درجات عرفان حق امام 1402.3.20.mp3
30.38M
موضوع: درجات عرفان حق امام.
تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۲۰
🔷محوریت #معرفت در نظام عبودیت.
🔶#غایت خلقت، معرفت است.
🔷#تقدم رتبی عالم و عاقل بر جاهل.
🔶لزوم ارتقاء در #درجات معرفت.
🔷#معرفت امام معرفت خداست.
🔶عدم کفایت #اعتقاد اجمالی.
🔷امتحان #انبیاء در درجات ولایت اهلبیت است.
🔶عصر #ظهور عصر آشکار شدن #اسرار و #بواطن دین است.
🔷معنای جمع معرفت با #معصیت.
🔶لزوم اکتفاء به #معارف وحیانی برای ارتقاء معرفت.
@eqbalnia
سخنرانی.mp3
29.54M
موضوع: روش پاسخ به #شبهات (جلسه ششم)
تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۱۸
🔷بی دینی مطلق در دنیا وجود ندارد.
🔶بی دینی خودش #دین است.
🔷محل نزاع با مخالفین دین، تعیین مصداقِ #دینِ اکمل است.
🔶اهمیت تشخیص دقیق محل #اختلاف و مشترکات.
🔷#مخالفین اسلام باید دین کامل تری ارائه بدهند.
🔶علت مخالفت مخالفین دین با #انبیاء، عظمت مقام و جامعیت انبیاء است.
🔷تمام #شبهات در نهایت به انکار خداوند بر میگردد.
🔶روش برخورد اجتماعی با #مخالفین دین.
@eqbalnia
سخنرانی.mp3
27.86M
موضوع: روش پاسخ به #شبهات (جلسه هفتم)
تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۲۵
🔷لزوم آمادگی برای #جهاد اعتقادی.
🔶مخالفت بعضی از #دانشمندان با خدا و ادیان الهی.
🔷#پاسخ اول، توجه به وجود اختلاف نظر بین دانشمندان یک علم.
🔶ملاک، #دلیل و #برهان است نه عنوان.
🔷#پاسخ دوم، دانشمندان در همان علمی که تخصص دارند میتوانند اظهار نظر کنند.
🔶احکام دینی، نتیجهی لحاظ کردن جمیع #علوم است نه یک علم و دو #علم.
@eqbalnia
4_5794127438850035621.mp3
52.09M
4_5796284826692621063.mp3
31.79M
موضوع: جایگاه #معرفة_الامام در طریق عبودیت.
تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۲۷
🔷لزوم توجه به هدف و ارکان سیر در #صراط عبودیت.
🔶محور و #رکن جمیع عبادات معرفه الامام است.
🔷جمیع #عبادات باید به دلالت ولی الله باشد.
🔶#قاعده : اذا عرفت فاعمل ما شئت من الخیر.
🔷#تقدم رتبی معرفه الامام بر جمیع عبادات.
🔶تطابق کامل امام و #حق.
🔷#ارتقاء کیفی عبادات به #ازدیاد معرفه الامام است.
🔶معرفه الامام در بیان #امام_جواد (علیهالسلام).
@eqbalnia
برخی از فقرات #زیارت #امام_جواد علیهالسلام:
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سِرَّ الله
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ضِیَاءَ الله
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَنَاءَ الله
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا کَلِمَةَ الله
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَحْمَةَ الله
السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْآیَةُ الْعُظْمَی
السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْحُجَّةُ الْکُبْرَی
السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَلِیُّ عَنْ نَقْصِ الْأَوْصَافِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَمُودَ الدِّینِ
أَشْهَدُ أَنَّکَ أَنَّکَ جَنْبُ اللَّهِ وَ مُسْتَوْدَعُ عِلْمِ الله.
(مصباح الزائر سیدبنطاووس ص۲۰۶)
@eqbalnia
سخنرانی.mp3
41.38M
موضوع: جایگاه #معرفة_الامام در طریق عبودیت.
شب شهادت امام جواد (علیهالسلام)
تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۲۸
🔷موضوع: حقیقت #مصائب ائمه علیهمالسلام
تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۲۸
🔷حیثیت #ظاهر و #باطن امام.
🔶#اصالت به باطن و حقیقت است نه ظاهر.
🔷تفاوت ظاهر و #باطن.
🔶#حقیقت امام مقید به زمان و مکان و شئونات ظاهری نیست.
🔷چرا بر #مصائب امام گریه میکنیم.
🔶جایگاه #ابدان ائمه در ارتباط با حقائق اهلبیت.
🔷حقیقت #زیارت از راه دور و نزدیک.
🔶ملاک #قرب و #بعد ما به ائمه در تعالیم اهلبیت.
🔷حقیقت #غربت امام.
🔶ارتباطِ #مصائب ظاهری با مقام امامت امام.
🔷#تحیر در مقامات امام.
🔶#معرفت صنع خداست.
@eqbalnia
سخنرانی.mp3
33.27M
موضوع: روش پاسخ به #شبهات (جلسه نهم)
تاریخ: ۱۴۰۲/۴/۱
🔷#عناوین مختلف برای #موضوع واحد.
🔶پیگیریِ روش پاسخ به #شبهات در آیات و روایات.
🔷سه پاسخ به دانشمندانی که #منکر ادیان هستند.
🔶توضیح این #قاعده : #اعتقادات تقلیدی نیست.
🔷قدرت و قوت ودر یک علم، مساوی به قدرت و قوت در جمیع #علوم نیست.
🔶#منزل یک دانشگاه بسیار پیشرفته است و بیان جایگاه #زن در این دانشگاه.
🔷در هر علمی عده ای مخالف #دین هستند و عده ای معتقد به دین.
🔶پرهیز از #مسامحه و سهل انگاری در امور مهم.
🔷جایگاه اخبار و #رسانه در ابتلائات و فتن آخرالزمان.
🔶پرهیز از #خوش_بینی در اعتقادات.
@eqbalnia
4_5848091594095334118.mp3
36.88M
موضوع: حقیقت معنای خلافت و وصایت.
تاریخ: ۱۴۰۲/۴/۱۴
🔷لزوم توجه عمیق به موضوع #غدیر و امامت.
🔶نگاه سطحی عامه به موضوع #خلافت.
🔷معنای #امامت.
🔶اهمیت و آثار نگاه عمیق به معنای #خلیفهی رسول الله.
🔷خطبهی امیرالمومنین در روز #جمعه و عید #غدیر.
🔶بیان حضرت رضا علیهالسلام در تعریف معنای #امامت.
🔷جایگاه #نص در تعیین و تشخیص امام.
@eqbalnia
جایگاه #تبری در روز غدیر
امام صادق علیه السلام فرمود: در این روز (عید غدیر) بسیار بگو:
«اللَّهُمَّ الْعَنِ الْجاحِدِیْنَ وَ النّاکِثینَ وَ الْمُغَیِّرینَ وَ الْمُبْدِلینَ وَ الْمُکَذِّبینَ الَّذینَ یُکَذِّبُونَ بِیَوْمِ الدّینِ مِنَ الْأَوَّلینَ وَ الْآخِرینَ».
«خداوندا، منکران و عهدشکنان و تغییردهندگان و تبدیل کنندگان (بدعت گذاران) و تکذیب کنندگانِ روز قیامت، از اولین و آخرین را لعنت فرما».
تهذیب الاحکام ج۳ ص۱۴۶
@eqbalnia