eitaa logo
جنسیت و عدالت(ابوالفضل اقبالی)
1.3هزار دنبال‌کننده
269 عکس
15 ویدیو
8 فایل
خوانش عدالت‌محور موضوعات جنسیتی ارتباط با من: @abolfazleqbali https://eitaa.com/eqbali62
مشاهده در ایتا
دانلود
دوگانه‌ی غیرت/ناموس؛ طرحِ بی‌نظیر خلقت برای تضمینِ جامعه متعادل است. @eqbali62
وعده الهی تخلف‌ناپذیر است...
*‌‌ابوالفضل اقبالی: «ما مردم را قانع نکردیم.‌»* ‌ «پاشنه آشیل حکمرانی فرهنگی را در گفت‌وگو با مردم می‌دانم. ما مردم را قانع نکردیم و روایت دست‌اول نداشتیم. برای همین است که در مورد حجاب، خانواده و طلاق، جمعیت و... به مشکل خورده‌ایم. از نظر من وظیفه حکومت اسلامی نه تربیت است و نه عدالت، بلکه اقامه حدود الهی است. تکلیف شما در ظرفیت‌ها و توانایی‌های شما تعریف می‌شود. مثلا در حکم حجاب الان نمی‌توانیم مساله وجه و کفین را اجرا کنیم، چرا؟ چون ۷۰ درصد جامعه شما از این مساله گذر کرده‌اند. حکم حجاب مشخص است که وجه و کفین است و در پاسخ به مساله این نوشته می‌شود اما در حکم اجرای آن در جامعه نمی‌توان آن را اعمال کرد. اما در بحث کشف حجاب آمارها نشان می‌دهد حدود ۵ الی ۱۰ درصد مردم با این مساله مواجه هستند و خب طبیعتا می‌شود آن را با احکام مختلف کنترل کرد. آنچه دل مردم را نسبت به حاکمیت سرد می‌کند بحث شرایط اقتصادی و رسانه است. اتفاقا رها شدن حجاب، یارگیری از قشر خاکستری برای حاکمیت نخواهد کرد بلکه هسته سخت نظام را متزلزل خواهد کرد.» ‌ ‌ 📎 ‌‌@khatmedia 📎 www.khatmedia.ir
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: تحلیل جامعه‌شناختی تحولات حجاب در ایران ✔️دکتر ابوالفضل اقبالی؛ پژوهشگر زن و خانواده و دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تهران ⏰زمان: پنج‌شنبه ۲۰ مهر؛ ساعت ۱۶ 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy 🔶 https://eitaa.com/ethicssbu 🔶
زمینه‌های اجتماعی تغییرات حجاب در ایران عنوان کتابی است که در دست تالیف دارم. سعی کردم در این ارائه مختصر، برخی از مهمترین زمینه‌های این تغییرات را نشان دهم. انشالله صوت این نشست را در کانال منتشر خواهم کرد. @eqbali62
بنیان‌های نظمِ جدید جهان به‌واسطه‌ی این خون‌ها چون کوه استوار خواهد بود. نظمی که در آن هیچ جایی برای این ولگردِ صگیونیست و وفادارنِ او همچون آقامیری و برهانی و زیباکلام وجود نخواهد داشت... @eqbali62
غزه نقطه‌ی حرکت به سوی جهانِ بدون صهیونیسم است.
کودکان غزه وارثان زمین‌اند...
بمباران مردم از راه دور، قطع آب و برق، انسداد راه‌های امدادرسانی، تعویق چندباره حمله زمینی، تخلیه شهرک‌ها، خشم و نفرت اهالی مناطق اشغالی از نتانیاهو، بحران در مناسبات سیاسی داخلی و... همه اینها در کنار هم صرفاً یک دلالت مشخص دارند: اسرائیل حتی از حماس هم ضعیف‌تر است!
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: از بی حجابی فرهنگی تا کشف حجاب سیاسی ✔️ دکتر ابوالفضل اقبالی؛ پژوهشگر زن و خانواده و دکتری جامعه شناسی از دانشگاه تهران ⏰زمان: چهارشنبه 26 مهر؛ ساعت 16 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy 🔶 https://eitaa.com/ethicssbu 🔶
لعنه‌الله علی‌القوم الظالمین چه بر سر انسان این عصر آمده که اسرائیل را تحمل می‌کند؟ خدایا فرجی کن
🔰موسسه تبیان برگزار می‌کند: 🔸«خانه سازی» سلسله کارگاه‌های آموزش مردان در خانواده 🎙 محورهای کارگاه اول: ⭕️زنان و جادوی تدبیر مرد ⭕️ اقتدار مردانه و سوءتفاهم‌های رایج ⭕️مردان و فردیت همسر 🖌مدرس: دکتر ابوالفضل اقبالی ⏰ پنجشنبه 4 آبان، ساعت 14 -17 🏢 تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، موسسه تبیان 💳 هزینه ثبت‌نام: 300 هزار تومان 📡 شرکت در کارگاه به صورت حضوری و آنلاین 🌱ویژه اقایان متأهل 🗒 ثبت نام از طریق آیدی زیر در ایتا و بله: @basiratadmin
با صبر مادران و صلابت پدران؛ غزه استوار خواهد ماند... انشالله
طنینِ شیونِ کودکانِ غزه جهان را بیدار کرده است. الحمدلله
انشالله در همایش خانواده مقاوم که به همت پژوهشکده زن و خانواده برگزار می‌شود مقاله‌ای از بنده نیز با این عنوان منتشر خواهد شد. در این مقاله سعی کردم به لحاظ نظری مقداری الگوی سوم زن را امتداد ببخشم. @eqbali62
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 قسمت هشتم: |من خودم یک ارتش هستم| «رَزان اَشرف نَجار»، جوانترین و البته تنها زن داوطلب امدادگر در تظاهرات بازگشت فلسطین بود. او، روز جمعه، ١ ژوئن سال ٢٠١٨،  درحالی‌که دستهایش را بالا برده بود و برای مداوای مجروحی پیش می‌رفت از طرف تک‌تیرانداز اسرائیلی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید. شهادت رَزان، روح مبارزه را در زندگی زنان فلسطینی دمید و مادرش مظلومیت او را به گوش مردم جهان رساند. شما دعوتید به شنیدن بخشی از سرگذشت «رَزان اَشرف نَجار» شهیدهٔ امدادگر فلسطینی، در رادیو رَزان. ✍🏻 نویسنده: فاطمه مرادی 📝 ویراستار: نعیمه موحدی 🎙 گوینده: سما سهرابی 🎚 تنظیم صدا: روح‌الله دهنوی 💻 گرافیست: زهرا پناهی @razan_radio 🎧
نسبت میان شریعت و جامعه تفاوت جمهوری اسلامی و طالبان در مساله حجاب چیست؟ ابوالفضل اقبالی ✳️ این یادداشت در دفاع از ساحت نظام مقدس جمهوری اسلامی و فقه پویای شیعه در برابر تحجر و ارتجاع است. زیرا تهدید اصلی امروز جامعه ما در حوزه حکمرانیِ فرهنگی و علی‌الخصوص موضوع حجاب، نه اندیشه‌های نخ‌نما شده و رسوای لیبرالیسم، بلکه واپس‌گرایی عده‌ای از مدعیان اسلام و انقلاب است که اندک تفاوتی در مبانی و اصول معرفتی خود با طالبان و داعش ندارند. ✳️ آیا تفاوت ما(در این یادداشت مراد از «ما» تفکر انقلاب اسلامی است) با طالبان در تاکید مشترک هر دوی ما بر حجاب زنان است؟ خیر! هر کسی که صرفا خبری از اسلام و محتوای آن دارد می‌داند که حجاب از ضروریات دین مبین اسلام بوده و حکم قطعی خداست و باید در جامعه‌ای که ذیل سایه‌ی حکومت اسلامی زیست می‌کند، پیگیری و اجرا شود. پس تفاوت ما با طالبان در تاکید بر وجوب و الزام حجاب نیست. ✳️ آیا تفاوت ما با طالبان در خط قرمز داشتن هر دوی ماست؟ خیر! خط قرمز را تمامی حکومت‌ها اعم از مسلمان و لیبرال و مستبد و... هم دارند و برای عدول از آن خطوط قرمز تدابیری می‌اندیشند. در هیچ جای دنیا مناسبات اجتماعی سیّال و گله گشاد نیستند و حریم‌ها و حدودی برای آن تعیین و تثبیت شده است. حتی کشورهای غربی که تصور عامّه درباره آنها «مهد آزادی‌های اجتماعی» و «برابری انسانی» است. او هم وقتی می‌خواهد مدال مسابقات ورزشی را توزیع کند به گردن دختربچه سیاهپوست مدال نمی‌اندازد! ✳️ تفاوت ما با طالبان در مواجهه ما با «امر اجتماعی» است. طالبان برای جامعه «حیاتِ مستقل» و «صیرورت» قائل نیست و نمی‌داند جامعه در بیرون از اراده و خواست او حضور دارد و زیست می‌کند و اتفاقا این حیات مستقل نیز امری اصیل و معتبر است. او می‌گوید جامعه «باید» بر مبنای اراده من خودش را تنظیم کند و در غیر اینصورت محکوم به حذف است. شوربختانه برای این اصرار خود نیز سازوکاری غیر از «النصر بالرعب» نمی‌شناسد! لذا هیچگاه با جامعه وارد «گفتگو» نمی‌شود و زبان مفاهمه او با مردم از جنس «زور» است. ✳️ اما دیدگاه جمهوری اسلامی به سازوکارهای اجرای شریعت در جامعه اینگونه نیست. ما نه تنها به «واقعیتِ اجتماعی» واقفیم بلکه حتی به استقلال و اراده آن احترام قائلیم. ما می‌گوییم رسالت انبیاء و ائمه(ع) هدایتِ اراده‌های جمعی در طول تاریخ بوده است و این هدایت هیچگاه با اعمال زور اتفاق نیافتاده و خواهد افتاد. این سخن به معنای نفیِ لزوم استفاده از ابزارهای کنترل اجتماعی نیست. نگارنده درباره این مباحث بارها نوشته و گفته است. اما چیزی که واضح و مبرهن است، تقدّمِ «گفتگو و تبیین» بر «کنترل و مهار» در مواجهه با جامعه است. ✳️ چرا ما قائل به این تقدم هستیم؟ چون براساس مبانیِ انسان‌شناختی ما، فطرتِ انسان‌ها هدایت‌پذیر و حق‌گراست. ما برای اقامه حکم خدا در زندگی قاطبه مردم نیازی به اعمال زور نداریم و صرفا با رساندن کلام حق به گوش مردم آنها را به تبعیت واداشته‌ایم. «اِنًّ النّاس لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» ما اینجا صرفا با کسانی مواجهه از جنس زور و کنترل خواهیم داشت که «مانع» و «مُخلّ» رفتار متشرعانه جامعه هستند. و این عده هم به لحاظ تعداد و آمار قلیل هستند و امکان برخورد با آنها هست و هم قاطبه جامعه برای حاکمیت مشروعیت مواجهه کنترلی با این عده را قائل است. ✳️ لذا در دیدگاه ما، قرار نیست ابزارهای کنترل اجتماعی، بار ناکارآمدی‌های ما در زمینه اقناع و هدایت افکار عمومی را بر دوش بکشند. اما در نگاه طالبان‌های وطنی، حتی اگر سیستم‌های فرهنگی و ادراک‌ساز جمهوری اسلامی ضعیف و ناکارآمد عمل کرده‌اند و باعث فاصله گرفتن بخش اعظمی از جامعه از استانداردهای حجاب شرعی شده‌اند، ما باید با سازوکارهای انتظامی و کیفری از حدود حجاب شرعی پاسداری کنیم! به همین سادگی و وخامت! انگار نه انگار که این جامعه محصول تربیت خود ما بوده است! ✳️ نگاه اصیلِ انقلاب اسلامی به مختصات وضع حجاب در جامعه امروز این است که ما با کسانی که بی‌حجابی و کشف حجاب را مجاهدانه و ستیزه‌جویانه انتخاب کرده و با این کار درصدد تقابل سیاسی و براندازانه با نظام جمهوری اسلامی هستند باید مواجهه قانونی و انتظامی اتخاذ کنیم. چون اینها اساسا با ما انسداد دیالوگ دارند. اما با دختران و بانوانی که به دلیل زبان الکن ما در تبیین معارف دین و یا ناکارآمدی ابزارهای فرهنگی ما و یا حتی قدرت رسانه و تهاجم فرهنگی دشمن، باورهای دینی و اعتقادی او تضعیف شده و نقصی در پوشش و حجاب او ایجاد گردیده است، تنها و تنها باید به «تربیت و ارتقاء» اکتفا کرد. @eqbali62
تدوین دکترین سیاسی گذاری زیست جنسی در جامعه ایرانی در دستور کار دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و اندیشکده زوج دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و اندیشکده زوج برای تدوین سند راهبردی در حوزه زیست جنسی تفاهم‌نامه امضا کردند. توصیف علمی و دقیق مختصات وضع موجود جامعه ایران در حوزه زیست جنسی، تبیین کارشناسانه علل و زمینه‌های تحقق وضع کنونی و ارائه راهبردها و سیاست‌های مدیریت و بهبود شرایط موجود در حوزه زیست جنسی جامعه ایران از مهمترین محورهای این تفاهم‌نامه هستند. براساس این تفاهم‌نامه، اندیشکده زن و جامعه(زوج) در چارچوب نظرات و دیدگاه‌های جامعه علمی کشور و نیز بهره‌مندی از پژوهش‌های معتبر موجود به تدوین سند راهبردی و سیاستی در این موضوع خواهد پرداخت. https://www.pcci.ir/fa/news/714316
🔰موسسه تبیان برگزار می‌کند: 🔸«خانه سازی» سلسله کارگاه‌های آموزش مردان در خانواده 🎙 محورهای کارگاه اول: ⭕️زنان و جادوی تدبیر مرد ⭕️ اقتدار مردانه و سوءتفاهم‌های رایج ⭕️مردان و فردیت همسر 🖌مدرس: دکتر ابوالفضل اقبالی ⏰ پنجشنبه 4 آبان، ساعت 14 -17 🏢 تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، موسسه تبیان 💳 هزینه ثبت‌نام: 300 هزار تومان 📡 شرکت در کارگاه به صورت حضوری و آنلاین 🌱ویژه اقایان متأهل 🗒 ثبت نام از طریق آیدی زیر در ایتا و بله: @basiratadmin
امروز آخرین مهلت ثبت‌نام
این خبری که به نقل از من در همه رسانه‌های خبری جهان! منتشر شده کذب است و جالبه که از همین کلیپ تقطیع شده هم چنین سخنی قابل استخراج نیست! اما چون مخاطب شبکه‌های اجتماعی بیشتر کپشن را معیار قضاوت قرار می‌دهد و حتی وقت برای دیدن یک کلیپ یک دقیقه‌ای هم صرف نمی‌کند اینها روی کپشن تحریف خود را اعمال می‌کنند. تا این حد روی عدم سواد رسانه‌ای مخاطبان این رسانه‌ها می‌توان سرمایه‌گذاری کرد! به زودی فیلم کامل گفتگوم با شبکه یک رو منتشر می‌کنم @eqbali62
برنامه گفتگوی روز - ۳ آبان ۱۴۰۲ دکتر ابوالفضل اقبالی http://www.telewebion.ir/episode/0x948c649
کتاب یک ون شبهه.pdf
4.58M
کتاب *یک ون شبهه* کتابی است که این روزها به همت بچه های انقلاب برای پاسخ به شبهاتی که در جمع های خودمانی مطرح می شود تهیه شده است. 1⃣ باید به آقای راجی و دوستانشان صمیمانه تبریک بگویم و عرض خداقوت 2⃣ خواندن این کتاب را خصوصا به جوانان عزیز توصیه می کنم.