eitaa logo
پلی به سوی عرفان💫
35 دنبال‌کننده
5 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مبانی و مباحث فلسفی وعرفانی
مشاهده در ایتا
دانلود
منظور از لفظ جلاله «اللّه» پرسش :لفظ جلاله «الّله» به چه معنى است؟ پاسخ :«اللّه» اسم خاص براى خداوند است و در همین یک کلمه، به تمام صفات جلال و جمال او اشاره شده است و به همین جهت، آن اسم اعظم الهى نامیده شده. این نام جز بر خدا اطلاق نمى شود، در حالى که نام هاى دیگر خداوند معمولاً اشاره به یکى از صفات جمال و جلال او است، مانند: عالم و خالق و رازق... و غالباً به غیر او نیز اطلاق مى شود (مانند رحیم و کریم و عالم و قادر و...). با این حال ریشه آن معنى وصفى دارد و در اصل، مشتق از «وَلَهْ» به معنى «تحیر» است؛ چرا که عقل ها در ذات پاک او حیران است، چنان که در حدیثى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) آمده است: «اللّهُ مَعْناهُ الْمَعْبُودُ الَّذِی یَأْلَهُ فِیهِ الْخَلْقُ، وَ یُؤْلَهُ إِلَیْهِ، وَ اللّهُ هُوَ الْمَسْتُورُ عَنْ دَرْکِ الأَبْصَارِ، الْمَحْجُوبُ عَنِ الأَوْهَامِ وَ الْخَطَراتِ»(۱)؛ (اللّه مفهومش معبودى است که خلق در او حیرانند و به او عشق مى ورزند، اللّه همان کسى است که از درک چشم ها مستور است و از افکار و عقول خلق محجوب». گاه نیز آن را از ریشه «اِلاهَة» (بر وزن و به معنى عبادة) دانسته اند، و در اصل «اَلإله» است، به معنى «تنها معبود به حق». ولى همان گونه که گفتیم: ریشه آن هر چه باشد بعداً به صورت «اسم خاص» درآمده و به آن ذات جامع جمیع اوصاف کمالیه و خالى از هر گونه عیب و نقص اشاره مى کند. این نام مقدس، قریب «هزار بار» در قرآن مجید تکرار شده و هیچ اسمى از اسماء مقدس او این اندازه در قرآن نیامده است، نامى است که قلب را روشن مى کند، به انسان نیرو و آرامش مى بخشد و او را در جهانى از نور و صفا مستغرق مى سازد.(۲) پی نوشت : (۱). «بحار الانوار»، جلد ۳، صفحه ۲۲۲. (۲). گرد آوری از کتاب: تفسیر نمونه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج ۲۷، ص ۴۶۷.
عبرت های اذان و اقامه صاحب حقايق گفته است: هرگاه نداى مؤذن را شنيدى نداى روز قيامت را به خاطر آور و در ظاهر وباطن، خود را براى اجابت اين ندا آماده ساز؛ چون كسانى كه براى پاسخ به اين ندا بشتابند همان‏ها هستند كه در روز قيامت به لطف الهى ندا داده مى‏شوند. پس اين ندا را بر دلت عرضه كن؛ اگر ديدى كه با شنيدن اذان دلت سرشار از شادى و سرور مى‏شود و با ميل و رغبت تو را به پاسخ فرا مى‏خواند، بدان كه در قيامت نيز به بشارت و رستگارى ندا داده خواهى شد. به همين دليل پيامبر (صلى‏الله عليه‏وآله) مى‏فرمود: أرحنا يا بلال بها و بالنداء اليها؛ اى بلال! ما را با نماز و نداى دعوت به آن (اذان) راحت ساز؛ زيرا روشنى چشم آن حضرت در نماز بود. اذان، دعوت براى ملاقات است و همان گونه كه روز قيامت، مردم براى عرضه بر خداوند فرا خوانده مى‏شوند در دنيا نيز گويندگان اذان مؤمنان را به مجلس حضور و معراج و زيارت پروردگار فرا مى‏خوانند. اگر معرفت انسان در اين دنيا به حدى باشد كه از اين ندا لذت ببرد، در آخرت نيز از ملاقات حضرت بى بهره نخواهد بود؛ زيرا معرفت در اين دنیا به منزله بذر مشاهده در آخرت است. و اگر بر اثر جهل، حال انسان به گونه‏اى باشد كه اين ندا او را خوش نيايد، اين امر سبب خواهد شد كه نداى روز قيامت نيز خوشايند او نباشد و اگر در اين دنيا هنگام شنيدن اذان در زمره غافلان باشد، حالش در قيامت مناسب اين غفلت خواهد بود و در ساير مقامات دين و نواميس شرع، امر بر همين منوال است، زيرا اين انسان بر همان چيزى مى‏ميرد كه بر آن زندگى كرده و بر همان چيزى محشور مى‏شود كه بر آن مرده و جز آنچه در زمين دل كاشته، چيز ديگرى درو نخواهد كرد.  بنابراين كسى كه هنگام نماز از وظيفه خود در برابر پروردگار آگاه باشد و بداند كه اين امر، لطف عظيم از ناحيه حضرت حق نسبت به اوست، مسلما روشنى چشمش در نماز خواهد بود و همان گونه كه مشتاق و منتظر مجالس انس با دوستان خويش است، نسبه به نماز و گفتگوى با پروردگارش نيز چنين خواهد بود و همان گونه كه دعوت دوستانش را براى حضور در چنين مجالسى مى‏پذيرد، اذان را نيز كه به منزله منادى ذات اقدس حق است به گوش جان مى‏پذيرد و پاسخ مى‏گويد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استغفار 01.mp3
8.68M
۱ 📿 رجب، ماه استغفاره! ماه حمام کردنِ روح ... جسمِ آلوده رو با آب پاک شتشو میکنیم، و روحِ زنگار گرفته رو در نهرِ استغفار . آماده می‌شیم برای استحمامِ روح!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹🌹 کربلایی اسماعیل دولابی : عزیزِ من! اوّل دنبال خودت بگرد ، بعد دنبال امامت . عقب هر کس که بگردی آخر به خودت سر در می آوری . كُلَّما مَيَّزْتُمُوهُ بِأَوْهَامِكُمْ فِي آدَقَّ مَعانِيهِ فَهُوَ مَخْلُوقٌ مَصْنوعٌ مِثْلُكُمْ مَرْدُودٌ اِلَيْكُمْ ( ۱ ) . امام میفرماید برای توحید هر چه بگردید در آسمان و زمین و هر چه تمیزتان دقیق کار کند آخرش یک چیزی پیدا میکنید مثل خودتان که باز میگردد به خودتان . به خدا راه ندارد . چقدر انسان بزرگ است که هرجا را میگردد به خودش سر در می آورد . یعنی میگوید از خانه شروع کن خودت را تمیز کن . من به کسی برخوردم ، به من میگفت فلانی ! همسایه ی ما هر وقت مرغش گم میشود می آید در حیاط ما را میزند میپرسد مرغ ما اینجا نیامده است؟ میگوییم نه . داخل که میروم میبینم مرغ آنجاست. یعنی هر کس که چیزی را گم میکند اگر در حیاط تو را زد تو احتیاطاً خانه ات را نگاه کن آن چیز در خانه ات هست . هر چه هر جا گم کردی احتیاطاً داخل خانه خودت را ، درون دلت را بگرد . نمیبینی هر وقت در حضور ، نماز میخوانی خیلی از چیزهایی را که گم کرده ای پیدا میکنی؟ نمیبینی وقتی که هفت صلوات میفرستی گمشده ات پیدا میشود؟ یکی از رفقایم در بازار بود جمعه میرود حضرت عبدالعظیم نماز بخواند و در نماز پیدا میکند ورقه ای که برای شهریار جنس فرستاده بود خط پنجمش اشتباه است . فردایش آمد منزل من . میگفت منِ ‌بدبخت هفت روز در بازار همه اش با مردم داد وستد میکنم رفتم نماز بخوانم و خستگی ام در برود آنجا چنین چیزی را پیدا کردم آمدم بازار دیدم که بله اشتباه بوده ، درست است. در نماز گمشده اش را پیدا کرده بود به او گفتم چرا گریه میکنی؟ نماز این خاصیت را دارد . برو ، گمشده های دیگرت هم پیدا میشود ‌ با نمازت وَر برو. اوّل آشغال ها پیدا میشود بعد چیزهای قیمتی . میگفت هر وقت چیزی گم میشود همسایه در خانه ی ما را میزند. به اشاره میخواست بگوید کربلایی اسماعیل هر چه گم میکنی داخل خانه یک نگاه بیانداز رفیق های بزرگ به اشاره با آدم حرف میزنند . ۱_ بحار الانوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ی ۲۹۳ طوبای محبت ۳ ص ۳۰
شرح کوتاه دعای روز دوّم.Mp3
9M
💠 شرح دعای روز دوّم ماه 🎧 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
شرح کوتاه دعای روز اول.mp3
2.23M
💠 شرح دعای روز اوّل ماه مبارک رمضان ⏳️ ۶ دقیقه 🎧 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
مرحوم حاج محمد اسماعیل دولابی (ره):     شب‌های ماه رمضان است، اغلب شما جوان هستید. وضو بگیرید. نماز بخوانید. کم حرف بزنید. کم قصه بگویید. این چیزهایی که در تلویزیون نشان می‌دهند برای تفریح است یا برای بچه‌ها. شما که روزه دارید کمتر این و آن را گوش دهید. کمی به کارهایتان برسید. نیم ساعت یا یک ساعت بعد از نماز در سجاده بنشینید و خدا را یاد کنید. افطار که کردید، بدنتان که آرام گرفت،به دعایی، به ثنایی یک دقیقه خدا را یاد کنید. با خودتان خلوت کنید. به قرآن نگاه کنید. با اینکه اصلا ساکت بنشینید. این خیلی قیمتی است.    آدم افطار حقیقی را با خدا می‌کند. افطار حقیقی که خوردن نیست. ابعث حیا، آن افطار است . نماز پیامبر(ص) است. روزه علی(ع) است. افطار خداست. از افطار بالاتر هم چیزی نیست. علی(ع) روزه است؛ یعنی هر که علی(ع) را قبول کند در دنیا کم حرف می‌زند، آلوده نمی‌شود. ذکر دنیا را کم می‌کند ادعایش از بین می‌رود. هر که پیغمبر را نگاه کند نماز خوانده است. ذکر خدا می‌گوید، دعا می‌کند، صلوات می‌فرستد . همینطور می‌آید جلو تا خدا را ملاقات می‌کند و می‌گوید اشهد، خدا را دیدم. اشهد ان لا اله الا الله می‌گوید و بالا می‌رود
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨ ✅ سوره چهار سیاقی هست سیاق اول : آیات ۵ ـــ ۱ سیاق دوم : آیات ۱۶ ـــــ ۶ سیاق سوم : آیات ۳۹ ـــ ۱۷ سیاق چهارم : آیه ۴۰
🌏🌤 در ادامه سوره مرسلات ، وقتی خدا اومد یوم الفَصل (قیامت) رو اثبات کرد و در موردش شاهد آورد ، انذار کرد ، تبشیرکرد ، اتمام حجت کرد ؛ اینجا توی سوره نبأ میخواد بگه خب ، حالا بهش ایمان بیارید . و دیگه جایی برای سؤال پیچ کردن و اِن قلت آوردن وجود نداره بخاطر همین سوره با چی شروع میشه؟!
🌎🌤 بسم الله الرحمن الرحیم عَمَّ یَتَساءَلون عَن النَّبَأ العظیم الّذی هُم فِیه مُختلفون 🔅 تَساءُل : سوال پرسیدن دو طرفه‌س . سوال پیچ کردن . از چی سؤال میکنند؟ از خبر بزرگ؟؟! همون خبری که اینها با هم در اون اختلاف میکنند؟
🌏🌤 چه جای سوال کردنه از قیامت ؟!! اینها که قیامت رو از جنبه های مختلف مورد سوال قرار میدن چه بسا سؤالاتشون در مورد قیامت سوال حقیقی و برای کشف حقیقت نیست چون یوم الفصل رو که خدا قبلا تو سوره مرسلات اثبات کرده بود پس برای چی سوال میکنند؟ 🤔
🌎🌤 برای اینکه وقتی یه امری توی جامعه زیاد درباره‌ش شبهه ایجاد بشه کم کم ، کمرنگ میشه . انگار اون حرف در نظرها شُل و بی‌خاصیت میشه و اون استحکام کلام از بین میره وقتی اون شبهه دهان به دهان بچرخه بهمین خاطر باید جلوش گرفته بشه و فضا شکسته بشه فضایی که مردم فکر نکنند میتونن به راحتی با تسأل و سوال پرسیدن غیر حقیقی ، خبر عظیمی چون یوم الفصل رو زیر سؤال ببرند چون همین ایات ابتدایی که خدا میفرماید از چی سوال میکنند؟؟؟ از خبر بزرگ؟؟ معلوم میشه میخوان یوم الفصل رو با سوال کردناشون کمرنگ کنند
🌎🌤 جواب خدا چیه ؟ کلّا ( هرگز چنین نیست ) سَیَعْلمُون ( بزودی خواهند دانست ) ثُمَّ کلّا سَیَعْلمُون سپس دوباره تکرار میکنم هرگز چنین نیست که با سوال کردن در مورد خبر بزرگ قیامت بخوان اون رو زیر سؤال ببرن بزودی خواهند دانست ( جواب با این جمله موضع قدرت خدا رو نشون میده)
💠 علامه حسن زاده آملی می فرماید: ✨«نمازگزار با آفریدگارش گفتگو مى كند و جسته جسته بدان جا مى رسد كه همیشه و همواره خودش را در پیشگاه او مى بیند، هیچگاه خودش را فراموش نمى كند، پیوسته كشیك خویش مى كشد تا درست گفتار و نیكو كردار و پاكیزه رفتار باشد.»✨
. مرگ ترسی ندارد، از نظر ظاهر همان خواب است. در خصوص مشکلات پس از مرگ هم به اندازه یک تار مو، محبت اهل بیت(ع) برای نجات کافی است و آن مقدار محبت را هم که ما داریم. -آیت‌الله بهجت(ره)]
بسم الله الرحمن الرحیم میفرماید انسان باید از زبان خودش را مواظبت کند از همه چیز نه تنها از گناهانی که حرام هست بلکه از مسائلی که حلال هست ولی بیهوده هست . عن اللغو معرضون میگه این خیلی خوبه
اگر نیت خودش را حفظ کنه عالیه نیت فقط الهی باشه نه از ترس جهنم باشه و نه به نیت جلب پاداش الهی باشه بلکه فقط و فقط خوشنودی و رضایت الهی مد نظرش باشه این هم خیلی عالیه
ولی عالی تر از همه اینه که قلب را مواظبت کنه که دائم بر مدار الهی باشه چون قلب دائم در حال دگرگونی هست یعنی دائم حالتش عوض میشه
حالا اگر قلب را مواظبت کنه و بر مدار حق اونو نگه داره در این حالت که تلاش میکنه و قلب هم دائم در حال دگرگونی و عوض شدن هست این دگرگونی و عوض شدن حالت قلب بر اساس توحید عوض میشه و این عوض شدن حالت ها رنگ الهی داره لذا این عوض شدن حالت های قلب تجلیات اسماء و صفات الهی است
مثلا یک لحظه قلبش حس لطافت الهی را داره . میشه تجلی اسم لطیف خدا یه لحظه حس میکنه باید کسی را راهنمایی کنه , میشه تجلی اسم علیم خدا. یه لحظه حس میکنه باید به فلانی کمک کنه , میشه تجلی اسم غدیر خدا یه لحظه حس میکنه باید به همه انسانها رحم کنه , میشه تجلی اسم رحمن خدا یه لحظه حس میکنه باید دوستش را ببخشه , میشه تجلی اسم تواب خدا یه لحظه عظمت خدا در قلبش می افته , یه لحظه حس تحیر از افعال الهی داره , یه لحظه دلش برای فلسطینی ها میسوزه , یه لحظه بغض و کینه ی اسرائیلی ها را در قلبش حس میکنه , یه لحظه از تمام دشمنان خدا و اهل بیت بدش میاد , یه لحظه از دوستان خدا و اهل بیت خوشش میاد و دوستشون داره , یه لحظه حس میکنه باید از کسی دستگیری کنه و راهنمائیش کنه , یه لحظه حس میکنه نباید فلانی را محل بزاره ( همه این حالات بر مدار حق باشه فرض هست ) , یه لحظه حس میکنه مکر و نیرنگ کسی را متوجه میشه , یه لحظه حس میکنه ..... و.....
همه ی این حالات تجلیات اسماء و صفات الهی هست , و براحتی میتونه اینها را بفهمه و بدونه تجلی کدام اسم و صفتشه
✨ آیا فشار قبر واقعیت دارد؟ جدا شدن روح از بدن هنگام مرگ، در کسری از ثانیه انجام میشود. این لحظه چنان سریع اتفاق می افتد که حتی کسی که چشمانش لحظه مرگ باز است فرصت بستن آن را پیدا نمیکند. یکی از شیرین ترین تجربیات انسان دقیقا لحظه جدا شدن روح از جسم می‌باشد. یه حس سبک شدن و معلق بودن. بعد از مرگ اولین اتفاقی که می‌افتد این است که روح ما شروع به مرور زندگی از بدو تولد تا لحظه مرگ میکند و تصاویر به صورت یک فیلم برای روح بازخوانی میشود. شاید گمان کنیم که این اتفاق بسیار زمان بر است. زمان در واقع قرارداد ما انسان‌هاست. این ما هستیم که هردقیقه را ۶۰ ثانیه قرارداد میکنیم. اما زمان در واقع فراتر این تعاریف است. با مرور زندگی، روح اولین چیزی که نظرش به آن جلب میشود وابستگیهای انسان در طول زندگی میباشد. میزان وابستگی دنیوی برای هرکس متغیر است. روح از بین خاطراتش وابستگی های خود را جدا میکند. این وابستگی ها هم مثبت است هم منفی. مثلا وابستگی به مال دنیا یک وابستگی منفی و وابستگی مادر به فرزندش هم نوعی دلبستگی و وابستگی مثبت محسوب میشود ولی به هرحال وابستگی ست. این وابستگی ها کششی به سمت پایین برای روح ایجاد میکند که او را از رفتن به سمت جهت خروج از مرحله دنیا باز میدارد. یعنی روح بعد از مرگ تحت تاثیر دو کشش قرار میگیرد. یکی نیروی وابستگی از پایین و دیگری نیروی بشارت دهنده به سمت مرحله بعد. اگر نیروی وابستگی ها غلبه داشته باشد باعث میشود روح تمایل پیدا کند که دوباره وارد جسم گردد. چون توان دل کندن از وابستگی را ندارد و دوست دارد دوباره آن را تجربه کند. به همین جهت روح به سمت جسم رفته و تلاش میکند جسم مرده را متقاعد کند که دوباره روح را بپذیرد. فشاری که به روح وارد میشود جهت متقاعد کردن جسم خود در واقع همان فشار قبر است. این فشار به هیچ وجه به جسم وارد نمیشود. چون جسم دچار مرگ شده و دردی را احساس نمیکند. پس فشار قبر در واقع فشار وابستگی هاست و هیچ ربطی ندارد که شخص قبر دارد یا ندارد. این فشار هیچ ربطی به شب زمینی ندارد و میتواند از لحظه مرگ شروع گردد. یکی از دلایل تلقین دادن به فرد فوت شده در واقع این است که به باور مرگ برسد و سعی در برگشت نداشته باشد. بعد از مدتی روح متقاعد میشود که تلاش او بیهوده است و فشار قبر از بین میرود. وابستگی ها باعث میشود که روح ، شاید سالها نتواند از این مرحله بگذرد. بحث روح های سرگردان و سنگین بودن قبرستانها بدلیل همین وابستگی هاست . گاهی تا سالها فرد فوت شده نمیتواند وابستگی به قبر خود و جسمی که دیگر اثری از آن نیست را رها کند. 💠بیاییم واقعا، صادقانه زندگی کنیم