eitaa logo
فصلنامه اقلیـــــــــما
347 دنبال‌کننده
166 عکس
2 ویدیو
0 فایل
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه کاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه https://gesostu.ir/eqlima_mag/ @Gesostu_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 0️⃣ شماره صفر 🔰لباس رزم زنانه به روایت قدسیه علویه مریم برزویی/ نویسنده و محقق تاریخ شفاهی ...شب عقدمان همسرم کف دستم نوشته بود: «حسین‌وار در راه حکومت علوی جهاد کردن»... لینک سفارش 🛍 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
[فصلنامه اقلیما] ▪️شماره ۱و۲▪️ 💠مریم منصوری 🔷اهمیت عقل فراانسانی در فهم جزئیات بدنمند و مناسبات مادی زندگی انسانی مورد تأکید است. عقل انسانی در درک امور روحمند و عقاید تواناست، اما برای فهم دقیق جزئیات بدنی، نیاز به عقلی بالاتر است. 🔷امام صادق (ع) در مناظره با طبیب هندی، نقش عقل فرابشری در پزشکی را نشان داد. تعالیم انبیا و شرایع به عنوان منبع عقل فراانسانی، در ساماندهی جزئیات زندگی بشری مؤثرند. 🔷استناد به عقل فراانسانی در شریعت و فقه برای تنظیم اموری مانند حجاب، که فراتر از درک عقل انسانی است، ضروری است. 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
[فصلنامه اقلیما] ▪️شماره ۱و۲▪️ 💠فاطمه سیفی کناری 🔷فقه سیاسی به بررسی احکام شرعی مرتبط با امور سیاسی می‌پردازد و از تقاطع فقه و سیاست به وجود آمده است. به موضوعاتی مانند نظام‌های سیاسی، نظریه‌های دولت، ولایت فقیه، حقوق و وظایف دولت و مردم، آزادی و حقوق اقلیت‌ها می‌پردازد. 🔷فقه حکومتی نگرشی بر کل فقه است که به بازنگری در احکام فقه‌ای با دیدگاه حکومتی می‌پردازد و گسترهای وسیع‌تر دارد و تمامی جنبه‌های حکومتی را در برمی‌گیرد. 🔷این دو مفهوم متفاوت هستند و فقه حکومتی تمامی ابواب و مسائل فقه را شامل میشود. 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
[فصلنامه اقلیما] ▪️شماره ۱و۲▪️ 🔷 رهاوردهای عاملیت محور حجاب برای زن 💠 زهرا عسگری 🔷 حجاب به عنوان یک عامل تکامل‌دهنده، به زنان امکان میدهد تا در ساختارهای اجتماعی و تاریخ سازی نقش داشته باشند. این نقش آفرینی بر پایه تفاوت‌های طبیعی و خصوصیات منحصر به فرد زنان و مردان استوار است، که نه تنها به تعادل جامعه کمک میکند، بلکه به تکامل آن نیز منجر میشود. تأکید بر این نکته است که هر دو جنس باید در چهارچوب‌های شرعی و عرفی، به گونه‌های مکمل در ساخت جامعه مشارکت کنند." 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
«داشته‌ها» و «نداشته‌ها»ی مسئله حجاب شهید مطهری 🔷کجا باید به اندیشه شهید مطهری رجوع کرد و کجا باید از او عبور کرد؟ 🔸 دکتر احمد مهرشاد عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان 🔸 در این متن، تعبیری از دو نوع اسلام ارائه شده است: اسلام شجاع به عنوان اسلامی قوی و مقتدر توصیف می‌شود که پیامبرش خاتم است و به عنوان بالاترین آموزه برای زندگی بشریت شناخته میشود. این نوع اسلام در مواجهه با چالش‌ها و حریفان قدرتمند، مانند مارکسیسم، از خود قدرت نشان می‌دهد و توانایی غلبه بر آنها را دارد. از سوی دیگر، اسلام ترسو به اسلامی اشاره دارد که نیاز به حفاظت و مراقبت دارد تا از تقابل با اندیشه‌های جدید محافظت شود. این دو دیدگاه نشان‌دهنده دو رویکرد متفاوت در برخورد با چالش‌های فکری و اجتماعی است. 🔸شهید مطهری اسلام را اصول‌محور می‌فهمد، نه گزاره‌محور. از نگاه ایشان، اسلام مجموعه‌ای از اصول است که این اصول در زمان‌های مختلف مظاهر متعددی پیدا می‌کند. به همین دلیل ایشان وقتی می‌خواهند از زندگی اهل‌بیت صحبت کنند، واژهٔ سیره را به‌کار می‌برند. سیره یعنی آن اصول حاکم بر زندگی‌شان، رفتارهایی که به‌دلیل پُرتکراربودن به ما اصول می‌دهد. این را کنار تقریری از اسلام بگذارید که گزاره‌محور است. شهید مطهری می‌گویند ما باید سیره را به‌دست بیاوریم، نه اینکه به مصداق‌ها بپردازیم. سیره یعنی اصولی که روی مبنایی تکرار دارد. 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
🔷خانمی با چادر سیاه پشت ‌فرمان یک مرسدس‌بنز چندصدهزارتومانی! 🔷چطور گلستانِ نهضت زنان چادری از آتش تجدد و تحجر ایرانی سر برآورد؟ 🔸محمدرضا امینی 🔸مدیر کارگروه تاریخ اجتماعی پژوهشکدۀ تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم 🔸 دانشجوی دکتری فلسفهٔ اخلاق دانشگاه ادیان و مذاهب 🔷زن روز در شماره ۲۲۹ (۱۳۴۸) نامه‌ای از زنی به نام فاطمه چاپ کرده که از نوع نگاه و قضاوت زنان بی‌حجاب به زنان چادری گلایه می‌کند. 🔷از سال‌های آغازین دهه پنجاه، رفته رفته بر تعداد اقبال‌کنندگان به حجاب و چادر افزوده شد. همین افزایش کمّیِ باحجاب‌ها منجر شد به اندک‌اندک چگال‌ترشدن ادبیات اعتراضی و لحن‌های طلبکارانه این دسته از دختران و زنان که ذیل گروه زنان سنتی نیز دسته‌بندی نمی‌شدند. زنان سنتی در برابر اموری که در لایه‌های سطحی یا عمیق‌تر جامعه می‌گذشت، اغلب «لابشرط» بودند تا که شب چه زاید باز؛ اما نسبت این دسته از زنان و دختران با مسائل سیاسی و اجتماعی کشور عموماً «بشرط لا» بود و میل اکیدی به درانداختن طرحی نو داشتند. این زنان و دختران در حال تعریف هویتی مستقل از هر دو گروه زنان مدرن و زنان سنتی بودند. 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag