eitaa logo
جنسیت و عدالت(ابوالفضل اقبالی)
1.4هزار دنبال‌کننده
288 عکس
17 ویدیو
8 فایل
خوانش عدالت‌محور موضوعات جنسیتی ارتباط با من: @abolfazleqbali https://eitaa.com/eqbali62
مشاهده در ایتا
دانلود
لایحه حجاب به‌مثابه کنش سیاسی ردیه‌ای بر جداانگاری حرام شرعی و حرام سیاسی ابوالفضل اقبالی از جمله ایرادات و نقدهایی که مخالفان تصویب لایحه و پیگیری مجدد قانون حجاب در کشور مطرح می‌کنند این است که اصرار جمهوری اسلامی بر مقابله با کشف حجاب دیگر معنای دینی ندارد و صرفا با اغراض تقابل سیاسی با مخالفان دارد صورت می‌گیرد. زیرا فرقی میان کشف حجاب و بدن نمایی با عدم رعایت حجاب شرعی (وجه و کفین) وجود ندارد و نظام اگر واقعا دغدغه اجرای حدود الهی را دارد باید با عدم رعایت حجاب شرعی مقابله کند و همان ماده 638 قانون مجازات اسلامی را پیاده نماید. این دوستان که بعضا از رفقای حزب‌اللهی خودمان هستند متوجه نمی‌شوند که با این سخن به طرز فاحشی گرفتار سکولاریسم پنهان شده و ناخواسته درصدد تمایزگذاری میان امر دینی و امر سیاسی هستند. در حالیکه یکی از مهمترین بنیان‌های الهیاتی که انقلاب اسلامی بر روی آن سوار است، این‌همانیِ امر دینی و امر سیاسی است. لذا صریح‌ترین پاسخی که باید به این دوستان داد این است که مقابله با کشف حجاب حتی اگر با اغراض سیاسی و با هدف جلوگیری از گسترش کشف حجاب‌های سیاسی باشد باز هم یک کنش دینی و در چارچوب فقه و شرع است. زیرا همان فقهی که می‌گوید کشف حجاب با بیرون بودن مچ دست تفاوت ندارد، این را هم گفته است که حفظ نظام از اوجب واجبات است و باید با کسانی که درصدد ضربه زدن به اقتدار این نظام هستند برخورد جدی صورت گیرد. کیست که انکار کند تفاوت کنشِ ضعیف‌الحجاب‌ها با مکشوفه‌ها در تقابل و ضدیت با نظام است. پاسخ دوم و مهمتر هم این است که اتفاقا لایحه حجاب که مرکز مواجهه خود را کشف حجاب تعریف نموده، یک اقدام بسیار هوشمندانه از سوی حاکمیتی است که نگران ارزش‌های دینی و اخلاقی جامعه است و با تاکید سفت و سخت قانونی بر روی «پوشش سر» مانع از این می‌شود که چند صباح دیگر بر سر جواز معاشقه در خیابان با بخشی از شهروندانش چانه‌زنی کند. ممکن است عده‌ای به این سخن خرده بگیرند که ما به جامعه ایران بدبین هستیم و اعتمادی به فرهنگ و سنت ریشه‌دار مردم ایران نداریم. و من در پاسخ عرض می‌کنم که اولا ما نمی‌گوییم اگر حاکمیت از قانون حجاب انصراف دهد از فردا اکثریت مردم ایران برهنه به خیابان آمده و صحنه‌های اروتیک در خیابان رقم می‌زنند! مردم ایران عفیف و شریف‌تر از این حرف‌ها هستند. اما مگر برای بحرانی تلقی کردن وضعیت اخلاقی جامعه باید نیمی از مردم را مشغول عشق‌بازی در خیابان ببینیم؟ برای جامعه اسلامی زیبنده نیست که حتی اقلیتی از جامعه به خود اجازه بدهند که چنین رفتارهایی را در فضای عمومی مرتکب شوند. چنین پدیده‌ای ولو با فراوانی یک درصد جامعه نیز در زمره وضعیت بحرانی تعریف می‌شود. ثانیا این دوستان مگر ندیدند که سرعت گذار از مرزهای اخلاقی جامعه در شرایط پسامهسا چقدر سهمگین بود و جامعه ایرانی با چه شوکی از برهنگی و بدن‌نمایی مواجهه شد؟ کدام یک از این دوستان پیش‌بینی می‌کردند که ما در خیابان‌های تهران شاهد تاپ و شلوارک پوشیدن زنان باشیم؟ اینها را کف خیابان نمی‌بینید یا با این سطح از زوال اخلاقی جامعه نیز کنار آمده‌اید؟ ثالثا این اقلیتِ هنجارشکن خودشان بارها و به صراحت اعلام کرده‌اند که حجاب و روسری پایان مطالبه فرهنگی آنها نیست و افق لیبرالی که آنها برای جامعه ایران ترسیم می‌کنند صدور مجوز راهپیمایی همجنس‌بازها توسط وزارت کشور است! لذا جمهوری اسلامی و در راس آن شخص مقام معظم رهبری به درستی بر ضرورت الزام بانوان جامعه به داشتن روسری تاکید می‌کنند تا مرزهای مقاومت فرهنگی جامعه ایران را در همین نقطه قرار دهند. از قضا چنین تصمیمی از حاق دین و فقه شیعه برخاسته است. اما اینکه چرا جمهوری اسلامی که داعیه اجرای احکام الهی را دارد با کدام مجوز فقهی از حد شرعی حجاب عدول کرده و دیگر با شل‌حجابی مواجهه قانونی نمی‌کند هم پاسخش روشن است. تکلیف شما در دایره امکان‌ها و وسع شما تعریف می‌شود و ما در فقه چیزی به نام تکلیف مالایطاق نداریم. واضح است که جرم‌انگاری حدود هفتاد درصد بانوان جامعه در دایره امکان و ظرفیت نظام نیست اما با ده درصدِ هنجارشکن هنوز قدرت مقابله دارد. https://eitaa.com/eqbali62
به مناسبت سالگرد شهادت مروه شربینی برگزاری نشست تخصصی بین ‎المللی" واکاوی نقض حقوق زنان مسلمان در اروپا با محوریت فاجعه قتل مروه شربینی" این نشست با همکاری اداره ارتباطات فرهنگی بین‎المللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان نشر آثار و مشارکت زنان در دفاع مقدس، موسسه صیانت از حقوق زنان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دوشنبه ۱۹ تیرماه از ساعت ۹ الی ۱۱ به دو زبان فارسی و انگلیسی در سالن قصر شیرین موزه ملی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برگزار می‎شود خانم‌ دکتر ابراهیمی مشاور رییس و سرپرست اداره زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خانم دکتر پاد؛ مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی ریاست جمهوری خانم دکتر الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، آقای دكتر اقبالی مدير انديشكده زنان و جامعه خانم آرزو مرالی فعال حقوق بشر و عضو کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن و دكتر زيبايی؛ فعال حقوق بشر از آلمان، در این نشست سخنرانی خواهند نمود. لینک آنلاین نشست به شرح ذیل می‌باشد: لینک فارسی: https://www.skyroom.online/ch/alhoda_1401/icro4 لینک انگلیسی: www.skyroom.onlion/ch/alhoda_1401/jahanbanoo
جنسیت و عدالت(ابوالفضل اقبالی)
به مناسبت سالگرد شهادت مروه شربینی برگزاری نشست تخصصی بین ‎المللی" واکاوی نقض حقوق زنان مسلمان در ار
انشالله فردا در این نشست بحثی را پیرامون نزاع تمدنی اسلام و غرب که در تفاوت میان مهسا و مروه خود را عیان می‌سازد ارائه خواهم کرد. مهمان باشید
هدایت شده از مجموعه گرا
🎥 مجموعه گفتگوهای اینترنتی گرا 💢 از حجاب اجباری تا لوایح قانونی 🔹 بررسی ابعاد جامعه‌شناختی و قانونی لایحه عفاف و حجاب ▫️ قسمت سی و هفتم 👤 در گفتگو با: دکتر ابوالفضل اقبالی؛ پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده 📅 پخش زنده: سه‌شنبه ۲۰تیرماه؛ساعت۱۴ | بازپخش: چهارشنبه ۲۱تیرماه؛ساعت۲۰ 🔗 پخش از تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو https://snn.ir/fa/livetv 🎥 🌐 🆔 @geraa_ir
این توییت یک کنش به‌غایت سکولار است. زیرا دین ما را به هیئت تقلیل داده است. کشف حجاب این دخترکان و شلوارک آن پسرک تا وقتی داخل خیابان‌های جمهوری اسلامی بود تقابل با دین ما نبود؟ وقتی رفتند جلوی هیئت رنگ تقابل با دین به خود گرفت؟ ما که دین را اینطور نشناختیم!
کد تخفیف تهیه دوره: eghbali20
هدایت شده از مجموعه گرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | از حجاب اجباری تا لوایح قانونی 👤 دکتر ابوالفضل اقبالی، پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده 🔸 در نگرش لیبرالی جامعه باید رهاشود تا خودش در زمینه های فرهنگی به رشد برسد؛ اما در جامعه اسلامی الگو هایی وجود دارند که باید پیگیری بشوند. چالش اصلی این است که آیا فرهنگ امکان مهندسی کردن دارد یا ندارد. کاری که غرب طی سالها در ایران انجام داده مهندسی فرهنگی بوده و اهدافی برای خود مشخص کرده که سبب تغییر در فرهنگ مردم ایران شده است. تعیین سازوکار های فرهنگی در زمان های مختلف به روش های متفاوت است؛ گاهی نیاز جامعه به گفتگو و تعامل است و گاهی جامعه بر علیه حکومت وارد عمل می شود. با کسی که عامل فساد است و رفتار های ضد فرهنگ و ارزش ها بروز می دهد، باید مواجهه به صورت سلبی و سخت باشد. 🎥 🌐 🆔 @geraa_ir
هدایت شده از مجموعه گرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | از حجاب اجباری تا لوایح قانونی 👤 دکتر ابوالفضل اقبالی، پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده 🔸 آن چیزی که ما در قانون کشور داریم حجاب الزامی و قانونی است؛ پوشش اجباری را به جز حیوانات همه دارند! واژه حجاب اجباری ساخته دست دشمن است که بار معنایی اشتباهی دارد و واژه درست حجاب قانونی و قانون لازمه زندگی اجتماعی است. 🎥 🌐 🆔 @geraa_ir
در این دوره درباره محورهای زیر بحث خواهیم کرد: حوزه مفهومی و نظری مطالعات جنسیت چیست؟ مقدمات پژوهش در مطالعات جنسیت کدامند؟ مساله در پژوهش چیست و تفاوت آن با موضوع، محور و... چیست؟ سازوکارهای مساله‌شناسی و پرداخت مساله در مطالعات جنسیت کدامند؟
ماهیت تحولات حجاب در ایران.pdf
80.6K
ماهیت تحولات حجاب در ایران آیا تغییرات پوشش بانوان قبل و بعد از غائله مهسا معانی یکسان دارند؟ دکتر ابوالفضل اقبالی لینک این یادداشت در روزنامه ایران امروز سوم مردادماه https://irannewspaper.ir/8241/6/63380 آدرس کانال جنسیت و عدالت: @eqbali62