#گزيده_يادداشت
«داشتهها» و «نداشتهها»ی مسئله حجاب شهید مطهری
🔷کجا باید به اندیشه شهید مطهری رجوع کرد و کجا باید از او عبور کرد؟
🔸 دکتر احمد مهرشاد
عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان
🔸 در این متن، تعبیری از دو نوع اسلام ارائه شده است:
اسلام شجاع به عنوان اسلامی قوی و مقتدر توصیف میشود که پیامبرش خاتم است و به عنوان بالاترین آموزه برای زندگی بشریت شناخته میشود. این نوع اسلام در مواجهه با چالشها و حریفان قدرتمند، مانند مارکسیسم، از خود قدرت نشان میدهد و توانایی غلبه بر آنها را دارد.
از سوی دیگر، اسلام ترسو به اسلامی اشاره دارد که نیاز به حفاظت و مراقبت دارد تا از تقابل با اندیشههای جدید محافظت شود. این دو دیدگاه نشاندهنده دو رویکرد متفاوت در برخورد با چالشهای فکری و اجتماعی است.
🔸شهید مطهری اسلام را اصولمحور میفهمد، نه گزارهمحور. از نگاه ایشان، اسلام مجموعهای از اصول است که این اصول در زمانهای مختلف مظاهر متعددی پیدا میکند. به همین دلیل ایشان وقتی میخواهند از زندگی اهلبیت صحبت کنند، واژهٔ سیره را بهکار میبرند. سیره یعنی آن اصول حاکم بر زندگیشان، رفتارهایی که بهدلیل پُرتکراربودن به ما اصول میدهد. این را کنار تقریری از اسلام بگذارید که گزارهمحور است. شهید مطهری میگویند ما باید سیره را بهدست بیاوریم، نه اینکه به مصداقها بپردازیم. سیره یعنی اصولی که روی مبنایی تکرار دارد.
💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه»
Gesostu.ir
📝 فصلنامه اقلیما
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه
📗 @Eqlima_Mag
#گزيده_يادداشت
🔷خانمی با چادر سیاه پشت فرمان یک مرسدسبنز چندصدهزارتومانی!
🔷چطور گلستانِ نهضت زنان چادری از آتش تجدد و تحجر ایرانی سر برآورد؟
🔸محمدرضا امینی
🔸مدیر کارگروه تاریخ اجتماعی پژوهشکدۀ تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم
🔸 دانشجوی دکتری فلسفهٔ اخلاق
دانشگاه ادیان و مذاهب
🔷زن روز در شماره ۲۲۹ (۱۳۴۸) نامهای از زنی به نام فاطمه چاپ کرده که از نوع نگاه و قضاوت زنان بیحجاب به زنان چادری گلایه میکند.
🔷از سالهای آغازین دهه پنجاه، رفته رفته بر تعداد اقبالکنندگان به حجاب و چادر افزوده شد. همین افزایش کمّیِ باحجابها منجر شد به اندکاندک چگالترشدن ادبیات اعتراضی و لحنهای طلبکارانه این دسته از دختران و زنان که ذیل گروه زنان سنتی نیز دستهبندی نمیشدند. زنان سنتی در برابر اموری که در لایههای سطحی یا عمیقتر جامعه میگذشت، اغلب «لابشرط» بودند تا که شب چه زاید باز؛ اما نسبت این دسته از زنان و دختران با مسائل سیاسی و اجتماعی کشور عموماً «بشرط لا» بود و میل اکیدی به درانداختن طرحی نو داشتند.
این زنان و دختران در حال تعریف هویتی مستقل از هر دو گروه زنان مدرن و زنان سنتی بودند.
💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه»
Gesostu.ir
📝 فصلنامه اقلیما
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه
📗 @Eqlima_Mag