eitaa logo
پرسش و مشاوره دینی
916 دنبال‌کننده
1هزار عکس
529 ویدیو
85 فایل
پاسخ به شبهات، احکام و رسانه در کانال کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی زیر نظر حجت‌الاسلام سیدعباس دیانت آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
متن استفتاء به این شرح است: حضرت آیت الله سیستانی سلام علیکم و رحمة الله با نزدیک شدن ماه محرم و سالروز فاجعه کربلا و تداوم شیوع ویروس کرونا و تأکید مسئولین ذیربط بر ضرورت دوری از برپایی تجمعات بزرگ، به ویژه در اماکن سرپوشیده، بسیاری از مؤمنین ضمن اصرار بر برگزاری مراسم عزاداری طبق روال همیشه، سؤالاتی را در خصوص برپایی عزاداری حضرت سید الشهدا (علیه السلام) و اهل بیت و یاران ایشان می پرسند. جمعی از مؤمنین – نجف اشرف پاسخ دفتر آیت الله العظمی سیستانی: بسم الله الرحمن الرحیم السلام علی الحسین وعلی اولاد الحسین وعلی أصحاب الحسین ورحمة الله وبرکاته شیوه های متعددی در خصوص بیان غم و اندوه در این مناسبت دردناک و ابراز همدردی با حضرت رسول اکرم (ص) و اهل بیت اطهار (ع) در این مصیبت بزرگی که بر اسلام و مسلمین وارد شد، وجود دارد که از جمله آنها موارد زیر است: ۱- پخش گسترده مجالس عزاداری حسینی سودمند از طریق تلویزیون و برنامه های اینترنتی. مراکز و مؤسسات دینی و فرهنگی باید با سخنرانان برجسته و مداحان توانا در این خصوص هماهنگ کرده و مؤمنین را به پیگیری این مراسم و گوش دادن به آن از خانه های خود یا مثل آن تشویق کنند. ۲- مجالس خانگی در زمان های مشخصی از شب یا روز برگزار شود که تعدادی از اعضای خانواده و نزدیکان در آن حضور یابند و به برخی از مجالس حسینی سودمند گوش دهند، حتی اگر این برنامه ها از برخی شبکه های ماهواره ای یا برنامه های اینترنتی باشد. ۳- امّا نسبت به مجالس عزاداری عمومی، باید در آن ها دستور العمل های بهداشتی با جدّیت و قاطعیت رعایت شود و فاصله گذاری اجتماعی میان حاضران برقرار و از ماسک های پزشکی و سایر لوازم پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا استفاده شود. همچنین نفرات محدودی از افراد مطابق تعدادی که مسئولین ذیربط اجازه می دهند، در جلسات حضور یابند. تعدادی که جایز است در مجالس حضور پیدا کنند بر این اساس که در مکان باز یا سرپوشیده باشد و بر اساس میزان شیوع ویروس کرونا در کشور ها متفاوت است. ۴- نصب و پخش گسترده نماد های عاشورایی از طریق برافراشتن پرچم ها و بنر های مشکی در میدان ها و خیابان ها و کوچه ها و اماکن عمومی با رعایت عدم تعرض به حریم املاک خصوصی و امثال آن و عدم تخلف از قوانین اجرایی کشور. پارچه نوشته ها باید مشتمل بر سخنانی از امام حسین (ع) در این نهضت بزرگ اصلاح‌گرانه و اشعار و نثر های زیبایی که در خصوص واقعه کربلا گفته شده، باشد. ۵- اما غذا هایی که طبق معمول در این مناسبت توزیع می شود، باید در تهیه و توزیع آن شرایط بهداشتی لازم رعایت شود و حتی برای جلوگیری از ازدحام به هنگام توزیع، به توزیع بعضی غذا های خشک و رساندن آن به خانه های مؤمنین اکتفا شود. خداوند متعال همگی را در احیای این مناسبت مهم و برپایی عزای سرور جوانان اهل بهشت (علیه السلام) مطابق شرایط کنونی موفق گرداند. ۹ ذی الحجه ۱۴۴۰ هجری قمری دفتر آیت الله سیستانی – نجف اشرف
با توجه به بند سوم👆👆 مشخص است که برگزاری مراسم عمومی عزاداری با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و رعایت هر کشور است. البته برگزاری عزاداری به شیوه‌های دیگر مثل روضه‌های خانگی نیز مطلوب و پسندیده است.
سوز اهل آسمان آید به گوش ناله صاحب زمان آید به گوش 💻 گفتگوی آنلاین eporsesh.com 📱 ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🌎 https://eitaa.com/eporsesh
👇👇 🔹بیان زبان حال در مداحی سؤال1: آیا بیان زبان حال در مداحی ها و روضه ها بصورت اشعار و نثر در مورد اهل بیت علیهم السلام جایز است؟ جواب: اگر معلوم باشد که زبان حال را بیان می¬کند و مناسب با شأن اهل بیتعلیهم السلام باشد، مانع ندارد. 🔹عزاداری و رعایت مقررات سوال2: آیا به راه انداختن دسته جات عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن راه برای عابرین و وسائل نقلیه می شود یا حرکت دسته های عزاداری در شب های محرم تا نصف شب، همراه با استفاده از طبل و نی، اشکال دارد؟ جواب: به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهداء و اصحاب اوعلیهم السلام و شرکت در امثال این مراسم امری بسیار پسندیده و مطلوب است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام باشد، پرهیز شود. 🔹استفاده از طبل و سِنج در عزاداری سوال3: استفاده از طبل، سِنج و شیپور در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟ جواب: اگر به نحو متعارف و متناسب با مراسم عزاداری نواخته شود، اشکال ندارد. 🔹برگزاری مراسم در ساعات اداری سؤال4: برگزاری مراسم دعای توسل و عاشورا در ساعت اداری در دستگاههای اجرائی به صورت هفتگی یا دهۀ محرم و ایام فاطمیه چه حکمی دارد؟ جواب: اگر موجب تضییع حقوق مراجعه کنندگان نشود، اشکال ندارد و اگر در این زمینه مقرراتی وجود دارد، باید مراعات شود. 🔹برهنه شدن در عزاداری سؤال5: آیا برهنه شدن هنگام سینه زنی بدون حضور نامحرم اشکال دارد؟ جواب: شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی که با لباس انجام می شده است برگزار شود. 🔹لطمه زدن در عزاداری سؤال6: آیا لطمه زدن به بدن در عزاداری ها جایز است؟ جواب: اگر ضرر قابل توجه داشته باشد یا موجب وهن مذهب یا عزاداری معصومین علیهم السلام باشد، جایز نیست. 🔹هروله کردن در عزاداری سؤال7: آیا هروله کردن و گفتن ذکر ائمه علیهم السلام بصورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟ جواب: اگر به گونه ای باشد که موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومینعلیهم السلام نباشد، فی نفسه اشکال ندارد. 🔹قضا شدن نماز به دلیل شرکت در عزاداری سؤال8: اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شرکت نکند یا این که عدم شرکت او باعث دوری از اهل بیت علیهم السلام می شود؟ جواب: بدیهی است که نمازِ واجب، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهل بیتعلیهم السلام است و ترک نماز به دلیل شرکت در این مجالس جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری به گونه ای که مزاحم نماز نباشد، از مستحبّات مؤکد است. 🔹زنجیر زدن در عزاداری سؤال 9: زنجیر زدن در دسته های عزاداری، چه حکمی دارد؟ جواب: اگر به نحو متعارف و به گونه ای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود، اشکال ندارد. 🔹استفاده از زنجیرهای تیغ دار در عزاداری سؤال 10: در برخی از مناطق در روز عاشورا با زنجیرهایی که تیغ دارد زنجیر می زنند و پابرهنه وارد آتش و ذغال داغ می شوند، نظر شریف حضرت عالی در این باره چیست؟ جواب: هر کاری که برای انسان ضرر قابل توجه داشته باشد و یا باعث وهن دین و مذهب شود حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند و مخفی نیست که بیشتر این امور باعث بدنامی و وهن مذهب اهل بیت علیهم السلام می شود و این از بزرگترین ضررها و خسارت هاست. 🔹شنیدن صدای گریه نامحرم سؤال11: شنیدن صدای گریۀ نامحرم خصوصا در مجالس عزای اهل بیت علیهم السلام ( با توجه به کنار هم بودن قسمت زنانه و مردانه ) چه حکمی دارد؟ جواب: در صورتی که مفسده نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد. 🔹مالیدن گِل به سر برای عزاداری سؤال12: آیا مالیدن مقدار کمی گِل به سر و پیشانی در ایام عزاداری اشکال دارد؟ ج.اگر به نحو متعارف و به گونه ای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود، اشکال ندارد. 🔹استفاده از آلات موسیقی در عزاداری سؤال13: استفاده از آلات موسیقی مانند اُرگ (از آلات موسیقی و شبیه پیانو است) و سنج و غیر آن‌ها در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟ ج. استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود. 🔹استفاده از عَلَم برای عزاداری سؤال14: استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) با قراردادن آن در مجلس عزا یا حمل آن در دسته عزاداری چه حکمی دارد؟ ج. این گونه امور جزء دین شمرده نمی‌شوند. 🔹خرید و فروش در روزهای تاسوعا و عاشورا سؤال15: خرید و فروش در روزهای تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد؟ ج. فی نفسه حرام نیست، لکن شایسته است شخص به عزاداری اشتغال داشته باشد و خود را از ثواب بزرگ محروم نسازد. دفتر مقام معظم رهبری
کتاب رحمت واسعه بیانات مرحوم آیه الله بهجت درباره امام حسین علیه السلام است که تا به حال چندین بار چاپ شده است چاپ پنجم آن پاییز 95 است.
آیه الله بهجت در کتاب رحمت واسعه صفحه 41 این هشدار را می دهند که مراقب باشیم محبت و ارادت به اهل بیت علیهم السلام را به سادگی از دست ندهیم.
مرحوم آیه الله بهجت رحمه الله علیه و دیگر علماء و بزرگان تاکید دارند که عزای امام حسین علیه السلام ساده تلقی نشود و رفتار مناسب و اخلاق درست نسبت به نعمت ولایت رعایت شود زیرا گناهان و بی توجهی به وظائف می تواند نعمت ولایت را سلب کند.
عاداتی که شادی را از شما می‌دزدند 1-در انتظار لحظه مناسب بودن 2-کار بدون انگیزه 3-تمرکز بر روی موفقیت دیگران 4-زندگی با ترس و نگرانی 5-تلاشی سخت برای نگه داشتن تنفر 6-سعی در تغییر سریع زندگی 7-بزرگ کردن مشکلات 8-رضایت زودگذر 9-اهمیت دادن به زیبایی ظاهری 10-ادامه رابطه با افراد آزار دهنده
در زیارت ناحیه مقدسه آمده «سلام بر آن بدن‌ های برهنه و عریانی كه در بیابان‌ ها (ی كربلاء) گُرگ ‌های تجاوزگر به آن دندان می ‌آلودند، و درندگان خونخوار بر گِردِ آن می ‌گشتند» منظور از گرگ ها و درندگان، قاتلین آن حضرت هستند یا واقعا بعد از این که اجساد مطهر را در بیابان رها کردند، گرگ ها و درندگان، به این بدن ها آسیب زده اند؟(1) در توضیح این فراز از دعا باید گفت تعبیر به «الذِّئَابُ‏» (گرگ ها) و «السِّبَاع» (درندگان)، تعبیری کنایی است و کنایه است از سپاه دشمن که خصلت هایی هم چون گرگ ها و درندگان داشته اند؛ لذا به معنای حقیقی آن نیست تا گفته شود بدن های مطهر شهدای کربلا توسط حیوانات درنده، مورد هجمه قرار گرفته اند. در نقل های تاریخی نیامده است که حیوانات بیابان به بدن های شهدای کربلا تعرض کرده باشند. و به صورت ویژه در مورد بدن مطهر حضرت سیدالشهداء‌ع می‌توان به این روایت تمسک کرد که از امام هادی ع در ماجرای مجلس متوکل عباسی و زنی که ادعا می کرد او زینب، دختر حضرت زهرا(سلام الله علیها) است، برای اثبات دروغ بودن ادعایش، قرار شد وارد قفس شیرها شود... و امام‌ع خودشان وارد قفس شده و شیرها در برابر ایشان متواضع و خاضع شدند؛ سپس امام بیرون آمدند...؛ امام چنین فرمودند: گوشت فرزندان فاطمه (سلام الله علیها) بر درندگان، حرام است.(2) 1. ابن مشهدى، المزار الكبير، محقق/مصحح: قيومى اصفهانى، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى چاپ اول‏، ص 500. 2. شيخ حر عاملى، إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات چاپ اول‏، ج ‏4، ص 436، ح 43؛ 💻 گفتگوی آنلاین eporsesh.com 🌎 https://eitaa.com/epors
سرمایه اجتماعی-کرونا.mp3
1.3M
بیانی از حجت الاسلام و المسلمین دیانت‌مقدم در مورد گاهی اصل دعوا برای دشمن مهم است. مهم این نیست که چه کسی حق می‌گوید. دشمن گاهی زنده نگهداشتن اصل نزاع را دنبال می‌کند. با عدم دقت در این برهه از تاریخ، به سرمایه‌‌های اجتماعی آسیب نزنیم. 💻 گفتگوی آنلاین eporsesh.com 🌎 https://eitaa.com/epors
در انسان درون یا همان باطن و بیرون یا همان ظاهرهر دو مهم است و ملاک می باشد.ائمه درون بسیار پاکی داشته اند و هیچ کسی به پاکی آنها نمی رسد با این حال ظاهر را هم رعایت می کرده اند و چنین نبوده که به ظاهر بی توجهی کنند.ظاهر خوب و هم ظاهر بد ،باطن خوب و هم باطن بد هردو مورد توجه دین هست.کسانی که بر دل پاک تاکید دارند و از ظاهر غفلت می کنند یا سادگی می کنند و یا کمی اطلاعات آنهاست و یا می خواهند از زیر بار مسئولیت و تکلیف فرار کنند. ظاهر چه بمعنا پوشش ظاهری چه ظاهر در صورت و چهره و رفتار بسیار آداب ودستور دارد و باید رعایت گردد.البته در مسائل تربیتی ابتداء باید باطن افراد رو اصلاح کنیم تا این اصلاح باطن در ظاهر هم به ظهوربرسد
هدایت شده از Nemati M.j
🏴 ◾️قال الإمام الرّضا علیه‌السّلام: کانَ اَبی اِذا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لا یُری ضاحِکاً وَ کانَتِ الْکِاَّبَةُ تَغْلِبُ عَلَیْهِ حَتّی یَمْضِیَ مِنْهُ عَشْرَةُ اَیّامٍ، فَاِذا کانَ الْیَوْمُ العْاشِرُ کانَ ذلِکَ الْیَوْمُ یَوْمَ مُصیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکائِهِ و یَقُولُ هُوَ الیَومُ الَّذی قُتِلَ فیهِ الحُسَینُ صلی اللهُ علیه؛ ◾️هر گاه فرا می رسید، پدرم (امام کاظم علیه‌السّلام) خندان دیده نمی‌شد و غم بر او غلبه می‌یافت تا آن که 10 روز از محرم می‌گذشت، پس هنگامی که روز دهم می‌رسید، آن روز، روز مصیبت، غم و گریه پدرم بود و می‌فرمود: این همان روزی است که حسین که درود خداوند بر او باد در آن روز کشته شد. امالی صدوق، ص ۱۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا اقامه عزای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام با وجود گذشت حدود چهارده قرن همچنان ضرورت دارد؟ عزادار واقعی کیست؟ پاسخ می‌دهد. 💻 گفتگوی آنلاین eporsesh.com 🌎 https://eitaa.com/epors
آیا گریه بر امام حسین علیه السلام باعث آمرزش گناهان است؟ با سلام پرسشگر محترم در احادیث متعددی آمده است که:" اگر باندازه بال مگسی برای امام حسین علیه السلام اشک ریخته شود گناهان شخص بخشیده می شود و بهشت واجب می گردد." پس اصل حدیث درست است باید معنا آن را درست فهمید.مرحوم علامه طباطبائی در پاسخ به این سوال وقتی پرسشگر تعجب می کند که چگونه گناهان با گریه بخشیده می شود می فرماید همان خدائی که گناهان را باتوبه و استغفار می بخشد همان خداوند این اثر را در گریه بر امام حسین علیه السلام قرار داده است.البته باید توجه داشت که هرحدیثی در کنار قرآن و دیگر احادیث باید معنا شود.استثناء هائی می توان یافت که دیگر احادیث و آیات قرآن بر آن دلالت می کند و یا عقل سلیم بر آن گواهی می دهد. مثلا هر عاقلی متوجه می شود این شامل قاتلین خود حضرت نیست. خداوند در قرآن فرموده است که:" شر و خیر در نزد خدا محفوظ می ماند و برخی از خیرات و خوبی ها کفاره گناهان می شود" نه از توبه واستغفارو نه از گریه و عزاداری نباید برای گناه کردن بهانه درست کرد. موفق باشید
علیه السلام امام حسین علیه السلام می فرماید: اگر سه چيز نبود انسان در مقابل هيچ چيز سر فرود نمى‌آورد: فقر و تنگدستى، بيمارى، مرگ نزهة النّاظر، ص 80
کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا(ع) نوشته گروهی از تاریخ پژوهان زیر نظر استاد مهدی پیشوائی.دو جلد است. این کتاب افزون بر ارائه مقتلی جامع، موضوعاتی چون مقتل‌نویسی و تاریخ‌نگاری عاشورا، فلسفه قیام امام حسین(ع)، سیر تاریخی عزاداری برای امام حسین(ع) و زندگی‌نامه یاران امام حسین(ع) را هم بررسی کرده است.قابل توجه این که در جلد دوم این کتاب سوالات و شبهات متعددی پیرامون امام حسین علیه السلام پاسخ داده شده است. ویژگی دیگر کتاب توجه به موضوعاتی است که در بیشتر مقتل‌ها دیده نمی‌شود.مانند: ریشه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی واقعه عاشورا فلسفه قیام امام حسین(ع) فلسفهٔ عزاداری سیر تاریخی عزاداری برای امام حسین(ع) آمار و ارقام واقعۀ عاشورا پرسش‌های مطرح در زمینه واقعه عاشورا زندگی‌نامۀ یاران امام حسین(ع)
در وضعیت خاص کرونائی کشور امید است که شکیبائی و صبوری صحیح را از خود نشان دهیم.صبور کسی است که تلاش عاقلانه و مناسب دارد نه کسی که هیچ حرکتی و تلاشی نمی کند.
هریک از پدر و مادر در تربیت فرزند نقش دارند لذا نباید از نقش موثر خود غافل شوند.ویا نقش خود را به همسر واگذار کنند. آغوش مادرپناهگاهی امن برای فرزندان است (چه پسر چه دختر) واین ارتباط لمسی عاطفی، اعتماد بنفس فرزند را افزایش می دهد.برخی از والدین ازاین نوع اظهار محبت (در آغوش گرفتن) به علل مختلف و تصورات ذهنی غلط فراری هستند مثلا تصور می کنند خلاف حیا و شرم است یا خلاف ابهت و صلابت است ویا فرزند لوس می شود و یا پسران از رفتار مردانه فاصله می گیرند، این تصورات مورد قبول نیست.در آغوش گرفتن به فرزند ثابت می کند یک پشتیبان همیشگی وجود دارد که از او مراقبت می کند. 💻 گفتگوی آنلاین eporsesh.com 📱 ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🌎 https://eitaa.com/eporsesh
💻 گفتگوی آنلاین eporsesh.com 📱 ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🌎 https://eitaa.com/eporsesh
احكام استفاده از لباس سیاه سؤال: آیا پوشیدن لباس سیاه در عزادارى امام حسین علیه السلام جایز است و آیا رجحان دارد؟ آیت الله فاضل: پوشیدن لباس سیاه در عزاى امام حسین ع و دیگر ائمه ع چون از مصادیق تعظیم شعائر است، واجد رجحان شرعى مى‌باشد و عملا بزرگانى چون مرحوم آیت الله بروجردى در روز عاشورا از قباى سیاه استفاده مى كردند . (1) آیت الله صافى: بعنوان عزا و اظهار حزن در مصيبت اهل بيت عليهم السلام رجحان دارد. (2) سؤال: آیا نماز خواندن با لباس سیاه بر عزاداران امام حسین علیه السلام مكروه است؟ آیت الله صافى: چون بعنوان اظهار حزن پوشيده و از اين جهت داراى رجحان است ممكن است در مورد سؤال كراهت آن مرتفع شود. (3) ----------------------- 1) جامع المسائل، ج‏1، ص 621، س 2170 2) جامع الاحكام، آیت الله صافى، ج‏2 ، ص 130، س 1590 3) جامع الاحكام، ج‏2، ص 130، س 1591 . 💻 گفتگوی آنلاین eporsesh.com 🌎 https://eitaa.com/epors
تحلیل خبر.mp3
634.8K
بیانی از حجت الاسلام و المسلمین دیانت‌مقدم در مورد قبل از منتشر کردن یک خبر، تحلیل صحیح خبر لازم است. باید از صحت یک خبر از تمام جوانب اطمینان حاصل کرد. هر خبری را نمی‌توان منتشر کرد. 💻 گفتگوی آنلاین eporsesh.com 🌎 https://eitaa.com/epors
در ایام سوگوارى امام حسین علیه السلام نماز مقدم است یا عزادارى؟ آیت الله فاضل لنكرانى رحمة الله علیه: بهتر آن است كه نماز را مقدم دارند، همانطور كه امام حسین علیه السلام روز عاشورا هنگام ظهر نماز ظهر اقامه كردند. (1) ------------------------------- 1.جامع المسائل، ج‏1، ص 623 . 💻 گفتگوی آنلاین eporsesh.com 🌎 https://eitaa.com/epors
1-قمه‌زنی و مرگ اگر قمه زدن در عزاداری ائمه(علیهم‌السلام) موجب مرگ شخص شود، آیا این عمل خودکشی محسوب می‏شود؟ ج: اگر اين عمل عادتا منجر به فوت نمی‏شود حکم خودکشی را ندارد ولی اگر از همان ابتدا خوف خطر جانی برای او وجود داشته و در عين حال اين کار را انجام داده و منجر به فوت وی شده است، حکم خودکشی را دارد. 2-حکم قمه‌زنی در روز عاشورا مراسمی مانند قمه زنی و پابرهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار می‏شود که علاوه بر اینکه باعث بدنام شدن مذهب شیعه اثنی عشری در انظار علما و پیروان مذاهب اسلامی و مردم جهان می‏شود، ضررهای جسمی و روحی هم به این اشخاص وارد می‏کند و همچنین موجب توهین به مذهب می‏گردد، نظر شریف حضرتعالی در این‌باره چیست؟ هر کاری که برای انسان ضرر داشته و يا باعث وهن دين و مذهب گردد حرام است و مؤمنين بايد از آن اجتناب کنند و مخفی نيست که بيشتر اين امور باعث بدنامی و وهن مذهب اهل بيت(عليهم‌السلام) می‏شود و اين از بزرگترين ضررها و خسارتهاست. 3-قمه‌زنی در خفاء آیا قمه زدن به‌طور مخفی حلال است یا اینکه فتوای شریف حضرت عالی عمومیت دارد؟ قمه زنی علاوه بر اينکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‏شود و سابقه‏ای در عصر ائمه(عليهم‌السلام) و زمانهای بعد از آن ندارد و تأييدی هم به شکل خاص يا عام از معصوم(عليه‌السلام) در مورد آن نرسيده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می‏شود بنا بر اين در هيچ حالتی جايز نيست. https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=131 💻 گفتگوی آنلاین eporsesh.com 🌎 https://eitaa.com/epors