eitaa logo
انسان فلسفی
239 دنبال‌کننده
3 عکس
3 ویدیو
0 فایل
بررسی پدیده های روز جامعه با برش فلسفی و کلامی https://eitaa.com/joinchat/3218146022C3513f2c221 💡 فعالان عرصه کلام و فلسفه را معرفی کنید👇 @ensane_falsafi1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻خصوصیات مراتب زندگی پس از زندگی 🔸براى وجود امكانى كه همان فعل واجب تعالى است تقسیماتی وجود دارد: يكى از آنها تقسيم آن به مادى و مجرد است و تقسيم مجرد به مجرد عقلى و مجرد مثالى است، که عوالم كلى وجود سه‏تاست: عالم تجرد تام عقلى، عالم مثال و عالم ماده و ماديات. عالم عقل، ذاتا و فعلا از ماده و آثار آن مجرد مى‏باشد. عالم مثال، مجرد از ماده است نه از آثار آن از جمله اشكال و ابعاد و اوضاع و غير این‌ها. عالم ماده و موجودات از تعلق به ماده خالى نيستند و حركت و تغير، خواه جوهرى باشد يا عرضى همه عالم ماده را در بر مى‏گيرد. عوالم سه‏گانه از نظر سبق و لحوق بر يكديگر مترتبند، عالم عقل قبل از عالم مثال است و عالم مثال از نظر وجود قبل از عالم ماده است. "مرحله ۱۲ فصل ۱۹ نهایه الحکمه علامه" 🔻به کانال انسان فلسفی بپیوندید: https://eitaa.com/ensane_falsafi
💢مقصد اعلی، معرفی ذات مقدس حق 🔅رسول اکرم (ص) و سایر انبیا (ع) نیامدند که اینجا حکومت تأسیس کنند، مقصد اعلا این نیست؛ نیامدند که اینجا ایجاد کنند، آن هم مقصد اعلا نیست، اینها همه است. 🔅تمام زحمتها[یی] که اینها کشیدند، چه از حضرت نوح گرفته، از حضرت ابراهیم گرفته تا آمده است اینجا به رسول اکرم (ص) رسیده است، تمام مشقتهایی که کشیدند و کارهایی که کردند، مقدمۀ یک مطلب است و او [است.] 📚 صحیفه امام ج20 ص 408 🔻به کانال انسان فلسفی بپیوندید: https://eitaa.com/ensane_falsafi
🖊روزه و درخت ممنوعه ✍به قلم : ⁉️روزی شخصی یهودی از پیامبر از فلسفه ی روزه ماه رمضان پرسید ؟ پیامبر در پاسخ فرمود :« إِنَّ آدَمَ لَمَّا أَكَلَ مِنَ الشَّجَرَةِ بَقِيَ فِي بَطْنِهِ ثَلَاثِينَ يَوْماً فَفَرَضَ اللَّهُ عَلَى ذُرِّيَّتِهِ ثَلَاثِينَ يَوْماً الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ»(علل الشرایع/ج2/ص378) یعنی آدم پس از خوردن از درخت ممنوعه تا سی روز در شکمش باقی ماند . خداوند هم بر بنی آدم سی روز گرسنگی و تشنگی را واجب کرد . 🔹«روزه» ، احکامی مربوط به افعال بدنی انسان دارد که در رساله عملیه فقهی آمده ، و آدابی مربوط به قلب انسان دارد که علم اخلاق است و اسراری ملکوتی دارد که در حکمت مطرح می شود . روایت نبوی بالا به اسرار روزه و ملکوت صوم اشاره دارد که اهل اشارات و اصحاب قلوب از آن روایت شریفه استفاده کرده اند . 🖊درخت ممنوعه در قوس نزول و صعود : خداوند متعال در بهشت آدم و حوا را از درخت ممنوعه نهی کرد «وَ لاَ تَقْرَبَا هٰذِهِ الشَّجَرَةَ»(بقره/35) و البته ایشان با وسوسه شیطان ، از میوه آن درخت چشیدند و اندامشان بر ایشان آشکار گردید .«فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا»(اعراف/22)  📌بنابراین اثر خوردن میوه آن درخت ، باز شدن چشم آدم به اندام شهوت است که قوای حیوانی انسان در جهان طبیعت و دنیای مادی بشمار می رود و از این رو ، درخت ممنوعه نماد و باطن جهان طبیعت است «پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت» 🔶پس از التفات آدم به دنیای طبیعت ، نوبت به هبوط و فرود در آن «دیر خراب آباد» می رسد «قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ »(اعراف/23) و اینگونه قوس نزول انسان ، کامل گردید و قوس صعود از دنیای مادی آغاز گشت . باید توجه کرد ملائکه بر خلاف انسان به سبب دوری از درخت طبیعت ، هیچ گاه پای بر زمین نگذاشتند و ارتباطشان با جهان مادی تنها از طریق قلب انسان کامل و تمثل بر او امکان داشت .  🖊روزه و بازگشت به ملکوت : انسان با چشیدن درخت طبیعت و هبوط بر زمین ، با جهان مادی انس یافت و ابدی دید و وطن اصلی خود یعنی ملکوت را فراموش کرد در حالی که«يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لاَ مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا». ⁉️حال این انسان پای دربند چه کند تا به ملکوت باز گردد ؟ در گام نخست باید میل به آن درخت را از دل خود بیرون برد و کثرت های مادی را بی اعتنا گردد « أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ» تا به مقام «علم الیقین» برسد و باطن دنیای مادی را که در شکل درختی خوش منظر دیده بود ، در شکل جهنمی سوزان ببیند «لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ *لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ» . 💠لذا تمثل باطنی دنیا در قوس نزول ، درختی زیبا با میوه های متنوع است اما باطن همان دنیا در قوس صعود ، جهنمی سوزان می باشد. 🔺حال در روایت شریفه بالا آمده که روزه و صیام در سی روز ،ریاضتی است که باطن انسان را از میوه های ممنوعه ای که در قوس نزول چشید ، تطهیر می کند و این سرّ روزه است . 🔻به کانال انسان فلسفی بپیوندید : https://eitaa.com/ensane_falsafi
حضرت آیت الله خامنه ای: (فلسفه را باید به عنوان یک علم دینی محض به حساب آورد) امام (رضوان الله تعالی علیه) صبح و عصر به مسجد سلماسی می‌آمد و درس میگفت - صبح فقه میگفت، عصر هم اصول میگفت - مرحوم آقای طباطبائی هم پیش از ظهر در همان مسجد فلسفه میگفت؛ فقط تفاوتش این بود كه امام آنجا می‌نشست، آقای طباطبائی اینجا می‌نشست؛ جایشان فرق داشت. هر دو، روی زمین می‌نشستند - هم امام روی زمین می‌نشست، هم آقای طباطبائی - و درس میگفتند؛ آن هم در «مسجد». واقعاً چه اشكالی دارد كه ما درس فلسفه را در مسجد آقای بروجردی بگوئیم؟ بزرگان فلسفه‌ی ما - آقای جوادی، آقای مصباح، آقایان دیگر - آنجا فلسفه بگویند؟ فلسفه را باید به عنوان یك علم دینیِ محض به حساب آورد. خب، جایش كجاست؟ جایش در مسجد است. بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی - 1391/11/23 🔻به کانال انسان فلسفی بپیوندید: https://eitaa.com/ensane_falsafi
❇️ جهان بینی اسلامی، نقطه ثقل تغییر محتوای کتب آموزش و پرورش ✍️رهبر انقلاب برای اولین بار سال 79 در دیدار با جمعی از طلاب حوزه علمیه قم سپس در سال های 93 و 97 و 1401 پیگیر تغییر مفاد کتب درسی بودند، نگاه ایشان این است که:" این نسل با این هدف بسیار بزرگ باید دارای هویت ایرانی- اسلامی، اعتقادات محکم و عمیق، دارای اعتماد به نفس، خودساخته، هوشیار در برابر تمدن‌های منسوخ شده شرق و غرب، دانشمند و کارآمد باشد تا بتواند آن تمدن عظیم را شکل دهد"(21/02/1401) برای رسیدن به تمدن اسلامی مسیری باید طی شود که عبارت است از: فلسفه، تولید فکر، تولیدعلم، تمدن؛ وقتی که ما از اندیشه و فلسفه حرف می زنیم یعنی انسان را مدنظر داریم، انسان آزادانه انتخاب بینش می کند ولی مجبورانه به سمت آن بینش می رود، حال تمام دعواها بر سر این است که این بینش چه چیزی باشد؟ بینش از آموزش فلسفه شروع می شود، با این توضیح مشخص می شود که چرا رهبری اولین درخواست تغییر مفاد کتب درسی را بین طلاب حوزه علمیه قم مطرح می کنند، ایشان می گویند: "فلسفه‌ی اسلامی فقه اکبر است؛ پایه‌ی دین است؛ مبنای همه‌ی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد"(29/02/82) این نکته قابل توجه است که امام جامعه روش و محتوا را معین کرده است اما هنوز کارشناسان آموزش و پرورش نسبت به محتوا، وحدت کلمه ندارند، رهبری می گویند:"مسأله‌ی امتداد سیاسی - اجتماعی فلسفه است که من مکرّر به دوستان گفته‌ام و الان هم در تأیید فرمایش بعضی از آقایان عرض میکنم؛ منتها نه با تعبیر رنسانس فلسفی؛ نباید به این معنا مطرح شود. ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفه‌مان احتیاج نداریم. نقص فلسفه‌ی ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفه‌ی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفه‌های غربی برای همه‌ی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفه‌ی ما به‌طور کلّی در زمینه‌ی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااین‌که خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید"(29/02/82) در خصوص مفاد مد نظر رهبری برای کتب درسی نیز می توان به این گفته ایشان استناد کرد که می گویند:"يكى از آقايان راجع به مسئله‏ توليد فكر مطلب بسيار مهمى گفتند؛ كاملًا درست است. پايه‏ علم هم بر فلسفه است؛ فلسفه نباشد، علم وجود ندارد. اگر استنتاج فلسفى نباشد، اصلًا علم ميشود بى‏ معنا. توليد فكر خيلى مهم است.البته توليد فكر از توليد علم دشوارتر است. متفكرين و نخبگان فكرى در معرض آسيبهائى هستند كه نخبگان علمى كمتر در معرض آن آسيبها قرار ميگيرند. بنابراين كار، كار دشوارى است؛ اما بسيار مهم است. نكته ‏اى كه مطرح كردند، نكته‏ درستى بود؛ بنده بهره بردم و اين را قبول دارم"(16/04/89) وقتی این بیانات را می خوانیم متوجه منظور رهبری در سپردن تغییر مفاد کتب درسی دانش آموزان به طلاب می شویم؛ یعنی ارایه جهان بینی اسلامی بواسطه فلسفه اسلامی می بایست توسط طلاب متخصص انجام پذیرد. به انسانِ فلسفی بپیوندید👇 https://eitaa.com/ensane_falsafi
سلام عرض خیرمقدم خدمت اعضایی که به تازگی به جمع مان اضافه شدند. این کانال را متعلق به خود بدانید و نوشته های و خود را با ما به اشتراک بگذارید . @ensane_falsafi1 ارادتمند
💢انتشار یادداشت حجه الاسلام محمدرضا بابایی(پژوهشگر فلسفه و کلام) با عنوان: "جمع دوگانه ها در عقلانیت شهید مطهری" در روزنامه سراسری سراج . به انسان فلسفی بپیوندید: @ensane_falsafi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 پادکست | نفس بسیط جامعه 🔸در بحث جامعه ۴ نظر وجود دارد: نظر اول: فقط افراد حقیقتاً هستند پس جامعه اعتباری است. نظر دوم: جامعه هست ولی به شکل مرکب صناعی غیر همگن. نظر سوم: جامعه هست ولی به شکل مرکب صناعی همگن. نظر چهارم: جامعه به شکل غیر مرکب واحد است و فرد نداریم. 🔸نظریه پنجم از علامه طباطبایی که نه غرب گفته و نه شرق، تصورش سخته فضلاً از اثباتش: وقتی ۵۰ تا اینجا آدم داریم، ۵۰ تا یکی و یک ۵۰ تا داریم سر جاش، یک وجود ۵۱ هم داریم که به آن میگن: نفس بسیط جامعه. «ما يَكُونُ مِنْ نَجْوى‏ ثَلاثَةٍ إِلاَّ هُوَ رابِعُهُم»؛ هیچ سخن آهسته‌ای بین سه نفر رخ نمی‌دهد، مگر این‌که او چهارمی‌شان باشد / آیه ۷، مجادله به انسانِ فلسفی بپیوندید: @ensane_falsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قابل توجه دوستان کتاب خوان: 📚 مبلغ و نحوه دریافت بن خرید کتاب از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد 💳 توزیع یارانه اعتباری خرید کتاب از ساعت ۹ صبح امروز (۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) آغاز می‌‌شود. 💳 سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب۷۰۰ هزار تومان است که از این مقدار 💳 ۴۲۰ هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده 💳 و ۲۸۰هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. 🚩 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام بن کتاب @ensane_falsafi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 معلم بشریت 💠 برهان ولایت فقیه حضرت امام ره میگه: تکامل در عصر فعلی به جز از طریق ولی فقیه محاله ✥ رهبری به حسب وظیفه برای غربی‌ها نامه مینویسه، کارش سیاسی نیست ✥ یعنی واسطه‌ی فیض ولی فقیهه، چون ولایت مطلقه‌ست یعنی ولایت تکوینی داره! 🔺استاد احمد فرحانی به انسان فلسفی بپیوندید: @ensane_falsafi