eitaa logo
عرفان نظری|عرفان عملی
44 دنبال‌کننده
460 عکس
671 ویدیو
45 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج گلچینی از مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی پیرامون عرفان اسلامی به همراه نکات و لطایف معرفتی - اعتقادی، اخلاقی، مهارتی - تربیتی و سلوکی ... @erfan_razavi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تزکیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 هیچ امر فاسدی یکدفعه سراغ آدم نمی‌آید 🔸امام خمینی ره 🆔 @tazkie 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2917335042C81a8e519c2
هدایت شده از تزکیه
بدترین غذای نامناسب روح ملاقات و مجالست با آدم های نامربوط است آیت الله یعقوبی قائنی 🆔 @tazkie 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2917335042C81a8e519c2
هدایت شده از تزکیه
✨دو شرط برای این که نفس بتواند طی العوالم کند: شرط اول : این که به حسب فطرت و خلقت ، مزاج علیل و به هم خورده نداشته ، به حسب خلقت و فطرت این استعداد و قابلیت را داشته باشد. شرط دوم : این که مانعی وجود نداشته باشد البته موانع را مردم برای خودشان فراهم می کنند. همچو کرم پیله بر خود می تنند، مدام از این طرف و آن طرف برای خودشان موانع جمع می کنند. اکثریت مردم مستعدند و تنها علتی که باعث میشود نتوانند مطابق فطرت خود حرکت کنند وجود مانع است یعنی باید تعلقات نفسانی را دور کنند. 📙شرح اشارات و تنبیهات حضرت علامه حسن زاده رضوان الله تعالی علیه 🆔 @tazkie 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2917335042C81a8e519c2
هدایت شده از تزکیه
آیت الله محمدعلی شاه‌آبادی می‌فرمود : باید انسان در وقت ذکر مثل کسی باشد که کلام، دهن طفل می‌گذارد و تلقین او می‌کند برای این‌که او را به زبان بیاورد، همین‌طور انسان باید ذکر را تلقین قلب کند و مادامی که انسان با زبان ذکر می‌گوید و مشغول تعلیم قلب است ظاهر به باطن مدد می‌کند. همین‌که زبان طفل قلب باز شد از باطن به ظاهر مدد می‌رسد، چنانچه تلقین طفل نیز چنین است و اگر انسان مدتی مواظبت کند در نماز و اذکار و ادعیه به این ترتیب البته نفس عادی می‌شود و اعمال عبادی هم مثل اعمال عادیه شود که حضور قلب در آنها محتاج به رویه نیست بلکه مثل امور طبیعیه و عادیه می‌شود. 📚 مختاری، رضار، سیمای فرزانگان، ص ۸۷ 🆔 @tazkie 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2917335042C81a8e519c2
هدایت شده از تزکیه
بسم الله الرحمن الرحیم دستور سلوکی تغذیه از مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی رضوان الله علیه : انسان باید یک مقدار زیاده بر معمول،تقلیل غذا و استراحت کند تا جنبه حیوانیت کمتر و روحانیت قوت بگیرد.. و میزان آن را هم چنین میفرمودند: ✅ انسان اولا روز و شب زیاده از دو مرتبه غذا نخورد حتی تنقل مابین الغذائین نکند. ✅ ثانیا هر وقت غذا می‌خورد باید مثلا یک‌ ساعت بعد از گرسنگی بخورد و آنقدر بخورد که تمام سیر نشود. در کیفیت غذا : ✅ باید غیر از آداب معروفه گوشت زیاد نخورد . به این معنی که :شب و روز هر دو را نخورد. و در هفته دو سه دفعه هر دو را یعنی هم روز و هم شب را ترک کند و یکی هم اگر بتواند للتکلیف نخورد و لا محاله آجیل خور نباشد. اگر احیانا نفسش زیاد مطالبه آجیل کرد استخاره کند و اگر بتواند روزه های سه روز هر ماه را ترک نکند . 📣 واما تقلیل خواب: شبانه روزی شش ساعت بخوابد و البته در حفظ لسان و مجانست اهل غفلت اهتمام زیاد نماید و اینها در تقلیل حیوانیت کفایت می‌کند. 📣 اما تقویت روحانیت: اولا دائما باید هم و حزن قلبی به جهت عدم وصول به مطلوب داشته باشد . ثانیا تا می‌تواند ذکر و فکر را ترک نکند که این دو جناح سیر آسمان معرفت است. در ذکر؛ عمده سفارش اذکار صبح و شام اهم آنهاست و اهم آنها تعقیبات صلوات و عمده ترین ذکر وقت خواب است که با طهارت با ذکر صلوات به خواب رود. 📣 شب خیزی: زمستان ها سه ساعت و تابستان ها یک ساعت و نیم. که من در ذکر یونسیه یعنی در مداومت آن که شبانه روزی ترک نشود هر چه زیادتر توانست بخواند. اثرش بیشتر و اَقلَ اَقَل آن چهارصد مرتبه ست. که خیلی اثرها در آن نهفته ست. 📣 یکی هم قرآن که خوانده می‌شود به قصد هدیه حضرت ختمی مرتبت حضرت رسول صلی الله علیه و آله خوانده شود.. 📚 برگرفته از کتاب سند عرفان 💐 قطعه ای نامه آیت الحق عارف کامل آیت الله آقای حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی قدس الله سره الشریف به مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد حسین اصفهانی مکتوب شده است.. 🆔 @tazkie 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2917335042C81a8e519c2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آثار گذشت کردن از خطای دیگران 🎙حجت الاسلام و المسلمین رضوی نسب ❤️ همراه کانال رسمی گزیده مراسم حرم مطهر امام رضا(ع) باشید 🆔 @Razavi_Marasem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 هر کس گرفتار این دو شاخص شد از ولی زمانش عقب می ماند 🎙حجت الاسلام و المسلمین صداقت زاده ❤️ همراه کانال رسمی گزیده مراسم حرم مطهر امام رضا(ع) باشید 🆔 @Razavi_Marasem
✅ حضرت موسی بن عمران علیه‌السلام گفت: خدایا، از چه نشانه‌ای معلوم می‌شود تو از بنده‌ای رضایت داری؟ خداوند فرمود: هرگاه دیدی که من بنده‌ام را برای طاعت خود آماده می‌کنم و از معصیتم رویگردان می‌کنم، یعنی از او راضی هستم. 🔰 أعْلَامُ الدِّینِ لِلدَّیْلَمِیِّ، رُوِیَ أَنَّ مُوسَی ع قَالَ: یَا رَبِّ أَخْبِرْنِی عَنْ آیَةِ رِضَاکَ عَنْ عَبْدِکَ فَأَوْحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَیْهِ إِذَا رَأَیْتَنِی أُهَیِّئُ عَبْدِی لِطَاعَتِی وَ أَصْرِفُهُ عَنْ مَعْصِیَتِی فَذَلِکَ آیَةُ رِضَایَ. 📚 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۶۷، ص ۲۶
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ رهبر انقلاب ساعتی پیش: مقاومتِ نزدیک به سه ماهه غزه به علت وجود جبهه مقاومت است؛ شهید سلیمانی برای احیای جبهه مقاومت تلاش بسیاری کرد و این کار را با همان اخلاص و با تدبیر و عقل و اخلاق  به پیش بُرد. 💻 Farsi.Khamenei.ir
عرفان نظری|عرفان عملی
✏️ رهبر انقلاب ساعتی پیش: مقاومتِ نزدیک به سه ماهه غزه به علت وجود جبهه مقاومت است؛ شهید سلیمانی برا
براساس روایات اسلامی، هرگاه مؤمنی واجبات الهی را مقید باشد و همچنین به نوافل و مستحبّات، اهتمام ویژه داشته باشد، خداوند هدایت رفتار او را برعهده می‌گیرد: «خدا فرمود: ای محمد! هرکه به یکی از دوستانم اهانت کند، آشکارا به جنگ من آمده است و من به یاری دوستانم از هر چیز شتابان‌ترم... و هیچ‌یک از بندگانم به من تقرب نجوید با عملی که نزد من محبوب‌تر باشد از آنچه بر او واجب کرده‌ام؛ و به‌درستی که به‌وسیله نافله (مستحبات) به من تقرب می‌جوید تا آنجا که من دوستش می‌دارم و چون دوستش دارم، آنگاه گوش او می‌شوم که با آن می‌شنود و چشمش می‌شوم که با آن می‌بیند و زبانش می‌گردم که با آن سخن می‌گوید و دستش می‌شوم که به آن می‌گیرد.»(کافی، ج 2، ص 352)
هدایت شده از کوتاه و شنیدنی
D1738091T12703336(Web)-mc.mp3
1.79M
🎬دوزخ، جایگاه انسانهای بخیل 🎙️حجت الاسلام 💽@kotahshenidanie💽
آیت الله العظمی جوادی آملی: در جریان تبلیغ به ما گفتند که حرف را به جان مردم برسانید: قُلْ لَهُمْ فِی أَنْفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغاً [سوره نساء آیه ۶۳]، با تبلیغ به گوش رسانیدن و با تألیف کتاب به چشم رسانیدن کار خوبی است؛ اما ، به ما نگفتند مطالب را به گوش مردم برسانید یا کتابی تألیف کنید که در مرئا و منظر چشم مطالعه کننده ها باشد، بلکه گفتند:حرف را به جان آن‌ها برسانید و تا کسی اهل جان و جانان نباشد و جانانه فکر نکند، حرف او به عمق جان مردم نمی‌رسد. بخشی از پیام به همایش طرح هجرت ۱۳۹۴/۵/۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: جهاد سه گونه است: ۱_جهاد اصغر که نبرد با دشمن بیرونی در میدان جنگ است. ٢_جهاد اوسط که درگیری درونی انسان با خویش بر سر مسائل اخلاقی است؛ مانند جنگ میان تقوا و طغوا، عدل و ظلم، حق و باطل، صدق و کذب، حسن و قبح... . بسیاری از مردم، این جنگ را جهاد اکبر می پندارند؛ زیرا غالب آنان در همین حدّ می مانند و توانایی دسترسی به بالاتر از آن را ندارند؛ ولی برای سالکان کامل، پایان راه این نیست که انسان، عادل و پرهیزگار و لایق بهشت شود. ٣_جهاد اکبر که نبردی میان عقل و عشق است، نه نبرد عقل و شهوت یا عقل و غضب. در این جنگ، عقل می گوید: من حق را می فهمم. عشق پاسخ می دهد: فهمیدن حق کافی نیست؛ بلکه باید حق را مشاهده نمود. عقل می گوید: بهشت و دوزخ موجودند. عشق می گوید: صِرف علم به وجود آن ها کافی نیست؛ بلکه باید بهشت و دوزخ را اکنون دید... . بنابراین، جهاد اکبر نبردی دیگر است. در آن جا هر چه هست، حق، صدق، عدل، حسن، طاهر و تقواست؛ ولی باید از میان پاک و پاک تر، یکی را برگزید. جهاد اکبر، میدان مبارزه بین معقول و مشهود، حکمت و عرفان، حصول و حضور و سرانجام، میان ذهن و عین است و شهادت طلبیِ عاشقانه می خواهد، نه عاقلانه و حکیمانه؛ همچون ابراهیم خلیل (علیه السلام) که در جهاد عاشقانه خویش از هیچ چیز، حتّی از آتش نمرود نهراسید؛ زیرا در این گونه مواردْ عقل فتوا به تقیّه و احتجاب می دهد، ولی عشق فرمان قیام و جهاد صادر می نماید. نهضت خونین سالار شهیدان، نمونه والا و راستین جهاد اکبر به شمار می رود. مبارزه و تلاش های شاگرد امام حسین (علیه السلام) یعنی امام راحل (قدس سره) نیز شاخه ای از شجر طوبای قیام آن حضرت (علیه السلام) است. عاقلان عصر انقلاب به امام راحل (قدس سره) می گفتند: در این شرایط، نهضت شما به ثمر نمی رسد؛ ولی او عاشقانه تصمیم گرفت و در جهاد اکبر پیروز شد. پیروان خالص و مخلص او نیز که خود را با نارنجک به زیر تانک می افکندند، عاشقانه شهید شدند؛ نه عاقلانه. که نموداری از شهادت ده ها ایثارگر ناب و مجاهد نستوه مشتاق و عاشق بود، با شهادت دیگران فرق می کند؛ زیرا پیدا بود که اینان حقیقتی را می دیدند که دیگران یا آن را ادراک نمی کردند یا اگر از آن آگاه بودند، در محدوده فهم حصولی آنان بود، نه شهود حضوری. آن که مقصود خود را می بیند، این گونه جانش را بر کف دست می نهد و به روی مرگ لبخند می زند... . 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص ۱۹۳ تا ۱۹۶ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: «خوشحالی و احساس بهجت و نشاط از گناه كوچك، آن را كبيره می كند و هرچه احساس شيرينی گناه بيشتر باشد، تأثيرش در بيشتر خواهد بود. بديهی است اگر گناه، كبيره باشد، زشتی ابتهاج به آن، به همان اندازه بزرگ است.  فيض كاشانی(قدس‌سره) به نمونه هايی از آن اشاره فرموده است،كه امروزه بسيار مورد ابتلاست؛ مثلاً گاهی در رقابت ها و درگيری ها، خواه در گفتار يا نوشتار، مباحثه و مناظره و رسانه ها، با غوغاسالاری، هوچيگری و جوسازی، رقيب را از پا در مي آورند؛ اگر هم اين كار گناه صغير باشد (نه كبير)، بايد از پيش آمدن اين گناه ناراحت و شرمسار بود و با توبه آن را جبران كرد؛ ولی برخی با افتخار و ابتهاج اظهار شادمانی كرده و مثلاً می گويند: ديديد چگونه آبرويش را بردم و شرمنده و ساكتش كردم و او را از صحنه بيرون راندم.  برخی نيز در ، به جای حمايت از مطلب حق، با مغالطه و... رقيب را شكست می دهند و به كار خود مباهات می كنند؛ بعضی هم در و دادوستد گاهی گناهی مرتكب می شوند و طرفِ مقابل را می فريبند و بدان گناه تفاخر و شادی می كنند. در همه موارد ياد شده، اين خرسندی های از گناه، سبب سنگين تر شدن آثار منفی آن بر دل و افزايش كيفر خواهد شد، غرض آنكه گنهكار بايد نادم و شرمنده و تائب باشد؛ نه شادمان از سلطه شيطان و نفس امّاره و دوری از خدای سبحان. بيماری كه از شكستن شيشه شربتِ تلخ خود خرسند است، كی شفا می يابد؟» تسنیم ج١٨ ص۴٧٧ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شهود ▪️ مهم ‌ترین راهی كه انسان را به این مقصد می ‌رساند همان است كه بیان نورانی امام عسكری (سلام الله علیه) است كه آن حضرت فرمود: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ»؛[1] یعنی یك مطیه راهواری می‌ خواهد و آن مطیه راهوار و مركب راهوار همان شب ‌زنده‌ داری است. در قرآن هم از جریان با تعبیر رسای ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً﴾[2] سخن به میان آمده است. ▪️ چیزی كه از مسیر وحی الهی استفاده نشود باطل است, چیزی كه در مسیر وحی الهی باشد و سخن از مفهوم و علم حصولی باشد آن به كلام و فلسفه و اخلاق بر می ‌گردد و آنچه در مسیر وحی الهی باشد، از سنخ مفهوم و علم حصولی و تصور و تصدیق نباشد، بلکه از سنخ شهود اسمای حسنای الهی و اوصاف الهی باشد، این به بر می ‌گردد. عارف كسی است كه درصدد شهود باشد و متخلّق كسی است كه در صدد خوب بودن باشد؛ متخلّق كسی است كه به فكر بهشت است، عارف كسی است كه به فكر است. [1]. بحارالاوار، ج75, ص380. [2]. سوره مزمل, آیه6. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/nZCR5 📚 پیام به اولین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد مقدس تاریخ: 1392/11/30 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
هدایت شده از درمسیرشهدا
اغلب مردم فکر می کنند ابتدا باید به آرزوهایشان ﺑﺮﺳﻨﺪ و بعد احساسات خوب را تجربه کنند . ﻭﻟﯽ واقعیت زندگی این است ، زمانی که احساساتی خوب داشته باشی میتوانی به آرزوهایت برسی. 💚🌻🪴🌺 ⍣──────➺𓆩᳦᳣ ᳝🦋᳤᳥ ᳝𓆪➺─────⍣ https://eitaa.com/joinchat/230490633Cf42001df9b
هدایت شده از Aminikhaah_Media
خوب صحبت کن.mp3
1.4M
🎙️ ✍️ تو خوب صحبت کن! ✅ از دریچه قرآن، شیطان را در فضای مجازی ببینیم/سوره‌ اسراء آیه ۵٣ 🔗صوت کامل سخنرانی (کلیک کنید) 🎙️@Aminikhaah_Media
هدایت شده از Aminikhaah_Media
معجزه امام رضا_.mp3
4.69M
🎙️ ✍️ معجزه امام رضا علیه السلام ✅ من آنچه را بخواهم بدهم میدهم، نیاز به قسم دادن نیست. 🔗صوت کامل سخنرانی (کلیک کنید) 🎙️@Aminikhaah_Media
هدایت شده از انگشتر کفیل
پيامبر خدا صلی الله علیه و آله: الدُّنيا دُوَلٌ، فَما كانَ لَكَ مِنها أتاكَ عَلى ضَعفِكَ، وما كانَ عَلَيكَ لَم تَدفَعهُ بِقُوَّتِكَ، ومَنِ انقَطَعَ رَجاؤُهُ مِمّا فاتَ استَراحَ بَدَنُهُ، ومَن رَضِيَ بما رَزَقَهُ اللّهُ قَرَّت عَينُهُ دنيا مى چرخد؛ هر چه از آن براى تو باشد، به تو مى رسد، هر چند ناتوان باشى و آنچه به زيان تو باشد، نمى توانى آن را با نيرويت برانى. هر كس اميدش به آنچه از دست رفته، قطع گردد، بدنش آسوده مى گردد و هر كس به آنچه خدا روزى اش كرده، خشنود شود، چشمش روشن مى شود اللّهم عجّل لولیک الفرج اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما ✨ما را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4066247196C93ed6e9a04