eitaa logo
کتاب انسان ۲۵۰ ساله
1.4هزار دنبال‌کننده
193 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
زینب کبری زن تاریخ است؛ این زن، دیگر ضعیفه نیست. نمی‌شود زن را ضعیفه دانست. این جوهر زنانه مومن، این جور خودش را در شرایط دشوار نشان می‌دهد. این زن است که الگو برای همه مردان و زنان بزرگ عالم است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۹ @ensane250saale
خون جوشان حسین بن علی، زمینه برای همه قیام های تشیع در طول تاریخ است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۰۳ @ensane250saale
اگر مردم بدانند حسین چرا و چگونه کشته شد، آینده اسلام و دعوت اهل‌بیت به نوعی خواهد بود و اگر ندانند نوع دیگری. لذا برای آگاهی و گسترش این شناخت در سطح جامعه باید همه سرمایه‌ها را به‌کار انداخت. لذا نقش امام سجاد، سکینه، فاطمه صغری و تک‌تک اسیران در سفر اسارت از کربلا تا مدینه و در مدینه نقش حضرت زینب بود یعنی پیام‌آور انقلاب حسین‌بن علی. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۰۳ @ensane250saale
اتمام عکس نوشته فصل هفتم " حرکت زینب کبری و سفیران کربلا " ☝️☝️
در توصیف شرایط اجتماعی سیاسی پس از حادثه کربلا می‌توان به دو مطلب اشاره کرد؛ یکی انحطاط فکری مردم در سرتاسر دنیای اسلام که مردم از لحاظ اعتقاد و مایه های ایمانی به شدت توخالی شده بودند و دیگری حالت رعب و وحشت شدید میان طرفداران اهل بیت... کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۰۷ تا ۲۱۴ @ensane250saale
اتمام عکس نوشته فصل هشتم " شرایط اجتماعی و سیاسی پس از حادثه کربلا " ☝️☝️
درباره‌ی امام سجاد علیه السلام سخن گفتن و سیره نوشتن کار دشواری است، زیرا زمینه‌ی معرفت و آشنایی مردم با این امام بزرگوار، بسیار زمینه ی نامساعدی دارد، در ذهن اغلبِ سیره نویسان و تحلیل گران این طور وارد شده که ایشان در گوشه‌ای نشسته و به عبادت مشغول بود و کاری به سیاست نداشت. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۱۹ @ensane250saale
سیره‌ی هر کسی به معنای واقعی کلمه، آن گاه روشن میشود که ما جهت گیری کلی آن شخص را بدانیم و سپس به حوادث جزئی او بپردازیم. اگر آن جهت گیری کلی دانسته شد، آن حوادث جزئی هم معنی پیدا می کند؛ اما اگر چنانچه آن جهت گیری کلی دانسته نشد یا غلط دانسته شد، آن حوادث جزئی هم بی معنی یا دارای معنی نادرستی خواهد شد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۰ @ensane250saale
پس از صلح امام‌حسن که در سال چهل و یک اتفاق افتاد، اهل بیت پیامبر به این قانع نشدند که در خانه نشسته و تنها احکام الهی را آن‌چنان که می‌فهمند بیان کنند، بلکه از همان آغاز صلح، برنامه‌ی همه امامان این بود که مقدمات را فراهم کنند تا حکومت اسلامی به شیوه‌ای که مورد نظرشان بود، بر سر کار آورند، این را به روشنی در زندگی و سخنان امام مجتبی علیه السلام می‌بینیم. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۱ @ensane250saal
ائمه همواره برای تشکیل حکومت اسلامی تلاش می‌کردند، وقتی امام حسین در ماجرای کربلا به شهادت رسیدند و امام سجاد با آن وضع بیماری به اسارت درآمدند، در حقیقت مسئولیت امام سجاد از آن لحظه آغاز شد. ایشان در صدد تحققِ همان آرمانی بودند که امام حسن و امام حسین آن را دنبال می‌کردند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۲ @ensane250saale
امام سجاد در راه هدف مقدس خود که عبارت است از تحقق بخشیدن به حکومت خدا در زمین و عینیت بخشیدن به اسلام، تمام کوشش خود را به کار برد و از پخته‌ترین و کارآمدترین فعالیت‌ها بهره گرفت، و قافله‌ی اسلامی را که پس از واقعه عاشورا در کمال پراکندگی و آشفتگی بود، تا اندازه چشمگیری پیش برد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۳ @ensane250saale
در دوران امام‌ سجاد باید دینِ مردم درست می‌شد، باید مردم از این غرقاب فساد بیرون می‌آمدند، باید دوباره جهت‌گیری‌ معنوی، که لُبّ‌ لُباب دین و روح اصلیِ دین همان جهت‌گیری معنوی است، در جامعه اِحیا می‌شد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۶ @ensane250saale
اگر امام سجاد در شرایط بعد از عاشورا می‌خواست که به حرکات آشکار و قهرآمیزی دست بزند، یقیناََ ریشه‌ی شیعه کنده می‌شد و هیچ زمینه‌ای برای رشد مکتب اهل بیت و دستگاه ولایت و امامت در دورانِ بعد باقی نمی‌ماند، بلکه همه از بین می‌رفت و نابود می‌شد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۷ @ensane250saale
بدون شک هدف نهایی حضرت سجاد علیه‌السلام ایجاد حکومت اسلامی بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۹ @ensane250saale
بزرگ‌ترین نقش امام سجاد این است که تفکر اصیل اسلامی یعنی توحید، نبوت، مقام معنوی انسان، ارتباط انسان با خدا و بقیه چیزها را تدوین کرده است و مهم‌ترین نقشِ صحیفه سجادیه همین بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۹ @ensane250saale
امام سجاد سه کار اصلی داشت: ۱. تدوین اندیشه‌ی اسلامی به صورت درست ۲. اثبات حقانیت اهل‌بیت و استحقاق آن‌ها نسبت به خلافت و ولایت و امامت ۳. ایجاد تشکیلات منسجم برای پیروان تشیع کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳۱ @ensane250saale
مسئله امامت در زبان ائمه یعنی مسئله حکومت، فرقی بین مسئله ولایت و مسئله امامت در زبان ائمه نیست. امام یعنی آن کسی که هم متکفّل ارشاد و هدایت توست از نظر دینی، هم متکفّل اداره‌ی امور زندگی توست از نظر دنیا، یعنی جانشین پیغمبر. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳۶ @ensane250saale
امام یعنی رهبر جامعه، یعنی آن کسی که ما هم دین‌مان را از او یاد می‌گیریم، هم اداره‌ی دنیامان به دست اوست. اطاعت او، هم در امور دینی، هم در امور دنیا بر ما واجب است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳۶ @ensane250saale
ملاحظه کنید که در دنیای تشیّع، در طول قرن‌های متوالی چطور مساله‌ی امامت به غلط جا افتاده بود. مردم خیال می‌کردند که یک نفری در جامعه حکومت می‌کند که اداره‌ی امور زندگی بدست اوست، قبض و بسط می‌کند، امر و نهی می‌کند، یک نفری هم در جامعه هست که دین انسان را درست می‌کند، آن اولی حاکم است و این دومی در زمان ائمه، امام و در زمان غیبت، عالمِ دینی. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳۶ @ensane250saale
صحیفه سجادیه مجموعه‌ای است از دعا درباره همه موضوعاتی که انسان در یک زندگی بیدار و هوشمندانه به آن موضوعات توجه دارد. بیشترین تکیه در این دعاها به روابط قلبی و ارتباطات معنوی انسان است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۴۹ @ensane250saale
برای ایجاد یک جامعه اسلامی، زمینه‌ی فکری و ذهنی از همه چیز لازم‌تر و مهم‌تر است و این زمینه فکری و ذهنی کاری بود که بایستی در طول سالیان درازی انجام بگیرد و این همان کاری بود که امام سجاد با همه‌ی زحمت و توان‌فرسایی، برعهده گرفت. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۵۹ @ensane250saale
اتمام عکس نوشته فصل نهم " امام سجاد علیه السلام " ☝️☝️
مبارزه‌ی فرهنگی فقط نشستن و از احکام اسلام چیزهایی را بیان کردن بدون یک جهت‌گیری، بدون یک سَمت‌گیریِ انقلابی و مبارزی نیست، این مبارزه نیست. بلکه مبارزه‌ی فرهنگی این است که سعی کنند ذهنیت مردم را و فرهنگ حاکم بر ذهن مردم را عوض کنند، تا راه را برای حکومت الهی هموار کنند و راه را بر حکومت طاغوتی و شیطانی ببندد و امام باقر این کار را شروع کرد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۷۷ @ensane250saale
تشیع یعنی پیروی از مکتب اهل‌بیت برای ایجاد حاکمیت حقیقی اسلام، برای اعلای حقیقی کلمه‌ی قرآن و برای روشن کردن و پیاده کردن معارف قرآنی در میان مردم. هر کسی که امام باقر با او ارتباط پیدا می‌کرد و مطالب را به او می‌گفت ذهنیت او تغییر پیدا می‌کرد و عوض می‌شد. این کار اول امام باقر بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۷۸ @ensane250saale
در نوزده سال دوران رهبری امام باقر علیه‌السلام هم آموزندگی ایدئولوژی هست، هم سازندگی فرد، هم تاکتیک مبارزه هست، هم سازماندهی به جمع و ایجاد تشکّل، هم حفظ و تداوم جهت‌گیری سیاسی هست، هم تقیّه و برافروزندگیِ امید هر چه بیشتر و راسخ‌تر. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۹۳ @ensane250saale