eitaa logo
فصلنامه اقلیـــــــــما
355 دنبال‌کننده
233 عکس
2 ویدیو
0 فایل
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه کاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه https://gesostu.ir/eqlima_mag/ @Gesostu_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فصلنامه اقلیما شماره ۱ و ۲ ▪️اصحاب تئوریک ایدۀ «بدیم، بره» بررسی انتقادی مواضع آکادمی علوم اجتماعی در خصوص حجاب 🔷مصاحبه با دکتر میثم مهدیار ▪️ معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 💠اغلب جامعه‌شناسان ایرانی حجاب را مسئله اجتماعی نمی‌دانند، بلکه بیشتر دغدغه حاکمیت درباره حجاب را مسئله می‌دانند و بلوای 1401 را مشکلی می‌دانند که در واکنش به حاکمیت به‌وجود آمده است. برای فهم این مسئله باید بدانیم که گفتمان غالب جامعه‌شناسی یا علوم اجتماعی در ایران مسئله حجاب را ذیل یک نظریه فرهنگی خاص درک می‌کند. این نظریه فرهنگی گفتمان غالب جامعه‌شناسی چند شاخصه مهم دارد: اول نگاه «جبرگرایانۀ تکنولوژیکی» به تغییرات فرهنگی دارد؛ به این معنا که معتقد است یک سری تغییر و تحولات فناورانه و اقتصادی اتفاق می‌افتد که بر حوزه‌های مختلف ازجمله سبک زندگی اثر می‌گذارد و جوامع را از دنیای قدیمی وارد دنیای جدید و پرسرعت می‌کند. 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ ▪️حقیقت و مجازِ حجاب در عصر نبوی بازخوانی نحوۀ مواجهۀ حاکمیت اسلام با پوشش در زمان رسول اکرم 💠گفت‌وگو با خانم دکتر ناهید طیبی ▪️ استاد حوزه و دانشگاه 🔷ما معتقدیم در عصر نبوی حجاب مسئله بوده است. این مسئله‌بودگی را از گزارش‌های تاریخی به‌خوبی دریافت می‌کنیم. مثلاً روایتی صحیح‌السند در منابع اهل سنت و شیعه نقل شده که البته در منابع روایی اهل سنت بیشتر آمده است. می‌گوید پیامبر وارد منزلشان شدند. برادرزاده عایشه که تازه به بلوغ رسیده بود، آنجا بود و سرش باز بود. دقیقاً ذکر می‌کند که سر او و موهای او پیدا بود. پیامبر وارد شدند و دیدند که آن دختر سرش کاملاً باز است. 🔷پیامبر عمامه‌شان را به چند تکه تقسیم کردند. یک تکه‌اش را دادند و گفتند این را روی سر این دختر بینداز. یکی از آن را گفتند ببر برای دختر امّ‌سلمه و آن‌یکی را برای یک دختر دیگر. ایشان سه دختر را اسم می‌برند که گویا در بازه زمانی نزدیک به هم به تکلیف رسیدند. پیامبر برای پوشاندن سر یک دختر تازه‌بالغ، عمامه به این مهمی را که برای یک رهبر جامعه، آن‌هم در آن زمان جامعه عرب خیلی اهمیت داشت، پاره‌پاره می‌کند. معنایش این است که برای من رسولِ خدا پوشش «سر» زنان مسئله است. 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ 💠در حراست از معنای «حجاب سیاسی» دو لبۀ خیانت به حجاب سیاسی 🔷فاطمه رایگانی ▪️ پژوهشگر فلسفۀ سیاست 🔶 اینجا کم‌کم زن سیاسی تبدیل به زن ابزار سیاست می‌شود. به چه معنا؟ جریان ما در انتخابات مختلف می‌خواهد اراده حاکم بر جامعه باشد. پس نیاز دارد که زنان جامعه انتخابش کنند. برای تحقق این چه می‌کنند؟ دست می‌گذارند روی حساسیت‌های آن‌ها و می‌گویند که ما این‌ها را برایتان تأمین می‌کنیم. 🔶در این راستا، گاه بعضی‌شان به‌مرور می‌شوند نماینده آن جریانی که معتقد است زن نباید اجباری در حجابش داشته باشد. این نداشتن حجاب بازهم اراده خود زن نیست، بلکه اراده آن جریان سیاسی است. در نقطه مقابل هم همین‌طور: اراده زن مطرح نیست؛ نمایندگی جریان مهم است. 🔷این تعابیری که الان به‌کار می‌رود؛ بخشی از بدنه حزب‌اللهی جامعه از ما توقع دارد. چون بدنه حزب‌اللهی از من توقع دارد، پس من باید سلب خدمات اجتماعی از غیرمحجبه‌ها کنم، پس من هم دارم طور دیگری نمایندگی سیاسی می‌کنم. ما کم‌کم اینجا دچار تلاقی می‌شویم، دچار خلط بین مفهوم می‌شویم. بعد یک سری فکر می‌کنند برای نجات زن و حجاب از این وضع، راهش این است که موضوع حجاب را از ساحت سیاست بیرون بکشند و بگویند حجاب کلاً امر فرهنگی است. به‌هیچ‌عنوان حجاب امر فرهنگی نیست. مسئله اینجاست که آن را از یک امر سیاسی هویتی، تبدیل به مسئله‌ای ابزاری می‌کنید. من معتقدم این اتفاق دارد برای تمام پدیده‌های فرهنگی رقم می‌خورد. 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ 💠بیم و امیدهای حجاب‌استایل حجاب‌استایل؛ «خوداِبرازیِ زنانه» یا «زیباپوشیِ حیاورزانه»؟ 🔷سیده‌راضیه یاسینی ▪️ دانشیار پژوهش هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 🔶حجاب‌استایلیست‌ها معرفی سبک پوشش پوشیده، اما جذاب را مسئولیت اجتماعی خود و راهبردی برای ایجاد علاقه به استفاده از حجاب هم معرفی می‌کنند.  به‌نظر می‌رسد کنش آنان باور کاذب به غیبت زیبایی در حجاب و ظهور زیبایی در بی‌حجابی را متزلزل کرده است، اما مخاطره پیش رو برساخت مفهوم جدید از اقتضائات زنانه و زیبایی‌شناسانه در سبک پوشش است. پیشگامان انقلاب اسلامی ازجمله مرحوم محمود طالقانی، حجاب اسلامی را حجاب وقار و شخصیت دانسته، خودآرایی و مصرف را در سبک پوشش و منش زنان مذموم شمرده و پنهان‌سازی زنانگی، پرهیز از تمرکز بر جنسیت زنانه و زیبایی‌های زنانه در سبک پوشش را ضرورت حفظ شخصیت زن مسلمان ایرانی برشمرده است.  اما در غیبت سیاست‌ها و راهبردهای فرهنگی حاکمیتی برای تبیین مؤلفه‌های فرهنگی‌هنری طراحی لباس اجتماع زنان مبتنی بر زیباپوشی اصیل و حیاورز، اکنون این استایلیست‌های حجاب هستند که نگره خود از شیک‌پوشی پوشیده را می‌سازند و ترویج می‌دهند. آنان خود را منتقدان حجاب مطلوب قرائت عرف رسمی معرفی کرده‌اند که زیبایی را محدود می‌کند؛ تا جایی که حتی از لفظ پوشیدگی به‌جای حجاب استفاده می‌کنند. 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ 💠چادر ایرانی؛ قهرمان خاموش، آشنای غریب! آیا ظرفیت‌های سیاسی و فرهنگی چادر به‌عنوان محصولی از زن ایرانی، در معرض خطر است؟ 🔶مهدی تکلّو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه 🔷چادر در میانه قرن گذشته با دال «حجاب برتر» وصف شد. اگرچه پیش از این چادر در زندگی زن ایرانی سابقه داشته و ترجیح داده می‌شده، این ارجحیت تنها در پوشیدگی بیشتر و ستر اندام‌ها خلاصه بوده است. اما در خلال خیزش و بیداری زن مسلمان ایرانی، چادری که پیش از این در رنگ‌های متنوعی دیده می‌شد، شمایل و معانی دیگری می‌گیرد. آغاز حرکت زن ایرانی به مقاومت او علیه پهلوی اول و مقابله او با پهلوی دوم مربوط است. در این میانه است که «زن مبارز» که اراده‌اش را به آوردگاه اراده‌های معارض آورده، به چادر سنتیِ بی‌معنایش، معنا می‌بخشد. 🔶به عبارتی، معنابخشی به چادر یعنی زن نوظهور چادر را از جهان اجتماعی زن سنتی بیرون آورده و آن را در جهان اجتماعی دیگری جانمایی کرده است که در آن زن‌بودن مختصات دیگری دارد. . 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag