیدادند.
يك بار برايش گفتند كه امروز برزگر و فرزندش به كشتزار آمده بودند و رقص طلايى گندمزار را ديدند و سنبلههاى پر را تماشا كردند.
برزگر به فرزندش گفت: وقت درو رسيده. برو به دوستانمان بگو كه فردا بيايند تا گندمها را خرمن كنيم.
بلدرچين گفت: ترسى نداشته باشيد، هنوز خبرى نيست.
شب ديگر برايش گفتند: برزگر آمد، اما دوستانش نيامدند.
او به فرزندش گفت: فردا به دنبال خويشانمان برو، با آنها شروعمیكنيم.
بلدرچين گفت: باز هم خبرى نيست. باشيد، هنوز وقت كوچ نيست.
شب آخر گفتند:
اين بار برزگر آمد و هيچ كس با او نيامد. او با ناراحتى به فرزندش گفت: داسها را تيز كن، فردا خودمان شروعمیكنيم، در انتظار كسى نمینشينيم.
بلدرچين گفت: برخيزيد، جاى درنگ نيست. اينها خودشان شروعمیكنند.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
📸 گزارش تصویری جلسه شنبه با سخنرانی حجةالاسلام محمدمهدی الهیمنش
🔹 کانون فرهنگی تبلیغی انسان جاری
#جلسات_هفتگی
#گزارش_تصویری
🔳 @Ensan_Jari
الهی منش -نسل.mp3
50.13M
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 حجةالاسلام محمدمهدی الهی منش
🗒 ۶ مرداد ۱۴۰۳
🗓 با موضوع: تربیت نسل مهدوی
📀کیفیت: خوب - 47MB
📝 ▪️قبل از پاسخ به سؤالمان(که چطور یاور برای امام(ع) تربیت کنیم؟) باید ابتدا بفهمیم:
هدف و برنامه امام(ع) چیست؟
امام، ادامهدهنده راه انبیاست...
▪️یکی از اهداف انبیاء را مدنظر قرار میدهیم:
تزکیه (پاک شدن)
🔸قدم اول در تربیت: طهارت و پاکیِ خودِ ما والدین است وگرنه منقل کننده ویروسها هستیم.
آلودگیها در سه حوزهٔ وجود ماست:
1⃣ افکار 08:10
عقاید ما حاصل مجموعه بههمریختهای است از خرده اطلاعات مذهبی و بعضا از منابع غیر مستند و غلط
2⃣ محبت و بغض (حوزه قلب) 19:54
آیا محور در آن و در تعاملاتمان امام و خداست یا خودمان؟
➖نحوه رفتار ما با برخی افرادی که رفتار مذهبی کاملی ندارند؟ 25:33
✔️ راه حل: 1- اصلاح فکر(محبت و بغض تابع افکار و نگاه ماست) 2- تمرین از حب و بغضهای کوچک
3⃣ رفتارها و خلقیات 41:38
🔸قدم دوم: اینهمه خودسازی کی قرار است به کنشگری و یاورسازی ختم شود؟
کی قرار است هزینه کنیم؟ 52:05
➖ازدواج/ افزایش نسل مهدوی یا کمک به سایر مادران و خانوادهها 59:11
🔸قدم سوم: ترغیب فرزندان به [تحقیق،بررسی و] انتخاب مسیر طلبگی یا حتی برخی از بزرگترها طلبه شوند 1:05:52
🔳 @Ensan_Jari
انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
4⃣ و لا تُنْفِقْ إلاّ بِقَدْرِ ما تَسْتَفيد
4⃣ و جز به اندازهاى كه بدست مىآورى نبخش
🔸 بخشش براى بعضى سخت است و نالان و گريزان هستند
و براى بعضى شيرين مىشود يا با طبع يا با معرفت و عشق خدا و عنايت محبوب.
آنجا كه بخشش شيرين مىشود چه بسا زياده روى شكل بگيرد و بيش از توان و امكان، داد و ستد شود. در اين مرحله انفاق به اندازهى وسعت و توان آدمى است و ملاك اين است كه مُقعِد (زمينگير) و ملامت كننده و حسرت خورنده نباشى كه در اين آيه هست:
وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا (إسراء؛۲۹)
[ هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن، (و ترک انفاق و بخشش مکن) و بیش از حدّ (نیز) دست خود را مگشای، تا ملامتشده و حسرتزده برجای مانی ]
و در اين خطاب، امام مىفرمايد: جز به اندازهى آنچه كه بدست آوردهاى و حاصل دارى انفاق مكن كه بيش از اين مقدار را تو از خودت ندادهاى كه از ديگران ربودهاى.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
انسان جاری
با توجه به بیشترین نظرات ارسالی، اولین جلسه هفتگی «جمعخوانی و گفتگوی» کتاب«عوامل رشد، رکود، انحطاط
⚠️ یادآوری جلسه جمعخوانی
امروز ساعت ۱۷:۳۰
منتظر حضور گرمتان هستیم 🌱
انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
5⃣ و لا تَطْلُبْ مِن الجَزاءِ إلّا بِقَدْرِ ما صَنَعْتَ
5⃣ و جز به اندازهاى كه كار انجام دادهاى پاداش مخواه
🔸 آدمى گاهى چشم بر پاداش ندارد، فارغ است كه در غنا و استغناى او طلب و چشمداشتى نيست
و گاهى از كارى كه مىكند پاداش مىخواهد، ولى طمعكار است و بيش از كارش مزد مىطلبد،
اين است كه خفيف و خوار مىشود و يا رنجور و محروم مىماند.
دستور اين است كه اگر پاداش مىخواهى بيش از آنچه كه انجام دادهاى و كار كردهاى طلب مكن.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari