eitaa logo
میانه روی ما!
39 دنبال‌کننده
42 عکس
2 ویدیو
1 فایل
اقتصاد رو ترجمه کردند به میانه روی! اینجا یادداشت هایی در توضیح مبانی اقتصادی اسلام خواهیم گذاشت. ارتباط با مدیر در ایتا و ویراستی: @h_a_m_abdollahi به صفحه ویراستی ما هم سر بزنید!
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله! یه تصوری در ذهن افراد هست که وقتی کسی نسبت به امور تجاری ساده باشه حتما آدمیه که خدا بیشتر ازش خوشش میاد! عوضش کسی که حساب و کتاب سرش بشه و تو بازار بتونه گلیم خودش رو از آب بکشه بیرون آدمیه که دنیازده است! اما تو این روایت یه طور دیگه برای ما توضیح دادن! به ما دستور داده شده که مشغول کار و تجارت باشید! از کار نشید! تا زمانی که میتونید و ازتون بر میاد کار کنید! فکر هم نکنید که آدم ساده خوبه! نه! خدا از آدم خوشش میاد! آدمی که کاربلده! آدمی که جامعه بهش نیاز داره! آدمی که تو بازار سریع سرش کلاه بره نه به خاطر این خصلتش سزاوار ستایشه و نه روز قیامت بابت این سادگیش بهش اجری میدن! پ.ن: تجارت تو روایت به معنای داد و ستد نیست! به معنای نیست! بلکه به این معناست که از دل روزی به دست بیاریم! هر کس با هر هنری که داره! یکی با قصابی، یکی با نجاری، یکی دیگه ... مسئله اینه که تو بازار باشیم، و باعث رونق بازار! نه این که همه اجیر یک نفر باشیم و باعث رونق جیب اون یک نفر! و قیمت بازار رو همون یک نفر تعیین کنه! پ.ن 2: بعدا باید راجع به در بازار مسلمین هم صحبتی بکنیم! پ.ن 3: راجع به هم به شرح ایضا! ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema
بسم الله! روایات زیادی داریم که تعدادی ازاونا روتوچندپیام قبلی ویراست کردم!یه نکته توهمه این روایات مشترکه: هیچ کدوم نگفته بودن اگرتعداد کارگرات زیادشددیگه لازم نیست کارکنی! یااگرپولت به اندازه ای که دیدی میتونی تاآخرعمر آبرومندزندگی کنی دیگه لازم نیست کارکنی! یااگرپولی به کسی سپردی که بااون پول کارکنه دیگه لازم نیست خودت کارکنی! یااگردیدی پیرشدی و سنّی ازت گذشته دیگه لازم نیست کارکنی وبرو تومسجد مشغول عبادت شو! درهمه این موارد وموارد دیگه بازهم بایدکارکنی! فقط وقتی اجازه داری کارنکنی که ازکارافتاده شدی ودیگه توان کارکردن نداری! این داستان هم یه داستان دیگه اس که با کلّا ناسازگاره!بله!ممکنه به دید یک قرارداد بهش نگاه کرد (که اون هم بایدبررسی مجددفقهی بشه که مجازه یانه؟ وفعلا بررسی نکردم!) ولی فقط درحد یک قرارداد! یعنی شما باشرکت بیمه قرارمیذارید که 25 سال یا30سال یاکمتر یابیشتر براش واریزی داشته باشی و بیمه هم بعداز پایان دوره،برای شماواریزی داشته باشه! امااین که بعدش احساس کنی دیگه تکلیفت رو انجام دادی واجازه داری بری توپارک وبازی بچه ها و نوه هات رو ببینی ودیگه کارنکنی، نه! این درست نیست! بگذریم که همین الان هم بعضیا پیدا شدن که پول قلمبه ای جورکردن ودادن که براشون کارکنن و ازسودش زندگی بگذرونن وخودشون علاف وبیکار میچرخن! حالا چند سالشه؟ 25سال! 30سال! این سبک زندگی و به هیچ وجه اسلامی نیست! از ما گفتن! ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema
سخنرانی.aac
حجم: 47.5M
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی عبدالهی در مسجد تولیت قم ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema
بسم الله! یکی از چالش های جدی طراحی یک نظام همین در هم تنیدگی مسائله! به اندازه ای که اگر یک مسئله رو تغییر بدی روی باقی مسائل میگذاره! نتیجه اش هم اینه که بعد از گذشت چند صد سال از ارائه اقتصاد لیبرال و کارکردن دانشگاه های شرق و غرب برای رفع نواقص این الگوی اقتصادی، هنوز هم هر روز با زاویه جدیدی از مسائل اقتصادی مواجه میشه که برای اداره کنندگانش چالش جدی ایجاد میکنه! آخریش مسئله نیست، ولی فعلا نظام اقتصادی جمهوری اسلامی به این نقطه رسیده! با این وجود، فقط در بخش و روزی به قدری گزاره های در هم تنیده داشت که 🤯! حالا بعضی از خوانندگان سوال پیش اومد براشون که بعد از گذشت 40 سال چه قدر از نظام اقتصادی اسلام در جامعه ایرانی پیاده سازی شده که انتظار داریم باقی اون بتونه مشکل رو حل کنه؟ این سوال خیلی مهم و جدیه! ان شاء الله پیام بعدی به این چالش هم پاسخ میدیم! باشه طلب شما! ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema
بسم الله! انقلاب که شد، ساختار اداره جامعه تغییر کرد. تا قبل از اراده یک نفر در کل کشور حاکم بود. اون یک نفر هم هیچ ارتباطی با دین نداشت. انقلاب باعث شد اراده مردم در اداره جامعه تأثیر گذار باشه. از انتخاب تا شوراهای محلی با رأی مردمی بود. رهبر کل جامعه هم تعهد داده بود که آنچه از دین فهمیده رو در اداره جامعه حاکم کنه. قوانین مجلس شورای اسلامی هم از مسیر شورای نگهبان می گذشت که ضامن اسلامی بودن قوانین بود. یعنی تمام تلاش مدیران ارشد انقلاب بر تغییر ساختار حاکمیتی بود. اما ساختار اقتصادی جامعه تغییر خاصی نکرد، جز در مواردی که با همون نگاه اول می شد تشخیص داد حرام و مخالفت با دینه! مثل مسئله رباخواری در بانکها. نتیجه این تلاش در جهت تغییر هم شد قانون بانکداری بدون ربا! اما از کارمندای بانک که بپرسی عملا قبل از ابلاغ این قانون و بعد از ابلاغش تغییری در رفتار بانکها اتفاق نمی افتاد. چون ساختار کلی اقتصاد تغییر نکرده بود. فقط جاهایی که تشخیص داده شده بود حرام واضحی داره اتفاق میفته تغییر میکرد. پس حاکم بر ایران هنوز هم همون بود. حتی تر! اون کسایی که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به دستشون اداره میشد اقتصادخونده های لیبرال بودند که تمام علمشون منحصر در آموزه های مکاتب غربی بود. نتیجه اقتصادخوندن این اقتصادخونده ها هم همین نسخه های تکراری تکرار شده است که هر روز خبرش میاد! قیمت ها رو بالا ببرین که ناترازی ها جبران بشه! کار به جایی رسیده که عده ای از دل همین دانشگاه ها به باطل بودن نسخه های غربی رسیدن و دارن ساز مخالف میزنن! جبرائیلی و مقصودی و ... تو حوزه درس نخوندن که؟! تو همین دانشگاه ها درس خوندن! ولی این نسخه ها رو نقد میکنن! تو حوزه هم نوع نگاه به اقتصاد تفاوت جدی نداشت. موسسات و دانشگاه های معروفی در دل حوزه مشغول به تدریس و تدوین شدند. اما نهایت تلاششون بازخوانی اندیشه های اقتصادی شهید صدر بود. بیش از اون چیزی اضافه نمیکردند جز کلیات و اخلاقیات! حتی حوزه متهم شده بود که به جای اقتصاد مشغول تبیین عقایده! اما بالاخره بعد از 30 سال از انقلاب، عده ای در حوزه علمیه به این فکر افتادن که نظام اقتصادی/ تربیتی/ قضایی/ ... رو از منابع دینی باید به همون روش اجتهادی مرسوم حوزه استخراج کرد. و برای این کار تلاش یک نفر و دو نفر کافی نیست. به همین دلیل باید نهادهای مهم حوزوی برای این مسئله تأسیس بشه و کار جمعی برای این هدف انجام بشه. نتیجه این تغییر مسیر شد تأسیس موسساتی که برنامه شون و هدفشون بود. (و فقه های دیگری که نیاز بود) حالا تا این تغییر به نتیجه برسه زمان زیادی نیازه! اما در همین حد میشه تلاش کرد، اونچه به دست اومده رو هم میشه تبیین کرد. دلیلی نداره وقتی راجع به بورس هنوز به نگاه جامع نرسیدیم، آن چیزی که در مورد بانک طراحی شده رو هم نگیم! حالا تا کجای اقتصاد رو تونستیم طراحی کنیم؟ این رو به مرور گزارش میدم! ان شاء الله. ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema
بسم الله! معیار اصلی در اسلامی یا غیر اسلامی بودن یک نظریه نه خروجی اون نظریه، بلکه درستی مسیریه که به اون نظریه منتهی شده! اعتبارسنجی نظریات برای توصیفشون به اسلامی و غیر اسلامی بر اساس خروجی، یک انحراف جدی در علوم انسانی اسلامی ایجاد میکنه! مهمترین تفاوت میان مکتب فقهی شیعی و مکتب فقهی سنی همین نکته است! این که به مذاق افراد وابسته هست یا نه؟ تو روایات هست که یکی از امام صادق (ع) سوالی کرد، امام جواب داد، بعد اون بنده خدا دوباره پرسید: به نظر شما... تا اومدسوال رو تکمیل کنه، امام بهش نهیب زد که حواست رو جمع کن! اینایی که من میگم جای به نظر شما و به نظر یکی دیگه نیست! اینجا جای دستور خداست و هرچی هست باید داخل در دین باشه! اگر مسیر رو درست طی نکنیم، به نظر هر کسی هم که خوب باشه مهم نیست! ما حجتی برای دفاع از حرفمون نداریم! روز قیامت در حالی محشور میشیم که برای نسبتی که به خدا و اسلام دادیم باید عذاب بشیم! از ما گفتن بود! ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema
بسم الله! یه موقعی یکی از دوستان اشکال گرفته بودند به مجموعه پژوهشگران فقه نظام، که چرا رفتید سراغ اسلامی کردن بانک! بانک اسلامی گوشت خوک با ذبح حلاله!🤯 اما واقعیت چیز دیگه ایه! بله! اگر برای اصلاح ساختار بانکداری، صرفا تنظیم رفتار کردیم، گفتیم به جای قرارداد قرض ربوی، قرارداد مشارکت با ملحقات صلح بر مقدار سود بنویسیم، بعد همون نرم افزار بانک با همون ساختار مشغول دریافت سپرده ها باشه و با همون ساختار مشغول اعطای تسهیلات و ... پوسته ای از بانک رو عوض کردیم! مثل این که قاب گوشی رو عوض کنی، بعد انتظار داشته باشی کیفیت دوربینش بهتر بشه!😓 اما اگر ساختار رو به صورت کامل عوض کردی، خود به خود رفتارها متفاوت میشن. اگر رفتار خاصی ثابت موند هم نشون میده که این رفتار مشکلی نداشته. این میشه و اون وقته که میتونی انتظار داشته باشی کیفیت دوربین بهتر بشه!😜 خلاصه که نه از این ور بوم بیفتیم و بگیم اسلام رو چه به بانکداری!😳 نه از اون ور بوم بیفتیم و بگیم بانک گوشت خوکیه که با هیچ آب زمزمی شسته نمیشه!😅 حالا چه طوری باید ساختار ها رو شناخت و دست به اصلاحش زد خودش یه بحث تفصیلی داره! ان شاء الله یه صوت تفصیلی آماده میکنم منتشر میکنم. ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema