eitaa logo
فصلنامه اقلیـــــــــما
368 دنبال‌کننده
238 عکس
2 ویدیو
0 فایل
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه کاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه https://gesostu.ir/eqlima_mag/ @Gesostu_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ 💠بیم و امیدهای حجاب‌استایل حجاب‌استایل؛ «خوداِبرازیِ زنانه» یا «زیباپوشیِ حیاورزانه»؟ 🔷سیده‌راضیه یاسینی ▪️ دانشیار پژوهش هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 🔶حجاب‌استایلیست‌ها معرفی سبک پوشش پوشیده، اما جذاب را مسئولیت اجتماعی خود و راهبردی برای ایجاد علاقه به استفاده از حجاب هم معرفی می‌کنند.  به‌نظر می‌رسد کنش آنان باور کاذب به غیبت زیبایی در حجاب و ظهور زیبایی در بی‌حجابی را متزلزل کرده است، اما مخاطره پیش رو برساخت مفهوم جدید از اقتضائات زنانه و زیبایی‌شناسانه در سبک پوشش است. پیشگامان انقلاب اسلامی ازجمله مرحوم محمود طالقانی، حجاب اسلامی را حجاب وقار و شخصیت دانسته، خودآرایی و مصرف را در سبک پوشش و منش زنان مذموم شمرده و پنهان‌سازی زنانگی، پرهیز از تمرکز بر جنسیت زنانه و زیبایی‌های زنانه در سبک پوشش را ضرورت حفظ شخصیت زن مسلمان ایرانی برشمرده است.  اما در غیبت سیاست‌ها و راهبردهای فرهنگی حاکمیتی برای تبیین مؤلفه‌های فرهنگی‌هنری طراحی لباس اجتماع زنان مبتنی بر زیباپوشی اصیل و حیاورز، اکنون این استایلیست‌های حجاب هستند که نگره خود از شیک‌پوشی پوشیده را می‌سازند و ترویج می‌دهند. آنان خود را منتقدان حجاب مطلوب قرائت عرف رسمی معرفی کرده‌اند که زیبایی را محدود می‌کند؛ تا جایی که حتی از لفظ پوشیدگی به‌جای حجاب استفاده می‌کنند. 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ 💠چادر ایرانی؛ قهرمان خاموش، آشنای غریب! آیا ظرفیت‌های سیاسی و فرهنگی چادر به‌عنوان محصولی از زن ایرانی، در معرض خطر است؟ 🔶مهدی تکلّو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه 🔷چادر در میانه قرن گذشته با دال «حجاب برتر» وصف شد. اگرچه پیش از این چادر در زندگی زن ایرانی سابقه داشته و ترجیح داده می‌شده، این ارجحیت تنها در پوشیدگی بیشتر و ستر اندام‌ها خلاصه بوده است. اما در خلال خیزش و بیداری زن مسلمان ایرانی، چادری که پیش از این در رنگ‌های متنوعی دیده می‌شد، شمایل و معانی دیگری می‌گیرد. آغاز حرکت زن ایرانی به مقاومت او علیه پهلوی اول و مقابله او با پهلوی دوم مربوط است. در این میانه است که «زن مبارز» که اراده‌اش را به آوردگاه اراده‌های معارض آورده، به چادر سنتیِ بی‌معنایش، معنا می‌بخشد. 🔶به عبارتی، معنابخشی به چادر یعنی زن نوظهور چادر را از جهان اجتماعی زن سنتی بیرون آورده و آن را در جهان اجتماعی دیگری جانمایی کرده است که در آن زن‌بودن مختصات دیگری دارد. . 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
📷گزارش تصویری 💠رونمایی از شماره یک و دو فصلنامه اقلیما 📍اصفهان 🖇️ارديبهشت ماه١٤٠٣ 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
✔️فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ 💠 فراجنسیت‌گرایی در کمین است!‌ آشنایی‌زدایی از رابطۀ بدحجابی با هرج‌ومرج جنسی و فروپاشی خانواده و... ▪️صفوراسادات امین‌جواهری 🔶دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین و پژوهشگر علوم اجتماعی 🔷 این در حالی است که فراتررفتن از جنسیت زنانه در پوشش و سبک آراستگی ظاهر و پوشیدن لباسی که در عرف، مردانه فهم می‌شود و آرایش موهای زنان به سبک مردانه، بنیان خانواده را بسیار جدی‌تر و پرزورتر برمی‌افکند. در این وضعیت، جامعه به‌سمت تک‌جنسیتی‌شدن پیش می‌رود و سبک پوشش مردانه، به سبک پوشش منتهی نمی‌شود، بلکه در رفت‌وبرگشتی در میان سه‌گانه گرایش و بینش و رفتار در رفت‌وآمد است. 🔷 سبک پوشش و آرایش مردانه برای زنان، یا برآمده از بینش و گرایش‌های مردانه در زنان است یا رفته‌رفته گرایش‌ها و بینش آنان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ممکن است برخی همچنان بپرسند مگر تک‌جنسیتی‌شدن چه آسیبی برای خانواده دارد؟! 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag