❇️ جهان بینی اسلامی، نقطه ثقل تغییر محتوای کتب آموزش و پرورش
✍️رهبر انقلاب برای اولین بار سال 79 در دیدار با جمعی از طلاب حوزه علمیه قم سپس در سال های 93 و 97 و 1401 پیگیر تغییر مفاد کتب درسی بودند، نگاه ایشان این است که:" این نسل با این هدف بسیار بزرگ باید دارای هویت ایرانی- اسلامی، اعتقادات محکم و عمیق، دارای اعتماد به نفس، خودساخته، هوشیار در برابر تمدنهای منسوخ شده شرق و غرب، دانشمند و کارآمد باشد تا بتواند آن تمدن عظیم را شکل دهد"(21/02/1401)
برای رسیدن به تمدن اسلامی مسیری باید طی شود که عبارت است از: فلسفه، تولید فکر، تولیدعلم، تمدن؛ وقتی که ما از اندیشه و فلسفه حرف می زنیم یعنی انسان را مدنظر داریم، انسان آزادانه انتخاب بینش می کند ولی مجبورانه به سمت آن بینش می رود، حال تمام دعواها بر سر این است که این بینش چه چیزی باشد؟ بینش از آموزش فلسفه شروع می شود، با این توضیح مشخص می شود که چرا رهبری اولین درخواست تغییر مفاد کتب درسی را بین طلاب حوزه علمیه قم مطرح می کنند، ایشان می گویند: "فلسفهی اسلامی فقه اکبر است؛ پایهی دین است؛ مبنای همهی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد"(29/02/82)
این نکته قابل توجه است که امام جامعه روش و محتوا را معین کرده است اما هنوز کارشناسان آموزش و پرورش نسبت به محتوا، وحدت کلمه ندارند، رهبری می گویند:"مسألهی امتداد سیاسی - اجتماعی فلسفه است که من مکرّر به دوستان گفتهام و الان هم در تأیید فرمایش بعضی از آقایان عرض میکنم؛ منتها نه با تعبیر رنسانس فلسفی؛ نباید به این معنا مطرح شود. ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفهمان احتیاج نداریم. نقص فلسفهی ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفهی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفههای غربی برای همهی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفهی ما بهطور کلّی در زمینهی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااینکه خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لاالهالا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همهی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفههای مضاف که آقایان فرمودند: فلسفهی اخلاق، فلسفهی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچکس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید"(29/02/82)
در خصوص مفاد مد نظر رهبری برای کتب درسی نیز می توان به این گفته ایشان استناد کرد که می گویند:"يكى از آقايان راجع به مسئله توليد فكر مطلب بسيار مهمى گفتند؛ كاملًا درست است. پايه علم هم بر فلسفه است؛ فلسفه نباشد، علم وجود ندارد. اگر استنتاج فلسفى نباشد، اصلًا علم ميشود بى معنا. توليد فكر خيلى مهم است.البته توليد فكر از توليد علم دشوارتر است. متفكرين و نخبگان فكرى در معرض آسيبهائى هستند كه نخبگان علمى كمتر در معرض آن آسيبها قرار ميگيرند. بنابراين كار، كار دشوارى است؛ اما بسيار مهم است. نكته اى كه مطرح كردند، نكته درستى بود؛ بنده بهره بردم و اين را قبول دارم"(16/04/89)
وقتی این بیانات را می خوانیم متوجه منظور رهبری در سپردن تغییر مفاد کتب درسی دانش آموزان به طلاب می شویم؛ یعنی ارایه جهان بینی اسلامی بواسطه فلسفه اسلامی می بایست توسط طلاب متخصص انجام پذیرد.
به انسانِ فلسفی بپیوندید👇
https://eitaa.com/ensane_falsafi
سلام
عرض خیرمقدم خدمت اعضایی که به تازگی به جمع مان اضافه شدند.
این کانال را متعلق به خود بدانید و نوشته های #فلسفی و #کلامی خود را با ما به اشتراک بگذارید .
@ensane_falsafi1
ارادتمند
💢انتشار یادداشت حجه الاسلام محمدرضا بابایی(پژوهشگر فلسفه و کلام)
با عنوان: "جمع دوگانه ها در عقلانیت شهید مطهری"
در روزنامه سراسری سراج .
#روز_معلم
به انسان فلسفی بپیوندید:
@ensane_falsafi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 پادکست | نفس بسیط جامعه
🔸در بحث جامعه ۴ نظر وجود دارد:
نظر اول: فقط افراد حقیقتاً هستند پس جامعه اعتباری است.
نظر دوم: جامعه هست ولی به شکل مرکب صناعی غیر همگن.
نظر سوم: جامعه هست ولی به شکل مرکب صناعی همگن.
نظر چهارم: جامعه به شکل غیر مرکب واحد است و فرد نداریم.
🔸نظریه پنجم از علامه طباطبایی که نه غرب گفته و نه شرق، تصورش سخته فضلاً از اثباتش:
وقتی ۵۰ تا اینجا آدم داریم، ۵۰ تا یکی و یک ۵۰ تا داریم سر جاش، یک وجود ۵۱ هم داریم که به آن میگن: نفس بسیط جامعه.
«ما يَكُونُ مِنْ نَجْوى ثَلاثَةٍ إِلاَّ هُوَ رابِعُهُم»؛ هیچ سخن آهستهای بین سه نفر رخ نمیدهد، مگر اینکه او چهارمیشان باشد / آیه ۷، مجادله
#احمد_فرحانی
#انسان_فلسفی
به انسانِ فلسفی بپیوندید:
@ensane_falsafi
قابل توجه دوستان کتاب خوان:
📚 مبلغ و نحوه دریافت بن خرید کتاب از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اعلام شد
💳 توزیع یارانه اعتباری خرید کتاب
از ساعت ۹ صبح امروز (۱۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۳) آغاز میشود.
💳 سقف یارانه اعتباری خرید کتاب
برای دانشجویان و طلاب۷۰۰ هزار تومان است
که از این مقدار
💳 ۴۲۰ هزار تومان
سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده
💳 و ۲۸۰هزار تومان
سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
🚩 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام بن کتاب
#بخوانیم_و_بسازیم
#نمایشگاه_کتاب_تهران
@ensane_falsafi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 معلم بشریت
💠 برهان ولایت فقیه حضرت امام ره میگه: تکامل در عصر فعلی به جز از طریق ولی فقیه محاله
✥ رهبری به حسب وظیفه برای غربیها نامه مینویسه، کارش سیاسی نیست
✥ یعنی واسطهی فیض ولی فقیهه، چون ولایت مطلقهست یعنی ولایت تکوینی داره!
🔺استاد احمد فرحانی
#تربیت
#ولی_فقیه
به انسان فلسفی بپیوندید:
@ensane_falsafi
سلام و احترام
عرض خیر مقدم به اعضای جدید کانال
انشاءالله مطالب این کانال مورد بهره وری تون قرار بگیره 🌹
خادم شما هستیم؛ نظرات و پیشنهادات شما را با جان و دل پذیراییم
@ensane_falsafi1
📌حرکت جوهری در بیان امام سجاد علیه السلام
🎙علامه حسن زاده
◽️در آغاز دعای اول صحیفه سجادیه آمده است: «ثم سلک بهم طریق ارادته، و بعثهم فی سبیل محبته»
◽️حضرت استاد علامه شعرانی_قدس سره الشریف_ در «ترجمه و شرح فارسی صحیفه» در ترجمه و بیان آن فرموده اند:
◽️آنگاه در راهی که خود خواست آنها را سالک گردانید و در طریق محبت خویش برانگیخت. اشاره به حرکت جوهری است و این که غایت خلق، اوست. همه چیز در حرکت جویای اویند منه المبدء و الیه المصیر.
◽️همه هستند سرگردان پرگار
◽️ پدید آرنده خود را طلبکار
◽️همه می کوشند تا به کمالی رسند و خود را مانند کاملتر از خود سازند غیر از واجب الوجود که کامل است پس او غایة الغایات و منتهی همه حرکات است و هر ناقص طالب کمال خود را سوی او میکشاند.
◽️پس بدان که آنچه در این کلمه پیش از تبصره تقریر کرده ایم شرح دلارای آن عبارت والای جناب امام سید الساجدین و زین العابدین علی بن الحسین علیهما السلام است. فاغتنم.
📚گشتی در حرکت. ص 58
#انسان_فلسفی
#حرکت
به انسان فلسفی بپیوندید:
@ensane_falsafi
هدایت شده از گفتارهای محمدرضا بابایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️مقام معظم رهبری مدظله العالی:
امروز در کشورهای پیشرفتهی مادی دنیا، یکی از کارهای اساسی و یک رشتهی مهم، تدریس فلسفه برای کودکان است.
📌 خیلیها در جامعهی ما اصلاً تصور نمیکنند که برای کودک هم فلسفه لازم است. برخی تصور میکنند فلسفه به معنای یک چیزِ قلمبه سلمبهای است که یک عدهای در سنین بالا به آن توجه میکنند؛ این نیست.
فلسفه شکل دادن فکر است، یاد دادنِ فهم کردن است، ذهن را به فهمیدن و تفکر کردن عادت دادن است؛ این از اول باید به وجود بیاید. قالب مهم است. اگرچه محتوا هم در همین فلسفهی کودکان حائز اهمیت است، اما عمده شیوه است؛ یعنی کودک از اول کودکی عادت کند به فکر کردن، عادت کند به خردورزی؛ این خیلی مهم است.
@babaie_ir